Philips verwacht voor 68 i stijgende activiteiten Nog eyen geduld, want... JAARVERSLAG 1967: M Netto-winst bedroeg ïn 355 miljoen gulden w" SKOL? Winstmarge Philips stond onder druk De veilige manier van sparen Rijkspostspaarbank altijd safe! Was Jezus niet te redden? Kerkdiensten Leiden en omgeving l0 ----- - LANGEZAAL SATERDAG 6 APRIL 1968 LETDSCH DAGBLAD (Van onze financiële redactie) cèbaseerd op een verbetering van de conjunctuur ih West- ^^Zuropa en een groeiende belangstelling voor kleuren-t.v. ver dacht het Philips-concern voor 1968 een stijging van de activi- ^^eit, welke ongeveer gelijk zal zijn aan die van 1967, toen de *|pmze< een vermeerdering onderging met f 629 miljoen tot f 8695 AVmiljoen. Dit betekende een stijging van rond 8% ten opzichte van het in 1966 bereikte omzetniveau. Vertrouwd wordt dat door opvoering van de produktiviteit de invloed kan worden gecompenseerd van de scherpe concurrentie en de voortgaande kostenstijgingen. De netto-winst in 1967 bedroeg f 355 miljoen tegen f 347 mil- |oen in 1966 of f 7,59 per gewoon aandeel van f 25,tegen f 7,53 ii 1966. uu gaat Philips computers aan derden in Europa leveren. Dit vormt een belangrijke mijlpaal op de weg naar de toekomst. Er zal een stimulerende invloed van uitgaan op de omzet in het totale gebied van professionele apparatuur en de on derdelen daarvoor. Minder investering De netto-aanschaffingen van duur zame produktiemiddelen daalden hierdoor van f 563 miljoen tot f 503 miljoen. Aangezien de afschrijvingen met f 32 miljoen toenamen tot f 420 miljoen, konden de investeringen in belangrijker mate uit afschrijvingen worden gefinancieerd. Van de netto- aanschaffingen in 1967 had meer dan de helft betrekking op vervanging in. duurzame produktiemiddelen. die ge paard gaan met rationalisatie van de produktie. Deze uitgaven zijn ge spreid over alle hoofdindustriegroe- pen en de landen waar het concern Coxnputermijlpaal De omzet van produkten voor kleu- -w-t.v. en van professionele appa- ituur heeft in belangrijke mate bij dragen tot de omzetstijging, die in f me doeleinden te gebruiken com- zullen in 1968 voor intern ge- beschikbaar komen. In 1969 ADVERTENTIE óHabla U.espanol? Telefonee el numero (010) 128755 scA nz. /va rr* 35 plorri ■J.A. tuut k strt g ]fToch naar hoger resultaat? De brutowinstmarge is bij Philips de laatste jaren sterk fuggelopen. In 1963 bedroeg zij nog 13,3%, in 1965 was het 1%, in 1966 was het bedrijfsresultaat 10,7% van de omzet en in 67 was het nog maar 10,4%. De nettowinstmarge beliep nog aar 4,1% tegen 4,3% in 1966. Hoewel er een verbetering van trend merkbaar is, blijkt het rendement beslist nog te laag. Jch laat het zich aanzien dat door de -verbetering van de fgflhrge en de verwachte stijging van de omzet in 1968 een hoger Bultaat zal worden behaald dan vorig jaar. an d* di Jtoor een gemiddelde daling van 'slag im"lcooPPriJz'en kromp de bruto- ie herf** verleden jaar in met lb* stijging van lonen en kosten deed marge met 2,2 teruglopen. Er I dus een Inkrimping van de ma-r- in de met 3,7 zijn geweest, indien er met 4 tegenover had gestaan dat door hooiqhoogde efficiency 3,4 kon wor- opgevangen, zodat de aohteruit- de marge beperkt bleef 0.3 De achteruitgang van 13 bij be*966 was VOOT 1 °f° gevolg van ïstandjsdaling. 3,5 pet. door stijging van en en kosten, terwijl de efficiency t 33 tegenwicht bood. Minder mensen bij Philips De personeelsbezetting bü Philips is ln de loop van 1967 verminderd van 251.000 tot 241.000 personen. In Nederland daalde het aantal werk nemers van 86.000 tot 82.000. De da ling was het gevolg van het gecom bineerde effect van de stijging van de produktie per werknemer en het afgenomen groeitempo van de om zet. Bedragen voor expansie Daarnaast zijn belangrijke bedra gen uitgegeven ten behoeve van ex- pansi en produktlevernieuwing. Zo werden investeringen verricht in een installatie voor persglas voor kleuren- beefldbuizen in Duitslad, machines en instrumentarium voor de produk tie voor kleurenontvangers in Duits land. Frankrijk en Engeland, fabrie ken voor telecommunicatiematerieel in Zuid-Afrika en Zweden, alsmede een chemische fabriek voor een on- kruidbstrijdingsmiddel in Neder land. Hot in het concern workzaam ver mogen steeg van f 10.780 miljoen tot f 11.090 miljoen. De geografische verdeling van het kapitaal naar de gebieden waar het werkzaam is, was als volgt <in miljoenen guldens): Ne derland 3616 tegen 3647. Overige lan den van Euorpa 5394 tegen 5169, Wes telijk halfrond 1506 tegen 1436, overi ge landen 574 tegen 528. Toenemend vermogen Het eigen vermogen nam toe met een bedrag van f 126 miljoen aan in gehouden winst, maar er stond tegen over dat er f 69 miljoen afging we gens herwaardering in verband met de devaluate van het pond sterling en enkele andere valuta's. Het vreemd vermogen op lange termijn nam toe, o.a. door het opnemen van onderhandse leningen en de uitgifte door Philips International Finance te j Luxemburg van een 6 bk obligatie lening ten bedrage van 30 miljoen dollar. De verhouding tussen eigen en vreemd vermogen bleef onveran derd 0,8. ADVERTENTIE Er zijn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht. Een aantal daarvan is zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden. Jezus van Nazareth is de Ro meinse geschiedenis ingegaan in bewoordingen als die van Taci tus. Als hij de term „christe nen" verklaren moet, schrijft hij: „Deze naam wordt afgeleid van Christus, die onder keizer Tiberius door de stadhouder Pontius Pilatus ter dood werd gebracht". Uit wat hij verder van dit „verderfelijke bijgeloof" zegt wordt wel duidelijk dat hy de juistheid van dit vonnis niet betwijfelt. Jodenhaat en chris tenhaat vielen toen samen en niemand wist nog dat het niet hetzelfde was Jood dan wel christen te zijn. Tenslotte was Jezus een Jood geweest en dat gedoe in Palestina was voor iedere Romein - met - be stuursfunctie een blok aan het been. Toch is Jezus niet uit haat door de Romeinen veroordeeld. Tadtus mag ln zekere zin niet eens schrijven, dat Jezus „door" de Romeinen, d. w. z. door hun stadhouder, is veroordeeld. In de oude geloofsbelijdenis van de Kerk staat dat evenmin. .Die gekruisigd is onder Pontius Pi latus", staat er. Pilatus heeft de regie, de leiding, ook de juri dische verantwoordelijkheid. Dat wel. Maar dat betekent dat niet zijn persoonlijke gevoelens Je gens Jezus meespelen. Hij als hoge bestuursambtenaar kan alleen worden aangesproken op de bestuurlijke verantwoor delijkheid die hij voor het pro ces draagt. De haat, nijd, Jaloersheid, waarvan b.v. Mattheus 27:18 spreekt, slaat alleen op de Jo den, die Jezus overleveren. Voor hen was Jezus een onmogelijke figuur geworden. Hun afgunst over zijn populariteit ging ge paard met allerlei andere gevoe lens. Zo bijv. verontwaardiging over zijn vrijpostig optreden te genover het gevestigde gezag, verbazing over de gemakke lijkheid waarmee hij de be staande leefgewoonte aantastte; ergernis over de vanzelfspre kendheid waarmee h'ij over za ken van geloof sprak en niet in het minst over „zijn Vader", met Wie hij in een zeer unieke relatie zei te staan. Angst ook groot dat het nationalisme van de Joden rond de figuur Jezus zou uitkristalliseren in een re gelrechte volksrevolutie, die door geen mens meer in de hand te houden was. Aan zoiets hadden noch de Joodse leiders fhet San hedrin) noch de Romeinse be zettingstroepen en hun stadhou der enige behoefte. Op dit alles ging Pilatus diep ln. Met voorbijgaan aan de godsdienstige elementen, waar voor hij geen belangstelling en geen opdracht had, tast hy Jezus' gedachten af over het „Koning der Joden" -zijn. Maar dat mislukt volkomen. Politieke ambitie of nationalistische pre tentie zit daar totaal niet in. En dus ziet hij geen schuld in hem. Hij zegt dat ook onomwonden, om hem los te laten. In de Bijbel zijn daarvoor vrij veel aanwijzingen te vinden. Mattheus vertelt, dat Pilatus geprobeerd heeft, een in de val gelopen misdadiger, bij wie Joden op dat moment niet het minste belang hadden, tegen over Jezus te zetten. Op die ma nier wenste hij uit het probleem te komen, vooral ook omdat zijn vrouw Claudia van haar recht om voor gevangenen te pleiten ge bruik maakte door voor Jezus loslating te vragen. Pilatus' vraag „wat heeft hdj dan voor kwaads gedaan?" verraadt zijn positieve mening over Jezus, nog bevestigd door een symbo lische handeling die Iedere Jood bekend was: hij waste zijn han den ln onschuld. Het ls voor de ze geroutineerde man een vol slagen verrassing dat het volk Ba rabas vrijgelaten wil zien en met Jezus ondanks alles wenst af te rekenen. Marcus laat blijken, dat Ba- rabbas behoorde tot een soort verzetsbeweging „vrij Judea"; zijn arrestatie zou het gevolg zijn geweest van een (poli tieke?) moord. Pilatus weet (denkt te weten!) dat de Jood se leiders het voor hun positie tegenover de Romeinen veel te gevaarlijk zullen vinden, los lating te vragen van deze man. Zy hebben Jezus aan hem uit geleverd onder voorwendsel dat hü een directe bedreiging is voor de Romeinen. Ze lopen dan ook by Pilatus ontzettend in de gaten. Als stadhouder- rechter weet hy dat Jezuk géén en Ba- rabbas wél een bedreiging voor de rust in het bezette gebied ls. Als geroutineerde diplomaat weet hy een ogenblik later al meteen hoe huichelachtig de beschuldiging is: men kiest de echt gevaariyke man en wil de ongevaariyke maar liefst laten kruisigen. In dat spel wil hy niet meer meespelen. Daarvoor zit zyn Romeinse rechtvaardig heidsgevoel te diep. Woord van bezinning Lucas, die als Hellenist de zaak weer van een andere kant benadert, voegt er nog aan toe dat ook de beschuldiging tegen Jezus dat hy openlijk belasting ontduiking propageert en zelf koning wil worden. Pilatus vol komen doorzichting voorkomt. Biy dat Jezus een Galliër biykt te zyn, tracht hy de zaak op Herodes af te schuiven, en als dat niet lukt, gebruikt hy alle overredingskracht om Jezus los te krygen. Daarby krygt ook by deze evangelist het risico dat in de loslating van Barabbas aanwezig was, volle nadruk. Hy zou ln Jeruzalem revolutionaire activiteiten hebben ontplooid met bloedige gevolgen. Het wordt gezegd met bewoordingen die erop wyzen, dat de Joden het gevaar op de koop toe ne men. dat zulke explosies onder Barabas' leiding zich gaan herhalen - met alle gevolgen van dien, omdat Pilatus een gro te wreedaard was. Johannes, die wel heel veel aandacht aan het proces voor Pilatus wydt, maakt duideiyk dat Pilatus in de Romeinse wet geen grond vindt om Jezus te la ten doden de Joden moeten maar hun eigen wet die van Mozes) op hem van toepassing verklaren. Pilatus kent die wet, komt de Joden daarin ook ver tegemoet, maar schrikt van twee argumenten die hem worden toegeroepen: Jezus zou zich voor God uitgeven en hy zou in zyn konings-pretenties de keizer weerstreven. De combi natie van die twee gegevens wekken by de Augustus-ver- eerder Pilatus zoveel associaties waarby hy persooniyk betrok ken is en niet minder zyn car rière, dat hy moet toegeven aan een soort interpretatie van de Romeinse weg. die hy zelf niet graag zou hebben gehanteerd. Is dus de dood van Christus schuld van Pilatus? Het is maar, wat we onder „schuld" verstaan. Er zyn tal van om standigheden die wy ook in on ze tyd als „verzachtend" zou den doen gelden. In de Byl^el zelf is in dit opzicht vooral be langrijk, dat Pilatus in een dwangpositie verkeert. De Jo den hebben de massa opgehitst. Hier speelt het twyfelachtige ef fect van de demonstratie, die al gauw geen nuances meer ziet en zich vastbyt op een einde loos herhaald spreekkoor. Het Joodse volk is de straat op ge gaan. heeft zich verzameld en betoogt nu op een manier die grote uitspattingen tot gevolg kan hebben als niet terstond wat spanning kan worden weg genomen. Alle evangelisten la ten merken dat Pilatus doorhad, tegen een muur van onwil en onbenaderbaarheid te praten. Basis van overleg of onderhan deling was er niet meer. Ge zond verstand speelde geen en kele rol meer. Diplomatie moest op dat moment stranden. Blote gezagshandhaving zou slechts bloed kosten. Geen enkele twyfel blyft er over bestaan, wie naar het oor deel van de evangelisten de echte schuldigen zijn aan de dood van Jezus. Het zyn zy, wier godsdienstige systeem zo zeer in de plaats van Gods Stem gekomen was, dat zy Gods Woord Jezus) niet meer konden verstaan. Als Je zus sterft, sterft hy als veroor deelde voor de Joodse wet en niet voor de Romeinse. Dat hy toch op Romeinse manier ge straft wordt, is afgeperst via een agressieve betoging die ons nog het meest doet denken aan gebeurtenissen van de zgn „lange hete zomer" van onze tyd. Het geraffineerde hiervan is altyd weer, dat de intelligen- tia die eigeniyk zo'n doel wil bereiken (in dit geval het San hedrin), bulten schot biyft en ervoor zorgt dat respeotieveiyk het betogende volk en daarna de falende overheid in staat van beschuldiging gesteld worden terwyi zij als de „brains" van het spel de schuldigen zyn, we ten ze zich op spitsvondige wy- ze te dekken en vry te pleiten. Zo was het toen, zo is het nu nog. Het is ontnuchterend, te con stateren dat de Bybel dit raffi nement feilloos ontmaskert. Het volk wordt hier duideUjk „ge bruikt"; Pilatus wordt overlo pen. Maar op de aanzwenge- laars van het spel valt het vol le licht. Hetgeen inhoudt dat Je zus van Nazareth niet alleen maar vóór zyn volk. maar voor al ook aé,n zyn volk sterft. De tragiek is dat het messiaanse volk by uitstek, zyn Messias niet heeft herkend en hem, om dat hy niet in 't systeem paste dat ontworpen was, heeft uitge schakeld via middelen die slechts door het doel geheiligd werden, maar die met de wet van Moses niets meer te maken hadden. Geen verheffend verhaal. Evenmin hoopvol voor hen die in de veronderstelling leven dat Je God kunt leron liefhebben door blind te varen op de reli- gieuse gemeenschappen die be- ïyden in Hem te geloven. Als er één ding ls waarvan juist de kerken in deze passiedagen stil en beschaamd worden, dan is het dit dat Jezus uiteindelyk is ter dood gebracht door hen. die de naam hadden kinderen Gods te zyn, maar die in feite voor Gods eigeniyke werken blind waren. Ook de kerken worden er in deze dagen aan herinnerd dat zy een geschiedenis hebben; een geschiedenis die er net zo uitziet als dat van de Joden, ze ker als het gaat om de vraag, of zy Gods werk niet vaker heb ben gebroken dan gebouwd. Was Jezus niet te redden? Neen. Elke mogelijkheid daar toe was uitgesloten. Pilatus heeft dat goed begrepen. Maar dat betekent nu ook weer niet dat alles wat niet-Jood en niet- Godsvolk is, zal kunnen denken dat Jezus en zyn gedachten by hen in veiliger handen zouden zyn. Daar komen we wel ach ter als we wat beter op Pilatus letten, die óók nog z{jn eigen motieven heeft om te spelen met gemerkte kaarten. ds. A. J. Kret, herv. predikant te Leiden. Kerk10 u ds H. W. IrtKerk 10.30 u ds A. J. de Jong. val) iiden hervormde gemeente insd. ïeterskerk 10 u ds P. Kloek y, Rtyenoare belijdenis) jen: pogiandse fVj^QpFeKerK iu.au u as a. o. ue juug. Ifthlehemkerk Driftstraat 10 u tractyoii. r'oori (Openbaie oeiyüeins). ■invenlaranutliakerk Lage Alois weg. ïière, fl) u ds H. J. van Achterberg, orden fnb. belijdenis). lArna prjJuingsiterK Montgomery str. fds. H. Bouter (openbare belijdenis) us. A. o. ae uong. vm lOningskerK •vouingssiruut. 10 u. SV» ds G. Boer te Katwijk aan ïnrwaF- VrUz. Herv. Aula Asserstraat, jureanj, u Qs M j WagenVoorde (be- #fii6wissenng en paasspel). [UniPBe Wallonne Breestraat 10.30 j. M. Charensol. caüemisch Ziekenhuis 10 u ds - H D. van Malssen. IA ATlatonessenhuis 10.30 u. prof. dr. IMHJI. Bakhuizen van den Brink. fugdkerk LHJ-gebouw Leven- l. 10.30 u dhr. H. J. van der Steen. R^n GEREF. KERK ulderkerk, Lamnienschansweg 15: van in 5 u dr. v. d. Zwaan. etrakerk, Surlnamestraat: 10 u ds t. 6.50 u ds W. van wyk te Haar- m (Dienst met belangstellenden), de Vestkerk: 10 u dr. Dronkert. .ds Kronemeijer. nff bojarana,bakerk- La&e Morsweg 26: ds Kronemeyer, 5 u dr Dronkert. CvrUdlngskerk, Aerent Bruunstraat q wordO en 5 u ds Bovenberg. roenhoven: 10 ds. Moolhuizen. In ;zakendiensten (met uitzondering van 25 Al de Vest" en Maranathakerk) vle- f HA. e Mirt: 10 u (ouderendlenst) de Witte. ^Ulderkerk (Ingang Verlengde Bloe- tenlaan): 3 u dienst voor doven. rtJe Kath. Kerk (Vreewykstr. 19): 9 u H. Mis. ve. Apost. Kerk (H. RUndyk 24): en 4 u dienst. (Donderdag 7.45 u !r des Hells: 10 u heillgings- 7.30 verlossingssamenkomst, if- Geref. Kerk: 10 en 5 u ds J. ,arller. te WC*m. Kerk: 10.30 u dr A. W Cra- ng. oopBgezlnde Gemeente: 10 u ds H. lad. Evang. Chr. Gemeenschap (Mlddel- stegracht 3): 10 en 5 u dhr. Dikkes. Christian Science (Steenschuur b) 10.30 dienst. Geref. Kerk (vrijgemaakt)10 en 5 u ds J. v. d. Haar. Geref. Gemeente: 10 en 5 u lees- Oud Kath. Kerk Cronestelnkade 2): 10 u Hoogmis, 5 u Vespers. Baptistengemeente (Oude Rijn 5): 10 u dhr G. Planting te Amsterdam, 6 u ds M. G. Bocschoten te Bunnik. Aarlanderveen Herv. Gem.: 10 en 7 u ds G. van Doorn. Geref. Kerk: 9.30 en 7 u ds G. O. N. Veenhulzen te Al- Shen aan den Ryn. Chr. Geref. Kerk: .30 u ds G. de Vries te Rynsburg, 6.46 u ds D. H. Biesma te Lisse. Alphen aan den Ryn Herv. Gem. Adventskerk Jullanastraat 9.30 u ds M. Hanemaayer (HA en 6.30 u ds. P. A. Lefeber. Kruiskerk Gouwsluis 9.30 u ds W. Verwelj (HA). Opstandings- Kerk: 9.30 u ds P. A. Lefeber (HA) en 6.30 u ds M. Hanemaaijer. Gebouw Na- by- 9.30 u Jeugdkapel de heer C. Ot to Gebouw Bethel: 9.30 u Jeugdkapel öc heer J. de Geus. Martha-Stichting „Rynstroom": 10.30 u ds I. J. Walpot. Oudshoorn: Oudshoornseweg10 uur ds G. Cadée met zang van de heer E. üdink. Slonskerk: 9.30 U ds H. Koud- staal 6.30 u ds heer L. van Gaaien te Bodegraven. Gebouw Onderweg: 10 u ds D. J. Vossers te Leiden en de heer C. Stroo te Koudekerk aan den Rl'r. In kerkgebouw Oudshoornseweg 6.70 u ds J. H. Bogers HA. Alphen-N.: Aula: 11.15 u ds G. Cadée met zang van de heer E. üdlnk. Geref, Kerk: Maranathakerk Raadhuisstraat: 10 u. ds A. Borman en 6.30 u ds. W. J. van Hoek Salvatorlkerk W. de Zwljgerlaan: 10 u ds W. J. van Hoek en 6.30 uur ds A Borman. Alphen-Noord: De Goe de Herderkerk: 10 en 6.30 u ds heer K van Baren te Den Haag. Geref. Kf-rk (Vrljgem 9.30 u leesdlenst en 6 30 u ds. H. Scholte Chr. Geref. Kerk- Jeruzalemkerk. Grypenstelnstr: 9 80 u en 5 u de heer J. v. Leeuwen te Nieuwkoop. Oud Geref. Gem.: Kerk gebouw Hooftstraat 240: 9.30 en 4 u Leesdlenst. Rem. Geref. Gem.: Geen dienst. Baptisten Gem.: Kerkgebouw Molenvlletlaan: 10 u dhr. H. Koekoek 6.°0 u ds. Cohen Volle Evang. Gem.: ,Volksbelang) 10 u dienst. Bodegraven: Herv. Gem. (Dorpskerk) 10 u ds. J. H. Cirkel (HD) en 6.30 u ds J H. Cirkel. Salvatorkerk10 u ds Van Harten (bev. lldm.) en 6.30 u ds Balke. Geref. Kerk: 10 u dr. S. de Jong te Baarn en 7 u ds J. G. Kunst te Gouda. Geref. Kerk (vrygem.): 9.30 uur leesdlenst en 4.15 u ds H. Scholte. Geref. Gem.: 10 en 6 u stud. J. Baa- yens Ridderkerk (donderdag 7.30 uur nm ds W. Suiker. Llsse). Evang. Luth. Kerk: 9 u ds B. G. te Winkel. Evan gelisatiekring: 10 u eredienst 6.45 uur Jfc. Klein Iianeveld. Boskoop: Herv. Gem.: 9.30 u ds W. L Heymans en ds A. de Leeuw (Be lijdenis des geloófs) en ff.30 u ds B. J. Wiegeraad uit Bennekom (Jeugd dienst). Vrijz. Prot. Geloofsgemeen schap (in Rem. Kerk)10 u ds P. v d Laarse uit Delft. Chr. Geref. Kerk 9 30 en 4.30 u ds J. Mannl. Geref. Ge meente 9.30 en 6 u Leesdlenst. Geref. Kerk 9.30 en 6 uur ds H. Dijkstra. Hazerswoude Herv. Gem.: 10.30 u en 6.30 u ds G. Jonkers (HA). Geref. Kerk: 8.45 en 5 u ds Brink. Hlllegom: Herv. Gem.: 10 u ds J. C J. Bronsgeest en ds C. Boogaard (Openb. Belijdenis), 7 u ds C. Boo gaard geen 'jeugdkapel. Geref. Kerk: 10 u ds W. P. H. Pouwels (Openb. Belijdenis) en 5 u G. N. O. Veenhul zen van Alphen a. d. Rijn. Chr. Geref. Kerk: 10 u Leesdlenst en 3 u ds J. Carlier van Leiden. Hoogniade: Herv. Gem.: 10 u ds Fr. J Broeyer. Kat wyk aan den Ryn Herv. Gem: (Dorpskerk) 10 en 6 u ds A. Makken- ze (10 tl bev. lidm.) aula Prinses Bea- trixschool: 10 u ds A. Baas (bev. lid maten; 6.30 u dsG. Zonneveld te Val kenburg; gymnastieklokaal school Nar- 1 cisstraat10 30 u ds A. Vink te Kat- i wl'k aan Zee (bev. lldm.); Geref Kerk i 0 30 en 5 u ds A. C. van Beek (HA). Kativyk aan Zee: Herv. Gem.: Nieu we Kerk: 10 u ds G. Boer (HA); 6 u ds Jac. de Vos. Oude Kerk: 10 uur ds J P. van Roon (HA) 6 u ds. W. Vroeglndewey. Ichthuskerk: 10 u ds. J C. van Hunnlk (HA): 5 u ds C. v. de Bergh. Pniëlkerk: 9.30 u ds W. Vroeglndewey (HA): 6 u ds J. P. van Roon. Groen van Prinstererschool: 10 uur ds W. Chr. Hovlus. Kapel Zieken huis Overduln: 4 u ds J. G. van Iepe ren. Zeehospitium (hoofdgebouw) 8 45 u vm ds J. C. van Hunnlk. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds H. C. v. d. Ent Geref. Gem: 10 en 5 u ds P. v.d. Pill. Geref. Kerk Vredeskerk: 9.30 en 5 u ds. Bakker (HA). Trlumfatorkerk 9.30 en 5 u ds De Vries (HA). Geref. Kerk (vrljgem.)10.30 u dr. J. Dou- ira, 5 u ds C. J. Breen (B) en 9 en 7 uur ds C. H. Lindeboom. Koudekerk: Herv. Gem.: 10 en 7 uur ds Quak. Geref. Kerk: 10 u ds Mak- klnga en 7 u ds Post te Lelden. Leiderdorp: Herv. Gem.: (Hoofdstr.) 10 u ds J. P. Honnef (Openbare Ge loofsbelijdenis) en 5 u ds Honnef (Jeugddienst m.m.v. Combo o.l.v. J. den Boeft en Zanggroep o.l.v. L. Krassenburg Jr.). Scheppingskerk. ka pel: 10.30 u dhr. J. v. d. Hoek. (Ge bouw): 10 u Jeugdkerk. Geref. Kerk: (Hoofdstraat)10 u ds F. Mlnnema (Openb. Geloofsbel.) en 6.30 u ds J. v. Drie Scheppingskerk: 9.30 u ds. Van Drie (Openbare geloofsbel.) en 5 u ds. Mlnnema. Lelniulden Herv. Gem.: 9.30 uur ds. P. L. J. Wapenaar Geref. Kerk: 9.30 on7 u ds. S. Hoekstra te Oegstgeest. Llsse Herv. Gem.: (Grote Kerk) loofsbel.) dienst). Herv. kapel): 10 u ds W. H. Walvaart, van Sassenhelm. Geref. Kerk: 10 en 5 u dra. A. E. v. d. Woude. Chr. Geref. Kerk: 10 en 4.30 u ds D. H. B'esma (HA). Geref. Gem.: 10 en 4 u ds. W. Suvker. Geref. Kerk (vrljgem.) 10 en 4 30 u ds J. J. Verleur (HA) Oud Geref. Gem.: 9.30 en 3 u lees dlenst. Ned. Prot. Bond: 10.15 uur mej L. A. van der Voort te Heemstede. Nieuwkoop Herv. Gem.: 10 u lees dlenst en 6.30 u ds C. A. van Harten te Bodegraven. Geref. Kerk: 9.30 uur en 6.30 u dr J. van Minnen te Utrecht Chr. Geref. Kerk: 9.30 u Dienst des Woords. en 2 u ds G. de Vries te Rllnsburg. Rem. Geref. Gem.: 10 uur dr J Hoftyzer te Lelden. Nieuwveen Herv. Gem.: 9.30 uur ds. J. Gebraad en 6.30 u ds Ph. J. Leemans te Rynsaterwoude. Geref. Kerk: 9.30 en 7 u ds H. G. A. Meln- Noordwyk aan Zee: Herv. Gem.: 10 uur ds. A. L. Lapré (openb. bel.) en 5 u ds A. L. Lapré (HA). (De Rank) 10 u Jeugdkerk. Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds C. Warner. Herv. Geref. Evan gelisatie (VGLO-school. Schoolstr. 2): 10 (HA) en 7 u ds J. van Dok (HA) Geref. Kerk: 9.30 u ds. H. Lyesen en 5 u ds. W Dekker (Van den Berghstlchtlng) 11 u ds W. Dekker. Ned. Prot. Bond geen dienst. Noordwykerhout Herv. Gem.: 10 u ds A. H. Smits (belijdenis en H. Avondmaal); 7 u ds K. Biel van Vlaar- dingen. Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerk) 9 en 11 u ds H. P. Hulsman, ds J. Irlk en ds W. E. Verdonk (open bare belijdenis. H. D. en H. A.). (Pau- luskerk) 10 u dr f. C. Kamma (Ge meentecentrum). 7 u ds A. P. v. d. Haas te Den Haag. Geref. Kerk 10 en 5 u ds Vegter (H.A.). Geref. Kerk (vrijgemaakt) (Dr. Schilderschool) 10.15 u ds J. Arnold (Rljnlandslyceum 3 u ds Arnold (Oranjelaan 1) 8.30 en 3 u ds J. O. Mulder. Oude Wetering Herv. Gem.: 9.30 u ds Lalleman. 3 u nam. ds Brons- geest te Nieuw-Vennep. Geref. Kerk: 9.30 u en 6.30 u ds E. pyiman te Kat- wyk aan Zee. Rem. Geref. Gem.: 7 u dr A W, Cramer. RUnsatenvoude: Herv. Oem.: 9.30 u en 7 u ds Ph. Leenmans. Chr. Geref. Kerk: 9.30 u en 2.15 u Dienst de« Woords. Rynsburg Herv. Gem. Grote Kerk 9.30 u ds M. C. Groene woud (openb. geloofsbel.) 5 uur ds. H. van Gos- liga (H.A.). (Bethelkerk, Brouwer straat) 9.30 u ds H. van Gosllga (openb Gel. beiydenls) 5 u ds M. C. Groene- woud. Geref Kerk (vrijgemaakt): 10 u ds C. J. Breen te Katwyk. 5 u radio Kerkdienst NCRV: dr J. Douma. Chr. Geref. Kerk: 9.30 u leesdlenst 5 u ds G. de Vries. Geref. Kerk.: Petrakerk: 9 30 u ds Byieveld, 5 u ds v. d. Linde. Ma ranathakerk (voor kerkgangers Rapen- burgkerk)8.45 u ds v. d. Linde. 4.30 u ds Baayen, Maranathakerk: 10.15 u ds. Baayen. 6 u ds. Byieveld. Sassenhelm Herv. Gem.: 9 en 10.30 u ds S. Koolstra te Llsse; 5 u ds W. H. Walvaart; Geref. Kerk: 9.30 u ds H. v. d. Berg. 5 u ds J. D. te Winkel; Chr. Geref. Kerk; 10.30 en 5 u ds L. S. den Boer; Ned. Prot. Bond: 10.30 u ds. H N. Bierman te Breda. Valkenburg Herv. gemeente: 10 u wyk aan den Ryn. Geref. Kerk: 9.30 6D 6.30 u ds Langeler. Geref Kerk (Vrygemaakt) 10 en 5 u ds M. Jan- Voorhout Herv. Gem.: 10 u ds Oskamp. Geref. Kerk (in herv. kerk) 7 uur ds. Te Winkel. Voorschoten Herv. Gem.: (Dorps kerk) 10 u ds Meijering en ds. Sara- ber (Beiydenisdlenst); 4 u. Geztnszon- dagschooldlenst. (Hulp en Heil) 10 u ds zyistra en ds v. d. Geest (Beiyde- nlsdlenst) (Ryndyk) 10 u De heer Van Til. Geref. Kerk: 9 u. 10.30 u (openbare beiydenis) en 5 u ds De Zeeuw. Geref. Kerk (vrygem.)10 u en 6 u ds F. de Vries (HA.) Warmond Herv. Gem.: 10 u Her- vormd-Gereformeerde dienst. 7 u ds. H J. v. d. Steeg uit Oegstgeest. Wassenaar Herv. Gem.: (Dorps kerk) 10 u dr Th. C. Frederikse; 7 u ds J. A. G. van Zanten. (Klevietkerk) P u Jeugdkerk; 10 u ds. J. T. Wlers- ma (Messlaskerk) 10.30 u ds J. A. G van ■Zanten. (Dorpscentrum) 10 u Jeugdkerk. Geref. Kerk: (Bloemcamp- laan) 10 en 7 u dr J. VUJm, te Lelden. (Zyliaan) 10 en 5 u ds A. Hofman, te Amsterdam. Ned. Prot. Bond: (Lange Kerkdam) 10.30 u ds D. A. Werner. Rem. Geref. Gem.: geen dienst. Herv. Geref. Evangelisatie: (Dorpshuls) 10 en 5 u ds D. J. van Dyk te Woudenberg. Geref. Kerk (vrygemaakt)8.30 u ds J. Douma. 3 uur leesdlenst. Woubruege Herv. Gem 9 30 en 6.30 uur as. Kenii ?naar. Gerei Kerk 0.30 en 6.30 u ds Dethmers (H.A.J ADVERTENTIE van 10 tot en met 15 april vindt U een nog niet eerder vertoonde sortering in alle zalen van de Stadsgehoorzaal van meubelen vloerbedekkingen slaapkamers wasautomaten koelkasten elektr. huish. app. televisie, enz. In TOPKWALITEITEN maar tegen SPOTPRIJZEN. ROEPT U BIJ VOORBAAT WELKOM TOE. Zevenhoven Herv. Gem 9.30 u ds Reijenga. (De Hoef) 7 u ds Reljenga. Geref. Kerk; 9.30 u en 7 u ds. H. G. A. Meinders. Zwammerdam Herv Gem.: 10 u en 6.30 u ds. C. L. v. d Broeck. Gerei Kerk- 10 u en 6 30 u ds G. A. Westerveld te Alphen aan den Ryn. Rem Geref. Gem.: 10 u ds T. Elders- Meyer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 15