ieza Fr id (65) wil nog liets van rust weten In Face to face revolutienog vorm moet krijgen DAF33 sterk, zuinig, betrouwbaar Mannenkoor zong de Missa Brevis ■M mijn beroepen ik uitoefenen" HET KORT Britse regering tegen verzachting marihuana-straf Meeslepend werk van Manthouïis EEN MAAGD VOOR DE PRINS HANG 'EM HIGH Films in Leidien NAAKT OM TE LEVENn DIEVEN- CARNAVAL DR. ZJIVAGO LIJDAG 24 JANUARI 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 19 f?m WTTWVYTVrVY OEN HAAG (GPD) „Alle vier mijn beroepen blijf ik uit- fenen. Componist, pianist, recensent, pedagoog". Het is één de eerste dingen, die Geza Frid zegt. Het is tekenend voor n vitaliteit. pm half elf in de ochtend ben ik geboren. Als ik zaterdagavond te spelen, ben ik dus vijfenzestig jaar". Ik heb tegen ze gezegd: „Je ifcf de a.o.w. niet af, hoor", vervolgt hij lachend. li kind speelde hij piano in het vaart en de dodecafonie. De ruimte vaart is mogelijk geworden doordat men de middelen vond om zich te onttrekken aan de zwaartekracht van de aarde Schönberg doet iets dergelijks- Hij onttrekt zich aan de harmonische wet van de opeenvol ging van tonica, subdominant, do- l, dat spelen bu Tolstoi. Ik heb minant. De muziek gaat zweven", construeerd, dat het In 1910 -Lang niet alles wat er op het ziin geweest, vlak voor zijn 1 ogenblik wordt gemaaat. is waarde- dus, want ik weet nog dat die ™1. Maar Jt zdt in de lucht er ge- tische letters mij vreemd voor- b««t iets. Twee zaken vind ik teleur- van Tolstoi. Zijn aanleg voor Instrument ontwikkelde hij onder ng van zijn vriend en leraar Be- Bartok. Hij studeerde compositie Zoltan Kodaly en onderhield een ite vriendschap met Maurice Ra men. Ik heb moeten kunnen le- Veel weet ik er niet meer van, i ik heb daar wat zitten spelen, itoi kon ook een beetje pianospe en hij gaf me een thema op, rop ik heb geïmproviseerd. Ik op zijn rug gezeten en we heb- er gegeten. Ik denk wel, dat het een goed deel aan hem is te ken, dat ik muziek ben gaan stu- ta. Mijn vader was niet muzi- I, de aanleg heb ik van mijn moe- eza Frid werd op 25 januari 1904 uren in Maramarossziget. een ptadje, dat toen Hongaars was. 919 Roemeens, in 1940 Hongaars, 1945 Roemeens. In een gesprek hem vallen voortdurend de na- van de heel groten uit de ra te muziekgeschiedenis. stellend. In de eerste plaats, dat niet de baanbrekende figuren Bartok en Strawinskv als voorbeelden worden genomen, maar Webern, die voor mij de Kafka van de muziek is. Afbreken negatief, eenvormig. En ook dat Va- rese en Yves zo en vogue zijn op het ogenblik. Ze waren hun tijd vooruit, maar nu blijkt het toch wel dilettan tisch te zijn. Het is kunstzinnigheid in plaats van kunst". Ballade Gisteren wijdde de AVRO een ra diouitzending van een uur aan Geza Frid en aijn werk. zaterdag speelt hij in Amsterdam de première van zijn „Ballade voor gemengd koor, strijkorkest, piano quatre-mains en slagwerk". Het is opus 71a, een nieu we versie van het werk. dat hij vier 1| fr I jaar geleden voor harmonie-orkes- F ten schreef. En voor de toekomst: op treden met het trio dat h\J met. Dick Dp de hogeschool voor muziek In en christiaan Bor heeft gevormd, dapest heb ik ook meegewerkt lournee door Israël, compositieavond het onderzoek, dat Bartok en York. ensembles geven aan daly instelden naar de authentic Hongaarse volksmuziek, maar Je et je daar geen verkeerde voor- ng van maken. Die speurtoch- werden ondernomen door maar heel klein groepje. Het waren zeer geïsoleerde figuren, die ir weinig medewerking kregen, daly ïeeft nog meegemaakt, dat werk de belangstelling kreeg rop het recht heeft. Bartok, die twee weken daar hebben een diepe 945 overleed, niet". 'oen Kodaly in 1962 tachtig jaar hebben zyn leerlingen in het enland Dorati, Erly. Par tos. ss en ik een variatiewerk orkest op een thema uit een kkwartet van hem geschreven, is ons daarna allemaal komen leken. Ik was de laatste, dat was tetober 1967. Een half jaar later leed hij". eza Frid, beweeglijk en driftig si- etten rokend, verteld gemakkelijk, een slechts licht accent. Ia mijn eindexamen heb ik veel nées gemaakt met de violist :an Szekely, die in Nijme- woonde. Toen ik mij ergens wil- gaan vestigen, aarzelde ik tussen ijs, Brussel en Amsterdam. Het d Amsterdam in 1929 en ik heb ooit spijt van gehad", isdien is er een aanzienlijke reelheid composities van hem «komen. In alle genre's, behalve bnuziek het conservatorium in Utrecht, be geleiden van de sopraan Erna Spoo- renberg wat hij al twintig jaar doet en componeren. „In 1966 ben ik na zo'n vijftig jaar nog eens teruggeweest in mijn ge boorteplaats. Het huis, dat door mijn vader js gebouwd stond er nog. Er woonde nu een oude notaris. Die indruk op mjj gemaakt. De ideeën, die ik door dat weerzien kreeg wil ik verwerken in een stuk voor groot orkest. Iets als „memoires symphoni- ques". om een aanduiding te geven. Een rustige zomer en eenzaamheid, dan ga ik daaraan werken". Ruimtevaart Sommigen zeggen, dat de melo- lorming in mijn werk herinnert de Hongaarse volksmuziek. Het je afstamming verloochen je Wat er aan Hongaarse, Tsjechi- De Friese cabaretier Tetman de Vries uit Leeuwarden heeft gister en Roemeense muziek is ont- J avond uit handen van Phonogram- t is van een ongelooflijke melo- tnrljkdom. Het was dan ook geen tht, toen Bartok en Kodaly zich ir deze muziek lieten inspireren, een teruggrijpen naar oer- chten. Maar volksmuziek is al- tonaal en echt tonaal kun je niet schrijven. Het is voor mij geen val, dat Einstein en Schönberg dezelfde generatie zijn Er is een deljjke parallel tussen de ruimte vertegenwoordiger Rolf ten Kate een hoge onderscheiding uit de amuse mentswereld ontvangen: „De Gouden Geza Frid „er gebeurt iets". Concert in Sassenlieim SASSENHEIM Sassenheims Mannenkoor heeft in 1968 geen jaar uitvoering gegeven. Toen we gis teren in de Geref. Kerk nieuwe ge zichten in de gelederen aantroffen oe gr epen we wel, dat er een nieuw zoeken en nieuw oriëëënteren nodig was geweest.. Job de Vries heeft met zijn mannen altijd de ideële rich ting gekozen en dat. demonstreerde hij weer door het te wagen met Haydn's Missa Brevis. De vertolking daarvan, die zonder «neer uiterst sympathiek aandeed, heeft, nu niet. helemaal kunnen vol doen. Maar ten dele heel beslist wel! Met een jaar oefenen zal de oude homogeniteit ongetwijfeld terugge wonnen zijn. wy weten, Job's koor heeft altijd de goede strijd gestreden. Aan Job de Vries is dat toevertrouwd, als harde gewetensvolle werker die zijn vakmanschap nooit beschaamt David Stein, een 34-jarige Britse falsaris, die bekend heeft een tien tal verzamelaars 41 nagemaakte sohllderijen van grote meesters ver kocht te hebben eai daarvoor in hei geheel een bedrag van 165.000 dol la* ontvangen te hebben, is gisterer. door een Newyorkse rechter veroor deeld tot een gevangenisstraf van vijf jaar en een boete van 6000 dol lar. Stein heeft 33 Chagalls, 7 Pi- oasso's en één Matisse nagemaakt Sommige van zijn nagemaakte schil derijen waren zelfs door deskundigen van formaat niet als vals herkend. „Le prix des deux Magots", groot Tulp". Deze ereprijs is nog nooit 1.000 franse francs, die elk jaar in eerder aan een Nederlandse artiest ten deel gevallen, en is in het ge heel slechts tweemaal uitgereikt, namelijk aan de beroemde Ameri kaanse orkestleider Billy Vaughn en aan de Canadese zangeres Lucillede Bnssac Star. i pleur Joie". een bekend artiestencafé in de Pa- rijse wijk St. Germain des Pres wordt toegekend door een jury van dichters, prozaïsten en journalisten, is voor dit jaar gegeven aan Elvire voor haar roman „A (ADVERTENTIE) De beste propositie onder de vijf mille Prijs 4.295,— (inclusief BTW 4.810,40) Stuur mij tnformali» over DAF33. DAF44. DAF44 Stationcar. OAFSfc DAF55 Coupé. DAF55 Stationcar. (Ondaratrcpon wat u wenst B Adraa: *n van dat vakmanschap ook blij ken liet in de in het programma toegepaste harmonisatie, alsmede in «tjn eigen Hymne. Behalve de Mis zong het koor o.a. gezangen van Bortnianski. Haydn. 8chumanii, Mendelssohn en Haydn's gutige .An die Frauen". Interessant was het In Haydn's Missa om de prachtige begeleidings partij op orgel te volgen, die vooral in het Kyrie voor noordelijke be grippen wel eens naar het frivole tof loopt maar volkomen past in de luchtige speelse krullenornamentiek van de Oostenrijkse kerken. De koor partijen zelf hebben daar niets van Als orgelmedewerker was Johann Th. Lemckert aangezocht, opvolger vatn de Katwijker Johan Zweers in de Ryswijkse Oude Kerk: een oon- sciëncieuse jongeman die op zijn gebied ook de goede Strijd strijdt Daarvan hebben zijn solo's ge tuigd: Partite diverse sopra tl cho rale „Ach was soil ich Sunder ma- chen" en het. 3de Choral van Cécar Franck, dat wegens de wat flauwe registerkleuren van het orgel te weinig contrast en klankenopbouw deelachtig werd. Nanne de Vries, een over een mooi geluid beschikkend koorlid, heeft zijn stem verder gecultiveerd en liet ditmaal de Messias-aria .jSchalltWie Posaune'" horen met recitatief, waar naar men ongetwijfeld met harte lijk genoegen zal hebben geluisterd. Wel leek het, dat voor de eisen van déze aria de ademtechniek iets te kortschoot. Veel tonen zaten goed, maar enkele moesten worden gefor ceerd. Daar stond echter voldoende vergoeding tegenover. V. LONDEN AP) De Britse rege ring heeft gisteren de aanbeveling van een regeringscommissie van de hand gewezen om de straffen op het rokeii of verkopen van marihuana te verminderen. „Omdat wij een aantal sociale kwalen op het ogenblik ki ons land hebben, zou het louter ma sochisme (zelfkwelling» zijn om onze moeilijkheden te vergroten door een wet waardoor het voor de mensen gemakkelijker wordt er nóg een in te voeren", zo verklaarde de minis ter van Binnenlandse Zaken Callag- han in het Lagerhuis. Callaghans verklaring werd met gejuich op de Tory-banken ontvan gen. Aan de kant van Labour schijnt er echter nog twijfel over deze zaak te bestaan, maar de regering hoedt zich er natuurlijk voor dat. men haar In de schoenen schuift dat zij zou Instemmen met de nieuwe bandeloos heid op dit en ander gebied. Minister Callaghan zei echter wel. dat er, hoewel hij het gebruik van marihuana niet wilde isoleren van het algemene gebruik van verdoven de middelen, wat de toepassing van de straffen betreft binnen de be staande maxima voor de rechterlijke j macht een belangrijke speelruimte aanwezig is. STUDIO —Er bestaat een te grote overeenkomst tussen Pri ma della van de Italiaan Berto- lucci en Manthouïis' „Face tot face" deze week in Studio om een recensie over deze laat ste film niet te beginnen met een vergelijking tussen beiden Allereerstzowel .Prima della revoluzione" als „Face to face" zijn gemaakt door regisseurs uit landen waar de wieg van onze cultuur heeft gestaan: Grieken land is een dictatuur, Italië staat voortdurend op het punt het te worden. Deze feiten als uitgangspunt nemend ontkomt men niet aan de boodschap van beiden: revo lutie (werkelijke ingrijpende verandering» alleen maar moge lijk wanneer breuk tussen mil- lieu en persoon volkomen is. wanneer de identificatie met het algemeen belang volkomen is. Beide films houden zich dan oök niet simpel en alleen bezig met een milieuschildering maar met een historische vergelijking de dagen voor de revolutie in het perspectief van die er na. „Face to face" is dan ook geen La Dolce Vita, zoals de monsterlijke Nederlandse betite ling „Sex en Society" doet ver moeden. Het is een film over het geestelijk rijp worden voor geweld dat door het doel ge rechtvaardigd wordt. Manthou ïis confronteert ons daarvoor met een absurde episode uit het leven van de Engelse leraar Di- mitri (gespeeld door Costa Mes- saris» in het Athene van vlak voordat de kolonels de dictatuur vestigden. Dimltri wordt door een rijke familie in dienst ge nomen als privé-leraar voor hun beeldschone dochter. Oog in oog met zijn vijanden, Diml tri is stiekum Jinks", bezwijkt hij voor hun gemakkelijke levenswil ze en sneuvelt 'bijna letterlijk» voor de charmes van zijn aantrekkelijke leerling en haar moeder. Voor hen is Dimi- trl iemand van achter de andere kant van de lijn waar je bang voor bent maar die je, in de hoop op afstomping, kost wat he»t kost dan maar met sex tot je slaaf dient te maken. Bijna lukt hen dat. Het probleem van Dimitri. het probleem van het. engagement en de verhouding ls hetzelfde als hij vele jonge intellectuelen in andere zelfs meer stabielere de mocratieën. Het antwoord wat Manthouïis er op geeft is dat van Bertolucci in zijn .Prima della revoluzione": de mens kan pas werkelijk met verandering beginnen als hij zidhzelf heeft veranderd. Deze boodschap wordt verpakt in een uiterst meeslepende film meeslepend niet om zijn vaart maar om zijn krachtige dialogen vofl van een prachtige symboliek, acteerwerk en cameravoering. CAMERA .Pen maagd voor de prins" is een kleurig stukje filmwerk van de Italiaanse re gisseur Pasquale F est a Cam panile dat qua genre het best het label ..Br was eens kan worden opgeplakt Op het witte doek ontrolt zich een bij na sprookjesachtig en irreëel verhaal over een nogal schreeu werige prins die via „driemaal scheepsrecht in een hemelbed" moet bewijzen, dat hij niet die Impotente man is waarvoor het volk hem algemeen houdt. Om het wettig en overtuigend bewijs te leveren krijgt hij in bed gezelschap van een knap weesmeisje (Virria Lisi», dat niet alleen volgens de dieren riem. maar ook naar andere maatstaven gemeten een maagd ls. Wanneer de prins in de der de en beslissende ronde ls be land de eerste twee zijn door cW verplichte aanwezigheid van een vierkoppige Jury bij het bed in het water gevallen volbrengt htf wjn taak als man. Tevens verkrijgt hij daarmee het recht om In het huwelijk te treden met een rijke adel lijke dame. Prettige bijeenkom - stigheid is. dat zij een flinke bruidsschat meebrengt waardoor de prins In staat wordt gesteld om de schatkist die al akelig leeg was geworden weer wat bij te vullen. De film „Een maagd voor de prins" blinkt beslist niet uit door vaart en spanning. Inte gendeel. Het verhaal is vrij langdradig. Wanneer het er op begint te lijken dat er toch nog een climax inzit is de film al afgelopen. Slechts een aan tal komische scènes, waar mee het verhaal is gelardeerd, kan voorkomen, dat de film be neden de rode streep terecht komt. LI DO Clint Eastwood, de ster van „Voor een handvol dollars", is ditmaal te bewon deren in „Hang 'em high' (Hang ze hoogt. Ook in deze wildwestfilm van het betez-e soort strijdt hij voor de recht vaardigheid. Zijn „taak" is in deze produktie van L. Freeman wel wat gemakkelijker, aange zien hij als sheriff de wet ach ter zich heeft. Hierdoor kan hij gelegaliseerd wraak nemen op negen marmen, die hem ten onrechte beschuldigden van moord en veediefstal, hetgeen hem bijna het leven kostte Bij zijn speurtocht naar zijn bela gers wordt sheriff Cooper (East wood) gesteund dooi' een grete bewonderaar: rechter Fenton. De rechter ls een eerlijk maar ook gevreesd man, die vaak de strop zijn werk laat doen. Daarvoor is een hele stellage gebouwd. De ophanging bete kent dan ook voor veel inwo ners een feest. Successievelijk maakt Cooper zijn belagers on schadelijk. Enig oponthoud hierbij krijgt hij door een vee diefstal. Een tweede vertraging komt op rekening van zijn be lagers. die een aanslag op hem plegen. Dank zij de assistentie van een mooie en Jonge wedu we weet de sheriff dit goed te doorstaan. De toewijding van de weduwe verandert in liefde, hetgeen bij Cooper in goede aarde valt. Voordat beiden een nieuw bestaan gaan opbouwen, moet Cooper zijn „taak" ver vuld hebben. Een taak die hij tot een goed einde brengt. „Hang 'em high" is een span nende film. waarin de liefheb bers van realistische' wildwest- films zeker aan h un trekken komen. imiiittttiHwiitwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiHiiiiinNiiiiHiiiiHiniiiiiiiniii WMNtlllllillllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllHllllllllllllllllHII REX „Naakt om te leven" ls een genre film dat enkele ja ren geleden nogal opgang be leefde ondw titels als „Mondo Oane" en „De wereld bi) nacht": een serie aaneengeschakelde stripteases. In dit geval loopt er aS en toe. als het ware ver dwaald, ook nog een stukje doodgewoon variété doorheen en dat is bepaald nog niet eens het slechtste deel van de film. Het aardigste fragment ls dat waar in een scène uit de middeleeu wen wordt afgebeeld: een rid der keert na drie jaar terug van een kruisvaart, waar zijn echt genote al vol ongeduld op hem wacht. Helaas is hij niet bij machte onmiddellijk aan haar verlangen* te voldoen, want zijn harnas ls vastgeroest en hij ziet geen kans het van zijn lichaam te verwijderen. Als hem dat ten slotte na veel gepeuter toch lukt, staat hi) voor een nieuwe ramp: Hij weet niet meer waai- hij de sleutel van de kuisheidsgordel van zijn vrouw heeft gelaten Het meest smakeloze stuk is on getwijfeld het catch-as-catch- can worstelen van een vier tal vrouwen. „Naakt om te le ven" is een matig, slordig in el kaar zittend werkstuk, dat nauwelijks iets nieuws te bieden heeft. Dimitri (Costa Messaris) wordt door een geheel naak te Barbara (Irena Costakos) onder druk gezet. LUXOR In „Dievencarna- val" wordt het weer eens dui delijk dat het levensgevaarlijk ia een vrouw in „zaken" te be trekken. Ex-gangster Peter Churchman (Stephen Boys) leidt in een Spaans vissersplaatsje een rustig bestaan als hotelei genaar. Zelfs met de politie is hl). daar hij af en toe eens een cheque uitschrijft - de beste maatjes. Plotseling duikt het vrouwelijk lid van de bende Angela in het plaatsje op. Ze heeft geld nodig om haar lu xueuze leventje voort te kun nen zetten. Een overval op de bank In Pamplona lijkt haar een heel goede oplossing. Het tijdstip is heel gunstig, want m de kluis van de bank liggen de Juwelen die de madonna's uit heel Spanje tydens een proces sie in het stad je zullen dragen. Op deze juwelen heeft Angela het gemunt. Peter voelt hele maal niets voor dat plan, maar Angela dwingt hem. Zij heeft ook de andere bendeleden naar het plaatsje laten komen. Alj de hele bende bij elkaar is wordt "n plan opgesteld. De grote car navalsoptocht is voor de bende een unieke gelegenheid de kluia te openen en de Juwelen onge merkt naar buiten te krijgen. Peter die helemaal niet geluk kig te met de roof heeft «yn vriendin Grace (Yvette Ml- mieux) de hele geschiedenis verteld en zy besluit hem te helpen. De manier waarop is voor iedereen een volslagen ver rassing. ..DlevenoarnavaT' is een ge zellige film. geen wilde achter volgingen of knokpartyen. maar wel spannende momenten en een technisch volmaakte bank roof. TRIANON „Dokter Zjivago" ls terug. David Leans met Oscars behangen spektakelstuk, waar van het verhaal werd ontleend aan Boris Pasiernaks met een nobel prijs bekroonde roman. Men vergtese zloh niet. Lean heeft het boek van Pasternak niet verfilmd. Hy heeft xich voornameiyk geworpen op da liefde van één man voor twee vrouwen. Het verhaal ls derhal ve een nogal zoetig romanne tje geworden, maar liet moet ge- zegt Leand heeft dat op bij Don der knappe wijze filmisch ge stalte gegeven. Het aantal won derlijk mooie plaatjes, dat hy in felle kleuren op het brede doek weet neer te zetten, ie le gio. Fascinerende filmbeelden van het Rusland in het begin van de revolutie. Maar helaas heeft hij niet de gevoelige schet» van dat bewogen tijdperk kun nen geven, die Pasternak ervan maakte. Lean is biyven steken in een machtig prentenboek, waarin vaak owrdaad schaadt. Zoals bijvoorbeeld met het heer lijke melodietje, dat terecht gro te bekendheid heeft verkregen. Het ls gewoon een fyn liedje. Maar in de film ls men het na de twintigste keer toch wel beu. Dat alles neemt niet weg. dat er nog veel te genieten biyft by deze monsterproduktie. waarin Geraldine Chaplin. Ju lie Christie en Omar Sjarif de hoofdrollen spelen naast het fraaie Russische landschap. Trouwen, dat wordt wel bewe zen door deze reprise na een langdurige eerste vertoning

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 19