Mao tegen geestelijke bovenlaag De Griekse sterke man vriendelijk maar beslis ONDERWIJS IN SPOOR CULTURELE REVOLUTIE Gesprek met vice-premier Pattakos Creativiteit in bont-couturi Prof. Lieftinck geopereerd Onbekommerd Museum Dal in Figueras! PAGINA 12 LEIDSCH DAGBLAD ZATERDAG 12 OKTOB (Van onze speciale correspondent Christian Roll) HONGKONG (GPD) Bij het begin van de culturele revo lutie in China legden de studenten van de Rode Garde con tacten in de fabrieken en communes, om met arbeiders en boe ren van gedachten te wisselen over de revolutionaire bewe ging en revolutionaire banden aan te knopen. Al in mei '39 schreef Mao Tse-toeng in zijn hoek „De oriën tering van de jeugdbeweging": Onze jonge intellectuelen moe ten zich onder de arbeiders en boeren, die 90 procent van de bevolking uitmaken, begeven om ze te mobiliseren en te or ganiseren. Zonder de steun van de arbeiders en boeren kun nen wij de strijd tegen imperialisme en feodalisme niet win nen. Wij kunnen ons niet alleen op de jonge studenten en in tellectuelen verlaten". Thans heeft Mao Tse-toeng de procedure omgekeerd en arbeiders en boeren opgedragen om naar de universiteiten te gaan en aldus de nieuwe generatie intellectuelen een heropvoeding te geven. In de toe komst zal de vorming van de nieuwe generatie berusten bi] de arbeiders, j ■boeren en soldaten. In zijn nieuwste geschrift verkon digde Mao Tse-toeng: „De meerder heid of de grote meerderheid van de studenten die op de scholen en uni versiteiten hun opleiding krijgen, kunnen zich aanpassen bij de arbei ders, boeren en soldaten; sommigen van hen hebben zelfs vernieuwingen tot stand gebracht. Zij dienen ech ter toch door de arbeiders, boeren en soldaten volgens de juiste poli tieke lijn omgeschoold te worden en hun oude ideologie volkomen te wij zigen. Zulke intellectuelen zijn wel kom bij de arbeiders, boeren en sol daten." Thans is de al geruime tijd gele den aangekondigde onderwij srevolu- tie op gang gekomen die de basis vormt voor de hervorming van de Chinese maatschappijwaarbij Mao Tse-toeng en de Chinese partijlei ding echter nauwelijks meer gelo ven in de utopie van een klassenlo ze maatschappij, waarin de arbeider en boer intellectueel en de intellec tueel arbeider en boer is. Levenstaak In het besluit van het centrale co mité van 8 augustus '66 over de gro te proletarische revolutie, wordt over het onderwijs gezegd1: „In alle soorten scholen moeten wij de door kameraad Mao Tse-toeng voorgestel- politiek volgen, en de opleiding zo danig met de produktieve arbeid combineren dat degenen die de op leidingen volgen, zich op moreel, in tellectueel en fysisch gebied ontwik kelen tot arbeiders met een socialis tische bewustzijn en een socialisti sche cultuur. De hervorming van het traditionele opvoedingssysteem, dat ook onder het communistisch regime nog lang standgehouden heeft, be schouwt Mao Tse-toeng als een van zijn levenstaken. De Chinese communisten hebben sinds zij in '49 in China aan de macht kwamen verschillende onderwijsex perimenten uitgevoerd, waarbij het accent nu eens op de praktische ar beid en de politieke scholing, dan weer op de studie en de verwerving van vakkennis lag. Al tien jaar gele den probeerde Mao Tse-toeng het Chinese onderwijsstelsel van de grond af te wijzigen; hij botste hier bij echter op de tegenstand van de partijbureaucratie, die als nieuwe eli te de privileges die het oude onder wijssysteem hun kinderen gaf, niet op wilde geven. Het onderwijs be rustte. ook onder de communistische regering, voor een groot deel bij de bourgois-intellectuelen en gaf voor namelijk theoretische kennis. De meerderheid van de Chinese studen ten beschouwde de studie als de springplank naar een funtie als amb tenaar en zij keek neer op arbeiders, boeren en al degenen die lichamelijk werk verrichten. De Chinese intellectuelen hebben altyd een zeldzaam superioriteits- vertoon en arrogantie aan de dag ge legd: ten teken dat ze nooit hun han den vuilmaakten, lieten zij hun vin gernagels groeien en droegen zij ge waden met bijzonder wijde lange mouwen. Wie zuiver theoretisch ge schoold was, kon het na verscheide ne examens tot achtenswaardig man darijn brengen. Dit ideaal maakt nog steeds grote indruk op de Chinezen, maar Mao Tse-toeng wil het met wortel en tak uitroeien omdat het naar zijn mening de sociale en eco nomische vooruitgang van China in de weg staat. Men beweert dat Mao Tse-toeng alle intellectuelen veracht en alle boekenwijsheid afwijst. Dit is echter helemaal niet waar. Op de eerste plaats bestaat de partijleiding uit een intellectuele elite, op de twee de plaats was Mao Tse-toeng toen hij in het archief van de universiteit van Peking werkte, zelf een boekenwurm die talloze literaire en filosofische werken verslond. Mao Tse toeng wil alleen een eind maken aan de Chine se intellectuelen en op de Chine se hogescholen dominerende boeken geleerdheid afschaffen. Chinese stu denten weten vaak op excellente wy- ze een theoretisch probleem op te los sen, waarvoor zij zonodig zelfs een heel wetenschappelijk werk uit het HONGKONG (AP) Het Chinese leger heeft een begin gemaakt met de registratie der partijleden. Waarnemers menen dat dit het begin is van de reconstructie van de communistische Chinese par tij volgens de richtlijnen van het leger. Tientallen berichten, die op het ogenblik uit China in Hongkong binnenkomen, reppen van grootscheepse re gistratiecampagnes onder toezicht van legerofficieren en politieke commissarissen, die aan de strijdkrachten zijn toegevoegd. Deze berichten wijzen erop, dat het leger de revolutionai re comités in geheel China vast in zijn greep heeft. Hoewel de legerleiders for meel nog steeds trouw zijn aan Mao Tse-toeng en diens richtlijnen ten uitvoer bren gen, blijken zij in tenminste negentig procent van de re volutionaire comités ouder wetse, pragmatische conser vatieven te zijn, die vastbe sloten de orde willen herstel len in het land dat sinds twee jaar kampt met geweld van Mao's culturele revolutie. ook revolutionaire leraren een leer lingen zitting hebben. De duur van het lager onderwijs wordt van zes tot vyf en van het hoger onderwijs van zes tot viei- jaar teruggebracht. Daar door is het mogelijk dat de Chinese kinderen reeds op 15 en 16-jarige leeftijd de hogere school achter de rug hebben. Na de hoogstens negen jaar duren de basisopleiding volgen enige jaren van praktisch werk in de landbouw of industrie. Pas als de jonge Chi nees voldoende praktische ervaring heeft kan hij tot de studie van een hogeschool toegelaten worden, als hij daartoe naar het oordeel van het „col lectief" echter voldoende capaciteiten blijkt te bezitten. De duur van 't ho- geschoolonderwijs moet, naar de aard van de faculteiten, van vier tot twee jaar teruggebracht worden. Het systeem van corrigeren en proefwer ken moet afgeschaft worden om de jonge mensen niet in de vrije ont plooiing van hun krachten te hinde ren. Massa hoofd leren; zij kunnen echter deze kennis niet in de praktyk toepassen. Praktijk Hoe de onderwijsrevolutie er in de praktyk uit zal zien is nog niet hele maal duidelijk. Voorlopig zyn de door arbeiders samengestelde „ar beidersteams" naar de universiteiten getogen, om erop toe te zien dat de leer van voorzitter Mao ook in de praktijk toegepast wordt. Aan het praktische werk zal in de toekomst bijzondere aandacht worden besteed. Zo moeten de scholen voor zover mo gelijk, nu reeds hun eigen boerderijen en werkplaatsen hebben. De fabrie ken moeten eigen scholen in het le ven roepen, waarin het praktische werk aan de machines op de voor grond staat. Op het platteland zal in de toekomst iedere produktiebrigade een lagere en misschien ook een mid delbare school hebben en iedere school zodat de kinderen bij hun ou dei's kunnen blijven wonen. Op deze manier wordt geld bespaard. In de steden moet de leiding van de scholen in handen komen van de arbeiders en op het platteland van de kleinere boeren. Het volksbevrijdingsleger heeft de opdracht de arbeiders en boeren bij hun opdracht bij te staan. By iede re school wordt een „onderwysher- vormingscomité" in het leven geroe pen, waarin naast vertegenwoor digers van de arbeiders en boeren Met zijn onderwijshervorming wil Mao Tse-toeng de in China bestaan de kloof tussen stad en land en hand- en geestesarbeid overbruggen; hij wil aan de superioriteit en de ar rogantie van de Chinese intellectue len een eind maken, de verburgelij- king van het bestuursapparaat te gengaan, het eenzijdige streven naar privileges, baantjes en winst de kop indrukken en vooral het tempo van de economische en sociale ontwikke ling bespoedigen. Tenslotte gaat het er Mao Tse-toeng, met zijn onder wijsrevolutie om, het volksonderwijs een bredere basis te geven, waardoor een opmerkelijke verhoging van de industriële en landbouwproduktie be reikt kan worden. Ook China heeft, zoals alle ontwikkelingslanden, ge brek aan een brede, technische ge schoolde bovenlaag die een bedrijf kan laten lopen en met machines om kan gaan. De onderwijsrevolutie is a priori een poging om met eenvoudi ge middelen, het verminderen van de opleidingsduur betekent een be sparing op de staatsuitgaven een zo groot mogelijke bovenlaag met middelbare vooral praktische kennis, te vormen. Mao Tse-toeng heeft bovendien een groot vertrouwen in de mogelijkhe den van de massa, waaraan hij het scheppende werk opdraagt. Zo komt men in de Chinese pers herhaaldelijk berichten tegen, hoe eenvoudige ar beiders in hun bedrijf uitvindingen doen en vernieuwingen invoeren. Van de Chinese jeugd wordt vandaag de-dag een flinke portie idealis me verwacht, overeenkomstig de leer van Mao Tse-toeng met zijn appèl op zelfverloochening en offerbereid heid, hoe de Chinese jeugd op de on derwijsrevolutie zal reageren, is nog niet te zeggen. Ook dit plan zal on getwijfeld op enige tegenstand stui ten. Vele Rode Gardisten zul len zich na de genoten vrijheid niet graag weer aan de strenge discipline en controle van de arbeiders, boeren en soldaten onderwerpen. Het is een gigantische opgave, waarvoor Mao Mao tussen de studenten tijdens een demonstratie in Peking zich gesteld heeft met de hervorming van het Chinese onderwijs. Hiervoor heeft hij zoals altijd, alleen maar richtlijnen maar geen oplossing ge geven. ADVERTENTIE Bont is „in". Logisch ook. Er is immers gj produkt, dat de aantrekkelijkheid van J vrouw zó accentueert als bont. Ieder ontw leb moet een creatie zijn, passend by de pen lijkheid van de draagster. Dat is wat wij willen: iedere vrouw de mantel die by haar hoort. Bij van Egmond kan dat. Doordat wy onjl uitgebreid mogelijk oriënteren in binnen, buitenland, vindt U in onze zaak alls de noemer „creativiteit in bont-couture' Wat de grote ontwerpers in Parijs en decreteren, vindt U bij ons. Dat mag U verwachten, want juist bont krijgt meer meer een eigen leven in de mode wereld, i stylvol, maar tegelijkertijd een uitbun; leven. Inderdaad, bont bezitten is een feest. FOURRURES BREESTRAAT ATHENE (GPD) De „sterke man" van de Griekse offi ciers-junta, minister van Binnenlandse Zaken en vice-premier Stylianos Pattakos, ontvangt mij uiterst vriendelijk in zijn ambtelijk bureau. Aan de muur hangen nog altijd de foto's van het uitgeweken koningspaar. Zelfbewust en robuust gaat Pattakos ervoor zitten, als hij de bezoeker uitnodigt maar los te branden met zijn vragen. Nog voordat het vraaggesprek begint, doet zich een incident voor, dat uit een filmcomedie van De Sica afkomstig had kun nen zijn. Als ik namelijk de minister verzoek de bandopname- apparatuur, die ik heb meegebracht, te mogen gebruiken, knikt Pattakos instemmend en zegt: „Natuurlijk mag dat. Trouwens, dan behoef ik ook mijn eigen bandrecorder niet te verbergen". Hij grijpt in zijn linker jaszak en haalt een klein opname apparaat te voorschijn. Het wordt naast het mijne gelegd. UTRECHT (ANP) Prof. dr. P. Lieftinck, directeur van de Wereldbank en oud-minis ter van Financiën, verblijft se dert 26 september in de kliniek voor neuro-chirurgie van het Academisch Ziekenhuis in Utrecht. Hij is op 28 september door prof. dr. H. Verbiest na een hersenbloeding geopereerd. Zijn gezondheidstoestand is thans bevredigend. Het is nog niet bekend wanneer prof. Lieftinck het ziekenhuis kan verlaten. ADVERTENTIE De lepe, maar zeer spraakzame Griekse houwdegen weet nu precies dat hij wat hij nu zegt, later niet zal kunnen tegenspreken. Pattakos schijnt echter geen man te zijn die zich ergens om bekommert. Hij praat er, nu eens afgemeten en in korte zinnen, dan weer hartstochtelijk of honend, op los. Hij stelt tegenvragen en tegenspraak verleidt hem onmid- delyk tot een discussie. Op de eerste vraag, of hy het met me eens is dat de Westelijke wereld het huidige Griekse regime ais een .fascistische dictatuur" beschouwt, antwoordt de minister zonder diplo matieke retoriek: „Helaas gaaf de Westelyke wereld de weg naar het communisme. En zij volgt het rode fascisme op een zeer domme ma nier". Ik vraag mijn gesprekspartner wat hy er dan wel van zegt dat een man als de Britse premier Wilson, die toch bepaald geen communist is, het Griekse militaire regime enige tijd geleden beschreef alls „barbaars". Pattakos kijkt me getroffen aan. Dan zegt hy terughoudend, dat de heer Wilson de grens der hoffelijkheid heeft overschreden. Maar een ogen blik later verklaart hij ronduit: „Als de heer Wilson dat werkelijk heeft gezegd, dan is hij vermoedelijk niet goed gezond. Overigens", voegt hij daaraan toe, „mengen de Grieken zich niet in de Engelse binnenlandse aangelegenheden en daarom moe ten die vreemden zich ook niet men gen in de binnenlandse aangelegen heden van Griekenland". Op de vraag of er vrije verkiezin gen zullen komen en of de huidige re gering de uitspraak van het volk ook zal aanvaarden als het een an dere regering blijkt te wensen, ant woordt Pattakos: „Als het volk dat doet, dan zullen we de macht na tuurlijk aan een nieuwe regering overdragen". Overigens voegt hij daar met een listig lachje aan toe, niet te weten of vrije verkiezingen in de Westelyke landen werkelijk zo vry zijn als de vragensteller blijk baar aanneemt. Maar in Grieken land. dat kan ik gerust van hem aan nemen. in Griekenland zullen de verkiezingen in elk geval volkomen vrij zijn. Nooit gekozen Is dan, naar de mening van de minister, bij vrije verkiezingen niet ook een oppositie nodig, zodat se rieus kan worden gekozen? En waarom laat men in Griekenland geen oppositie toe? Waarom worden oppositieleiders in de gevangenis op geborgen? Daarop reageert Pattakos zo: „Wij hebben de partyen niet opge heven. maar hun activiteiten verbo den. Bovendien hebben wy slechts tydelyk enige artikelen van de wet buiten werking gesteld. We hebben Schrijver van bijgaand artikel is Alfred Wolfmann, correspon dent in Bonn van het Israëli sche avondblad „Jedioth Achro- nofch". akt sor ist ja* nu rust nodig. Neem nu Andreas Pa- pandreoe. die zich als de leider van een party beschouwt, hoewel nie mand hem tot leider van een party heeft gekozen. Hetzelfde geldt voor zyn vader, George Papandreoe, die nooit tot partyleider is gekozen." Ik verander het onderwerp van ge sprek. Als Jood, die zelf heeft onder vonden wat erkenning van het staatsburgerschap kan betekenen, interesseert het my waaraan de Griekse regering het recht ontleent om Griekse burgers eenvoudig het staatsburgerschap te ontnemen en hen dus statenloos te maken alleen maar omdat zij tot de oppositie be horen. Pattakos wijst erop dat dit ge beurt volgens wetten die onder het oude parlementaire systeem in 1952 tot stand zijn gekomen. „Een onder zoek wordt ingesteld om vast te stel len of een communist of iemand an ders die zich in het buitenland tegen het vaderland misdraagt, het staats burgerschap afgenomen zal worden. Er wordt een voorstel gedaan, waar over ik als minister van Binnen landse Zaken overeenkomstig de wet beslis. Een actrice als Melina Mercouri heeft tegen Griekenland gewerkt. Zij riep de toeristen op niet naar Griekenland te gaan. Zij heeft geld verzameld om wapens te ko pen, die hierheen gebracht en tegen Griekenland gebruikt moesten wor den." *9 Geen aangifte" Opnieuw een verandering van the ma. Wat heeft de minister, die steeds heeft ontkend dat er door zyn ondergeschikten gemarteld wordt, te zeggen over de aanklach ten van de Griekse socioloog Nota ras. die voor een bij zonder militair gerechtshof in Athene feiten heeft beschreven over folteringen welke hem in de gevangenis waren over komen. Minachtend maakt de bewindsman een handbeweging: „Notaras liegt. Hy vertelt sprookjes. Hy is toch ad vocaat en weet dat folteren in ons land verboden is. Waarom heeft hij dan geen aangifte gedaan?" Ik wys hem erop dat Notaras als beklaagde voor het gerecht details van folteringen heeft beschreven en met zware straffen rekening diende te houden als zijn beschuldigingen niet op waarheid berustten. Overi gens waren er ook medebeklaagden tot zware tuchthuisstraffen veroor deeld hoewel zy alleen maar opposi tie bedreven hadden en niet eens communist geweest waren. Pattakos denkt er niet lang over na: „Voor onze rechters komen niet alleen communisten, maar ook alle illegalen en alle anarchisten". Zijn dan de hoge officieren, die hier voor het gerecht komen, anar chisten? „Daarover beslist de rechter en niet ik". Staatsgrepen Nieuw thema: „Welk mandaat hebben u en premier Papadopoelos en de gezamenlijke Griekse regering van het volk gekregen? U hebt door een gewelddadige putsch de macht veroverd. Waaraan ontleent u het recht in naam van het Griekse volk te spreken?" „Als u de geschiedenis van Grie kenland leest, zult u ontdekken waar aan wy het recht ontlenen. U hoort toch niet voor het eerst van een revo lutie in een of ander land?" De minister heeft me nog altijd niet verteld hoe hij aan het mandaat komt. Ik attendeer hem erop dat zul ke staatsgrepen inderdaad in com munistische landen hebben plaatsge vonden, maar dat hij ongetwijfeld niet met een communistische leider vergeleken zal willen worden. „Gelooft u dat de Amerikaanse re volutie communistisch was? En de Franse revolutie? En de Duitse offi cieren, die zich in de laatste oorlog tegen Hitier verzetten, een mandaat?" „O ja, dat mandaat hadden G opstand tegen Hitler was ga. vaardigd omdat Hitier een I dictator was". da? Maar daarover heeft ministe takos blijkbaar zyn eigen gedi Misschien is hy het er wel m« maar in elk geval wenst hij dt se situatie van toen niet op hel kenland van heden toe te P i\e Verdere vragen over dit the® den niet op prijs gesteld. icht MADRID (AP) Salvadcf is van plan in Figueras, in i towe vincie Gerona (Spanje) eer. hem genoemd museum te F Het Het museum moet in ee jen theater komen en zal schil iliaa tentoonstellen van schilders u "dei „Dali tijdperk." aldus heeft d< te meester' aangekondigd. Dali heeft reeds het van Woningbouw bezocht om gering zijn plannen voor Daai sn ge ng istriè Rtlee lar d nd oesct ogeli mi J» «ion I serst

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 12