a
Ik denk wel, dat ik het red
Maar 3 weken
voor hoofdrol
lm
CARRY DULCINEA
AARZEN
j
dan
anders
andere
7-
i J verkouden
'NeÜiDAMPO
«p miljoen voor
^Binnengasthuis
en gisteren
Dwangbevel
duurder
>IJDAG 13 DECEMBER 1968
LEIDSCH DAGBLAD
PAGfNA 5
AMSTERDAM (GPD) „Ik hoop niet dat het te ijdel
klinkt, maar ik denk wel dat ik het red met die hoofdrol van
Dulcinea in „De man van La Mancha". Carry Tefsen, die zo
plotseling de zware rol van Anke Brokstra in de musical over
Cervantes en zijn schepping Don Quichotte moest overnemen,
zegt het met een rustige zekerheid, die eigenlijk verbazing
wekkend is.
De Dulcinea-rol is namelijk bijzonder zwaar en veeleisend. Om
die rol indringend te kunnen vertolken, moet men niet alleen een
goede stem hebben, maar ook uitstekend kunnen dansen en acte
ren. Kortom, men moet ..all round" zijn.
En bij al deze voorwaarden komt dan ook nog een. in normale
omstandigheden, lange en grondige voorbereiding. Van die lange
voorbereiding is bij Carry Tefsen geen sprake, ivant na een ge
ruchtmakend kort geding heeft zij drie zoeken voor de gala-première
van „De man van La Mancha" de rol van Dulcinea overgenomen.
Toch heeft Carry Tefsen heel wat
troeven in handen, om van deze
vrouwelijke hoofdrol een succes te
maken. Ten eerste had zfj in de mu
sical niet slechts de rol van Antonia,
het nichtje van Don Quichot. maar
zij was vooral ook de ..double" van
Anke Brokstra.
Loopbaan
o-rry Tefsen als Dulcinea in
S man van La Mancha".
ADVERTENTIE
llSTERDAM (ANP) De rec-
magnificus van die Universiteit
uj Amsterdam, mr. A. D. Belin-
p, heeft meegedeeld, dat het be-
8 t van de universiteit bereid is
niljoen gulden uit te trekken
verbetering van het Binnen-
waar die medische faculteit
Opst is. ondanks het feit dat het
Inhuis over 7 A 8 jaar gaat ver-
ADVERTENTIE
voor iedere vrouw!
Over haar loopbaan: ..Die begon
wat ongewoon voor een artieste,
want ik ben eerst kleuterleidster ge
weest. Toen ik van school kwam,
wilde ik iets via de kunstnijverheids
school gaan doen. 't Hinderde niet
wat. Tekenen of schilderen, of beeld
houwen. Maar zoals dat zo vaak
met bezorgde ouders gebeurt, voel
de mijn vader daar niets voor.
„Kunst is leuk, maar niet als je
vak." besliste h-ij. En dat. terwij)
mijn moeder pianiste en pianolera
res is. Vroeger ieidde ze ook kinder
operettes. Zelf mocht ik er nooit
heen, want daar moest ik te vroeg
voor naar bed. Maar als er iemand
ziek was. hup dan moest Carla zo
heette ik' toen op de planken. En
dat natuurlijk altijd met veel te gro
te kleren, waarin ik verdronk, of
hoeden die over mijn ogen zakken",
.Maar goed, kunst was dus uit den
boze. Ik heb toen m'n hoofdacte
kleuterleidster gehaald en ben ook
nog ruim twee jaar in Weesp onder
wijzeres geweest."
Dansen
Tijdens haar opleiding had Carry
echter via vriendinnen al het ballet
leren kennen en dat vond ze gewel
dig. ,Jk was zestien toen ik voor het
eerst naar balletles ging en ik ben
j lessen blijven nemen tot ik 22 was.
Toen opeens, na een grote vakantie,
zei ik: „Nou ga ik dansen." In een
broodjeszaak op het Leidseplein
kwam ik naast een meisje te zitten,
dat volgens mij danseres was. Toen
ik het haar vroeg, bleek dat juist te
zijn. Op haar beurt vroeg ze mij of
ik ook danseres was. Op goed geluk
zei ik „ja." Ze keek me aan, mon
sterde me van top tot teen. vroeg
of ik vrij was en zei: „Dan bof je,
want in onze greep in de Moulin
Rouge op het Thorbeckeplein heb
ben we net. iemand van jouw postuur
nodig. Kom morgen even langs." Ik
ging er met knikkende knieën heen.
moest voordansen en werd aangeno
men. In een paar dagen moest ik de
hele show met vijftien dansen per
avond er in krijgen. Maar het lukte
en toen was ik dus danseres."
Via de Moulin Rouge, waarover ze
niets tegen haar moeder durfde te
zeggen, kwam Carry bij de KRO-re- j
vue van Berry Kievits en Gerard I
Walden. „Daar werkte ik maar kort
en ik ben ook nooit "n echte goede
danseres geweest".
Via lessen op de mime-academie
van Will Spoor en figureren bij de
Nederlandse Comedie kwam zij in
contact met Jaap van der Merwe.
Door hem kwam zij bij het studen
tencabaret, terwijl zij ook daarbuiten
vry geregeld met Van der Merwe sa
menwerkte.
In de zomer van '63 deed zij audi
tie voor de musical „Oliver" met in
de hoofdrol Johnny Kraaykamp en
werd aangenomen. ..Geweldig vond
ik dat. Johnny was enorm goed. echt
een groot acteur. We haalden dik
honderd voorstellingen, waarin ik de
rol van de doodgraversdochter had.
terwij] ik verder de „doublé" van de
hoofdrolspeelster Nelly Frijda was.
Na die honderd voorstellingen was
het jammer genoeg voorbij. We had
den ons er heel wat meer van voor
gesteld. Als die musical meer succes
had gehad, dan had ik waarschijn
lijk heel wat sneller carrière ge
maakt. Toen heb ik er, al ben ik nu
dan dertig, geen spijt van. want ik
heb na „Oliver" nog 'n heleboel ge
leerd".
Haar toch al veelzijdige ervaring j
vulde Carry aan met werken bij j
..Adam en Eva" van Piet en Frans
Koster in Haarlem, waarna zij twee j
seizoenen bij het gezelschap van Wim i
Kan werkte. Intussen had zij ook
nog twee jaar vrij geregeld werk
voor de televisie, in liedjesprogram- j
ma's en musicalballetjes van de1
NCRV
„Toen kwam Anatewka. Twee jaar
lang speelde ik daarin het lange
spook, terwijl ik af en toe inviel
als de oudste dochter Tzeitel. Ik heb
daar heel fijn gewerkt en vooral Lex
Goudsmit erg bewonderd. Zelf had
ik niet erg veel te doen en mijn tijd
in de kleedkamer gebruikte ik om
een groot Smyrna-tapijt te knopen.
Ik wou zo n tapijt hebben en dacht i
dat ik goedkoper uitkwam als ik het 1
zelf maakte. Maar da's een vergis-
sing. Ik zeg 't maar even voor het
geval vrouwen, die uw stuk lezen, ook j
zoiets willen gaan maken. Maar mooi
is het wel. vindt u niet?"
20.50
21.05
De fabeltjeskrant (NTS)
Journaal (NTS)
Doebidoe, tienerprogramma (AVRO)
Journaal (NTS)
Televizier (AVRO)
Run for your life, tv-feuilleton in kleur (AVRO)
Voor de vuist weg (AVRO)
Journaal (NTS)
- Teleac cursus (NTS)
De fabeltjeskrant (NTS)
Journaal (NTS)
Scala (NTS)
Journaal (NTS)
Programma-overzicht (TROS)
Het spook en mevrouw Muir, tv-feuilleton in kleur
(TROS)
Wobbewaf, cabaretprogramma (TROS)
Sprookjes van mijn vrienden, amusementspro
gramma (TROS)
tv-feuilleton in kleur
(TROS)
i De dief van Washington.
Journaal (NTS)
Carry Tefsen privé
Zangles
.Paul Kyzeir had mij na „Anatew
ka" voor de rol van Antonia in „De
man van La Mancha" gevraagd en
ik zei graag ja, omdat veel mensen
uit Anatewka, met wie ik erg prettig
had gewerkt, ook in deze nieuwe
musical kwamen. Doordat ik ook twee
dubbelrollen kreeg, had ik het be
hoorlijk druk en ik heb werkelijk
nooit enige moeite gedaan om Anke
Brokstra te verdringen of zoiets".
Niet nerveus
Is Carry nerveus, zo kort voor de
première0 „Nee, eigenlijk niet. Mijn
rol is werkelijk heel zwaar, maar het
is een prachtrol. Daar komt bij dat
echt alle collega's erg aardig hebben
gereageerd. Eerlijk gezegd had ik
van sommigen wel andere reacties
verwacht. Zo van „die rol had je
eigenlijk moeten weigeren". Ook
Anke had dat verwacht. Maar ik heb
haar gezegd dat als ze me zouden
vragen, ik zou accepteren, want dat
ze anders toch binnen een paar da
gen iemand ander zouden hebben ge
vonden. Daarom heb ik zonder wroe
ging of wat ook deze kans gegrepen,
toen die me geboden werd. Dat ik
voor Anke de gang van zaken ge
woon ellendig vind, doet hieraan
niets af Wat voor mij nu alleen
nóg maar belangrijk is. is dat ik
m!ijn nieuwe rol wéér maak".
Wie de repetities bijwoont, krijgt
al gauw de indruk dat Carry Tefsen
haar opdracht inderdaad waar weet
te maken. Zij beweegt zich uitste
kend. speelt rauw en fel als dat moet,
en beschikt over een zuivere, op de
juiste momenten ontroerende stem.
Regisseur Richard Altman (die ook
de regie van Anatewka had i als Guus
Hermus, Lex Goudsmit, choreografe
Lola Braxton er. in feite de hele
groep is zonder meer bereid een scène
meermalen over te doen, als bij Car
ry iets nog niet helemaal mocht „zit
ten".
ADVERTENTIE
Zweden is het Europese wel
vaartsparadijs. De VARA bracht
gisteravond op het eerste net een
documentaire van Milo Anstadt
over dlit grote, dunbevolkte,
hooggeindustria'liseerde en rijke
land. Die rijkdom wordt niet
goedkoop verkregen: de Zweden
moeten flink belasting betalen
en har werken voor de hoge lo
nen. Zeventig procent van de
Zweedse vrouwen werkt. De fa
brieken blijken rekening te hou
den met de wensen van de vele
vrouwelijke werknemers. er
wordt veelal halve dagen ge
werkt en het interieur van de
fabrieken is niet alleen zeer
schoon, maar wordt zelfs gezel
lig gemaakt. Een bijzonder resul
taat van een dertigjarige socia
listische regering: elke student
krijgt, ongeacht het inkomen
van de ouders, een ondersteu
ning van de regering van onge
veer f 1500 per jaar.
„Achter het nieuws" had als
.hardste" onderwerp een film
over blanke huurlingen in Bia-
fra, waarin uitvoerig werd ge
toond hoe het stoffelijk over
schot van de gesneuvelde Belg
Goossens uit de vuurlinie werd
getramspoi-teerd.
Toen bracht de VARA - terwijl
de KRO op het tweede net door
hardnekkige storingen werd ge
plaagd - Herman Boubers „Zee
mansvrouwen", geschreven in
1928 voor „Het Volkstoneel". De
T.V.-bewerking was van Willy
van Hemert die er niet geheel in
is geslaagd, de sentimenten van
de jaren '20 leven in te blazen.
Het stuk speelt in een volksca
fé. waar de emoties in die tijd,
evenals nu. veelal hoog opliepen.
Toch was het, ondanks alle ar
moe, een gezellige boel en er
werd heel wat geproost.
De ongehuwde moeder vond
een echtgenoot in een jeugd
vriend, die inmiddels zeeman
was geworden, maar er moet
eerst heel wat op harde toon en
in vaak bijna onverstaanbaar
dialect worden gesproken. Hans
Boskamp zette een niet overtui
gende maar wel sympathieke
zeeman neer. maar Hetty Ver
hoogt bleek grote moeite te heb
ben zich waar te maken als een
volksmeisje uit de jaren "20.
Na de serie storingen was de
KRO op het tweede net inmid
dels toegekomen aan „Brand
punt". De gehele uitzending was
gewijd aan een onderzoek, dat
het Instituut voor toegepaste so
ciologie in Nijmegen heeft ver
richt in opdracht van het Ned.
Kath. Vakverbond. Ad Lange-
bent presenteerde deze boeiende
aflevering. De vraag was bij
voorbeeld gesteld: moeten NKV,
NW en CNV nauwer samenwer-
kn of zelfs geheel opgaan in
één vakcentrale? 91 van de
ondervraagde NKV-leden en 95
van de ondervraagde NKV-be
stuursleden waren voor nauwere
samenwerking. 66% van de leden
en 58% van de bestuursleden wa6
voor één vakcentrale. Van de be
stuursleden had 3% geen me
ning en dat lijkt een hoog per
centage. ailthans voor bestuurs
leden van wie men verwacht,
dat zij over een kwestie als de
ze een uitgesproken mening heb
ben. Ook voorzitter Mertens van
het NKV toonde zich een voor
stander van een intensievere sa
menwerking. Wat de arbeids
voorwaarden betreft: 70 van
de ondervraagden vond het loon
het belangrijkste, de sociale
voorzieningen haalden 50 en
slechts 19 van de werknemers
vond meer insoraak in de be
leidsvoering het belangrijkste.
1®
li,.- J4
Den Haag Spuistraat 14,
Leiden Haarlemmerstraat 53
Rotterdam Schiedam Vlaardingen
op'Dordrecht Breda Tilburg
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG (GPD) De fiscus
wordt strenger tegenover trage en on
willige belastingbetalers. De Tweede
Kamer i6 er gisteren mee akkoord ge
gaan, dat aanmaningen en dwangbe
velen van de belastingdienst fors in
prijs zullen stijgen.
Een aanmaning, die nu een kwartje
kost. zal een gulden gaan kosten.
De dwangbevelen worden f 2.50 voor
aanslagen tot vijftig gulden f5.- voor
aanslagen tussen de vijftig en twee
honderd gulden. Vorderingen vanaf
tweehonderd gulden gaan zes gulden
kosten plus een gulden voor elke hon
derd gulden, waarop de fiscus verder
aanspraak maakt.
Een exploot (bijvoorbeeld van een
deurwaarder», dat op het ogenblik „in
prijs" schommelt van fl,80 tot f3.-
gaat vijf gulden kosten.
ToneelsDeelster en TV-actrlce Petra Laseur
k.stuks f i so- een laurens prooukt
VOOR VRIJDAG 18 DECEMBER
NCRV: 18.00 Stereo: Koonzang: lich
te muz. 18.19 Ultz. van de CHU. 18.30
Nws. en weerpr. 18.46 Act, 19.05 We
reldpanorama. 19.15 Stereo: Lichte ork.
muz. met zangsol. 19.45 Wijd als de
wereld, wek. Intern, oriëntatie in kerk,
zending en oekumene. 19.55 In: licht
gev. pl.progr. 20.55 Wat zijn Gods wer
ken?. toespr. 21.00 Auteur! Auteur!
hoorsp. 21.30 Nationaal Jeugdkorps
(opn.): klass. En amusementsmuziek.
TROS: 22 00 Perspectief: gespr. 22.30
Nws.. nieuwer, nieuwst: gev. progr.
(22.30 Nws.) 23.55-24.00 Nws
Hilversum 1, 298 m.
VPRO: 18.00 Nws. 18.16 Berichten.
De Vrije gedachte: 18.20 Persconcen
tratie en Persvrijheid, lez. VPRO: 18.30
Hee: een progr. voor onvolwassenen.
19.10 Jazz-rondo: Dizzy Gillespie 1948-
1968. 19.30 Nws. 19.35 Criterium: kunst
nader beschouwd. 20.00 Jazz en pop-
muz. 20.45 Marx of Jezus, vraagge
sprek. VARA: 21.00 Stereo: Omroep-
kamerkoor en Instrumentaal trio: klas
sieke en mod. muz. 22.05 Hedendaagse
muz. (opn.). 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55
Stereo: Prettig weekend: licht gev.
Dl-progr- 23.55-24.00 Nws.
GRAMMOFOON PLATEN -
PROGRAMMA
(Over de 4e l(jn) van 18 - 20 uur.
Johan Strauss. „Die fledermaus".
operette in drie bedrijven op tekst van
Haffner en Genée. Uitvoerenden: Ni-
colai Gedda. tenor (Gabriel von Eisen-
stein, renetnier); Elisabeth Schwarz
kopf, sopraan (Rosalinde. zijn vrouw):
Rita Strelch. sopraan (Adele, haar ka
mermeisje); Helmut Krebs, tenor (Al
fred. eerste tenor aan de opera en
zangleraar van Rosalinde): Erlch Kunz,
bariton (Dr Falke notaris); Karl
Dönch, bariton (Frank, gevangenisdi
recteur); Rudolf Christ, tenor (Prins
Orlofsky): Erlch Majkut. tenor (Dr
Blind. advocaat); Luise Martini,
spreekrol (Ida, danseres, zuster van
Adele): Franz Böhelm, spreekrol
(Frosch. cipier): Koor en Phllharmo-
nia Orkest: Dirigent: Herbert von Ka-
rajan.
VOOR ZATERDAG 14 DECEMBER
Hilversum 1. 402 m.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor. (Om
7.30 Nws.; 7.32 Act.). 8.00 Nws. 8.11
Gewijde muz. (opn.). 8.30 Nws. 8.32
Voor de huisvr. 9.00 Theologische ether
leergang 9.35 Waterst. 9.40 Gymn.
voor de huisvr. 9.50 Muzaiek: klass.
fil.progr. Aansluitend: Weet U veel?,
uisterwedstr. 10.55 Kunst - en vlieg
werk. tentoonstelllngsagenda. 11.00
Nws. 11 02 De zonde der vertwijfeling
lez. 11.15 Sol.kamer. muz. vraaggespr.
11.55 Meded. KRO: 12.00 Stereo: Lich
te orkmuz. (gr.). 12.14 Marktber.
Overheidsvoorlichting: 12.16 Exportlvi-
teiten - nws.. wenken en adviezen op
exportgebied KRO: 12.26 Meded t.b.v
land- en tulnb 12.30 Nws. 12.41 Act
12.50 Zonder grenzen: een rubriek over
missie en zending. NRU: 13 00 Vliegen
de schijven: pl.p-ogr. voor de militai
ren. KRO; 14.00 PM., een weekblad
met veel plaatjes. (16.00-16.02 Nwe.).
NRU 16.30 Bezig met muz muz. lez.
HIRO: 17.00 Vogelbescherming ln vo
gelvlucht lez. 17.15 HIRO-Magazine.
KRO: 17.30 6-8-6-9: Inform, en muz.
voor twleners.
Hilversum 2, 298 m.
VRA: 7.00 Nws. en ochtengymn. 7.20
Soc. strijdl. 7.23 Stereo: Lichte gram -
muz. VPRO: 7.54 Deze dag VARA
8.00 Nws. en van de voorpag. 8.15 Z O.
135: gev. progr. 10.30 Voor nu en later
lez. 10.46 Stereo: Draalorgelmuz. (gr.)
i 10.50 Wegwijs: tips voor trips en vak.
1 11.00 Nws. 11.02 BjM.C.-Concert Band:
amusements uz 11.25 Oosteuropese
I kroniek 11.45 Met naald en slinger:
j lichte gram .muz. 12.15 Stereo: Accor-
deonmuz. (gr.i. 12.26 Meded. t.b.v. land
en tulnb. 12.29 Tussen start en finish:
act. sportnws. 13.00 Nws. 13.11 VARA-
Varta. 13.15 Stereo: Tfjd voor teen
agers. 13.50 Uitlaat: progr. voor twin
tigers. 14.25 Stereo: Stam Tam Tam:-
Popmuz 14 45 Radio Jazz Magazine.
NRU: 15.20 Frans - Duits - Engels: een
lulsterprogr. VARA: 16.30 De Scala
1910-1918: operamuz. (gr 17.25 De
week draalt voorbijradloweekjourn.
17.55 Meded.
Hilversum 3, 240 m. en FM
KRO: 9.00 Nws. 9.02 DJlnn: gev.
progr. (10.00 en 11.00 Nws.). NRU:
12.00 Nws. 12.03 Skivatoon: inform,
over nieuwe langspeelplaten NCRV:
113 00 Nws. 13.03 Small Combo date:
i veertiendaags progr. rond de Millers
i met sol 13.30 Zuidzee-serenade. 14.00
'Nws. 14.03 T(w)ien: progr. voor tie-
ners en twens. 15.00 Nws. 15 03 Licht-
jvoetig: licht muz.progr. 16.00 Nws
16.03 Country- en Westernmuz. 16.30
i Pop Thlnk-ln: een progr. waarin tie-
nermuz kritisch beluisterd wordt. 17.00
'Nws. 17.02-18.00 Hier en nu: wekelijkse
sportshow met lichte gram.muz.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I
NTS: 9.30-11.30 Teleac: 9.30 Export
(les 3); 10.00 Noten en tonen (les 13);
10.30 Kijk eens wat ik zeg (les 13);
11.00 En France avec Nicolas (les 6 -
herh NCRV: 14.55-16.00 R'dams Te
Denm: Plechtige ingebruikneming van
de gerestaureerde Grote of St. Lau-
renskerk te R'dam. NTS: 16.00 Journ.
VPRO: 16 02 In kl.: Harlem Impressies
fllmrep. 16.27 In kl.: Drie tekenftim
pjes. 16.42 Rusisch circus, fllmrep.
17.20-17.30 Tekenfilm NTS: 18.50 In kl
De Fabeltjeskr NTS: 19.00 Journ.
VPRO: 19 06 When the clouds roll bv.
korte film 19.25 Wereld op wielen.
NTS: 20 00 Journ. en weeroverz'rht.
VPRO: 20 20 Interview met Blossom
Dary 20.30 In kl.: Zoals de ouden zon
gen. meppen de longen: lledles uit de
laren 1900-1914 21.15 Onaantastbaar.
TV-feullleton. 22.00 Transit zane met
Instrumentale begeleiding 22.35 Gods
dienstig opvoeden, lez. NTS: 22.55 Jour
naai. VPRO: 23.00-23.20 Verslag van
de Buitengewone Algemene Ledenver
gadering van de VPRO.
Nederland II
NTS: 18.50 In kl.: De Fabeltjeskr
NTS: 19.00 Journ. VARA: 19.03
VARA's Sporttribune NTS: 20.00 Jour
naal. VARA: 20.20 Bij Dorus op schoot.
20.40 Cabaret Nu (Co-produktle BRT-
VARA(21 15 Muz om naar te kijken:
Metropole-ork. en sol amusements-
muz 21.40 Achter het nws. 22.05 In kl.:
Wojeck: Chocoladetaart met noten
TV-feullleton. NTS; 22.55-23 00 Journ.