ran geweven schilderij It plastiek van weefsel Kiesinger moet wat doen Belgisch Davidsfonds looft 1000-prijs uit positie in Vis- en ïeshal in Haarlem Vol Carré genoot van Dame Margot Fonteyn Vergadering gestaakt Voor artikelen of reportages over Vlaamse problematiek kunst kaleiöos'CQQP altijd moeiteloos lm porceleinkastprogramma BONN EN HET NON-PROLIFERATIEVERDRAG RA j j| 13 JULI 1968 LEIDSCR DAGBLAD PAGINA 11 R KEN 11V TEXTIEL heid en liefde. Daar is van de reeds genoemde Ria van Elk een kleurige, halfduistere „seft living room", een ruimte gevuld met allerlei weke toe standen die verleiden tot minneko zen en stoeien, tot kussengevechten en tot slapen. Je moet de schoenen uit doen om er in te mogen en wie te wild speelt, krijgt van de suppoost op zijn kop. Dat maakt het hele geval weer wat musealer en plechtstatiger dan Ria van Elk het waarschijnlijk heeft bedoeld. „Pop art" Dan komt tenslotte de zuivere plas tiek, bijna „pop art", van Thea Gre- geer, die draadramen omspant met weefsel en er allerlei droge en tegelijk gekke vormen van maakt. De kleurstellingen doen het hier vooral en af en toe ook gekke invallen, poliepachtige armen uit een hart of een Beierse koebel in een opening, die gaat bellen als je eraan komt. Het uiterste op dit gebied kan men he laas slechts op foto's zien: laddervor- mige rekken waartussen Joost J. Bel- jen lappen witte stof heeft opgehan gen. Dat staat buiten op een groot grasveld en de wind kan er doorheen en ermee spelen en zo ontstaat iets dat levendig is en voortdurend van gedaante wisselt. Meer dan spel moet men zich hier denken. Een foto is nu eenmaal een onveranderlijk star ding in zwart en wit. Boeiend geheel Het is een rijk en boeiïnd geheel in de Vis- en Vleeshal. Het is ook heel mooi en heel gek en heel eigen zinnig. Het is soms sterk en soms minder groot® zoals de bieden van Jaap Nanninga, die eigenlijk veel te veel afhankelijk zijn van zijn efrgen prachtige schilderkunst. Het is ge woon om ernaar te gaan kijken en er zijn plezier aan te beleven. iEM (GPD) Het lijkt niet meer aan twijfel onder- oude geweven tapijt, dat bijvoorbeeld Delft in het tart van de 16de eeuw een grote naam heeft verschaft, voorgoed verleden tijd. Men weeft geen imitaties van n meer althans niet meer uitsluitend. Men past are technieken toe dat is te zeggen: er ontstaan L een ongekend grote variëteit, die alleen nog maar ebben, dat de grondstof uit de weverij stamt. Imitaties tentoonstelling, die tot 21 Vleeshal aan de Grote aarlem vult, is alleen al id omdat ze een over- van de enorme veelheid cheden, die hedendaagse ien en kunstenaars heb- Onder die mogelijkhe- ewone geweven tapijt al eer de meest opvallende. >g wel. In de vleeshal kan le goede voorbeelden van ontwerpen van schil- lorneille en Lex Horn, ebben eigenlijk zo weinig kunst te maken. Zo'n van Corneille is in feite van een schilderij die rn doet zelfs denken aan rote aquarellen. Ze zijn n hun soort zelfs bijzon- laar „het werken in tex- feite ondergeschikt aan kunst. Het weven biyft t. wordt geen zelfstandige uiting, vertegenwoordigt gen creativiteit. Varianten en variant, die in dit op- vindingrijkheid vertoont, kunstenares als de Ber- Hubers, of Ria van Oer- ilga Ottenheym. weefsters is ei eigenlijk al e meer van een .voorstel- compositie die vorm moet Helga Ottenheym in ze- log wel. maar daar gaat ok al om een zelfstandige ig van de technische mo- i. Bij haar. maar bij de og veel sterker, wordt het een structuur van wel eigerr karakter en schuw- an groter belang. Daar net draden gespeeld De nog ter ondersteuning van van de afwijkende textiel- maar het laatste is het be- Reliëfs eft b.v. een Wil Fruytier T Zy maakt in feite reliëfs kt !den van buitengewone Ren tot een tapijt geweven, dat in zijn „cleanheid" doet denken aan een reliëf van Jan van Schoonho ven om maar eens een voorbeeld in een totaal andere sector van de beeldende kunst te kiezen. Het feit. dat deze vergelijking mogelijk is. maakt al duidelijk, dat het „werken in textiel" steeds minder een vorm van toegepaste kunst, steeds meer een zelfstandige uiting wordt. Je komt er dan ook al een vorm van „cleane abstractie" tegen als de „ko kers" of de „Hanganemonen" van Anneke van der Heyden. Lappendekens Daarom behoeft men by wandtapij ten al niet meer aan geweven stuk ken te denken. Lappenkleden zijn .'in' -hetzij dat men in applVeatiewerk al lerlei kleurige vodden op een onder grond bevestigt en er borduursteken overheen legt, hetzü dat men zelfs lorren gebruikt of zelfs leer toepast. Bij het uitgangspunt kan men zelfs nog verder gaan en stukken hout. glas, blik. kurk en schelpen en wat dies meer zij in de compositie ver werken. Daarbij openbaart zich dan een ongelooflijke rijkdom aan mogelijk heden. Anni Apel bv. bereikt in haar applicaties van zwarte tule een uiter ste aan verfijning en voornaamheid. Daarentegen maakt bijv. Ria van Elk met bonte lappen van bv. zomerstof- jes hele verhalende voorstellingen van een grote feestelijkheid. Ze wordt trouwens duidelijker harder van kleur. Er Is veel abn te „kijken" en hoe langer je kijkt, hoe meer je ontdekt, dat zelfs op deze maniei een behoorlijke lading aan humor kan worden overgebracht. In zekere zin kan men hiex nog spreken van schil deren met stof. Kleur en spanning tussen de kleuren zijn belangrijke elementen in de wandkleden van de ze kunstenares en zelfs waar ze op een bepaald moment plastische din gen gaat maken, overweegt toch de werking van de kleur boven die van de vrije weke, sensuele vorm. Textielplastiek Veel verder gaat bv. Gerda Edens. die in haar werk wei katoen, schuim rubber en touw verwerkt tot kleurige reliëfs met poppetjes, diervormen en vaak uitgesproken erotische symbo- Een foto in de krant laat he laas weinig over van de feeste lijk bonte kleur van dit lappen- kleed, dat Rita van Elk de naam „Moeder, kijk naar je kinderen" meegaf. Ien. Een kleed als „black power" bv. zit vol herinneringen aan negerkunst en ti openvegetatie en aan magie, maar het blijft een decoratief geval, wordt geen verhaaltje. Daarmee belanden we zo langza merhand in de plastiek van textiel. Er is de hele beeldentuin van Ferdi Tajiri, die nog pas enkele weken ge leden in het Stedelijk Museum van Amsterdam stond. Daar was ze om geven door een mystiek duister, waarin spotjes hun licht naar de af zonderlijke sculpturen priemden. Hier staan ze in het klare daglicht van de Vishal en zijn nu ineens veel min der zwoel, veel speelser en blijven bij al hun zinspelingen op vrouwelijk- Russische schrijver wijkt uit naar V.S. WASHINGTON (DPA) De 47-Ja- rige Russische schrijver en criticus Arkad'i Viktorowstsj Belinkow is sa men met zijn 38-jarige echtgenote naar de Ver. Staten uitgeweken. Naar het ministerie van Buitenlandse Za ken in Washington meedeelde hebben zij een voorlopige verblijfsvergun ning voor een half jaar gekregen. Belinkow en zijn vrouw hadden zich in juni in München bij het Ameri kaanse consulaat-generaal gemeld. In het geheim waren zij 27 juni in de V.S. aangekomen. De reden waarom Belinkow naar Amerika is uitgeweken is niet be kend. Het „State Departement" wil de niet zeggen of het echtpaar poli tiek asiel heeft gevraagd. In het Concertgebouw in Bar- j neveld hebben de groepen Koekoek en I Ilarmsen (links op de foto) van de Boerenpartij gisteravond in een zeer j onrustige vergadering de degens ge- I kruisd. Het hoofdbestuurslid de heer B. M. Steur van de groep-Koekoek j had het tweede-kamerlid de heer J. BRUSSEL Een 1000 geldprijs zal worden toegekend door van de Brake uitgedaagd voor een het Belgische Davindsfonds aan de auteur van de beste serie debat, dat duidelijkheid moest geven artikelen of reportages in Nederlandse bladen of tijdschriften, i over de recente ontwikkelingen in do of van een serie uitzendingen op de Nederlandse raclio of tele- BP visie over de actuele Vlaamse problematiek, aldus een mede deling van het Davidsfonds. De artikelen of uitzendingen moeten verschenen of uitge zonden zijn tussen 1 januari 1968 en einde februari 1969. Teksten dienen ingezonden te zijn voor 1 maart. 1969 aan het Nationaal secretariaat van het Davidsfonds. 79. Blijde-Inkomst-straat Leuven. België. De prijs zal uitgereikt worden in april 1969. Het reglement geeft de volgende omschrijving van „Vlaamse proble matiek: .Daaronder wordt verstaan, een of meer van de culturele, politiek en of sociaal-economische problemen eigen aan de huidige situatie der Vla mingen in het Belgische Staatsver band. Deze informatie zou dus bijv. kunnen handelen over: culturele autonomie, universiteitsproblemen, de taalwetgeving structuurhervorming, vernederlandsing van het be drijfsleven in Vlaanderen, hoofdstad Brussel, de Vlaams-Waalse verhou ding in België, de econimische expan sie van Vlaanderen en Wallonië, de mografische problemen, de parle mentaire verhoudingen en activiti- fcen op deze gebieden, de verhouding AARTSELAAR (België) (AP) Het 17de eeuwse schilderstuk van een onbekende meester „De aanbidding door de rie Koningen" is donderdag avond uit de St. Leonaxdkerk gesto len.. Dit heeft de politie van Aartse- laar bekend gemaakt. Een ander schilderwerk in dezelf de kerk, een van Van Dijck, werd on aangeroerd gelaten. Volgens de politie hebben de die ven het doek uit de lijst gesneden, waarbij ze tien centimeter achterlie ten. Het gedeelte dat gestolen werd was 168 cm bij 119 cm. van Vlamingen en Walen in de diplo matie, in het leger Deze opsomming is geenszins limi tatief, maar louter illustratief be doeld. Vaak zal deze informatie van dichtbij de actualiteit volgen van de Vlaamse beweging in België. Het is toegelaten deze situatie mede te be lichten van uit de historische Vlaam se beweging". Onder voetgestamp, applaus en in stemmend en afkeurend geroep wier pen beide sprekers elkaar talrijke be schuldigingen naar het hoofd. Om streeks elf uur kreeg de vergadering zo'n rommelig karakter, dat ze moest worden gestaakt. Een groot deel van de belangstel lenden was het daar niet mee eens, men eiste onder meer zijn entree geld terug. In groepjes werd de dis cussie op felle toon voortgezet tot tenslotte de zaal met zachte drang 1 door de politie ontruimd kon worden. AMSTERDAM (GPD) Margot Fonteijn en Rudolf Noe- rejev moesten gisteren hun prestaties tonen In het museum stuk „Giselle". Afgezien van de zeer verzorgde, maar tegelijk goedkope entourage, was ook de voorstelling, die het „Rmd Ballet" gisteravond in het overvolle Amsterdamse Carré gaf. een gave staalkaart van wat deze 40-jarige danseres nog aan élan en expressie kan opbrengen. Dat is nogal wat: haar techniek is nog steeds toereikend om de sugges tie van moeiteloosheid te geven, BONN (GPD) De strijd tussen de partijen in de grote coalitie heeft tot gevolg, dat verwarring is ontstaan over de vraag wanneer de Westduitse regering het verdrag tot het niet verder verbreiden van atoomwapens zal onderteke nen. Kanselier Kiesinger bevindt zich in de strijd met betrekking tot de on dertekening van dit non-proliferatie verdrag tussen twee vuren. Hij zou ongetwijfeld het verdrag zelf zo snel mogelijk van de Duitse onderteke ning wilien voorzien, maai' word't daarin gehinderd door zijn partijge noten van de christen-democratische CDU, en meer nog door de „Christe lijke Sociale Unie", van Franz Josef Strauss, de Beierse zusterpartij van de CDU. Kiesinger mag en kan daar bij niet vergeten dat het Strauss was, die het hem mogelijk maakte de Bonner regering te leiden doordat hij in december 1966 Kiesinger de steun van de CSU beloofde. De bezwaren tegen het verdrag tot niet verdere verbreiding van atoom wapens zijn bij Strauss die in de regering minister van Justitie is en zijn aanhang van velerlei aard De oudste bezwaren zijn, dat er een soort komplot tussen de Verenigde Staten en de Sowjet-Unie zou be staan. met het. doel de supermach ten een volledige controle over de kleinere mogendheden te geven. Op een persconferentie in maart ver klaarde Strauss dit door te zeggen dat „het een oversimplificatie zou zijn weer -over een nieuw Jalta of een nieuw Versailles voor Duitsland te spreken". Strauss vindt het ook „vreemd, dat de Russen tachtig pro cent van de wapens leveren, die door de Vietcong worden gebruikt om 2 of 3000 Amerikanen in een week te doden of te verminken, terwijl in Genève de Sowjet-Unie en de VJS. bij elkaar zitten en een regeling zoe ken". Daarnaast geldt voor Strauss het bezwaar, dat bijvoorbeeld de bepa lingen over de controle alleen be trekking hebben op civiele facilitei ten. Maar wie bepaalt wat. „civiele faoiliteiten zijn", vraagt Strauss zich af. Het is juist de kwestie van de controle, die het conservatieve blok ln de regering en het parlement hoog zit. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Rusk, heeft tij dens zijn „hearing" voor de com missie van buitenlandse politiek van de Amerikaanse senaat deze kwes tie opgeklaard. Euratom waartoe ook de bondsrepubliek behoort en de Internationale Commissie voor Atoomenergie in Wenen hebben achttien maanden de tijd om een re geling voor eenheid van controle uit te werken. Anders dan oorspronkelijk was bepaald, zal na deze achttien maanden ook bij het ontbreken van overeenstemming de Weense controle niet automatisch binnen het Eura- tomgebied intreden. Voorlopig niet Bondskanselier Kiesinger hield op 5 juli een persconferentie dat was vóór de hearing van minister Rusk waarin hij een aantal verklarin gen formuleerde over het al dan niet ondertekenen door de Duitse regering, die voor verschillende interpretaties vatbaar waren. Zij lieten echter een eerste en duidelijke indruk na: de regering in Bonn tekent voorlopig niet. Eerst wil zij een nieuwe garan tie van de Amerikaanse regering, dan wil ze de conferentie van de niet- nuclaire staten afwachten die 29 au gustus in Genève begint. Ook wil len de Duitsers eerst horen wat de Russen vinden van de Amerikaanse interpretatie van het verdrag. Boven dien sprak Kiesinger de hoop uit, dat de andere Euratomlanden die wél- licht eerder zouden gaan tekenen dan de bondsrepubliek „om wille van het bestaan van Euratom in hun me thodische handelwijze eensgezind zul len blijven". Intussen is vast komen te staan dat binnenkort alleen de bondsrepubliek als Euratomstaat het verdrag nog niet ondertekend zal hebben. De lijst van onderteke naars uit de hele wereld wordt daar enboven steeds langer. Onaangenaam Voor minister van Buitenlandse zaken Brandt is de toestand onaan genaam: hij heeft al eerder gezegd dat het verdrag ook voor de bonds republiek rijp voor ondertekening was. Hij zou ook al als voorzit ter van de Sociaal-Democratische Partij bij dit standpunt moeten en willen blijven. Zijn staatssecreta ris Duckwitz kondigde na de eerste verwarrende berichten in de pers dan ook woensdagavond aan, dat men in Bonn geen extra-garanties van de Amerikaanse regering wenst. Hiermee zou het probleem op het eerste gezicht uit de weg geruimd moeten zijn. De verklaringen van Rusk voor de senaatscommissie wa ren duidelijk en gaven op de Duit se vragen een duidelijk antwoord Men kan bovendien niet aannemen dat de belangrijke mededelingen van Rusk met afgestemd zouden zijn op de opvattingen van die Russen. Het ware dan ook niet terzake doende wanneer men nu nog wilde wachten op reacties op de woorden van Rusk uit Moskou. Absurd Er ls echter nog een andere kwes tie, die de Westduitse regering ver deeld houdt over het al dan niet on dertekenen van het verdrag. Sinds de Oostduitse regering met volledige steun van de Sowjetrussisohe rege ring van de Westduitsers voortaan passen en visa's eist als deze over land naar Oost-Berlijn of de DDR willen reizen, zoekt men in Bonn naar tegenmaatregelen. In feite zijn er echter nauwelijks mogelijkheden. Het enige wat de Duitsers eventueel overblijft, is de handtekening onder het nonproliferatieakkoord te weige ren. Het is vooral de Beierse CSU die deze methode aanbeveelt, maar dit dreigement kan de Bondsrepu bliek alleen maar schade berokke nen. Bondskanselier Kiesinger zal nu uit zijn schuilplaats tevoorschijn moeten komen en zich desnoods de gramschap van een deel van zijn vol gelingen op de hals moeten halen. Zyn oritioi noemen hem „Koning Zilvertong", omdat hij zo mooi spreekt en weinig doet. De gang van zaken tot nu toe en hiervoor draagt alleen Kiesinger de verantwoording heeft de West duitse ondertekening al zo goed als alles van zijn propagandistische waarde ontnomen. Een invloedrijk Keuls ochtendblad schreef dan ook gistermorgen.Jammer genoeg spre ken alle aanwijzingen er voor, dat men in Bonn zo lang blijft terug deinzen tot voor onze he-kening geen hond meer achter de kachel vandaan komt". daarbij de gratie van haar armbewe gingen en het zal duidelijk zijn dat ze inderdaad transformeerde in het jonge meisje dat het scenario voor schrijft. Rudolf Noerejew maakte plichtsgetrouw de figuren die de her ziene choreografie van Coralli e n Perrot vereist, maar vooral in de sprongen scheen hy zichzelf te spa ren en wanneer hij eens „uitschoot" kwam hy opvallend luidruchtig neer. Heine's lugubere geschiedenis van de balletomane maagden die hun partner dooddansen ontlokte in deze presentatie het Amsterdamse publiek een uitbundig applaus. Het was een publiek dat duidelijk meer prijs stelde op dit hoogbejaar de werkstuk, dan op het openings nummer „Monotones", dat Frederick Ashton zette op muziek van Satie. Toch was dat choreografisch min stens zo interessant. Hoewel besfot geen nieuwe wegen wijzend in de danskunst, had Ashton voldoen de suggestieve momenten om de aan dacht gespannen te houden. Zonder modern te zijn, was het toch in zijn strakheid een plezierige afwisseling in het porseleinkastprogramma dat het gezelschap heeft meegebracht, al moet worden toegegeven dat ze, trouw aan de Engelse stijl, met over gave worden gedanst. Expositie Roemeense i konen DEN HAAG (ANP) In het mu- i seum Bredius in Den Haag is giste ren een tentoonstelling ..Roemeen se schilderijen achter glas" ge opend in aanwezigheid van de Roe meense zaakgelastigde A. I. Dumi- tru Macovei. en de directeur van de dienst voor Schone Kunsten van Den Haag, mr. drs. L. J. F. Wijsenbeek. De tentoonstelling, die is geopend t/m september, is georganiseerd met medewerking van de Roemeense am bassade, het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken en de Haag se Dienst voor schone kunsten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 11