Wat doen we met de muren van de kinderkamer Honden mogen niet loslopen Poppebmen Zwitserse tomatensoufflé De voordelen van steeds weer een nieuw behangetje moet je wel weten uit te buiten Claudine Sexy door C. Ouclejcins- Van Eysden (W)ETE NS WAARD Zwitsers broodje Meloenplakken 2 ZATERDAG 31 AUGUSTUS 1068 LD EXTRA 3 Bij de illustraties: Geheel links: Vooral meisjes zullen zo'n warm aandoend en decoratief wandje ach ter hun bed-bank waarderen. Aan elkaar geweven hout, grasweefselbehang, fijne jute spanstof, er is keuze te over. Links: Moderne behangsels van vinyl zijn voor kinderkamers een uitkomst. Spons eroverheen, schoon! NU ga ik mijn kamer eens echt maken", zegt het kind en de vc ntvn in Vil 1 ic nfQAVi+An in aneretia "11:! VOOR HET DEEG; 75 g (9 eetl.) tarwebloem 30 g (6 afgestreken eetl.) havermout 1 ei 1/4 theel. zout 100 g boter of margarine VOOR DE VULLING; 2 eieren 50 g pittige geraspte kaas 25 g (3 afgestreken eetl.) havermout IV2 dl yoghurt 8 tomaten 1 ui De vulling; Splits de eieren. Meng de kaas, de haver mout, de yoghurt en de eierdooiers door el kaar. Klop de eiwitten stijf en spatel deze op het laatst door de massa. Als de korst gaar is, de vulling hierin overdoen. Garneren met dunne plakjes to maat en dunne ringen ui. De vorm terugzet ten in de oven en het geheel er nog plm. 40 minuten in laten staan op dezelfde tempera tuur als boven aangegeven (voor de elek trische oven met 2 ovenschakelaars: mid denin de oven plm. 15 minuten B3-03, plm. 20 minuten B2-02, plm. 10 minuten beide uit). De schotel gameren met peterselie. Serveren met sla. Dit recept is bedoeld voor vier personen. Besmeer 8 sneetjes wittebrood met boter en snijd ze diagonaal door. Snijd een grote ui in ringen en beleg het brood daarmee. Bestrijk de uien met mayonaise en strooi er dik ge raspte kaas overheen. Schuif de boterham metjes in een voorverwarmde oven en bak ze goudgeel. Snijd een meloen in dikke plakken. Verwijder het zachte middengedeelte. Beleg elke plak met zeer fijn gesneden natte gember en be strooi ze met poedersuiker. Gameer de plak ken met geconfijte vruchtjes en stijf geslagen room. echt gezellig volwasse nen in huis wachten in angstige span ning af, hoe „gezellig" het wel zal worden. Na wat zoeken en snuffelen vertrekt de jeug dige kamerbewoner naar zijn eigen domein met een stapel gekleurde platen, wat knip sels, foto's, punaises en plakband. De sfeer zal van de muren stralen door middel van levensgrote Adamo's, grijnzende Stones, een gedetailleerde werktekening van een ruimte schip, zwartglanzend masker: dat wordt moeder die om een hoekje gluurt onmiddel lijk duidelijk. Het plaksel moet er ook nog aan te pas komen om de versiering op z'n plaats te houden. Een heel goeie soort kunststof hebben ze daar op de muur zitten denkt u nu. Van dat fijne spul uit de advertenties, waarop een kind z'n creativiteit kan botvieren en z'n hob by's kan uitstallen. Maar 't gekke is dat al die gezelligheid op een doodgewoon behange tje terecht komt. En tot z'n recht komt: dat is de jeugdige kamerbewoner wel toever trouwd. Zijn grootste probleem is om bij el ke verandering van het interieur en bij ver wisseling van beat- of sportidolen een zelfde of groter formaat foto's te bemachtigen. An ders zie je de gaatjes van de punaises of de donkere plekjes van het plakband of gluton. Zo'n anderhalf jaar verder kan hij weer met een schone lei beginnen, want dan heeft zijn vader al het oude papier van de muren ge trokken en er een fris behangetje „tegenaan gegooid", zoals hij dat achteloos uitdrukt. De echtgenote van zo'n vader met twee rech terhanden op doe-het-zelf-gebied zucht wel eens over die hele behangerij en de schilder woede: je bent nooit klaar met opknappen en vernieuwen. Als al dat geplak en geverf en geknutsel niet Jans lust en leven was na z'n dagtaak op dat muffe kantoor, dan wist ze het wél. In elk geval op de kinderkamers iets van kunststof, dat tegen een stootje kan en dat je kan afnemen en vooraldat niet al na een paar maanden smoezelig is, omdat ze een paar kaarten verhingen of omdat er met een opgerolde Krant een mug werd doodge slagen. Al die droomwensen worden door een prak tische huisvader met bruikbare hobby's weg gelachen. Stel je voor, zo'n hap geld betalen en dat in een huurhuis. En hij heeft immers nog steeds een paar sollicitaties lopen, om dat ze eigenlijk liever bij de bossen zouden wonen. Die paar centen voor wat rollen pa pier vormen nooit een probleem, maar dat andere spul moet door de duurzaamheid z'n geld opbrengen. Wanneer hun eigen slaapka mer aan een beurt toe is, over een half jaar tje, dan zal ie een fijn houten wandje achter de lits jumeaux maken, dat haal je er des noods weer af, als je gaat verhuizen. Zo blijft alles bij het oude en wordt elk voor jaar een lijst opgesteld van wat vernieuwd moet worden. Dit tot grote vreugde van de jongen met de Adamo- en de Stones-platen, want die vindt, de hele gang van zaken wel tof zo. Je kunt lekker je gang gaan in je eigen kamer, alleen in het begin letten ze een beet je op, als het behang pas nieuw is. Verder „rotzooi" je maar aan. Op het laatst is het natuurlijk een troep, maar dan springt va der er wel in. Bij de vorige beurt was ie meegeweest naar de behangzaak en toen had den ze tussen de opruimingsrollen één rol met gekke bloemetjes ontdekt. Net toen die gebloemde overhemden en dassen in de mo de waren en het dessin leek er waarachtig op. Nu heeft ie weer wat anders in z'n hoofd en hij krijgt z'n vader wel mee. Die houdt wel van een geintje. Hij wil z'n hele kamer met een of ander ruitje behangen hebben. Daar gaat ie allerlei grafieken op tekenen, ven z'n bed moet 't dan helemaal effen populariteit van Boudewijn de Groot. Bo ven zij'n bed moet 't dan helemaal effen worden, daar wil ie zelf met viltstiften een dessin tekenen of misschien wel van ieder, die ooit op z'n kamer komt een handteke ning vragen. Het jongere zusje denkt er totaal anders over. Zij is ook altijd druk bezig haar kamer tje „leuk" te maken, ze prikt de muren vol prentbriefkaarten, knipt schattige baby's uit de damesbladen en plakt die tot een collage boven haar bed. Maar zij verandert niet zo vaak. Zij is het type dat eerst een poosje moet wennen aan een nieuwe wintermantel en dat er na een paar j aar als ie vaal en- ver sleten is, node afstand van kan doen. Het is een stukje van haarzelf geworden. Zo ook met die kamer. Zij vindt het een gro te ergernis, wanneer de muren leeg moeten voor een behangbeurt. En zij voelt zich aller minst thuis, wanneer dat privéhokje haar de volgende dag zo leeg en licht en vooral fon kelnieuw tegemoetstraalt. Zelfs wanneer al les weer op dezelfde plaats staat en bijna de hele oude voorraad ivandversiering een plek je heeft gekregen duurt het nog een paar we ken eer ze weer gewend is aan het stippeltje dat in de plaats is gekomen van het streepje van de vorige keer of omgekeerd. „Als ik eenmaal zelf geld verdien met oppas sen 's avonds of met reclamefolders rond brengen, ga ik sparen voor fijn spul op de muur, dat altijd netjes blijft en dat er niet steeds af moet voor iets nieuws". Zij heeft gelijk, dat moet ze maar doen. De steun van haar moeder zal ze zeker krijgen. Wanneer je de voordelen niet weet uit te buiten van om de haverklap een nieuw behangetje door pa zelf aangebracht, is een gewone papieren wand voor een kinder- of tienerkamer heus niet zo geweldig. Is je vader verre van han dig en voelt hij er evenmin voor elk jaar op het budget een post voor de behanger uit te trekken, dan ben je met een kwetsbare wandbekleding evenmin gelukkig. Tenzij de schade zich tot een enkel punaisegaatje beperkt, maar dat is voor een tien-er en hoger een onmogelijke eis. Wanneer je echt wilt „leven" in zo'n kamer, dan kom je terecht bij de moderne wandbe- kledingen. Die zijn volledig afwasbaar, zelfa afboenbaar. Het geheim zit hem in de kunst- stof-afwerklaag, welke is aangebracht op een ondergrond van papier; daarop kun je klie deren, plakken en wat al niet. Een meisje zal het zeker wat „warmer" en behaaglijker vinden om een ander materiaal achter haar bed te hebben. Bijvoorbeeld dat aan elkaar geweven hout of mooi grasweefselbehang. Claudine Auger, een van de mooie meisjes van filmheld James Bond wordt, aldus Ma- rie-Claire, sinds het verschijnen van de film Thunderball voornamelijk geassocieerd met stran-dscènes en fraaie badpakken. Ze heeft echter nog meer in haar mars: een mooie stem, haar prestaties bij het Franse toneel en het talent dat ze in meer „geklede" films heeft gedemonstreerd. Toen ze vijftien jaar was, wilde ze zendelinge worden. Nu gaat ze „van film tot film, ups en downs overwin nend met een steeds sterker wordende per soonlijkheid." De deuren van de Hollywood- studio's staan wijd voor haar open, maar het liefst zou Claudine weer gaan spelen bij het Theatre National Populaire in Frankrijk, de bakermat van haar successen, aldus Ma rie-Claire. yi Het deeg: Beboter een springvorm (plm. 20 cm mid dellijn). Doe in een aparte kom de gezeefde bloem, de havermout, het losgeklopte ei en het zout. Snijd de boter of margarine met 2 messen in kleine, stukjes en kneed de ingre diënten door elkaar tot een samenhangend deeg. Druk dit gelijkmatig op de bodem en langs de zijwand van de vorm uit. Zet de vorm op het rooster in de oven. Oventijden in de gasoven zonder thermostaat Verwarm de oven 12 minuten voor, zet de Vorm op het rooster middenin de oven, tem per de vlammen tot klein en laat de vorm er plm. 25 minuten in staan. in de gasoven met thermostaat: op het rooster middenin de oven plm. 25 mi nuten op cijfer 6 of 7 (het is aan te bevelen de oven eerst 10 minuten op deze stand voor te verwarmen). in de elektrische oven met 2 ovenschake laars: op het rooster middenin de oven plm. 15 mi nuten B3-03, plm. 10 minuten B2-02, plm. 5 minuten beide uit. in de elektrische oven met temperatuurre- gelaar: op het rooster middenin de oven plm. 25 mi nuten op 225 graden- C (voorverwarmen op deze temperatuur tot signaallampje uit gaat). In de politieverordening van het dorp staat dat het verboden is honden los te laten rond lopen. Dus lopen alle honden los rond, ivant die beesten kunnen niet lezen. De mensen wél. Van tijd tot tijd, wanneer een der wachtmeesters zijn geheugen opfrist door in het boekje met verordeningen te bladeren en enkele paragrafen te lezen, ontdekt hij plot seling dat het dorp en bloc in overtreding is en dan vallen er spaanders. Als een epidemie vliegen de bekeuringen van huis tot huis. In paniek geraakte inwoners snellen naar de dierenwinkel en kopen riemen en kettingen. Binnen een week loopt iedereen keurig boodschappen te doen met een hond aan de lijn, en om de haverklap kom je een huisdier tegen dat een doorgekauwde riem achter zich aansleept: een uitgebroken ge vangene. In de plaatselijke pers verschijnen artikelen die duidelijk maken waarom de honden niet los mogen lopen. a. 't Is onhygiënisch. b. ze vechten met elkaar. c. ze blaffen. d. ze maken kleine kinderen banck e. ze doen iedereen overlast aan. Het hele alfabet krijgt een beurt. Wij lezen die stukjes, knikken begrijpend en fronsen tegen het hondje dat kwispelend bij de ach terdeur staat. „Neen, je wacht maar even, straks mag je mee, ik héb nog geen tijd. Van nu af aan zal jij niet meer mogen vechten, bangmaken, blaffen en overlasten. Je moet eindelijk eens een nette, aangelijnde hond worden". Want wij willen heus wel goede burgers zijn, alleenonze honden willen het niet. Onze honden willen vrij rondlopen, met elkaar ra votten in het veld, achter muizen en vogeltjes aanrennen die ze toch niet kunnen vangen, bij elkaar op bezoek gaan (want net als de mensen in een doyrp kennen de honden el kaar), ze willen met kinderen spelen, vuilnis bakken onderzoeken of trippelen al naar hun temperament is uitgevallen, kortom: ze wil len de vrijheid. Wannmr ze genoeg hebben van die vrijheid, komen ze vanzelf naar huis want zo groot is het dorp nou ook weer niet: élke hona kent de weg op zijn voorpoot. Ze kennen ook elkaar. De honden die elkaar niet mogen lijden, zorgen ervoor uit eikaars buurt te blijven, en degenen die vriendschap hébben gesloten weten elkaar precies te wo nen en roepen elkaar naar buiten precies zoals onze kinderen elkaar weten te vinden of te mijden. Maar dat is voovtaan afgelo pen: honden moeten aan de lijn. Vanwege de rust en de veiligheid in het dorp. En nu gebeurt er iets merkwaardigs. De hon den worden en bloc agressief. Aan een riem voelen ze zich niet veilig: ze kunnen niet een straatje omgaan als een „vijand" naderd, of schoon ook de „vijand" aan de lijn loopt, ze kunnen niet 'n „vriend" kwispelend tegemoet rennen, ook de „vriend" is vastgebonden, ze kunnen hun lievelingsboom aan de overzijde van het pleintje niet bereiken, want de baas moet juist aan deze kant een brief posten, ze kunnen het aardige jongetje dat altijd een stukje biskwie in zijn zak heeft niet begroe ten want het jongetje loopt de verkeerde kant uitDe honden verliezen hun geduld, trek ken aan de riem, blaffen en slaan aan het vechten zodra ze een andere aangelijnde hond passeren, die zich ook al niet veilig voelt omdat hij met de stugge riem in 's bazen handniet uit de voeten kan, en daardoor agressief wordt. En de ganse dag is het dorp vervuld van blaffen, gramven, janken en grommen. De riemen sneuvelen bij bosjes. Een hond die uitbreekt komt niet zoals vroeger na een half uur fijn moegéhold thuis, neen, hij blijft een hele dag onder water, xoant de doorgebeten vrijheid moet tot de laatste kruimel genoten worden. De bazen lopen vertwijfeld zoekend rond en schrikken van elke uniform; ze heb ben een kwaad geweten. Ieder die een hand uitsteekt naar de clandestiene vrijheidsdron- kene kern een knauw krijgen de hond ver dedigt zijn loslopen heftig. Dat hij in overtre ding is beseft hij niet; de baas wel en in stilte vervloekt die baas de politieverordening die van een rustig huisdier een wild beest maakte. Tot.Tot er weer eens ergens is ingebroken, de wachtmeesters de handen vol krijgen en vergeten op loslopende honden te letten. Dan keert geleidelijk aan de rust weer. De hondjes gaan op gezette tijden wan delen, spelen, elkaar bezoeken. De riemen hangen onbenut in de kast. Er wordt niet meer gevochten, gebeten, geblaft, gejankt. Het geluk is teruggekeerd in de stille lanen en op het pleintje. Voor hoe langNiemand die het weet. We mérken het wel als het niet meer mag. Tot zolang beleven 10e plezier van onze hxdsdieren.Want daarvoor zijn we tenslotte buiten gaan wonen: om dieren te kunnen houden die in vrijheid met ons sa men kunnen leven. THEA BECKMAN In McCall's een misprijzend woordje aan het adres van alle vrouwen boven de twintig jaar die als „grote kleine meisjes" willen rondlopen. „Laten we de dij-vrije rokken, de witte poppebeentjes en de kinderachtige paardestaartjes maar aan de tieners overla ten," vinden de redactrices van McCall's. De (progressieve) Parijse mode-ontwerpster Emmanuelle Khan heeft onlangs een collec tie lingerie uitgebracht. „Voor de grap" heeft haar man (eveneens ontwerper van professie) ook een beha en een panty voor de serie ontworpen. Nova publiceert het re sultaat in een tweetal grote foto's, ten bewij ze van de stelling dat man en vrouw een to taal verschillende kijk op het begrip „sexy" hebben. Emmanuelle zoekt het in ronde hal zen, kantjes, vetersluitingen en katoenen ba tist, echtgenoot Quasar in doorzichtig net- materiaal met cirkelvormige stiksels en bandjes van satijn. Twee zeer verschillende creaties, die respectievelijk alles en niets te raden geven. Kom er ACHT-er 1. Staart van muisje op schilderij 2. Versiering vaas op T.V. 3. Poot van hond 4. Vlieg meer 5. Blad op de grond 6. Duim van man die buiten loopt 7. Haar van vrouw 8. Stopcontact

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 9