„Romantiek versluiert vaak ware betekenis van de kerstviering" De wereld is één geheel KERSTBIJLAGE LEIDSCH DAGBLAD Ds. A. JLamping: fa Kerstmis, onbekend feest voor oorlogsslachtoffertjes (pagina 2) fa Kerstcouture 1968 (pagina 3) fa Over kerstbomen en kunst-kerstbomen (pagina 5) fa Gesprek met prof. H. Drion over actuele problemen en een korte beschouwing van Rabbijn J. Soetendorp (pagina 9) fa Wonderen van de bakkerskunst in de loop der eeuwen (pagina 10) fa Winterse Kerst en een kerstverhaal van Dolf Schnaar (pagina 11) fa Het beroemde „Stille nacht", 150 jaar oud en nog steeds gezongen over de hele wereld (pagina 12) KERSTMIS een evenement waarbij de gevoelens uiteenlopen van zoete devotie, via volslagen onver schilligheid tot bittere gramschap. Dat laatste mees talomdat wat negentienhonderd achtenzestig jaar ge leden een gebeurtenis was gespeend van elke luxe en kitsch in de welvaartsjaren in heel veel gezinnen is vergroeid tot een oppervlakkigwat uit de hand gelopen eet- en drinkfeest. Of, zoals iemand het ta melijk hardhandig onder woorden heeft gebracht: Kerstmis is een feest van Kerk en koopkracht. Het klinkt niet vriendelijk. Wat denken de mensen die ten nauwste betrokken zijn bij het kerkelijk leven nu eigenlijk zelf van Kerst mis en de kerstbeleving? Om dat te weten te komen, kan men zich het best richten tot een man met de praktijk van alledag. In dit geval is dat ds. A. J. Lam ping (38), hervormd predikant in Leiden (Vredes- kerk). Aan hem is een serie vragen gesteld, die bij iedereen op zeker moment wel eens opwellen Wat vindt ds. Lamping persoonlijk van Kerstmis, de sfeer, de commerciële ten- denzen? „Je bent gauw geneigd als je ziet hoe het er vaak met Kerstmis aan toegaat je nogal negatief op te stellen en alleen af te breken. Dat is niet mijn bedoeling. Ik weet hoe ge voelig veel mensen op dit punt zijn. Maar onder bepaalde kritiek kom je niet uit. Kijk, als de mensen het over Kerstmis hebben, dan praten ze gelijk over de kerstsfeer en die heeft weer ten nauwste te maken met een zucht naar romantiek. Mijn bezwaar is dat daar te veel aan wordt toegegeven. Want die romantiek maakt het meestal onmogelijk door te stoten tot de ware betekenis van Kerstmis. Die is radicaal en niet zo eenvou dig te combineren met een fijn gezellig feestje. Kerstmis dat betekent een oproep tot vrede op aarde. Niets anders. Geen op roep tot vrede in je eigen ziel of zo. Dat is onzin. Let wel: ik ben niet tegen romantiek, ik gun iedereen een feest, ik ben bepaald geen puritein. Maar waarom nu toch met Kerstmis? A 1 s men dan romantiek wil heb ben, waarom dan niet een midwinterfeest op een andere datum? Of bouw voor mijn part het St'.-Nicolaas feest uit tot drie dagen. Voor de commercie, die zich ook zo met Kerstmis bezighoudt, geldt precies het zelfde. Als de middenstand iets dergelijks no dig heeft, waarom dan geen andere gebeur tenis in het leven geroepen? En dan nóg eens iets: we zitten met een stel wanhopige kerstliederen opgescheept: die helpen ook niets om de betekenis van Kerst mis wat naderbij te brengen". Wat zijn zijn ervaringen met de kerk diensten? Hecht hij er waarde aan dat de kerken met Kerstmis gevulder zijn dan anders? „Met Kerstmis is het moeilijker te preken dan normaal. Dat komt omdat het theolo gisch gezien een heet hangijzer is. Kerstmis is men pas, als ik het goed heb, in de zesde eeuw gaan vieren. Voor die tijd kende men het niet. Raadpleeg je de bronnen, dan vind je er niet veel over. De oudste, Paulus, ken de het niet, Marcus zegt dat Jezus zich pas na zijn 30ste jaar iets bewust werd en Jo hanna maakt er helemaal geen probleem van Te kunt dus alleen afgaan op Lucas, maar dat stelt je wetenschappelijk gewe ten toch niet gerust. Nee, het is allemaal niet zo vanzelfsprekend als het lijkt, met Kerstmis. Het gevolg is dat er die dag nog al eens krampachtig wordt gepreekt. Wie maar één keer per jaa- in de kerk komt en dat met Kerstmis doet, loopt het risico dat hij een verkeerd beeld van de kerk krijgt. Daarom, als ik mocht kiezen, dan zou ik lie ver een andere dag preken. Wat dat grotere kerkbezoek op die dagen betreft: als er nuchter gepreekt wordt, dan krijgen de men sen in elk geval te horen waar het met Kerst mis om gaat". In een boek van Joel Carmichael wordt Jezus een politieke rebel genoemd, een revolutionair. Hij hekelde mensen en toe standen, doorbrak tradities, onderhield betrekkingen met figuren die men in die tijd meed. Waarom klinkt er zo weinig van dat élan door in de kerstdienst van Ds. Lamping grijpt even met de hand in het haar. Hij zit een beetje met die vraag, al thans wekt die indruk. Het noodzaakt hem even op de eerste woorden van het ge sprek terug te komen. „Ach, ik zou niet alle romantiek ineens willen weghalen. Als je dat deed, dan zouden vele kerkgangers vinden dat er eenvoudig geen kerstprediking was geweest. Dan kun je als predikant zeggen: als het de mensen niet bevalt, dan gaan ze maar naar de concurrent, maar zo maak je je er wel heel gemakkelijk vanaf. Je mag niet vergeten dat het voor velen een enorme gedachtensprong is: „van kindje in de krib be tot rebel". Ds. Lamping kijkt even pein zend uit het raam van zijn werkkamer en zegt vervolgens lachend: „Waar blijft dan het stalletje, hè?". Hij loopt nog even verder op een zijpaadje van de vraag: „Het type romantische pre ken wordt steeds minder, dat wel. De gro tere realiteit zal de kerkbezoeker ook nopen tot een waardebepaling ten opzichte van be paalde religieuze gebeurtenissen. Kerstmis is in mijn ogen een secundair feest. Pasen en Goede Vrijdag trekken minder belangstel ling, maar zijn van veel wezenlijker belang voor de Kerk. Niet voor niets hebben aller lei kerkvaders al geprobeerd het kerstfeest te schrappen". Het aantal stemmen en bepaald niet van onnadenkenden neemt toe, dat zegt: Kerstmis is een formalistisch ka lenderfeesthet heeft geen echte beteke nis en inhoud meer, het staat los van de realiteit. „Wat de betekenis aangaat, Jan en alleman weet wel de klepel te vinden (de oproep tot vrede op aarde), maar ja, waar hangt de klok? Dat is niet zo eenvoudig. Voor velen is Kerstmis daarom niet meer dan een term en een versje. Daarom ook is men al vlug bereid te zeggen: wat heeft het voor zin, hou het maar. Toch begrijp ik dat niet helemaal, want die radicale oproep tot vrede is juist in deze tijd bijzonder actueel, die staat hele maal niet zo los van de realiteit". Kerstmis is een gezinsfeest, maar dat leidt wel eens öf tot een al te grote zelf genoegzaamheid van het eigen kringetje, öf tot verveling, ook in christelijke gezin nen. Ds. Lamping (lacht eerst even uitbundig; bij de beantwoording blijkt waarom): „Als ik op eerste kerstdag de dienst heb geleid, ben ik daarna anderhalve dag vrij. Dat komt in geen maanden voor. Ik besteed die tijd aan mijn gezin, ik speel met mijn kinderen. Wie ben ik dus, dat ik de mensen over het feest in eigen kring lastig val. Ik zou een huichelaar zijn als ik zei: 't Is verschrikke lijk. Ja, 't is hier door en door een gezins feest. Ik heb wel eens gezegd: met de op roep voor vrede op aarde moeten we maar wachten tot na Kerstmis, want tijdens de kerst komen we er niet aan toe. Toch kan het ook voordelen hebben dat het een gezins feest is. Want hoe gaat het de mensen van zo'n gezin onderling? Daar kan ook nog heel wat aan verbeterd worden". Door de enorm verbeterde communica tiemiddelen grijpen wanhoop en ellende van andere volken ons veel sterker aan dan vroeger. Is dat niet de voornaamste reden dat de laatste jaren, de z.g. wel vaartsjaren, enige frustratie is ontstaan over de manier waarop Kerstmis wordt beleefd? „Beslist. Daarom zijn er de laatste jaren met Kerstmis ook allerlei protestacties geweest. Ik kan me dat best voorstellen, al ben ik zef niet iemand die aan een dergelij ke manifestatie zou deelnemen. Het is geen onzin, zoals er vaak nog wel gedacht wordt. Het beïnvloeden van de publieke opinie is be langrijk. Als er over de gehele wereld pro testen de kop opsteken tegen een bepaalde gebeurtenis of beslissing, dan moet je als politicus wel heel sterk in je schoenen staan om daar zonder meer aan voorbij te gaan. Er wordt ook wel degelijk aandacht aan be steed. Wat dacht je, die consulaten zijn er niet voor niets. Protesten zijn niet van door slaggevende betekenis, maar gewicht heb ben zij zeker. Om terug te komen op die frustratie: die is er. En wat doe je er aan? Misschien zou het zinnig zijn als de NOVIB (Nederlandse Organisatie voor steun aan Inheemse Be trekkingen) zijn actie juist eens in de kerst tijd hield. Ik weet het, gevestigde organisa ties zijn altijd huiverig geweest met Kerst mis iets te ondernemen. Men is bang dat het verkeerd valt. Dat geloof ik niet. Bij het den kende deel van het volk wordt zoiets zeker niet afgekeurd. Als je dan echt iets waar wil maken, dan bestaat op zo'n moment de mo gelijkheid daartoe. Ik meen dat de Leidse Diaconie bijv. in de kersttijd de helft van de opbrengst van de collecte afstaat aan de in ternationale hulpverlening. Nu weet ik wel dat je er met geld geven niet bent. Je kunt niet zeggen: zo, ik heb wat afgestaan, nu ben ik verder van alles af. Maar het is in elk geval een begin. En je moet toch ergens be ginnen". Ds. Lamping wil daar nog wel iets aan toe voegen. „Die oproep tot vrede is niet speci fiek christelijk. Het geloof, het vertrouwen dat we, ondanks alles op weg zijn naar het goe de leven op een goede aarde is dat wèl. Je zus' toekomstideaal was gerechtigheid. Nou, alleen in Nederland is nog wel zoveel on recht dat je de haren af en toe te berge rij zen. Je moet kijken wat er aan gedaan kan worden, hoe weinig dat soms ook is. Je kunt omnogelijk met de armen over elkaar gaan zitten en wachten tot het allemaal goed wordt". Het is de gewoonte in oorlogen met Kerstmis twee dagen wapenstilstand te houden om er daarna weer op los te schieten. Wat vindt ds. Lamping van de gedachte die daarachter schuilt? „Op zichzelf is het belachelijk. Het berust op een vreemde onzindelijke manier van den ken. Dat dus over de gedachte die er achter zit. Om zuiver pragmatische redenen zeg ik: als die twee dagen niet gevochten wordt, dan spaart het mensenlevens. Laten we er dus maar aan vasthouden". R. D. PAAUW Elk jaar ontvangt Brussel van de Finse hoofdstad een bijna 20 meter hoge kerstboom, welke op de sfeervolle Grote Markt voor het stadhuis wordt neergezet. STEEDS meer breekt het zicht op de wereld als één geheel door, ook bij afzonderlijke mensen en groepen. Dat veroorzaakt nu nog vaak ruim tevrees, zodat velen zich opnieuw ver schansen in apartheid, nationalisme, wan trouwen. Maar de doorbraak is niet tegen te houden. Al dan niet met geweld zal er één volken- en landengemeenschap tot stand komen. We komen alles van elkaar te weten en we hebben alles met elkaar te maken, politiek, sociaal, economisch. De kerken gedragen zich nu nog zeer am bivalent in deze ontwikkeling. Eenerzij ds is er in de kerken dezelfde ruimtevrees en zien we de meest kinderachtige en krampachtige pogingen de ontwikkeling tegen te houden en oude posities te handhaven. Anderzijds ont wikkelen zich juist in de kerken, of in kerk mensen, zeer verrassende inzichten en bewe gingen. De krampachtigheid zit niet in de geloofsbelijdenissen, maar vooral in de structuren rond die belijdenissen, de tot be lijdenis verklaarde vormen en gestalten. Die zullen steeds meer worden afgebrokkeld. Dat proces is nog lang niet tot stilstand ge komen. Omdat er niet tegelijkertijd even dui delijk nieuwe gedachten en modellen voor in de plaats groeien, zullen veel mensen er nog bang van worden en in de reactie-houding worden gedreven. Maar het proces zal zich zonder enige twijfel doorzetten in alle ker ken. De waarde van het wezenlijk evangeli sche voor het heil van de wereld (het totale heil) zal steeds meer ontdaan van onwezen lijke bijzaken doorbreken. Ik ben over dat laatste optimistisch; over de slachtoffers die het nog zal kosten voor het zover is, niet. Dat wezenlijk evangelische zal in contact treden met het wezenlijke van andere religies en levensbeschouwingen. De eerste gesprekspartners zullen de Joden en de Marxisten (de echte!) zijn, denk ik. Daar na de oosterste godsdiensten. Dat zal heel vruchtbaar zijn voor het welzijn van de we reld. Ik denk dat het goed is op onze eigen bescheiden manier aan deze ontwikke ling mee te werken, intussen zo goed mo gelijk eikaars onzekerheden en angsten ver zorgend. D. COPPES, lid van het Sjaloomcentrum. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA^ van 24 december 1968 In deze kerstbijlage vindt men op volgende pagina's een aantal geïllustreer de artikelen over diverse onderwerpen; Op pagina 6 en 7 voorts een tiental interessante puzzels, waarmee grote prijzen zijn te verdienen. y

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 17