Wij houden niet van een elk-wat-wils-repertoire Toonkunst met Theodora A Moeilijk geschenk van Hubert Lampo Toneel is in feite feodaal Bisschoppen erkennen studentenecclesia VOORJAARSBEURS GEBRUIKSGOEDEREN VAKBEURZEN FILM FOTO KARWEI MACROSHOP VERLICHTlIj Centrum-directeur Egbert van Paridon Blij VRUDAO 28 FEBRUARI 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA CT NED. ^E® ^SS (ADVERTENTIE) KON. NED. JAARBEURS UTRECHT OPENINGSTIJDEN ALLE BEURZEE: VAKBEURS VERLICHTING L werkdagen van 9 - 18 uur maandag 3, dinsdag 4 en woensdag 5 ma<Jrt zondag 2 maart van 10 - 18 uur óók van 19 - 22 uur ,V VAKBEURS KARWEI: voordelige trein-toegangbiljetten dinsdag 4 maart óók van 18-22 uur op de stations verkrijgbaar op de stations verkrijgbaar AMSTERDAM (GPD) De jonge acteurs van de toneelgroep Centrum vragen om inspraak in het beleid. Zij willen meebeslissen in de repertoirekeuze, hebben bezwaren tegen de toneel praktijk waarbij de zalen niet vol lopen. Het is een kwestie uit uiterdaard niet geldt voor Cen trum alleen, maar in dit gezelschap wel sterk naar voren komt omdat de acteurs zich meer dan in de meeste andere groepen nauw betrokken voelen bij het wel en wee van het totale gezelschap. Moeten er andere stukken gespeeld worden? Moet er een andere speelstijl groeien? Moet de leiding informatie verstrekken over alles wat zich in het gezelschap voordoet? Moeten acteurs door de regisseur anders benaderd worden? Wat kan er gedaan worden om de schouwburg zalen voller te krijgen? In gesprekken met de dertien jonge acteurs van Centrum, die in aan merking komen voor de Utrechtse Cor 'Hermus-prijs, schoven deze zaken telkens weer naar voren als zeer positief bedoelde kritiek op het gezelschap. Zodat men zich gaat afvragen: wat heeft de leiding hierop te zeggen? Welke vraag resulteerde in een gesprek met Egbert van Paridon, directeur van Centrum. Voor de boekenweek Egbert van Paridon: ..De jongere ac teurs willen van de grond af opnieuw beginnen. Dat is natuurlijk juist, in principe. We zitten met een toneel praktijk die nieuwe initiatieven hin dert. Ik zeg niet: onmogelijk maakt, want dat is niet waar. Het toneelplan is een stap in de goede richting: drie gezelschappen hebben nu de moge lijkheid om tijd te besteden aan ex ploratie inplaats van alleen maar expolitatle. Voor Centrum is dat (nog) niet het geval. Het voordeel van onze groep is en dat heb ben we ook altyd gewild dat we een min of meer elastische positie hebben achter het front. De grote gezelschappen zitten met een status- element. ze moeten 'n bepaalde stand ophouden, waar wij niet aan hoeven mee te doen. We hebben een hoekje gezocht waar we die ver plichting niet hebben, terwijl we toch een volwaardige speelgelegen- heid hebben. Daarmee vullen wij een plaats op de markt in. Als je je hand bij de cwerheid op houdt moet Je aan bepaalde voor waarden voldoen. Als je de subsidie aanvaardt, accepteer je een op dracht. Dat is voor ons dus de regio nale taak: het bedienen van een vrij groot gemeleerd publiek. Je moet zorgen dat dat publiek redelijk aan z'n trekken komt. Wij zijn tegenstander van een elk- wat-wils-repertoire. We zijn voor stander van een repertoire dat zo modem mogelijk is, zónder dat je publiek verliest. De „beruchte" uit spraak van Peter Oosthoek: de trein van je repertoire moet zo snel mo gelijk gaan. Je moet alleen zorgen voor stations waar de mensen kun ne" instappen, anders rijdt je al leen". „Vernieuwen is noodzakelijk maai- er zijn bepaalde factoren die dat juiste uitgangspunt hinderen. We zijn dus niet klaar met te constateren dat de kritiek van de jongeren juist is. Scherper gesteld: als je het toneel wilt hervormen als acteur, weet je dat Je eigenlijk helemaal opnieuw moet beginnen en niet de huidige prak tijk moet ombuigen. Opnieuw be ginnen betekent b.v. dat ieder be reid zou moeten zyn z'n vaste sa laris eraan te geven. De jongeren van nu hebben geluk dat de finan ciering van het toneel goed zit. En terecht. Maar 't is natuurlijk flauw om dit te gebruiken als argument dat ze gemakkelijk praten zouden hebben. 't Is flauw omdat ze de oude situa tie niet kennen waarbij je door het gat in het gordijn de zaal in stond te loeren of er wel genoeg mensen za ten. zodat je aan het eind van de maand geld zou krijgen. Van de eerste vUf maanden van het bestaan van Puck moet ik nog altijd m'n geld krygen Dat de jongere acteurs nu met el kaar bezig zijn in een soort besloten heid te werken aan het vak vind ik van belang. Ik heb ze gesuggereerd om als er een voorstelling van komt die uit te brengen in Haarlem. Kan heel goed. Haarlem ligt twintig ki lometer van Amsterdam, maar het is nog veel geïsoleerder dan Utrecht dat veertig kilometer van Amster dam ligt. Dat isolement moet ge bruikt worden. Haarlem en Utrecht hebben beide de mogelijkheid om een eigen cultureel leven van de grond af op te bouwen. De jongeren in onze groep hebben voor hun activiteiten niets aan bij voorbeeld de Amsterdamse „Kunst kring voor Allen". Ze moeten zelf de brug slaan naar een publiek. Niet de leiding, dat moeten ze zelf doen! „Wie kiest een stuk?...ik dacht dat voor Centrum de verhouding re gering-parlement wel opging. Bij ons. in tegenstelling tot andere ge zelschappen kan de .regering" ook weggestuurd worden, als de acteurs met algemene stemmen...nee, dan zitten we niet aan de stoelen vastge plakt. Ik heb laatst in een forum gezeten over medezeggenschap van de or kestmusicus. Ze vroegen me „omdat het bij het toneel zo goed georgani seerd" is. Ik zei dat ik zou komen om dat misverstand recht te zetten, want het toneel is in feite feodaal Maar goed, musici hebben als 't gaat over medezeggenschap te ma ken met werk dat ze voor zestig procent kennen. Toneelstukken zijn voor negentig procent onbekend. De dramaturgie selecteert zon vijftig stukken, die de hele leiding vervol gens gaat lezen om er acht voor een seizoen uit te selecteren. Als al die acteurs dat werk ook nog zouden moeten lezen ze zouden er gek van worden. Wij hebben „Centrum vermoordt pianiste" gekozen als een aardige mogelijkheid voor het lichtere re pertoire. Het heeft groot succes, maar de acteurs voelden zich on prettig omdat ze niet konden terug vallen op welke zekerheid dan ook, en ze geloofden er van meet af aan niet in. Hier zie je een voorbeeld van wat de acteurs eenvoudig niet kónden zien. Ik stel me niet boven de groep, ik zeg alleen dat de lei ding beter het complex van factoren van waaruit je kiest kan overzien Ik zou willen zien dat iedereen, ook de inspecient en de kleedster bij de keuze van het stuk wordt betrokken Di tis nooit 100 procent te halen. Degenen die zich wel es teveel als de „bestuurden" beschouwen verge ten dan wel eens dat de leiding hun een hele last van de schouders af neemt waardoor zij vrij kunnen wer ken, spelen. Een voorbeeld uit de praktijk: twee actrices komen voor een bepaalde rol in aanmerking. De ene heeft dat seizoen al een goeie rol gepeeld, de ander is er nog niet aan te pas ge komen. De redenering die je zou wil len volgen is: de beste moet 't doen, daarop heeft het publiek recht. In de praktijk zal de directie van een vast ensemble moeten laten meespelen dat die tweede ook moet kunnen wer ken. Maar zo'n tableauverhoudings- factor is bijna nooit uit te leggen zonder dat je iemand schaadt. Ik heb het wel bij de hand gehad dat ik met de mond vol tanden stond, met 't idee als ik dat nu ga uitleggen dan maak ik iemand kapot". Gelijkwaardigheid ,De betrokkenheid van allen moet ontstaan, zeker. Je ziet het ook al in de praktijk voorzover we uit het sterrendom raken. Bij Sentrum is de gelijkwaardigheid van de acteurs al heel duidelijk, en omdat die acteurs het stuk avond aan avond staan te verdedigen is het duidelijk dat hun inbreng groot moet zijn. Dit is trou wens traditie in het gezelschap, dat in 1950 begon als Puck. Het is opge zet door vier jonge mensen. Vier sei zoenen hebben we t volgehouden zonder directie, met een gekozen lei ding van vier mensen. Elke drie maanden was een van de vier vervangbaar wanneer de troep dat wenste. Per jaar kon de leiding dus veranderen. Dit systeem is op twee punten vastgelopen. Al gauw bleek nauwelijk dat leiding geven een zware belasting betekende die een isolement met zich meebracht. Met bepaalde dingen moest je mensen niet lastig vallen, want dat zou de repetities blokkeren. Er ontstond dus automatisch een afstand van de ge kozen leiding. Er kwam ook al een stukje geheimtaal. Het merkwaardige is dat ik nooit directeur heb willen worden, maar gekozen en niet ver vangen ben. We waren van huis uit geen leiders, maar de specialisatie groeide zienderogen. En wat het per soneelsbeleid. betreft we hebben het toch gepresteerd om na het tweede jaar met z'n allen iemand van de groep te ontslaan. Dat herinnert ie dereen zich als verschrikkelijke bij eenkomsten. In dergelijke dingen zit een klip voor de medezeggenschap. De ge specialiseerde leiding kan nooit hon derd procent openheid van zaken ge ven. Maar inderdaad, het is dwaas heid om veertien jaar later, op basis van een oude ervaring, te zeggen dat het dus niet kan. Daar bij is de hele situatie van de acteurs veranderd, opleiding en interesse zijn verbeterd. De hele zaak moet opnieuw bekeken worden". Werkgroep ,Er komt nu een werkgroep bij I Centrum, de acteurs hebben een di rectielid en twee mensen uit hun eigen middelen gekozen, en de leiding kiest een ander directielid plus een acteur. Deze werkgroep beziet in hoe verre het mogelijk is iedereen maxi maal by het artistieke en zakelijke beleid te betrekken Opnieuw bekijken dus. Ik sta er helemaal voor open. Alleenpas op dat we onszelf niet bedriegen met ongerechtvaardigd optimisme. Maar goed, dat we met elkaar praten en goed overhoop kunnen liggen is erg gezond. Inderdaad we zitten nog te veel vast aan de exploitatie. Met een pu bliek dat de prestaties komt bekij ken. We moeten een andere kant op". DEN HAAG (GPD) Het jaarlijkse .geschenk", dat tijdens de boekenweek wordt uitgereikt aan ieder die voor minstens f7,50 aan boeken koopt, is dit maal geschreven door de Vlaam se auteur Hubert Lampo. Het heet: „De goden moeten hun ge tal hebben". Het is aangekondigd als „ma- gisch-realisme": een begrip uit de schilderkunst dat in de lite ratuur een bepaalde vorm van fantasie aanduidt. Bordewijk was een magisch-realist die de na druk legde op de werkelijkheid. Hubert Lampo is een magisch- realist die de nadruk legt op de droom. De kern van deze moei lijk af te bakenen vorm van fan tasie ligt in de combinatie van zakelijkheid en geheimzinnig heid- Het fantastische, of beter gezegd: het spookachtige komt niet van buiten af, maar van binnen uit. De werkelijkheid en de innerlijke belevenis zijn niet meer te schelden. Het verhaal dat Hubert Lam po schreef, kan op twee ma- nieren worden gelezen. Ten eer ste als een gewoon, realistisch verslag over een geestelijk ge stoorde zwerver die Kas per Bentheim heet. Voor zijn ziekte was hij een befaamd concertpia nist. Nu doolt hy met een mond- harmonika door de havenstad, op zoek naar de vrouw die hy eens heeft liefgehad. Het ligt aan de geaardheid en de instelling van de lezer of hy achter de dwaaltocht van een psychisch gestoorde de mythe van de werkeiykheid kan ont dekken. Dan wordt Kasper de zanger Orfeus, die door de on derwereld dwaalt, op zoek naar zyn dode geliefde Euridice. Dit is de tweede manier waarop het verhaal kan worden gelezen. Maar dan openen zich nog meer perspectieven, waartoe het ma- glsch-realisme nu eenmaal alle gelegenheid biedt. Van alle boekgeschenken die in de loop der jaren in steeds grotere oplagen werden gedrukt, Ls „De goden moeten hun getal hebben" het minst aansprekeiyk voor een zo gevarieerd publiek als „de" kopers van de meest uiteenlopende boekwerken, die op de koop toe graag een cadeautje willen hebben. Veertig plus De speciale boekenweekuitga- ve voor dit jaar draagt de naar kaas riekende titel „40". Het is een fraai verzorgd boek, ryk ge ïllustreerd met foto's van de zes auteurs die één ding gemeen hebben: hun geboortejaar 1929 Al deze schryvers, die nu veer tig jaar plus nog wat maanden of weken oud zyn. komen tüdens de boekenweek in een interview voor de radio. Het zyn: Lolle Nauta. Jan Wolkers. Hugo Claus. Hugo Ra es, Ward Ruyslinck en Remco Cam pert Van al deze Vlaamse en Nederlandse schry vers treft u in dit aantrekkeiy- ke boek, dat tijdens de boeken week voor slechts f 150 ver- krygbaar is, een zelfportret, es say, interview, bibliografie en een bloemlezing uit hun werk aan. Wim Hazeu en Cor Holst zyn de redacteuren van dit ple zierige, in elk opzicht moderne boek, dat zonder twyfel veel ko pers zal vinden. Experimenteel karakter EGBERT VAN PARIDON .zo modern mogelijk HAARLEM De Nederlandse bisschoppen zyn bereid de experi mentele studentenecclesia in Amster dam te erkennen. Na overleg met de bisschoppen heeft de bisschop van Haarlem de volgende regeling getroffen: Rond het geheel van de experi menterende studentenecclesia zal een commissie worden benoemd ter be geleiding van het experiment. De be geleidingscommissie draagt in op- (Door Th. J. Hannema) LEIDEN Dirigent Iskar Aribo zal met zijn Toonkunstkoor op dinsdagavond 4 maart in de Stadsgehoorzaal Handels zelden gehoord oratorium „Theodora" uitvoeren. Voor deze uitvoering zijn niet minder dan vijf Engelse vocalisten, allen zeer bekende Handelvertolkers, gecontracteerd. Zij worden bij uitstek geschikt ge acht het oratorium, dat in 1749 werd geschreven in de belangstel ling te plaatsen. Handel had een grote voorliefde voor dit werk; hy sloeg het in menig opzicht zelfs hoger aan dan zyn „Messiah". Het heet, dat toen men hem vroeg of hy het grote koor uit de ..Messiah" waarschynlyk het „Hallelujah") niet als zyn beste compositie beschouwde, hy antwoor- de het koor „He saw the lovely youth" uit zyn „Theodora" veel be ter te vinden. Voor zover bekend is dit oratorium in ons land slechts tweemaal in het Engels uitgevoerd, n.l. in 1930 onder directie van de Handel-herontdek ker Evert Comelis en we lin Utrecht en Rotterdam: daarna vermoedelijk ...en bij zware of hardnekkige verkoudheid POTTER'S CATARRH PASTILLES Alleen bij apothekers en drogisten nog éénmaal in Haarlem. Sindsdien is het merkwaardig genoeg van het Nederlandse koorrepertoire ver dwenen. De eerste uitvoering in En geland had plaats op 16 maart 1750 in het Covent Garden Thea/tre in Londen. Het oratorium ..Theodora" heeft de betekenis van het marte laarschap tot inhoud. Theodora te vertalen met Godsgeschenk-afstam melinge van Koning Antiochus is een vrome Christin. Zy wil geen ge hoor geven aan het bevel om aan de heidense goden, ter ere van de Ro meinse keizer, te offeren. Een Ro meinse officier Didimus. die haar bewondert en liefheeft, tracht haar te redden, maar uiteindelyk sterft hy samen met haar. in volle over tuiging, de marteldood. Voor de christenen van de eerste eeuwen aldus dr. P. L. Schoon- heim was getuige (martus)-zyn. tegeiyk martelaar in de zin van: het leven geven voor Christus Zo één waren volgens de mar telaarsakten, die bewaard zyn geble ven, de getuigen met hun Heer Christus, dat zy hun dood en zyn dood als één geheel zagen. Welbe wust namen zy afscheid van het aardse leven en de wereldse geneug ten om het hemelse leven te mogen gewinnen. Hun martelaarschap is te vens een deel van de stryd die in wezen door Christus persooniyk is gevoerd en gewonnen, maar door zyn kerk op aarde, tot aan de jong ste dag. moet worden voortgezet. Met volharding en onweerstaanbaar ge- «"enk. beschamend en bemoeiend dracht van de bisschop van Haarlem en in samenspraak met de pastore» en de studentenecclesia de verant woording voor het experimenteren, met name wat betreft de geloofs verkondiging en de liturgische vorm geving. De commissie volgt het ex periment. evalueert het en bepaalt de omvang ervan. Voor deze commis sie zijn in overleg met de studenten- pastores de volgende personen ge vraagd: prof. dr. F. Haarsma te Ny- megen, dr. H. Kuipers, vicaris van de bisschop in Haarlem, pastoor Th. van de Lugt. pastoor te Ness aan de Amstel. dr. H. van der Meer sj. pas toor van de theologiestudenten van de sociëteit van Jezus, prof. dr. H. Renckens sj., hoogleraar aan de the ologische faculteit te Amsterdam, en dr. B. F. Saris te Amsterdam (leek). Wanneer overeenkomstig de reeds eerder vanuit de ecclesia naar voren gekomen wens, in overleg met de be geleidingscommissie een woorddienst wordt gehouden, kan ook pastoor J. Vrijburg daarin de prediking verzor gen. Hiermee worden vanzelfspre kend de eucharistieviering en de li turgische woorddienst niet op één iyn gesteld. De bisschop van Haarlem hoopt hierdoor by te dragen tot een verdere positieve ontwikkeling van het ex periment. zo wordt in een verklaring meegedeeld. Als reactie op de brief van de bis schop van Haarlem hebben de Am sterdamse studentenpastores ver klaard biy te zijn met de erkenning van de experimentele studenten ecclesia door de Nederlandse bis schoppen. Meer wilden zij voorlopig niet zeggen over de brief. Zondag zullen zjj tijdens de diensten in hun kapel een uitvoerig commentaar ge ven op de nieuwe ontwikkeling. door de dood der martelaren des te meer voort. Vervolging wekt de aan dacht by de grote massa door een daadwerkelyk getuigenis. Zo is mar telaarschap beslist geen negatie ve zaak, maar een gebeuren met een sterk positieve werking. In de tekst van Handels „Theodora" komt dit duideiyk tot uiting. Juist in onze tyd, nu christenen en ook niet- christenen bereid biyken eigen leven en veilige positie te willen riskeren, kan het martelaarschap van Theo dora als een stimulans vanuit het Evangelie en een waariyk Godsge- tegeiyk, door ons worden ontvangen De lotgevallen van Theodora moe ten hebben plaatsgehad omstreeks het jaar 303 in Antiochië, toen de Keizer zyn triomfen in Rome vierde. Iskar Aribo, overtuigd van de gro te kwaliteiten van dit oratorium, door Handel gecomponeerd toen hy 65 Jaar was. heeft als solisten geën gageerd de sopraan Marion Mllford (Theodora), de „countertenor" een stern-type. dat speciaal in En geland sterk tot ontwikkeling ge- JAMES BOWMAN counter-tenor komen is James Bowman als theodora's vurige aanbidder de Romeinse officier Didimus, de alt Maureen Lehane (Irene», de te nor David Johnston (Septimus en Messenger) en Roger Stalman (Gou verneur van Antiochië Valens). Marinus Flipse bespeelt het klave cimbel. Albert de Klerk het orgel. De begeleiding wordt verzorgd door het Gewesteiyk Orkest voor Zuid- Holland. Wegens ziekte Allardv.d. Seheer speelt niet in ,Ajax-Fevenoord' AMSTERDAM (ANP) In verband met riekte van Allard van der Scheer riet de toneelgroep Cen trum zich genoodzaakt „Adrianus VU" en „Een dag uit de dood van verdomde Lowietje" voor drie we ken van het repertoire te nemen. Van der Scheers rol in Ajax— Feyenoord, waarvan de prpmiere op 7 maart a.s. In Haarlem zal worden gegeven, wordt door een collega overgenomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 21