De schildpaddiplomatie toort economisch beeld De grote waarde van Kaf ka inancieel overzicht Fiscale discipline blijft nodig in V.S. Kerkdiensten Leiden en omgeving Beloken Pasen lAG 20 APRIL 1068 LEIDSCH DAGBLAD PAODfA »iPI (Van onze financiële medewerker) □j EN HAAG (GPD) Schildpad diplomatie kan niet verhin- n dat de symbolische duif met de olijftak rond fladdert n Zuid-Oost-Azië, maar wèl geeft het in economisch op- Li een gevoel van onbehagen omdat er zolang met de onder- [elingen wordt getraineerd. De financiële wereld houdt er ai sge rekening mee dat uiteindelijk een of ander bestand kan nt® len verwezenlijkt, hetgeen het economische welzijn van de le wereld ten goede kan komen. de in het huishouden is nu eenmaal de beste geldkoffer, zeggen rwetse Vlamingen en zij hebben gelijk, want er wordt geen wel- nnt t geschapen met oorlogstuigDaarom hgeft Wallstreet een krach- r3" uersherstel ondergaan sedert president Johnson avances maakte at een gesprek over de mogelijkheid tot het staken van de strijd raken. Minder onstuimig zijn de economisten in hun oordeel over esio wuïtzichten voor het economische bestel als de vredespijp kan tn ontstoken. I Het concern staat elke dag voor nieuwe verrassingen. Is het niet door een fraaie zomer, dan is het door de :»a. rughoiidendheitl han nlral *n de V-^' bestaat een lein mate van terughoudendheid het economische verschiet. De ngsbalans en de moeilijk te n inflatie bieden te grote Cenfooral omdat door de grote kre- a welke by het Internationale ■veilaire Fonds zijn opgenomen, (t ware een toeziend voogd is hakeld om de economie der i het reine te brengen, moet de d igsbalans in evenwicht komen. to is waa schuwen de economis ed i Washington dat het, vrede of vrede, een zaak van groot be is om de betalingsbalans in ig icht te brengen door middel d elastingverhogingen. De fiscale s moeten de binnenlandse be- gsdrang intomen. De voortwoe- (le inflatie is niet alleen te wij- hi n de uitgaven voor de oorlog- eto r in Vietnam, gei en de uitgaven daarvoor niet worden gedaan, dan zouden minstens evenveel dollars uitgeven voor additionele ian de ontwikkelingslanden in rre Oosten, ontiop hun beurt hebben zij op een oJere manier profijt gehad tsing tussen twee wereldbe ringen in Vietnam. Als de Is afgelopen zal er een vertra- optreden in de economische die zo langzamerhand tr wordt. ivlscale druk L bu Amerikanen, die de als gewoon- r.oel Pressante economische nieuws- van de First National City rievijhebben gelezen, weten dat hun aanzien van de belasting- bepaald niet op de bovenste Tan de fiscale ladder staat, aai wts is voorbehouden aan Zwe- raar jaarlijks bijna 41 van DlD itionaal produkt in de fiscale pe; verdwijnt. In 1957 was het nog Con 29,9 in Frankrijk is in 10 ie belastingdruk verzwaard 1 van het nationaal produkt ïinge 1,6 Noorwegen kwam van nl- op 35,8 triand neemt de vierde plaats <ier de fiscaal zwaarst belaste k^ i. Bij ons kwam het fiscale deel lerost it nationale produkt van 30.9 le ^7%Oostenrijk liep op van 30.9 Duitsland van 32,7 tot Denemarken van 24,5 tot Groot-Brittannië van 27.9 0115 3% 3elgië van 24 tot 31,1 van 26 tot 29,1 en Amerika ergens onderaan de rang- 28,2 tegen 25.8 10 jaar betrekkelijk lage belastingdruk V.S. heeft er in de afgelopen de in belangrijke mate toe bijge- 1 dat het investeringspeil van oMa lustrie hoog bleef in vergelij- net de meeste landen in Euro- rentabiliteit van het in de •fel thappijen geïnvesteerde ligt er aanzienlijk hoger dan _J ijsi nettowinst van 3.867 maat- ids B pijen, dje met elkaar een aan fdad| elhouders toekomend vermogen n van 358 miljard dollars, be- *ig jaar 37,8 miljard. Dit komt n met een rentabiliteitsbasls Lnttf Weliswaar was dat min- re ko 'n over 1966, toen de netto- 20 P» uitkwam op 11,3% van het ver- ï1' maar het is heel wat meer meeste Nederlandse onderne- verdienen. DPZU r. i4 Verrassing hij Oegsi «r uur). sportW stammenstrijd in Nigeria, of door de mogelijkheid om zich te interesseren in een bedrijfstak, die zo op het oog niet direct iets met oliën, vetten of wasmiddelen te maken heeft. Of misschien toch wel? Het bod dat door Unilever Ld., de Engelse tak van het concern is uit gebracht op de aandelen van een in dustrie, die zich vooral bezig houdt met de produktie van „wegwerparti kelen" is niet voor niets. Op den duur kunnen de wegwerpartikelen een belangrijke concurrent worden van de wasmiddelenindustrie. Wie weggooit, wast niet Ondernemers moeten het oog ge richt houden op de toekomst en daa.rom moeten zij als Unilever be dacht zjjn op de consequenties, die bepaalde ontwikkelingen in het ver- bruikspatroon van alledag met zich mee kunnen brengen. Dividenden De stijging van de rentevoet in ons land gdurende de laatste maan den is voor de besturen van vele vennootschappen aanleiding geweest om tot verhoging van het dividend over te gaan, omdat er anders een te groot onderscheid in de opbrengst van risicodragend en risicomijdend kapitaal zou ontstaan. Van de 178 maatschappijen, die tot dusver het di vidend bekend maakten, waren er 65 die een hogere uitkering konden geven dan over het voorgaande boek jaar. Een gelijk dividend werd in 93 gevallen opgegeven, terwijl er 15 verlagingen voorkwamen. Negen maatscshappij en moesten het divi dend passeren. Het zwaartepunt van de jaarver slagen van de internationale con cerns heeft de effectenbeurs nu ach ter de rug. Op de nominatie staan nog AKU, Ver. Machinefabrieken, Billiton Mij, Wilton Fijenoord e.d. Tot nu toe hebben de jaarverslagen geen zichtbare invloed uitgeoefend op het koersverloop ter beurze, maar men kan zich afvragen wat er zou zijn gebeurd als de verslagen in een wat minder gunstig teken hadden ge staan. Ds. H. J. van 10.00 (Openb, Hooglandse kerk: 10.00 uur: Ds. A. J. de Jong. Marekerk: 10.30 Achterberg. Bethlehemkerk, Driftstraat: uur: Ds. H. W. Hemmes. Maranathakerk. Lage Morsweg: 10.30 uur: Ds. H. Bouter. 7.00 uur: Ds. H. J. van Achterberg. Bevrijdingskerk. Montgomerystr. 9.00 uur: Ds. P. Kloek. 7.00 uur: Ds. Joh. Poort. Koningskerk, Koningsstr.10.00 uur: Ds. Mr. C. Luiten, te Delft. Vredeskerk. Burggravenlaan: 10.00 uur: Ds. J. de Wit. 7.00 uur: Ds. D. van der Ent Braat te Haarlem. Ver. Vrijz. Hervormden, Aula Asser straat: 10.30 uur: Ds. W. J. H. Hu- beek te Zwolle. Egllse Wallonne Breestraat: 10.30 u. Pastoor O. Finet. Academisch Ziekenhuis: 10.00 uur: Ds. P. J. D. van Malssen. Dlaconessenhuis: 10.30 uur: Ds. H. van Bllderbeek. Jeugdkerk L. H, J. -Gebouw. Leven daal: 10.30 urn: Ds. W. E. Verdonk te Oegstgeest. Geref. Kerk. Zuiderkerk. Lammen- schansweg 15: 10 uur: Dr. v. d. Zwaan. 5 uur: Dr. Dronkert. Petrakerk. Surlnamestraat10 uur: Ds. A. Keyser te Utrecht. 5 uur: dhr. D. Braam te Leiderdorp. Oude Vestkerk, 10. uur: Ds. G. den Heeten te Brulnlsse. 6.50 uur: Dr. v. d. Zwaan. (Dienst met belangstellen den). Maranathakerk, Lage Morsweg 26: 9 uur: dhr. D. Braam. 5 uur: Ds. G. den Heeten. (Jeugddienst). Bevrijdingskerk, Aerent Bruunstraat: 10.30 uur dhr. D. Braam 5. uur: Ds. A. Keyser ..Groenhoven": 10 uur: Dr. Dronkert. Zuiderkerk (ingang Bloemistenlaan): 3 uur: Dienst voor doven. „De Mirt": 10 uur (Ouderendienst) de heer Witte. Vrije Kath. Kerk Vreewijkstr. 19): 10.30 u. H. Mis. Nwe. Apost. Kerk (H. Rijndijk 24); 9.45 en 4 u. dienst. (Donderdag 7.45 u dienst) Leger des Heils: 10 ADVERTENTIE Van der WERFFHUBREGHT Postbus 3446, Amsterdam-C Telefoon: 020-222055 Beursoverzicht no. 447 BREDERO - MOSA Int. concours „Muziek van deze tijd" Van 20 t/m 26 april zal in Utrecht het Internationaal Concours voor vertolkers van Muziek van Onze Tijd plaatshebben Er zijn 39 inschrijvingen, met in totaal 57 deelnemers uit 13 landen en wel: België; Duitsland; Canada; En geland; Frankrijk: Hongarije; Ja pan; Nederland; Polen: Roemenië; TsjechoslowakijeVerenigde Staten; Zwitserland. Er zijn diveise belangrijke geld prijzen beschikbaar gesteld. 0__ heiligings- dlenst; 7.30 verlossingssamenkomst Chr. Geref Kerk ------- -• C. Carlier. Rem. Kerk: 10.30 u. ds. G. W. Win kel-Boot. Doopsgezinde Gemeente: 10 M. A. Daalder. Evang. Luth. Kerk: 10.15 u. ds. W F. Janse. Evang, Chr. Gemeenschap stegracht ds. J. ds. S. (Middel 10 uur dhr.'Dikkes, 4 'doopdlenst in de Overdekte Christian Science (Steenschuur 6): 10.30 dienst. Geref. Kerk (vrijgemaakt)10 en 5 u. ds. J. v. d. Haar. Oud Kath. Kerk (Cronesteinkade 2) 9.30 uur afscheid pastoor drs. T TS°- gers. Hiilegoni Herv. Gem. 10.00 u ds. C. Boogaard; 7.00 uur ds. J. Bronsgeest; 10.00 uur Jeugdkapel, kantine Leeu- wenstein. Pastoorlaan. Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. W. P. H. Pouwels. Chr. Geref. Kerk: 10.00 uur Leesdienst 5 uur ds. W. de Graaf van Nw.-Vennep. Hoogniade Herv. Gem. 10 uur ds. H. K de Wilde Jeugdpredikant te Haren (Gr.). Koudekerk a, d. Ryn Ned. gem.: 10 uur en 7 uur ds. Quak. Geref. Kerk. 10 uur ds Makkinga. 7 uur dhr. Braam te Leiderdorp. Katwijk aan den Ryn Herv. Gem. (Dorpskerk) 10 uur ds. D. de Groot te Apeldoorn; 5.45 uur ds. C. Beze- mer te Scheveningen (Jeugddlens (aula Prinses Beatrixschool10 en 6.30 uur ds. A. Baas (voorm. H. D.); Ge ref Kerk: 9.30 uur ds. A. C. van Beek; 5 uur ds. R. de Vries te Katwijk aan Zee; Interkerkelijke dienst in gymnas tieklokaal school Narcisstraat: 10.30u ds W. P. Kramer, vlootpredikant Hr. Ms. Karei Doorman. Katwijk aan Zee (Herv. gem.: (Nieuwe Kerk) 10 ds C. v. d. Bergh. 6 u ds A. Vink; (Oude Kerk) 10 u ds J C. van Hunnik, 6 u ds G. Boer: (Ichthuskerk) 10 u ds J. P. van Roon, 5 u ds W Chr. Hovius; (Pniëlkerk) 9.30 u ds G. Boer. 6 u ds J. C. van Hun- nik; (Groen van Prinsterer) 10 u ds W. Vroegindewey; Geref. Kerk (Vre deskerk) 9.30 u ds F. Pijlman, 5 u ds A. C. van Beek; (Trlumfatorkerk) 9.30 Ber-1 u ds A. de Vries, 5 u ds F. Pijlman: dhr. Chr. Geref, Kerk;" 10 u ds v. d.~ Endt. Baptistengem (Oude Rijn 5): 10 uur I u ds v. d. Endt. Geref Kerk (vrljge- ir J Hofman en 5 uur ds. R. Rei- maakt) 10.30 u ds Breen. 5 u ds Breen ir o. nviuitt (B) 9 u ds H. J. v. d. Kwast. 7 u G. dêref Gem 10 en 5 uur ds. L. Rijk- I Th. Koopman; Geref. Gemeente 10 en n i donderdag 7.30 uur ds. A. Hofman) I 5 u ds v. d. Bijl. Aarlanderveen de heer Drijver. Doorn. Geref. Kerk: 10.30 uur 'hc V*V' Pel Schepplngskerk) 10.30 u ds J. P. ----- --- j HonnefGeref. Kerk Brink te Hazerswoude. 7 uur as. «a. r-, van Duinen te Den Haag. Kerk: 9.30 uur Dienst uur ds. L. S. den Boer 1 Alphen ds Mlnne- f ma, 6.30 u ds' Van Drie (Scheppings- t wÜS 7l kerk>: 9 30 11 ds Van Drle' 5 U dS S^rüSinrJ Minnema. Leimulden Herv. Gem.: 9.30 u ds den Riln Hen. Gem. Lalleman te Oude Wetering. 7 u ds P. Adventskerk Julianastr. 9.30 uur ds. P. L. J.Wapenaar (Jeugddienst). Geref. A Lefeber 6 30 uur ds. M. Hanemaalj-1 kerk9.30 uur ds Van Drie, 5 u ds er' Kruiskerk Gouwsluis 9.30 uur ds. u ds J. D. te Winkel beiden te Sas- .—.—o -■>« uur senheim. Llsse Herv. Gem. (Grote Kerk) 10 u ds W. H. Walvaart. te Sassen- heim. 7 u (jeugddienst) ds J. Veenen- daal. te Haarlem; (Herv. kapel). 10 u prof dr Bakhuizen van den Brink, Max Brod, zelf een bekende schrijver uit de eerste helft van deze eeuw, wiens sociale romans („Kleiner Mann, was nun" o.a.) veel belangstelling gekregen hebben, is de eerste geweest die het uitzonderlijke talent van Franz Kaf ka herkend en ge stimuleerd heeft. De beide schrijvers hebben elkaar bij de aan vang van hun universitaire studie leren kennen en zij zijn sinds dien min of meer onafscheidelijk geweest altans, het contact is tot Kafka's dood toe nooit verbroken geweest. Een dergelijke vriendschap is zeldzaam en zeker een die vergezeld is gegaan van zoveel toewijding en bewondering als waarvan deze biografie op welhaast iedere bladzijde blijk geeft. Kaf ka moet wel behalve een getalenteerd ook een bijzonder innemend en bemin nelijk mens geweest zijn. Max Brod tekent hem als zodanig met veel overtuiging. Max Brod. Franz Kaf ka. Een biografie, (vertaling). De Ar beiderspers. Amsterdam. Nu langzamerhand het werk van wordt verschillend geoordeeld, maar men zal hoe dan ook moeten toegeven dat een vriend met zoveel toebeven dat een vriend met zoveel langstelling de plank niet ver mis Kafka een hoeksteen van de moder ne literatuur geAvorden is en ieder zinnig mens overtuigd is van de baanbrekende waarde ervan, heeft het geen zin zich nog langer op te winden over de eigenmachtige daad van Max Brod: het publiceren van Kafka's werk tegen diens uitdrukke lijke wil in. Gezien de grote waarde van het werk en de omkeer die het in de literaire wereld teweeg gebracht heeft, kan men Biod eigenlijk alleen maar dankbaar zyn dat hij de morele moed heeft opgebracht om onder de drang van zijn eigen overtuiging in tegaan tegen de wens van de au teur zelf die, gestorven, zich niet meer verzetten kon. Men kan zich de figuur van Kafka eenvoudig niet meer wegdenken en daarom lijkt mij de overweging dat er zonder Brod mogelijk helemaal geen Kafka ge weest zou zijn, wel doorslaggevend. Over de waarde van de biografie zelf kan slaan. De vertaling van deze biografie lijkt mü onzuiver en weinig fraai van taal. Waarom b.v. die dwaze af korting van „zus" en „zussen"? Heeft Brod soms „Schwes" geschre ven inplaats van „Schwester"? Het wordt werkelijk wel tijd dat er eens iemand met gezag optreedt tegen het verknoeien en vulgariseren van het Nederlands. Gerard Walschap. Sybille. Meulenhoff. Amsterdam. Walschaps romans waarin een vrou wenfiguur het middelpunt vormt, ne men in zijn grote ouvre aJh.w. de plaats in van de poëzie. Ik bedoel niet dat deze romans poëtisch van structuur of uitwerking zouden zijn. Ik wil zeggen dat zij met al hun realisme en hun psychologische raak heid toch poëtisch van conceptie zijn. De geschiedenis van Sibylle, het meisje dat meende dat het leven van de geest verkozen dient te wor den boven en met verwaarlozing van het lichaam, is bjjiia een ballade in proza. Een ballade die tevens van de zuiverste luciditeit is waar het de menselijke roerselen betreft. Garmt Stuiveling. Willens en wetens. Querido. Amsterdam. De twaalf essays van Garmt Stui veling over zo verschillende literaire onderwerpen Sara Burgerhart, Van Lennep, Conscience, Couperus, Gor ter en Lenin, Henriette Roland Holst, Thomas Mann, Tierlinck, Leo Polak. Elsschot, Herman van. den Berg, en het Getij hebben toch een ge meenschappelijke factor en namelijk deze dat de auteur veelal van een sociaal standpunt uitgaat; meer be paald van de factoren geld en stand uit. Het bezit in de vorm van geld of goed als fundament en als mo tor voor de menselijke daden, de conflictstof die zijn grondslag heeft in standsverschil en de algemeen geldigheid van de conclusies die men daaruit kan trekken met daarnaast natuurlijk het motief van de mate van talent van de behandelde au teurs, vormt en de grondslag van verscheidene van deze beschouwin gen. Er zijn essays die buiten dit genre vallen zoals „Gorters brieven aan Lenin", „Het vroegste werk van Henriette Roland Holst", „Herman van den Bergh en de eerste jaren van Het Getij" en zeker ook „Leo Polak en zijn Werk" waarin een zeer persoonlijke herinnering gemengd is met eerbiedige polimiek. Het spreekt vanzelf dat deze per soonlijke confrontatie# op dit per soonlijke element wijst de schrijver zelf in zijn toelichting: „Al wat Ik doe, komt erop neer dat Ik méér wil te weten komen van bepaalde wer ken of schrijvers, die mij op eeniger- lei wijze getroffen hebben" —met hun ondergrond van studie en onder zoek tevens en eigenlijk onopzettelijk een helder historisch beeld oproepen van twee eeuwen literatuur In de Nederlanden. CLARA EGGINK. ds. M. Hanemaaijer. Lefeber. Gebouw Nabij 9.30 uur Jfugd" kapel de heer Taselaar. Gebouw Bethel 9 30 uur Jeugdkapel de heer G. Sam- pimon Martha-Stichtlng „Rijnstroom Geen dienst. Oudshoorn. Oudshoorn- seweg 10 uur ds. L. Doorn te Amster dam. 6.30 uur ds. B. van Blanken te Haastrecht Jeugdcflenst Sionskerk 9.30 uur ds. L. Trouwborst te Oud- Beijerland. 630 uur ds. J. H. Cirkel te Bodegraven. Gebouw Onderweg 10 uur ds Joh Poort te Lelden. 6.30 uur ds. W. H. Walvaart te Sassenheim. Aula Noord 11 uur ds. L. Trouwborst te Oud- Beiierland. Geref. Kerk Maranatha kerk Raadhuisstr. 10 uur en 6 30 uur Ds A. Borman H. A. en Nabetr Sal- vatortkerk W. de Zwijgerlaan 10 uur en 6.30 uur ds. G. A. Westerveld. He iig avondmaal en Nabetrachting. Ai- phen- Noord Goede Herderkerk 10 urn en 6.30 u. ds. G. O. N. Veenhulzen. Heilig avondmaal. Geref. Kerk (vrijge maakt) 9 en 6.30 uur kand. H. Kieren- brink. Chr. Geref. Kerk Jeruzalemkerk Grljpenstelnstr. 9.30 uur en 5 uur ds. G de Vries te Rijnsburg. Oud Gerei. Gem. Kerkgebouw Hooftstr. 240. 9.30 uur en 4 uur Leesdiensten. Rem. Gerei. Gem Geen dienst. Voll Evangelie-ge meente (Volksbelang) 10 uur dienst. Baptistengemeente: 10 u dhr J. Kits jr. te Doorn. 6.30 u ds R. Rel ling te Leiden. Bodegraven Herv. gem. ('t An ker)- 9 u en 10.30 u Ds. Huls, Gouda. 8 30 u Ds J H. Cirkel. (Salvatorkerk) 10 u. Ds. 'Cirkel. 6.30 u Ds. Balke en Ds. S. Gessulat te Laasphe a. d. Lahn Bethelemkerk9.30 u. Da Q. Bal ke 6.30 u. Ds. van Harten. Geref. Kerk 10 u Ds. H B. Weiland, Arnhem. 6.30 u. Ds. A. C.' Kersten^ Den HaagGeref. sld. Ge- Ds. A. Hof- (HA.) Evang. Luth. Kerk: ST-dTj: J. F. Hermann te Alkmaar. Evangelisatiekring: 10 u. eredienst, 4.56 u. Jb. Klein Haneveld. Boskoop Chr. Geref. Kerk: 8£0 en 4.30 uur Ds. J. Manni. Gerei. Gem 9.30 en 6 uur: Leesdienst Geref. Kerk 9.30 uur (Openb. geloofsbelijdenis) 5 uur Ds J. Spoelstra. Herv. gem. 9.30 uur Ds. A. de Leeuw. 6.30 uur. Ds. W. L. Heijmans. Vrljz. Prot. Geloofs gemeenschap (ln Rem. Kerk) 10 uur Ds. G. Scheper uit Naaldwijk. Hazerswoude Herv. Gem. 10.30 u dhr. A. J. Dekker te Alphen aan den Rijn 2.30 uur Ds. G. Jonkers (Af- scheidsdienst). Geref. Kerk 9 uur ds. Brink. 5 uur ds. Bos te Zevenhulzen. Unilevei FRANZ KAFKA Het woord komt niet meer in ons spraakgebruik voor. De meesten zullen niet meer weten dat met „beloken Pasen" de zondag na Pasen wordt aangegeven. De on derwijswet kent het woord nog wel: de paasvakantie duurt vol gens de oude maatregel „tot en met de dag na beloken Pasen". De katholieke liturgie gebruikt het woord soms ook nog, hoewel de andere naam voor deze zon dag („Quasimodo geniti") in kex-kelijke kringen meer bekend Is. Het betekent zoveel als „ge sloten Pasen". Vroeger ging het met volksgebruiken gepaard, bij voorbeeld met het eten van de laatste paaseieren (en dan niet meer gekleurd). De witte doop klederen (Pasen is immers het grote doopfeest) werden afgelegd en de werkelijkheid van elke dag kwam weer terug. Zo is het dan morgen weer „beloken Pasen" gesloten Pa sen. Het is voorbij. En de wer kelijkheid van elke dag is allang weer binnen onze huiskamers ge komen. Niet alleen de werkelijk heid van 't dagelijks gezinsleven, nog extra benadrukt door de overal begonnen examentijd. Maar ook de werkelijkheid van het dagelijkse gebeuren. Het heeft zelfs in de Paastijd niet stilgestaan. Dit jaar heeft de hele joodse en christelijke wereld tegelijk Paasfeest gevierd. Dat is toeval lig, omdat de data naar ver schillende systemen worden be rekend. Maar nu vielen ze sa men. Dat betekent dat de hele joodse wereld, in en buiten de staat Israël; en ook de hele oos- bers-christelijke wereld (in Rus land, Griekenland, op Cyprus, in Polen en in de Balkanlanden) en de hele katholieke en protes tantse wereld (in Europa, Ame rika, Afrika en Australië) het feest heeft gevierd van „voorbij gang", van uittocht, van ver nieuwing, van opstanding en van leven al naar gelang de accenten die de verschillende ge loofsvormen leggen. Wat is daarvan nu de zin ge weest? Wat is ervan merkbaar geworden? Als je je ogen laat gaan over de rij landen en we relddelen, komen de problemen die actueel zijn van alle kanten op je af. Neem Griekenland, Cy prus. Polen, Duitsland, Amerika, Zuid-Afrika, Engeland en nog zo'n paar namen van landen. Ze zijn alle op de een of andere manier in de afgelopen week wel in het nieuws geweest. En meestal naar aanleiding van ge beurtenissen, die stuk voor stuk niet bepaald zijn „om over naar huis te schrijven". Dwaa-s daar- doorheen is dan toch maar weer het Paasfeest gevierd. van Stelt dat wat voor? Nog wat nauwkeuriger gevraagdwat stellen de christenen die toch bellijden in het Paasfeest te ge loven, zich daar zelf bij voor? Nu het paasfeest „beloken", gesl ten is, mag dat toch nog wel ge vraagd worden; vooral omdat er op dat feest overal bijzonder in tensief bezoek wordt gebracht aan kerkdiensten en omdat er nogal, vérstrekkende liederen worden gezongen, zoals: „Want nu de Heer is opgestaan, nu vangt het nieuwe leven aan". In ieder geval is daarvan in de kranten behalve in preekver slagen en in berichtgeving over groot-kerkelijke feiten als de ze gen van Urtü en Orbi van Paus Paul us VI niet veel zichtbaar geworden. De wereld verandert zomaar niet. Dat gebeurt niet op een paasfeest; het gebeurt ook niet op een kerstfeest. Het ene feest spreekt de mensheid meer aan dan het andere maar dat is dan ook het enige verschil. De gevolgen zijn gelijk: negatief. Als op Kerstfeest een Kind ge boren wordt (iets waarbij ieder een zich van alles kan vooretel len) dan zijn de gevolgen met anders dan wanneer op Paas feest een Man van Smarten op staat uit de dood (iets dat we ons bijzonder moeilijk kunnen voorstellen, omdat we zoiets nooit hebben gezien). In beide gevallen schijnt de wereld de oude te blijven. Als het feest „beloken" is, is alles weer net als daarvóór. Toch is dat maar schijn. Op dit Paasfeest is met veel nadruk naar de dood van dr. Mar tan Luther King gewezen als naar een voorbeeld van sterven, dat vernieuwing aankondigt. Vaak is de vergelijking getrokken tussen Jezus van Nazareth, die stierf voor de nood van de wereld en Martin Luther King, die stierf tooi de acute nood van de niet- olanke mensheid. Kan die ver gelijking worden doorgetrokken? Van Jezus is gezegd dat Hij op de derde dag opstond uit de dood. Van King is dat niet ge zegd en zèl dat ook niet gezegd worden. Betekent dat dat Jezus' Dpstanding een historisch pro bleem is of betekent het dat Kings dood vergeefs was? Geen van beide. Als we overgaan tot ie orde van de dag, dan zal ons moeten bijblijven dat Jezus is Dpgestaan als téken. Niet als eerste van een serie, maar als .proto-type" van een nieuwe he mel en aarde, waaraan wij allen geacht worden te werken, juist loor geloof ln Jezus' boodschap, ifjn dood bevestigde de waar heid van Zijn boodschap; Zijn opstanding bevestigde de geloof waardigheid ervan. Anders ge zegd: Door Zijn dood bevestigde Hij dat het Hém ernst was, de mensheid te redden door Zijn Dpstanding roept Hij óns op, daarmee ernst te maken. Wij le ven nu eenmaal niet voor niets. Ds. A. J. Kret. Leiden. Gerei. Kerk 10 u ds J. H. Slllevis Smltt. van Bussum oud-Hoofd- vlootpredlkant, 7 u ds H. J. van Dui nen, van Voorburg. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 u ds Th. Rutters. van Nij megen; Gerei. Gemeente 10 en 4 u Leesdienst. Oud Geref. Gemeente 9.30 en 3 u Leesdienst. (Donderdag 7.30 u ds W. Kamp, van Utrecht). Ned. Prot. Bond geen dienst. Nieuwkoop Herv. Gem.: 9.30 u ds A van der Kooij te Noorden, 6.30 u ds P. D. de Bruijn te Opijnen. Geref Kerk: 9.30 u en 6.30 u ds R. J. A. Hanenburg. Rem. Geref. Gem. 10 u ds G. Bloemendaal te Delft. Chr. Geref. Kerk 9.30 u en 6.30 u de heer J. van Lequwen. Nieuwveen Herv. Gem.: 9.30 u kandidaat J. G. Barnhoorn te Sassen- heim, 6.30 u ds Reijenga te Zevenho ven. Geref. Kerk: 9.30 u en 7 u ds J. B. Vanhaelen (Heilig avondmaal). Noordw'ijk aan Zee Herv. gem.: 10 u ds Kroon (Amsterdam). 7 u ds A. L. Lapré. (Sole Mio)10 u ets A. L. Lapré. Geref. Kerk: 10 u ds H. Llje- sen, 5 u ds C. Warner. Herv. Ger. Evangelisatie (VGLO-school, Schoolstr. 2)10 u de heer C. Kesting (Dirks la nd), 3.30 u ds C. van den Bergh (Katwijk aan Zee). Noordwyk-Blnnen Herv. Gem.: 10 u ds Jac. de Vos (Katwijk aan Zee), 7 u ds. A. J. de Jong (Leiden). Geref. Kerk 9.30 u ds C. Warner, 5 u ds H. Lijysen. (Van den Berghstichtdng)11 u ds C. Warner. Ned. Prot. Bondi geen dienst. Noordwvkerhout Herv. gem.: 10 u ds H. Smits, Geref. Kerk (ln herV. kerk) 7 u da LIJesen. Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerk) 10.30 u ds H. Aalbere (Jeugd dienst). 7 u ds R. J. Lietaert Peerbolte te Voorburg. (Pauluskerk)10 u ds R. Boon te Landsmeer (gem. herv. geref. dienst). Vrijz. Herv. (Gemeentecentrum 10.30 u ds W.,G. Redding!us te Alk maar Geref. Kerk: 10 u ds Hoekstra, ds Vegter. Geref. Kerk (vrijgem.) (Rijnlandslyceum) 8.30 en 3 u ds J. v. d Haar (Julianalaan 1) 8.30 en 3 u ds M. R. v. d. Berg. Oude Wetering Hen'. Gem.: 9.30 u ds Wapenaar te Leimulden, 7 u ds Lalleman. Geref. Kerk: 9.30 u ds J. Dethmers te Woubrugge. 6.30 u ds H. Post te Oegstgeest. Rem. Geref. Gem.: 10 u dr A. W. Cramer. RUnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 uur ds Ph. J. Leenmans. 7 u de heer H van Kampen te Hilversum. Chr Geref. Kerk 9.30 uur Dienst des Woórds. 2.15 uur ds. G. Bouw te Sche veningen. Rijnsburg Herv. gem. (Grote kerk) 9 30 uur ds M. C. Groenewoud (HDt 5 uur ds. H. van Gosllga. (Bethelkerk Brouwerstraat) 9.30 uur ds, H. van Gosliga 5 uur ds. M. C. Groenewoud. Geref. Kerk (vrijgemaakt) 10 uur dr. J. Douma, 7 uur dr. J. Douma af scheidspreek. Chr. Geref. Kerk 9.30 uur leesdienst. 3 uur ds. H. C. v. d. Ent uit Katwijk aan Zee. Geref. Kerk: Pe trakerk: 9.30 uur: Ds. Langeler. 5 uur: Ds J. Wilschut, te Dordrecht. Mara nathakerk (voor kerkgangers Rapen- burgkerk): 8.45 uur: IDs. J. Wilschut. Dordrecht. 4.30 uur: Ds. Bosma. Mara nathakerk: 10.15 uur: Ds. Bosma. 6 uur Ds. Baayen. Sassenhelm Herv, gem. 9 en 10 uur Ds H. G. Oostlnga te Llsse. 5.00 uur Ds. W. G. Meyerlng. te Voorscho ten Geref. Kerk. 9.30 uur: Ds. J. D. te Winkel. 5 uur. Ds. H. v. d. Berg Chr. Geref. kerk. 10 en 5 uur ds L. S. den Boer. Valkenburg Hen', gem. 10 uur: Ds. G. Zonneveld. 6.30 uur: Ds Kem penaar te Woubrugge. Geref. Kerk 9.30 uur ds Baayen, 6.30 uur ds Langeler. Geref. Kerk (vrijgemaakt) geen opga ve ontvangen. Voorhout Herv. gem. 10 uur Ds. Oskam. 7 uur dhr. S. v. d. Land te Wassenaar (jeugddienst). Voorschoten Herv. Gem.: (Dorps kerk) 10 u. Ds. W. C. Llgthelm te Den Haag; 7 u. Ds. v. d. Geest (Hulp en Heil) 10 u. Ds. Zijlstra. (Rijndijk) 10 u. Ds. v. d. Geest. Geref. Kerk: 8.30 u. 10.30 en 5 u. Ds. de Zeeuw (H. A, Ln ochtenddiensten) Geref, Kerk (vrijge maakt) 10 u en 5 u. ds. J. Bos. Woubrugge Herv. Gem.: 9.30 u Ds. Kempenaar. 6.30 uur. Ds. Zonne veld te Valkenburg. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 uur Ds. Oost te Lelden. Warmond Herv. gem. 10 Uur Ds. J. M- Snijders. 7 uur dhr. J. v. d. Hoek, uit Leiderdorp. Wassenaar Herv. Kerk (Dorps kerk) 10 u Dr. Th. C. Frederlkse; 7 u. Ds. J. T. Wiersma. (Klevitkerk) 9 u. Jeugdkerk: 10 u. Ds. J. T. Wiersma. (Messlaskerk) 10 u. Ds. J. A. G van Zanten. (Deylerhuls) 7 u. experimen tele jeugddienst. Geref. kerk (Bloem- campln.) 10 en 7 u. Ds L. Bech (Zill- laan) 10 u. Ds. F. Pijlman, Katwijk; 5 un. Prof. Dr. E. L. Smelik, Amster dam. Ned. Prot. Bond (Lange Kerk- dam) 10.30 u Ds. G. J. W den Herder. Den Haag. Rem. Geref Gemeente Jo- hannahuis) 10.30 u Ds. H. J. Adrlaan- se. Herv. Geref. Evang. (Dorpshuis) 10 u. Ds. J, Vermaas. Huizen; 5 u dhr. C. J. Kesting te DLrksland. Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 uur ds. Re\jenga. Geref. Kerk 9.30 uur en 7 uur ds H. G. A. Melnders (Heilig avondmaal.) Zoetenvoude Hen-. Gem. 10 uur ds. L. Doorn. Doopdlenst. Zwammerdam Herv. Gem. 10 uur Ds. C. L. v. d. Broeck 6.30 uur On bekend. Geref. Kerk 10 uur en 6.30 uur ds. W. Tom te Harderwijk Rem.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 13