Over relatie schrijver lezer is weinig bekend „Eindeloze liefde „Con Amore ontroerend „Req Verdi's uiem" j Literatuur-socioloog drs. A. Nuis: Binnen 15 tellen klaar: .Theater" voor K. en TOEGEWIJDE VERKLANKING 99 111 DE CRISIS IN DE R.K. KERK Jean Paulhan -83~ overleden Actrice Willy Haak overleden (jollandia Team werkt aan opera VRIJDAG 11 oktober 1968 leidsch dagblad PAGINA 23 (GPD) Vóór de laatste wereldoorlog waren de schrijvers vrijwel zonder uitzondering academici, die zich richtten op de bovenlaag van de samenleving. De kwaliteit van hun boeken was, letterkundig gezien, hoog. De oplagen waren klein. Een bestseller werd door de critici met wantrouwen bekeken dat kon nooit veel zijnNa de oorlog kwam de grote omme keer De academicus onder de schrijvers is een zeldzaam ver schijnsel geworden. De bestseller wordt nu met heel andere n bekeken. merkwaardige verschuiving is door drs. A. Nuis gesignaleea-d in het januarinummer van ..De Gids". De heer Nuis is medewerker van prof. H. A. Gomperts die in Leiden moder ne Nederlandse litera/tuur doceert. Een verklaring voor die verschuiving lean hij niet geven, zomin als hij antwoorden heeft op vele vragen die hem bezighouden. Men zou hem li teratuur-psycholoog kunnen noemen, i hij is vast van plan tal van nog liet opgehelderde verschijnselen in de vrcreld van het boek boven water te brengen, zoals bijv prof. Escarpit in Frankrijk doet. „Alle onderzoekers hebben zich tot dusver vrijwel uitsluitend beperkt tot de verkoop van het boek, maar strek ken zich niet uit tot de relatie tus- len schrijver en lezer. Ik zou wel eens, al was het maar van één boek, «illen weten waar het terechtkomt i wie het leest". Actief en passief De heer Nuis heeft over bepaalde eersdhijnselen wel enig inzicht verkre- jen. Zo verdeelt hij het Nederland- ie lezerspubliek in twee groepen: een ictieve en een passieve groep. De ac- ieve groep bestaat uit lezers die al- ijd direct reageren en voor een dia- oop met de schrijver zorgen. De ac- ieve groep omvat ongeveer 30.000 nensen. Weet een schrijver door die [roep heen te breken met een hoger 'erkoopcijfer. dan is er sprake van besteller. Van 't Reve is dat ge- Hermans daarentegen richt zich specifiek tot de actieve groep, dat anderen wellicht nooit zal berei- n. ,.Het is natuurlijk prettig voor li schrijver, dat hij kan rekenen op 'n actieve groep van 30.000, maar s kleine taalgebied brengt met zich dat deze groep ook de buiten- mdse literatuur pleegt te volgen. Als •volg hiervan wordt de Nederland - schrijver wat neerbuigend behan- ;ld door het publiek waarvoor hij Jhrijft". Diverse genres Een probleem voor de literatuur- icioloog 'is het onderverdelen in gen- Wat is literatuur? Waar ligt de grens met de sub-li- •ratuur, de thrillers en de liefdcs- terhalen? Dan zijn er de enorme oplagen van loeken. die vroeger „keukenmeiden- jomans" werden genoemd, boeken die Jolgens een bepaald recept worden i 'reschreven en waarvoor men in Ijjunerika zelfs schriftelijke schrij- I Ipscursussen kan volgen. Een ande- [Jfc sector is die van de pornografi- (che boeken, die toch ook een f lin ie markt hebben. De grenzen zijn Khter volstrekt onduidelijk en tussen Ie grenres in liggen grote overgangs leden. Schrijverssucces Frankrijk heeft prof. Sscarpit uit irdeaux de laatste jaren interes- ite onderzoeken naar de relatie 9 ADVERTENTIE SOr schrijver-lezer gedaan. Hij heeft zich o.m. beziggehouden met de vraag: ie het inderdaad zo dat de tijd uit maakt wat literatuur is? In de Na tionale Bibliotheek van Frankrijk be vinden zich alle boeken die de laat ste 450 jaar in dit land zijn uitge geven. Toen dé hoogleraar in ency clopedieën en schrijvershandleidingen do opsomming van schrijvers verge leek met de in de bibliotheek opge nomen schrijvers, bleek slechts één procent te zijn vermeld. 99 was in de vergetelheid geraakt. Merkwaar dig is, dat de kwaliteit van de boe ken van vele schrijvers uit de groep van 99 beslist niet inderdeed voor die van sommige schrijvers, die tot de uitverkoren één procent behoren. Tenslotte bleek, dat „de tijd zal het wel leren" niet opgaat voor schrij vers. En het onderzoek concludeerde, dat als een schrijver omstreeks de middelbare leeftijd niet is geslaagd, hij zijn sucecs verder wel kan ver geten Het zou interessant zijn als er in ons land iets zou worden gedaan aan literatuur van sociologisch onderzoek. De heer Nuis: „Cultuur-sociologie bestaat allang, maar heeft zich al tijd gekenmerkt door een algemeen beschouwend karakter, In de heden daagse sociologie zit echter meer iets van ontleden, tellen, onderzoeken, concretiseren. Ik ben bezig verklarin gen te zoeken voor bepaalde ver schijnselen. Anderen doen dat ook. Wij zouden elkaar eens moeten vin den en bekijken wat we op tafel kun nen brengen Drs. A. Nuis (Foto LD/Holvast) ADVERTENTIE yoghurt vla-flip En nog door de melkman thuisbezorgd ookl De Fransman Roussin is er één, die het klappen van de zweep kent. Hij is een typisch vertegenwoordiger van het boulevard toneel en voor het „avondje uit" komt men bij hem op plezie rige wijze aan zijn trekken. Zijn stukken voeren uiteraard de naam blijspel, maar hellen naar de klucht. Trouwens, het brede niemandsland tussen blijspel en klucht is nu net het terrein, waar het boulevardtoneel het van moet hebben. De zaak flink in het gekke gegooid, met net nog aanvaardbare onwaarschijn lijkheden en toch ook hier en daar menselijke trekjes, die wer kelijk interessant zijn; wat wil men meer? dat iemand het hoort aan de andere kant. Dat kè,n allemaal. Op het toneel kan èlles. Maar op één voorwaarde: dat het sprankelt van geest. Wij ont zeggen Roussin een grote mate van geestigheid niet; zijn dialogen zijn vaak kostelijk, zijn verwikkelingen ook. Maar naar de geest van zijn stuk gooit hy als goed Boulevardier met de pet. De Toneelgroep Theater heeft het uit 1962 daterende stuk verdienstelijk vertoond. Maar het kwam ons voor, dat de vertaler en regisseur, Ernst van Altena. het meer naar de sfeer van de klucht had getrokken dan op zichzelf nodig zou zijn geweest. De Franse schrijver was knap genoeg om aan zijn vier figuren: de man, die zijn „eindeloze liefde" wenst; zijn vrouw, die dat wel aan kon zien. De Verwikkelingen Als een jonge getrouwde man, al leen voor een rustkuur met vakantie een jonge, gelukkig getrouwde vrouw ontmoet en haar zijn platonische lief de verklaart, die zij accepteert, met de uitdrukkelijke mededeling, dat zij haar man niets zal verbergen, lig gen heel wat verwikkelingsmogelijk heden voor het grijpen. En wie be reid is de auteur in goed geloof te volgen, kan een avond lachen om te bewijzen, dat het idee „ik heb haar lief; maar niemand heeft daar iets mee te maken, noch er zich gekwetst door te voelen" in die praktijk niet opgaat. Als dan bovendien de twee echtparen, die bij de liefde betrokken zijn, in twee kamers naast elkaar ge zet worden, met een denkbeeldige tussenwand, komt er nog een dimen sie bij. Alle geliefden, die geliefd zijn, of verliefd worden, of ermee ophou den, kunnen Alles zeggen, zonder LEIDEN Een versterkte Chr. Oratoriumvereniging „Con Amore" heeft gisteravond in een stampvolle Stadsgehoorzaal voor een verrassing gezorgd. Zij was van het traditionele repertoir radicaal afgestapt en wijdde zich met bezieling aan het van een gloedvolle, roman tische „opera"-sfeer doortrokken, veeleisende „Requiem" van Verdi, dat door zijn unieke dramatische expressie nog steeds tot een der meest geliefde werken uit de koorliteratuur be hoort. Verdi schreef dit Requiem ter nagedachtenis aan zijn intieme vriend, de Italiaanse vrijheidsstrijder en dichter Alessandro Manzoni, in 1873 overleden. Hij deed dit met al zijn zuidelijk geaarde religieuze intenties. Intenties, wellicht bevreemdend voor de meer nuchter ingestelde noorderling, niettemin zuiver en natuurlijkdoor en door oprecht. 27 januari 1901 verliet Verdi deze aarde, doch zijn muziek heeft nog niets van haar ontroerende macht en pracht, haar intense suggestivtteit en zielvolle gevoeligheid ingeboet. Met als overweldigende slotclimax het „Libera me!" („Bevrijd mij!"), een smeking naar welker vervulling een ganse mensheid geslacht tot geslacht snakt. Na Rossini's dood op 13 november 1869 had Verdi reeds dit responso rium „Libera me" geschreven, doch van een voltooiing was toen niets kunnen komen. Na Manzoni's ster ven componeerde hij echter met vol. Ie inspiratie onder de diepe indruk van het voor hem zo smartelijk ver lies als in een roes dit grootse Re- quim, dat op 22 mei 1874 in de San Marco te Venetië onder zijn leiding de eerste uitvoering beleefde. Niemand ontkomt aan de indrin gende kracht van deze muziek met haar melodieuze schoonheids- spanningen, haar treffende bewogen heid, haar innige devotie en vooral niet aan de enorme hoogtepunten, bijv. de visionaire schildering van het „Dies irae" (Dag des oordeels) met zijn felle orkestslagen, zijn fantasie volle chromatiek, imponerende ba zuingeschal en scherpe ritmiek. Deze muziek moge dan sterk wijzen in de richting van de veredelde opera: het zy zo Wanneer dan het Requiem, na de magistrale Fuga en de fluisterende smekingen van de sopraan, eindigt met het tere C-majeur akkoord, blijft daar ondanks de bezwaren die sommigen er tegen kunnen aan voeren - de herinnering 'n een groot se schepping van een componist, die naast de vocale en instrumental schittering, toch ook de verstilling lief had. waarvoor wij o.a. verwijzen naar het in de aanvang door het koor gezongen „Requim in aeternam" en het ingetogen „Agnus Dei" voor so praan en alt. Verdi schreef in dit „Requiem" een sterke aangrijpende muziek, gigan tisch en suggestief in haar opbouw en getuigend van dat geniale mees terschap, waarmee hij een wereld veroverde. Solisten Voor Jan Pasveer en zijn koor een opgave, welke geheel nieuwe eisen stelde. Eisen, waaraan met veel overtui ging en kunnen bijzonder bevredi gend is voldaan. Een koor, dat zich in veel opzichten opgeheven voelde, dat met te loven dicscipline zich wijd de aan de fuga's van het „Sanctus" en het „Libera me", zulks deed in gave klankverhouding en kleur en dat zich nauw verwant voelde aan Verdi's geest, gestimuleerd als het werd door een dirigent, die zijn be schaafd materiaal tot hoog niveau wist op te voeren, ook al hadden wij hier en daar fijnzinniger nuancering, differentiatie en raffinement gewenst. Niettemin een te waarderen presta tie, ook stylistisoh. ondersteund door het Gewestelijke Orkest voor Zuid- Holland voor wie de begeleiding een krachtproef betekende, welke slechts matig lukte, al willen wij graag een uitzondering maken voor de kranige prestaties dei' blazers. Hét solistenkwartet gaf gemengde Indrukken, want de stemmen har monieerden onvoldoende, ondanks te loven individuele kwaliteiten der vo calisten. De sopraan Maaijke van der Lugt beheerste haar omvangrijke partij, waarin de hoge Cs moeilijk# struikel blokken zjjn, ln menig opzicht magi straal. Toch hoedde zij zich voor te grote stemuitzetting in de hoogste re- Solisten en dirigent in Ver di's „Requiem". V.l.n.r. Pieter v. d. Berg (bas), Wilhelmine Mat- thes (alt), Jan Pasveer (dirigent), Marijke v. d. Lugt (sopraan) en Charles Holland (tenor). (Foto LD/Holvast) gionen, waardoor afbreuk wordt ge daan aan het fraaie timbre, dat spe ciaal in het mezzavoce en de pianis- simi de aantrekkelijkste facetten openbaart. De alt Wilhelmina Matthes was we derom een waardevolle kracht, op wie te bouwen valt. Waarom zij echter alles wat zij zingt met zoveel na druk doet, is ons niet recht duidelijk. Het is beslist onnodig steeds zoveel mogelijk het forte op te zoeken. Daarmee is de geest van dit overi gens extatische werk in de medidatie- ve passages toch zeker niet gebaat. Met groot genoegen beluisterden wij wederom de innemende en nobele te nor van Charles Holland, ook al ver loopt zijn toonproduktie in het hoog ste register niet altijd volkomen vrij. Dat hij zich soms niet tot in de de tail aan de partituurlij ke voorschrif ten houdt, die „vrijheden" moeten wij hem maar vergeven, zij het node. Indringend klonk de sonore stem van Pieter v. d. Berg, ondanks de geannonceerde verkoudheid. Hij is met de opera tot in de vezelen ver trouwd, zijn bas bezit allure en ka rakteristieke zeggingskracht. Hij dient zich echter te hoeden voor een te veel „ophalen" van de toon, wat ln dit Requiem minder passend is. Niettemin deed zijn vloeiend en ge makkelijk aansprekend zingen wel dadig aan. Ook ditmaal heeft deze Verdi reeds eerder onder Van Otterloo en BERN (AFP) De Zwitserse rk. theoloog prof. dr. Hans Kung heeft in een vraaggesprek voor de televisie verklaard niet te geloven, dat men hem in het Vaticaan voor ketter zal uitmaken. Wel werd er op het ogen blik door de Vaticaanse congregatie voor de geloofsleer een onderzoek in gesteld naar zijn boek „De kerk", maar dit betekende niet dat dit on derzoek zou uitlopen op een beschul diging van ketterij. Een gedachtewis seling zou veel ophelderen, aldus Kung. Kung was het niet eens men hen die menen dat Paus Johannes XXIII en het concilie verantwoordelijk zijn voor de huidige crisis in de R.K Kerk. De oorzaak van deze crisis moest men eerder zoeken in de „toestand van verstening" waarin de kerk zich zijns inziens al verscheidene eeuwen be vindt. Alle vraagstukken hadden zich tegelijkertijd voorgedaan, omdat het jongste Vaticaanse concilie een analyse van de toestand had moge lijk gemaakt en de deur voor de ver nieuwing open had gezet. Prof. Kung, die als deskundige van het Duitse episcopaat had deelgeno men aan het jongste Vaticaanse concilie, heeft het werk en de con clusie van dit concilie in verschillen de werken geanalyseerd, waaronder het boekje „De kerk". PARIJS Jean Paulhan, een van Frankrijks meest bekende letter kundigen, is op 83 jarige leeftijd te Parijs overleden. Paulhan was lid van de Academie Franc aise. Hij heeft een deel van zijn jeugd doorgebracht in Madagascar, waar hij les gaf en in de goudmijnen werkte. In 1912 keerde hij terug naar Frankrijk en begon een roemrijke literaire carrière. Paulhan was in de tweede wereld oorlog in het verzet. In 1963 werd hü opgenomen in de Academie. AMSTERDAM (ANP) In Driebergen is in de ouderdom van 71 jaar overleden. De actrice Wil ly Haak. Wegens ziekte kon zij de laatste jaren niet meer optreden. De laatste grote rol die zij speelde was die van Claire Zachanassian in Dür- renmatt'8 „Het bezoek van de oude dame" bij toneelgroep Theater. De crematie zal maandag 14 okto ber om 10.00 uur te Westerveld plaatsvinden. driemaal onder Arlbo met diens Toonkunstkoor hier uitgevoerd een frappante indruk gemaakt. Zün „Requiem" waarmee h|j de mensheid nog altUd gelukkig maakt, is en blijft onverwoestbaar. En dat men er de grote waarden diep van heeft ondergaan, is geble ken uit het dankbare, zelfs opgeto gen applaus, waarmee men zowel di rigent als koor en solisten heeft be loond. Een sympathiebetuiging, die alle be trokkenen goed zal hebben gedaan. h. vrouw, die de liefde gepresenteerd kreeg en haar man, die dat dan toch maar niet nam, sommige zeer men selijke kwaliteiten te geven. En die kwamen in deze vertoning niet ge heel tot hun recht. Hans Oroiset, de leider van „Thea ter". die men eigenlijk te zelden ziet, speelde de liefdevolle hoofdfiguur. Met vaak kostelijke gebaartjes en mimiekjes vond hij een uitweg voor zijn platonische lading. Vlot, net nog geloofwaardig en bij voortduring amusant. De twee vrouwelijke rollen waren toevertrouwd aam Fenneke Andreae en Margriet de Groot. Wij leven in een tijd, dat jonge kunste naars, die net van de toneelschool zijn gekomen, vaak al hoofdrollen krijgen toebedeeld. Dat geeft hun kansen. Maar de kans zit er ook in, dat het gebrek aan routine opvalt. Dit gold voor Fenneke Andreae, die bovendien kwam te staan tegenover de wèl zeer geroutineerde en voor dit soort werk bij uitstek begaafde Margriet de Groot. Het neemt niet weg, dat we met belangstelling de verdere ontwikkeling van Fenneike Andreae mogen volgen. Het zou ons niet verwonderen als haar begaafd heid in andere richting dan het blij spel zou blijken te wijzen. De vierde in het team, de man, die het niet nam, was in goede handen bij Eric van der Donk; hij was innemend en trof een juiste toon. Het verzorgde décor van Herman Gordijn deed het op het te kleine Leidse toneel goed; de ruimte lede groter dan zij tot veler wanhoop in werkelijkheid is. Speciaal mag ook melding worden gemaakt van de fraaie dameskostuums van Edgar Vos. Een avond van luchtige verwikke ling schonk K. en O. zijn getrouwen dus; waarbü niemand spijt behoeft te hebben gehad, dat de liefde niet al te eindeloos duurde. DX ADVERTENTIE INTERNATIONAAL BEKROOND Verkrijgbaar bij: Herenstraat 83 Breestraat 137 UTRECHT (ANP) Vijf com ponisten en twee schrijvers werken in opdracht van de Ned. Opera stichting aan een eigentijdse opera, die tijdens het Holland Festival 1969 in Theater Carré in Amsterdam in première za! gaan, zo blijkt uit een mededeling van de Stichting Gau- deamus. De componisten zijn Louis Andries- sen, Reinbert de Leeuw, Misja Men gelberg, Peter Schat en Jan van Vlijmen. De tekst voor de opera wordt geschreven door Harry Mu- lisch en Hugo Claus. D? tekst is ontleend aan het Don Juan-verhaal en behandelt „De imperialistische bemoeiingen van de V.S. in Zuid- Amorika".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 23