Nieuw Rotterdams Toneel met gedetailleerde „Hippolytus" Traditioneel" i r randstad Jungle Boek Uitvoering Crescendo Passie-concert van het Alma Materkoor Nettesheim winkeljuffrouw In Leidse Schouwburg 99 «HM Noordwiikj b&llctavOIldjc Nieuwe inspecteur van politie Coöp. Raiffeisenbank Esn a'gcmene ledenvergadering ANKAKLINIEK voor ORTHOPAEDIE MEDISCH ANALISTE LABORANTE (HR. STICHTING VOOR 5CH00L- EN BEROEPSKEUZE na individueel psychologisch onderzoek gebouw Chr. Sociale Belangen, HOTEL NOORDZEE een huisjuffrouw een juffrouw koffiekeuken knecht algemene dienst JONGER MEDEWERKER POST/FFFFS VENDUHUIS DER NOTARISSEN meubilaire goederen ANTIEK MAHONIE MEUBELEN N.V. Loodgietersbedrijf P. van der Nief Woningbouw en Ufilifeifsbouw loodgieters, halfwas-loodgieters, l.l.-loodgiefers, fype-lasser-fitter halfwas-elekfriciëns l.l.-elekfriciëns PERSONEEL hoveniers en grondwerkzaamheden J. A. VAN WIERINGEN LUXOR TOKHEIM N.V. medewerker planning/werkvoorbereiding N.V. Grammofoonplalenmij. CNR verkooptelefoniste ERVAREN TYPISTE Hel NEDERLANDS INSTITUUT VOOR PRAEVENTIEVE GENEESKUNDE TNO een administratief medewerkster PAGINA 10 LEIDSCH DAGBLAD ZATERDAG 29 MAART 1969 ROTTERDAM iGPD) Ander half jaar heeft regisseur Rolr de Vries de voorstelling „Hippolytus" van de Griekse tragediedichter Euripides voorbereid. Die bijzon dere zorg heeft grote vruchten af geworpen. Het hier te lande nog niet eerder gespeelde stuk heeft er een zeer gedetailleerde en over dachte voorstelling door gekregen, waarin het aandeel van de Griek se regisseur Minas Christidis spe ciaal voor de choreografie groot en waardevol is, en waarin de be zetting de kansen, die de rol len bieden maximaal uitbuitte. Daarbij moet allereerst Bas ten Batenburg worden genoemd in het bodenverhaal, het meest in drukwekkende en poëtische dat ooit is geschreven. Het stuk stelt hoge eisen aan de moderne toeschouwer. De functie van deze tragedie in de tijd waarin zij werd geschreven was fundamen teel anders dan thans. „Hippolytus" heeft het verhaal dat deel uitmaakte van de oud-Griekse theologie, van de koningszoon Hippolytus, volgeling van de koele Artemis en zelf kuis, j die wordt begeerd door zijn stief-) moeder Phaedra. Hij wijst haar ver- j ontwaardigd af, Phaedra is naar de zeden van de tijd te schande ge- j maakt en pleegt zelfmoord. Zij laat I een belastende brief achter waarin j zij Hippolytus beschuldigd haar te j hebben verleid. Vader Theseus ont steekt in woede en verbant zijn on schuldige zoon. Godin Artemis zelf I op nb s.rt de waarheid. Hippolytus wordt stervend in het vaderhuis te- I ruggevoerd en vergeeft zijn on troostbare vader. Euripides tekent met dit stuk de I oorsprong van de Hippolytus-devotie, j waaraan vooral jonge meisjes die in hit huwelijk traden waren toege- I daan. Het stuk maakt geen deel uit van de Griekse religieuze cultus, maar staat er toch middenin. Men ERIC SCHNEIDER zou het stuk in de klassieke Griek se theologie kunnen vergelijken met de Matthëus-passion, een vergelij king die in meer dan een opzicht opgaat. Ook hier wordt de hande ling' onderbroken door „koralen", de koren der vrouwen, die mediteren over de handeling en de rustpunten versohaffen in de felle dramatiek. De menselijke elementen die Bach in de muziek aan het cultische gebeuren meegeeft, brengt Euripides in de zeer bewogen en rijke tekst, even gede tailleerd als Bach dat doet, vol klei ne trekjes en poëtische illustraties. En. tenslotte, ook de „Hippolytus" staat op een breuklijn van het Griek se theologische denken, een overgang Van de Griekse „middeleeuwen", waarin Aphrodite met de mystieke zinnelust die zij voorstelt schoorvoe tend wijkt voor Artimis en haar re naissancistische zin voor rationaliteit en Attische helderheid. In die tra gedie van goden en vorsten verte genwoordigt naast het koor vooral de voedster de gewone mens, dicht bij de aarde, die toch naar compromissen zoekt, maar vermor zeld wordt door haar compromisloze meerderen. De tekst van Euripides is ongetwij- zigd gebleven: de vertaler, de dich ter en classicus J. P. Guepin, heeft het stuk ontdaan van wat verwar rende verwijzingen naar theologische relaties en in de toneelpraktijk zijn er nog wat verhelderingen aange bracht. Met die vertaling heeft Gue pin overigens prachtig werk ver richt: zeer poëtisch en genuanceerd, waarbij ook het onderscheid dat Euripides zelf maakt als een meer dere of mindere wordt toegesproken vindingrijk is gehandhaafd. In een simpel decor van Frank Raven, waarin twee rode schijven de twistende godinnen Artemis en Aphrodite treffend symboliseren, zorgden Robert de Vries en Minas Christidis voor een uiterst beweeg lijk, zeer tekstgevoelig toneelbeeld, j Voor de koren werd een menging ge- i vonden van koorleidsters, spreek- I koren en gezongen koren, die stellig I niet authentiek-klassiek zal zijn, maar die zeer bevredigend proble men, die bij een toneelopvoering rij zen, had overwonnen. Ook hier bleek in de spreek- en zangdiscipline de grote zorg die aan deze voorstelling is besteed. Een zeer gave proloog van Hetty Verhoogt als Aphrodite en een wat minder klemmende epiloog van Anny de Lange als Artemis. Een technisch perfecte Phaedra van Lies Franken, die vooral het accent legde op haar waanzin, en minder op de erotische vervoering waarvan die waanzin een aspect en het resultaat is. Het grote probleem in de enscenering van een Griekse tragedie is de verleiding tot extreem realisme in het spel. Aan die verleiding viel Eric Schneider als Hippolytu ten prooi en in nog meerdere mate Johan Schmitz als Theseus: de tegenstelling tot het emotionele klimaat van het koor werd te groot. Caro van Eyck als de voedster hield dat realisme beter in de hand en gaf een prachtig gesty- leerde, maar toch levende gewone vrouw. Uitzonderlijk mooi was de bode van Bas ten Batenburg, prach tig van spanning en beheerste emotie. I r rrnp*T T A,' iianH nroi*an "RU iior\fQ.ll&n nl In Noordwijkerliout: NOORDWIJKERHOUT Het is van de Culturele Stichting Bollen- streek een bijzonder loffelijk initia- tief geweest, het Leidse Alma Mater- uit te nodigen een Passieconcert te verzorgen in de fraaie kerk van St. 1 Victor in Noordwijkerhout. Dit koer, waaraan thans Jan van der Meer als dirigent zijn artistieke aandacht wijdt, blijkt over een uitgebreid re pertoire te beschikken, want behalve - enkele nummers waarmee het on langs ih de Lodewijkskerk in Leiden zulk een groot succes oogstte, waren ditmaal ook grotere composities aan de orde, zoals het ontroerende Stabat Mater van Emanuele d'Astorga en het juichende Laudate Pueri van Pergolesi, beide werken uitgevoerd met medewerking van de voortreffe lijk gedisponeerde sopraan Esther Hillinga, wier stralende stem speciaal in het Laudate Pueri volledig open- bloeide en het Gewestelijk Orkest Zuid-Holland, dat zich naar de in- tenties van Van der Meer gewillig) schikte. De edele kwaliteiten van het Alma Materkoos, tw opmerkelijke zuiverheid, accuratesse en serene zang. in het bijzonder van de sopra nen, zijn bekend en trokken ook dit maal sterke aandacht. Het koorlid, de bas Wim Hillebrand, droeg in het Stabat Mater verdien- stelijk bij tot de imponerende indruk Deze twee composities vormden het hoogtepunt van de avond, waarin evenwel ook een juweel als Mozarts Alma Dei Creatoris het hoogstaande niveau van dit concert bepaalde. Oud-Nederlandse zangen, het aan Mozart herinnerde Tenebrae factae sunt van Michael Haydn, verheven Bachkoralen en typische negro-spiri- tuals. de laatste op een helaas jam merlijk klinkende piano subliem door Van der Meer begeleid, toonden de veelzijdigheid van dit superieure koor duidelijk aan. De fluitist Pieter Dieleman, bege leid door de organist Nico Schrama. heeft als intermezzo Handels sonate in e kl. t. voorgedragen: beiden ble ken harmonisch op elkaar ingesteld. De sopraan Esther Hillinga. wier stem sterk aan warmte heeft gewon-1 nen, is na afloop verdiend met bloe men gehuldigd. TH. J. HANNEMA. 1 NOORDWIJK AAN ZEE In het goed bezochte Lido Theater concer teerde de Noordwijkse Harmoniekapel „Crescendo" met een solide program ma-samenstelling. Het spel van dit korps mag eveneens solide heten, want de discipline, gepaard aan een volle klank, stijgt een stuk boven het goede gemiddelde uit. Dirigent Albert Mey kan met deze bemanning (plus één vrouw) stevig doorvaren, hij heeft de wind mee. omdat alle sleu telplaatsen door geroutineerden zijn bezet. Van bemanning spreken we, omdat op de achterrand van het po dium een sloependek nuchter bij de tijd geschilderd stond. Iets anders dan de voorhistorische bossen en parken. De door Everaarts gemoderniseerde Yankee Doodle Mars paste bij het scheepsdek. Boekel's Grand Canon du Verdon, goed lopend en Vitaal, deed ons meer als schijnmodern aan. Het opvolgend nummer The Acrobat van Greenwood, vereiste een trom bone-virtuoos: hij was in het korps voorradig. Zo'n virtuoze aanpak be hoefd ook Leroy's Buglers Holiday, waarbij een cornet in de plaats trad van een bugel (die in een harmonie orkest niet voorkomt). De betreffen de melodievoerder had geen enkele moeite met de materie en de compo sitie zelf valt te loven. Door marsen omlijst verscheen nu Boedijn's suite Princeville, Boekel's Valerius-suite en Walter's American Folk Suite, waarin meer aanleiding ontstond voor bezonkener melodisch rijker en genuanceerder spelen. De eerste klarinettist kon zijn bewonde renswaardige bedrijfszekerheid bewij zen. Mooie en knap gecomponeerde fragmenten zaten vooral in de Va lerius-suite. met name in het tweede lied. Nogmaals sprak uit alles de er varenheid van Crescendo's leden, die door een gezonde ambitie verenigd worden. Het programma vermeldde nog1 Drumband, kleurenfilm „Die Fleder- I maus" en Noord wij ks Trio The Moods. KEES VERHOEF. LEIDEN Er zijn zowel in Lei derdorp als in Alphen aan den Rijn balletscholen, die worden ge leid door mevrouw I. C. Jacobs- Bakker. Soms treden de leerlin- getjes van deze scholen in het openbaar naar voren. En zo'n balletavöndje wekt dan steevast de vertedering van de ouders op. De eerste aarzelende pasjes, de schuchtere sprongetjes op dat grote podium en de ernstige ge zichtjes van de kleintjes, het ivekt alles bijelkaar echt wel een glim lach op. Die typische sfeer van een leerlingenuitvoering heerste gisteravond in de Leidse schouw burg. En voor de ouders en voor de kin deren was deze balletuitvoering een bron van veel pleaier. De meisjes deden zonder uitzondering hun best om te laten zien dat er by ballet geen sprake is van „maar wat rond springen op de maat van de mu- j ziek". I Ze hadden voor deze avond een j aantal verhalende balletjes ingestu deerd, waarvan enkele nogal tijdro- i LEIDEN B. en W. hebben per 1 juni mej. L. G. M. Sohulte te Sittard benoemd tot inspecteur van politie als opvolgster van hoofdinspecteur mej. mr. M. J. Zeelenberg, die on langs met pensioen is gegaan. Mej. Schulte. die op 7 augustus 1922 te Den Haag werd geboren, is momenteel hoofdassistente by de po litie van Sittard. Zij wordt in Leiden hoofd van de afdeling kinder- en ze denpolitie. Mej. Zeelenberg zal haar oude functie blijven uitoefenen tot haar opvolgster in dienst is. vend waren. Bij tientallen tegelijk verschenen in het eerste ballet, „De j TovemaadT", de feeën, de elfen en de kabouters voor het voetlicht. Het was erg lief maar ook erg rommelig. Er zat in elk geval veel beweging in en dat was op zich zelf waardevol In „IJspret" vielen vooral de kleuri ge, zelfgemaakte kostuumpjes op. Dit ballet met name bood de meis jes de gelegenheid om het geleerde met fantasie in de praktijk te bren gen. In het laatste ballet, „Schilde rijententoonstelling", bleek de chore ografie heel wat strakker te zyn. Jammer eigenlyk, dat er zo weinig oudere meisjes te zien waren. Ik kan de verleiding niet weerstaan om de naam van één van deze oudere meis jes te noemen, en wel die van Wille- mijn de Jong. Vooropgesteld dat Wil- lemijn de Jong nog geen balletdan seres is, gaf zij toch blijk over een behoorlijke lichaamsbeheersing te beschikken. Zij danste duidelijk in het besef, dat ballet in de eerste plaats een plastische kunst is. Wat Willemijn de Jong deze avond ten toon spreidde, eerst met drie andere meisjes in grappige zwart-wit maillots op mu ziek van Dave Brubeck en later als poes in „Schilderijententoonstelling", was een opvallende orkestratie-van beweging. Als niet-ouder veerde ik in elk ge val na de eerste geeuw tegen het ein de van de avond overeind, toen de ze leerlinge aan bod kwam. Mijn indruk was dat het moderne genre haar wat beter ligt dan het streng klassieke. Wat de avond als geheel betreft, die was eerlijk gezegd, evenals trou wens de decors wel heel erg aan da traditionele kant. Een wat frissere aanpak zou het succes van een der gelijke leerlingenavond ongetwijfeld aanzienlijk verhogen. Het jazz-bal- lètje bijvoorbeeld was een hele ver ademing, zo tussen al die gedanste verhalen door. Enfin, de ouders waren opgetogen, ze beloonden de balletlerares met bloemen en een hartelijk applaus. Pieter C. Rosier „LEIDEN—OEGSTGEEST" zal worden gehouden op 15 april 1969 om 7.30 uur n.m. ten kantore der bank, Rapenburg 63, Leiden. De agenda omvat o.a.: wijziging van statuten en huishoudelijk reglement. De voorgestelde wijziging ligt voor de leden ter inzage op bovengenoemd adres tot na afloop der vergadering. MEZENSTRAAT 2 - LEIDEN Wy vragen voor spoedige indiensttreding een die in staat is geheel zelfstandig te werken. Aanstelling in de rang van Lab. A. Tevens hebben wij plaats voor een Voor deze functie kan het diploma DOK TERSASSISTENTE tot aanbeveling strekken. Met reeds gemaakte vakantie-afspraken kan rekening worden gehouden. Sollicitatie te richten aan de Directrice. dir. en adm.: Mathenesserlaan 474, Rotterdam Telefoon: 010-230108. Advies bij schoolkeuze en schoolmoeilijkheden, studie- en beroepskeuze. Spreekuur te LEIDEN: eerste woensdag van de maand 18.00 19.00 uur: OUDE SINGEL 236. NOORDWIJK AAN ZEE vraagt voor spoedige indiensttreding (jaarbetrekking) voor de TELEFOON 01719-3141. DROGISTERIJ Schoolstraat 88 - Voorschoten Telefoon 2706 vraagt voor zo spoedig mogelijk NETTE DE NATIONALE INVESTERINGSBANK (HERSTELBANK) N.V. te 's-Gravenhage zoekt voor haar afdeling Kredietverlening Buitenland een wiens taak onder meer zal bestaan uit het administratieve verwer king van de krediet- en leningszaken, welke op de afdeling Buiten land worden behandeld, met inbegrip van de correspondentie daarover. Voor de vervulling van deze functie gaan de gedachten uit naar iemand die in het bezit is van tenminste het Mulo-diploma, als mede praktijkdiploma's Nederlandse, Engelse en Franse handelscor respondentie. Sollicitanten worden uitgenodigd zich schriftelijk te wenden tot de afdeling Personeelszaken, Caroegieplein 4, 's-Gravenhage. nieuwtjes, series, verzamelin gen, mooie sortering, kilowaar in doosjes van 100 gram, enz. VAN LEEUWENS POSTZEGELHANDEL Lokhorststraat (Pieterskerk) Donderdag 3 april om 10 uur publieke veiling van w.o. voorkomen: eiken kabinet, linnenkasten, spinne wiel, schilderyen en etsjes van C. v. d. Windt, v. Dries ten en v. d. Nat, spinnewiel, divers koperwerk en curiosa en enig zilver. Kijkdag woensdag 2 april van 10 tot 4 uur. L. J. HO EL EN, Makelaar-taxateur en veilingmeester. TE KOOP GEVRAAGD Ook uit grootmoeders tijd. Tafels, stoelen, ladenkastjes, kabinetten enz. Koper werk. tin, ivoor, kristal, gouden en zilveren voorwerpen, koperen en kristallen kronen, Friese staart- en stoel- klokken. Chinees- en Europees porselein, wapens schilderyen, aquarellen, enz. Inkoop tegen de hoogste waarde en contante betaling. B. v. KLEEF - Noordeinde 152A - Den Ilaag. Telefoon 070-605881, na 18.00 uur 01710-33054 Dorpsstraat 150 - HAZERSWOUDE - Telef. 01728-791 Wij vragen voor onze afdelingen in de omgeving van Den Haag - Rotterdam - Kat wijk, Gouda, Lisse, Leiden en Hazerswoude: Tevens vragen wy voor onze afd. elektrotechniek Zij die interesse hebben, worden verzocht zich telefonisch met ons in verbinding te stellen voor het maken van een mondelinge afspraak. (OOK DES AVONDS). Uitzendbureau TYPISTES (Nederlands en moderne talen) STENOTYPISTES (Nederlands en mod. talen) PONSTYPISTES BOEKHOUDMACHINISTES. U bent dagelijks welkom van 917.00 uur. Voor de inspringkracht die eruit springt. Nieuwe Rijn 44 Leiden - Telefoon 34299 GEVRAAGD voor Monseigneur Broerestraat 11 Telefoon 02532—8102 VOORHOUT Telefoon 21239 vanaf 3 april a.s. Ideaal entertainment voor long en oud WALT DISNEY De fanlasfiiche film, waaraan de grote meetter rell nog heeft meegewerkt, met In d« hoofdrollen o.a. DAGELIJKS: 10.00 - 12.15 - 2.30 - 4.45 - 7.00 - 9.15. Ie PAASDAG niet om 10.00 uur. LAMMENSCHANSWEG 130 - LEIDEN - TELEF. 01710—31541 De jongste medewerker van deze afdeling gaat zijn dienstplicht ver vullen, maar het werk gaat door. Heb je een Mulo- of gelijkwaardig technisch diploma en voel je voor administratief werk waarvoor technische belangstelling nodig Is, bel ons dan eens op. Misschien ben jij degene die we nodig hebben. Rembrandtstraat 17 - LEIDEN vraagt voor spoedige indiensttreding een De verkooptelefoniste noteert de orders van on afnemers uit het hele land. Zij geeft ook informal over de nieuwe platen van Heintje, Mireille Mathif en de vele andere artiesten van CNR. Voor een meisje dat duidelijk spreekt, minstens e paar jaar mulo heeft en veel van platen houdt ee hele fijne baan Met gemaakte vakantieafspraken wordt natuurlijk rekenii gehouden. Solliciteren kunt u schriftelijk aan bovenstaand adri telefonisch op nummer 32345. Vraag naar de heer Van Win terswijk. BU het MARINE ELEKTRONISCH BEDRIJF TE Oegstgeest is een interessante, afwisselende funktie vrij voor een Voor een "all-round" typiste met diploma MULO bedraagt het salaris op 24-jarige leeftijd f 659.— per maand. Maximum te bereiken salaris f818.per maand. Sollicitaties of nadere inlichtingen by de Personeels afdeling van genoemd bedrijf, Haarlemmerstraatweg 7 te Oegstgeest (tel. 01711-2844, toestel 241.). Wassenaarseweg 56 te Leiden vraagt voor de afdeling Sociale Hygiëne voor het bewerken van onderzoekgegevens, het typen van rapporten en het bijhouden van de administratie en het onderzoekarchief. Vereisten: Mulo-diploma en typevaardigheid. Leeftijd niet ouder dan 22 jaar. Schriftelijke sollicitaties te richten aan de directeur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 10