Werkelijk talent tijd hebben om moet te de rijpen Verontruste geref. geen kerkscheurders 69.kosten A Albee's „Alles voor de tuin Kamermuziek - avond Duivenvoorde" DeMantelspedcalist Beroemde violist Isaac Stern: Conferentie der Ned. Letteren Griekse vondst in Paestum Johan Greiter legt regie bij het N.R.T. neer 111 VP Première NedComedie 99 dit is één van die vele, echt mooie mantels die slechts PAGINA 8 LEIDSCH DAGBLAD MAANDAG 7 OKTOBER AMSTERDAM (GPD) Na een afwezigheid van precies drie jaar is hij dan weer een paar dagen in ons land geweest: de wereldberoemde, in Rusland geboren en in Amerika opge voede violist Isaac Stern: op en top vitaal. De Hollandse jene ver en de Hollandse vishapjes, smaken hem nog best, Amster dam vindt hij nog steeds verrukkelijk, de akoestiek van het Concertgebouw onovertroffen en het klimaat hier afzichtelijk Hij wil het wat kalmer aan gaan doen, vertelde hy. Om de dag een concert geven in alle hoeken van de wereld wordt hem iets te veel van het goede. Een maand spelen, een maand thuis, genieten van zijn vrouw en drie kinderen, dat gaat het toekomstige patroon worden. Trots laat hij een kleurenfoto van het he le gezin zien. Talent coachen Hij heeft trouwens nog andere plannen: hij wil jong talent gaan coachen. Niet zomaar willekeuri ge aankomende talenten, maar een AMSTERDAM (ANP) De con- ferentie der Nederlandse Letteren, die in Amsterdam een driedaagse bijeenkomst heeft gehouden, heeft verontrust over de concentratie van machtsgroepen en hun greep op communicatie-media besloten een werkgroep samen te stellen om de problemen van de vrije menings uiting te onderzoeken. Tijdens de vergadering zijn een groot aantal resoluties en besluiten aangenomen. In een der resoluties worden de re gering van België en Nederland ver zocht te bevorderen dat alle bij het auteursrecht betrokkenen tijdig wor den gehoord voor het opstellen van wetsontwerpen en internationale verdragen. Opnieuw heeft de conferentie erop aangedrongen dat aan Noord-Neder landse zijde een driejaarlijkse staatsprijs voor dramatische litera tuur zal worden ingesteld. De sectie radio en televisie heeft een resolutie aangenomen, waarin gesteld wordt dat het noodzakelijk geacht wordt dat in de commissie auteursrechten de omroepen van beide landen vertegenwoordigd zijn. Besloten is de uitwisseling van spre kers voort te zetten. In beide landen zullen een reeks radioprogramma's worden uitgezonden, getiteld „Eigen bibliotheek," waarin bekende perso nen over him boekenbezit onder vraagd worden. Voorts is besloten dat de Nederlandse Wereldomroep ln het komende jaar weer zes oor spronkelijke Nederlandstalige luis terspelen in het Spaans zal uitvoe ren en verspreiden bij radiostations ln Latyns-Amerika. paar hele goede, jonge violisten, die hun kunnen al edgelijk bewezen heb ben. Voor minder getalenteerden, zo geeft hij eerlijk toe. heeft hü geen tijd en geduld.. Werkelijk talent Is er redelik toe. heeft hü geen tijd en geduld. Werkelijk talent is er redelijk voldoende, werkelijk goede lera ren zijn er nauwelijks misschien drie of vier in de gehele wereld. Namen noemt hij overigens alt tactische overwegingen maar niet. Goed talent heeft volgens hem een grondige en langdurige begeleiding nodig: „Want dit is de eeuw van de instant-maaltijden, de instant-ken nis en het instant-succes. Teveel jon ge mensen willen vandaag, wat wij vroeger pas overmorgen wilden. Maar zij vergeten weieens dat werkelijk ta lent tijd moet hebben om te rijpen". Wat niet wegneemt dat Stern toch optimistisch is over de toekomst van jonge violisten. .Binnen vijf of maximaal tien jaar hebben we meer goede violisten dan in lang het geval is geweest. Speciaal voor de VB. ziet j de toekomst er zonnig uit: Wij heb ben er geen nationaal individualis tisch klassiek-muzikaal verleden: de Indianen speelden nu eenmaal geen Bach". „Wij moesten het van de emigTan- treftStern zelf durft zich er nog niet san te wagen. ..Ik weet er niet genoeg van. ik veroordeel het niet. maar ik heb ook geen behoefte om uit ande re dian strikt muzikale redenen a la mode te zijn. Een viool is voor mij de interpretatie van de menselijke stem. maar de moderne muziek gebruikt de viool soms als slaginstrument en dat is mij toch nog wat vreemd". Isaac Stern: „Bartok heeft mij al lange tijd gekost om te doorgronden en te interpreteren, de allermodern- sten zullen een nog moeilijker puzzel voor mij zijn en voor een oplossing ervan heb ik tot nu toe te weinig tijd geliad". PAESTUM (AP) Vüf Griekse zoen bij de Ned. Comedie Strand- dateren uit 480 voor Christus, zijn bij de ruïne van de tempel van Nep- tunus in Paestum gevonden. De schilderingen, die aangebracht zijn op stukken steen die deel heb ben uitgemaakt van een graftombe, zijn goed bewaard. Het zijn de eerste Griekse schil deringen van deze klasse, die in Ita lië zijn gevonden. De voorstellingen zijn rustende ba ders. zwemmers en eettaferelen. Zij vertonen gelijkenis met Etruskische schilderingen. Gouden medaille voor Lieuwe Visser TOULOUSE <AP> De Neder landse zanger Lieuwe Visser heeft op het internationale operafestival in Toulouse zaterdag een der twee gouden medailles gewonnen. De Ne derlander Ruud van der Meer kreeg een der twee zilveren plakken. ADVERTENTIE ISAAC STERN ten hebben en er is in Amerika al- tijd geld genoeg geweest om de besten aan te trekken. Ook de salariëring van de orkestleden is enorm omhoog getrokken, zodat ouders tenminste niet meer om deze reden hun kin deren een muzikale loopbaan behoe ven af te raden. De mengeling van diverse nationaliteiten begint zich nu langzamerhand in de Europese or kesten ook af te tekenen en dat lijkt me een heel goed ding". Niet „modern" Wat de allernieuwste ontwikkeling in de moderne concertmuziek be- ROTTERDAM (GPD) In een gesprek, gevoerd na de première van „Romeo en Ju lia", zijn de directie van het Nieuw Rotterdams Toneel en regisseur Johan Greiter tot de conclusie gekomen dat het in het belang van beide partijen zou zijn als Johan Greiter de regie van Shaws „Caesar en Cleopatra", de nieuwjaars première van het gezelschap, zou neerleggen. De regie van het. stuk ls mi op gedragen aan de Engelse regisseur David Macdonald. Ook Cor Heze- mans, die de décors van het stuk zou ontwerpen, zal die taak niet uit voeren. Het vertrek van Johan Greiter komt na de artistiek en technisch niet geheel geslaagde .Romeo en Ju lia" niet onverwacht. Volgens de di rectie van het Nieuw Rotterdams To neel bestaat de indruk, dat Greiter wat oververmoeid en overbelast is: het besluit de wegen te laten schei den is met instemming van beide partijen genomen, maar kon pas de finitief worden toen het N.R.T. erin slaagde een nieuwe regisseur voor het stuk van Shaw te vinden. David Macdonald. een free-lanceregisseur die ook in ons land niet onbekend is (hij regisseer de o.a. bij „Theater") pleegt nauw samen te werken met de corontwer- per Collin Winslow. die ook tekende voor het décor van ,.De prys" van Arthur Miller. Johan Greiter zal nog ln dit sei zoen by de Ned. Comedie Strian- bergs „Dodendans" regisseren. VOORSCHOTEN De kamermuziekavonden in het kasteel Duivenvoorde te Voorschoten blijven zich in een grote belang stelling verheugen. Lida Claus (klavecimbel) en Cornelis Preuyt (violoncel) troffen weer een volle zaal. Toch zouden wij in overweging willen geven niet al te grote eisen aan het opnemingsvermogen van het gehoor te gaan stellen. Het pro gramma was te uitvoerig, de temperatuur in de zaal niet fris genoeg en voor met name het klavecimbel fnuikend, ook al was het een in deze eeuw gebouwd concert-klavecimbel. In de pauze moest er tenminste hard aan gewerkt worden. Lida Claus, klavecimbel j violoncel Cornells Preuyt speelde voor de pauze sonates van Martini, Handel fnrnpli'c P,Ien Bach- ZUn opstelling op het te I^UIIIClia I icuyi, kleine podium verhinderde het juiste 1 contact met zijn accompagnatrice. Ondanks herinneringen aan de meer intieme klank van de gamba, moet toch gezegd, dat de cellist ook een fraaie toon had, met kleine detonaties warmte?) in positieovergangen weliswaar (de Niettemin wisten zijn interpreta ties en vanzelfsprekende techniek te overtuigen. Uiteraard stonden de drie werken in het teken van nagenoeg éénzelfde stijl, doch het publiek bleef kennelijk geboeid en toonde zich voor de prestaties van beide kunstenaars zeer dankbaar. Ad. Int. Ook tijdens het solistisch optreden van Lida Claus werd het soms dui delijk, dat we er met de moderne piano niet op achteruit zijn gegaan. Intussen was haar spel zeer onder houdend. Zij speelde magistraal de prachtige Chaconne in G. van G. F. Hftndel en wist aan het intiem ge aarde instrument orkestrale effecten te ontlokken. De stukken van de Franse klavecinist J. Ph. Rameau boeiden door hun registratie en luchtige voordracht. Haar aandeel werd besloten met twee eigentijdse werken: „Variations sur une chanson populaire francaise Engelse f pour le clavecin" van Ton de Leeuw (1926), waarvan opzet en harmoniek geen duidelijk pleidooi inhouden voor het antieke instrument, (deze Interessante variaties zouden het zelfs wondergoed doen op de mo derne concertvleugel) en „Muziek voor klavecimbel" van Ary Verhaar (1900). Dit laatste driedelige werk een korte suite is qua sfeer zeer ge bonden aan het klankidioom. Kerke lijk leven GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Opheusden A. Hoo- gerland te Werkendam; te Andyk- Enkhuizen H. Ligtenberg te Gene- muiden; te Paterson (USA) E. Ha- rinok te Benthuizen. Bedankt voor Bosxoop J. van Haa- ren te Amersfoort. 95 99 DEN HAAG (GPD) De 40-jarige Amerikaanse toneel- I schrijver Edward Albee maakt omtrekkende bewegingen om zijn vaderland in steeds ander perspectief te bekijken met het diep doorzicht in menselijke situaties en een grimmige spot, die hem van een jeugd als stiefkind bij steenrijke pleegouders zijn overgebleven. De Nederlandse Comedie is zijn trouwe pleitbezorger, want bijna al zijn belangrijke stukken zijn in Amsterdam de afgelopen vier jaar gespeeld. Onbevredigend In „Alles voor de tuin", kernachtig door Ernst van Altena vertaald, is de afwikkeling bepaald onbevredi gend- In de eerste twee bedrijven is Albee op vertrouwd terrein, waar Jenny en Richard als kat en hond tegenover elkaar komen te staan met VOLAUTOMATEN Keuze uit vier modellen. Speciaal wolwasprogramma. Trillingvrije suspa-ophanging. Roestvrijstalen waterhouder en trommel. Twee jaar garantie. Volkomen veilig Oa eens kijken bjj uw handelaar. Hij zal u er graag meer over vertellen. Vanaf f798.- Dit weekeind kwam de Ned. Come die met zijn „Alles voor de tuin". Albee laat de absurdheid zien. waar in Richard en Jenny terecht komen. Zij zijn au fond dezelfde ordinaire sta'Vszóekers als al diegenen, die zich aan de goede zijde van de streep met groeiende ontevredenheid naar steeds meer bezit toeworstelen. De chemi cus en zijn vrouw wonen boven hun stand. Ze sparen zegeltjes van siga retten .die zy eigenlijk liever niet ro ken om maar een stofzuiger te ver werven. Van de motormaaier, die de huren al hebben, kan helemaal niets komen en ook een tweede auto blijft voorlopig een vrome wens. Jenny zou eigenlijk best een baan tje willen vanwege de bijverdiensten- Haar man verzet zich daartegen. Als een moderne Mephistofeles verschijnt de Engelse mevrouw Toothe ten to nele, die van mevrouw lichaam, ziel en zaligheid opeist. Kuise Jenny gaat heel vlot voor alle luxe verlokkingen door de knieën en zij neemt enige middagen per week haar intrek in een duur bordeel. De duizenden verdiende dollars stuurt zy anoniem aan haar argelo ze echtgenoot om zo van haar eigen welstand te kunnen profiteren, maar Let bijwerk blijft voor hem toch niet geheim. Eerst wil Richard Jenny hei huis uitzetten. Als op een tuinfeest blilkt dat alle kennissen uit de buurt zich op deze manier hebben verkocht, berust hij pruttelend. Albee morali seert cynisch en dat doet hij voorna melijk middels een commentator, een puissant ryke schilder van dames portretten, die zo onverholen de waarheid zegt dat hy door zijn bu ren wordt gesmoord. Maar het gras zal boven zijn lijk. dat in de tuin be graven is. ook wel groeien vertelt hij in een epiloog. ..Richard en Jenny zullen er best komen" veronderstelt hij duister. schilder Jack ais katalysator. In het derde bedrijf hangt Albee zich ech t-er op aan het tuinfeest, in een toonsverschuiving naar het cerebrale, is hier en daar zelfs zonder overtui ging geconstrueerd. Lo van Hensbergen wist er geen raad meer mee en de zeven byfigu- renren bleven in de massaregie dil le tanterig en leken naar voren te treden voor het opzeggen van een lesje. De hoofdfiguren waren veel be ter behandeld, zij het niet zo toege spitst opgezet als men in de Albee voorstellingen van de Nederl. Come die gewend is. In het modern-vernik kelde interieur, dat bij Herman Gor dijn goed gedoseerd een macabere bij toon had gekregen was Elisabeth An dersen het matriarchaal-exempel, dat naar een glad welvaartsparadijs koerst en daartoe bereid is over lij ken te gaan. Met alle efficiëntie die zo'n vrouw wordt verondersteld te hebben een moeilijke rol, die knap werd opgebouwd. Maxim Hamel was haar wat vermoeid tegenstribbelende echtgenoot, een onder de voet gelo pen huisvader naar Albee-model, be kwaam gespeeld doch niet buiten het bekende Maxim Hamel-territoir tre dend. Een koele duivelin recht op haar doel afgaand en veel beter we tend, wat wel en niet te doen dan alle andere sukkelaars, beschreef Ank van der Moer in mevrouw Toothe. De schilder Jack verzoop zijn on- zinkbaar geweten in de whisky en Guus Oster gaf die man heel wat scepsis mee- URK (GPD) „Wij zijn geen kerkscheurders, maar wij verheffen onze stem tegen de aantasting van ons geloofs fundament en wij bieden het hoofd tegen de wassende stroom van ongeloof die op ons afkomt". Deze woorden klonken zaterdag middag in de Bethelkerk in Urk waar enige honderden verontrusten onder het gereformeerde kerkvolk hun eerste toogdag hielden. Op de kansel stond Iekebroeder H. W Maas kant uit Zeist, die fel van leer trok tegen de moderne theologische op vattingen. waarvoor de Gereformeer de Kerken, naar hy meedeelde, de deur hebben opengezet. In zijn rede trok de heer Maaskant onvervaard ten strijde tegen de oprukkende bij belkritiek. die gepaard gaat met schriftongeloof en normenverlies Met afschuw spr?,k hij over het zogeheten ruime denken, dat onher- roepelyk moet leiden tot vrijzinnig heid. Hij fulmineerde tegen de Vrije Universiteit, die zich los wil maken i van kerkelijke banden en hij had1 geen goed woord over voor de sy- I node van Lunteren, die als toegift aan de vrijzinnigen oe befaamde uit spraak van de Asser Synode 1920 herriep. „Vroeger voelden de mensen ziel» afhankelijk van ons", riep de heer Maaskant uit. „Tegenwoordig voelen zy zich onder invloed van techniek en wetenschap hoe langer hoe meer onafhankelijk. De kerk vreesde, dat haar invloed zou gaan tanen en daarom besloot zij water in de wijn te doen. Deze ontwikkeling veront rust velen. Deze verontrusten wen sen vast te houden aan het gezag van de Heilige Schrift, aan de drie formulieren van eenheid, aan de ver trouwde prediking en de vertrouwde categese". Aan het slot van zijn betoog her- j haalde de heer Maaskant, dat de verontrusten geen Kerkscheuring na streefden. „Wel rormen zij een groep, die binnen de kerk een w aai - j Uitgeleide gedaan door Konin- gin Juliana en Prins Claus is Prinses Christina gistermiddag van Schiphol naar Montreal ver- Eerherstel Miedema wordt overwogen SCHAESBERG (GPD) Het da gelijks bestuur van de parochieraad van de gemeenschap Eikske heeft tijdens een bijeenkomst van aJIe pa rochianen de inhoud bekend ge maakt van een voorlopig rapport, opgesteld door de commissie van goede diensten. De commissie stelt volgens het voorlopige rapport zes oplossingen voor om uit het conflict- Eikske te raken. De oplossingen omvatten: de si tuatie laten zoals deze is; de situa tie zoals deze nu is legaliseren Miedema in ere herstellen als pas toor van de oude paroahie; Miedema samen met een nieuw te benoemen pastoor het pastoraat in de oude parochiekerk teruggeven Ode beide pastoors treden dan op voet van ge lijkheid op); Miedema voorlopig in ere herstellen in de oude parochie kerk en hem na verloop van tijd overplaatsen in een andere pasto rale functie, waarna in het Eikske een nieuwe pastoor benoemd wordt en tenslotte: de bisschop suspen deert Miedema. trokken. De Prinses werd vfa zeld door de heer C. Sesink, r,^ adviseur van het koninklijk C, Zoals bekend zal de Prinsidl Canada een zangopleiding j b volgen aan het Intitute Su eure de la Musique d'Indi j Montreal. Het instituut 1. huisvestingsmogelijkheden it een beperkt aantal studei_ Prinses Christina zal daar tL' lopig gebruik van makentrL het ligt in de bedoeling dat 21^ ter met haar particuliere secr? resse, mejuffrouw N. M. de i ger. een zelfstandig huishou zal gaan opzetten. Zeepost Met de volgende t pen kan zeepost worden verzoi_. De data, waarop de corresponds uiterlyk ter post. moet zijn bea staan, tussen haakjes, achter de 0 van het schip vermeld. Argentt „Arlanza" (9/10); Brazilië: „Arlil (9/10); Canada: „Omefjell" (91| Chili: „Jytte Skou" (8/10): K Oeganda: „Mokario" (11/10); zanië: „Lieselotte Herrmann" (11 Ned. Antillen: „Mercurius" (8 Nieuw-Zeeland: „Main Lloyd" 10); Suriname: „Aristoteles" (7, Verenigde Staten van Amerika: lantic Star" (9/10)Z.-Afrika (11 m.i.v. Z.-W.-Afrika: „Zonneli (9/10). Inlichtingen betreffend^ verzend data van postpakketten de postkantoren. ADVERTENTIE schuwende vinger opheft en oproept trouw te blijven aan het geloof der j reformatie". Niet alle deelnemers aan de toog dag bleken het met deze laatste op merking eens te zijn. Een van hei' voerde aan heil te zien in een mo- daliteitenkerk. Een ander bepleitte een nieuwe doleancie. En weer an- deren betoogden niet te kunnen kei - ken bij predikanten, die de nieuwe j theologie aanhangen en zelfs verde- j digen. Al deze opponenten kregen, i ondanks het verzoek niet te applau -1 diseren. de handen van de aanwe- zigen op elkaar Aan het begin van de bijeenkomst werd meegedeeld, dat de theologi- j sche school van de Christelijk Ge- j reformeerde Kerk (Apeldoorn) heeft besloten haar opleiding open te stel len voor verontruste gereformeerde studenten. Voorts werden de aanwe zigen opgewekt de plannen voor de oprichting van een evangelische om roep te steunen, terwijl tenslotte nog een lans werd gebroken voor de uitgave van een rechtzinnig protes tants dagblad. Het hoeft niet duurder jf?* f J te zijn! 1 Wintermantels en mantelpakjes met of zonder bont van 59.95 tot en met 89,95 Ter len ka Regenmantels 49,95 met "Borg" voering 9 59,95 Bontmantels extra mooi en uiterst voordeli /»IV Leiden: Haarlemmerstraat 163 Den Haag Haarlem Breda Utrecht Rotterdam Amersfoort Tilburg Leiden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 6