ETII IO PI E Absolute monarchie in land, dat moeizaam van liet verleden bevrijdt zich DOOR EWOUT JANSE ZATERDAG 22 FEBRUARI 1969 LD EXTRA p verdeeld over tientallen stammen. Hij stamt uit de heersersgroep der christelijke Amharen, die neerzien op de andere Semitische stammen, die neerzien op de negers uit het westen en zuiden. „Je hebt hier negers en mensen", zegt een pries- ster (zoals je in Scheveningen haring en vis hebt). Te midden van deze wirwar van elkaar wantrouwende elementen (het nu verboden woord „Abessynië" betekent mengelmoes van volkeren) staat, omgeven en gestut door goed ge voegde pluimstrijkers de keizer Landhervorming Zeker heeft hij met de Koningin gesproken over de modernisering van zyn land, de te geringe financiële middelen om de gang van middeleeu wen naar de twintigste eeuw te versnellen. Mis schien heeft hij verteld van het groeiende aantal scholen vertienvoudiging in de laatste decen nia en het probleem om in de geïsoleerde pro vincies het onderwijs in te voeren: 6000 km ver harde weg in een gebied zo groot als de zes EEG- landen te zamen. 90 a 95 pet. der bevolking is analfabeet. Ook de landhervorming, traag op gang komend, is misschien onderwerp van ge sprek geweest. Maar één kernpunt, omgeven door strikte taboes, is stellig veelzeggend doodgezwe gen: de troonsopvolging. T roonsopvolging Het botert niet tussen de keizer en de 52-jarige kroonprins Asfaw Wassen, die weigerde tijdens het staatsiebezoek uit Engeland terug te keren, zodat een voor hem vastgestelde lunch ijlings van het feestprogramma moest worden afgevoerd. De kroonprins, die zich compromitteerde, toen in 1960 een generaal op.tond tegen het feodale staatsstelsel, tegen corruptie, onderlinge ver dachtmaking en uitbuiting. Prins Asfaw Wassen heeft de roep anders te wil len. maar de kracht van zijn vader te missen. Zal hy zich op het beslissende uur staande kun nen houden te midden der rivaliserende krach- Slechts 6000 kilometer verharde weg heet dit land, dat zo groot is als de zes EEG landen tezamen. Voor de rest verkeert ht wegenstelsel in erbarmelijke toestand. eigen streng gecensueerde pers komt aan deze bt richtgeving niet toe. Misschien dat een soort Nai- seriaans socialisme op z'n Ethiopisch de vooruit strevenden het meest aanspreekt (volgens soffl- mige ingewijden hebben ze nogal wat steun vtf de Egyptische ambassade». Maar ongerichtheid lijkt toch het kenmerk van deze jongeren, in toekomst geroepen het land op een nieuwe koert te zetten. IJzeren hand Een meerderheid vormen zij niet. Natuurlijk er een grote groep, die kinderlijk aanhankelijk „aan de keizer wil behagen". En de meesben zij® by het heersende stelsel van een doeltreffend* politiestaat aan apathie of onverschilligheid ten prooi. Zü denken voorlopig alleen maar aan hun bescheiden beurs en aan hun carrière. Want voorlopig wordt bij voorzichtige moderni sering de status quo zorgvuldig gehandhaafd e® regeert de keizer door de machten van leger, po litie en lijfwacht verdeeld en dus onderworpen v houden. Voorlopig zwijgt de kroonprins. Voorlopig blijft de bestaande orde met ijzeren hand gevestigd' die ons blad vertegenwoordigde bij het Nederlandse staatsiebezoek aan Ethiopië. HeUo m*s*er' hungry today". Een donker jongetje met kroeshaar. Hij opereert in Addis Abeba tussen het dure hotel en het (natuurlijk) Haile Selassie-stadion. Hungry het is de geijkte formule, iedere dag goed voor een dubbeltje, maar vanavond gaat er iets mis. Opeens stormen er uit een oude auto twee onverklaarbare kerels in burger, gooien het krijsende ventje op de grond, sleuren hem de wagen in. Je bemoeit je er niet mee want, nietwaar, dit is een Afrikaans land en met je Wes terse ogen kijk je toch maar verkeerd. Een Papa Doc-achtige happening, maar je moet het land naar zijn eigen normen beoordelen, zeg gen ze. Dat kereltje is dan wel half in elkaar getrapt, maar je verbaast je niet meer zo erg. En als je maar dapper doorgaat je Westerse ge zichtshoek te verloochenen, dan kun je zelfs er kennen, dat ze in Ethiopië lang niet stilzitten. Zo verrijst in Addis Abeba de ene wolkenkrab ber na de andere banken en andere onderne mingen met veel buitenlands kapitaal, een uit bundige city-hall, die geen wereldstad zou ont sieren. een al even fraaie Africa-Hall van de VN-Economische Commissie voor Afrika, waar zich de leiders van dit werelddeel met Afrikaan se ogen over de problemen van de onderontwik keling buigen. Ontwikkeling dus, welzeker. Maar hoe je het ook probeert, je kunt die Westerse ogen niet geslo ten houden voor de armoe tussen en naast die uitschietërs van de vooruitgang. Ze zien de op eenhoping van toekoels, de schamele hutten en de vervallen huizen, waar bij de half geopende groene deuren de prostituées in lange files staan geposteerd. Een Nederlandse vrouwelijke arts. wars van sensatie, zegt dat 60% van de vrouwen zich te koop aanbiedt. Nieuwe bloem Addis Abeba, „de nieuwe bloem", het lokkend perspectief voor velen van het platteland. Voor de trieste Venussen, voor de analfabeten, die in een ongeschoold baantje de dollars hopen te ver dienen. die het primitief boerenbestaan niet bie den kan. En voor scholieren uit andere provin cies, die hun pas vergaarde kennis te gelde wil- simpele ruilhandel gericht. De grond is voor een groot deel in handen van de machtige en oer conservatieve Ethiopische Orthodoxe Kerk (25.000 kerken, 160000 priesters) of van de leden der „zestig families". Zeker, sinds 1966 is er een mi nisterie voor de landhervorming, maar veel ver der dan een terreinverkenning in 8 van de 14 provincies is het nog niet gekomen en de boeren (gemiddeld inkomen f 200 tot f 300 per jaar) tobben voort in een toestand van half horigheid, 1^Addis Abeba, „de nieuwe bloem", bezit tal van wolkenkrabbers. Ze zijn planloos neergestrooid in deze Ethiopische hoofd stad met weinig straatnamen en zonder huisnummers. vooroordeel verstrikt als hy de feiten verbijste rend vindt. Een student van 18 jaar. die boeken moet kopen en te dien einde z'n zusje van 16 een etmaal te koop aan biedt. „Twee dollars, sir, ze heeft een vergunning. Een jongetje van amper zes, dat de voorbijgan ger staande houdit en zegt, dat z'n moeder be schikbaar is vannacht, „fifty dollars". Een moeder die al bedelend van een Amerikaanse tien dol lar ontvangt, haar een baby in de armen drukt en ijlings op de vlucht gaat. Er worden veel kin deren te vondeling gelegd of weggegooid ge middeld v\jf per week, weet een sociaal werkster. Vaak aan de rand van de stad, ten prooi aan en verminkt door hyena's, waarvan het gejank 's nachts tot in het stadscentrum doordringt. Goed, Addis is Ethiopië niet. Maar de bezoeker die potentiële geldbron wordt er om de mi nuut staande gehouden. Door bedelaars, door zwermen schoenpoetsers, door verkopers van das sen, dolken, condooms, vrouwen, kauwgom, spe ren, schilderijtjes. De ellende verdicht zich op de onmetelijke markt, de „mercato". Vrouwen zit ten er de hele dag in de felle zon achter een handje aardappelen of een mandje graan, de „tef", waarvan de zure pannekceken worden ge bakken. die hier te zamen met scherp gekruide vleessoep als volksvoedsel dienen, 3 keer par dag. Gemiddeld 34 jaar den maken, maar nu goedgeklede voorbijgangers om baantjes smeken. Duizenden gelukzoekers, ge strand in een stad van een half miljoen zielen en met onvoldoende economische impulsen. Machtige kerk Ze zeggen ook. dat Addis Abeba nog lang niet Ethiopië is. Dat is waar, het platteland ligt nog in de middeleeuwen gevangen, de landbouw is er op instandhouding van het eigen lichaam en wat Povere behuizing van de meerderheid der Ethiupiërs: de toekoel, ronde donkere hut, waarin alles moet gebeuren. zien wegteren, die geholpen zouden kunnen wor den. Grote zakken broodjes worden uitgedeeld onder deze paria's overschotten van ambassa des en van de keizerlijke paleizen. Eens in het jaar, als de vorst verjaart, krijgen deze halfdo- den op hun graven, een maaltijd. In de grafhut jes hangt hier en daar dan ook het portret van Haile Selassie I Dit alles heeft tijdens het staatsiebezoek de vor stelijke ogen niet gepijnigd. Kwetsende taferelen werden opgeruimd of afgeschermd. De keizer, de ze onvermoeibare monarch met zijn strakke ge zicht en doordringend zwarte ogen, die weinig lacht, begeleidde zijn gasten persoonlijk. Haile Se lassie ondanks uiterlijke demooratie van een gekozen parlement en een door een eerste minis ter gevormd kabinet een absoluut heerser, vader over een gezin van 22 miljoen mensen, ten en de vernieuwing tot stand brengen, die zeer zwijgzame prins voor ogen heet te staai Misschien zal hij zijn medestanders kunnen vii den onder de jonge intelligentsia. De in het We ten opgeleide officieren, die niet allen per i conservatief zijn. En onder de studenten \i wie er velen onbehagen tonen over het feoda regime van keizer, kerk, leger, lijfwacht en po! tie. De studentenbeweging is vaag van doelstf ling: vóór een nationale identiteit (één rel ha als aanleiding een modeshow van „Westerse" m nirokken), tegen het paternalisme, corruptie, v6 vergaande modernisering. Maar hoe? Het koi er niet duidelijk uit, de progressieven laten zie niet in socialistische of communistische dogrm vangen. Wat zU weten van Lenin, Marcuse en Coh: bendit vernemen zij uit Time of Newsweek Religieuze dans. De macht van de Ethio pische Orthodoxe Kerk met haar 25.000 kerk gebouwen en 160.000 priesters is zeer groot. Zij is het symbool van verstarring en be houdzucht. die hun verhindert de vruchten van alle geploe ter zelf te smaken. Verbijsterend Maar ook in die planloos uitgedijde hoofdstad, nog bijna zonder straatnamen en nog geheel zon der huisnummers, is het leven voor velen slechts overleven. Nee, de Westerse bezoeker zit niet in „Daarom is de kindersterfte zo groot", zegt de so ciaal werkster, „de kritieke periode ligt tussen acht maanden en drie jaar, als de kinderen van borstvoeding op dit eenzijdig menu overgaan. De gemiddelde levensduur van de Ethiopër is 34 jaar". Op die mercato ook de nadrukkelijke uitstalling van bedelaars, getroffen door blindheid, lepra, elefantiasis. Dit alles in de droge tijd omgeven door scherpe urinegeuren: in de steegjes tussen de kramen laat iedereen de zaak de vrye loop. Lepra: op een kerkhof vlak bij de markt, zwaar bewaakt door mannen met. knuppels, en ontoe gankelijk, wonen op de graven in hutjes 270 me laatsen. verzorgd door een enkele religieuze, de Ierse zuster Gabrielle die de heldenstrüd al 15 jaar voert. Ze zegt, dat hier de wereld begint en eindigt. En dat het ongelooflijk is mensen te

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 10