Vijf vuistregels voor het filmen De voetballende poezen Kruiswoordraadsel Kom er ACHT-er PIM EN POM e< OPLOSSING VAN VORIGE OPGAVE ZATERDAG 27 JULI 1968 LD EXTRA lijkt een wat vreemde aanhef recht op en neer" filmen. Recht op en neer is een uitdrukking, die men bij de biljartclub gebruikt om een natio nale drank aan te duiden. Hier bedoelen we het min of meer letterlijk. De begin nende filmer begaat n.l. van de aanvang af, de vergissing om te denken, dat zijn camera een soort gieter is. Als hij filmt, wordt de camera lustig bewogen. Heen en weer, op en neer. Kennelijk heeft het de mensen dwars gezeten, dat ze hun fototoestel altijd zo stil moesten houden. Gebeurde dat niet, men wist het al, dan ontston den bewogen foto's. Foto's die onscherp waren geworden. Voeg daarbij dat men vaak, in jour naals, filmers had gezien die met hun camera een bepaalde auto of wielrenner volgden, dan is het beeld compleet. Er heerst een ingeroest idee, een filmcamera „mag je bewegen"! Nu zitten generaties van filmers met deze nare erfenis. Wat gebeurt er ril. als u de camera snel over een bepaald onderwerp laat .sproeien"? Een heleboel kiekjes We vertelden al in liet eerste artikel, er wordt een hele reeks kleine kiekjes gemaakt. Elk kiek je wordt belicht met ca. 1/30 seconde. Die be lichtingstijd is vrijwel gelijk aan die van een ou derwetse box. Bewoog u die box tydens de opna me, dan kreeg u die onscherpe foto. Beweegt u uw camera tijdens het filmen.u snapt het al, u krijgt onscherpe scènes. Er is overigens meer. Als we een scène maken met een bewogen came ra, zal die scène bij projectie uiterst onrustig wor den. Bekijk uw films nog eens kritisoh op dit punt, wellicht ziet u dan meteen waarom het be ter is, de camera stil te houden tijdens de opna me. Grootste fout Blijf niet steeds staan met de camera, maar ga ook eens knielend filmen. Dat geeft afwisseling. We zijn meteen met de allergrootste beginners- fout begonnen. Ze komt het meest voor en is het meest storend in elke film. Omdat het wat nega tief lijkt, met fouten te beginnen, draaien we de zaak om e<n geven u positieve tips. 1. (Herhaling) film by voorkeur met stilgehouden camera. Als u eens een enkele keer een panora ma wilt maken (zo heet die zwaai, maar dan net jes) doe het zeer, zeer kalm. Over een hoek van bijv. 45 graden doet u minstens 15 seoonden. Even tellen dus! Nooit, een eenmaal gefilmd object nog eens laten zien, niet terugzwaaien. 2. Biyf niet steeds op hetzelfde punt staan. Ver ander als yzeren regel, na elke scène, van stand punt! Dat heeft twee voordelen. A. Uw film wordt levendiger, doordat u de zaak ook eens van een andere zyde laat zien. B. U voorkomt een overbekende beginnersfout, de springer. Filmt u een wegrydende auto, stopt u even en filmt dan weer door (zonder een standpunt te wyzigen) dan ziet u later, by projectie, de auto een schynbare sprong maken. In de tyd dat u de camera stop te, bewoog de auto zich immers verder? Door drie flinke stappen naar rechts of links te ma ken, had u de springer kunnen voorkomen. 3. Biyf niet steeds staan. Ga eens door de knieën. Zoek een hoger punt, ga op een balkon of een stoel staan. Verandering van smaak doet eten, verandering van standpunt doet kyken 4. Maak niet elke scène even lang. Maak de scè nes vooral niet al te kort. Bewegende en boeien de onderwerpen kimt u langer filmen, stilstaande motieven liever kort houden. DusRacefietsers, waterskiërs, rennende kinderen of uw hond byv. 812 seconden nemen. Het monument te B. liever kort en dus hooguit 4 seconden filmen. Dat moet niet langer duren dan u nodig hebt om het te herkennen. U weet het-, tellen! 5. Wissel bewegende en stilstaande scènes af. Ook dat geeft uw film de nodige afwisseling. Pas op met zoomlens Veel voorkomend op de moderne filmcamera is de zoomlens. Reuze handig. U kunt, zonder te lo pen, een dichtby -opname maken. U kunt ook een overzicht tonen. Maar en dat is jammer, u kunt er ook mee zomen. Dan kruipt u (schynbaar) op het onderwerp toe. Eén keer is het aardig. Net televisie. Gebruikt u het effect drie, vyf of meer keren in uw film, dan gaat het uw kykers verve len. Wy dachten zo, dat dat uw bedoeling niet was. U wilde graag complimenten Dichtbij of veraf We gebruikten het begrip zoéven al, dichtby-opna me. In echte filmtermen gesproken zegt men lie ver: close-up. U kent dat wel, alleen het kopje van kleine Jan groot op uw doek. Even een na dere toelichting. Door dichterby te gaan, of door uw zoomlens In de zgn. telestand te draaien (niet tegeLyk filmen dus) ontstaat een dichtby-opname, een close-up Nog even verder, we kunnen ook een soort over zicht tonen, dat noemen filmers een „Totaal". Men kan ook een gedeelte van dat totale beeld la ten zien en dan heet het een .Half Totaal". Uiter aard zyn er meer instellingen mogelyk. Instellin gen die men by film en T.V. bijv. Long Shot enz. noemt. Voor doorsnee amateurs zyn de drie opge somde termen ruim voldoende. Houdt het verband er in In ons eerste enthousiasme zyn wij beginners vaak geneigd om maar willekeurig allerlei scè nes op te nemen. Een stukje van Mientje in de tuin, de hond aan het strand, Kees in het bad en Tante Nel alls ze op bezoek komt. Het gevolg is dat zo'n film meer een wilde verzameling losse (Pom blyft met gro-te o-gen op de drem-pel van de ka-mer staan. Hy kykt naar Pim, die van de e-ne kant naar de an-de-re rent ach-ter een prop pa-pier aan) Pom: Wat kry-gen we nou? Heb je het heen en weer? Pim: Ha, fyn dat je er bent. Je moet in het doel. Pom: In het doel? Wat is dat? Een mand-je? Kun je er-in sla-pen? Pim: Daar. Tus-sen de po-ten van de gro-te stoel is het doel. Pom: Dat noem ik ge-woon tus-sen de po-ten van de gro-te stoel. Pim: Maar nu was het het doel. En jy bent de kie-per. Pom Ik denk er niet o-ver. Ik ben veel te bly dat ik een kat ben. Ik wil he-le-maal geen an der dier zyn. Pim: Maar je bent een kat-kie-per. Luis-ter. Jy was een club en ik was een club. Ik was van de club met de streep-pak-ken. En jij was van de zwar-te met de wit-te bef-jes. Een heel goei-e club, maar niet zo goed ais de streep-jes. Pom: Dat wil ik nog wel eens e-ven zien. Na- tuur-lyk zyn de zwar-ten het best. Pim: Nou, la&t dat dan maar eens zien. Wy, de spe-lers in de streep-jes pro-be-ren de bal in het doel te trap-pen. En jy moet hem te-gen-hou den. Pom: Wat voor bal? Ik zie geen bal. Pim: Nee, maar wat geeft dat nou? De prop is de bal. Pom: O, goed. En dan? Pim: Als ik de prop erin kryg, roep ik en al het pu-bliek: koolkoolkool Pom: Kool? Ik hou he-le-maal niet zo van kool. Waar-om roep je niet: vlees of vis? Pim: Om-dat het nou één keer zo moet. Kool. Ik weet het ze-ker. Pom: Waar heb je dat al-le-maal van-daan? Pim: Van me-zelf. Pom: Daar ge-loof ik niks van. Pim: Nou ja. ook een klein bee-tje van de tia- vie-sie. Pom: Dat dacht ik al. Pim: Vind je het geen mooi spel? PomMmmm Pim: Maar het mooi-ste weet je nog niet. Als jy en ik een he-le-boel keer kool kool kool heb ben ge-daan, krygt de bes-te club een be-ker. Pom: (likt zyn bek-je af) Een be-ker? Met wat er-in? Pim: Dat weet ik niet. Dat kon ik niet zo goed zien. Maar vast wel een room-pje, want die me neer die hem kreeg, keek zó bly. Pom: Kun-nen ze het niet er-gens an-ders in doen? In een ge-woon bak-je of zo? Uit een be ker vind ik al-tyd zo moei-iyk drin-ken. Je krygt het er nooit al-le-maal uit. Pim: Dat zien we straks wel als we de be-ker kry-gen. La-ten we nou maar eerst met de wed- sbryd be-gin-nen. Voor-uit, in het doel. Daar ko-men de streep-spe-lers het veld op. (met een gro-te sprong schiet hy naar de bal toe en geeft er een pets te-gen. Maar Pom staat klaar en houdt de prop precies voor de po-ten van de gro-te stoel). Pom: Koolkoolkool Pim: Wel-nee, juist niet. Als ie er in 16 mag je kool roe-pen. Pom: Ja, maar, nu was het kool kool kool voor my om-dat ik hem te-gen-hield. Pim: Ach, je snapt er niks van. Wacht, laat my de ki'e-per maar zyn. Hupjy het veld in. (Pom holt naar de prop pa-pier en nog voor Pim in het doel staat, schiet hy de prop tus sen de po-ten van de stoel door) PomKoolkoolkool Pim: Die telt niet. Pom: Waar-om niet? Pim: Dat zegt de scheids-rech-ter. Pom: De wie? Pim: (wyst naar de ta-fel). De ta-fel is de scheids-rech-ter. Die zegt of het telt. Pom: Wat heb ik met de schedds-reoh-ter te ma-ken. Ik had kool kool kool. Pim: Dan word je uit het veld ge-stuurd. Pom: O, my best hoor. Dan ga ik lek-ker myn be-ker ha-len. (hy springt op de thee-ta-fel). Pim: Er is daar niet eens een be-ker. Pom: My een zorg. Ik zei je toch dat het me om het room-pje ging en niet om de be-ker. (hy drinkt lik lik lik uit het kaïn-ne-tje met room) Pim: Ooooozal je de vrouw ho-ren. Pom: Wat nou vrouw? Ik heb de wed-stryd ge- won-nen. Eén-nul voor de zwar-ten. De be-ker is voor my. Pim: Maar ik kryg ook wat. Ik had het be dacht. ('hy springt boem op de thee-ta-fel: al les rin-kelt en het kan-ne-tje room valt om; de vrouw komt bin-nen. De vrouw: Le-ly-kers. Wat ge-beurt er hier weer? Pim: Feest, vrouw. Ik heb één nul de room ge won- nen. De vrouw: Ga je. (ze geeft Pom een flin-ke pets. Pim schiet net voor haar hand weg) Pom: Au. Pim: Eén nul. MIES BOUHUY8. r d (K filmkiekjes wordt, dan een aaneengesloten rol prent. Byna nooit is dit soort filmerij in staat om ons blyvend te boeien. Dat i6 wel begrypelijk. Er ontbreekt een verbindend element: het projectie- verhaal springt van de hak op de tak. Laten we beginnen u te helpen om dit te verbeteren. Bepaal u in elke film tot één ondenverp. Dit wil zeggen, als u een weekend uit gaat, maak de hele film daarmee vol. Begin met het vertrek met auto of trein. Film onderweg uit trein of auto (dat gaat). Film een scène van een pauze op een terrasje. Film de picnic. Film de naamborden die u tegenkomt. En laat NOOIT, nooit uw familie of vrienden naar de lens kyken. Dat gebeurt al genoeg by de T.V.-interlands. Film de terugkeer en de thuiskomst. Zo ontstaat een logisch verhaal! Slotconclusie Uw film kan een serie losse kiekjes zonder ver band zyn. Met weinig moeite kunt u er een ver haal van maken. Het verhaal van uw eigen le ven. Filmen vraagt: Verandering van stand punten, ter voorkoming van springers en van een tonigheid. *Een stilgehouden camera, voor rus tige en scherpe beelden. Afwisseling in scène instelling. Nu eens dichtby, dan weer verder af genomen. Afwisseling van scèneduur. Bewe gende scènes langer nemen. Statische objecte^ wat korter! De zoomlens met mate gehanteertl/ als „filmpomp". Liever gebruiken om de gei noemde afwisseling van beeldinstelling te ve: zorgen. Samenhang in beelden. Geen versnii perde zaak van losse kiekjes. Probeer een tikje naar „voren" te denken, filmt voor straks, voor het projectiescherm. A L uw film leuk is opgenomen, met stilstaande ca. mera, boeiend van instelling, dan kan ook eejes wildvreemden ervan genieten, uw buurman, uwe vrienden. Dan pas krygt u het echte plezier in u jes hobby en de welgemeende complimenten bewi,jes zen dat u op de goede weg bent. tij HORIZONTAAL: 1. opgooi 7. uiterste begrenzing 11. halm 12. eiland der kleine Antillen 14. reverend us dominus 16. symbool voor aluminium 17. item 18. symbool voor protactinium 19. roofvogel 21. dikhuidig zoogdier 34. zeer 25. muze der geschiedenis 27. opgeld 28. het nummeren van de bladzy- den 31. ouderloos kind 32. pluralis 33. in oasu 34. Aziatisch land 35. glimmer 37. ante meridium 36. botus tuus 40. moborrytuig 42. aanhanger der regeringloosheid 43. nakomeling 45. plek 48. eveneens 49. schoonheidsdienaar 53. sprookjesfiguur 54. oosterlengte 55. persooniyk voornaamwoord 56. voorzetsel 58. symbool voor neon 59. passementwerk 60. oculeren 62. bergmeubel 63. geregelde toestand VERTICAAL: 2. symbool voor osmium 3. graaf werktuig 4. pakhuis voor stortgoed 5. groente 6. godin van het gerucht 7. meetkundige figuur 8. overste van een klooster 9. voorzetsel 10. kunstgreep 13. palmmeel 15. schermbloemige plant 18. uitmuntend 20. Chinese afstandsmaat 22. ankerplaats 23. verdovend middel 24. landbouwwerktuig 26. opstapelen 27. opgewekt (muziek) 29. in loco 30. vogelprodukt 36. afgod 88. meester in de rechten 39. symbool voor thorium 41. hoog bouwwerk 43. deel van schoeisel 44. okay 46. voegwoord 47. Europeaan 49. hoornachtige huidverdikking 50. deel van een gebit 51. deelbaar door twee 52. totalisator 55. kledingstuk 57. door middel van 59. symbool voor gallium 61. Nederduits VEILIG ZWEMMEN IN ZEI TIPS VOOR BADGASTEN Oplossingen onder het motto „Kruiswoordraadsel" dienen voor woensdag a.s. te 9 uur vjn. in het bezit te zyn van de redactie, Witte Singel 1 te Leiden. Onder de goede oplossingen stellen wy een eerste prys van f 5,— en twee pryzen van f 2,50 beschikbaar waarnaar alleen abonnees kunnen mededingen. De eerste prys van f5.-- werd toegekend aan de heer D. Knot ter, Gerrit Doustraat 9 te Leiden, de twee pryzen van f2,50 aan de heer M. J. v. d. Ende, De Sitterlaan 111 te Leiden en aan de heer B. van Elswyk, Morslaan 19 te Leiden. De pryzen worden de winnaars toegezonden. Kunt n de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeningen vinden? De juiste oplossing vindt u elders in dit nummer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 10