iefde voor opera Voor hetzelfde geld Studenten oogsten succes CAFÉ CERÊME 1.75 Tentoonstelling van draagbare objecten Celibaat het best gediend in vrijheid Sem uw nes 1 F. J. A. HENRI WINTERMANS In galerie Walenkamp Bisschop van Breda: „Niet verbonden met priesterambt rookt u 20 geurige Café Crème sigaartjes. liaan dicht LENTEKLOKJES OP ALPHENS ZANGPODIUM VRIJDAG 31 JANUARI 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 9 ADVERTENTIE ADVERTENTIE m NU kijken naar de tien beste CUM RYA-modellen we uit Kopenhagen voor U lieten len BLOKKERS BOEKTIEK Bronsteeweg 4/4a - Heemstede Telef. (023) 82472. rens: lieke kollektie boeken op het gebied van handwerken - handgeweven stoffen it Denemarken handweefgarens, -getouwen en -benodigdheden makkelijk bereikbaar, ime parkeergelegenheid, indags t/m zaterdags geopend n 9 tot 17.30, dinsdags tot 12.30 uur. Als de dagen lengen verschijnen de „Lenteklokjes"Die van Dirk van Vliet bedoelen wij, want wij houden ons hier aan Caecilia's tuinen. Van Vliet werkt in Alphen aan de Rijn met groepen A, B. en C. welke groepen gisteravond in een overvol „Naby" optraden. In A zitten ook kleuters. B en C openen (en sluiten) naar goed gebruik met een krans (Door P. C. Rosier) E1DEN/VOORSCHOTEN i vluchtig gesprekje met de rschotenaar F. J. A. Schellen, benoemd tot zakelijk leider de Nederlandse Operastich- Met ingang van 1 februari 1 geen binding meer met de terdamse transportonderne- \g, waarvan hij acht jaar di- teur is geweest. Geboren in i Haag. Vierendertig jaar g', getrouwd en vader van p meisjes en één jongen. Sinds jaar bewoner van een smaak- aangekleed nieuwbouwhuis de Schuilinglaan. ftat maandag aanstaande met vertrouwen in de toekomst van ïederlandse opera een sleutelpo- bekleden in het culturele leven ons land. (Als dramaturg bij de fa is onlangs aangesteld Leon ïenmakers, voormalig muziekre- eur van het Brabants Dagblad), ft al van zyn gymnasiumtijd af grote belangstelling voor het iterleven zowel in het binnen- als enland. Aarzelt niet om tijdens veertiendaagse vakantie in We- kaartjes te kopen voor zestien stellingen. Speelt piano en viool, bhikt over een zeer uitgebreide keurig gesorteerde collectie imofoonplaten. Is bereid ver- gever en fotograaf 's avonds laat te ontvangen, mits er niet over nieuwe functie wordt gesproken, •oft niet het recht te hebben om Dpera-problematiek op dit ogen- in het openbaar aan de orde te en. Weigert zelfs zijn lievelings- &'s te noemen. Blijkt in elk ge naast zyn artistieke belangstel- een grote liefde te koesteren de technische kant van het thea- ïdrijf. Ziet er met zijn sportieve Bht ook na een vliegreis Amster- •Hamburg vice versa fris en 'ter uit. Vertelt van die ene ad- Bitie in de krant, die hem bin- vfjf minuten deed besluiten om ie opera te solliciteren- Wil om tegische redenen graag in het ri tussen Amsterdam en Den Haag van liederen met gewijd stempel. Waarna de A-tjes een geheel eigen concertje af te werken krijgen. Het geluid is nog aan de kelige kant, van stemplaatsing mag nog niet meer werden verwacht dan echt kan. Maa: het zit bijzonder goed met de uiteraard gedresseerde gelijktijdig heid, met de toonhoogten en met de nuances, die de dirigent verlangt. Hóe zachte tinten waren er bij en die kwamen en die gingen zo na tuurlijk mogelijk. In eindmaten za ten soms guitigheden, die even vak kundig leken op te schuimen als die van gewiekste conférenciers. Dit jon ge goed zong van Noach. van Simon Tovenaar, van scènes op de boerde rij. En in hun acht speelliedjes von den we namen als Hans Pomme- rans, Kok Kadorus, Ridder Rozijn, Paulus de Kabouter. Bij de B's is de sprong omhoog naar de klankhelderheid en de klankglans aanzienlijk Van Vliet als specialist weet er raad mee. Toch hebben we in één eindmaat de toon horen zakken! Maar ze zijn nog steeds zo jong die amateurtjes, wat j de stemmetjesbeweeglijkheid he- lemaal niet in de weg staat. Alleen, als daar tegelijk uitbeeldende figu ren bij moeten, dan lopen die hand bewegingen onwijs alle verkeerde kanten uit: een bepaald leuk en ko misch onbeholpen gezicht. Zingen en acteren samen is nog zo eenvoudig niet. Van de B-liedjes willen we Zweispielleute noemen, Kleine donk- re Maria, De weg naar Maltegem. En naast hun liedjes ging het doek ook open voor hun zingende volks dansen. De C's al aankomende jongedames, brengen meer zangkracht in de me lodische lijnen. De tonen krijgen meer welving en de liedjes zijn van lieverlee naar 'n behoorlijke moeilijk heidsgraad gestegen- En je moet er ook Frans en Engels voor kennen: I'm a-rollin, Let us Wander 'Pur- cell!), Skip to my Lou, L'Amour, Le Printemps. Niets kan echter zonder Ada v.d. Bent de pianiste, een soort recep tioniste op de tuinderij, die in klan ken alles inleidt, heenleidt en bege leidt op de haar eigen vormvaste, ge oefende wijze, met fijne aanslag. Kees Verhoef 'Foto Leidsch Dagblad) 20 voor TILBURG (GPD) De Bisschop van Breda, mgr. H. C. A. Ernst, kreeg gistermiddag van een paar honderd Tilburgse studenten een applausje voor zijn uitspraak: „ik waardeer het celibaat, dat ik zelf beleef, maar voor de tijd die komt, geloof ik, is het celibaat het best gediend in vrijheid. gelegen Voorschoten blijven wonen, althans zolang het hoofdstedelijke operagebouw er nog niet staat. Biedt ons tenslotte een biertje aan en verontschuldigt zich nogmaals voor zijn zwijgzaamheid op „vaktech nisch" gebied. Hoopt echter op pret tige contacten met de publiciteitsme dia in de naaste toekomst. Poseert op verzoek van de fotograaf bij de platenkast en neemt dan met een joviaal handgebaar afscheid van de (nog steeds nieuwsgierige) vragen steller. Mgr. Ernst zei dit op een forum bijeenkomst in de Katholieke Hoge school van Tilburg, waar wat werd nagekaart over het pastoraal conci lie. De Bredase bisschop, die deel uitmaakte van het forum, omzeilde de tientallen vragen, die een kritisch gezelschap op hem afvuurden, niet. Duidelijk stelde hy, dat het hem zeer zou spijten als na Noordwijker- hout tientallen priesters zich bedro gen voelen door de bisschoppen Mgr. Ernst: „de Nederlandse bis schoppen menen, dat het in het licht van de bübel niet noodzakelijk is, dat het celibaat verbonden moet (Foto LD/Holvast) zijn met het priesterambt. De bis- I schoppen willen ruimte brengen voor de gehuwde ambtsdrager, maar dit moet geschieden in overleg". i Hiermee ging de bisschop in op enkele vragen, die aan het forum werden gesteld naar aanleiding van de uitlatingen van enkele studenten pastores. Dr. A. Simonis, kapelaan te Den Haag, die aan het pastoraal conci lie in Noordwijkerhout heeft deelge nomen, verklaarde op deze bijeen komst in Oost-Europa gesprekken gevoerd te hebben met gehuwde I priesters, waarbij hem al gauw dui- 1 delijk was geworden, dat de situatie er allesbehalve ideaal is. De Duitse omroep journalist E. Kleine, die tal van radio-uitzendin gen aan Noordwykerhout heeft ge wijd, zei, dat de R.K. Kerk in Neder land verkeert In een situatie van er doorheen te moeten. I LEIDEN Wie een bezoek brengt aan de tentoonstelling van sieraden I en draagbare objecten in Galerie Walenkamp doet er, voor goed be- grip, verstandig aan alle oude ideeën over „het sieraad" overboord te netten. Emmy van Leersum, Nicolaas van Beek en Gijs Bak kei", die hier expo seren, willen meer dan alleen mi.ar versierselen voor het lichaam of de kleding maken. Doel is de sieraden en objecten een geïntegreerd deel te laten worden van één geheel, dat gevormd wordit door lichaam, kle ding en object. I Emmy van Leersum en haar man Gijs Bakker hebben vorig jaar met tentoonstellingen in Amsterdam en Utrecht een snelle ontwikkeling m die richting op gang gebracht. Steeds meer blijkt men 'vrouwen zowel als mannen) sieraad en kle ding op elkaar af te stemmen in- plaats van een sieraad bij een kle- dingstuk te kiezen. Hoewel de hete I instelling van de kunstenaars 'diï I geldt in mindere mate voor Van Beek) gericht is op zo groot moee- 1 lyke industriële vermenigvuldiging van het werk. lopen de prijzen toch vaak nog in de honderden guldens De industrieën die er uiteindelijk aan te pas moeten komen hebben tot i op heden nu eemnlaa meer belang stelling voor „kunst als beleging": na vorm vaak vreselijke voorwerpen I die alleen door het gebruikte mate raal een hoge waarde vertegenwoor- d'gen. De vorm is bij de hier getoonde armbanden, kettingen en oorhangers juist het belangrijkste. Het ge schiktste materiaal (meestal staal, aluminium of zilver) wordt voor elke vorm apart gekozen. De weinige gouden voorwerpen zyn dan ook om praktische redenen in dit materiaal uitgevoerd. Van de ornamenten van Nicolaas van Beek zijn er meestal slechts een of twee. Hij vormt ze met de haim door het op ingenieuze wyze buigen van een enkel zilveren plaatje of door aaneenschakeling van een groot aantal gelijksoortige elementen Voorwerpen zoals die welke nu ln Walenkamp te zien zijn winnen snel aan populariteit. Dit geldt ook voor het type jurk dat Emniy van Leer sum bij de grote, ruimtevaartacht'ge „hoofdstellen" van Gijs Bakker ont worpen heeft. Voor massa fabricage lenen zich vooral haar brede arm banden met de eenvoudige geraffi neerde vormen. Dat ze hiervoor niet terugschrikt zegt de naam van haar galerie in Utrecht ,De werfkelder voor multipliceerbare objecten". Dick Bloeraendaal. Op de foto een jurk van Emmy v.üi L.e.ium, gecombineerd met een coject van Gys Bakker. Foto LD./Holvast) ware grootte Fijne geselecteerde tabak, verwerkt tot slanke, gave, geurige sigaartjes. Café Crème, van Henri Wintermans. Twintig van die geurige sigaartjes gaan er in een elegant aanbied-blikje. 't Is maar hoe u uw rook-geld besteden wilt Het Ned. Studenten Orkest heeft gisteravond in het kader zijn jaarlijkse toernee, een concert gegeven in de impo- zaal van het Congresgebouw in Den Haag. Er bestond het concert, onder de vertrouwde leiding van Jan Brussen, bijzonder grote belangstelling. In dit ensemble, waarvan wij de verrichtingen sinds de oprichting nu alweer zestien jaar geleden steeds met belangstelling hebben ge volgd, vormen de Leidse studiosi het grootste contingent (plusminus 21). Het orkest heeft in verband met de omstandigheid dat meermalen een al te veeleisend „opdrachtwerk" moest worden uitgevoerd, wel eens voor grote moeilijkheden gestaan. Daarom werd op deze avond na het feestelijk klinkende Io Vivat eerst aandacht besteed aan de op verzoek van Willem Mengelberg door Alex ander Voormolen geschreven Sinfo- nia, daterend uit 1939. Wie Voormo lens nobele geest kent, kon ook dit maal onder de indruk komen van diens speelse en lyrische partituur met een zeer breed uitgesponnen fi nale, waarin hij zich wel enige be perking had kunnen opleggen. Voor molen heeft met veel kunde en vaar- Ti7ppWPn z/ppRPpc digheid een groot aantal stilistische WERNER HERBERS contrasten tezamen gevlochten in een briljant vloeiend aansprekende taal. thuis horend in een tijd, waax*in van extre miteiten nog geen sprake kon zijn. De speelbaarheid is bovendien niet te hoog gegrepen, zodat men verze kerd was van geacheveerd spel, ge houden in homogene samenklank. Deze Sinfonia is zeker een werkje, dat geschikt lijkt voor amateurs: daarom had Jan Brusse er goed aan gedaan hierop zijn keuze te bepalen. Het is met veel waardering ontvan gen. De 29-jarige talenvolle hoboïst Werner Herbers lid van het Radio Philh. Orkest en het Ned. Blazers ensemble blies hierop briljant, met heldere toon, ondersteund door een perfecte adembeheersing het virtu oze hoboconcert in C, dat vermoede lijk van de hand van Haydn stamt. De hoboïsten Jaap Stotijn en Wun- derer hebben er indertijd triomfen mee gevierd. Herbers is hun alleszins waardige opvolger: hij zag tegen geen enkele technische moeilijkheid op en ver tolkte dit door de musicoloog Man- dyscewsky in het Haydnhuis te We nen in 1920 ontdekte concert intens muzikaal. Met opmerkelijk fijnzinni ge accuratesse heeft het N.S.O. hem begeleid. Er moet wel héél hard ge studeerd zijn om tot zo'n tevreden - stellend resultaat te komen. Met j fraaie bloemen en een ovationeel ap- j plaus zijn de prestaties van de hobo ïst. die ongetwijfeld een grote toe komst voor zich heeft, beloond. Hoofdschotel vormde na de pauze de Eerste Symfonie in C voor groot orkest van de 15-jarige geniale Felix Mendelssohn, die nota bene reeds een twaalftal symfonietjes voor strijkers had geschreven vóór hij hiermee in 1824 in de openbaarheid trad. Het was zeker verbazingwekken weer eens met dit opus, dat reeds enkele jaren geleden door het N.S.O., zij het in heel andere samenstelling, is gegeven, geconfronteerd te worden. Het is haast ongeloofwaardig wat Mendels sohn als kind al compositorisch in zijn mars had, twee jaar voordat hij de wereld met zijn wonderbaar lijke „Ouverture Midzomernachts- I droom" verrijkte. j Het orkest was hier op zijn best. musiceerde gaaf en glansvol en voeg de zich gewillig naar de intenties van Jan Brusse, die ruimschoots ervaring heeft om uit de studenten te halen wat in hen zit. En dat bleek in deze symfonie zeker niet gering. Veel toe juichingen tot besluit van een con cert, waarop de feestelijke stemming evident was. DEN BOSCH (GPD) Het steeds teruglopend aantal pries terroepingen heeft de twee Bra- bantse bisdommen (Breda en Den Bosch) tot ingrijpende maatrege- 1 len genoopt. Het klein-üeminarie „Beekvliet" in Sint Michelgestel (bisdom Den Bosch) zal geen interne leerlingen meer aannemen. De adspirantpores- ters, die er nu nog zitten, kunnen hun latere studies afmaken, maar als zy de school doorlopen hebben zal Beekvliet niet langer meer klein-se- mLnarie zyn, maar een open gym nasium. Voor toekomstige priesters bestaat er geen speciale opleiding meer. Ze zullen na hun gymnasiumstudie, die op alle scholen gevolgd kan wor den, zich op een van de theologische hogescholen kunnen voorbereiden op het priesterschap, In het bisdom Breda is de situatie ongeveer hetzelfde. Het bisdom is van plan het klein-seminarie IJpelaar te verkopen onderhandelingen zijn al gaande en de dertig interne leer lingen onder te brengen op andere internaten, die niet speciaal zyn be doeld als opleidingsinstituten voor priesters. Het publiek in Cannegie-hall in York heeft het Residentie Or- t en zijn dirigent Willem van Oi- loo een staande ovatie gebracht, se geestdrift gold vooral de uit- ring va/n de Zesde Symfonie van ickner, hoewel ook de andere ■ken die het orkest ten gehore chit: Andriessens Symfonische ide en Dvoraks Bijbelse Liederen, de bas Yi Kwei-sze als solist, jkens het langdurige applaus, goed de smaak vielen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 9