PLATENBUSINE5S WERD EEN ZAAK VAN VELE MILJOENEN BOUDEWIJN EEN DE GROOT; tegenwicht Reactief Waar swingt 't y In de kantlijn vy^vv/ v/\ De Nederlandse grammofoonplatenbusiness is een miljoenenzaak. Dat staat als een paal boven het hit-water. Wekelijks rollen ettelijke duizenden nieuwe „zwarte schijven" van de perzen en vinden even- zovele exemplaren via de toonbank van de „platenboer" in recordtempo een weg naar de consument. In 1966 bereikten de importeurs van de singles, epees en elpees een totale omzet van 84 miljoen keiharde Hollandse guldens. Een respec tabel bedrag, maar het jaar daarop keken de grote „platenbinken" op toen bij het opmaken van de balans bleek, dat Nederland in 1967 voor het mooie ronde bedrag van 100 miljoen gulden had geïnvesteerd in blitze toppers of gevoelige werkjes van Bach. Het bleek een nieuw record, dat echter al in 1968 met ruim verschil werd geslagen. Nederland kocht het vorig jaar namelijk voor een be drag van 112 miljoen en die onverbiddelijke top betekende dat in een landje waar de palingbeat en Hoeskrakers hoogtij vieren, de omzet in een periode van drie jaar met drieëndertig procent toenam. grotere aantallen worden uitgebracht (het zijn platen die van een tientje tot veertien gulden kosten) ligt de Neder landse plaat qua prijsniveau nog altijd bijzonder hoog. Vergelijken we even met de Verenig de Staten waar de platen vo5r" bedra gen variërend van 0.98 tot 2.98 wor den verkocht dan blijkt dat de Neder.- landse tiener of twen daarvoor een be drag rond de twintig gulden moet neer tellen. Ook de in Duitsland gelegerde Ne derlandse militairen kunnen grammo foonplaten kopen die aanmerkelijk la ger in prijs liggen. Hoewel het Centraal Bureau voor de 8tatistiek in Nederland niet over exacte cijfers beschikt, staat wel vast dat met name de jeugd tot de belangrijkste con sumentengroep in deze sector kan wor den gerekend. Tieners en twens kopen het grootste gedeelte van de Nederlandse platenproduktie. al dan niet verpakt in kleurrijke hoezen. De jeugd bepaalt daardoor mede voor een zeer belangrijk deel het genre dat de Nederlandse platenbinken de consu menten voorschotelen. Op het ogenblik zijn er in Nederland zo'n zeventien maatschappijen die zich bezighouden met het lucratieve zaakje van de gram mofoonplaten import. Importeren wil overigens niet zeggen dat de singletjes en elpees kant en klaar de douane passeren. In vrijwel alle ge vallen komt slechts een „tape" van een bepaalde opname naar Nederland. Hier wordt dan een aangepaste persing ge maakt. Soms loopt zo iets uit de hand en blijken de maatschappijen zich te hebben vergist in de wensen van de con sument. Het gevolg van zo'n misser is een kel der vol platen die men aan de straatste nen niet kwijt kan. Die „winkeldoch ters" blijven liggen tot de eerstvolgende seizoensopruiming en worden dan tegen ..afbraakprijzen" in de grote warenhui zen en platenwinkels verkocht. Zelfs dan blijken er platen te zijn die niemand aan zijn collectie wil toevoegen. Soms gebeurt het tegenovergestelde. De maatschappij is dan te voorzichtig. Dat gebeurde nog zeer onlangs met de nieuwe opname van Mireille Matthieu. Het plaatje „Ensemble" maakte grote furore in Nederland niet in de laatste plaats dank zij het optreden van deze Francaise in het Nederlandse Grand Gala van de CCGC en later nog eens in de Duitse „Gala" waarvan we een gedeelte op de Nederlandse buis hebben kunnen zien. De run op de platenzaken was door de maatschappij niet voorzien. Vandaar dat de verkopers in discoshops en pla- tenbars .nee" moesten verkopen. Over het algemeen voeren de Nederlandse platenmaatschappijen een wat voorzich tig beleid vooral wanneer het gaat om specifieke genres met een beperkte kern van „fans". Er zijn eenmaal genres zoals de Jazz muziek en de Country en Western-style die op de Nederlandse platenmarkt maar stiefmoederlijk worden bedeeld. Pas wanneer een opname in het buitenland een onverbiddelijke bestseller is. wordt die plaat ook in Nederland uitgebracht. In zeer incidentele gevallen ligt Ne derland voorop. Dat gebeurde bij voorbeeld met een van de Beatles-elpees. De plaat kwam in Nederland eerder uit dan in Engeland en radio Veronica had de wereld-ether-primeur. Het was tevens het startsein voor de disc jockeys uit Engeland om i hent eer ste vliegtuig naar Nederland te stappen en de nieuwe Beatles-creatie mee terug naai- het Verenigd Koninkrijk te nemen Over de prijzen van de Nederlandse platen kan een ding met zekerheid wor den vastgesteld; ze zyn veel. maar dan ook veel te duur. Ondanks de speciale elpee-series die de laatste tijd in steeds Hoe groot het winstpercentage van de platenmaatschappijen zelf is. houden de „2 public-relationafdelingen", die anders zo vrijgevig zijn angstvallig geheim. Aangenomen wordt, dat er winstper centages van om en naby de dertig pro cent worden geboekt. Even geheimzinnig zijn de platenmaat schappijen met het marktaandeel dat ze in handen hebben. Geen van de maat schappijen waarmee we contact hadden, was bereid daarover iets los te laiten. Ook de CCGC (de stichting die zich sinds een jaar bezighoud met de sales- promotion van platen en die gefinan cierd wordt, door de n>aatsch^ip- pij'en) kon slechts een globaal inricht- geven in de grootte van de verschaf-1' lende maatschappijen. Ue grootste in ons land. zo veratrlfértfl; de secretaresse van CCGC-digecteur Beishuizen ons, is Phonogj^wJjÉnet een groot verkoopjtahtoor irfoe Djrëntestraat in Amsterdam. Daarna volgt Bovema, ferofóè bezitter vanhét Qrammophone- house in Heeirtstedq ,en P<jlydor uitpeil Haag. Qt\a.-omZeT .ligger zy ongevee^ 'belangrijk aandeel in de platen-^ •verkoop hebben ook -Artoriq c.s. uit Haar- lerfi en'- Inelco.- de^importeïfr. van onder mèer dé RCA-opnamen. Zelfs *d^'sleu telstad heeft een maatschappij binnen haar stadsgrenzen. Het is-.-: 0NR(ood> INVOER VAN GRAMMOFOONPLATEN IN 1968 LAND VAN HERKOMST Waarde in guldens Aantallen Singles Frankrijk 1.200.562 219.590 West-Duitsland 10.728.357 2.605.570 Engeland 3.842.661 1.016.950 Amerika 1.434.789 302.232 Overige grammofoonplaten 1 -. Frankrijk 131.860 89 000 West-Duitsland 1.590.391 1 186.300 Engeland 112.992 88.800 Amerika 5.353 5.900 (Deze cijfers werden Jouw Wereld verstrekt door het Centraal Bureau voor de Statistiek). De prijs van de singletjes ligt al niet veel beter, om niet te zeggen nog slech ter. Vier gulden vyftig (de huidige nor male prys inclusief twaalf procent b.t.w.) is belachelijk hoog want de tota le speelduur van de beide kanten js vaak niet rtèer dan vijf minuten. En dan la- t-én tfé hog eveil buiten beschouwing dat singletjes voor loet v merendeel gekocht worden voor de'A-kAnt. De ,,flipsideA van een -plaat wprdt over het algemeen zeer weinig gèdraaid, en de platenmaat schappijen houden daar rekening mee. Om eens een globaal inricht te -krygen in de gestegen platenprijzen heeft Jouw Wereld inlichtingen ingewonnen bij het Centraal Bureau voor de Statistiek. Uit die cijfers blijkt dat de prijzen van de singletjes in nauwelijks zeven jaar (van 1962 tot 1969) zijn gestegen met niet minder dan zevenentwintig procent. Het is nog maar enkele jaren geleden dat we een singletje konden aanschaffen voor drie gulden zestig. Kort daarop werd de prys opgetrokken tot drie gulden vijf ennegentig en weer later tot vier gulden vijfentwintig. Begin 1969 zagen de pla tenmaatschappijen hun b.t.w.-kans schoon en zetten weer 35 cent op de prijzen, weer ruim acht procent. Economische Zaken nam echter geen genoegen met deze manipulatie en de platenmaatschappijen werden verplicht om de prijzen terug te draaien naar •vier gulden vijftig. De platenwinkels krijgen ruw weg twee kwartjes voor ieder singletje dat over de toonbank gaat en voor een elpee in de dime prijs klasse ongeveer twee gulden. die onder meer Heintje en Gert en Her mien Timmerman onder contract heeft. Verder kent ons land nog een aantal zogenaamde produktiemaatschappijen die slechts de propaganda van een plaat ver zorgen. Daartoe behoort Red Bullet met ëx-Veronica-man Van Kooten (Joost de Draaijer). Er worden jaarlijks ook nog platen ons land binnengesmokkeld, ,m£ar die aantallen kunnen rustig ver waarloosd worden. We signaleerden al even de zoge naamde goedkope elpee-series; een ver schijnsel van de laatste jaren. Eerst wa ren dat langspeelplaten die reeds enkele jaren uit waren en nu met een nieuwe kleurige hoes opnieuw het publiek moes ten verlokken. Ze kosten ongeveer een tientje terwijl normale elpees toen 17.50 gulden kostte. Naarmate de omzet van deze goed kope series steeg, kwam er meer gega digden op de markt en iedere platen- c maatschappij die zichzelf respecteert, heeft op het ogenblik wel elpees in de „goedkopere" prijsklasse. Goedkoop zou den we niet willen zeggen, want het aan leggen van een platenverzameling die up-to-date is. is nog altijd een bijzonder kostbare zaak. De platenmaatschappijen zien intus- sun hun omzet-curve steeds verder stij gen want Nederland is „in'"voor de pick up. De directeur van de platenmaat schappij vindt het prachtig: voor hem geldt de kleine variant op een bekende slogan: „Zet een plaatje op, en ik laat me ryden". ONDER REDACTIE VAN: HEIN ELBRINK, HENRIËTTE V/D HOEVEN. HENK DE KAT, BRAM VAN LEEUWEN, BERT PAAUW. MET DEZE KEER DANK AAN: HET CENTRAAL BUREAU VOOR DE STATISTIEK DRAAIT OR M TOEREN. Boudewijn de Groot heeft in de Ne derlandse pop-scene altijd al een aparte plaats ingenomen. De protestzanger van weleer, die met zijn „Meneer de presi dent" een miljoenenpubliek veroverde, is verdwenen. Boudewijn de Groot stippel de zijn eigen carrière uit. Zyn nieuw ste elpee ..Nacht en ontij" was voor velen dan ook een verrassing. Mary Zeldenrust-Noordqpus NVSH- f voorzitster afEX-SEXTANTE De TROS is weer Losgégooyerd Zwolse Boys25 mille schuld Een t lief Osommefje Keukenhof geopend' door Beatrix en ÖSaus: Oranje boven, maar de bollerr nofc^et In Arizona zjjn de kOè>en na de win ter zo maget dat, ze gebrandmerkt wor den door er eenj veljetje carbonpapier tussen te leggen. John Lennon en Yoko Ono getrouwd To bed or not to bed that's the' question Trtfntje's. uit Oldebroek probeerde haar marf te vergiftigen: Trijntje deed geen water in de wijn. „Het Leï'dsch DagfclAjd heëfi dan ook eindelijk /n jongerenpagina. Iedereen heeft het^oyer'"een generat^ekonflikt en het LD doét er braaf aarrhiee dit kon- flikt in stalïd te houden met een „jouw wereW^-fiagkm,-Dat „jOuw "wereld" doet trouwens erg sentiment 50'er jaren aan, dit tussen haakjes. Er is namelijk geen generatie-konflikt maar een mentaliteitskonflikt, dat door allé'leeftijdsgroepen heen loopt. Alleen lijkt het erop omdat de mentaliteits- grp£p dié men jeugd noemt voor een gro ter deel uit jongeren bestaat. Door met een spéciale jpngerenpagina te komen, wordt alleen bevorderd dat ouderen deze pagina direct maar overslaan onder het motto „voor 'at die gekkigheid ben ik toch te oud", en jongeren zullen zich be perken tot die pagina ^yvant „de rest is toch niet mteressani". Maar nu we dan toch zitten met zo'n jongerenpagina wordt het wel helemaal te gek als nog een gedeelte daarvan ge vuld wordt met een stukje van „een oudere", die op een erg paterna listische manier wel eens even zal zeg gen hoe alles in elkaar rit. Zijn denk beelden zijn niet alleen antiek, maar ver tonen bovendien nog reaktionaire trek jes als we volgen wat hij op de „jouw wereld" pagina van 27 maart zegt. En wat zegt „een oudere" dan wel? Daartegenovei- de onverbruikte, in spirerende. hollende paarden, maar nog totaal zonder ervaring, zonder vol doende leerschool om zich al een oordeel over de vele neteligfe wereldproblemen te kunnen vormen". Nu is voor het vormen van een oor deel toevallig iets andere nodig dan er varing namelijk: kennis van zaken en etiese maatstaven, waarmee de zaken op hun goed- of kwaad-zijn beoor-jr deeld kunnen worden. Niet ervaring. Ervaring holt de etieise maatstaven uit en maakt bedrijfsblad. En bovendien wat heb je aan ervaring in een veranderende samenleving?/Be roept men zich toch op ervaring, "tian wordt dat gedaan om daarmee de ideeën van jongeren als waardeloos te kunnen afdoen, z'n macht te kunnen behouden en van z'n schijnzekerheid te redden wat er nog te redden valt. „De kunst van het midden houdt veel goeds in, want..overdrijving schaadt", aldus de „Oudere" en doelt dan op een midden tussen geestdrift en ervaring. Wat de „oudere" wil is een midden tussen de ervaring van „het is nu een maal zo" en de geestdrift en de ver ontwaardiging van een deel van de jongeren en ouderen, die genoeg hebben van een wereld waar wel iets gedaan wordt om (jjweifrtete blijven, om witter dan witirf*wassen, orh je haar zijdezacht te sguffen. maar waar nauwelijks iets aed&an wordt om een oorlog als in Viet- p\am of Nigeria, waarbij miljoenen men- i sen sterven, te doen stoppen, f En wat betreft Nederland waar de woningnood nog Jaren zal voortduren en de milieuverontreinigöig als een gek toe- f neemt. De lijst zou nog met tientallen uitgebreid kunnen worden. Maar de ^.oudere" zegt?- ^Slechts wanneer twee uitersten^ geestdrift en ervaring elkaar weteu^te vüufeö, is er. kans op een^h&xwijke toekomst^. Nou vergeet' héb maarl.f (Van redactiewegq bekomt Buck Goudriaan lid Comity 'Leefbaar Leiden' \De platenmaatschappij jheelt'' kosten, nog Mn oei te gespaard om een sqqcesJ plaat te maken, de'25-jarige Bquv dewyiv in 'flat iriHVeesp. Ik kon al'les doen frat nodig was. Ik had de beschik king Jover de-beste musici en de duur ste geluidsinstallatie ..We hebben' zelfs jachthpol^is kunnen gebruiken voor vier maten, %die kwamen - heleuf&al uit Brabant. Met:, zyn lange donkere hakenden nönehalante kleding verschilt hy in uitéjiijk fliet met de andere „hitpara- dé^kkmmers"; Ondanks het feit dat hij altytkmet andere idolen op één lijn wordt gezet?.blijft hij?een part figuur. „Ik ben eigenlijk steeds een soort randfiguy.r gefeest. Weet je wel, iemand die altijd Actief aan de gebeurtenissen om zich héén meedeed, maar nooit tot de kern kom doordringen. Op school, op de filmacademie hóórde ik nog niet tot Reib-groepje béjcende filmers. Net zo ging het met. die provobeweging. De invloed van mijn'«amgeying is altijd erg belang rijk voor me'geweest. Ik zoné ook protestsongs. Toen de flowerpower kwam, liep ik met. bloeme tjes in mijn haai- door het Vondelpark. Mijn- muziek weyd toen anders .zachter. Het was- een andere vorm van protest. Op liét ogenblik gebeurt er weinig. Uiterlijk lijkt het of alles zijn gang gaat. Maar de manier waarop je laat zien wat je denkt, is niet belangrijk. Het gaat ténslotte om je overtuiging. Die komt by mij wel naar voren in mijn muziek. Een paar weken geleden was fty nog in zuid-Frankrijk. Ik zat een paar da- gén in de pergen. Er was niemand orri me heen. ijk voeldq- vme''éfg fyn. Ik realiseerde'me "éShiter heel goed. dat IK, het was dié, daar zat. Iemand .anders- zou zich misschien .eenzöïup hebben ge- i voeld. Boudewijn d^ Groot, - is erg gevoelig voor de sfeer om zich heen. „De in vloed van buitenaf Wgrkt a}tyd gunstig pp hae. RÏijïi muziek is dan ook- min of meer daarop gebaseerd. Zo is m'ijn 'hélé persoonlijkheid! Ik zou later muziek en i teksten voor iemand anders kunnen schrijven. Nu nog niét, nu wil ik zelf nog teveel doen. „Het optredefi in zaaltjes is erg ver velend. Je staat meestal in je eentje te werken. Gelukkig heb ik nu een groep. Dat is een hele opluchting.. Je maakt nu samen muziek en dai 'doe 'je gewoon al voor je plezier. Het'pu bliek Vergeet vaak. dat jij zo'n nummer al voor de honderdste keer staat de zingen. Het liefst zou hij alleen maar platen opnemen, maar van de opbrengst alleen kun je niet leven. Boudewijn de Groot heeft de laatste jaren een heel eigen publiek gekregen. „Ik weet dat ik een bepaald publiek heb. Ik ga dan ook niet van het grote publiek uit, wanneer ik een plaat maak. De mensen die van Heintje en de Zan geres zonder Naam houden, vind ik ge woon niet belangrijk. Ik hoop dan ook dat die mensen myn plaat niet goed vin den. Die mensen hebben al een uitgespro ken smaak. Ik geloof echt niet dat ik nu de aangewezen persoon ben die de smaak van het publiek moet verande ren. De commerciële kant van een plaat is ■votfr"~Bbudewijn slechts bijzaak. Natuur- lijk moet er geld verdiend worden met een plaat. Een": jplatenmaatschappu laat txxih.iu^ami.éTwi plaat maken, omdat ze hem- ró'rt „jpf&é bink" vinden. Nu kan een deel van de jongeren we! zeggen dat de ouderen alles verkeerd doen. maar dan moet een mens met een greintje verstand daar soms fiks om lach'en. Zo verging het my tenminste toen on langs qp -'de T.V. een discussie-uur werd weggegeven door de Stichting Ned. Po- titieké Johgerencontactraad. Daaj' za- - vten bij elkaar vertegenwoordigd jéugdi- ,"ge., afgezanten1 v§n KVPJG. CHOJ, iJOVÖ;. ARJOS enz."vëitó' (telkens een I h^le mdnévolZe water 't met elkaar eens ,o£ liéyer gezegd nog véél meer oneens, preoiès. zogïs de „oudjes'-' in de Tweede Kamer. V 'pp de achtergrond zéi'; kis rasechts, 1 goéd gehonoreerde functionaris' van ..establisftrfrent" een! beminnelijk gij rij lachénde. heer Vondeling met het be- schekmend^ air van dé „alles-weter", die ten'sldtte ook nog eens eén zoetsappige duiten 't zakje mocfyt doen, IJt had me van: deze feestelijk aan gekondigde forumbijeenkomst zo 't een én ander voorgesteld. Daar zou 't m» eens origineel en héél ahders dan üers toegaan. Flitsende ideeën zoude» heen en weer sprankelen, een volkome: nieuwe aanpak zou dit Pak-gesprek sie 'r§n, het zou een illuster voorbeeld kun nen zyn van hoe het móet. Maar op welk een armzalig gezwets, vol kriebelige aan valletjes op el- kaar, zonder dat er éép belangrijk we reldprobleem aan te pas kwam. liep het uit. Na een uur was er niets opgelost, alle afgevaardigden, die daar zonder blikken oL blozen al of niet de „waarheid" ver kondigden. wisten toen nóg niet wat 9 aaïï ^lkaar 'hadden. I11 grote lijnen viel er af en tqe ie» van: overeenstemmmg te bespeuren <al- thang voor iemand- met een verduveld fyn gehoororgaAïi 1maar er kwamer. onmiddellijk daarop weer zoveel beden kingen aan pe pas. dat het tikkeltje har monie al gauw achter een rookgordijn van onvrede op de loop ging. Maar het allerergste was, dat die el-! kaar naar de kroon stekende jangereq- zich precies het quasi-gewichtige bulaire en alle afgesleten gedachl der öuderen hadden aangemeten, alsoll ze bij hen al Jaar en dag op school wa ren geweest. Van enige politieke duidelijkheid was al deze progressievelingen geen sprake zelfs: ene heer Vondeling, geroutineei in hpt vak en het gebruikelijke jargoi („Ik dachtkon daar niets ai verhelpenMen luisterde nauwelyl naar'hem. Nee: als op zo'n manier de wereld ver anderd moet worden, geef ik er geen cent om. In plaats van een stel fikse, blijmoe dige kérels, die nu eens de „hogeschool der politiek" zouden demonstreren, za daar een groep ouwe, zure heertjes, met één Cuba-enthousiaste dame tus sen hen in wier zogenaamde „mooi- prateriJ", doorspekt met de walgelyksu gemeenplaatsen, zó giftig aandeed, dit je er een nare smaak van in de mow kreeg. Wat meestal het geval is, als je k veel gif inneemt. Als van déZe jongerea dé; vernieuwing moet uitgaan, waarom de maatschappij blijkbaar broodnodi) schreeuwt, lcunnen we mét z'n allen we! op het dak zitten. Zowel jong als oud. Kortom: ze deden een plas. maar alia bleef zoals het was. Daar kun je dop zeggen! OOM THEO Ja, waar? Kom op, en stuur je ge gevens minstens één week voor de Ifiohderdagse plaatsing op naar de reda'ctie van Jouw Wereld, WitU Singel Leiden. VRIJDAG. Den Haag, Kurzaal 8 uur: Swinging Soul Machine. Cubj ;and the Blizzards, Motions (f5). ZATERDAG. A1 p'h e n, Jozefzaal 8 u.: The Association (uit Amerika) Katwijk, èajnping Noord, 8 uur; Trash Blues Band. BONDAG.. L e i dë n, Honk. Roose- veltatraat, 14.00 bur: Trash Blues Banh. bV gedichten 1 BLAUW De herinnering rit" zoveel. Öat ik vergeten ze twijfelend <tenk. onzeker. li£t een zwart licht voor my rhyn vofien qens vastgegroeid, verplaatsen zich nu Dé weg is.mij onbekend zij 'noemden mij geen naam. Mijn handen groeten en Hogend in het Wauw, van ëpn wolk, besef ik verschrikt, deukend, dat zonder gewicht, myn liefde verborgen is 'f LENNA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 20