Broederschap onder de mensen bevorderen Gevecht van de eenling 16 KERKDIENSTEN post vóórde Odd Fellows hebben een sociaal doel Nadere kennismaking van bezinning Y - 1 De krankzinnigheid van deze eeuw PAGINA 8 LEIDSCH DAGBLAD ZATERDAG 7 DECEMBER 196! HAARLEM (GPD) Televisie kijkers hebben dezer dagen en de meesten van hen waar schijnlijk voor het eerst kunnen kennismaken met een organisatie, waarvan men in het algemeen weinig hoort: die van de Odd Fellows, voluit: de Inde- pendend Order of Odd Fellows. In de tv-uit zending en zaten de fellows min of meer naast groe pen die zich richten op het be oefenen van de mystiek en de contemplatie. Men zou geneigd zijn de Odd Fellows ook onder deze categorie te rangschikken maar dat is toch niet juist: de Odd Felloios vormen een geheel op zichzelf staande groep met een zeer algemene strekkinghet be vorderen van de broederschaps gedachte onder alle mensen, on geacht godsdienst of politieke overtuiging zy hebben dus voornamelijk een «ooiaal doel. In Nederland proberen eij aan deze roeping te voldoen met weinigen. Concreter met enkele dui Benden leden, verdeeld over man nen- en vrouwenloges. Er is een goe de onderlinge samenwerking, vooral op het gebied van maatschappelijk werk. In him optreden zijn de Odd Fellows, met hun tempeldiensten, maar vooral ook door de daarop vol gende naait, uniek. De Independent Order of Odd Fel lows is een wereldorganisatie met anderhalf miljoen leden die in het laatst van de achttiende eeuw in En geland is ontstaan. Wat Odd Fellows eigenlijk betekent weet men niet pre cies. De meest gangbare uitlegging is omdat odd vroeger ook betekende „op zich zelf staande" dat de eer ste O.F.-leden rondtrekkende hand werksgezellen waren, die daardoor moeilijk lid van een gilde konden worden, zich toch aaneensloten voor gezellig verkeer en zich nader verbon den tot onderlinge steun voor de ge varen van werk sheid en dergelijke. De nieuwe vereniging of orde kreeg in Engeland langzamerhand overal afdelingen B^halv^ het nastreven van het stoffelijk doel ging men zich ook toeleggen op ue verstandelijke en zedelijke verheffing ran de aan- I geslotenen. De Odd Fellows beschouwen Tho- mas Wildey als de stichter, omdat hij er vrel t e h fi b jgedragen dat de orde tot ontwikkeling is gekomen nadat hij in het begin van de vori ge eeuw was vertrokken naar Ame rika. waarhij met succes de beginse len uitdroeg. Thomas Wildey op 15 januari 1782 in Londen géboren, bracht zijn jeugd in armoedige omstandigheden door en werd wagensmid Als jonge- man trad hy toe tot de loge 17 van i de orde der Odd Fellows in Londen en door zijn bijzondere ijver en vlijt werd hij op 23-jarige leeftijd tot grootmeester gekozen. In een periode van tien jaar heeft hij deze functie driemaal vervuld. In Londen zorgde Wildey voor uitbreiding van de ge dachte der orde. maar nadat hij in de zomer van 1817 naar Amerika was vertrokken en op 12 september in Baltimore was aangekomen kreeg hij gelegenheid het doel in Amerika té propageren. Er heerste in de havenstad gele koorts die veile slachtoffers maakte. De eenvoudige handwerkman Thomas Wildey bleef niet bij de pakken neer zitten en voelde zich geroepen om te helpen en te troosten. Geschied schrijvers vertellen: „H wel :e od in zijn omgeving een rijke oogst bin nenhaalde, bewaarde de goddelijke voorzienigheid zijn leven en behield hem voor een veel uitgebreidere kring van liefdevolle werkzaamheid tot het welzijn der mensheid". Stichting In de daarop volgende periode zet te Wildey zijn pogingen voort. Dat resulteerde op 26 april 1819 tot het stichten van een loge. Deze dag wordt nog steeds als de stichtingsdag der nieuwe orde herdacht. Was de orde in Engeland een vereniging geble ven voor hoofdzakelijk onderlinge steun, de blik van Thomas Wildey reikte verder en hoger. Hij wekte zijn medebroeders op om zich zelf te her zien, om te trachten mens te zijn in de beste zin van het woord, om zich te binden door vriehdschp, liefde en waarheid en om zo iets bij te dra gen tot de opbouw van een betere levensgemeenschap. Bij de dood van Wildtey in 1861 tel de de orde reeds een half miljoen le den, Van Amerika uit verspreidde de orde zich over alle delen van de we reld. Na 1870 werden in véle Europe se landen loges opgericht. In 1877 kwam de orde in Nederland, waar in Amsterdam de eerste loge werd ge sticht. In de loop der jaren ziin in Nederland en Belgie een veertigtal mannenloges en een twintigtal vrou wenloges tot stand gekomen. Zitting De orde wilde leden uat de dage lijkse sleur halen. Daartoe komen zij geregeld bijeen. E n bijeenkomst be gint met een zitting in de tempel, welke zitting volgens bepaalde vor men voortgang vindt. Men luistert onder meer naar het openingswoord van de voorzittend meester of naar een voordracht van een der leden. Na de zitting volgt in een andere zaal een na-zitting, die in hoofdzaak tot doel heeft de bevordering van de vriendschap en het in nauw contact brengen van de leden onderling. De orde van Odd Fellows werkt niet alleen met geestelijke woorden en ethische waarden. De leden wil len praktische mensen zijn en met open oog kijken naar de véle noden in de moderne maatschappij. In de loop der jaren is veel goed werk ge daan en de laatste tijd werken de le den onder mee mee aan de Stichting Odd Fellow Invalide kampen, die elk jaar zomerkampen en boottochten voor invalide kinderen voorbereidt. Tenslotte zij opgemerkt dat de or de van haar leden verlangt, dat zij geloven in een hogere macht, onder erkenning van ieder recht tot het zelfstandig beleven daarvan. Zij die nen eerbied te hebben voor ieders j godsdienstige 'levensbeschouwelijk en politiek inzicht en de 'ledien moeten met toewijding werken aan het weg- nemen van alles wat de mensen van elkaar scheidt. Het kan gebeuren, dat wij da gelijks op straat mensen tegen komen, die wij alleen maar van gezicht kennen. Ze wonen bij ons in dezelfde buurt, misschien wel in dezelfde straat. We vra gen ons zelf af. hoe ze heten, wat ze doen of ze getrouwd zijn of ze tot een kerk behoren en zo ja, tot welke. Soms vormen we ons al een mening over henDie mijnheer met die aktetas lijkt ons nog al trots en stuurs, maar die dame met het hondje maakt een vriendelijke indruk. Maar op zekere dag ontmoeten wry hen tydens een receptie of als wij ergens op bezoek zyn. We stellen ons aan elkaar voor en maken een praatje. Voortaan groeten we elkaar vriendeiyk en lopen soms een eindje met el kaar op. En dan biykt het vaak. hoe onze eerste indruk er volko men naast is geweest. Het zün mensen zoals wij, met wie Wij graag als vrienden zouden wil len omgaan. Wat met enkelingen gebeuren kan heeft ook plaats met ge- - meerschappen, zelfs met ker ken. Vroeger, vooral vóór de oorlog, namen zij weinig notie van elkander. Ze wisten van elkaar elkander. Ze wisten van elkaar dat ze bestonden en daarmee uit. De leden der ene kerk had den felle vooroordelen en een diep wantrouwen tegenover de leden van een andere. Het is ve len nog wel bekend, hoe bijv. vyftig jaar geleden Hervorm den over Gereformeerden dach ten en omgekeerd. En ook Rooms katholieken en Protestanten, zo wel onder als boven de Moer- diik, hadden minder vriendeiyke opvattingen over elkander. Hoe wel we elkander alleen maar van gezicht kenden, hielden wy die ander voor bekrompen, fanatiek schynheilig, ja nog erger. Die misverstanden zaten er diep in men had ze vaak uit het ouder lijk huis meegekregen: vader zei altijd.en „myn moeder heeft eens meegemaakt. Terwyl men in de hogere re gionen der kerk allang contact met elkander onderhield, dach ten de kerkleden vaak nog pre cies zo. als het by moeders pap pot was opgelepeld. Gelukkig komt daar nu veran dering in. Door radio en televi sie in gemeenschappelyke ge- sprekskringen, leert men elkan der kennen en waarderen. Zy zijn anders dan wy vroeger dachten. Morgen worden en ve le gemeenten ook in Leiden gemeenschappelijke kerkdiensten gehouden. Priesters en predi kanten van verschillende domi- nicaties, zullen in deze diensten de by bel lezen en uitleggen. En gemeenteleden zullen met el kander bidden en zingen, bid den tot dezelfde God en zingen van dezelfde Heer. En het kan gebeuren, dat men elkander gaat herkennen als leden van hetzelfde huisgezin. Als men straks elkander nog eens ont moet, als men in dezelfde kamer van een ziekenhuis komt te lig gen zal er een nauwe verbon denheid biyken te zyn. Het is niet toevallig, dat men voor deze interkerkelijke ont moeting een Adventszondag heeft uitgekozen. Advent is im mers vooruitzien. In het verle den was er veel verdeeldheid en misverstand. Maar in de Ad ventstijd zien wy gemeenschp- pelyk uit naar Hem. die zyn verdeelde kudde byeen zal ver gaderen. Hy heeft gebeden, dat allen, die in Hem geloven één mógen zyn. D. J. Vossers em. pred. Leiden ht iimile SCHIPHOL St.-Nicolaas en zijn zwarte knechten zijn vandaag vanaf Schiphol naar Madrid afge reisd. Voor hun vertrek naar de Spaanse hoofdstad stonden de Heïligman en een van zijn knech ten nog bloed af voor de Bloed transfusiedienst. W( John Wain. Eindpunt Paddington. A. W. Sijthoff, Leiden John Wain is een van de angriest Het is dus geen wonder dat deze ro- I man gebaseerd is op een aanklacht tegen de maatschappy of een onder deel daarvan. De tendens is duideiyk: bemoeizucht leidt tot catastrofes. Het geval is het volgende. Een fy- sic us veronderstel ik genaamd I Arthur Geary heeft zyn betrekking by „Het Instituut" opgegeven, heeft vrouw en kinderen verlaten onder het motief dat hij zo eenzaam was en I brengt nu zyn tyd door op Padding- j ton Station. Hy logeert in het sta tionshotel, koopt zyn boeken en kranten aan de stationsboekenstalle- tjes en eet zyn maaltyden in de sta tionsrestaurants. Dit is natuurlyk wat vreemd, maar aan de andere kant, de heer Geary doet niemand kwaa. Dat gaat allemaal negen da gen lang goed todat een kennis van Geary, de heer Robinson, heer Ro binson. hem op een dag tot. tweemaal toe op het perron ziet en hem zacht moedig uithoort. Geary steekt zijn gedrag niet onder stoelen of ban ken. De onthutste Robinson heeft er ruzie met zyn vrouw voor over. neemt een latere trein en tracht Geary tot andere denkbeelden te brengen. Dat lukt niet en de brave Robinson vindt dat hy er iets aan moet doen. Hy belt een psychiater op. Deze gaat een onderzoek instellen en treft een zeer rustige, zeer afzydige Geary aan by wie hij niets abnormaals kan aan wezen behalve dan die voorliefde voor Paddington Station. Edoch, de zaak is aan het rol len. Robinsons zoon heeft 't gesprek van zyn ouders en hun vrienden over Geary gehoord en zegt de volgende dag op school tegen de zoon van Geary dat zyn vader gek is. De zoon David gaat dan zyn vader zoeken en vindt hem inderdaad op het stati on. Zij brengen de dag samen door en ook dit zou niet tot onheil leiden als de Jongen by zyn thuiskomst daar niet de heer Swarthmore had aan getroffen. een oude collega van zyn moeder die met haar mee is gegaan van een party omdat zy zo geschrok ken is van het bericht dat David nog altyd niet thuis is. Nu begint de heksenhacht eerst recht. Swarthmore is een streber die by de T.V. werkt en met alle middelen vecht om een eigen programma te krijgen. Hy heeft al een zekere be kendheid. In het gedrag van de ge leerde Geary ziet hy zyn kans. Een exclusieve primeur zal hij maken, toegerust met een verborgen recorder en enige camaiTajongens. Als deze troepen de volgende morgen op het station verschynen, heeft Geary de zaak al gauw in de gaten en aan gezien hy vóór alles met rust gela ten wenst te worden, zoekt hy een weg om te vluchten. Dit lukt hem eindeiyk door op het dak van het sta tion te klauteren. Maar de politie ADVERTENTIE wordt gealarmeerd, Geary klimt op de glazen koepel met als gevolg dat hy daar doorheenzakt en morsdood valt. Het i* duideiyk de bedoeling van Waln de gevaarlijke maatschappelijke bemoeizucht van de menigte met de zich niet conform gedragende eenling en de tnscrupuleuze sensa tiedrift van het massamedium T.V. aan de kaak te stellen en daarin is hy voortreffelijk geslaagd. Jan Damman: De kleine god. Contact. Amsterdam. Een aanklacht tegen een andere krankzinnigheid van deze eeuw de zgn. beschermingsoorlog, geeft de korte roman van Jan Damman. Het is een debuut en speelt tydens de oor log in Korea. Korea of Vietnam dat maakt niet zoveel verschil, hoe wel er indertijd aan Korea minder aandacht la besteed. De eenling is nu een oorlogscorres- - pondent, die met een troep vrijwil ligers mee terugtrekt van noord naar zuid. Het is winter, een yzige noorde- wind en aanhoudende regen hebben van het land een modderwoestyn ge maakt. De ontheemde bevolking trekt ook zuidwaarts, onbeschut, hongerig, naar de steden die al overvol zyn. De chaos is compleet. Onder de soldaten heerst eindeloze landerigheid en ver veling, maar de korporaal die 's mor gens nog verwonderd was over het uitblijven van de koek van zijn moe der in Friesland, is 's avonds dood. De correspondent is aan het woord en het boekje is in de vorm geschre ven. Hy heeft zyn land, Nederland, verlaten omdat hy bezeten van on lust, het aanbod naar het verre oos ten te gaan. met beide handen heef aangegrepen. Hy heeft ook een vrouL, achtergelaten. Zoals dat gewoonli|| pleegt te gaan ontmoet hy een andJjj re vrouw, een Koreaanse die TsjonjB Fa heet, hetgeen „Vrede en Eerbiet* betekent. Maar inplaats van de n«; tuuriyke maar ook banale band dn In zo'n geval pleegt te ontstaan, kon» er tussen deze beide jonge menstj iets anders tot stand. Een my stiel band kan men zeggen. Tsjong-1 wordt, voor de man a.h.w. Korea, h land waarover haar vader, de med cus zegt: „Vryheid voor de Korei nen?Ik weet niet hoeveel er n< geloven in die vrijheid: ik moet h geloven, anders wordt ik straks ve moord door myn eigen landgenoten. Dit is niet onze oorlog, het is juli oorlog. Misschien komt er een tj dat jullie het zelf begrijpen. Mi schien leren wy het zelf begrijpen Een tolk heeft gezegd dat de Kori aan doodgaat als hy niet meer lacl en hoewel hy niet geheel begrij hoe dat zit, tracht hij het meis Tsjong-Fa dat op een vreemde wi ze ziek is. toch uit haar lethargie halen. Dat lukt hem en samen bel ven zy het wonder van de Boeddl in de grot. aan zee, die alleen zich baar is op het moment van de zon opgang, want zegt zij. als je dat ni gezien hebt kun je mijn land niet b grijpen. Dit ene ogenblik van licht get hem inderdaad inzicht in zyn eig< wezen en in het begrip „nu" ten o zlchte van verleden en toekomst. 1 kleine god die hij van Tsjong-1 krijgt nadat hy haar verteld hee van die andere vrouw in Nederlan gaat het „nu" vertegenwoordigen zal zichtbaar worden in het „morgei HU zal teruggaan vanwaar hy gek men Is langs de denkbeeldige kat* die hij als kind spande om te ontko men aan heimwee en eenzaamheid.0"' Een wonderlyk en diepzinnig vei haal waarin kennis uit bloed er- modder omhoog worstelt. CLARA EGGINI Lelden Hervormde gemeente Pieterskerk 10.30 u. ds. A. J. Kret i Jeugddienst m.m.v. Krallngs Kerk>- koor). Hooglandse Kerk 10 u. ds. Joh. Poort 6 u. as. A. van Eyk te Bergschenhoek Marekerk 10.30 u. ds. J. A. Eekhof. Bethlehemkerk Driftstr. 10 u. ds. H. W. Hemmes. Maranathakerk Lage Morsweg 10.30 u. dr. P. L. Schoonhelm. 7 u. ds. H. J. van Achterberg. Bevrijdingskerk Montgomery straat u. ds. H. J. van Achterberg. 5 u. ds. J. Bovenberg en Ds. Joh. Poort KonLngskerk Konlngsstr. 10 u. de heer A. G. Huigen. Vredeskerk Burggravenln. 10 u. ds. P. Kloek (H.D.). Ver. rijz. Hervormden Aula As- eerstr. 10.30 u. ds. D. Oosten te Utrecht. EgLise Wallone Breestr. 7 u. Pas teur A. Rlchardot. Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. P. J. D. van Malssen. Dlaconessenhuls 10.30 ds. J. de Wit. Lutherse Kerk 11.45 u. (Stud.dienst) ds J. A. Eekhof en dr. J. M. Vlijm (HA). Óeref Kerk Zulderkerk. Lamm en- schans weg 15 10 u. ds. E. J. Oomkes te Leeuwarden. 5 u. dr. v. d. Zwaan. Petrakerk. Surlnamestr. 10 u. dr. Dronkert. 5 u. ds. Kronemeyer. Oude Vestkerk 10 u. ds. G. van Dui nen Den Haag. 6.50 u. dr. F. H. von Meyenfeldt te Hilversum. (Dienst met belangstellenden Beloftekerk 10 u. dr. v. d. Zwaan. 5 u. dr. Dronkert. Bevrydlngskerk Aerent Bruunstraat 10.30 u dr. F. H. von Meynfeldt. 5 u Gem dienst met herv. „Groenhoven": 10 u. ds. Kronemeljer. JDe Mirt" 10 u. Ouderendlenstde neer Witte R. K Kerk Par H. LodewiJk (zat. 19 u.) 7.30, 8„30, 9.45, 11. 12.15. 18 uur. Par Herensingel (zat. 19 u.) 8. 9,30. 11, 12,15. 18^30 uur (bijkerk Timor - straat) 9.30 en 11 uur. Par. H. Petrus (zat. 16 u.) 8. 9.15. 10.45, 12, 18 uur. Par Hartebrug (zat. 19.30 u.) 7.30, 9. 10.15 12. 19 u. Par. H. Leonardus (zat 19 uür) 8. 9. 10.45. 12.15. 19 u. Par. H. Antonlus (zat. 19 u.) 8, 9,30, 11, 12.15, 19 u. Par. Haagse Schouw (zat. 19 u.) 9.30. 11.30, 18.30 u. Studèntenparochle tzat. 19.30 u.) 11.45 u. Christian Science (Steenschuur 6): 10.30 u. dienst. Oud. Kath kerk Oronestelnkade 2) 9 45 u. h m Vrije Kath Kerk VreewijkstT.) 10.30 H.M. e C^r Oeref Kerk 10 en 5 u ds. J. H. Carlier. Rem. Gem. 10.30 u. prof. dr. H. J. Heerlng. Leger des Heils 10 u. Heillgtngsdienst 7.30 u. verlossingssamenkomst Geref. Kerk (vrygem) 10 en 5 u. ds. J. v. d. Haar. Doopsgez. Gem 10 u. ds. H. van Bllderbeek. Evang. Chr. Gem Mlddelstegrt. 3) 10 u. en 5 u. drs. Th. Dikkes. Evang. Luth. Gem 10.15 ds J. Hap pee Bapti8tengem. 10 u. ds R. Reiling 5 u dhr. J. Tessers. Geref. Gem. 10 en 5 u. leesdlenst. Aarlanderveen Herv. gem. 10 en 7 u ds. G. van Doorn. Geref. Kerk 9.30 u. ds. J. van den Berg te Amstelveen. 2.30 u. ds. Si. Tiemersma te Zwammer- dam. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woord8. 7 u. ds. L. S. den Boer te Sassen helm. Alphen aan den Kljn Herv. Gem. Adventskerk Julianastr. 10 u. ds. J. Haitsrna te Woerden. 3.30 u. ds. W. VerweiJ Afscheid. Kruiskerk Gouwsluls 10 u. ds P. A Lefeber. Opstandlngs- kerk 10 u ds. I. J. Walpot. Gebouw Nabij 10 u. Jeugdkapel dhr. J. J. G van Petegem. Zaal Opstandingskerk 10 u Jeugdkapel dhr. J. Pont. Martha- Stlchtlng „Rijnstroom" 10.30 u. ds. J. H. Bogers. Oudshoornseweg 10 u. ds. G. Cadée Sionskerk 9.30 u. Kand. B. van Oosterom Waddinxveen. 6.30 u in kerk Oudshoornseweg ds. H. Koudstaal. Ge bouw Onderweg 10 u. ds. J. Irik te Oegstgeest Aula Alphen- Noord 11.15 u. ds. G Cadée. Geref Kerk Mara nathakerk Raadhulsstr. 10 u. ds. J. Stolk te Waarder. 6.30 u ds. Fr de Jong. Salvatorikerk W de Zwijgerln. 10 u. ds J. Couveée te Voorburg. 6.30 u ds. A. Borman. Alphen- Noord Goe de Herderkerk 10 u. ds. Fr. de Jong. 6 30 u ds J. Couvée te Voorburg. Ge ref Kerk (Vrlleem 9 30 u. leesdlenst. 6.3Ó u. ds. H. Scholte. Chr. Geref Kerk Jeruzalemkerk Grijpenstelnstr. 9.30 u. Dienst des Woords. 2 30 u. ds. H. C. v d Ent te Katwijk aan Zee. Oud Geref Gem Kerkgebouw Hooftstr. 240 9.30 en 4 u leesdlensten Rem. Geref Gem Van Mandersloostr. 7 u. ds G Ch Duinker te R'dam. Baptisten Gem 0 u ds. Gravendeel, 6.30 u. dhr. A Romsker. Volle Evangelie gem (Ge bouw Kinderverugd) 10 en 7 u dienst. Boskoop Herv. Gem 9.30 u ds. W L. Heljmans en 5.30 u. ds. A de Leeuw; (Aula chr mavo-school l Mendelweg. 11 u. ds. H. Dijkstra R K Kerk 7.30 u HM 9 u Gezongen H.M. 11 u H.M en 5.30 (H.M.) (Zaterdagavond 7 uur H.M.)Chr. Geref Kerk 9 30 en 4 30 u ds J. Mannl; Geref. Gem. 9.30 u. loondienst en 3.30 u. ds. A F Hon- koop; 10 dec. 6.30 u. ds. Holman; Vrljz Prot. Geloofsgemeenschap. 10 u ds J. C. van Royen uit Rotterdam. Hazerswoude Herv. Gem. 10.30 u en 6.30 u. ds. L Boer Geref Kerk 9 en 5 u. ds. Brink. Hoogmude Herv Gem 10 u. ds M HanemaaUer te Alphen a. d. Rijn. Kaag Herv Gem. 10 u ds Brons geest te Hlllegom kat\vijk aan den Rijn Herv. Gem (Dorpskerk) 10 u. ds. A Makkenze; 6 u. ds. A. Baas Ontmoetlngskerk) 10 u. ds. R. C. H. ter Haar Romeny, vloot- predlkant M V.K. Valkenburg; 6.30 u. ds. A. Makkenze (Gymlokaal school Narclsstr.10.30 u. ds. G. Zonneveld te Valkenburg (Z.-H.); Geref. Kerk 10 u. ds. R. de Vries te Katwijk aan Zee; 5 u. ds. A. C v. Beek. man te Oeg6tgeest. 5 u. ds. J. P. Hon- nef. (Scheppingskerk kapel) 1030 u. ds. J P Honnef. Geref. Kerk (Hoofdstr.) 9 u. ds. J. van Drie 6.30 u. ds. F. Mln- nema (Scheppingskerk) 9.30 u. ds. Mlnnema. 5 u. ds. van Drie. Ver. Vrijz. Herv. (Gebouw Lindeln. 12a) 10.30 u. ds. T. Bruinsmat e Lelden. R.K. Kerk Par. De Menswording 9. 10.30 en 12 u. Leimuiden Herv. Gem. 9.30 dr. G. Hulst, 7 u ds. Van Ieperen. Geref. Kerk 9.30 u. ds. D. Averes. 7 u. ds. SJ. Tiemersma te Zwammerdam geref dienst ds. H. G Oostinga en ds. v. d. Woude. (Helv. kapel) 10 u. ds. H. G Oostinga (H.D). Geref. Kerk 10 u. drs A. E. van der Woude; Chr. Geref Kerk 10 en 4.30 u. ds. D. H. Blesma; Geref. Gem. 10 en 4 u. ds. W. Suyker; (Dond. 7.30 u. ds. W Suy- m^ÊlÊÊÊM illlbrordkerk) 10.30 u. ds. H. Aah bers (Jeugddienst). (Pauluskerk) 10 u. drs. G. H. Cohen Stuart. Zendingskapel (naast Zendingshuls) 10 u. mej. Chr. Slotemaker de Bruine. R.K. Kerk Pa rochiekerk (Zaterdagavond 19.30 u. Ned hoogmis) zondag 9.00 u. gelezen mis viering; 10 30 u. latynse hoogmis. 12 u. Ned. hoogmis; 18.30 u. avondmis WIJkkapel Bonaventura (zaterdagavond 6.30 u. zondagmorgen misviering om 8 en 10 u. Geref. Kerk Mauritsln. 10 u. ds. K. Vegter. 5 u. Oecumenische dienst. Ds. K. Vegter en ds. W. E. Ver donk. Ver. Vrijzinnig Herv. (Gemeen tecentrum) 10.30 u. ds. H. J. Kater (A'dam.) Geref. Kerk (Vrljgem.) Ge reformeerd Jeugdhuis. Jullanaln. 1 8.30 en 15.00 u. ds. M R. van den Berg. Katwijk aah Zee Herv Gem Nwe Kerk 10 u ds. Jac de Vos (oppas dienst). 6 u. ds. W. Vroeglndeweij; Oud. Kerk 10 u. ds W Chr. Hovlus (op pasdienst). 6 u. ds C. A van Harten uit Bodegraven; Ichtuskerk 10 u. ds. G. Bou (oppasdienst) 5 u. ds. J C van Hunnlk; Pnlëlkerk 9 30 u. ds. J. P. v. Roon (oppasdienst). 6 u. ds. W. Chr Hovlus: Groen v. Prinsterenschool 10 u. ds A Vink, Kapel Ziekenhuis bou- dulm 4 u. ds J. G. van Ieperen; Zee hospitium 8.30 u ds. H. C v. d Ende; Wijkgebouw ..De Hoeksteen" 10 u. do- vendlenst. Geref. Kerk Vredeskerk 10 u ds W. Bakker. 5 u. ds. R de Vries; Trlomfatorkerk 10 u. ds, A. C van Kerk 10 en 5 u. ds. H. C. v. d. Ent, Geref. Kerk (vrijg.) 9 en 7 u. ds. Postma uit Breukelen; 10.30 u. ds. C J Breen (bed. H.A 5 u. ds. C J J Breen (bed H A 5 u. ds. C. J. Breen (bed. H.A. en dankz.). Geref Gem. (Remlsestr.) 10 en 5 u. leesdlenst (woensdag 7 45 u. bijbellezing). Koudekerk aan den Rijn Herv. Gem 10 u. ds. Quak 7 u. (Jeugddienst) ds Aalbers te Oegstgeest Geref Kerk 10 u ds Makklnga 7 u ds Lllsen te Noord wijk Leiderdorp Herv Gcm (Geref Kerk. Hoofdstr.10.30 u. dr. F C Kam ker) Geref. Kerk (Vrijgem.) 10 en 4.30 u. ds. J. J. Verleur. Oud Geref Gem 9.30 en 3 u. Leesdlenst; (Dond 7 30 u. leesdiensti Ned Prot. Bond geen dienst. Nieuwkoop Herv. Gem. 10 u. ds Lalleman. 6.30 ds J. Gebraad. Geref Kerk 9.30 u. en 6.30 u. ds. R. J. A Hanenburg. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. en 6.30 u. dhr. J van Leeuwen Rem Geref. Gem 10 u. ds. G. Moen Meuwveen Herv. Gem. 9.30 ds. Ge braad. 6 30 ds Kalf (Jeugddienst) Ge ref. Kerk 9.30 u dr J Schelhaas Hzn te A'dam 6.30 u. ds J D Winkel te Sassenheim Noord wijk aan Zee Herv. Gem 10 u. ds. J M. Snijder (Warmond) (De Rank) 10 u. jeugdkerk 5 u. dr J G. B. Jansen. Ger. Keerk 10 u ds. C. Warner 5 u. ds. W Dekker. (Sole Mlo) 10 u. ds H. niesen. Herv. Ger. Evan gelisatie VGLO-school. Schoolstr. 2) 10 u en 5 u ds. W. van Tuijl (RIJssen). Noordwijk-Binnen: Herv. gem. 10 u. dr. J G B Jansen. 7 u. ds J. de Vos (Katwllk aan Zee). Geref. Kerk 9 30 u. de. W. Dekker. 5 u. ds. C. War ner (Van den Berghstichting) 11 uur ds H Lljesen Ned. Prot. Bond geen dienst. Oude Wetering Herv. Gein. 9.30 u. dr6. Dryver. Geref Kerk 9.30 u. ds. S Hoekstra. 6.30 u. ds D. Averes te Leimuiden. Rem Geref Gem. 10 u dr A. W Cramer RUnsaterwoude Herv Gem. 9.30 en 7 u. ds. Leemans. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords. 2.15 u. ds. G. Bouw te Schevenlngen. Rynsliurg - Herv, Gem (Grote Kerk) 9.30 u. ds. J. van DUk te Den Haag, 5 u ds. H. van Gosllga (Bethel- kerk) 9.30 u. ds. Van Gosllga, 5 u. ds. W. Slrach, Geref. Kerk Petra Kerk 9.30 u. ds. Bosma. 5 u. ds. v. d. Linde. Ma ranathakerk (voor kerkgangers Rapen- burgkerk) 8.45 u. ds. Byieveld. 4.30 u. ds. Bosma. Maranathakerk 10.15 u. ds v. d. Linde. 6 u. ds. Byieveld. Geref Kerk (vrygem.) Geen opgave ont vangen. Chr Geref. Kerk 10 en 5 u. dienst. Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 u dhr. Drijver. Geref. Kerk 9.30 u ds. S. Hoekstra. 6.30 u. ds. D. Averses te Leimuiden. Rem Geref Gem. 10 u dr A. W. Cramer. Sassenheim Herv Gem. 9 en 10.30 u. ds. A. Weetra, 6 u. ds. H. G. Oos tinga te Lisse; Geref. Kerk 10 u. ds J. D. te Winkel, 5 u. ds. H. v. d. Berg Ohr. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. L. S. den Boer. Voorschoten -Herv Gem. (Dorps kerk) 10 u. ds. Kievit (Leiden) 7 u. ds. Meyering (zangdlenst) (Hulp en Heil) 10 u. ds. v. d. Geest. (Ryndyk) 10 u. ds. Saraber. Geref. Kerk 9 u. 10.30 u. en 5 u ds. Modderaar. Geref. Kerk (Vrygem.) 10 en 5 u. ds. G. A. Hoek stra. Rem. Doopsgez. Kring (Cultureel Centrum) 10.30 u. ds. J W. Hilverda te Hilversum. R. K. Kerk H. Lauren- tlus (zaterdag 19 u.) 7.30. 9. 10.30, 12 en 17 u. H. Mis. Parochie Moeder Gods (zaterdag 19 u.) 8. 10 en 11.30 u. H.M. Valkenburg Herv. Gem. 10 u. ds. A Baas te Katwyk aan den Ryn. 6.30 u. ds G. Zonneveld. Geref. Kerk 10 en 6.30 u ds. Langeler (H_A.). Geref. Kerk (Vrygem.) 8.30 en 3.30 u ds. C. J. Breen (H.A.). Voorhout Herv Gem. 10 u. (H.A.) ds Oska mp Woubrugge Herv. Gem. 9.30 u hr. van Gorkum uit Soest, 6.30 u ds. Fran ken. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u ds. Dronkert uit Geesteren-Gelselaar. Ned. Protest. Bond. 7 u (O. Raedhuys) Prof. Smits uit Den Haag. Waddinxveen Herv. Gem (Brug- kerk) 9.30 u ds. A. v. d. Velden te Amersfoort. 6.30 u ds. J. R. Couperus. (Esdoornln.) 9.30 u ds. J. v. d. Heuvel. 6.30 u ds. T. van 't Veld. (Bethel) 9.30 ld. 5 u. ds. J. Verwelius. (Immanuel- kerk) 9.30 u dr. A. van Haarlem (H.A.) 7 u. ds. J C. Bresman te Gouda (jd.) Gref. 9 en 10.30 en 6.30 u ds. B. Koekkoek. Chr. Afgesch Gem. 9.30 en 5 u. ds A. P Verloop. Warmond Herv. Gem. 10 u. ds. J. G. v. Ieperen uit Katwyk. 7 u ds J M. Snyders. (H.A.) Zevenhoven Herv. Gem, 9.30 u. ds. Reijenga. Geref. Gem. 9.30 u. en 7 u. dr. M. J. Mulder te Badhoevedorp Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u. dhr E. Loerakker. R. K. Kerk Parochie Meerburg (Zaterdag 19 u.) en zondag 8.45, 10.30. 12.00 en 18 u. H.M. Zwammerdam Herv. Gem. 10 u. ds F, A. L. Franken te Woubrugge 6.30 u ds. Van der Made te R'dam. Geref. Kerk 10 u ds. SJ. Tiemersma. 6.30 u ds. A. P. Helner te Ter Aar Rem. Geref. Gem Geen dienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 8