"Verbeten concurrentie in montage- neubelen Bezorgdheid over de toekomst Ned. Opera Andre 's „Doorgang' bij Nationale Ballet hederlands idee groeide uit tot niet te verwaarlozen export w& f 3P De veilige manier van sparen Rijkspostspaarbank altijd safe! Vakmanschap is meesterschap Familieberichten Veel musici in noodsituatie Egg nog Adres van kunstenaars: Manifestatie van wansmaak [jtfDERDAG 19 DECEMBER 1968 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 27 ADVERTENTIE ZWOLLE (GPD) Sedert een tiental jaren is er op de Jerlandse markt een bijna venijnige concurrentie tussen ma's, die zich toeleggen op het leveren van montagemeube- Met uitschakeling van de tussenhandel worden, meestal ivoudig geconstrueerde meubelen in pakketten aan de klan- geleverd, die dan, al dan niet met behulp van een schroeve- jaier, lijmpot en hamer, zichzelf kunnen verrassen met een )kje meubelmakerskunde. Iris een harde strijd tussen de twee leveranciers in Nederland: rt-en-Klaar en Simpla-Lux, die naar men mag aannemen vete cijfers zijn niet beschikbaar) ongeveer zeventig tot tachtig tent van de montagemeubelen in handen hebben. montagemeubel Is merkwaar- genoeg een door en door Neder- zaak. Niet overgewaaid uit rika, maar ontstaan na de oor- vooral door toedoen van de Rot- unmer P. H. van Geerenstein. vader had een fineerbedrijf en deze stierf voelde de jonge Gee- lein er weinig voor werk voor en te blijven verrichten. HU be set 't in de handel brengen van oudige montagemeubelen, voor dijk op het terrein van de kin- uner: wiegen, ledikantjes com- es e.d. Op het ogenblik is zyn onder de naam Simpla-Lux uit- oeid tot de grootste van Europa iet koperen Jubileum staat voor eur. Amerika it is spijkerharde business ge en, maar het heeft geloond. Vyf- procent van de produktie uit d fabriek in Uden en van de toe- ingsbedrijven gaat naar het inland waar het verschijn- montagemeubel vrijwel onbe- d is. Duitsland. Zwitserland, Bei- Frankrijk en Ierland zijn, dank ce eigen vestiging, de grote af- Met Engeland zijn bespre- gaande om ook daar te pene- en sedert kort stromen uit 'w J ia en Canada „aardige or- binnen, zoals verkoopdirec- v. d. Wijngaarden het uit- lma i is in de montagemeubelbran- ;g™ let erg scheutig met cijfers. om de concurrentie veel r te maken. Wel wil men bij «mi, la-Lux graag kwijt, dat de am- e deur van Indonesië in Moskou par- t Nederlandse ambassadeur in 5^ecl i xich hebben Ingericht met ajjd, meubelen en dat de vraag met ig groter wordt. Zo groot zelfs, men het in de fabriek in Uden let meer afkan. En de vijftien reringsbedrijven uitgebreid moe- worden. Wandmeubel wbelen, die door de min of r handige doe-'t-zelver in elkaar kunnen worden, vragen ui ter- in ontwerp een beperking van en materiaal. Het meeste suc- heeft het wandmeubel, waarvan ronder overdrijving kan stellen, het de Nederlandse huiskamers orkaan is binnengedrongen tfeen blijvende plaats heeft ge ien. hatom?" zegt de heer Van der igaarden: „Omdat de ka- over het algemeen te klein zijn er nog een ouderwets dressoir H)t te kunnen. En omdat er zo- combinatiemogelijkheden in zit- mpla-Lux ontwerper J. v. d. ie zegt: .Natuurlijk kunnen we geen zitmeubelen in de handel bren gen met ingewikkelde vormen. We moeten elk ontwerp zodanig maken, dat het in massaproduktie en in ge makkelijk aan elkaar te bevestigen onderdelen te vervaardigen is". Teak is nog altijd de grote trek ker. In andere landen is de teakmo- de hard aan het teruglopen, maar bij montagemeubelindustrie merkt men daar niet veel van. Vijftig procent van de kopers geeft de voorkeur aan Java- of Afro teak of combinaties er van. Sinds kort voert Simpla-Lux ook palissander, (dat wil zeggen: repro- palissander. niet echt maar vrijwel niet van het echte te onderscheiden) «n al is het geen runner geworden, het voorziet kennelijk in een behoef te. Veel mensen geeft het donkere palissanderhout, een statusgevoel, niet ongelijk aan dat van de dure auto voor de deur. Marktonderzoek Grondig marktonderzoek is ook voor een montage-meubel-industrie onmisbaar. En dan nog blijkt men soms de (mode) plank mis te slaan. Men heeft, onafhankelijk van het za kelijke succes, dat uit de boeken is af te lezen, nagegaan welke de mo tieven zijn die mensen ertoe bewe gen zich over te geven aan bouw pakketten. De aanhangers er van noemen het voordelen de lagere kosten en het plezier iets zelf in el kaar te zetten. Dat daarmee soms heel wat vrije uren en zweetdruppels zijn gemoeid, maakt de voldoening slechts groter. Een ander voordeel wordt geacht de mogelijkheid gemakkelijk (en als de financiën het weer toelaten) te kun nen uitbreiden en de combinatie (vooral van het wandmeubel) naar believen te veranderen. De tegenstanders van meubelpak ketten hebben ook hun mening klaar en al wordt die uiteraard niet ge deeld door 'n bedrijf als Simpla-Lux, men was zo vriendelijk ze aan ons mee te delen met de toevoeging, dat die nadelen niet slaan op hun eigen merk. Die bezwaren, zoals een onder zoek leerde zijn dan voornamelijk de ze: het in elkaar zetten is teveel werk. de constructie i6 niet hecht ge noeg. Verrassend veel vrouwen slaan de hand zelf aan het meubelpakket: twaalf procent van de doe-het-zelvers zijn vrouwen. Vijfentwintig procent van de meubelen wordt door de man des huizes in elkaar gezet, in vijftien ADVERTENTIE Eerst kijken Niettemin gaan de zaken goed daarover bestaat geen twijfel. De meeste kopers kijken overigens voor ze bestellen in een van de showrooms. Slechts dertig procent koopt ongezien of alleen uit de fol der of een advertentie. De meeste belangstelling bestaat voor het wand meubel. daarna komen de bedden en slaapkamers, dan de bergmeubelen en tenslotte wat men samenvat on der „klein-meubelen". i '1 T-S fsp f' 'f is lopende-band werk in Uden. BterkMMn vragen procent door het echtpaar gezamen- j lijk. In acht procent van het werk komt de zoon opdraven (25 procent gaf geen mening). By Simpla-Lux (en naar men mag aannemen ook by andere montage- meubelfabrikanten) vertelt men graag dat de kwaliteit en de afwer king van het grootste belang is. Het is millimeter werk en alle stukjes overgenomen uit andere bladen) Geboren: Jeannette Clarina Theo dora, d. v. Rietberg-van Leeuwen. Zwyndrecht; Frederlk Harald, z. v. Fentener van Vlissingen-Gleachman, Hilversum. Getrouwd: mr. N. M. Muller en mr. M. J. Feriz; B. Diepeveen en H. M. Muusse, Zaandijk. Overleden: H. Bohemen (66), Gro ningen; mej. T. H. Wolff (74), Am sterdam; W. Verwaal (68), Rotter dam; E. van der Drift-van Ameyde. Rotterdam; G. den Besten (74), Rot terdam; H. D. van Smaalen (68). Amersfoort; E. L. Mennen-Brants, Heemstede; wed. jnkvr. C. O. la Ri- vière-Barnaart, Rotterdam; dr. H. Veenendaal (81), Utrecht. I Modern wandmeubel voor de I zelfbouwer. dienen feilloos te passen zonder dat men de koper dwingt er een schaaf of ander gereedschap by te halen. „Men koopt een zelfbouwmeubel veel kritischer dan een meubel in een meubelzaak", is het standpunt. HILVERSUM (ANP) Vele Ne derlandse musici verkeren op het ogenblik in een noodsituatie doordat de werkeloosheidswet slechts een re delijke uitkering garandeert aan die werkloze musici, .die voordien lange perioden hebben gewerkt. In het amusementsbedrijf komt dit echter slechts zelden voor. Dit schrijft de „Nederlandse Toonkunstenaars Bond" In een brief aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezond heid, waarin een dringend beroep op de bewindsman wordt gedaan te in terveniëren. Volgens de brief zyn er thans vele werkloze musici, die met f 50 tot f 100 per week moeten rondkomen. Op 1 Juli j.l. is voor hen het byzon- der dagloonbesluit W.W. Nieuwe Al gemene Bedrijfsvereniging 1968 van kracht geworden, waarin het dag loon wordt vastgesteld door het jaarloon van de musici door 260 da gen te deden, aldus de N.TH. (ADVERTENTIE) Een Amerikaanse lekkernij, ideaal om te mixen met een scheutje likeur, whisky, cognac of crème de cacao. vraag het uw melkleverancier Een MENKEN-LANDBOUW produkt dus goed. Er zijn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht. Een aantal daarvan is zeits ook op vnjdagavond of de plaatselijke koopavond geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden. AMSTERDAM (ANP) In een adres aan de minister van C.R.M. hebben 45 operazangers/essen hun bezorgdheid geuit over de toekomst van de Ned. Opera Stichting als Nationale Opera. Uitgaande van de veronderstelling dat de Nationale Opera het bevorderen van een eigen opera-cultuur centraal stelt, treft het de ondertekenaars van het adres, dat het tot dus verre gevoerde beleid van de Ned. Opera Stichting daar niet op is gericht, tot schade van de bestaande opera-traditie en dus ook van de belangen der Nederlandse kunstenaar. Er wordit, aldus het adres, een be leid gevoerd dat de kenmerken draagt van de „stagione-opera", een systeem waarby voor elk uit te bren gen werk, veelal door bemiddeling van buitenlandse impressario's, solis ten uit alle windstreken worden aan getrokken die voor een korte serie voorstellingen een incidenteel ensem ble vormen, geleid door eveneens voor één bepaald werk gecontracteerde di rigenten en regisseurs. Artistiek geroien leidt de „stagine"- opera tot verarming van de collec tieve artistieke prestatie, maar ook i van die van de individuele kunste naar. De tyd van voorbereiding is vrijwel altyd onvoldoende om tot een hecht ensemble te komen. Het is duideiyk dat voor de solist onder der- gelyke omstandigheden een maxima le creatieve inzet praktisch onmoge lijk is. Hecht ensemble De uitbouw van de Ned. Opera Stichting zal daarop dienen te wor den gebaseerd. Dft doel zal volgens het adres slechts kunnen worden be reikt door de vorming van een ar tistieke werkgemeenschap, bestaande uit een eigen opera-orkest, een eigen operakoor, een dito ballet en een so listencast die onder inspirerend vak bekwame leiders in continuïteit een repertoire opbouwen waarin de mu ziekdramatische kunst in al zijn uit drukkingsvormen gestalte krygt. Het ls primair de taak van de Ne derlandse kunstenaars om dit doel te bereiken, wat allerminst wil zeggen dat daarby geen plaats zou zijn voor buitenlandse collega's. Integendeel. Ga stmedewerking en uitwisseling van buitenlandse kunstenaars maar dan van de wereldtop wordt pas van werkelijk artistieke betekenis, wanneer dat plaatsvindt binnen het kader van een hecht ensemble, zoals dat in vrywel alle nationale opera centra ter wereld het geval is, aldus het adres. Tot slot wordt de minister verzocht al die beslissingen te wil len nemen die de Nederlandse Opera Stichting tot een dergelijke Nationa le Opera zullen maken. Tot de 45 ondertekenaar* behoren: Arjan Blanken. Hanneke van Borfc, Caspar Broec heler, Cora Canne Mey er, Jan Derksen, Maria van Dongen, Nel Duval, Jeanette van Dtyck, An ton Eldering, Paolo Gorin, Guu« Hoekman, Henriëtte Klautz, Maryke van der Lugt, Karin Ostar, Henk Smit, Lidy van der Veen, Erna Spoo- renberg, Chris Reumer, Anton Trom melen, Chris van Woerkom en Jo- han van der Zalm. Ereleden P.E.N. Centrum Het Nederlandse PE.N.-centrum heeft de dichter Adriaan Roland Holst en de schrijver Simon Vestdyk tot ere-leden benoemd. De Engelse filmacteur Oliver Reed arriveerde gisteren met zijn echtgenote in Amsterdam ter ge legenheid van de première van de film „Oliver"welke morgenavond plaats vindt. DEN HAAG (GPD) Ook een choreograaf heeft recht op zijn mislukkingen. Voor Simon André was dat bijv. zijn debuut, „Brandenburgs Concert". Met bewonderenswaardige vasthou dendheid ging hij door en zo bracht het Nationale Ballet gister avond in de Amsterdamse Stadsschouwburg de première van zijn tweede ballet „Doorgang" is onmogelijk een mislukking te noemen, het is een manifestatie van wansmaak. Simon André heeft zich voor „Doorgang" laten inspireren door het werk van Jeroen Bosch, die zyn pjrsoonyk geestesleven vorm gaf in fi'.ntasieiryke taferelen vol dreiging. Het is heel voorstelbaar dat de on heilspellende atmosfeer van Bosch hem boeide, maar André maakte een wezenhjke fout toen hy dansers en danseressen ging aankleden als de I wezens op de doeken van deze schil- dei. Op het toneel werden het al leen maar raar toegetakelde, enge fi guurtjes die door elkaar heen krioel den en hardhandig stoeiden met in vleeskleurige bikini gestoken meisjes V, at obsederend had moeten worden, komt niet verder dan quasi-griezelig. Aan die situatie wordt een eind ge maakt door een „engelachtige" fi guur: Reuven Voorembergh met een goudblonde pruik op Hy leidt de geplaagden veilig in de richting van hei. licht. Vooral Maria Koppers komt een heel eind als hy haar de tegen het achterdoek geprojecteerde af- t» elding van ten doorkykje door een buis toont. Daarop richt zich een pathetische pas de deyx, waarvoor de engelfiguur een aanloopje hjkt te nemen door vliegbewegingen te ma ken. Van een oorspronkelijke of zelfs maar suggestieve choreografie is geen sprake. Het is 20 minuten lang af zichtelijke plaatjesmakery. Het enig aantrekkelijke van deze produktie is de muziek: elektronische klanken van Pink Floyd en meer conventionele van Sweelinck. Jammer van de tyd ale er aan is besteed.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 27