Hegemonie van New York weer eens onderstreept I l 3 Jubileum „Zanglust" SIMFHOIKI Fnncis en De Kooning roipen vragen op WEG ROOS! f3.90 Amerikaanse kunst in Amsterdam Geen proces tegen prof. Schillebeeckx ïl ET NIEUWE WAERDYE-KLAAR-BÈ-JE" PAARPLAN IEDT NAAST DE EWONE VOORDELEN EVOLGENDE KCLUSIEVE PLUSPUNTEN: "DE WAERDYE KLAAR-BÈ-JE" Nylons die Dunner en toch Sterker zijn. Met schriftelijke Garantie. Bachs ,Hohe Messe' in Monnikendam In Bodegraven: UW WIJNHANDEL NIEPOTH'S WIJNKELDER DE WIJNKELDER „Photokma"-speld voor Dick Boer Amsterdam koopt kunstwerken wella nried k I door 8 x wella med [NSDAG OKTOBER 1968 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA ^MSTjfcDAM (GPD) Het is kortelings, bij de uitreiking iran d^alensprijs Internationaal aan de Newyorkse schilder ((Villende Kooning een paar maal gezegd: het culturele jwaartunt is verplaatst van Parijs naar New York. Daar Richtere rug van het vrijheidsbeeld wordt in ateliers en y galerie uitgemaakt, welke kunststromingen in de komende ij den 1" zullen zijn. Het inkt wat zuur, wanneer het op deze manier wordt ge- iïeld. aar het is een feit, dat vooral in de grote centra de cmstaars van deze tijd min of meer worden „gemaakt" loor kunsthandel. Voor de betrokken artiesten heeft dat ,n elk?val het voordeel, dat een flink stuk maatschappelijke mzekaeid wegvalt. Maar komen nu ook altijd de besten en le beïgrijksten aan bod? Dat de eerste vraag, die uit het Jrsteenoortvloeit. Er rijzen er meer rannemen het werk van de aldus fltverknen confronteert met het uchtelicht van het Stedelijk Mu- eum Amsterdam. Een Rauschen- erg, t Lichtenstein hebben zich taandkunnen houden. Maar nu en Si Francis, een Willem de tooniiwat gebeurt er met hun rerk, inneer het in Amsterdam »ngt' Hou<het 't uit valt het door t maf mm Sam Francis De \?en rijzen. WaiSam Francis wordt ons in en gr tentoonstelling van zijn childcn en aquarellen gepresen- eerd één van de grootsten van tize tals een kunstenaar bo- endiedie minder Amerikaan dan el veer universeel is omdat hij D lan tijd buiten zijn vaderland eeft >ndgezworven. Willem de loonii krijgt van een Nederlandse iry r algemene stemmen een rijs. Muizend dollar is dan mis- ihieniar Amerikaanse begrippen let zrfeel maar het feit. dat eze uNederland afkomstige schil- er d( een Nederlandse jury om jn Arikaanse werk wordt geëerd. Igt tl ook wel iets. Daarmee ordt feite de artistieke hegemo- le vaNew York onderstreept. Maa&armee wordt nog niet ge- tgd, cDe Kooning ook inderdaad e grote thans levende schilder I. Evain toont een Amsterdamse intooBlling de grootheid van rancindubbelzinnig aan. Onbewogen _Fran werkt met kleurvlekken q venatten. Aanvankelijk heeft hij heel dunne, heel verstilde klem-en toegepast veel wit, maar ook wel ander heel lichte tinten. Hij kwam hiermee tot heel meditatieve schil derijen. Naderhand werd zijn werk steeds kleuriger, maar tegelijkertijd werd het vlak van zijn schilderij leger. Nog kwamen de kleurplekken in een vrij willekeurige baan over zijn doek te liggen, maar naarmate de tijd vorderde schoof Francis deze banen naar de buitenkant van het schilderij. Wat in het begin een fragment van een eindeloos vlak had kunnen zijn werd nu een duidelijk afgegrensd stuk ruimte. Het wit van het schilderij werd als het ware een lege binnenplaats te midden van de vlekken kleur. In zijn laatste schil derijen heeft Francis een paar smal le strepen klem naar de uiterste buitenkant van zijn vaak reusach tige doek verbannen. De rest blijft helemaal wit een kille, ondoor dringbare en ondoorgrondelijke ruimte. Enorm groot Nu hebben wij eerlijk gezegd meer met de tekeningen en aquarellen van Franüis op dan met zijn grote schil derijen. Op het kleine formaat van een blad papier blijft de schilder sprankelender, frisser. De werkelijk enorme lappen linnen die hij met zijn schilderijen vult wekken ai gauw de indruk, dat ze alleen zijn gemaakt om te overdonderen. Ze werken op grote afstand als een af fiche, maar dichterbij belemmert het grote vlak elk werkelijk contact. Er hangen in het trappenhuis van het museum een paar van die immens grote stukken, waarvan een bedoeld is als wandschildering. Het is alle maal groots van vlakbeheersing. Het is van een klare klem, die nergens troebel wordt. Het is mooi van hand schrift ook. Maar het laat ook onbe wogen. SAM FRANCIS De Kooning ADVERTENTIE Deelname in de Waerdije-pot van nu reeds meer dan honderd en tien miljoen gulden, belegd in Robeco-aandelen. Robeco bezit zelf meer dan tweeduizend miljoen gulden belegd in vijfhonderd wereldondernemingen. In de jaren 1963-1964-1965-1966 daalde de waarde van de meeste groeifondsen en funds geleidelijk met 30 a 40%. De Waerdije-fractie met slechts 8%. Sinds december 1966 steeg de waarde van het vermogen van onze polishouders per polis met ruim 37%. Bij vooroverlijden wordt een MINIMUM gul densuitkering gegarandeerd. Bij koersstijgingen profiteren de erfgenamen bovendien door ons unieke systeem van deze koersstijgingen en is de uitkering dus hoger. Uw eigen vertrouwde assurantiebemiddelaar weet er alles van Willem de Kooning is van een an der gehalte. Hjj heeft op een heel andere manier de invloed van de Europese schilderkunst in zijn oeuvre verwerkt dan Francis. Heeft deze het vooral in de kleur gezocht, De Kooning heeft zich in het bijzonder met vormproblemen beziggehouden. Zo kan men de neerslag van meer dan een kwart-eeuw artistieke ont wikkeling in zijn schilderijen terug vinden, met name bepaalde elemen ten van Picasso. In zekere zin ver tegenwoordigt De Kooning in ztfn werk twee stromingen: een volko men lyrische, uitsluitend met brede kleurvegen werkende, en een meer figurale, vaak met een of twee vrou wen als thema, waarin de erotiek als een ondoorgrondelijke, dreigende macht verschijnt. Verpletterend De herinnering aan zijn lyrisch werk wekte hoge verwachtingen, toen de Amsterdamse tentoonstelling van deze kunstenaar werd aangekondigd. Die verwachtingen wenden niet ver vuld. Jawel, er is de grootsheid van het gebaar, er is bewogenheid, er is een duidelijk bezig zijn met de na tuur. Maar de kleur maakt vooral in de wat oudere schilderijen een grau we, kleurloze indruk en het is zelfs de vraag, of de schoonmaak beurt niet tevens een algehele restau ratie zou wordien. Aan de andere kant blijft toch „Achtertuin op Tenth Street" een verbijsterend desolaat schilderij en is „Twee fi guren in landschap" ondanks alles enorm meeslepend. Maar verpletterend zijn die diaeken, waarin hij de vrouw tot onderwerp kiest, animale vrudhtbaarheidseymbo- len, bijna anti-erotisch in hun wer king, wreed van uiterlijk en van visie. Bij Karei Appel lijkt de beleving echter heviger, authentieker. Toch overschat? In het Stedelijk Museum in Am sterdam hangt het werk van twee Amerikaanse kunstenaars hoogge prezen figuren, van wie met name De Kooning baanbrekend werk heeft gedaan. In het nuchtere licht, in de hele entourage van dit museum blijft de vraag kwellen: belangwekkend maar zijn ze toch niet overschat (Francis tot 9 nov., De Kooning tot 17 november). (ADVERTENTIE) Jovanda Romance de Luxe. Nylons met schriftelijke Garantie. Dunner en toch Sterker dan andere 30 deniers. Voor f3,95. Voor elke dag. Voor 's avonds. Voor altijd! Monnikendam (SNP) De Ned. Bachvereniging zal „Die Hohe Messe" dit jaar niet in Naarden, doch zaterdagmiddag 26 oktober in Monnikendam doen uitvoeren. De restauratie van de kerk in Naar den is nog onvoldoende gevorderd. Het zal, sinds 1930, de 35 ste maal zijn dat de Bachvereniging deze hoogmis presenteert, maar de eerste maal buiten Naarden. Volgens het bestuur is de akoestiek van de kerk in Monnikendam zo goed, dat dit werk daar volledig tot zijn recht kan komen. Aan de uitvoering in Monniken dam werken mede: Margareth Price (sopraan), Norma Procter (alt), Tom Brand (tenor), Peter van der Bilt (Bas), Wim van Beek (orgel), het koor van de Ned. Bachvereniging, en het Concertgebouworkest. Het geheel staat onder leiding van. Char les de Wolff. ADVERTENTIE ADVERTENTIE BODEGRAVEN „Zanglust" in Bodegraven, gemengd koor van Dirk v. d. Bosch, jubileert: 55 jaar geleden werd het opge richt. Dat de drie andere koren van deze dirigent in het land van Rijn en Gouwe „Zanglust" een feestelijke avond aanboden, spreekt door de daad meer, dan duizend woorden van lof en sympathie alleen hadden kunnen uitdrukken. Een van de vele sprekers mr. ze Schubert en déze Grieg sterk aan Croles, eerste burger van Bodegra- veroudering toe zijn. ven was daarbij gewaagde van Dat v. d- Bosch eens iets van een het, opmerkelijke verschijnsel van collega-jurylid wilde laten horen grote opkomst steeds in de koorrijen jury heden en as. zaterdag tijdena en van een niet minder grote saam horigheid: ziet daar een onmisbaar, verheugend, tot dankbaarheid en vertrouwen leidend element voor het ontstaan van een gezond koorleven. De zangers stimuleren daarmee de dirigent en de dirigent de zangers. Diens klankresultaat het belang rijkste in de zangopvoeding Is ge zond. Zijn klank lééft in de gewelfde uitspraak. Zijn methodiek waarborgt altijd doorzichtigheid, openheid, ver staanbaarheid. In ,,'t Anker", hervormd gemeente centrum aan de Nieuwe Markt (be langeloos afgestaan), was dit alle maal te duidelijker door de prachtige akoestische overdracht, die deze (ri ant versierde) mooie zaal waarborgt. „Zanglust" zelf, waarvan v. d- Bosch nu tien jaar aan het hoofd staat, is daar ook opgetreden, nadat het voor afgaand om zo te zeggen door de drie andere koren van Boskoop, Waddinxveen en Bodegraven was toegezongen. Een der woordvoerders had laten verluiden, dat men hierbij noch van een normaal concert, noch van een onderlinge krachtmeting be hoefde te denken. Zo dunkt ook ons standpunt te moeten zijn. Een enkele kortstondige detonatie In een Gloria in het verloop van een absoluut keurig geheel mag in de be oordeling verwaarloosd worden. Voor het stellen van kanttekeningen heeft de dirigent nauwelijks ruimte gela ten. daar alles allerdegelijkst was voorbereid. Wel zou ter afwisseling een vlotter tempo goed gedaan heb ben. Indien toch onzerzijds een kritische wens mag worden geformuleerd, dan deze, nu eenmaal zo'n goede zang- basis werd uitgebouwd: een radicale overgang naar het klassieke reper toire. Delen van Schuberts Deutsche Messe, Landerkennung van Grieg, het Laudate Dominum uit Mozarts 2e Vesperae, Brahms' Wiegeliedje behouden hun rechten, ofschoon dé- Levendaal 166b-TeL 22717- Leiden Prinsessekade 5. tel: 23538 - Leiden HAARLEM (ANP) De heer Dick Boer uit Haarlem, eigenaar en hoofdredacteur van het fotovakblad Focus, is onderscheiden met de gou den „Photokina"-speld op grond van de vele bijzondere diensten die hij deze wereldtentoonstelling der foto grafie gedurende lange jaren heeft bewezen. De heer Boer ont-viing de onder scheiding uit handen van de heer T. Burauen. burgemeester van Keulen en voorzitter van de Raad van Toe zicht van de Messe- und Ausstel- lungs-Gesellschaf t Köin. het zangconcours ter ere van „Zang- lust's" jubileum uitgeschreven be grijpen we, ook het kiezen van een niet onbelankgrijk stuk van een an dere bevriende collega, maar een pen- newrocht als Ps. 116 van Jellesma, een verslapt, primitief geharmoni seerd Handel-plagiaat, had beter af gevoerd kunnen worden. Enkele solo's werden gehonoreerd met eigen krachten, maar vooral de sopraan (mevr. v. d. Bilt) in Mozart oogstte geweldige bjjval. Edoch, haar bloemen kreeg zij uitdrukkelijk niet voor haar bloeiend zingen, maar voor haar verjaardag, keurig afge werkt, als gebruikelijk, waren de pia nopartijen van mevr. Kruiswijk- Schouten. Glorieus slot werd de samenzang van alle koren. ROME (GPD) Mgr. Val. lainc, hoofd persdienst van het Vaticaan, ontkende gisteren; dat de congregatie van de ge- loofszuiverheid een onderzoek instelt naar de geschriften van prof. Schillebeeckx. De consul- ta van de congregatie heeft zijn werk beoordeeld. Dat is de taak van de congregatie. Maar dat gebeurt niet met boosaar dige opzet, niet met de bedoe ling iemand het leven zuur te maken. Mgr. Vaillanc ontken die niet, dat er de laatste jaren een crisis in de kerk bestaat. Theologen hebben de vrijheid de doctrine uiteen te zet ten naar eigen inzicht en volgens resultaten die hun studie hebben opgeleverd, mits hun uiteenzettin gen niet strijdig zijn met die doc trine zelf. De congregatie heeft vol gens mgr. Vaillanc geen voorkeur voor deze of gene theologische school. Verder zei mgr. Vaillanc, dat de mening Is gevraagd van de Duitse AMSTERDAM (ANP) Evenals vorige jaren zal de gemeente Am sterdam weer werken van beeldende kunst aankopen ten behoeve van het gemeentelijk kunstbezit. Voor deze aankopen is voor schilderijen f 28.500, voor aquarellen, gouaches en pastels f 11.000, voor tekeningen en grafiek f 23.000 en voor klein plastiek f 14.500 beschikbaar. B. en W. verwachten, dat de in Amsterdam en de randgemeenten wonende en/of werkende beeldende kunstenaars hun beste oude dan wel nieuwe werken zullen inzen den, opdat de gemeente er van ver zekerd kan zijn, een keuze te doen uit werken van hoog gehalte, waar van het verwerven een verrijking van haar kunstbezit betekent. Iede re beeldende kunstenaar tot 36 jaar kan ten hoogste drie schilderijen of ten hoogste drie stuks klein-plastiek inzenden. Voor kunstenaars die 36 Jaar of ouder zijn wordt dit jaar voor bovenbedoelde kunstwerken de procedure van inzending op uitno diging gevolgd. Voorts kan iedere beedende kunstenaar, ongeacht zijn leeftijd, ten hoogste twaalf stuks grafiek of zes tekeningen en zes stuks grafiek inzenden. Er zijn drie afzonderlijke jury's samengesteld uit beeldende kunstenaars, die niet als vertegenwoordigers van organisaties of verenigingen dienen te worden beschouwd. theoloog prof. Karl Rahner, maar niet in de zin van advocaat van prof. Schillebeeckx. Dat is een uitzonder lijk bewijs van welwillendheid jegens prof. Schillebeeckx, aangezien niet eerder een niet tot de consulta be horend persoon de gelegenheid kreeg theologische geschriften toe te lich ten. De subtiele onderscheidingen die worden gemaakt tussen proces, on derzoek en beoordeling van de ge schriften van prof. Schillebeeckx la ten wij voor rekening van het hoofd van de Vaticaanse persdienst. Prof. Karl Rahner heeft duidelijk tegen ons gezegd, dat hij de stellingen en inzichten van prof. Schillebeeckx voor de consulta heeft verdedigd, hetgeen iets anders is dan toege licht of zijn mening geven. ADVERTENTIE flacon voor 8 behandelingen BIELEFELD Rosemarlè Klipper uit Brackwede is de enige vioolbomuster in de Duitse Bonds republiek. Zij wilde oorspronke lijk violiste worden, bezocht ech ter, omdat zij er grote belangstel ling voor had, de Staatsvakschool voor Vioolbouw in Mittenwald en was na haar leertijd zó gefasci neerd door het toerk, dat zij haar muziékcarrière opgaf. Op succesvolle leerjaren in Lon den en Amsterdam volgde in 1967 de meesterproef in Düsseldorf. Thans speelt Rosemarie alleen nog maar op zelfgebouwde instru menten tot nu toe 21 violen, 2 altviolen en een gamba die zij vóór de verkoop op een goede klank test. Haar violen klinken nooit „nieuw?* en lijken in vorm, lakwerk en' klank op de Italiaanse. Zij kosten 2500 mark per stuk en het aantal arbeidsuren per viool bedraagt 150. Daarbij repareert Rosemarie ook oude instrumtenten in haar keldenoerkplaats in het ouderlijk huis en treedt in Bielefeld bij kamermuziekconcerten op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 9