Marie-Cecile Moerdijk Nederland warm te maken voor het volkslied probeert 150 KEER TV In Vlissingen première Volkslied festival NAAR DE BOLLEN Muziekdagen te Konstanz SATERDAG 20 APRIL 1068 LJJJi&TrtA 2 E eerste zin zeggen in een gesprek met Marie-Cecile Moerdijk is zoveel als de m m eerste regel schrijven van een vervolgverhaal zonder einde. Het is een verhaal f dat wie weet hoeveel maal achtereen verteld wordt in haar rustige huis in Zeist. Ze heeft zich daar gevestigd, hoewel „vestigen" eigenlijk een enorm gek woord is voor deze „wervelwind". Zelf heeft ze op haar beurt wel weer enige bezwaren tegen dat „wervelwind". Want we mogen niet vergeten dat ze dl 39 is, hoe wel we dat met excuus aan haar persoon graag en zonder m-oeite vergeven. Marie-Cecile bemoeit zich met de jeugd en voor een befaamd zangeres betekent dat meteen dat ze zanglessen geeft. „Van alle kanten, uit het hele land komen ze naar me toe. En ik heb er eigenlijk zo weinig tijd voor. Ik heb mijn radio- en televisie werk. de talloze concerten. En dan ben ik ook nog directeur van de Nederlandse vereniging voor de volkszang. De activiteiten van die vereniging groeien momenteel geweldig. Ik kom steeds krapper in mijn tijd te zitten". Zal er daarmee ook een eind komen aan de podiumreizen en de reizen zomaar? Komt er een einde aan de carrière, die eens in het Zeeuwsvlaamse grensdorpje Zuiddorps begon en de belofte inhield toe te behoren aan een van Nederlands beste sopranen? Nee. Het concertprogramma is voller dan ooit en als er even tijd komt, is er wel weer een reis. Er zit behoorlijk wat leven in de brouwerij die Marie-Cecile in enkele drukke jaren om zich geschapen heeft. Ontdekt door Jo Vincent Muzikale Marie-Cecile, ontdekking van Jo Vincent, werd 39 jaar geleden neergezet in het dol-op-klassieke gezin van de Zuiddorpse geheimschrijver des konings Moerdijk. Vader Moerdijk was er uit plicht gemeentesecreta ris. De last der voorvaderen drukte misschien wat zwaar op deze in het België van toen be faamde operazanger. Zijn diepe bas-bariton kreeg aan het conservatorium van Gent een diploma mee en met veel plezier was vader Moerdijk 's avonds zanger en overdag ge heimschrijver des Konings. Moeder Marie- Jeanne Moerdijk-van der Swalm was en is een vaardig muzikante. Ze behaalde het eind diploma piano, ook al aan het conservatorium van Gent en is nu stadsbeiaardier van Hulst en Axel. Eerst ambtenares Marie-Cecile, zelf eens eerste ambtenaar ter secretarie, volgde haar ouders naar het Gent se conservatorium, kreeg er haar klassieke zangopleiding en werd de sopraan met mis schien wel het grootste stembereik van Ne derland: vier octaven. Ruth Horna gaf haar les. Marie-Cecile ver wisselde Amsterdam voor Wenen en Ruth Horna voor prof. Grossmann. Ze studeerde intens, tot haar eigen verbazing en nader hand: genoegdoening, want dat ze het nodig heeft gehad, dat iedereen, die iets wil berei ken het beslist nodig heeft, erkent ze graag. Marie-Cecile Moerdijk, sopraan, con certzangeres maar vooral: de natio nale zangeres van het internationa le lied, heeft donderdag 30 mei haar hon derdvijf t/igste televisie-optreden. Voor een sopraan, een concertzangeres, is dat een bijzonderheid, voor de glimlachende Ma rie-Cecile minder. In een veertig minuten durend program ma van de TROS-televisie, onder produk- tie en regie van Dick Harris, zal zij in een gesprek met de journalist André Oosthoek iets meer vertellen over haar carrière en plannen. Haar tv-programma is daarmee nog niet vol. Voor de KRO maakt ze binnenkort een programma onder regie van Thorvald Dudok van Heel en voor de NCRV wor den het er deze zomer twee. Marie-Cecile gaf concerten; zangrecitals heet dat. Ze zong uit puur genoegen af en toe een volkslied en opeens was het er. De klassieke carrière, op het punt open te bloei en, bleef wat ze was: hoopvol. Tegelijkertijd groeide een andere carrière snel naar een lange top. Marie-Cecile Moerdijk ging de we reld in als die aardige, blonde sopraan, ze gaat de wereld door als de gevierde zangeres van heel veel volksliederen en -liedjes. De nationale zangeres van het internationale lied. Hard werken „Bewust leven, goed rondkijken, gelukkig zijn, zingen". Het zijn enkele begrippen, die de sa menvatting van een leven, het leventje van Marie-Cecile, uitmaken. Hard werken hoort er ook bij en weinig vrije tijd. Veel en ver moeiend reizen en iedere avond op een of an der podium de grote blonde glimlaclndie het publiek verwacht. Het is het bekende verhaal, dat van Joost mag weten hoeveel artiesten en mensen die die naam hebben, wordt verteld. Een avond muzikale rondreis met Marie-Ceci le, een kort gesprek daarvoor en een kort ge sprek daarna plaatsen je midden in dat le ven. Het is echt. De glimlach is echt. Het werk is echt. Marie-Cecile is zichzelf. „Ik ben te lui om iemand anders te zijn". Ze is niet te lui om 26 talen redelijk goed te leren spreken, niet te lui om 60 landen te bezoeken en ze was wat belangrijker is niet te lui om er avond aan avond honderden en honderden mensen van te vertellen. „Dat was ook nodig. Voor mezelf weet ik het wel." Burgemeesterskoor Op vrijdag 1 september 1967 komt Marie-Ce cile, die journalisten van Zweden tot Egypte aan het pennen heeft gezet, plotseling verhe vigd in de nationale publiciteit te staan. Ma rie-Cecile Moerdijk heeft zich aan het hoofd gesteld van 15 zingende Zeeuwsvlaamse bur gemeesters. Nederland heeft zijn burgemees terskoor. Radio en televisie besteden aan dacht aan het zuidelijk gebeuren. Er komen aanbiedingen voor showprogramma's, voor een grammofoonplaat. De vroede vaderen weigeren. Ze vinden het nu goed genoeg ge weest. „Zingen met mevrouw Moerdijk dat gaat nog, dat is plezierig. Maar dan ook nog eens op het toneel. Liever niet." Marie-Cecile geeft de vaderen gelijk. „Ze heb ben in elk geval het plezier leren ontdekken. Dat zegt veel. Die publiciteit heeft me een hoop voordeel opgeleverd voor de Nederland se vereniging voor de volkszang. Dat is zo'n vereniging die echt wel een beetje aan de weg mag timmeren." Directeur Volkszang Sinds een klein jaar is Marie-Cecile nu di recteur van die vereniging. Vooral niet: di rectrice. „Nee, dat doet me denken aan be jaardenoorden en vrouwengevangenissen. Di recteur heet de functie, dus ben ik directeur." In die funtie probeert ze Nederland warm te maken voor het eigen volkslied. Wie haar agenda ziet, merkt duidelijk dat er op dat terrein nog zo het een en ander te doen valt. Ze steunt in haar werk op een grote populariteit. Dat is dezelfde populariteit die de concerten, de jeugdconcerten, de radiose ries en haar 149 televisie-uitzendingen haar hebben bezorgd. Haar directeurschap lijkt na jaren van rei zen en trekken een rustpunt. Het is het niet. Want wat zegt de begeleidingsbrief van de rijkssubsidie aan de vereniging: „streven naar verbetering en werken aan bevordering van de volkszang." „Die vereniging is het ein de voor mij. De mensen moeten meer zingen. Dat is een vrolijk apostolaat." Woensdag 19 juni wordt de première van een jaarlijks terugkerend Volksliedjes festival ge geven in de Scheldehal in Vlissingen. Het zgn. Scheldemondfestival wordt door de Ne derlandse vereniging voor de volkszang (dir. Marie-Cecile Moerdijk) dit jaar georgani seerd in samenwerking met de Stichting Cul turele Gemeenschap Vlissingen. Moerdijk. Na een proefconcert hl Heerenveen, waar de samenzang met groot enthousiasme werd ontvangen, kwam de gedachte bij haar op dergelijke volksliedfestivals in meerdere plaat sen van ons land te organiseren. Maar dan groot ser van opzet, teneinde het festival uit te bou wen tot een landelijk festijn. Als eerste stad koos Marie-Cecile Moerdijk Vlis singen. Al spoedig bleek dat haar plan in goede aarde viel. Het werd vooral ook door leden van zangverenigingen met gejuich en waardering be groet. necteftandse vereniging voor de volkszang waar je sprakeloos genieten kimt Het bekende liedje van Louis Davids is welhaast onsterfelijk geworden in onze liederenschat. De warme dagen die maart en april ons brachten hebben de bloembollen overigens een fikse stoot in de goe de richting gegeven. De velden zullen zich kleuren met een weelde van bonte tinten en tallozen zullen „sprakeloos genieten van de kleuren die je er ziet". Onge twijfeld zullen de viermiljoen amateurfotogra fen die ons kleine land telt, onder de bezoekers zijn. Daarom een paar tips: Fotografeer steeds met een geelfilter bij zwart- witfilm. Belicht omkeerfilm (voor kleurendia's) steeds op de helderste delen van het onderwerp! Doorsnee kleurenfilm belichten met 1/100 se conde bij f:8, bij zonnig weer! Probeer altijd een duidelijke voorgrond op te nemen in uw beeld, als u weidse overzichten fotografeert. Niet altijd is een heel bollenveld fotografisch het aardigst. Bijgaand plaatje van Jean Frijns toont u dat dichtbij vaak sprekender foto's geeft. Injecties Volgens Marie-Cecile: „Deze festivals moeten verjongingsinjecties voor het Nederlandse volks lied zijn. De mensen die er komen zullen onge twijfeld met plezier zingen en aan het eind van de samenzang gaat iedereen zeker met een vol daan gevoel naar huis. Het Nederlandse volks lied verwatert namelijk helemaal de laatste ja ren. Het wordt een beetje in een vergeethoekje weggedrukt. Alleen de ouderen onder ons kennen nog wat liedjes uit het boekje „Kun je nog zin gen, zing dan mee." De bedoeling is er eigenlijk een soort „prom" van te maken: massaal met z'n allen populaire volksliedjes zingen en Teren zingen op de mu- ziektonen van een oricest of een harmonie. Ra dio en televisie zullen naar Vlissingen komen om een aantal impressiesvan het festival vast te leggen. Om de volksliedfestivals met een vast herken ningsteken in de toekomst aan te duiden, heeft men een speciaal embleem laten ontwerpen, dat in de toekomst op ieder affiche of programma wordt afgedrukt, (zie foto hiernaast) Grappig is te weten dat Marie-Cecile Moerdijk in een auto rond rijdt, waarin achter de voorruit een bordje is aangebracht met het opzichtige .Nederlandse vereniging voor de volkszang." Ook uit oogmerk van reclame. Inspirerend voorbeeld Het is bij dit gemeenschappelijk zingen steeds de bedoeling dat de plaatselijke koren als steunpila ren verspreid worden opgesteld in de ruimte om een inspirerend en zingend voorbeeld te geven. Marie-Cecile geeft als gastvrouwe op deze festi vals een uitleg over de oorsprong van de ver schillende volksliedjes en zal de strofen eerst voorzingen. De algehele en muzikale leiding is in handen van dirigent Pons Jongerius. Om jong en oud tijdens zulke „proms" te laten meezingen, splitst men zo'n festivaldag in drie gedeelten, 's Morgens en 's middags voor de jongeren van lagere- en middelbare scholen en 's avonds voor de volwassenen. Het repertoire bestaat alleen uit Nederlandse volksliedjes zoals bijvoorbeeld „Slijperslied." „De boer had maar ene schoen" en „Bobbejan." Ook dit jaar worden te Konstanz aan het Boden- meer internationale muziekdagen gehouden. Op de openingsdag (19 juni) zal het Bodensee-Sym- phonie-Orchester onder leiding van Günter Neid- linger een modem werk van een Zwitserse compo nist uitvoeren. Verdere concerten zullen vermoe delijk worden gegeven door het Stuttgarter Kam- merorchester, de Zagreber Solisten, het Bartok- kwartet uit Boedapest en het kamerorkest „Les Solistes de Bruxelles" met de violiste Lola Bibesco. Op het programma staat voorts ook nog een or gelconcert in het Munster van Konstanz. Telefoneren in de trein De Duitse Spoorwegen hebben hun telefoondienst in de treinen verder uitgebreid Reizigers kunnen thans uit P- en TEE-treinen telefoongesprekken voeren. Dit is o.m het geval met de Rembrandt' die van Amsterdam over Keulen naar München rijdt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 8