JUISTE HOOGOVENS Amateur en professional DE VERTALING VAN CONSERVENBLIK IS: BEWAARSTAAL anifestaties Festival in Holland- Leiden V oera Amerika- lie- Hohe Messe SCHETSEN EN NOVELLEN Querido Amsterdam Bob den Uyl. Een zachte fluittoon. Querido Amsterdam Alfred Kossmann. De Vrouwenhaters. PHILIPS IN CONSORTIUM ..EUROCAN" VIJF JAAR VOOR RAP BROWN B;n 8SDAG 36 MSI U68 Een conservenblikje conserveert. Het bewaart. Het is miljoenenvoudig aanwezig in onze samenleving om talloze artikelen te beschermen en te bewaren: groenten, koffiemelk, vruchten, vis, soepen. Maar ook haarspray's, insecticiden en zonnebrandcrèmes, want ook de spuitbus is van dat conserverende blik gemaakt. Iedereen kent en gebruikt dat blik, maar niemand staat er bij stil dat dit blik in feite staal is. Die flinterdunne blikjes zijn eens enorme, tonnenzware staalblokken geweest. Er komen veel gespecialiseerde vakmensen aan te pas terwijl dat staal zijn vorm- en naamsverandering ondergaat. Met grote kennis en zorgvuldigheid moeten ontilbare staalblokken tot ontelbare meters dun blikstaal gewalst worden. Dat vergt micron-precisie, die wordt geëvenaard door de vaklui in de vertinnerij, waar het blik z'n veilige, bederfwerende oppervlaktebehandeling ondergaat. De toekomst van dit bewaarstaal is groot Nieuwe toepassingen winnen terrein. Na de doperwtjes gaan nu ook bier en frisdranken in blik: vers, onaantastbaar, blijvend lekker. Bij Hoogovens maken staalspecialisten meer dan 350 soorten staal. Blikstaal is daarvan wellicht de meest verbreide en meest gebruikte soort. Denk daar eens aan als u een praktisch en snel gekoeld blikje bier uit de ijskast pakt: bewaarstaal in z'n modernste vorm! »n s d scène uit de musical„Hoera Amerika". zyn Nederlandse première beleefde en in de hoofdstad nog steeds volle zalen trekt, werd door de wtfze waar op Kees van Iersel er gestalte aan gaf, als een van de bijdragen aan modern toneel opgenomen in het Hol land Festival. Van Iersel heeft er een soort to taal theater van woord, beweging, ritme en muziek van gemaakt, ma- caber-navrant en dikwijls zeer ko misch. Toneel: Voor de liefhebbers van klassiek toneel zal op vrydag 21 juni, eveneens in de Leidse Schouwburg, een uitvoering plaatsvinden van de Nederlandse Toneelmanifestatie waar voor in verband met de Brederode- herdenklng (de Amsterdamse dichter stierf 350 jaar geleden), de keuze viel op „Lucelle" geschreven enkele jaren ..Lucelle" wordt gespeeld in de om lijsting van de Oude Rederijkerska mer in Amsterdam, waar het stuk zijn eerste opvoeringen beleefde en waar de rederijkers „spraken tot het publiek". De regie berust by Johan de Meester. De titelrol wordt gespeeld door Ina van der Molen, Lucelle's vriendin door Hetty Verhoogt, haar vader Car- ponny door Leo de Hartogh. De Jeu- ne-premier-rol zal worden vertolkt door Joop Admiraal. De twee ko mische rollen van kok Lekkkerbeetje en de Lakei Pannetje Vet worden gespeeld door de Vlaamse acteurs Ward de Ravet en Alex Wilequet. De overige rollen zyn in handen van Wim van Rooij, Kees Coolen en Paul van Gorcum. Het rederykerskamer-decor is ont worpen door Jan van der Does; de allegorische voorstellingen zullen ver vaardigd worden door andere ont werpers van de Nederlandse Televi sie Stichting. De kostuums zyn ont worpen door de jonge Amsterdamse ontwerpster Ellen de Zwart. De mu- Wanneer ik zeg dat ik deze schetsen van Bob den Uyl typisch amateurswerk vind, dan bedoel ik daarmee niets afkeurends. De amateur toch is in de letterlijke zin van het woord iemand die zich zuiver voor zijn plezier bezighoudt met een of meer takken van kunst of sport. Zijn occupatie is zuiver recreatief, een bezigheid voor vrije uren, die desondanks creatief kan zijn. Dat ik met dit woord amateur in verband met dit werk niets denigrerends op het oog heb, moet duidelijk zijn als ik zeg dat Den Uyl het ambacht van het schrijven voortreffelijk verstaat. voor „Moortje", de Nederlandse to neelmanifestatie van 1957. Lezen in deze schetsen wordt ik telkens getroffen door uitstekend ge formuleerde en rake opmerkingen en beelden. Byv. aan het begin van de tweede schets getiteld „De Moorde naar" treft in de beschryving van de naargeestige Jonkherenstraat een opmerking: „Een straat waarin de vete t moregen met plezier valt". Zoiets is een vondst. We weten dat motregen niet vet is en over de genoegens van dit ongure element kunnen we ook geen onderzoek in stellen. Toch drukt zo'n zin precies de sensatie uit die een mens kan krygen in een straatje zo droef dat zelfs de motregen er plezier in moet hebben nog iets aan de modderige grysheid toe te voegen. „De Moor denaar" is trouwens 'm.i. het beste verhaal in de bundel, om de figuur van Sereyn, de beroepsmoordenaar die het in Nederland om zo te zeg- zikale begeleiding, gebaseerd op me lodieën uit Breero's tyd, is voorbe reid door drs. Fons Eickholt en Ma rijke Smit Sibinga, die samen met o.m. Hans Linnartz en Henk Lam- booy de muziek zullen vertolken en de zes liederen die in de voorstelling voorkomen, zullen begeleiden. Michael Holmes verzorgt de choreografie van de dansfiguratie. De tekst van „Lu celle" werd bewerkt door de neerlan dici Guus Rekers en J. Fontyn. Op dinsdag 25 juni vindt in de Pieterskerk wederom de uitvoering plaats van de „Hohe Messe van Jo- hann Sebastian Bach door het Toon kunstkoor Leiden met medewerking van leden van het Concertgebouwor kest onder aanvoering van hun con certmeester Herman Krebbers, het geheel onde leiding van Iskar Aribo. Solistische medewerking verlenen Nelly van der Spek, sopraan: Aafje Heynis, alt, David Johnston, tenor; Max van Egmond, bas; Herman I Krebbers, viool en Albert de Klerk, I orgel. gen onsportief vindt om by zyn moordopdrachten tot het bittere ein de toe te gaan, omdat hy hier, in tegenstelling tot in Amerika, geen te- genparty heeft enerzyds en geen on- derwereldsteun anderzijds. En om de anticlimax, zoals de kastelein van de kroeg zegt. Het is treffend hoezeer Den Uyl kans ziet om iemand zó uitvoerig bezig te houden met zo weinig. Het is speciaal hierop dat ik zyn ama teurisme baseer. Hij is amusant, hij is oorspronkelijk maar zyn basis is een zeepbel. Soms laat hij je te lang kijken zoals in „Gezellig op Visie" of in „Sommigen niet". Dan is de zeepbel al uit elkaar gepatst voor de woorden ophouden. Den Uyls ver halen zyn een plezierige vrije tijdsbe steding. Hij is een illusionist die je naar zijn zeepbellen in de lucht laat staren, zodat je even vergeet dat er uit diezelfde lucht zo gemakkelijk een bom kan komen. En wie weet, is dat ook zijn bedoeling. Alfred Kossmann is op even na tuurlijke manier een professional" als Bob den Uyl een „amateur" is. Ik kom tot die opmerking omdat er een overeenkomst zit in hun werk, althans in deze beide boeken, en wel dat deze beiden natuurlijk en nuchter weten te praten over fantastische, za ken. Daar blyft het bij en dat kan ook een tijdsverschijnsel zyn. Een schrffver van en over mense- lyke problemen kan biykbaar een heel eind buiten zyn middelpunt te rechtkomen, maar moet daar, even eens blykbaar, toch weer naar te rugkeren. Zo keert Kossmann in de ze drie gebundelde novellen terug tot zyn wezenlykheid: het schryver schap. Deze terugkeer kan zyn ge- vaariyke kanten hebben en eventueel wyzen op een omkeer of een afne men van de creativiteit, maar gezien het hier gebodene lykt het my, dat dit by deze schryver nog niet aan de orde is. Het schry verschap dus; welke af- wykingen in de levenslyn er de on dergrond van kunnen zyn, tot welke afwykingen het leiden kan en de wis selwerking tussen leven en werk. „Op Visite by Schryvers" heette een van de schetsen van Den Uyl niet „Gezellig op Visite" drie ont moetingen met drie merkwaardige gevallen van schryverschap. Dr. C. Spyker, een heel oude essayist, die min of meer contact afdwingt met een jonge schryver omdat hy vindt dat zy overeenkomstige achtergron den hebben. By het bezoek krygt de jonge schryver het gevoel zyn persoonlykheid te verliezen en alleen nog te bestaan door „myn inzicht in diens oeuvre van herinneringen". De tweede ontmoeting is met Wie- be Lumar, de mislukte die denkt een miskende te zyn en de derde met Van Dam. die zegt masochist te zyn en zyn autobiografie geschre ven te hebben. Op basis van de be langstelling van de ik-figuur voor Sacher-Masoch, wil deze Van Dam zyn advies. De „Ik" en zijn vrouw gaan behalve om die autobiografie ook naar het echtpaar van Dam om de martelwerktuigen te bekyken „in een heel Hollands villaatje van twee onder een dak". „Het Model" is het meest aangry- pende verhaal van een auteur, een oude romanschryver die door een be roerte de indruk maakt dement te zyn, omdat hy de juiste woorden niet meer vinden kan. Tussen twee haakjes, een vergissing die maar al te vaak gemaakt wordt. Na de grote reeks succesromans die hy tydens zijn gezonde leven geschreven heeft, heeft hy als laatste een manuscript voltooid dat blykt pornografisch te zyn. Zyn zoon en zyn uitgever zit ten nu met het probleem van de uitgave. Een probleem dat, zoge naamd met toestemming van de au teur, wordt opgelost met een neutra- liserincrsproces. Ten slotte het titelverhaal „De Vrouwenhaters" sterker autobiogra fisch waarschijnlijk dan de beide vorige. De schryver heeft zyn roman ,De Vrouwenhaters" voltooid. hij heeft zijn geliefde verloren en is naar zijn stad Amsterdam teruggekeerd. In een mengeling van droom, dag droom en herkenning van het verle den ontstaat een crisis, deels in ver band met des schrijvers leef tyd, deels met de vermindering van zyn succes als oorzaak of beter, succes met het in zyn ogen verkeerde boe ken deels ook ontstaan door heimwee naar het zuiden en naar de verloren vrouw. Soms stuit men op reminiscensies aan een vorig werk, het onvolprezen „De Smaak van groene Kaas". Er is geen oplossing, want het gaat hier om de verwarring die het leven op zyn keerpunt is en waarvan de op lossing dood heet. CLARA EGGINK. LONDEN (RTR) Naar bekend is gemaakt, is een internationaal ruim teconsortium (Eurocan) opgericht, dat zal moeten meedingen om een contract van ongeveer 100 miljoen gulden voor het eerste operationele communicatiesysteem met behulp van satellieten voor de Navo. Het consortium is opgericht door het Britse concern Marconi Compa ny, de Westduitse Siemens A.G., AEG Telefunken, NV Phulips, Telecommu nicatie Industrie, de Canadese RCA Victor Company en de Italiaanse maatschappy STS. NEW ORLEANS (AFP/Reuter) Eén van de leiders van de „Zwarte- Macht-beweging" in de Verenig de Staten, Rap Brown, is in New Or leans wegens onwettig wapenvervoer tot vyf jaar gevangenisstraf en 2.000 dollar boete veroordeeld. Hy hoorde het vonnis onbewogen aan, nadat een zowel uit blanken als negers bestaan de jury hem schuldig had verklaard. Brown ging in beroep en werd tegen een borgsom van 10.000 dollar vryge- laten. Hy stond terecht omdat hy in de zomer van het vorig jaar met een karabyn van New York naar Baton Rouge in Louisiana was gereist, ter- wyl er in Maryland een aanklacht tegen hem liep wegens aanzetting tot brandstichting en oproer. Dit jaar biedt het in Leiden weer een en boeiend programma, wordt op dinsdag 18 juni voorstelling in de Leidse van „Hoera Amerika" België geboren Amerikaan van Italiie in de verta- Cees Buddingh. Uitvoeren- Studio, regie: Kees Van Italië gaf zijn stuk mee van „Drie visies op Drie. losse één-akters, elk vast thema, die de aspec- lt Amerikaanse samenleving rrel nemen. Een soort drie- nvelijk tussen Pop Art en Ier Wreedheid. 'stelling die, nog geen jaar off-Broadway-première van Hurrah", in december 1967 MSIDSCH DAGBLAD PAGINA 1| ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 13