5ep v.d. Wijngaard houdt
niet van absurditeiten
KE
X
Jennifer Vyvyan voor
geen kleintje vervaard
erdiiik'
leater
Rembrandt-toppers op
lierdenkingsexpositie
wilt u er werkelijk iets aan doen
AfrikaAzië en Zuid Amerika
vragen:
Studio oogst veel
succes in Nancy
Hoofdrolspeelster in bekroond Litteris-stuk
V.P.R.O. een
verloren zaak
BEGRAFENIS
MGR. HUIBERS
Arenamet
I an Ostaijen
-programma
IJtSDAG 22 APRIL 1969
IFIDSCH DAGBLAD
PAGINA 15
ADVERTENTIE
i Door Pieter C. Rosier
LEIDEN Neil Simons blijspel „Met blote voeten in het park" is
geen opzienbarend stuk. Niettemin heeft de eerbiedwaardige Leidse
toneelvereniging „Litteris Sacrum" er het Landjuweel voor de beste
prestatie op het gebied van het amateurtoneel mee behaald. Het
juryrapport sprak zelfs van een „mager" stuk. Maar het was tege
lijkertijd vol lof over de perfecte opvoering ervan.
Onder de zeer strakke leiding van regisseur Bob Hageman hebben
de Litteris-leden Bep v. d. Wijngaard-de Vries, Joop Segaar, Co
Hageman-Verhagen, Bram Harteveld en Ad van Leeuwen (de laatste
in een bijrol) Simons verhaal waar weten te maken. Thema van het
stukhet leren accepteren van eikaars on)hebbelijkheden in een
ipas geslotenhuivelijk.
iep v. d. Wijngaard
positieve instelling
(Foto LD/Holvast)
(GPD) Iemand heeft
:h opgemerkt dat je de
kunt krijgen waar je ze
wilt als je maar weet hoe ze
pakken. Op dit thema heeft
)lse dramaturg Slamowir
een tweedelig spel geschre-
onder de titel „Herdruk"
leden van het toneelgezel-
Theater in première is ge-
Mrozek weet erv an hoe mas-
teden mensen zich kri-
laten meeslepen door een
leider die met demagogische
een idee weet te ontwikke-
leuze weet te plaatsen, be-
een glorieuze vervulling
toerende wensen weet te
waardoor een ongenuan-
ilgemeen gevoel wordt ge
ijfe duizenden, ja miljoenen
van leensluidend doet partij kie
ning mi
en: CO fteurtemssen in de jongste
briekl «nis in Europa toont hoe
en rampzalig de gevol-
i zijn. waarbij de kleine
'tan kritische geesten onder
wordt gelopen en uit de weg
In .Herdruk" confronteert
fen oude stalgenoot met zijn
leider in wie de als spook
We figuur van Hitier valt te
»n. De tijden zyn echter ver
en de oude papa vecht met
fingen aan de stramme ge
nist de glorie tegen de pogin-
^het spook zijn zoon in het-
kder van weleer te vangen
krdruk van de vader tot het
het totalitarisme de bekeren,
heeft dit demonisch spel ge-
een nogal ingewikkelde
ing tussen de vier mensen,
zijn onscrupuleuze schoon
de zwakke zoon en de le-
*wden geest van de oude
s en
AME
3nen
naakte
i het
i terug
n ruu
de.
ig vOOf
5 lorna
!3 jaar.
jn sow
te ricl
luidsin
nestel f
mg typt
of dooi Mc i
een satirisch geladen
met grote zorg onder Theo
ingestudeerd en vertolkt
e f^l is wat uitgesponnen,
vaak genoeg in de dialoog
11 te blijven boeien. Bern-
et te kW fog speelt de vader. Eric
:Donk zeer voortreffelijk het
togreet Blanken met ver-
souplesse de schoondochter
- Boni. de gemakkelijk te
a van 00 'Oiksmenner.s hun aanhang
aat ved 101 zoon. type van de mens.
Wksmenners hun aanhang
De functionele muziek
Vorstelling is van Theo
ZWOLLE „De VPRO is voor
het Vrijzinnig Protestantisme een
verloren zaak", aldus de persoonlij
ke mening van ds. H. van Lunzen,
oud-voorzitter van de Zwingli Bond
en redacteur van het principieel vrij
zinnige blad „Zwingli". tijdens de
zaterdag gehouden jaar-vergadering
van deze bond.
Wy hebben als bond onze uiterste
best gedaan om te redden wat er te
redden was. Uit de vermeerdering
van de goodwill blijkt, dat velen onze
consequente houding toejuichen
De VPRO was opgericht omdat
de andere omroepen zich niet open
stelden voor het Vrijzinnig Protestan
tisme. De VPRO wilde geen zuil
zijn, maai- was er om het vrijzinnig
protestants geluid te laten horen.
Voor die tijd had ds. Van Lunzen
reeds bif de AVRO onder de heer
Vogt voor inschakeling van de vrij
zinnigheid gepleit, maar zonder re
sultaat. Toen de VPRO er was. werd
de Zwingli Bond. afgezien van een
enkele minuten durend gesprek tus
sen dr. De Koning (destijds voor
zitter van de VPRO» en hemzelf, er
pertinent van weggehouden. En dat
is dan je eigen omroep! riep ds. Van
Lunzen uit.
Hoe vaak hebben we niet geklopt
met vriendelijke klop. We zonden
destijds een circulaire over de VPRO
aan onze leden. Dat was in de tijd
dat de VPRO dringend nieuwe le
den nodig had om niet onder de
maat en daarmee uit de ether te
vallen. Het leverde de VPRO alleen
al in Odoorn 250 nieuwe leden op.
maar de VPRO deed geen enkele
tegemoetkoming.
Zij. die nu bij de VPRO de boven
toon voeren, ontbeerden het morele
recht zich van onze VPRO meester
be maken, aldus ds. Van Lunzen.
Al tijdens de eerste leesrepetitie
van „Met blote voeten in het park"
in september van het vorige jaar
was het een uitgemaakte zaak. dat
Bep v. d. Wijngaard in dit blijspel
de vrouw moest zyn van Joop Se
gaar Tezamen vormden zij een ide
aal echtpaar, dat een verrukkelijk
stukje toneel etaleerde. In wei'kelyk-
heid is Bep v. d. Wijngaard de le
vensgezellin van schoolhoofd J F.
v. d. Wijngaard Ze woont met haar
man en twee kinderen de jongste
is acht maanden in een flatje
aan de Burggravenlaan. waai- de fre
quentie van het telefoongerinkel
sinds zaterdagmiddag merkbaar is
toegenomen. Bep v. d. Wijngaard
blond half lang haar. fleurig ge
bloemd japonnetje lijkt met haar
dertig jaar jonger dan ze is. Op de
komst van verslaggever en fotograaf
reageert ze bijna even verbaasd als
op de uitslag van het in Haarlem
gehouden Landjuweel. Aarzelend
gaat ze in op ons verzoek om wat
over zich zelf en het met zoveel suc
ces opgevoerde stuk te vertellen.
Haar belangstelling voor het toneel
blijkt op de Handelsdagschool in
Den Haag naar voren te zijn geko
men. De toneelavondjes van de
schoolclub staan nog duidelijk in
haar geheugen gegrift. Ook de acht
toneeljaren bij de Leidse Timdeler-
club bewaart Bep v. d. Wijngaard
zorgvuldig in haar herinnering.
Twee jaar
Sinds 2 jr maakt ze deel uit van Lei-
dens beste amateur toneelgezelschap.
Het instuderen van een rol die
van het spirituele (kind) vrouwtje
Corinne in Neil Simons stuk bijvoor
beeld k06t haar niet al te veel
moeite. „Naarmate je in een be
paalde rol gelóóft, gaat het instude
ren je gemakkelijker af", zegt Bep
v. d. Wijngaard, die zich daarom
steeds probeert te veréénzelvigen
met de toneelfiguur. Wat vindt ze
van de kritische geluiden, die de jury
van het Nationaal Landjuweel ten
aanzien van het gekozen stuk heeft
laten horen? Bij het beantwoorden
van deze vraag laat Bep v. d. Wyn-
U kunt over ontwikkelingswerk praten, u kunt er
ook zelf iets aan doen. Ontwikkelingslanden
doen een beroep op jonge Nederlanders om
mede te werken aan de vooruitgang.
Voor de uitvoering van de plannen in die landen
Landbouw- en veeteeltdeskundigen
op HLS/MLS -niveau •Tropische land
bouwdeskundigen Tuinbouwdeskun-
digen op HTS/MTS - niveau Visserij-
instructeurs Leraressen landbouw -
huishoudkunde N 21, en huishoudkunde
N12, N19 Leraren nijverheidsonder
wijs hout-enmetaalbewerken •Onder
wijzer L.O. Leraar of onderwijzer met
akte M.O.B of lesbevoegdheid exacte
vakken Technisch tekenaar Auto-
HAARLEM (ANP) Het stoffe
lijk oversohot van mgr. J. P. Hui-
bers. rustend bisschop van Haarlem,
ligt tot en met woensdag opgebaard
ln huize „Bosbeek" te Heemstede.
De pontificale uitvaartdienst, die ge
leid wordt door de bisschop van
Haarlem, mgr. drs. Th. Zwartkruis,
is bepaald op zaterdag 26 april om
drie uur 's middags in de kathedrale
basiliek. Hierna zal de begrafenis
geschieden nabij huize „Boebeek."
gaard haar gereserveerdheid voor
een groot deel varen. „Wij van Lit
teris geloven wel in het stuk, omdat
het naar onze mening meer is dan
een kluchtig blijspelletje. Er zit na
melijk een idee achter en bovendien
een positieve instelling. De proble
men van het pas getrouwde echt
paar zijn volkomen begrijpelijk en
van een hartverwarmende mense
lijkheid. Het stuk mag dan conven
tioneel worden genoemd, het gaat
toch ln elk geval tegen de conventie
in. Op speelse manier wordt er de
spot in gedreven met gevestigde
maatschappelijke gebruiken".
Regie
Bep v. d Wyngaard twijfelt er
niet aan of Litteris heeft zijn jong
ste succes voornamelijk te danken
aan de kwaliteiten van de regisseur.
„Bob Hageman kan tijdens de re
petities ongelooflijk hard zijn, maar
hij eist ook heel veel van zichzelf.
Als je een bepaalde rol. klein of
groot hebt geaccepteerd dan kent hij
verder geen enkel pardon. Je wordt
als het ware gedwongen om er he
lemaal achter te staan en net zo
lang te repeteren tot je er een ze
kere graad van perfectie mee hebt
bereikt. Hageman Is een geweldige
regisseur om mee samen te werken
ofschoon je soms niet begrijpt waar
hy de tijd vandaan haalt. Met ein
deloos geduld en veel volharding
heeft hij ons de karakters uit Si
mons blijspel bijgebracht, zo bezie
lend dat we ons op 't laatste ge
heel met het stuk indentificeerden.
En doordat hij ons consequent deze
figuren voor ogen heeft gehouden is
de idee van de schrijver uitstekend
overgekomen. Hageman is trouwens
een man die precies weet welke rol
bij welk type hoort". Bep v. d. Wijn
gaard praat verder over de repetities,
die over het algemeen twee maan
den voor de opvoering van het stuk
beginnen en die al sinds jaar en dag
in de leraarskamer van het Rem-
brandt-lyceum worder gehou
den. Hoe staat ze als amateurtoneel-
speelster tegenover het avant-garde
toneel? „Ach. ik geloof wel in de mo
derne vorm van het toneel, omdat
daarin met weinig woorden veel
meer wordt gezegd dan in stukken
van dertig jaar geleden. Eén enkel
woord, één enkele aanduiding is te
genwoordig al voldoende om een
stuk indringend te doen zyn. Dat be- j
tekent overigens niet. dat ik door al- j
le moderne toneelstukken wordt ge-
grepen. Dat van de moderne stuk-
ken het gegeven vaak zo absurdis-
tisch ia vind ik heel jammer. Geen
absurditeiten dus voer Bep v. d.
Wijngaard, wel echter het geloof in 1
i positief toneel. Hoe het ook zy, sa- I
men met Joop Segaar en de ande-
j ren heeft deze jonge toneelspelende j
huisvrouw de reputatie van „Litte- J LEIDEN De beroemde Engel
I ris Sacrum" een nog hechtere funde-
heeft men behoette aan vakmensen.
U kunt daarbij zijnals u tussen de 21 en 35
jaar benten als u bereid bent om 2 jaar te
leven en te werken midden tussen de mensen
van een ander land en een andere cultuur.
monteur-V AM Loodgieter-GAWALO
HTS'ers weg- en waterbouw Grafisch
deskundige Boekdrukker Hand- en
machinezetter Reprofotograaf/foto
lithograaf Verpleegsters A Ver
pleegsters A met kraam-, wijkaanteke-
ning en verloskunde Medisch-klinisch
analyste Maatschappelijk werker
Kinderverzorgster Jeugdleiderbe -
kendmet landbouw Administratieve
krachten, bekend met coöperatiewezen.
STICHTING NEDERLANDSE VRIJWILLIGERS
Muzenstraat 30, Den Haag
Informatiestrook
Ik heb belangstelling voor het werken als vrijwilliger.
Wilt u mij nader informeren.
gehVongeh
WOONPLAATS
BEROEP
.geb. datum
-OPLEIDING -
DATUM WAAROP EVENTUEEL BESCHIKBAAR
Uitbundig succes op laatste Kunstkringconeert
ring gegeven
se lyrisch-dramatische sopraan
i Jennifer Vyvyan. o.a. vermaard
In de ouderdom van 71 jaar is
in Blaricum overleden de heer C
Howeler, musicoloog en muziekresen.
cent. Hij schreef een aantal boeken
op muziekgebied, te weten: „Inlei
ding tot de muziekgeschiedenis" en
het bekende „X. IJ. Z der muziek".
De Stichting Uit dte Kunst,
waarin vrijwel alle Haagse „kunst
producenten" zijn vertegenwoordigd,
gaat geschenkbonnen verkopen, die
het publiek kan inwisselen bij he'
kopen van kunstwerken, bij bezoek
aan toneel- en cabaretvoorstellingen,
muziekuitvoeringen en andere kunst
manifestaties. Het ligt in de bedoe
ling dat deze geschenkbonnen door
de by de stichting aangesloten in-
l stellingen zullen worden verkocht in
bonnenboekjes ter waarde van f 25
i f50.- en f 100.-.
Dit najaar in Amsterdam
Met Arrabals „Tuin der lusten"
J. H. de Groot.
Concertgebouworkest ver
lag a.s. naar Zwitserland,
"•w daarop volgende dagen
irkest achtereenvolgens in
Genève. Bern en Zurich
van Bernard Haitir.k
Uitgevoerd worden Schu-
Symphonie. Mahlers
iphome en „Variazioni
het werk dat de in
Nederlandse compo-
Landre in 1967 op
de dirigent en het orkest,
hij tot gedelegeerde van
daarvan was benoemd
PARIJS iGPD» Op het inter
nationale theaterfestival var. Nancy
dat zioh steeds openlijker op hei
spoor plaatst van de poiitiek-ge-
engageerde. revolutionaire avant-
garde, heeft de Amsterdamse to
neelgroep „Studio" met een voorstel
ling van Arrabels „Tuin der lusten
(het stuk wordt volgende week in
Leiden opgevoerd) een opvallend
groot succes geoogst. Het succes
vond in de Par ij se pers duidelijk
zyn eoho.
„Le Monde" schryft o.m. dat de
mise-en-scène van de Studio-regis
seur in luxe en erotisme kon wed
ijveren met de fameuze spektakels
van The Crazy Horse Saloon ln
Parijs.
„France Soir" toont zich nog gees;
driftiger, zowel over het stuk al*
over de opvoering van „Studio"
waarvan hij de acteurs in de aller-
In de zaal waren verscheidene Pa-
I rijse toneelkunstenaai-» aanwezig, die
ook hun bijzondere waardering vooi
de prestaties van „Studio" tot uiting
brachten. Twee van de bekendst-
actrices van het Parijse toneel. Del-
phine Seyrig en Sylvia Montforl
I die. dank zy „Studio", in Nancy
eveneens voor het eerst met dezf-
I nieuwe Arrabal kennis konden ma
ken, lieten beiden weten mettertijo
in de oorspronkelijke Franse versie
i de vrouwelyke hoofdrol graag voor
hun rekening te willen nemen.
„Studio" verdient voor zyn optre-
den in Nancy alle lof. Want het ls
nog maar zelden eerder voorgeko-
I men. dat een buitenlands gezelschap
in Frankrijk een stuk „onthulde",
dat oorspronkelijk, ofschoon door een
Spanjaard, in het Frans geschreven
I was.
AMSTERD AM (GPD I Tien tot
twintig schilderijen en honderdtwin
tig tekeningen van Rembrandt zul
len te zien zijn op een tentoonstel
ling. die van 13 september t/m 30
november ln het Rijksmuseum in
Amsterdam wordt gehouden, ter
herdenking van het feit dat de grote
schilder 300 jaar geleden in Amster
dam overleed.
De expositie, die onder de naam
„Rembrandt 1669-1969' wordt geor
ganiseerd. wil uitsluitend de hoogte
punten utt de artistieke carrière
van de meester laten zien. Hierbij
wordt er vanuit gegaan dal reed» in
1956 in het Rijksmuseum een Rem
brandt-ten toonstelling werd gehou
den.
Zeker is dat „Aristoteles" en
„Athena." welke schilderij en sinda
1898 niet in Nederland te zien zyn
geweest, op de expositie zullen ko
men.
Uit Wenen komt voorts Rem
brandt'» Zelfportret, uit 1652. terwijl
het Mauritshuis het laatste Zelfpor
tret, dat van 1669 dateert, beschik
baar stelt. Het Louvre in Parijs
heeft toegezegd het schilderij „Bad-
seba" (1654) af te staan, de Norton
Simon Foundation in Los Angeles
stuurt het jongensportret uit 1654,
dat lange tyd „Titus" is genoemd,
en uit de National Gallerie in Lon
den komt „De badende vrouw"
eveneens uit 1654. De hertog van
Bukklesh (Engeland» stelt de ..Le
zende vrouw" uit 1655 beschikbaar
en de hertog van Devonshire stuurt
een mansportret uit 1651.
Met een aantal bezitters van be-
Een van de toppers van Rem
brandt: een Saskia uit 1635.
langrijke Rembrandts. oa. musea in
Rusland en in Duitsland wordt nog
onderhandeld. Ook de tekeningen ko
men uit diverse landen. Het staat
vast dat de tentoonstelling tal van
werken zal omvatten die tot dusver
nog niet eerder zijn getoond.
door haar optreden met de
Glyndebourne Opera, heeft, on
danks het verstrijken der jaren,
getoond nog volledig opgewassen
te zijn tegen een veeleisende lie-
derenavond.
Aan een knappe stembehandeling.
en adem beheersing, die deze zange-
I res in staat stellen haar stralende
stem in alle opzichten te manifeste
ren, paart zy een aristocratische en
bewogen voordracht, waarin aan het
geringste détail stylistisch verant
woord aandacht wordt geschonken.
Het typisch Engelse stemkarakter
- soms wat koel en in het allersterkste
forte wat scherp - leent zich even
wel het beste voor het eenvoudige,
frisse of geestige volkslied, waarvan
zy een serie unieke voorbeelden
heeft geschonken.
Dit neemt niet weg. dat Jennifer
Vyvyan ook in het bij uitstek ex
pressieve, aangrijpende genre tot
grootse prestaties kwam. Wij noe
men in dit verband Purcells „The
blessed Virgin's Expostulation" (Lu
cas 2: 42» of Haydns cantate „Arian-
na a Naxos." In de eerste was de
aanroep ..Gabriel! Gabriel! Ga
briel" van een onvergetelijk indrin
gende werking, terwijl de zangeres
in de tweede de ontroering intens
wist over te brengen.
Haar moeiteloze dictie, waardoor
elk woord zijn volle waarde kreeg,
kwam op onovertrefbare wijze in de
volksliederen „Bobby Shaftoe" en
..Oliver Cromwell" tot uitdrukking,
resp. in de karakteristieke arrange
menten van Whittaker en Benjamin
Britten, wiens compositorische veel
zijdigheid ook in een aantal andere
volksliederen overtuigend gedemon
streerd werd.
Het bijzondere van dit laatste
Kunstkringconcert was. dat Jenni
fer Vyvyan haar gehoor in kennis
bracht met een aantal in ons land
onbekende liederen, waaronder enke
le van anonimi uit de 16de en 17de
eeuw.
Dat soms een naar onze smaak
lichtelijk theatrale, verouderde en
overbodige opera-allure enige af
breuk aan de intelligente voordracht
I deed. mogen wij echter niet verhe
len. George van Renesse, voornaam
pianist als hij is. betoonde zich in da
talrijke illustratieve begeleidingen
niet alleen een ideaal accompagna-
teur, maar ook een volkomen gelijk
waardig medewerker, waardoor bei
de executanten, speciaal tegen hei
einde, tot een zelden gehoorde, wel
doordachte „twee-eenheid" uitgroei
den.
Het uitbundige applaus, dat na elk
nummer te storend opklonk, verleid
de de zangeres tot twee exclusieve
toegiften: het grappige volksliedje
„Cherry ripe" en het overbekende
„Drink to me only with thine ice,"
die beiden als een bom insloegen.
Th. J. Hannema.
DEN HAAG (ANP» De toneel
groep Arena/Nieuwe Komedie heeft
in Scheveningen de première ge
bracht van „dag stoel naast de ta
fel", een programma van fragmen
ten uit het oeuvre van Paul van Os
taijen. Cor Stedelinck, die het pro
gramma had samengesteld en gere
gisseerd. speelt samen met An ja
Jansen Schuiling. Niek Panera». Ta-
tiana Radier, Ineke Roosen. Ria RU-
nink. Henk Votel en Willem Wagter
al zingend, dansend, declamerend en
zelfs dirigerend op teksten van een
groot aantal gedichten en enkele
prozafragmenten uit van Ostaijen'»
werk.
De hoofdonderwerpen zijn „oorlog"
met onder meer fragmenten uit de
dichtbundels .De bezette stad" en
„Het sienjaal". en .Mustc-hall" met
fragmenten uit de gelyknamlge bun
del uit 1916.
„Toneelbeeld" en kostuums bU dit
van Ostaijen-programma zjjn van
Mario Mocenni. de dia-positieven,
die op twee schennen op het tonee4
worden vertoond, van Ad van Gee-
seL