Oude modestijlen als hobby Marian wil hippe jurken In een slapeloze nacht kwam goede inval Vakantie-verrassingen INTERESSANT AANPASSEN MUZIEK Yisgroei iii het Tjeukemeer LD EXTRA 3 Hilversumse artsenvrouw is al vijf lang de redster in de nood van vele rlandse vrouwenverenigingen, die bijzonders willen doen op een feest- d. Want de „kostuumshow" van me- w B. J. Groenink-Gillot (47) garan- een geslaagde avond, of die nu ge en wordt ter gelegenheid van het rig bestaan van een vereniging in of bij het lustrum van de vereniging meisjesstudenten aan de Vrije Uni- teit. ow bestaat uit zestien japonnen uit allerlei de eerste toont de klassieke schoonheid et oud-Griekse gewaad en de laatste de nisohe koelheid van de „maanvrouw" uit r 2000. atieve geest achter dit werk vertelt: „Als meisje was ik al gek op verkleedpartijen, fde voor kostuums heeft er altijd wel inge- maar met die oude kleding ben ik pas vijf [eleden begonnen. De Hilversumse afde- an de Nederlandse Christen Vrouwenbond d toen tien jaar. Ik was voorzitster van de afdeling toneelclub en de dames kwamen mijn advies vragen voor een leuke jubileumavond. Eerst wist ik niets te bedenken, maar 's nachts, toen ik niet kon slapen dan komen altijd schit terende ideeën kreeg ik opeens een goede in val: een modeshow van kleding uit alle tijden. Ik bestudeerde allerlei boeken uit de bibliotheek en kon tenslotte de patronen gaan tekenen. Met behulp van enkele dames heb ik zestien kostuums gemaakt. De avond was een enorm succes." Ze schiet in de lach bij de herinnering. „Ik zelf was een Batavierenvrouw, ik stapte woest het toneel rond in een dierevel, dat ik van een oud bontjasje had gemaakt. Mijn lan ge haar was tegengekamd tot het wel een ra gebol leek, ik zwaaide driftig met een knots en sleepte een beer achter me aan. Onher kenbaar gewoon". nink 'vader, moeder en zonen Rijkman, Jelle en Wietse) tot diep in de naoht gewerkt. Als de Griekse schone opkomt, klinkt er een stem die een stuk uit Homerus leest, verschijnt de auto- rijdster uit de twintiger jaren, dan hoort men het geluid van startende motoren. Bij de maanvrouw hoort elektronische muziek. „Die maanvrouw is natuurlijk maar fantasie," aldus de ontwerpster. „De kleding zal er in het jaar 2000 vast wel héél anders uitzien. Vrij strak ke jurken van synthetische stoffen, denk ik. Je hebt nu toch ook al die papieren weggooijurkjes. De Bonnie en Clyde-mode heeft volgens mij geen toekomst, evenmin als de maxi-mode." middeleeuwen en het Maria Stuart-gewaad met de grote kanten kraag. Eleganter dan de pom peuze Rococo-stijl en de statige Empire uit de tijd van Napoleon. De twee antieke kostuums gaan niet mee met de show. „Die zijn me te kwetsbaar. Vaak moet ik de jurken die ik terugkrijg, helemaal schoonma ken en repareren Dan zit ik tot diep in de nacht er aan te werken en moet mijn man me van m'n tafel wegslepen. Ik kan niet meer ophouden als ik bezig ben. Als Je er eenmaal mee begint, raak je erdoor bezeten". Andere vrouwenverenigingen kregen belangstel ling voor de show en mevrouw Groenink stuurde de kostuums op, samen met de accessoires. Pruiken, beschrijving van de modestijlen en soms zelfs een bandje met muziek voor elk kos tuum. Dat was het begin van de lange loopbaan van de show. Soms gaat de „geestelijke moeder" zelf mee om de dames te schminken en te kle den. Dan zorgt haar zoon Jelle (17) voor de bandrecorder. Aan de muziek op de band heeft de familie Groe- „Hoe ik de tegenwoordige mode vind?" Ze denkt na, zegt dan langzaam: „Niet zo erg leuk. Je ziet zo vreselijk veel vrouwen met minirokken lopen, die het helemaal niet kunnen hebben. Vooral bij oudere vrouwen is het géén gezicht. Kijkje moet je kleding aanpassen bij je per soonlijkheid, bij je figuur, bij je leeftijd. De meeste vrouwen willen kost wat kost met die mo de meedoen. Dat is fout. Dat weet ik ook uit eigen ondervinding." Ze zwijgt even, geeft dan een voorbeeld. „Al lerlei mensen hebben tegen mij gezegd: waar om draag je je haar fcooh zo ouderwets strak naar achteren in een wrong? Op een dag ging ik naar de kapper en liet het modern kappen. Toen ik thuiskwam, smeekte de hele familie me het weer „gewoon" te dragen. Dat bedoel ik nou. Dat moderne haar staat mij niet en dan moet je het ook niet met alle geweld willen hebben." Behalve de kostuums, die mevrouw Groenink zelf ontworpen en gemaakt heeft, bezit zij ook nog twee authentieke kledingstukken, die zij van een vriendin heeft gekregen. Het zijn 'n zwart, avondjakje uit 1875 en een japon uit 1880, com pleet met „tournure," een opbollend deel aan de achterkant van de rok. Die japon is haar pronk stuk. .Deze stijl vind ik de mooiste en de ele gantste." Mooier nog dan het Ja co ba van Beie- renkostuum met de puntige hoed uit de late ,Jk vind modestijlen bijzonder interessant. Niet alleen omdat sommige zo mooi zijn, maai ook omdat de kleding zoveel over een tijdperk zegt. De Victoriaanse tijd bijvoorbeeld was belachelijk preuts, dat is bekend. Zelfs een damesvoetje mocht niet gezien worden. Die geest van absur de kuisheid komt in de mode tot uiting. Een an der voorbeeld: de kleding van vóór en na de eer ste wereldoorlog. Voor 1914 droegen de vrouwen elegante japonnen met tournures, werkelijk su per-vrouwelijk, haar tailles werden ingesnoerd, zodat ze wel slank waren, maar een paar keer Nieuw: washandjes, handdoeken, badlakens en gastendoekjes in schok kende kleuren: knaloranje of ijs- blauw. Feestelijk voor de badkamer of 1 't strand. Kom er ACHT-er 1. Stewardess heeft knoopje minder 2. Vleugel van vliegtuig links 3. Tas van man die valt 4. Pet van steward 5. Neus van man op de trap 6. De letter L op vliegtuigtrap 7. Wolk links 8. Wiel minder aan vliegtuigtrap. J per dag flauwvielen. Na 1918, in de tyd van de vrouwenemancipatie, hadden ze daar genoeg van en gingen losse, sportieve jurken dragen." De belangstelling van mevrouw Groenink richt zich eigenlijk uitsluitend op damesmo de. Ze heeft pas twee keer een herenkostuum gemaakt voor een vriend, die als ridder naar een feest in een Frans kasteel wilde gaan en voor haar zoon, die als Batavier naar een ge maskerd bal toog. Daarna heeft ze zich nooit meer aan herenmode gewaagd. ,Je vindt de heren niet die erin willen stap pen", zegt Jelle en zijn moeder vult aan: „Bovendien is het veel te ingewikkeld. Ik heb maar een heel klein beetje naailes gehad en die herenkostuums zijn eigenlijk kleerma- kerswerk". Binnenkort wil zij een „crinoline" maken, een japon uit het midden van de vorige eeuw met een enorme hoepelrok, die gesteund wordt door een geraamte van bamboe. Ze zal ook nog een japon uit de oorlogsjaren aan haar verzameling toevoegen. Ze zucht: „Ik wil nog zo verschrikkelijk veel doen, maar ik heb te weinig tijd." Naailes heeft mevrouw Groenink nauwelijks gehad, ze heeft echter wel een hoedjescursus gevolgd, zodat zij met het grootste gemak een hoedje uit de vorige eeuw in elkaar zet. Het Hydro-biologisch Instituut van de Ko ninklijke Nederlandse Academie van Weten schappen verricht binnen het kader van het Internationaal Biologisch Programma van de Unesco een onderzoek naar de visgroei in het Tjeukemeer. Bij Oosterzee werd daartoe een drijvend laboratorium ingericht. Zestig duizend voorns en brasems met één in plaats van twee borstvinnen werden in dit Friese meer uitgezet. Doel van het onderzoek is de relatie vast te stellen tussen de hoeveelheid aanwezige plankton (het voedsel van de vissen» en de groeisnelheid van de vissen, en zo te bepalen wat nodig is voor een gezonde visstand. Een verderrijkende doelstelling is, zo bij te dragen aan de oplossing van het wereldvoedselpro bleem. alleen voor kampeerders, ook voor iblijvende vakantie-vierders deze re en voor makkelijk te maken hapjes, emd voor vier personen. \nanen-muesli g (12 afgestreken eetl.) havermout kleine schijfjes gesneden bananen g (3 eetl.) Californlsche blauwe rozijnen (4 eetl.) fijngehakte noten M honing of suiker naar smaak tl. chocoladehagelslag of cacaopoeder sap van 2 citroenen ter melk alle ingrediënten, behalve de melk, goed fikaar. Giet een kwartiertje voor het gebruik Mde melk erover. Dien dit gerecht op in ho- aen. Uclilesup-muesli (6 afgestreken eeti.) havermout ker sinaasappel- of grapefruit sap (vers of bl Ik) g (4 eetl.) Californische blauwe rozijnen !t' honing Ppelen g '4 eetl.) fijngehakte noten itueel bruine basterdsuiker de havermout een uurtje van tevoren in het 'tesap. Doe er voor het gebruik de rozijnen, de honing, de geschilde en in kleine stukjes ge sneden appelen en de fijngehakte noten bij. Meng alle ingrediënten goed door elkaar. Maak alles eventueel naar smaak af met de bruine basterd suiker. Dien die gerecht op in hoge glazen. Goed koud serveren, b.v. uit de koelkast. Waldhorn-muesli 125 g (15 afgestreken eetl.) havermout 1 liter yoghurt 6 eetl. honing 2 dl (14 eetl.) sinaasappelsap 50 g (4 eetl.) fijngehakte noten Week de havermout een uurtje van tevoren in de yoghurt. Doe er voor het gebruik de honing, het sinaasappelsap en de fijngehakte noten bij. Meng alle ingrediënten goed door elkaar, eventueel in een elektrische mengbeker. Dien dit gerecht op in schaaltjes o( hoge glazen. Goed koud serseren, b.v. uit de koelkast. Grapefruit met kwark Snijd 2 grapefruits doormidden en neem het vruchtvlees eruit. Roer een bakje kwark met een 1 8 liter half dik geslagen slagroom en 50 gram poedersuiker Roer het in kleine stukjes ge sneden vruchtvlees erdoor. Vul de grapefruit hiermee en gameer de bovenkant met enkele blgarreaux. Kwarkelub Beboter drie boterhammen. Beleg de eerste bo terham met een slablaadje, waarop een hartig kwarkmengsel van kwark, paprikapoeder, zout, peper en worcestersaus en leg hierop enkele groe ne ringen paprika. Leg er de tweede boterham op en beleg deze met een plak kaas. Bedek alles met de derde boterham en snijd de sandwich dia gonaal door. Ik heb een paar nieuwe zomerjurken nodig", zei Marian. „Goed", antwoordde ik, „dan gaan we eens een middagje de stad in". Het is best leuk om een grote dochter te hebben. Nou ja, groot Marian is dertien, beslist niet fors voor haar leeftijd maar toch bijna zo lang als ik. Ze be gint zelfs enig figuur te krijgenal is het tot nu toe meer aanduiding dan realiteit. „Ik heb maat 34", verkondigde ze, niet zon der Prots. „En denk er aan, ik ivil niet van dat kinderachtige spul, ik ivil hippe jurken". Komt voor elkaarzei ik redeloos optimis tisch, want mijn ervaring met groter wor dende dochters was nihil. Een jaar geleden stapten we zonder meer naar de kinderafdeling van welke winkel dan ook. Ditmaal echter aarzelde ik op de drempel en bekeek nog eens goed het figuur tje dat bekleed moest worden. Maat 34 hier en daar een zachte ronding doch in hoofdzaak spriet en rietstengel. Toch eerst maar de da mesafdeling proberen, misschien hing er voor mij ook wel iets aardigs in maat 36. Da's me allemaal te groot en te ruim", zei Marian na een half uur passen. ..Waarom gaan ive niet een verdieping hoger, dat deden we vroeger ook altijd". Ik stond zuchtend met een hip jurkje van nog geen tiointig gulden in mijn handen en be treurde hevig de bustenaadjes en heupnaad jes waarvan het voorzien was. Mij zou het ze ker passenNeen, eerst de dochter aankle den. We bestegen een trap en kwamen op de kin derafdeling. We vielen op de rekken aan en bladerden ze door. „Dit", zei Marian en hield iets fleurigs tegen het eidunne middel. Het geheel vertoonde veel overeenkomst met de maat 36 van bene den, behalve dat er hier geen bustenaadjes en heupnaadjes waren ingenaaid en de hals iets hoger ivas. ,J>as eens", ried ik aan en wierp discreet een blik op het prijskaartje, f 39.75! Dat kan niet, dacht ik geschrokken. Marian trok het hippe jurkje aan. het stond haar goed en paste precies. Ik riep de ver koopster. ..De prijs moet een vergissing zijn", meende ik, „beneden hangt dezelfde jurk bij de da mesafdeling. tioee maten groter, voor f 18,50". De verkoopster glimlachte ijzig. „De japon beneden is misschien van dezelfde stof maar heeft ongetwijfeld een andere cou pe", deelde ze mee. „Dat klopt. Een veel ingewikkelder coupe, berekend op rondingen. Dit is rechtoe. recht aan en zou daarom niet meer dan vijftien gul den mogen kosten". .Mevrouw, onze prijzen zijn volkomen eer lijk vastgesteld". En ze stak haar kin in de lucht, want harre warren over geld is niet netjes; je moet al tijd doen of je genoeg hebt om er in rond te zwemmen. „Trek uit die jurk en kom mee", fluisterde ik Marian toe. Ze geneerde zich maar gehoorzaamde toch. We probeerden de volgende modezaak en de daaropvolgende en de vierde en het was over al hetzelfde: een grote kinderjurk kostte tweemaal zoveel als 'n soortgelijke damesja pon, ofschoon de snit van de kinderjurk een voudiger was. Een beetje onredelijk snauw de ik tegen het vermoeide dochtertje: „waar om eet je dan ook altijd zo weinig!" „Waarom ben jij weer zo krenterig!" snauw de ze terug. „Kan ik het helpen dat meisjes jurken duurder zijn dan damesjaponnen? Ik ben geen dame". „Neen, dat zeker niet. Jij bent in staat om met een jurk van veertig gulden in een boom te klimmen of achter paarden aan te hollen. Wat jij nodig hebt is geen jurk maar een overall, of ten minste een spijkerbroek" „Ja", juichte Marian. „Laten we een spijker broek gaan kopen, en een paar hippe bloes jes en een minirokje en We deden het. Met brandende voeten, een le ge portemonnee en de armen vol pakjes kwa men we thuis. Marian wilde de nieuwe aan winsten meteen proberen en stormde tien mi nuten later de straat op in spijkerbroek en vlammend bloesje: een aangeklede rietsten gel, barstend van levenslust. Ze was opeens niet moe meer en besloot de panrden in de wei een bezoek te brengen om te zien of ze haar zouden herkennen in de nieuwe kleren. De paarden besnuffelden haar handen, haar hals, wreven tegen haar schouder en herken den haar onmiddellijk. Twee dagen later, toen ik de eerste winkel haak in de nieuwe broek zat te herstellen zei het dochtertje: „Nu heb ik nog steeds geen nieuwe jurk, en die heb ik toch echt nodig". „Waarvoor?" vroeg ik nieuwsgierig„om er mee door het prikkeldraad te kruipen?" „Om uit te gaan, om... nou ja, omdat ik ook wel eens netjes wil zijn". Ik zuchtte. Er was geen ontkomen aan, ik zou er toch nog veertig gulden tegenaan moe ten smijten. Enfin, volgend jaar zal ze wel maat 36 hebben, dacht ik, en wat meer vlees op haar botten, en hier en daar iets vrouwe lijks. Dertien jaar is nu eenmaal een onmo gelijke leeftijd, iets dat je moest kunnen overslaan „Volgend jaar?" grijnsde Marian. „Ha dan kan ik jouw jurken aan!" Ook dat nog THE A BECK MAN.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 9