SS-rsrxc »v=; tftiS Artistiek-religieus drama aan Costa Brava n B eter met Boter van arsBsrJisasMS N PERFECTE PHILIPS TV STAAT AL BIJ U THUIS VOOR dati$het, wat uw man verdient mevrouw Kerk als instituut in het geding progressieve pastoor afgeranseld Belangrijke punten voor Geref. synode ni te NED. KERK Shakespeare in Holland Festival CRISIS IN INDERDAG 13 FEBRUARI 1969 LE1DSCH DAGBLAD zenders Wat een perfect beeld en geluid. Maar ook: rekend nü bij ons te kopen ifv-u k5 r VOOR DIENS TBETOON EN VAKMANSCHAP BOTERMARKT 25 TEL. 22669 BREESTRAAT171 TEL. 31728 BARCELONA (GPD) Aan de Spaanse Costa Brava. op een twintigtal kilometers van de stranden waar 's zomers Ruizen den toeristen bruin bak ken. heeft zich dezer dagen een artistiek religieus drama afge speeld dat eindigde in een ste vig pak slaag voor een jonge, vooruitstrevende dorpspastoor en een moderne kunstschilder. Eind verleden jaar besloot pater goncunill, pastoor van het Romaan- ie kerkje van het dorp Palau Satort lijn vriend de kunstschilder Luis Bosch te vragen een muurschildering »an te brengen in de koepel van de kapel waar het hoofdaltaar staat. De ichilder meende dat hij een moderne visie moest geven op het vertrouwen van de hedendaagse mens in de Ver losser. „In het midden van de wand- childering staat een gekruisigde bristus. maar niet met die zachte ltdrukking die de traditionele ker- tltfke kunst pleegt weer te geven, ft heb me laten inspireren (oor Paulus en een Christusfiguur eschilderd. die geheel in zijn tijd taat, een verlosser dus die ook van daag nog naar de tempel zou gaan om de wisselaars buiten te gooien en de farizeeërs te laken, ditf hij van uichelarij zou beschuldigen. Daar om stel ik hem ook voor als een he- endaagse man, in een werkbroek", ldus Luis Bosch. Che Guevara Om de houding van de hedendaag se mens tegenover de Verlosser in eeld te brengen, schilderde Bosch ian weerszijden van de Christus en- ele hoofdpersonen van de recente eschiedenis. Pater Teilhard de Char- in, maar ook de mannen van de "ranse revolutie die voor het eerst de rechten van de mens opstelden, lalilei die de wereld tot nieuwe in- ichten bracht, en Paus Johannes de 23ste als symbool voor de kerk die het streven van haar tijd begrijpt en opneemt. Zij vormen de linker zijde van het „drieluik", waarvan de rechterzijde gewijd is aan de strijd van de mensheid tegen de onder drukking die gesymboliseerd wordt door een Hitler-kop boven de rech- teringang van de kapel. In de cir kel aan de rechterzijde, onder de wrede blik van Hitier, staan de mar telaren van het pacifisme", zegt Luis Bosch, „namelijk Gandhi, Martin Luther King, John F. Kennedy, Che Guevara en Camilo Torres, de pater-guerrillero van Zuid-Amerika Boven hen staat het symbool van de strijd van de derde wereld tegen de ondrukking: Fidel Castro die een drukkende steen van zich afwerpt. De vrouwen van deze derde wereld heffen hun kinderen op naar de Verlosser, aan wiens kleren zij" zich vastgrijpen". Volgens de schilder maakte zijn werk een gunstige indruk op de Inwoners van Palua Satort omdat zij zijn moderne denkbeelden gemakke lijker kunnen begrijpen dan de tra ditionele symbolen van de kerk. Maar het is wel gebleken dat er ook andere personen waren die zijn ideeën bepaald niet goedkeurden. Dezer dagen kwamen veertien ste vig gebouwde jongemannen in het dorp aan om de beruchte muurschil dering te „bezichtigen". In de kerk troffen zij de pastoor aan en de schilder, die bezig was de laatste hand aan zijn werk te leggen. En om hun onenigheid met de communis tische pacifisten en de verlosser in een werkbroek te laten merken, ga ven zij de schilder en de pastoor die by het altaar stond een enorm pak slaag, waarna zij enkele potten verf tegen de muurschildering gooiden. Witte kalk De bisschop van Gerona maakte terstond een officiële verklaring be kend waarin hij het ten sterkste be treurde dat men een geestelyke en een schilder van een religieus werk had aangevallen en dat nog wel in een geheiligde plaats .De bisschop legde er de nadruk op dat uitslui tend de commissie voor geheiligde kunst va het diocees bevoegd was om over dergelijke werken te oorde len. Niettemin liet hij de muurschil dering met witte kalk oververven. Volgens de politie ontbreekt er van de aanvallers elk spoor. Dit is niet verwonderlijk, want het is de laatste ttfd in Catalonië al meermalen voor gekomen dat knokploegen van ultra rechtse organisaties leden van de oppositie en zelfs vooruitstreven de geestelijken hardhandig de les la zen. De zaak verdween steeds onmid dellijk in de doofpot. UTRECHT (ANP) Belangrijke punten op de agenda van de komen de synode van de Geref. Kerk zijn het vraagstuk van oorlog en vrede, de kerkelijke problematiek in de gro te steden en in samenhang hiermee de vraag of andere organisatorische structuren voor de kerk gewenst zijn. Ook komen enige onderwerpen op nieuw ter sprake zoals de eventuele aansluiting bij de Wereldraad van Kerken, de organisatie van het vor mingswerk, de intercommunie en de toelating van de vrouw tot de ker kelijke ambten. Bij dit laatste punt gaat het er alleen nog om, enige kerkordelijke bepalingen vast te stel len voor vrouwelijke predikanten. Ook is een concept voor een geza menlijk hervormd-gereformeerd ge zangboek ingediend. ir De directeur van het Brabants Conservatorium, de heer Louis Toe bosch. heeft in het Bredase stadhuis de eerste Naussau-Breda-prijs in ontvangst genomen. Deze werd hem verleend voor zijn grote bydrage ge durende 25 jaar aan de culturele ontwikkeling van Breda. (di >re€ en Eerlijke, echte boter op zijn brood. Reken maar: dat scheelt nog geen drie cent per boterham. Proef het maar: dat scheelt alles aan gezond eetplezier. Grote of kleine broodmaaltijd, het kan hier een dubbeltje of daar misschien een kwartje verschil maken. Maar het wezenlijke verschil is: weg met de sleur van eten dat gewoontjes is, voortaan bij elk ontbijt, bij elk twaalfuurtje de echte smaak van echte boter. Beschuit mèt kaas, mèt roggebrood. Wie zal daar smullend kunnen mompelen dat drie teveel is? Volmaakte culinaire eenheid door de smaak van weergaloze echte boter. Kent U het volmaakte samengaan van heuse boter en bruine suiker? Probeer eens; al wat u verder nodig hebt is een snee vers, geurig wittebrood, als basis voor een simpel maar perfect eetgenot. Een rustieke snee bruin brood, royaal besmeerd met eerlijke boter. Op zichzelf al een tractatie, maar probeer hem eens met grove, harde boereworst, bekroond door flinters ui, olijven, reepjes paprika. Voor het eerst in de lange ge schiedenis van de opera van Monte Carlo is gisteravond een voorstelling door staking van het orkest enige tijd onderbroken geweest. Opgevoerd werd Le damnation de Faust. Toen de bezoekers na de pauze naar hun plaatsen terugkeerden, bleef het gor dijn dicht. Er kwam een musicus uit de orkestbak om te vertellen dat het orkest in staking was, als protest te gen de manier waarop een van de orkestleden, een hoornspeler, was ontslagen. Maai- na een half urn- werd de voorstelling voortgezet Een foto van de gewraakte muurschildering in het kerkje van Palau Satort met in het midden de Christusfiguur in spijkerbroek. Aan de crisis in de Nederlandse kerk ligt de vraag ten grondslag, of de institutionele kerk een noodzake lijke voorwaarde is voor de ver bondenheid met Christus en voor de verlossing, of dat men wel zonder kan. „Dit is de dramatische beslis sing waarvoor niet alleen de Neder landse r. katholieken maar alle chris tenen in deze tijd staan, omdat de crisis, die In Nederland zo openl'jk en sensationeel tot uitbarsting is geko men. in alle landen op de loer sohijnt te liggen DEN HAAG (GPD) De Royal Shakespeare Company zal in het ko mende Holland Festival optreden. Het is het eerste bezoek van het befaamde gezelschap aan ons land. De groep, die onder meer bekend werd door Peter Brooks produktie van „Marat/de Sade", alsmede door kleurenfilms van toneelprodukties, speelt in Nederland onder regie van de nieuwe artistieke leider Trevor Nunn Shakespeare's „Much ado about nothing". ROME (Reuter) Volgens het invloedrijke jezuietenblad „Civilta Cattolica" staan niet alleen de r.-katholieken in Neder land maar „alle christenen" voor een „dramatische beslissing over de vraag, of ze wel of niet buiten de kerk als instituut kunnen. „De indruk bestaat dat er (in Nederland) sprake is van een radicale devaluatie van de institutionele kerk met haar traditionele structuren bijna alsof deze structuren noodzakelijkerwijs het godsdienstig leven moet verstikken en een waarachtig en vrij christelijk leven onmogelijk maken", schrijft het blad. In commentaar op een onder au spiciën van de Nederlandse bisschop pen opgesteld „overzicht van het Ne derlands r. katholicisme in 1968" ver klaart de schrijver van het bewuste artikel, pater Giuseppe de Rosa, VlOrts dat t rapport de indruk geeft dat de Nederlandse kerk zeer ener giek is maar ernstige risico's loopt door haar verlangen, een toonbeeld van modern christendom te vormen. Tot deze risico's behoorden de „mas sale afvalligheid" van priesters, mon niken en nonnen, een ernstige da ling in roepingen, een „diepgaande geloofscrisis" en een zeker verlangen naar losmaking en autonomie van Rome- „Me moet wel bezorgd zijn over de afwijzing door 65 tot 70 pet- van de Nederlandse r. katholieke ge meenschap van de encycliek Huma- nae Vifcae", aldus pater De Rosa. La ten wij hopen, zo besluit hij. dat de Nederlandse kerk „zoals zij nu voor aan loopt in de huidige crisis binnen de kerk, die in veel opzichten zo pijnlijk en verwarrend is, spoe- oig voorgaat in de oplossing daar- I van".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 13