L
Ik ben lyrisch
over dat stuk
16
r
post
vóórde
en cjióteren
PIERRE PALLA
OVERLEDEN
Drukke receptie Joris Ivens
{jvhJpfrGï
CEES VAN O YEN IN MUSICAL „SPELLETJES MET VUUR"
3f
Cabaretvan
Annie Schmidt
in première
RADIOPROGRAMMA
VERKOOPSTERS
LEERLING-VERKOOPSTERS
Egg nog
donderdag 12 december 1968
letdsch dagblad
pagtna 5
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllilllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^
)£|le
(Van een onzer verslaggevers)
,EIDEN „Ik ben helemaal lyrisch over dat stuk", zegt de Leidse cabaretier Cees van
yen. Met „dat stuk" bedoelt hij de musical „Spelletjes met vuur", die op de eerste of tweede
ïrstdag in het Amsterdamse theater Desmet in première gaat.
Oyen, die in 1965 op het derde cabaret-concours van het Internationaal Cultureel Cen
trum een derde plaats in de wacht sleepte (achter Paul van Vliet en Eva Gossler), is overtuigd
itn het succes van de musical, die naar zijn zeggen, zowel „voor de professor als voor de
•erkman" is bestemd.
Iet was eigenlijk niet het plan
Cees van Oyen aan deze musi-
mee te doen. Hij wilde aanvan-
Iijk met een eigen band gaan op-
jEI^den en had al geruime tijd aan
m programma gewerkt. Toen één
n de bandleden plotseling in het
ékenhuis moest worden opgenomen,
«ram alles stil te liggen. „Want hij
Aid de zakelijke leiding en was on-
Ulsbaar", zegt Cees
Een telefoontje van Beppie Nooy
•ed hem bij de repetities van een
i rans stuk. „Chez Maxime", belan-
"jn, waarin h'ij met Fred Wiegman
u spelen. Na een week bleken de
Achten in handen te zijn van de
fcagse Comedie, die de rechten ech-
r wel wilde afstaan. Maar toen had
rt toch al niet veel zin meer om
|?)or te gaan. want in Amsterdam
laaide inmiddels een film over het
uk. met Rex Harrison in de hoofd-
Al. Dat was echter nog niet het einde
"dn de ellende. Korte tijd later
ram Fred Wiegman bij een ver-
Jersongeluk om het leven. Toen
erd het stuk terzijde geschoven en
er een musical voor in de
lats. Deze musical, een bewerking
jn een Amerikaans boulevard-to-
telstuk, heeft als hoofdthema
ïj verwarring rond een piano en een
Iby. Die verwarring geeft aanleiding
it allerlei amusante en ingewik-
le misverstanden en intriges
„Al ben je nu de hele dag voor de
radio, kent niemand je. Wanneer je
een keertje voor de televisie optreedt,
kent iedereen je. Maar ja, dat is wel
begrijpelijk. Er is nu eenmaal tv.
en daar moet je rekening mee hou
den". De Leidse cabaretier werkt ook
mee aan spotjes en reclameteksten.
..Daar leer je ook weer van", zegt
hij. ..Voor een reclame van een bh-
fabriek heb ik wel honderd maal
„Uw boezemvriendin" moeten zeggen,
voor het goed was. En kinderpro
gramma's? „Ja. aan kinderprogram
ma's werk ik ook mee. Ik vind het
leuk om met kinderen te werken,
maar je krijgt zo gauw een stempel".
Behoefte
Een wens
In de musical spelen Johnny
j Iraaykamp en de aan de Rijnsbur-
llrweg wonende cabaretier de be-
pgrijkste rollen. „Om met hem te
jurken is altijd al een wens van me
Tweest", zegt Cees, en hij gaat er
»ns gemakkelijk voor zitten om de
iftrompet van de bekende humorist
steken.
J Ljk heb totnutoe slechts inciden-
'flel met hem gewerkt,'maar ditmaal
ferk ik nauw met hem samen. En
lat me zo opvalt is, dat de mensen
I iet een grote naam, zoals John, in-
'erdaad het hardst werken. John kan
bk goed munt slaan uit onverwach-
t situaties. Er komt bijvoorbeeld in
let stuk een dialoog tussen hem en
ntf voor, waai- hij een mannetje
95peelt dat alles verkoopt. Ik zeg dan
pa weg, anders fluit ik m'n hond",
ïaarop John zegt* „Fluiten verkoop
k ook". Tijdens de repetities zei ik
>er ongeluk: „Ga weg, anders roep
k m'n hond", waarop John gelijk:
[Scheepstoeters verkoop Je ook".
Om te bewijzen dat het belangrijk
p onverwachte situaties het hoofd te
kunnen bieden, haalt de Leidenaar
8D uitspraak van Toon Hermans
kan: Wanneer een goochelaar met
f000 ballen staat te jongleren en er
fjralt er één, kijkt iedereen naar die
gevallen bal. Ook al gaat hij rustig
ier met de overige ballen.
Volgens Van Oyen is er in Neder
land behoefte aan oabaret. Alleen
vraagt hij zich af wat het verschil is
tussen cabaret en amusement. „De
j mensen komen naar een theater om
zich te ontspannen. Je moet gewoon
iets doen waar je achter staat, geen
platvloersheden, en dan de boel lek
ker los maken. Er heerst echter veel
snobisme onder het publiek. Dat werd
duidelijk tijdens een optreden van
Danny Kaye in Nederland. In de
zaal zaten allemaal rijke mensen,
niet omdat ze hem nou zo geweldig
vinden, maar omdat je hem „gezien
moet hebben". Dat bleek uit het ap
plaus op de verkeerde momenten.
„Voor cabaret hoef je niet rijk of
intelligent te zijn", vervolgt hij. „Je
moet er ontvankelijk voor zijn. Hu
mor is een lach en een traan". Nu
raakt hij pas goed op zijn praatstoel.
„Een gehuilde traan is een gelachen
traan. Blijheid en verdriet zijn el-
■r*
•VUSt
j
Men moet uit deze Uitspraken ove
rigens niet de conclusie trekken dat
tyjnen maar wat doet" op het toneel,
ïfcees: „Humor moet bewust worden
geplaatst, gelanceerd. Dat kan Dan
ny Kaye erg goed. Hij lijkt het al
lemaal uit zijn mouw te schudden,
maar het is precies ingestudeerd. Ar
tiesten die het toneel opgaan met de
Instelling van „Ik doe wel wat", val
grandioos door de mand. Je moet
steeds bezig zijn met je oeroep Wan
neer je een grap vertelt met een
Val-dood instelling" doet hij het
Het publiek voelt die instelling
ean".
Behalve zijn werk bij de musical
doet Van Oyen, die zichzelf een beet-
1 je zanger, acteur en grappenmaker
'noemt, ook veel aan radioprogram
ma's. Bijvoorbeeld met Jules de
jCorte, van wie Cees zegt dat het een
feest is om mee te werken. Hij vindt
het peil v an de radioprogramma's
sterk verbeterd in vergelijking met
enkele jarèn geleden.
„Maar de radio wordt undei ge
waardeerd". Het klinkt wat veron
gelijk!-.
advertentie
AMSTERDAM (ANPOp vrij
dag 3 januari zal in het Nieuwe de la
Mar Theater in Amsterdam de offi
ciële première worden gegeven van
de nieuwe cabaret-produktie „Met
man en muis" van Annie M. G.
Schmidt en Harry Bannink. In dit
programma, dat met opzet geen mu
sical wordt genoemd, zal het lied een
eerste plaats innemen. Omdat de na
druk op de muziek werd gelegd is
niet 'n ballet maar 'n koor geënga
geerd door Gerard Levecque. De rol
bezetting bestaat uit Canny Stuart,
Ton Lensink. Freddy Albeck. Elsje de
Wijn, Robert Pelser en Peter van
der Wouw. Het was aanvankelijk de
bedoeling dat Annie M. G. Schmidt
de supervisie zou hebben over een
programma, waarvoor zij zelf ook
'n gedeelte van de teksten zou schrij
ven. In de praktijk is het erop neer
gekomen. dat zij 97 procent van de
teksten heeft geschreven. De algehe
le leiding heeft John J. de Crane in
nauwe samenwerking met Barend
Boudewijn. Het décor is naar een
idee van Friso Wiegersma en uitge
werkt door Jan Beutener, die even
eens de kostuums heeft ontworpen.
Conny Stuart draagt kostuums van
Dick Holthaus.
kaars omgekeerde, horen bij elkaar.
Danny Kaye zegt daaroverEr is
veel ernst voor nodig om grappig te
kunnen zijn. Alleen moet je bij ver
driet oppassen, want er komen snel
valse sentimenten om de hoek kij
ken".
In stormachtige carrières heeft
Van Oyen weinig vertrouwen. Een
lange inwerkt ij d vindt hij noodzake
lijk. Hij zegt: „Kijk maar naar Her
man van Veen. Een zeer talentvolle
jongen, die nu al aan de top staat,
terwijl hij er geestelijk nog niet rijp
voor is. Een lange inwerkperiode is
noodzakelijk. Toon Hermans had ook
veel tijd nodig voor hij iets beteken
de. Vroeger had je nog niet het ge
vaar van de tv. Dat medium kan een
carrière oppeppen, maar ook afbre
ken".
De fabeltjeskrant (NTS)
Journaal (NTS)
Schijn en werkelijkheid in Zweden, documentaire
(VARA)
Journaal (NTS)
Achter het nieuws (VARA)
Zeemansvrouwen, volksstuk van Herman Boufcer
(VARA)
Journaal (NTS)
Teleac cursus (NTS)
De Leidse cabaretier Cees van Oyen.
(Foto LD/Holvast)
NEDERLAND II
18.50
19.00
19.03
20.00
20.20
20.50
21.40
22.30
De fabeltjeskrant (NTS)
Journaal (NTS)
Scala (NTS)
Journaal (NTS)
Mensen tussen hemel en aarde, in kleur (KRO)
Kind ontvoerd, tv-feullleton (KRO)
Brandpunt (KRO)
't Zal de kerk een zorg zijn, discussie
(IKOR/CVK)
Journaal (NTS)
Johnny Kraaykamp met een „droge"
aantal balletmeisjes tijdens een i tuum
repetitie niet in kos- letjes met
- van de musical Spel- Kerstmis.
Première met i
advertentie
HEERLEN (GPD) Pianist-or
ganist Pierre Palla is op 66-jarige
leeftijd in een zokenhuis in Heer
len overleden. Hij was al geruime
tijd ernstig ziek. In het voorjaar,
nadat hü in 1967 na een bijna veer
tigjarig dienstverband bij de AVRO
werd gepensioneerd, keerde hij terug
naar zijn geboortestreek Limburg,
waar hij in Simpelveld ging wo
nen. Kort na zijn vestiging daar
werd hij ziek.
Pierre Palla verwierf zich als ra
diomusicus een unieke reputatie. Hij
AMSTERDAM (ANP) Vele be
kende figuren uit de Nederlandse
filmwereld, onder wie de cineast Bert
Haanstra (zie foto) en de filmregis
seur Fons Rademakers, hebben gis
termiddag de receptie bezocht, die
de leerlingen v. d. Nederlandse Film
Academie in Amsterdam de cineast
Jaris Ivens in De Brakke Grond in
de hoofdstad hebben aangeboden ter
ere van zijn 70ste verjaardag. Ook
de Russische ambassadeur in ons
land, Wladimir S. Lavrov. kwam
met een kleine delegatie uit Den
Haag om de cineast persoonlijk ge-
uk te wensen. Hij had enkele fles
sen typisch Russische drank bij zich.
De leerlingen van de academie boden
Ivens een geldbedrag aan om de kos-
en te kunnen dekken van de afwer
king van zijn laatste film over Viet-
ïam.
In het gebouw van de filmacade-
nie aan de N.Z. Voorburgwal wer-
ien gisteren de gehele dag films van
(oris Ivens gedraaid. Tevens wordt
er een expositie gehouden met docu
mentatie materiaal over het leven en
werk van Ivens. Van vandaag tot
woensdag zijn zowel de expositie als
de films in „De Brakke Grond".
beheerste alle genres, van populair
tot klassiek, trad als pianosolist op,
gaf recitals op het hammandorgel,
begeleidde talloze zangsolisten, leidde
radio-orkesten en schreef arrange
menten.
In 1902 in Venlo geboren, open
baarden zioh zijn muzikale gaven op
zeer jeugdige leeftijd. Hij deed in
1921 zijn intrede in de amusements
muziek als pianist in het Tuschins-
ki-Orkest van Max Tak. Acht jaar
later werd hij adviseur van een Duit
se orgelbouwer. In 1928 kwam hij tn
contact met de radio. Hij werkte
aan de eerste uitzendingen van de
H.D.O. mee, kwam daarna in dienst
van de A.N.R.O.. later AVRO, waar
hij tot zijn pensionering in 1967
werkzaam bleef.
(ADVERTENTIE)
Thera Coppens, dichteres,
was 20 jaar toen zij het tv-spel
„Dag, Nacht" schreef, en dat
vergoedt veel. Zij is een van de
twaalf jonge, of op dramatisch
gebied onervaren auteurs, die
van de AVRO opdracht kregen
een tv-spel te schrijven, een
lofwaardig initiatief, dat een
aanvulling zou behoeven. De
voorwaarde namelijk, dat deze
„beginnelingen" hun talent
eerst beproeven op een .recht
toe recht-aan-stuk," desnoods
in het genre van „vader weet
het beter" (en alles wat sinds
dien in dat genre is uitgebroed).
Laten we de feiten even man
moedig onder ogen zien. Een
fiks deel van onze acteurs mist
die speciale kwaliteit, waardoor
woorden. zinnen, gedachten
door mensen uitgesproken een
schijn van overtuigingskracht
krijgen. Wat kan je als schrij
ver dan het beste doen? Een zo
simpel mogelijke, direct aan
sprekende. hoogst normale
tekst maken, iets tussen vier
gewone of minder gewone men
sen, een driehoeksverhouding,
maar dan een met vier hoeken
bijvoorbeeld. Zelfs met de een
voudigste middelen moet zoiets
dooi- de acteurs aanvaardbaar
gebracht kunnen worden. Maar
wat had nu Thera Coppens ge
daan? Zij had een dialoog ge
maakt met twee verknipte figu
ren, die veel fantaseerden en
met alle geweld spelletjes in de
zandbak wilden doen. U kent
dat soort mensen wel, je leest
er vaak over in boeken. Nu ben
ik de laatste die iemand het
recht zou willen ontzeggen een
soort poëtisch toneel te schrij
ven. Dat hebben Shakespeare,
Fry en Thomas tenslotte ook
gedaan, zij waren waarachtig
de enigen niet. Wat ik me al
leen afvraag is: is het verstan
dig ermee te beginnen, in
plaats van ermee te eindigen?
Zou het niet wijzer van de
AVRO zijn als zij zei: „Goed, ik
wil een tv-spel van u, maar op
één voorwaarde: het moet in
huis-, tuin- en keukentaal ge
schreven zijn." Maar de vrij
heid van de kunstenaar dan?,
7,uit u verontwaardigd uitroe
pen. Die heeft hier niets mee te
maken. Wie een opdracht geeft
kan daar voorwaarden aan ver
binden, en de genoemde voor
waarden zijn heel redel'ijk en
reëel. Zij verschillen in feite
niet van de voorwaarden die
langzamerhand aan de Neder
landse speelfilmmakers gesteld
worden, n.l. dat zij nu eens ein
delijk gaan beginnen een recht
toe recht-aan speelfilm te ma
ken. dan zien we later wel weer
verder.
Op de andere zender kon u
zien wat ik ongeveer bedoel:
„De humorist" van John Os
borne .gefilmd door Tony Ri
chardson en met een sterbezet
ting (als ik het goed heb trouw
de sir Laurence Olivier na deze
film met Joan Plowright, die in
de film zijn dochter speelde).
Een heel goed programma
was „Vers 1", gemaakt door
Bob Rooyens en met Sleutelaar,
Armando en Goetz. Het was een
kleurige maillots, later kregen
hier wel essentieel) waar de
lichamelijkheid van afstraalde.
Het begon al meteen met een
jongen en een meisje in vlees
kleurige maillots, later rkegen
we een soort happening te zien
met een veertigtal mannen en
vrouwen in alle maten en om
vangen, eveneens in dergelijke
hansoppen (waarmee de esthe
tica minder gediend werd dan
de algemene vrolijkheid) en
zelfs kregen we een echte strip
tease te zien. Mag dat nu zo
maar. zo'n striptease? Henry
heeft de filmkeuring eens voor
gehouden, dat stripteasefilms in
buurtbioscoopjes niet verboden
mogen worden, omdat mensen
die geld hebben vrijelijk naar
striptease nachtclubs kunnen
gaan en het geen pas geeft cen
suur toe te passen voor minder
draagkracht!gen. Ja maar, zult
u tegenwerpen, dat is film. dit
was televisie. In de hoofdfilm
zagen we de getrouwde Archie
Rice in bed liggen met een veel
jonger meisje. De vraag is al
tijd maar: „wat vind je wel en
wat vind je niet erg, en waaT
trek Je voor je zelf de grens?"
n.8.
VOOR DONDERDAG 12 DECEMBER
Hilversum 1, 402 m.
NCRV: 18.00 Tijd vrij voor muz. in
vrije tijdMannenkoor en accordeon -
sextet: amusementsmuz. 18.30 Nws. en
weerpr. 18.46 Act. 19.05 Spektrum. nws.
uit de protestante chr. organisaties.
19.20 Muz. van Het Leger des Hells
(opn.) 19.35 Stereo: Lichte orkjnuz.
(gr.) 20.00 Er klopt Iets niet. detectlve-
*-J 20.25 Stereo: Steravond
gev. progr. 2125 Stereo: Lichte gram
hoorsp. (d. III) 1
gev. progr. 21.35
muz. 21.48 Kerkorgelconcert (opn.):
oude muz. 22.20 Adventsoverdenking.
22.30 Nws. 22.40 Onvoorzien, de sluit
post van de dag 23.5524.00 Nws.
Hilversum 2. 298 m.
AVRO: 18.00 Nws. 18.16 Radlojourn.
18.20 Ultz. van de ARP. Spreker: mr.
dr. W. de Kwaadsten let, secretaris
van de ARP. 18.30 Licht ensemble.
18.50 Gespr. brief. 18.55 Voor de kleu
ters 19.00 Tout a tol, progr. uit Parijs.
19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en
dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel radio
catechese. AVRO: 20.05 Stereo: Radio -
kamerork. en sol.: klass. en mod muz.
21.30 Wenen-Boedapest: Weene Schram
melork. en Hongaars ork. 22.00 Gonk!:
;r. 22.30 Nws. 22.40 Radio-
itlrlsch
Journ. 22.55 Venster op de hedendaagse
muz.. muz. Ie®. 23.30 Salzburger Fest-
splele 1968: Berlljns Fllharmonisclh Or
kest: klass. muz. (opn.) 23.5524.00
NieuwB.
VOOR VRIJDAG 12 DECEMBER
Hilversum 1, 402 m.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerle: klass. en mod.
muz. (gr.). (7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.50
Overweging; 8.00 Nws.). 850 Nws. 8.32
Voor de hulsvr. (9.009.10 Gymn. voor
de hulsvr.). 9.35 Waterst. 9.40 Schoolra
dio. 10.00 Stereo: Aubade: klass. en
mod. muz. (gr.). 11.00 Nws. 11.02 Voor
de zieken. 11.55 Meded. 12.00 Van
twaalf tot twee: gev. progr. (12.22 Wy
van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land
en tulnb.; 12.30 Nws.: 12.41 Act. 13.00
Raden maar...). 14.05 Schoolradio.
14.30 Stereo: Mu6lësta: licht gev. mu-
zlekprogr. (opn.). TROS: 15.00 Mensen
als U en lk: Profiel van een volk -
Russen. 1550 Spotlight op Santa Claus
In Amerika. 16.00 Nws. 16.02 Film-Me-
mo, een progr. voor en van fllmlief-
hebbers. 1650 Boem!, popshow. 17.16
Sportkompas. 17.45 Act.
Hilversum 2, 298 m
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtengvmn.
7.20 Stereo: Lichte gram muz. VPRO:
7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11
Radlojourn. 850 Stereo: Lichte gram -
muziek (8.30-8.33 De groenteman 8.50
Morgenwijding. NRU9.00 Stereo:
Voor de kleine bezetting: mod. kamer-
nuz. (opn.). AVRO: 10.00 Voor de
deuters. 10.10 Arb.vlt.: populair verz.-
•l.progr. (11.00-11.02 Nws.). 11.30 Pia
norecital: klass. muz. 11.55 Beursbe
richten. NRU: 12.00 Blik op de wereld:
documentair progr. 12.26 Meded. t.b.v.
land- en tulnb 1259 Overheldsvoor-
I lichting: Ultz. voor de landb. 12.39 Ste
reo: Licht ork. (gr.). 12.49 Re<<ht en
I slecht, praatje. 13.00 Nws VARA
13.11 Act. 13.20 Stereo: Klass. kamer-
I muz. (gr.). 13.35 Stereo: Pianorecital»
I klass. muz. (gr.). 14.00 Wikken en we-
Gn: consumentenrubr. 14.10 Stereo:
cht lnstr. ensemble NRU: 14.30 Het
de overheid, lez.
VPRO: 16.00 Nws.
16.02 Thuis: progr. voor thuiszitten-
den. 16.45 Klass. kamermuz. (opn.).
17.40 Inform, achtergronden en com
mentaar.
Hilversum 3, 240 m. en FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Kllnk-Klaar,
zonder nonsens. (10.00 Nws.). NRU:
11.00 Nws 11.03 Micro-notities. VPRO:
12.00 Nws 12.03 Agent 000 13.00 Nws
13.03 Progr. met Hans Kemna. 13.30
Help. TROS: 14.00 Nws 14.03 Lynx
(of Los). AVRO: 15.00 Nws 15.03 Mu
ziek Boetiek: muz.progr. met arties
ten van overal. (16.00 Nws.) 17.00 Nws.
17.02 Radlojourn. 17.05-18.00 Tussen 10
plu« en 20-mln: progr. voor tieners.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I
NTS/NOT: 11.00-11.50 Schooltelevisie
NTS: 18.50 In kl.: De Fabeltjeskrant.
NTS: 19.00 Journ. AVRO: 19.06 Doe-
bledoe, tlenerprogr. NTS: 20.00 Journ.
AVRO: 20.20 AVRO's Televlzier. 20 45
In kl.: Run for you life, TV-feuilleton.
21.35 Voor de vuist weg NTS: 22.45—
22.50 Journ. 23.00-23.30 Teleac: En
Franoe avec Nicolas (les 6).
Nederland II
NTS: 18.50 In kl De Fabeltjeskr.
NTS: 19.00 Journ. 19.03 Scala, Inform,
progr. 20.00 Journ. TROS: 20.20 Pro
gram.-overzicht. 20.24 In kl.: Het spook
en mevrouw Mulr, TV-feuilleton. 20.50
Wobbewaf cabaretprogr. 21.05 Sprook
je van mijn vrienden, amusementspro
gram. 21.35 In kl.: De dief van Was
hington, TV-feullleton. NTS: 22.25—
22.30 Journaal.
ADVERTENTIE
EXCLUSIEVE DAMESSCHOENEN
EN TASSEN
zoekt wegens uitbreiding per
15 februari 1969
Soil, worden gaarne ingewacht aan
onze zaak.
DONKERSTEEG 12—14 LEIDEN
TEL. 42738
Een Amerikaanse lekkernij,
ideaal om te mixen met een
scheutje likeur, whisky,
cognac of crème de cacao.
vraag het uw
melkleverancier