Rita Hovink terug in
de showbusiness
Discjockey Jos van Vliet
Op z'n dertiende al interviewde
hij minister Luns
Annelies Bouma zingt puur
Nederlandse liedjes
ZATERDAG 27 APRIL 1968
LD EXTU 4
Herinnert u zich nog de glorieuze Knokke-zangploeg in 1964? Toen dit Holland
se vijftal bestaande uit Shirley, Willeke Alberti, Trea Dobbs, Ilonka Biluska
en Rita Hovink met de eerste prijs naar huis kwam? Het legde de Neder
landse zangeresjes geen windeieren. Het bleven bekende namen in de show
business. Uitgezonderd één: Rita Hovink. Haar naam kwam steeds minder op het pro
gramma voor en de laatste paar jaar in het geheel niet.
En dat terwijl deze (thans 24-jarige) zangeres alles heeft, waarover een goede zange
res moet beschikken. Een diepe, warme stem en persoonlijkheid. En toch
„Ik ben er een tijd uitgeweest. Zonder dat ik
mij eigenlijk bewust terugtrok, voelde ik dat
ik op een dood punt was beland. Daarbij
kwamen nog wat persoonlijke moeilijkheden.
Ik was al bang dat mijn carrière als zangeres
afgelopen was. Maar toen kwam het grote
moment, waarop ik Frans van Klingeren ont
moette. Hij heeft al meer van m'n collega's
erbovenop geholpen. Al mijn hoop was op
hem gevestigd. Niet tevergeefs, want sinds
enige tijd is Frans van Klingeren mijn vaste
manager. En ik heb nu al veel aan hem te
danken."
Het kan niet ontkend worden: Frans van
Klingeren is de enige impresario in ons land
die jaarlijks een zanger of zangeres naar Po
len stuurt voor het songfestival, dat daar
ieder jaar wordt gehouden. Rita Hovink ging
er deze keer heen, terwijl voorts nog in juli
een optreden staat te wachten op Malta. Aan
de televisieshow uit Warschau op 17 maart,
gepresenteerd door Frans van Klingeren, de
den mee Rita Hovink, The Shepherds en
Margie Ball.
„Het is geweldig wat Van Klingeren allemaal
voor ons doet", zegt Rita Hovink, die op 2
februari in Groningen was voor het maken
van televisie-opnamen voor het NCRV-pro-
gramma „The Late Night Show". Als soliste
zong ze in dit programma met het ritmisch
strijkorkest van Frits Smienk.
„Televisie vind ik heerlijk om te doen. maar
niet te veel", aldus een zeer verstandige Rita.
„Ik zou best eens 'n eigen- show willen hebben,
maar dan anders dan anders. Mij lijkt het
leuk als de camera een hele dag een bepaal
de artiest „volgt". Van 's morgens vroeg tot
's avonds. Tussen de bedrijven door liedjes
zingen. De kijkers-luisteraars krijgen zo een
veel betere indruk en leren de artiest(e) veel
beter kennen. Persoonlijk houd ik bijvoor
beeld ontzettend van koken. Als ik even tijd
heb, sta ik in de keuken. Zou het nou niet
leuk zijn, dat zoiets op de tv kwam en dat
er mensen waren die m'n maaltijd proefden?
Dat is tenminste iets anders. Er zijn tiental
len zangeressen die in shows liedjes kwelen,
maar 't komt alleihaal op hetzelfde neer."
Rita Hovink loop over van activiteit. Zij repe
teert en studeert, maar kan zich toch ook
nog ruimschoots met haar zesjarig dochtertje
bemoeien. „Zij gaat voor alles", zegt Rita. De
Tf"^v iscjockey bij Radio Veronica, manager van Daddy's act, platendraaier en
m -aaneenprater in een Katwijk.se discotheek, dat zijn zoal de nevenactiviteiten
van Nederlands vermoedelijk jongste „artiest promotor" Jos van Vliet
een functie die kortweg gezegd het „verkopen" van artiesten inhoudt aan
radio, t.v. en pers.
Een verwonderlijk actieve jongeman, van 22 jaar,
bezeten van liefde voor zijn yak en voor alles
wat met artiestendom en showbusiness te ma
ken heeft. Een uitgebreide reeks van ervaringen,
ondanks zijn jonge jaren, heeft hy al achter de
rug. Op zijn dertiende jaar stapte by voor zijn
schoollö-ant naar minister Luns. In zijn rode
sportbloesje, om zoals hij het nu noemt 'es effe
de blitz te maken" oftewel even iets opvallends
te doen. 't Ging uiteraard niet over politiek. Maar
het verhaal sloeg in en leverde hem zelfs een
interview op, in een „echte" krant.
Op zijn veertiende interviewde hij Cliff Richard,
op zijn zestiende kwam hij, nog in zijn schooltijd,
bij een band terecht en verdiende per avondop
treden als zangertje 15 gulden, gezellig als in
valler in nachtclubs en in de orkestbak bij Bol-
tini.
Met school ging het ondanks alles redelijk: hij be
haalde in ieder geval zijn einddiploma.
Nadat hij de Crazy Rockers had leren kennen,
richtte hij voor hen een bloeiende fanclub op
en zo leerde hij de iïïensen uit het vak kennen
als Skip Voogt, Herman Stok en anderen. Weer
even later werd hij voorzitter van de Federatie
van Nederlandse Fanclubs.
maar dat maak je niet, vind ik. Je zegt een op
beurend woordje, draait een plaatje en krijgt
dankbare brieven terug".
Heeft hij ooit wat tijd over voor zichzelf en
voor zijn directe omgeving?
„Nauwelijks. Dat mag nou gek klinken, maar
voor mij is mijn werk nummer één. Al mijn
Op het randje
Drie jaar geleden ontmoette hij de Tielman
Brothers. „Dat sloeg alles wat ik ooit gehoord
had, ik was helemaal gek van ze. Ik ben pu
bliciteit voor ze gaan doen, reisde veel en heb
me letterlijk half kapot gewerkt. Elf weken heb
ik op het randje van leven en dood in het zieken
huis gelegen. Toen dacht ik: ik stap eruit ik
wil met de showwereld niets meer van doen
hebben. Maar wat doe je als je een aan
bieding krijgt voor piratenzender Dolfijn als
disc jockey te gaan optreden? Je gaat!"
„Het was een geweldige tijd, daar op de
„Laissez faire", tenminste aanvankelijk: alles
zelf ontdekken, fouten maken, ineens leren hoe het
wel' moet, kortom lekker pionieren. Maar, al
werd er officieel niets over gezegd, de zaken
gingen slecht en dat kon je merken. Er kwam
ook een hinderlijke concurrentie onderling, alles
werd minder, zelfs het eten. Toen heb ik mijn
ontslag genomen en kwam bij Veronica terecht,
als nieuwslezer. Even later kreeg ik er een paar
eigen programma's bij.
Dankbare brieven
.Misschien zou ik er nóg dag en nacht gezeten
hebben, als het voor de Nederlandse kust niet
altijd zo stormde en deinde. Om gek van te
worden. Op weg naar ons schip was ik vaak
doodziek van ellende. Dat is de reden dat
ik daar ben weggegaan. Eén programma heb
ik er gehouden, dat kan ik rustig op de wal
maken: „Doe de week de deur uit". Een za-
terdagnachtprogramma van 12 tot 1. waar ik sta
pels post op krijg: post met verzoeken van meis
jes om eens langs te komen, post met lippestift-
kusjes, post vol klaagzangen van eenzame, door
hun verloofde in de steek gelaten meisjes. Je
kimt daar natuurlijk wel gekheid mee maken.
televisieshow, die begin februari opgenomen
werd, heeft veel tijd in beslag genomen. Niet
de opname zelf, maar de dagen ervoor. „Ik
wil goed voor de dag komen. Dat halfbakken
werk, daar houd ik niet van. Ik bereid mij
heel serieus voor. In alles ben ik trouwens
serieus.
Hard werken
werk grijpt in elkaar: de platen van mijn maat
schappij die ik moet pousseren, draai ik in Kat
wijk in de discotheek èn in mijn radioprogram
ma het één kan niet zonder het ander, alles
heeft direct en indirect met elkaar te maken.
Het is enerverend werk, dat geef ik toe, maar
het is fijn werk. Je kunt er al je ideeën in
kwijt, je leert veel mensen kennen en wie weet
waar dat weer toe leidt.
Iets groots opbouwen
Waarom ik al die energie en ijver opbreng?
Omdat ik, als ik dertig ben, iets bereikt wil
hebben. Die leeftijd van dertig is voor mij heilig.
Dan wil ik iets groots hebben opgebouwd, het
liefst helemaal voor mezelf iets als een eigen
grammofoonplatenmaatsohappij, iets in film of
Joost mag weten wat".
„Groots en meeslepend wil ik leven", schreef
onze dichter Marsman dertig jaar geleden
aan deze regels moesten we -even, weemoedig,
denken na dit gesprek.
Rita Hovink, wonende in de Gijsbrecht van
Amstelstraat in Hilversum, is bezig met een
terugkeer naar de planken. Onder leiding
van Frans van Klin-geren. „Ik ben tot de con
clusie gekomen dat een carrière als zange
res, zowel nationaal als internationaal, het
doel is dat ik bereiken wil. Ik begreep dat ik
heel hard moest gaan werken onder deskun
dige en ervaren leiding. Welnu, ik ben gaan
zoeken en heb Van Klingeren gevonden."
Vroeger heeft Rita Hovink er nooit aan ge
dacht zangeres te worden. Als dochter van
een Hoogovenbeambte en wonende in Bever
wijk, had zij slechts één doel voor ogen: to
neelspeelster worden. Daar is echter niets van
gekomen. Toen de familie met vakantie in
Blaricum was, deed Rita mee aan een talen
tenjacht, georganiseerd door Max van Praag.
Gewapend met haar gitaar („Ik kon drie ak
koorden spelen") deed zij mee en had
promp de smaak van de showbusiness te pak
ken. Na twee jaar huishoudschool en handels
avondschool ging zij „het vak" in. Zij zong in
nachtclubs en voor militairen in Duitsland
en Frankrijk.
„Ik ben blij dat ik nu niet meer in nacht
clubs hoef te zingen. Wel heb ik er geen
spijt van het te hebben gedaan, want daar
door krijg je een enorme ervaring."
Nu staat Rita Hovink avond aan avond op
de planken. Haar repertoire is zeer uitge
breid. „Ik pas m'n liedjes aan aan 't publiek
wat er zit.Jazz, swing, volksliedjes en noem
maar op."
Tal van zwarte schijven zijn van Rita Hovink
op de markt verschenen: „De eerste zoen",
,,'s Avonds bij het licht van de maan", „Si
garetten, sigaretten" en „She said".
Ze trad enkele malen op voor de tv. Onder
meer in „De vuist" van Willem Duys, de
Johnny en Rijk-show en in tienerprogram
ma's. De ster van Rita gaat nu echter pas
goed schitteren en volgens insiders in 't vak,
zal men binnen niet al te lange tijd nog veel
van haar horen. „Het wordt een tweede Cor-
ry Brokken", aldus één van degenen, die het
weten kunnen. Het zou niet zo verwonderlijk
zijn.
Al geruime tijd neemt zij lessen bij Inge
Bartsch, die zelf voor 1940 een bekende Duit
se cabaretière was, maar in ons land woont.
Zij doceerde o.a. aan de filmschool in Berlijn
en gaf bijvoorbeeld ook Hildegarde Knef les.
Rita Hovink gaat thans een internationale
carrière opbouwen. Dat zal kunnen beteke
nen. dat zij voor haar hobby's geen tijd
meer zal hebben. Deze zijn: lezen (geen mo
derne schrijvers zoals Jan Wolkers etc.), zei
len en koken. Handig is Rita ook. Voor haar
dochtertje maakte zij zelf een levensgrote
poppenkast en in de woonkamer in het Hil-
versumse huis staat een bar door Rit. asell
gemaakt.
Frans van Klingeren, haar nieuwe maiagei
zegt: „Er worden in dit vak hoge eisei ge
steld. Eerst bemoeien wij ons met Nederknd!
straks komen de buitenlandse engagemeiten.
Want.vocaal zijn de capaciteiten van Ri*
ta in ruime mate aanwezig.
En na Rita Hovink een avond als zangere»
te hebben meegemaakt, zijn wij het met da
uitspraak van Van Klingeren volkomen eers.
Zij komt er wel...
HENK KAMIES
„Kind, je zingt wel aardig, maar ik kan
alleen niet verstaan wat je allemaal zegt!"
Dat waren de welkomstwoorden van Cor-
rie Vonk, uitgesproken tegen een klein
nieuwkomertje in het vak: Annelies
Bouma.
Annelies, die op de HBS al wat aan cabaret
deed, wilde namelijk, net als haar oudere
zuster Maya, in het ABC-cabaret van Wim
Kan komen. Het lukte allemaal. Inmiddels
zijn we dan al weer tien jaar verder in de
tijd. Annelies Bouma, inmiddels getrouwd
met Peter Nieuwwerf en moeder van twee
zoontjes, zingt nog steeds en hoe! En wat
die verstaanbaarheid betreft we kunnen
u geruststellen alles op dit punt is dik in
orde.
Ruim tien
jaar
Ruim tien jaar zit Annelies Bouma inmiddels
in het vak vijf jaar bij Wim Kan, nog
een tijdje bij Frans en Fiet Koster in hun
cabaret „Adam en Eva", „Randfiguren" van
Ernst Altena en het nog steeds doorlopende
radioprogramma „Waar de wijsjes zijn".
„Wat gaat die tijd toch hard", mijmert An
nelies in haar Haagse flat en daar heeft
ze gelijk in. Ze werkt de laatste tijd veel met
haar man samen samen melodieën be
denken, fijn veel spanning en zacht gekibbel
over en weer, altijd werken op het laatste
moment, maar steeds weer zéér bevredi
gend.
„Hoe je mijn liedjes moet noemen, weet ik
eigenlijk niet. Het zijn geen echte chansons,
het is geen cabaret, het zit er net zo'n beet
je tussenin. Een eigen stijltje is het, dat heb
ik langzamerhand wel gevonden".
Ze is, volgens eigen zeggen, een grote mu
ziekminnaar. „Ik houd niet zozeer van die
mooie zachte intellectuele muziek, maar voor
namelijk eigenlijk van soul en pop. Ik ben er
wild op. Vooral in de pop gebeurt zo ontzet
tend veel. Natuurlijk houd ik van de Beatles.
Ik vind ze geweldig, maar er is nog zo onge
lofelijk veel méér te beleven. En door de
moordende concurrentie die de jongens el
kaar onderling allemaal aandoen, is het peil
van de popmuziek erg hoog".
„Bepaalde klassieken en de impressionisten
zijn bij mij ook favoriet. En dan de moder
nen een hoofdstuk apart. Ik vind het wel
gek, wat er op dit terrein gebeurt. Zo'n jon
gen als Peter Schat bijvoorbeeld, die vind ik
iets geweldigs. Die vindt een nieuw geluid,
een nieuw soort instrument uit en gaat er
meteen een symfonie om heen bouwen. Wat
mij betreft mag er volop geëxperimenteed
worden".
Wat vindt ze van de Nederlandse licke
muziekwereld?
„Er gebeuren op het ogenblik veel leue
dingen: er wordt veel gezongen. Herman \n
Veen vind ik een geweldige jongen. Het Lds
Zoldercabaret, dat vind ik ook goed. Nog en
paar namen? Liesbeth List, Rikkert Zuicfr-
veld, Gerard Cox maar die jongen met
nu eindelijk eens zichzelf worden; Rames
Shaffy die moet weer eens iets goeds m-
ken en Jasperina de Jong. een gewelig
talent, een vrouwtje dat van Onze Lieve Her
enorm veel in dat koppetje heeft gekrege".
Lekker thuiszitten
Wat ik zelf doe, doe ik voor mijn plezir.
Kalmpjes aan, maar terdege voorbereid. Wt
de rest betreft: ik houd van lekker thuisz-
ten, met dat grut om ons heen platn
luisteren, met muziek bezig zijn. Fijn ver wg
zitten van de bekende kliek, anoniem in e
eigen buurtje zijn, een eigen sfeer om je hen
hebben, niet beïnvloed worden door een t-
paalde trend. We willen wel meegaan en b-
blijven, als we in vredesnaam maar onsztf
kunnen blijven en onze eigen gang kunnn