,Het Nederlandse publiek wil lachen bij een show' i r DAMES! JHLLL ES si anders ft 'i, dan andere it Faillissement uitgesproken Denemarken sehaft filmcensuur af „Eigentyds"- een film over de pil en cjióteren j Pepijn naar Leiden j WOENSDAG 19 MAART 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 (Van onze r.t.v.-medewerkster) AMSTERDAM (GPD) „Viermaal twintig jaar, ik ga nu aan de vijfde beginnen", mompelt Jack Millar vanonder zijn grijze snor. Zijn grijs-groen-blauwe ogen, half verborgen onder zijn zwarte borstelige wenkbrauwen, twinkelen. Je zou hem zijn tachtig jaren niet geven. Jack Millar, componist van onge veer honderdvijftig liedjes, van negen opgevoerde musicals, waaronder kasstukken als „Daar was laatst een meisje loos" en „Julischka", oud-zanger en orkestleider in Amerika en op het gehele continent, schrijft nog steeds muziek. Geen old-timers, maar lekker felle beat, deinende bossa-nova's, kortom elk ritme wat maar even in de belangstelling staat. De ene Turkse sigaret na de andere rokend begint hy zyn levensverhaal te vertellen. Hy werd tachtig jaar geleden in Velzen geboren, verhuisde met zyn ouders al jong naar Enge land, had op zyn twaalfde al zyn eer ste melodietje gecomponeerd. Na de middelbare school moest hy van pa pa de handel in. Hy kwam op een scheepvaartkantoor terecht, hield het daar niet uit, zei tegen zyn keurige Engelse baas op het moment dat de scheepvaart hem definitief de keel uithing: „Kryg de zenuwen, man" en stond toen meteen op straat. Dat was het allereerste, aarzelende begin van Jack Millar op het terrein van de showbusiness. Hy wilde de planken op, werd overal uitgesmeten, had geen geld, sliep onder bruggen, maar leerde op deze wel byzondere harde manier tóch het vak. Binnen enkele jaren stond zyn naam in licht borden op het West-End-theater in Londen. Maar Jack Millar wilde eigen baas zijn. Hy kocht enkele nachtclubs in Londen en ging die exploiteren, waarby hy dan tevens zong. Vele grote namen heeft hy in die tyd ont moet: Gershwin, Paul Whiteman, Ir ving Berlin. Ook zangeres, danseres en filmster Marion Gould, die op Europese tournee was. Hy trouwde met haar, verliet Londen, trok met haar mee naar Amerika. Daar kwam hij in contact met MGM, die hem on- middellyk contracteerde voor het schryven van walsen. „Ik vergeet het nooit myn eer ste composiitie-opdracht was om acht maten geel, zestien maten rood en acht maten indigo te schryven. 't Is even wennen, dat geef ik toe, maar ik heb er in elk geval grondig de Amerikaanse manier van werken mee geleerd". Succes Jack Millar was in die dagen ryk, heel ryk. In 1929 ging hy naar Lon den om er zyn bezittingen te verko pen. Maar helaas: op dat moment stortte Wallstreet in elkaar en van de ene maand op de andere was Jack Millar zyn hele fortuin kwyt. Hy. die gewend was financieel in Ameri ka de handen te laten wapperen, durfde niet meer terug. Jack Millar scharrelde in Engeland een aantal musici by elkaar, formeerde een or kest en ging daarmee opereren op het continent. In 1935, midden in de cri sistijd, kwam hy in Nederland en daar is hy sinds die tyd gebleven. „Ik hoopte in Holland iets nieuws te brengen, oren te vinden voor wat er op het gebied van de showbusiness elders op de wereld leefde, maar die vlieger ging niet op. Ik heb het voor duur geld geleerd, de smaak van de Nederlanders, maar tenslotte heb ik me aan de Hollandse mentaliteit kun nen aanpassen. Myn speciaal voor Holland ge schreven musicals zyn een werkelyk succes geworden. „Daar was laatst een meisje loos" heeft het meeste ge daan, geloof ik. Die musical heeft me de minste moeite gekost, maar de meeste centjes opgeleverd. Het ging erin als koek, een echt gein-ding, lekker oppervlakkig. Ach, je weet het nooit het publiek is onberekenbaar. Dat zie je nou maar weer met „De man van La Mancha": het publiek is de baas". Het is eigenlyk voor het eerst dat Jack Millar zyn leeftyd wil noemen. „Niet dat ik die uit ydelheid altyd heb weggelaten, maar als je nog in de running wil zyn, moet je je acht kruisjes maar verzwygen, omdat je anders de kans loopt dat de mensen alleen daarom je niet nodig denken te hebben. Ik ben nu met myn tiende musical bezig. Nee, die gaat vermoedelyk naar Duitsland. Om hier een musical te brengen, daar heb ik eerlyk gezegd weinig vertrouwen in. Het terrein is hier te beperkt, de markt is te klein, je bent hier te snel u'+vepraat". Respect „Weet .je voor wie ik respect heb? Voor een man als René Sleeswyk, die kans ziet om met zyn gezond zakelyk inzicht elk jaar weer een complete show op de planken te brengen. Dat is me een krachttoer. Het Nederlands publiek dat is myn vaste overtuiging houdt écht wel van een goede show, maar ze moeten erby kunnen lachen. Schryf je een show op de Nederlandse men taliteit, dan valt er wel wat mee te verdienen. Je kunt je niet blindstaren op wat geweldig gelopen heeft in Engeland of op Broadway. Dicken6 verhaal 1 over Oliver is schitterend, maar wie kent hier Dickens en de Engelse mentaliteit? My Fair Lady is een ander onderwerp het is een ver haal vol herkenbare elementen: arm meisje wordt chique dame en bo vendien is de muziek voortreffelyk Het Nederlandse publiek wil heb ben waarvan het houdt. En dat is een show of een musical met goede melodieën en een dosis gezonde hu mor erby. Je moet nu eenmaal als je uit bent. lekker lachen en nog een melodietje op de koop toe mee naar huis kunnen nemen. Verlies je als musical-componist deze grondregel uit 't oog, dan ga je de mist in. Dan helpen de kleurrykste affiches en re clames niet, want er is by de show business maar één vorm van reclame die werkelyk zoden aan de dyk zet: dat is de van-mond-tot-mond-recla me die de mensen zelf maken. Alex Wunnink en ik zyn destyds nog eens een keer by de regering geweest om er enig begrip te vragen voor de kunst met een kleine K. We wilden zo graag dat de regering ga rantiebedragen voor shows, operettes (ADVERTENTIE) Ri oude: d, v» zijn el M aai* vetf en in' caballëro constante kwaliteit JACK MILLAR tiende musical en musicals zou geven, zodat je ten minste een stuk met een stevige be zetting op de planken kon zetten niet een orkestje van vier, maar van twinti gman in de bak. We hebben er nooit enige reactie op gehad. En dan zie je zo'n jongen als Peter Schat die daar zyn Labyrinth op de mensen loslaat. Best allemaal, maar wie komt er kyken? Eén procent van de Am sterdamse bevolking. En daar gaat dan een subsidie heen van vier ton. Zoiets is toch lachwekkend? Daar om gaat myn tiende musical naar Duitsland, begrypt u wel?". Symfonieën Overigens: Jack Millar scmryft niet alleen liedjes en musicals. Hy heeft ook enkele symfonische wer ken geschreven, waarvan zyn Am sterdam-impressie een eerste prys heeft gekregen. Alle wat ook maar enigszins te maken heeft met com ponisten, tekstschryvers en auteurs rechten, heeft zyn volle belangstel ling. Al vierendertig jaar maakt hy deel uit van het bestuur van de Buma en het is dan ook de Buma geweest die hem deze week een re ceptie in Amsterdam aanbood. Jack Millar zal dit blyk van waardering niet gauw vergeten. „Want dat is myn rykdom op myn tachtigste jaar: ik heb vrienden, werkelyk goe de vrienden, ik ben gezond en ik ben nog dezelfde gezond denkende man van veertig jaar geleden". ^Toneelspeelster en TV-aclrlce Petra ftb SfUtö I Uö-ÊEN LAURENS PRODUtf Paul Kijzer De faillissementskamer van de Am sterdamse rechtbank heeft het failis- sement uitgesproken van de N V. K.W. Producties van de verdwenen Amsterdamse musicalproducent Paul Kyzer. Tot curator is benoemd de Amsterdamse advocaat mr. D. W. O H. Grosheide en tot rechter-commis- saris mr. J. K. Franx. Het faillissement van de N.V., die de musical "De man van La Mancha" uitbrengt, was aangevraagd door een van de leveranciers. Deze had dit ge daan op instigatie van de raadsman van Paul Kyzer. Hy had dit niet voor zyn cliënt, die enig directeur van de n.v. is, kunnen doen omdat de aan vraag door de heer Kyzer had moe ten zyn ondertekend. Over de om vang der schulden is op dit moment nog niets te zeggen. Viertallen-bridge van De Sleutels LEIDEN De stand na 5 wedstryden in de Viertallencompetitie van bridgeclub De Sleutels is als volgt: (een (x> be tekent één wedstryd minder ge speeld» Teams groep A: Kuyt (xi 28 pnt, Rip 24. Dek 20. De Vrind 18, Zwetsloot (x) 8, Tan 4 Teams groep B: Dms. Sier (x) 28 pnt, Biesot (XX), 24. Van Helvert 18, De Vries (x) 17. Middelham <x> 15, dms. Derogee 14. Lepelaar (x) 13, mv. Vryenhoek x 12. echtp. Jansen (xj 11, Vreeburg (x) 11, Bernhard x) 5. Teams groep C: De Koning 24 pnt, Riel 22, V. Kempen 20, Lelieveld 19, V. d. Berg 18, dms. Blanken 5. ADVERTENTIE WITTE KRUIS helpt elke maand f weer Poeders, tabletten, cachets. (Witte Kruis,spaart bovendien de maag.) KOPENHAGEN (Reuter) Dene marken heeft de censuur op films voor volwassenen opgeheven. Voor kinderen tot 17 jaar blyft de censuur bestaan. Slechts één parlementslid stemde tegen het wetsontwerp, negen onthielden zich. Van de 180 parle mentsleden waren by de stemming 35 leden afwezig. AMSTERDAM (ANP) Vyftien miljoen vrouwen gebruiken de pil: 't ei van Columbus. Dit zegt Alexan der Pola, een van de medespelenden ln de korte speelfilm in kleuren „Ei- gentyds", die gemaakt is rondom het thema geboorteregeling. In deze eerste Nederlandse film over de pil wordt een jong echtpaar i gespeeld door Lia Karon en Wim van der Grijn. Sylsia de Leur speelt de vriendin van het getrouwde vrouwtje. I Erik Terpstra schreef het scenario en voerde de regie. Ook de diverse an- i dere voorbehoedsmiddelen worden in j de 35 minuten durende film getoond en besproken. .Eigentyds' omschreven als een film die meezoekt naar het I veiligste liefdesspel, is in opdracht van Organon Nederland N.V. ge-1 maakt door Pan Film N.V. in Amster- 1 dam. De filmkeuring keurde de film goed voor 14 jaar en ouder. P arencom petitie bridge-club VOG LEIDEN De uitslagen van de eerste en tweede ronde uit de paren competitie van bridge-club VOG lui den: Zwart: 1. Kersbergen—Buys 150 pnt. 2. hr. en mevr. Boogaard 141, 3. Braakman—Jonker 128, 4. Gans Oudshoorn 127, 5. Slegtenhorst^-Van Dieren 126 6. dames Klarenbosch Hilligeihekken 121, 7. hr. en mevr. Les 120, 8. Döfferhoff—Roos 119. 9. hr. en mevr. Schoof 110, 10. de Tom be—Van der Burg 109. 11 Dames Otto—Prenen 95, 12. Tjalkens—Wak- ka 94 p. Rood: 1. hr. en mevr. Smit 199 pnt, 2. lam. UpwichVan Berge Henegou wen 175 p. 3. PlanjeDe Jong 171,4. hr. en mevr. Van der Scheun 163 p. mevr. Raar-Serpstra 156 p. 6. Schüt huizen—Belt 144 p., 7. mevr. Van der Ham-Megchelse 139 p. 8. dames Hor reeTuk 136 p. 9 dames Vlaardin- Serboek—Nanning 134 p. 10 De Haas Altink 132 p. 11 hr. en mevr. Kooi ker 127 p„ 12. mevr. Altik—Starre 122 p. 13. dames Van NordenKors- wagen 121 p. 14. dames Altink—Van der Vlist 97 p. NEDERLAND I 5.00 Voor de kinderen (NCRV) 6.50 De fabeltjeskrant (NTS) 7.00 Journaal (NTS) 7.07 Scala: informatief programma (NTS) 8.00 Journaal (NTS) 8.20 Uitzending D'66 (NTS) 8.30 Inburgeren: Hoe lang duurt voorlopig? gesprekken met gedetineerden (NTS) 8.55 Thérèse Desqueroux, speelfilm (NTS) 10.40 Stichting Socutera (NTS) 10.55 Wereldkamp. IJshockey in Stockholm: Tsjecho-Slowakije-Zweden, in kleur (NTS) Journaal (NTS) Openbaar Kunstbezit (NTS) 11.25 11.30 NEDERLAND II 6.50 7.00 7.03 800 8.20 9.45 10.10 10.15 De fabeltjeskrant (NTS) Journaal (NTS) Uit Zelfbehoud: documentair programma (NCRV) Journaal (NTS) The greatest show on earth, tv-film in kleur (NCRV) Durf te leven: programma voor ouder wordende Nederlanders (NCRV) Actualiteitenrubriek (NCRV) Kerkorgelspel (NCRV) Journaal (NTS) De beste programma's 2yn die, waarvan je het betreurt dat ze afgelopen zyn. Ik had dat giste ren met „Hadimassa" des te ster ker, omdat het gebruikelyke slot het prozagedicht „gezegend en vervloekt" van Adriaan Morriën, tot één regel beperkt bleef. Ik neem aan omdat het nieuws en Teleac stonden te trappelen van ongeduld, of anders Joop Smits wel. die nog moest komen ver tellen welke programma's ons aanstaande donderdag te wach ten staan als de Vara op Ne derland-2 uitzendt. Ik vraag me altyd af of dan van ons ver wacht wordt dat we dat y lings in onze agenda opschrijven. Overigens was het Vara- programma al iets uitgelopen door de onderdelen die aan „Ha dimassa" vooraf gingen. „Achter het Nieuws" had een reportage overgenomen van de Russische televisie, een zeld zaamheid, blykbaar ter ere van het feit dat de Russen nu in de situatie van bedreigde blanke broeders verkeren in hun grens conflicten met de Chinezen. De beelden aan de Chinees-Russi sche grens maakten een tegelijk wezeniyke en onwezeniyke in druk. Wezenlijk, omdat we ze wel kennen uit onze eigen con treien: onbewogen agenten (in dit geval Russische grenswach ten) en daartegenover ongeor dend schreeuwende en zwaaiende studenten (in dit geval Chinese grenswachten). En onwezenlyk, omdat het daar in die woesterny, met geen stad en stadsjeugd in de Duurt, een vreemd idee was dat twintig Russen op een rytje dertig Cninezen tegenhielden op een oppervlakte van 100 m2, terwyl daaromheen een einde loze vlakte van tienduizenden vierkante kilometers klaarlag om door beide party en „gepe netreerd" te worden. Wat Hadimassa betreft, het was opnieuw een uitstekende af levering, met weliswaar enkele overouuige pointes, maai- mei byzonder goed werk van Kees van Kooten en Wim de Bie in de eerste plaats. Ton Lensuik en Ton van Duinhoven met in de tweede plaats, en Luc Lutz en Annemarie Oster niet in de laat ste plaats. Het hele programma ademde een sfeer van finesse <om ook eens wat reclameach tigs te zeggen) en bracht een voortreffelyk komediespel, heel goede teksten, doordachte kleu ren en ook een uitstekende re gie van Dimitri Frenkel Frank zelf. Doorgaans valt die regie niet op omdat ze geheel op het maximale effect van spel en tekst is gericht, maar af en toe (by de atleet, of het dubbel - beeldenspel b yhet zangduo) ver ried zy toch haar kwaliteit. N.S. OOR WOENSDAG 19 MAART Hilversum 1. 402 m.— VARA; 18.00 Nws. 18.16 Act. 18.20 UIU. van de BP 1830 Stereo. VARA's Popshow. 19.05 Stereo; Vocaal en ln- strumntaal ensemble met zangsol 1930 Nws. 1935 Buiten!weekoverzicht 19.45 De Hans Schouwman-Stichting, lez. 20.10 Cabaretprogr, 20.40 Vragen- vuur. 21.00 Plaats Gevonden; amuse- mentsprogr. uit Almelo, 22.00 Akkoord licht gev. pl.progr. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.42 Act. 22.55 Stereo: Bari ton en plano: klass, lied. 23.25 Stereo: Cello en plano: klass. muz. 23.55-24.00 Nws. Hlven*uin 2, 298 m. NCRV; 18.00 NCRV-Vocaal Ensem ble en orgel: oude. semi-klass en seml-fclass. en mod. gewijde muziek. 18.30 Nws. en weerpraatje 18.46 Act NRU: 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Gastcollege: Meetlat en weegschaal in de bedrijfspsychologie. Morele Herbe wapening: 19.50 Radicaler dan geweld ge.spr. NRU; 20.00 Stereo: Lichte gram. muz. 20.15 Stereo Concenge- bouwork. en sol.: klass en mod. muz I..UM t II lil vu. IUUT (opn.). (In de pauze: plm 21.05-2135 Techno - poëtisch: literair muzikaal Progr) NVSH; 22.20 Sextant, radio- i ".iu otAuim,, raaio- weekblad van de NVSH. NRU 22.30 Nws 2238 Parlementair overzicht 22.45 Stereo: X. een sprong ln 't duis ter 23.55-24.00 Nws. VOOR DONDERDAG 20 MAART Hilversum 1. 402 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtengvmn. 7.20 Stereo. Lichte gram .muz. VPRO. 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws 8 11 Radlojourn. 8 2o Stereo: Lichte gram. muz. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding 9.00 Stereo: Mod Fr koorw. (gr.) 9.35 Waterst 9 40 School radio 10.00 Voor de kleuters 10 10 Arb.vlt. (gr.) (11.00-11 02 Nws i 1130 Stereo: Pianorecital (opn): semt- klass. en mod muz. 11.55 Beursber 12.00 Stereo: Metropole-ork amuse- mentsmuz. 12.26 Meded t.b.v. land en tulnb. 12.29 Mod platteland 12 34 Toppers van toen gr13 00 Nws 13 11 Radlojourn. 13.30 't Muzikantenuur I Belaardconcert2 Sterto: Mod. muz! voor slagwerkgroep; III Kerkorgel- concert: klass. en mod muz 14 30 't Is historisch: progr over geschiede nis en archeologie. 15.00 Voor de zie ken 16.CO Nws. 16.02 Van vier tot vnf radioprogramma ln een Noted op 17Ó0 Amateurs musiceren: Brassband Am sterdam 17.30 Voor de jeugd 17 55 Meded Hilversum 2, 298 ni. K&O' 7 00 Nws. 7.10 Het levende woord 7 15 Badlnerie. klass. en seml- klass. muz. (gr.). (730 Nws 732 Act. 7 50 Overwegmg; 8.00 Nws.) 8 30 Nws.) 830 Nws. 832 Voor de htüsvr. (9.00-9 10 Gymn. voor de huisvr NRU: 10.00 Wal heelt dat kind?, peda gogische lez 10.20 Gedeeltelijk stereo Muz. uit de Barok (opn) KRO 11.00 Nws 11.02 Voor de zieken 11.55 Me ded. NCRV: 12.00 Los-Vast gevarieerd progr (12.16 Boekbespr 12 26 Meded t.b.v. land- en tulnb 12.30 Nws.. 12.41 (opn) 1430 Stereo: Lichte koorzang (opn), 14.35 Stereo: sopraan en piano- seml-klass. lied. (opn 15 00 Herv miüdagd. NRU: 1530 Meer over min der: een progr. met meer Inform over mensen en dingen die minder op de ^I*r°nd treden (16.00-16 02 Nws NCRV: 17.45 Sportact Hilversum 3. 240 m. en FM NCRV: 9.00 Nws 9.02 Voor dt zie ken 9 40 Zzzzoef 1 Instrumentaal progr lO.Ot Nws. 10 03 Muz. bh de f1.1,00 Sü!' NRU 12 00 Nws 12 03 Fellx Meurders KRO 13.00 Nws. 13 03 Act 13.08 TNT: licht pi c1 ««00t> Nws 14 03 PoP-In I5h0 vr^s ,5?5? Ü2P~ en countrymuz 16 00 Nws. 16.03 lORRRrrr hitparade 17 CO Nws. 17.02 Act 17.07-lf.do Verz - pl.progr. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I NTS NOT: 11.25-11 50 en 14.00-1450 Schooltelevisie NTS: 18.50 In kl De 19 00 Journ KRO: 19.07 Piste varlété-progr. ico-produk- Zwitserland) NTS' 20 00 Journ. KRO 10 20 Brandp 20 50 Leo parents terrlbles. spel van Jean 22 «>-22 45 Journ 23.00- 23 30 Teleac Groenteteelt onder glas (les 7-herh.). Nederland II 18.50 In kl De Fabeltleskr NTS: 19.0C Journ. 19 03 Scala, inform irogr. VARA: 19 30 Coronation Street rV-feullleton NTS 20.00 Journ VA/ RA: 20 20 Detectivebureau „O" iNul) rv-feullleton. 2110 HaarHem Van opvoedingsmoeilijkheden tot. opvoe- llngmogelijkheden (6) 2145 Achter het nws. CVK IKOR. 22 10 Het versle ten kleed (I) progr. over ce pastor in Nederl. NTS: 22.40-22 45 Journ. LEIDEN Paul van Vliet (31) maakt op het ogenblik zyn vierde tournee door ons land. Met zyn caba ret Pepyn brengt hy het programma „Dag en nacht", waarvan alleen vorig jaar al meer dan driehonderd voor stellingen zyn gegeven. „Dag en nacht" is een wervelende cabaretsl nw met veel conferences, chansons en hecht ensemblewerk. De show is vry- dag en zaterdag a.s. te zien in de Leidse schouwburg, waar Paul van Vliet en zyn vrouw Liselore in hun studententyd zo vaak zyn opgetreden. Geen wonder dus dat beiden zich verheugen op de hernieuwde kennis making met de .Leienaars".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5