olm Kristel ontdekt 35 artiesten Twintig jaar in Huis ter Duin Conny van Bergen werd per ongeluk zangeres 99 Mn torn i f LD EffltA I |jn leiden.... mijn leven is een en al muziek. Al speel ik dan vanaf 1924. ik geniet \og elk moment van de dag van. Ik zou niet buiten muziek kunnen. U hebt geen i hoe vreemd mijn leven gegaan is. Ik ben geboren in de Amsterdamse volks- rt ,.De Pijp", later speelde ik in de grootste hotels van Europa voor vorsten. Het it heeft het soms vreemd met je voor". 60 jaar is hij, een kwieke, rossige man, gezellige prater, het hart op de tong dra- I, maar tóch mild in zijn oordeel, een man reien al tot roem heeft gebracht, maar rustig zijn gang gaat en op de achter- d blijft. John Kristel heet hij, dirigent rijn eigen orkest, dat al bijna veertig jaar rat en dat op 6 augustus het feit her- it, dat het dan twintig jaar speelt als huisorkest in Huis ter Duin in Noord- geweldig orkest, dat alle genres tot in jppen van zijn vingers beheerst. Kristel >n bijzonder veelzijdig man, die onder trouw weerkerende gasten een grote en reputatie heeft", zegt prijzend de di- ur van Huis ter Duin, de heer M. W. it. on ontdekt >r al deze lofuitingen zit John Kristel er ferlegen bij, bladerend in wat oude foto's m foto uit 1937: de jonge Toon Hei-mans, loor hem ontdekt werd; een foto uit het van de vijftiger jaren: Corrie Brokken half-lang haar een pril buitenmeisje kuitlange rokken. Er komen nog meer m en foto's tevoorschijn: Conny van m. Conny Vink, Son ja Oosterman, Willy Schobben, Johnny Ombach, Ad van den Hoed. Laquestra allemaal mensen die óf bij zijn* orkest begonnen zijn, óf door hem ontdekt zijn, óf die er lange tijd deel van hebben uitgemaakt. „Ik ben als amateur begonnen. Een klein studentenbandje hadden we. We waren in die tijd hypermoderne jongens, natuurlijk niet zoals tegenwoordig met lange haren, want dat kenden toe nog nietmaar wij hadden dan ook iets aparts: wij droegen slobkousen en een wandelstokje" „De muziek uit die tijd bestond alleen maar uit stepjes, tango's en Wienerwalsen. Dat speelden we niet. Het enige dat wij ten* ge hore brachten, was de foxtrot. Ik herinner me nog goed: we werden eens een keer ge- engageerd op een feest, maar toen wij de muziek inzetten, bleek het dat niemand onze muziek kon- dansen. De mensen werden zó ra zend, dat we ons een goed heenkomen hebben moeten zoeken in ons kleine T-fordje". „In 1929 ben ik met een eigen orkest begon nen. Een jaar daarna organiseerde ik de eerste amateur-zangwedstrijd. Iets heel on gewoons in die tijd. maar ik had er aardig heid in. Ik ben er trouwens ook altijd mee doorgegaan. Ik ben altijd geïnteresseerd ge weest in jong talent. Je vindt het op de gekste plekken". 0-t X" »n oud huisje in een nauw Bussums straatje woont het echtpaar Dutscher. Een berehuid op de vloer, een open haard in aanbouw en veel antiek. Ook een ont- \nd antiek televisietoestel. Waarvan overigens niet veel wordt gevergdwant me nu Dutscher is 's avonds meestal op stap. Treedt dan hier en dan daar op onder verbasterde meisjesnaam Conny van Bergen („was Van den Berg, maar dat te veel op Van den Bos"). Ze zegt: „Niet dat je van mij veel hoort, maar ik werk katig doornet als Annie de Reuver bijvoorbeeld. ,JZo heb ik ook Toon eens ontdekt bij toe val. Die kwam bij mij op een van mijn ta lentenjachten in het zuiden van het land als imitator van Buziau. Uren van tevoren zat hij zich al helemaal wit te schminken. Hij zong een paar van zijn liedjes en deed een stuk tekst van hem na. Toon won prompt de eerste prijs. Beloning: een rooktafeldie bin nen een paar tellen verkocht was. want an ders kon Toon zijn vriendjes in de zaal geen rondje aanbieden". „Na een jaar kwam Toon bij mij terug. Toen heb ik hem zijn eerste engagement bezorgd, bij een cabaret dat later Saint Germain des Pres werd, in Amsterdam". ïn 1926: radio „Mijn eerste radio-uitzending. In 1926 bij de Hilversumse Draadloze Omroep. In die tijd deed je er met een taxi nog twee uur over om van Amsterdam naar de studio te gaan. Het was trouwens allemaal wat anders en wat on officiëler ook: Willem Vogt hielp zelf de in strumenten uit de taxi sjouwen en alles op stellen". „Voor de radio ben ik altijd veel blijven doen. In 1936 kwam ik met mijn orkest voor twee jaar terecht bij de KRO. We verzorgden er de show-avonden-. Een heerlijke tijd, waar over ik stapels anekdotes zou kunnen vertel len, maar dan komt er aan dit gesprek nooit een eind. Eén, uit later jaren, moet u toch even horen. We speelden in Gstaad, in het Palace-hotel zaal vol met adel en miljonairs. Een van hen: een Belgische multi-miljonairDie man was in die tijd helemaal gek van de tophit Moulin Rouge". Dat moesten we de hele dag Toon Hermans, geschminkt als Buziau tij dens een talentenjacht in Sittard in 1937. Toon is ook al een ontdekkingvan John Kristel. maar voor hem spelen. Hij kon er maar niet genoeg van krijgen en tenslotte vroeg hij ons zelfs om. als hij naar een zekere plaats moestdrie violisten achter hem aan te sturen, die dat wijsje dan even voor de deur konden spelen. Ja, je maakt toch wat mee hè?". „Als je toch even nagaat dat ik 35 mensen, zangers, zangeressen en musici, bij de radio heb zitten die door mij ontdekt zijn. Het is toch wel veel eigenlijk. Ik besteed enorm veel aandacht aan jong talent. Ik geef iedereen de gelegenheid om in het muziekvak iets te worden. Wat de zangers en zangeressen be treft: daarin heb ik altijd veel samengewerkt met Bep Ogterop. Natuurlijk slaag je er niet altijd in van iemand een ster of een sterre tje te maken het doorzettingsvermogen kun je de mensen nu eenmaal niet geven". „Waar ik de mensen niet allemaal vandaan heb gehaald, het is te dol om op te noemen. Aan Conny Vink bijvoorbeeld kwam ik via een tip van .willekeurige hotelgasten uit Markelo. Conny werkte toen op een accoun tantsbureau in Amersfoort. Ik heb mensen weggehaald uit fabrieken, uit de groenten- zaak van pa en ma, uit een willekeurig dorps café in Brabant. Wat dat betreft ben ik een fox-terrier. Als ik eenmaal talent ruik, dan blijf ik doorsjouwen tot ik het in mijn han den heb". „Op die buitenlandse reizen heb ik ook veel mensen ontmoet. In Oslo bijvoorbeeld, waar ik speelde op de wereldtentoonstelling in 1938, ging ik op een goeie ochtend door de eenza me bossen bij de fjorden eens paard rijden. Ik verdwaalde, kwam een echtpaar te paard tegen, we raken aan de praat met elkaar, ze brengen me keurig terug naar de manege en raad eens wie die ene vrouw was? Koningin Maud vati Noonvegen". „In Gstaad heb ik de meeste mensen leren kennen. We hebben daar o.a. Maurice Cheva lier. Edith Piaf. Patachou, enfin, noem ze maar op, begeleid. Minister Luns logeerde daar ook vaak. Op een keer kwam hij naar me toe. gaf me een klapje op mijn schouder en zei tegen meMeneer Kristel, u hebt een goed orkest, het lijkt wel een stel buitenlanders. Heerlijk hè? Als het niet uit het buitenland komt, deugt het niet —toch wel een typisch Hollands trekje". „Weet u wat ik zo leuk vind? Dat ik in de omstandigheid ben geweest om de ontwikke ling van de populaire muziek op de voet te volgen. Muziek is op het ogenblik gemeen goed geworden, door de radio, door de tv, door de geperfectioneerde grammofoonpla ten die we tegenwoordig hebben. Iedereen kent de nieuwste schlagers, iedereen interes seert zich er voor. Dat is eigenlijk iets onge kends. Dat bestond vroeger helemaal niet". Nooit uitgeleerd „Wat de muziek betreft: Je bent er nooit in uitgeleerd. Ik speel drums en ik heb onge veer dertig jaar geleden basles gehad bij de solo-bassist van het Concertgebouw: hij had een zoontje, die er zo verschrikkelijk in ge ïnteresseerd was, dat hij altijd bij de les sen zat. Door omstandigheden moest ik stop pen met de lessen. Maar nu, op mijn oude dag, ben ik toch weer opnieuw begonnen. En „Wat ik voor de rest doe? Ik schrijf kinder sprookjes, die dan hier in het hotel worden uitgevoerd er is hier al een 80-jarige traditie op het gebied van de kinderbals op woensdagmiddag ik wandel iedere dag een paar uur, ik zwem iedere dag en, als het even kan, dan zit ik op mijn paard. Ik geniet van alles wat mooi en fijn is en ik vind het alleen verschrikkelijk dat het leven zó kort is, dat je niet van alles tegelijk kunt genie ten". „Weet u wat het enige ideaal is. dat ik op het ogenblik nog koester? Een boek te schrij ven over mijn belevenissen. Ik weet helemaal niet of ik het kan, maar ik ga het toch pro beren. Per slot is Jan Cremer ook niet een van God gegeven talent, dacht lk zo". ie vaste prik hoort tweemaal in de week n voor militairen. Ook goed voor twee, avonden in de week zijn de personeels- mverwante feestjes. En daarnaast doet •jarige Conny vrij veel radiowerk. F van Bergen komt zelden in het nieuws, latste keer was anderhalf jaar geleden, een plaatje had gemaakt met de Ne- ndse versie van Ode to Billy Joe. een 5 liedje over zelfmoord. KRO en NCRV Ken het de plaat te draaien, hetgeen F aardig wat publiciteit en de plaat een verkoopcijfer bezorgde. Maar verder, in- ad, hoor je van haar niet veel. iemand een tophit heeft gemaakt, moet ieder een ineens hem of haar beslist hebben. Ter wijl er zoveel andere goede krachten rond lopen. Dick Riemstra bijvoorbeeld en Edwin Rutten. en nog wat zingen. Het ls makkelijk, maar ik weet niet of het helemaal goed is. Als je je tot een bepaald genre beperkt, herkennen de mensen je eerder". „Ik geef zelf de voorkeur aan dixieland en jazzy, maar daar is in Nederland niet genoeg publiek voor. Van free jazz moet ik niks heb ben. Ik houd er niet van dat men niet meer weet wat men doet. Beatmuziek vind ik wel leuk, als het maar swingt, niet dat ge schreeuw. De Rolling Stones bij voorbeeld kunnen ze van me gestolen krijgen". Dertien platen Dansen wetend >eb altijd buiten de tophitclub gezeten. Eer ik zat bij Herman Stok, die was mijn manager vond ik dat erg ver- *1. Als iedereen op een receptie werd ge ld, Willeke, Anneke enz. werd ik verge- Als je jong bent, vind je dat heel erg. als het me nu gebeurt, ben ik er niet '8 om. 'F „per ongeluk" zangeres geworden tilde filmster worden, aan zingen dacht ft") is wel wijzer geworden sinds ze Harige haar professioneel debuut maak- de Utrechtse nachtclub Dietsche Ta- „Echt carrière maken is er in Neder- toch niet bij. Ach, wat heb je nou in dand? Grote shows zijn er niet. Je hebt •8 kans om je te ontplooien. Alleen als „En neem nou de artiesten die voor de tv komen. Die maken te weinig show. De men sen zijn uitgekeken op zomaar een liedje zin gen. De man of vrouw moet wat doen. Dan sen. Ik heb zes jaar dansles gehad en dat zou ik gebruiken als ik een eigen showtje voor de tv mocht doen. Ik heb Cliff Richard gezien in een musical. Geweldig zoals die jon gen doet en danst. Daar heb je een- training voor nodig zoals een echte danser moet heb ben. Kom daar in Nederland eens om! Hier heeft men geen show-ervaring en men weet ook niet waar men- het moet leren. Ik maak een uitzondering voor Corrie Brokken. Ook Conny van den Bos komt tegenwoordig lekker los". Nou ben ik over mezelf ook niet altijd te vreden. M'n familie evenmin. Als ik thuis een bandje Rhythm and blues draai, zegt mijn man: „Dat geschreeuw hoeft van mij niet". Die vindt het alleen maar fijn, als ik zacht zing. Mijn moeder zei laatst, toen ze me op de radio had gehoord: „Wat heb jij Ol' man river verkracht; ik vind het leuk omdat je mijn dochter bent, maar anders Conny van Bergen staat bekend als een veel zijdige zangeres. „Dat zegt men tenminste. Ik weet niet óf het goed is, hoor, dat van alles Conny heeft dertien platen op haar naam staan. Allemaal singles. Geen enkele langspeelplaat. En dat zit haar wel dwars. Het was voor haar een reden: om van pla tenmaatschappij te veranderen; ze stap te over van Phonogram naar Bovema. De laatste firma heeft nu een LP van Conny sa men met pianist Eugen Cicero op stapel staan („Maar of het doorgaat, hangt af van Duitsland, waar Cicero onder contract staat", zegt men bij Bovema). Conny: „Ik wilde allang een LP ma ken, maar ach ja, dan moet je altijd heel goed hebben verkocht. En ik verkoop wel re delijk, maar ik heb nooit van die pieken ge had zoals Anneke Grönloh en Willeke Alberti. Het is natuurlijk waar, dat een LP de maat schappij veel geld kost: acht- tot tienduizend gulden". „Maar weet je wat het is? Als je in het bui tenland komt, is het eerste wat ze vragen: heb je een LP gemaakt? Je wordt niet voor vol aangezien, als je alleen maar singletjes kunt laten zien. Dat heb ik sterk gemerkt, vooral in Engeland in 1966 met de Nordring. Dat heeft voor mij de doorslag gegeven: ik moet een LP hebben".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 9