JV.P.B. religieuze organisatie, die beslist geen kerk is J Kerkdiensten Leiden en omgeving IVan leden wordt geen I belijdenis gevraagd IJsclub JVED. PHOT. BOND (BIJNA 190 JAAR) ZEER ACTIEF DE MUUR Woord van bezinning Fbly-Golor Fbly-Golor \fetnavorvd première R>ly~Golor SATERDAG 1 FEBRUARI 1969 BA LEIDSCH DAGBLAD PAGINA IS DEN HAAG (GPD) „De Nederlandse Protestantenbond jis beslist geen kerk. U kunt onze bond vergelijken met een ijs- <club. Als het niet vriest, kun je er weer rustig voor bedanken. JJe kunt je per briefkaart opgeven als lid van de NPB en je kunt ]ook weer per briefkaart voor het lidmaatschap bedanken. Wij ^vragen geen belijdenis. De leden behoeven niets te verklaren. <Het is veel moeilijker je bij een kerk aan te sluiten dan bij onze Jorganisatie". 95 i Dit zegt ds. J. Zuurdeeg, predikant- jsecretaris van de N.P.B.. een orga nisatie die vrijzinnige protestanten ^bijna een eeuw geleden, in 1870, heb- I leden ook in het geheel niet of hun kinderen werden gedoopt of niet. Ze vonden dat te kerks of verouderd. Altijd heeft de bond zich aan de re gel gehouden, dat de doop in een samenkomst van de afdeling alleen kan worden bediend, als een kerk medewerking verleent. Dat bracht soms wel enige problemen mee. In de gesticht. De leden van deze j eerste plaats lopen de opvattingen •nd. waarvan het bureau gevestigd i van de voorgangers van de afdelin- is aan de Nieuwe Gracht in Utrecht, i Ben wel uiteen. Ze hebben ook niet behoren tot verschillende kerken of all*n dezelfde status. Sommige voor- Itot geen enkele kerk. i gangers zijn predikant in een be- 1 Maar gaat een organisatie als de j paalde kerk. Anderen hebben het N.P.B. voor het besef van de leden voorgangersexamen van de N P B. niet heel spoedig een kerk worden? afgelegd en zijn predikant bij geen 2L ^Functioneert zij in veel opzichten «niet als kerk? Tot aan de eeuwwis seling organiseerde de N.P.B. lezin- «gen over allerlei onderwerpen, maar «omstreeks 1900 gingen de afdelingen ♦s zondagsmorgens samenkomsten houden. Daarmee kwam de behoefte «aan voorgangers op. In de eerste ja- xren van deze eeuw benoemde by- voorbeeld de Haagse afdeling een voorganger. Dat was een predikant. «Al spoedig gingen ook andere afde lingen daartoe over. Deze functiona- rissen werden geen predikant bij de N.P.B. Ze bleven predikant in hun eigen kerk dat was in de meeste ^gevallen de Ned. Herv. Kerk en «kregen daar dan de bevoegdheid van emeritus. Ook hadden veel afdelin- Jgen een eigen gebouw. Zo waren er dominees en kerken van de N.P.D. Dan gaven de afdelingen catechisa- ties, ze hadden een Zondagsschool en kenden het avondmaal. De gelijke- nis met een kerk was treffend. De problematiek van een organisa- tie. die misschien wel veel op een dieI18t preekt, maar dat de doop door kerk lijkt, maar het principieel niet is en het ook niet wil zijn. zal mis- schien voor velen niet zo belangrijk zyn. Als je 's zondags een religieuze samenkomst bezoekt, waar je geest- verwanten aantreft, waar je je thuis voelt, wat doet het er dan toe of het een kerk of vereniging is, die zo'n vergadering organiseert? Dat is een formele zaak. Dat het karakter van de N.P.B. echter ook consequenties heeft voor de praktijk, blükt uit de kwestie van de doop. Een „eigen" doop kende de N.P.B. niet. De bond heeft altüd op het standpunt gestaan, dat dopen een kerkelijke handeling is, die al- leen met medewerking en toestem- ming van kerkeraden kan geschie- ^en' Een eeuw geleden, toen de N.P.B. werd opgericht, interesseerde het veel enkele kerk. De eerste categorie moet zich uiteraard houden aan de bepa lingen van de kerkorde van hun kerk. de tweede niet. De voorgan gers. die predikant in de Hervormde Kerk zijn geweest, hebben de rech ten van een emeritus en mogen dus kerkelijke handelingen verrichten, maar volgens de kerkorde van de Hervormde Kerk kunnen zij alleen de doop bedienen met toestemming van de plaatselijke kerkeraad. Een ander punt is. dat niet alle hervormde kerkeraden dezelfde me ning hebben over het gebruik van het doopformulier en over het bekle den van het ambt door een vrouw. Als de kerkeraad van de hervorm de gemeente medewerking verleent, gebeurt dat op verschillende manie ren. Soms zendt de kerkeraad een ouderling naar de samenkomst waar de doop wordt bediend, soms ook staat zij een kerkdienst aan de af deling af. Het komt ook wel voor dat de voorganger van de N.P.B. in de een hervormde predikant wordt be diend. Als een hervormde kerkeraad niet meewerkt, vraagt de afdeling aan de kerkeraad van de remon strantse gemeente of de doop onder zijn verantwoordelijkheid kan wor den bediend. Dan worden de kinde ren in een remonstrants doopregis ter ingeschreven. Veel ouders vonden deze regelin gen omslachtig en ingewikkeld. Bij hen kwam de vraag op waarom een kind niet gedoopt kan worden door dezelfde man of vrouw die ook hun huwelyk kerkelijk heeft beves tigd. Waarom kan men in de afde lingen van de N.P.B. niet dopen zon der dat men i-ekening houdt met al lerlei kerkelijke bepalingen? Het hoofdbestuur, de voorgangers en de besturen van de afdelingen hebben zich op deze zaak bezonnen. Men heeft onlangs besloten, dat de doop daar waar dit door ouders gewenst j wordt en-'of daar waar de plaatselij ke kerkelijke situatie dat nodig l maakt kan worden bediend zonder dat inschrijving in kerkelijke regis- ters vereist is. De N.P.B. heeft besloten zelf voor- j gangers op te gaan leiden. Lükt zulk een besluit er ook niet op dat de j N.P.B. zich min of meer als kerk j beschouwt? Nee, zegt ds. Zuurdeeg, d'«? opleiding is noodzakelijk. Tot nog toe was 99 pet. van de voor- I gangers predikant in de Ned. Herv. Kerk. Zij konden dat om allerlei mo tieven niet blijven. Zy vonden de kerk te dogmatisch of te weinig be weeglijk. Het aantal vrijzinnige stu denten in de theologie, dat hervormd predikant wordt en dat in aanmer king komt om voorganger van een afdeling ran de N.P.B. te worden, loopt terug. Tientallen jaren hebben we leen tjebuur moeten spelen bij andere kerken. Wij zien de bron nu opdro gen. Daarom nemen we nu zelf een opleiding ter hand. Deze duurt twee jaar en vindt plaats in Amsterdam. Misschien gaan we er ook nog wel één organiseren in een andere stad, bijvoorbeeld in Leiden. Natuurlijk kent iedere stroming de tendens van groepsvorming. Elke godsdienstige stroming ook, zegt ds. Zuurdeeg, maar dat wil niet zeggen dat de N.P.B. een kerk zou worden. Dat kan zij trouwens ook niet zijn, want ze heeft veel leden die bij geen enkele kerk behoren of willen be horen. Het aantal leden, dat niet bij een kerk is aangesloten, bedraagt j ongeveer 40 pet. Het neemt ook toe. Er zijn veel mensen die wel gods- j dienstig zijn, maar die zich niet be- vredigd voelen in een kerkdienst. In het algemeen gesproken kennen de afdelingen drie soorten leden: een j groep die 's zondags de samenkom sten bezoekt, maar in de week niet deelneemt aan de activiteiten, een Het Prins Hendriksoord te Lage Vuursche, dat geëxploiteerd wordt door de Stichting voor so ciaal werk van de Ned. Protestan tenhond. categorie met wie liet omgekeerde het geval is en een aantal leden die en 's zondags en in de week mee doen. De leden, die alleen belangstel ling tonen voor de activiteiten door de week, beschouwen we als volwaar dig. In het bestuur van een afdeling zijn zij vertegenwoordigd. De bond telt ongeveer 100 afde lingen, die samen 15.000 leden tellen Bij de volkstelling gaven 26.000 men sen op dat zij tot de N.P.B. behoor den. Blijkbaar rekenen sommigen zich tot de N.P.B., al zijn ze officeel j niet ingeschreven als lid. De kinde- j ren uit gezinnen, die bij de N.P.B. behoren, zijn in deze aantallen niet meegerekend. Het bezoek aan de samenkomsten op zondag is goed, 30 a 40 pet. van de leden komt in deze bijeenkomsten. Ander werk De NP.B. verricht ook veel maat schappelijk en cultureel werk. Sa men met de Remonstrantse Broeder schap exploiteert de bond het vor mingscentrum Venwoude in Lage Vuursche en het conferentieoord „De Hoomeboeg" te Hilversum. Verder Wanneer over de muur gespro ken wordt, dan weten we onmid dellijk welke muur bedoeld wordt: de Berlijnse muur, de muur. die een afschuwelijke scheiding teweeggebracht heeft, tussen miljoenen landgenoten en familieleden. In de geschie denis spelen muren een grote rol. Bij iedere stad in de oud heid. Overbekend is de bijna 25000 km lange Chinese muur, die in de loop van enkele eeu wen opgericht werd als bescher ming tegen de invallen van de nomaden-volken langs de noord grens van het eigenlijke Chi na. Inderdaad kunnen wij een muur zien als bescherming van een stad en haar bevolking. In het Oude Testament wordt God dan ook vaak als de Bescher mer van zijn volk door een muur gesymboliseerd. De stadsmuren hebben even wel hun tijd gehad. Muren ble ken niet alleen ontoereikend te zijn voor het bewaren van vrij heid en zelfstandigheid, maar zij bleken ook remmend te wer ken op de ontplooiing van stad en inwoners. Een muur werkt niet alleen beschermend, maar ook wurgend. En datzelfde geldt voor alle beschermende maatregelen, die wij vaak menen te moeten tref fen Het oprichten van muren behoort in onze samenleving zeker nog niet tot het verleden Heeft iedere vorm van discrimi natie niet in wezen de bedoeling een muur ter beveiliging en ver dediging van zichzelf op te trek ken? En discriminatie is niet een verschijnsel, dat we alleen in Amerika of Zuid-Afrika moe ten zoeken. Neen, wij hebben er allen mee te maken en werken er allen min of meer aan mee. Discrimineren betekent „on derscheid maken". En daar zijn wij goed in. Het is immers zeer belangrijk waar je woont en nog belangrijker welk beroep je uit oefent. Wij maken daarin niet alleen onderscheid, maar spre ken daarbij maar al te vaak een veroordeling uit. En iedere veroordeling is het oprichten van een muur. Y'ij distantiëren ons van de anderen. Vroeger was de godsdienst vaak een oorzaak van scheiding en werkte als een muur tussen de verschillende geloofsrichtingen. Men meende door een isolement beschermd te zijn. Maar geluk kig heeft men begrepen dat een isolement alleen maar onvrucht baar is. Zo zijn grote culturen door hun isolement ten onder gegaan. De ontmoeting van ver schillende culturen, de ontmoe ting van verschillende geestelij ke en godsdienstige stromingen werkt daarentegen stimulerend, inspirerend en vernieuwend. Maar niet idereeen vertrouwt deze gang van zaken. Toen Je- zes de kring der „zondaren" bin nenging, werd hem dit hoogst kwalijk genomen door hen, die een muur opgetrokken hadden tussen zichzelf („de goeden") en de anderen. Maar die „goeden" verstikten zelf in hun sfeer van hoogmoed eigengereidheid en schijnheiligheid. Er wordt tegenwoordig vaak over communicatie gesproken en grote waarde wordt gehecht aan de communicatiemiddelen. Maar al die middelen zyn waar deloos, als wy niet zelf by een werkeiyke ontmoeting betrok ken zyn of ons er by betrokken voelen. Muren neerhalen eist niet een politieke, economische of militaire inspanning, maar een persoon! yke instelling en in zet. Van koning David is de uit roep bekend: „Met myn God spring ik over een muur". Ja als gelovige springt men over de muren heen. Werkeiyke pogin gen tot communicatie eisen zulk een instelling. Als wy maar ge noeg over door anderen en door onszelf opgetrokken m uren heenspringen, dan verliezen al die muren hun waarde, dan zul len al die muren verwaarloosd worden en vergaan! H D. Raymaekers Oudkatholiek pastoor Leiden heeft de N.P.B. enkele stichtingen in het leven geroepen. De stichting voor sociaal werk exploiteert het herstel lingsoord Prins Hendrikoord te Lage Vuursche en organiseert vakantiewe ken, voornamelijk voor bejaarden, ge handicapten en kinderen. Voor de bejaarden zorgt de vryzinnig protes tantse stichting voor bejaardenzorg. Ook richtte de N.P.B. de coöperatieve vereniging voor vryzinnig protes tantse bejaardenzorg „Braamhage" in Soest op. Het centrum telt 60 wo ningen en 64 flats. Dan is er nog de vryzinnig ohristeiyke gezondheidsko lonie „Naar Buiten", die tehuizen in Lunteren en Oostvoorne bezit. De N.P.B., nu bijna honderd jaar oud, is dus zeer actief. Maar hoe staat het met de gedachte waaruit zü in 1870 werd geboren? Men zegt wel eens, dat de vrijzinnigheid uit de vorige eeuw haar tijd heeft gehad. Wat vindt u daarvan? hebben we ds. Zuurdeeg gevraagd. Nee, dat geloof ik niet, antwoordde hy. Onze ge dachten winnen veld. Hoe groot is de verdraagzaamheid niet geworden! Veel dogma's zyn gerelativeerd. Daartoe heeft de N.P.B. bygedragen. ADVERTENTIE 'Doe het thuis ookzèlïmetde nieuwe Kleurshampoo (want kleur maakt uw 'haar pas mooi en"ö<g JiaMr'i# Weer stralend mooi, want het is-dé»klèür, die't'hem doet f Kleurshampoo nu met Keratine- verzorging- wast en kleurt in één thulsbehandeling èn..". beschermt Uw haar tegen weer en wind van de nieuwe uitvoerige film over na het nieuws van 7 uur op Nederland 1 Leiden Hervormde Gemeente. Pieterskerk: 10 u ds P. Kloek. Hooglandse Kerk: 10 u ds P. L. Schoonheim (H. Avondmaal). Marekerk: 1C50 u ds J. P. van Roon te Katwijk aan Zee, 5 u ds L. Kievit. Bethlehemkerk (Driftstraat)10 u ds E. Saraber te Voorschoten. Maranathakerk (Lage Morsweg)10 ds H. J. van Achterberg. 6.30 u Evan gelisatie-dienst. Bevrijdingskerk (Montgomerystr.) 10.30 uds Joh. Poort, 7. u ds Joh. Poort. Koningskerk (Koningstraat)10 u ds L. Kievit. Vredeskerk (Burggravenlaan)10 u ds A. J. Laming (medewerking kerkkoor) (HA.). 10 u (Jeugdkapel) dhr. J. H. Segaar. Ver. Vrijz. Hervormden (Aula As serstraat) 10.30 u ds M. J. Wagen voorde. Egllse Wallone (Breestroat)7 u ds A. Richardot. Academisch Ziekenhuis: 10.00 u ds P J. van Malssen. Diaconessenhuls: 10.30 uds H. W Hemmes. Lutherse Kerk: 11.45 u Studenten- dienst. Geref. Kerk: Zulderkerk: 10 udr v d. Zwan. 5 u dr Dronkert. Petrakerk: 10 u ds J. P. v. d. Stoel te A'dam. 6.50 u ds N. Korenhoff. leger- Zes experts op het gebied van kunstuitgaven zyn deze week in het consulaat-generaal van Israël in Amsterdam bUeengekomen om „het mooiste kunstboek ter wereld" te kie zen. Uit 21 landen waren 222 boeken ingezonden om mee te dingen naar de nieuwe biennaleprijs. die door het Israël Museum in Jeruzalem zal wor den toegekend ter gelegenheid van de opening op 24 maart a.s. van een nieuwe als bibliotheek ingerichte vleugel van het museum. By deze gelegenheid zullen de pryzen wor den uitgereikt. De beslissing van de jury zal half februari in Jeruzalem worden bekend gemaakt. De byeen- komst deze week stond onder voor zitterschap van dr. W. Sandberg, eertijds directeur van het Stedeiyk Museum in Amsterdam en voorma lig adviseur van het Israël Museum in Jeruzalem. Leden van de jury zijn: Will Burtin. New York. Henry Friedlander Jeruzalem F. H. K Henrion Londen Jacques Nathan- Garamond, Parys, en dr. Willy Rotz- ler, Zürich.. pred. (Dienst met belangstellenden). Oude Vestkerk: 10 u ds C v. Om men te Werkendam. 5 u dr v. d. Zwaan. Beloftekerk: IC u dr Dronkert. 5 u ds J. P. v. d. Stoel. Bevrydingskerk9 uds N. Koren- hoff. 5 u ds C. v. Ommen. „Groemhoven": 10 u ds Moolhuizen. „De Mirt" IC u ouderendienst) de heer Bakker. RK Kerk. Par, H. Lodewijk (zat 19 uur) 8.30. 9.45. 11. 12.15, 18 u. Par Herensingel (zat. 19 u) 8, 9.30, 11, 12.15 18.30 u (bijkerk Tlmorstr.) 9.30 en 11 u. Par H. Petrus (zat. 19 u) 8. 9.15 10 45. 8 u Par. Hartebrug (zat. 19.30 U) 7.30. 9, 10.15, 12. 19 u 10.45. 12.15. 19 u. Par. H. Antonlus (zat. 19 u) 8 9.30. 11. 12.15. 19 u. Par. Haagse Schouw (zat. 19 u) 9.30. 11.30. 18.30 u Studentenparochie zat. 19.30. 11.45 u. Christian Science (Steenschuur 6): 10.30 u dienst. Oud Kath Kerk Cronesteinkade 2) 9.46 u h.m. Vrije Kath. Kerk Vreewijkstr.) 10.30 H.M. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds J. H. Carller. Leger des Heils: IC u Helligings- dtenst 7.30 u verlossingssamenkomst. Baptistengem.: 10 u en 5 u ds O. H. de Vries te Bllthoven. Geref. Kerk (vrijgem.): ïo en 5 u ds J. v. d. Haar. Nieuw Apostolische kerk (Hoge Rijn dijk 24)9.45 u dienst. Rem. Gem.: 10.30 u prof dr G. J. Hoenderdaal. Evang. Chr. Gemeenschap Middel- stegr. 3) 10 en 5 u dhr Dlkkes. Doopsgezinde Gem.: 10 u ds H. van Bilderbeek Evang. Luth. Gem.: 10.15 u ds J. Happee. Geref Gem 10 en 6 u leesdienst. Aarlandervten Herv. Gem 10 u ds G. van Doorn. 7 u ds Vink te Kat wijk aan Zee. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 u ds Booy te Linschoten Chr Geref Kerk: 9.30 u en 6.30 u de heer H. de Graaf te Apeldoorn. Alphen aan den RUn Advents- kerk Jullanastraat: 10 u ds. M. Hane- maaijer. 6.30 u ds P. A. Lefeber. Kruis kerk Gouwsluis: 10 u ds Joh. Stehou- wer. Opstandingskerk 10 u ds P A Lefeber. 6.30 u ds M. Hanemaafler Ge bouw Nabfi Jeugdkapel de heer H. G A. Hogeweg 10 u Zaal Opstandings kerk: 10 u Jeugdkapel mevr. Chris- tiaanse Martha-Stichtlng Rijn stroom": 10.30 u ds I. J. Walpot. Ouds- hoornseweg: 10 u ds G. f'adée. Sions- kerk: 9.30 u de heer D Scheepmaker te Utrecht 6.30 u ds. H Koudstaal. Gebouw Onderweg: 10 u ds J. H. Bo- gers in de kerk aan de Oudshoornse- weg: 6.30 u ds J G. van Ieperen te Katwijk aan Zee Alphen-Noord Aula I 9 30 u. 10 u ds J Irlk te Oegstgeest I Geref. Kerk: Maranathakerk Raad huisstraat: 10 u ds G A Westerveld. 6,30 u ds A Bornnin, «"ïvat.oriVerk W de Zwijgerlaan: 10 u d6 J. Stolk te c> o Waarder. 6.30 u ds G. A Wester veld. Alphen aan den Ryn-Noord: Goe de Herderkerk: 9 30 u ds A. Borman, 6.30 u ds G O. Veenhuizen. Geref Kerk (Vrijgemaakt); 9.30 en 6.30 u ds H. Sein ol te. Chr. Geref Kerk: Jeruzalemkerk Grijpensteinstraat: 9.30 u Dienst des Woords. 2.30 uds H. C. van der Ent te Katwijk aan Zee. Oud Gerei. Gem Kerkgebouw Hooftstraat 240: 9.30 tn 4 uur lees- diensten. Rem. Geref. Gem Van Mandersloo- straat: 7 uds M. W. Nleuwenhuizen- Den Herder te Leiden. Baptisten gemeente: 10 en 6.30 u ds Gravendeel. Volle Evangelie-gemeente (Kinder vreugd) 10 en 7 u dienst. Bodegraten Herv. Gem t Anker: 9 en 10.30 u ds A. van Noort, Ame- rongen. 6.30 u ds Balke. Salvatorkerk: 10 u ds Cirkel (H. Doop), 6.30 u ds C. A. van Harten. (R. Kath. Kerk: za- j terdagavond 7 u jeugddienst) 8. 10. 11.30 en 5.30 u. Geref. Kerk: 10 u ds B. J. F Schoep 6.30 u ds Wesbonk. Utrecht. Gerf, Kerk (Vrijgem): 9.30, en 4.15 u ds H. Scholte. Geref. Gem j 10 en 6 u leesdienst Evang Luth. Kerk: 10.30 u ds G. te Winkel. Evan gelisatiekring: 10 u eredienst. 6 45 u Jb Klein Haneveld. Boskoop Herv. Gem 9.30 u ds A, de Leeuw. 6.30 u Jeugddienst. Chr Gerei. Kerk: 9.30 en 4.30 u ds J Man- 1 ni. Geref. Gem.: 9.30 en 6 u d6 Chr van Dam uit Werkendam Geref Kerk: 9.30 en 5 u ds Brederveld uit Leiden Aula-Mavo-school Mendelweg. 11 u ds Brederveld uit Leiden R K. Kerk 7.50 u. 9 u„ 11 u. en 6.30 u zaterdag avond 7 u). Vrijz Prot Geloofsge meenschap: 10 u ds zh H van Hyle- kema Vlieg uit Maasdijk. I Hazerswoude Herv. Gem 10.30 u ds L. Boer. 6.30 u ds L. Bier „Issa- schar". Geref. Kerk 9 en 5 u ds Brink llillegom Herv Gem 10 uds J j Bronsgeest Jr., Bed H Doop. 7 u ds C Boogaard Dor] t"'ils Venneperweg: j 7 u ds J v. d Velden, van Lisse, i Jeugddienst: 10 u Jeugdkapeldlenst In de kantine van Leeuwestein. Pastoor- laan Geref Kerk: IC en 5 u ds W H Pouwels. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u (geen opgave) R K. Kerk (zater- i Cagvond 7 u) 7. 830. 10. 11.30. 12.45; 5 30 en 7 u (St Jozef) izaterdagavond 7 u) 8.30. 10. 11.30 en 5 u. I Hooginudc Herv Gem.: 10 u ds W L. Heijmans te Boskoop. Katwyk aan den Rijn Herv. Gem Dorpskerk): 10 u ds A. Makkenze, 6 u ds A. Baas Ontmoetingskerk)10 u i ds A Baas: 6 30 u ds A Makkenze (Gymnastieklokaal school Narcisstraat) 10.30 u ds C. R H ter Haar Romeny, vlootpredikant M V.K. Valkenburg; Ge ref. Kerk: 9.30 u ds R. de Vries te Katwijk aan Zee; 5 u ds A. C. van Beek. RK. Kerk (zaterdagavond 7 u) 7.45. 9.30. 11.15. 7 u; De Wilbert: (zaterdagavond 6.30 u) 6.30 u Katwijk aan Zee Herv Gem Nieuwe Kerk: 10 u ds W. Chr. Hovius (HO.), ds J. C. Hunnik. Oude Kerk: 10 u ds A, Vink (H.D 6 u ds C v. d. Bergh. Ichtuskerk. 10 u ds Jac de Vos (H.D.). 5 u ds W. Vroegindewev Pnlëlkerk: 9.30 u ds C. v. d. Bergh (HJO.)6 u ds Jac. de Vos. Groen van Prlnstererschool10 u ds C M. Krij ger. van Den Haag. Ziekenhuis Over- duin: 2 u n.m. ds J. G. van Ieperen Zeehospitium: 8.30 u vm. ds J P. van Roon. Wijkgebouw „De Hoeksteen" 10 u ds B. van Beveren, Dovenpastoor te Hilversum Bediening van de H. Doop Geref. Kerk: Vredeskerk 10 u ds W Bakker. 5 u ds R. de Vries rriumfo- torkerk: 10 u ds A. C. van Beek 5 u ds W. Bakker. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds H. C. van der Ent. Geref Kerk (vrijgem.): 9 en 7 u ds Mulder. 10.30 en 5 u ds C. J Breen. Geref Gem (Remisestraat): 10 en 5 u leesdienst Koudekerk aan den RUn Herv Gem 10 u ds Quak iH D 7 u ds Holst te Scheveningen. 10 u en 7 u ds Makklnga. Leiderdorp Herv. Gem (in Ge ref. Kerk. Hooftstraat): 9 u ds J P Honnef (Doopbedlening). 5 U ds A. J. Lamping te Leiden (Jeugddienst, Scheppingskerk11 u ds J G. van leperen te Katw(jk Zee Geref Kerk (Hooftstraat): 10.30 u ds F Minne- ma. 6.30 u ds J van Drie (Schepping. - kerk)9.30 u ds van Drie. 5 u ds Mlnnema. Ver Vrijz Hen (Gebouw Lindelaan 122a): 7 u ds T. Bruinsma te Leiden R K Kerk 9.10.30 en 12 u. Leiniuiden Herv. Gem 9.30 uds L. P. J. Wapenaag. 7 u ds A. J. Kret te Leiden. Geref. Kerk 9.30 U ds A P. Heiner te Ter Aar, 7 u ds D Averes. Lisse Hen- Gent (Grote kek) ds J van der Velden. 7 u ds H. G Oostln- ga (Jeugddienst). Helv. kapel 10 u ds H G Oostinga (H Doop) Geref. Kerk: 10 en 5 u drs A. E. van der Woude. Chr Geref. Kerk IC en 4.30 u ds D. H. Blesma Geref Gem. 10 en 4 u ds W Suyker. (Donderdagavond 7 .30 u ds W. Suyker). Geref Kerk (Vrijgem): 10 en 4.30 u ds J J. Ver leur. Oud Geref. Gem 9.30 en 3 u leesdienst (Donderdagav. 7.30 u Lees- aienst). Ned. Prot Bond: Geen dienst R.K. Kerk (H. Agatha) (zaterdag avond 7 u) 8.30, 10.15. 11.45 en 7 u iMaria-kerk) Zaterdagavond 7 u), 8.30 10.30, en 5.30 u (Engelbewaarders) iza terdagavond 7 u). 7.30, 8.45, 10.45 en I Nieuwkoop Herv Gem 10 u ds I J Gebraad te Nleuwveen, 6.30 u ds 1 G van Doorn te Aarlanderveen. Geref. Kerk: 9.30 u en 6.30 u ds D. Krone- meijer. Chr. Geref. Kerk: 9.30 u en 6.30 u de heer J. van Leeuwen Rem. I Geref Gem 10 u ds T. Elders-Mayer. I Nleuwveen Nerv. Gem.: 9.30 u ds I J. C. van Hunnik te Katwyk aan Zee, 6.30 u ds J. Gebraad. Geref. Kerk: 9.30 I 6 en 6.30 u ds H. Post te Oegstgeest Noordwyk-Binnen Herv. Gem.. I 10 u ds A. Westra (Sasse.M'ielm)7 u ds D. Keunlng. Geref. Kerk: 950 u ds H. Ljjesen, 5 u ds C. Warner. (Van den Berghstlchtlng)li u ds H. HJese Ned Prot Bond: 10.30 u ds A. Werner (Wassenaar). RK Kerk (zaterdag- J avond 7 u) 8. 9 30, 11.15 en 5 30 u. j NoordwUk aan Zee Herv Gem t0 u ds D Keunlng (H.D.). (De Rank) I 10 u Jeugdkerk. 5 u ds P. Kloek (Lei- 1 den). Geref Kerk: 10 u ds C Warner. 5 u ds H Lljesen. (Sole Mio) 10 u ds W. Dekker. Herv Ger Evangelisa tie VGLO-school, Schoolstraat 2): 10 u ds G. van der Kamp (Den Haag) 7 u ds W. Vroeglndeweij (Katwyk aan Zee) R.K Kerk (zaterdagavond 7 u) i 7 80. 9. 10.30. 12 en 7 u. I Noordwijkerhout Herv Gem 10 u as A H Smits. Bed H Doop. 7 u ds H. S J Kalf van Bennebroek. De Zilk (In aula R.K. Meisjesschool) 7 u ds A H Smits R.K. Kerk (St Vic tor) (zattrdagavond 7 u) 8.30. 10. 11.30 en 6 u (St. Jozef) 7.30. 8 45. IC 15 11.30 en 7 u. (De Zilk) (zaterdagavond 7 u) 8.30. 10 en 11.30 u Oegstgeest Herv Gem (Grone Kerk) 10.30 u ds H. P. Huisman (au- luskerk): 10 u ds W E Verdonk (HD) Gemeentecentrum i7 u gespreks- dienst. Vrijz Herv (Gemeentecen trum): 10 30 u dr T Bruinsma Geref Kerk: 10 tn 5 u ds W J Smldt te Voorschoten Geref Kerk (Vrijgem i Rynlandalvceum8 30 en 3 u ds J v. d Haar RK Kerk (zaterdagavond 7 30 U) f). 10.30. 12 en 6.30 u (Bona- enturakapel), (zaterdagavond 6.30 u.) 8 en 10 u. Oude Wetering Herv Gem 9 30 u ds Lalleman Geref. Kerk: 9 30 u ds J. Dethmers te Woubrugge .6.30 u ds. S. Hoekstra. Rem. Geref. Gem. 7 u dr A W Cramer. R(jn sa terwon de Herv Gem 9 u en 7 u ds Leenmans. Chr Geref Kerv i 9.30 u Dienst des Woords. 2 15 u ds I G. Bouw te Scheveningen. RUnshurg (Grote Kerk): 9.3C u ds H. v Gosllga, 5. u ds I. J. Wisse I (Bethel Kerk): 9.30 u ds I. J. Wisse. I ft u ds H. v. Gosliga. Chr. Geref Kerk; i 10 u en 5 u ds G de Vries Geref. Kerk (Vrygem.): 10 en 2.30 u ds Los uit Den Haag. Geref. Kerk: Petrakerk: 9.30 u ds Langeler. 5 u ds Bijleveld. Maranathakerk: (voor kerkgangers Ra- penburgkerk)10.16 u ds Byieveld. 6 u ds v. d. Linde Maranathakerk: 8.45 u ds v. d Linde, 4.30 u ds Bosma. Sassen helm Herv. Gem. 9 en 1050 u nog niet bekend; 5 u ds A Westra. Geref. Kerk 10 u ds H. v. d. Berg; 5 u ds. J D te Winkel. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u ds L. S den Boer. Ned Prot. Bond geen dienst. R K. Kerk zaterdagavond 7 u) 8 9 30. 11 en 550 Valkenburg -- Herv. Gem.; 10 u en 6.30 u ds G Zonneveld. Geref. Kerk 10 u ds Bosma, o.30 u ds Langeler. Geref Kerk (vr(jgemaakt) 8.30 en 5 u ds T.de Haan. Voorhout Herv. Gem.: 10 u cïhr J. W. Höffnaar te Voorhout. R K. Kerk (zaterdagavond 7 u) 7.30. '950. 10.30. 11.45 en 5.30 u. Voorschoten Herv. Gem (Dorps kerk) 10 u ds Meyering; 7 u ds v. d. Geest Hulp en Heil: 10 u Dienst Rijn dijk: 10 u ds Vossers Lelden. Geref. Kerk: 9 u 10.30 en 5 u ds Modde raar. Geref. Kerk vrijgemaakt) 10 en 5 u ds J. Bos. R.K, Kerk (Laurentlus (zaterdagavond 7 ui 750. 9. 10.30. 12 en 5 u i Moeder Godszaterdag avond 7 u) 8. 10. 11.30 en 6 u. Waddinxveen Herv. Gem 9.30 u ds L. Roetman en 6.30 u ds T. Lange- rak. (Herv. wykgebouw) 9.30 u ds J van den Heuvel en 6.30 u ds T. van 't Veld. (Bethel) 9.30 u ds T van 't Veld en 5 u kand H. Smith. (Immanuel- kerk) 9.30 u en 8 u dr A van Haar lem. Geref. Kerk 9 10.30 u en 1650 u ds Boot Chr. Afgeseh Gem 9.30 u en 5 u ds A P Verloop Oud. Ger Kerk IC u en 6.30 u leesdienst Warmond Herv Germ. 10 u ds. J. M. Snijders (Doopdienst) 7 u ds J G. B Jansen uit Oegstgeest. R. K. Kerk (zaterdagavond 7 u) 8. 9.30 en 1150 u. Woubrugge Herv Gem.: 9.30 en 6.30 u ds Franken Geref. Kerk: 9.30 u ds Averes te Leimulden 6 30 u ds Dethmers. Ned Prot st. Bond: 7 u (O Raedhuys) prof dr Smits uit Den Haag. Zevenhoven - Herv Gem 950 u ds Reljenga; De Hoof 7 u ds Reyenga. Geref Kerk 9.30 en 7 u ds H. G. A. Melndera Zoeterwoude Herv. Gem.: 10 u de heer E. Loerakker; R. K. Kerk (zaterdagavond 8 u) 8 45. 10.30 en 12 u. Zwanimerdnm Herv Gem: 10 u ds Van Beem te Utrecht Heilig avond- maaJ 6.30 u ds J Th. W. Quak te Kou dekerk aan den Ryn; Oeref Kerk 10 u ds S Hoekstra te Oude Wetering 6.30 u ds SJ Tlemersma; Rem. Geref. Gem.: Geen dienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 13