Joh. Admiraal brengt zijn 25ste „Lukas Passion" Superieur ,Quadro Amsterdam' in eenzijdig programma SIMCA Methodische zang trok grote interesse Frans Bruggen (fluit) spande de kroon CRESCENDO CONCERTEERDE UITSTEKEND IN ALPHEN LAATSTE KUNSTK Grootse traditie; romantische visie Zeventien werknemers ontslagen MAANDAG IN NOORDWIJK BINNEN: VRIJDAG 5 APRIL 1968 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 17 dat dit concert de verwende liefheb ber van fijnzinnige kamermuziek in tense bevrediging heeft gesehonken. Daarvoor stonden immers de hoog staande eigenschappen van deze in volkomen eenheid samenwerkende musici borg. De dankbaarheid uitte zich in ovationeel applaus, met een verheugende toegift als logisch ge volg: een deel uit een andere Trioso nate van Bach, een korte „extra-be levenis", die men zeker niet had wil len missen! H. Maal regel en tegeu Moskouse kunstenaars Verschel. -.;e beeider.de kunste naars in Moskou, die de afgelopen maanden in petities hebben aange- I dn■hgen lp liberalisatie vau het cul- I tureie leven, fijn geschrapt als lid an de Bond van Moskouse schilders. Ook de Academie van Wetenschap- i pen en de Vereniging van schrijvers I hebben maatregelen aangekondigd tegen leden met een afwijkende me ning. LAMFERS Na groot succes van vorige week nu ook deze week zeer modieuze collectie Tergal en Terlenka DAMES REGENMANTELS slechts 39,75 tot 59.75. HAAST U. BREESTRAAT 53 - LEIDEN Tournee Ned. Studenten kamerorkest In Hazerswoudle: De zangavond van kinder- en jeugdkoren ..Looft den Heer", de voortuin van „Zang en Vriendschap" in Hazerswoude, bood een program, waar bovenaan genoteerd stond „Jeugdzang-De- monstratie". Dat stond er niet „zo maar". Want Ton Scheepers, nieuweling in deze streek en sinds een half jaar aan Hazers woude verbonden, bedoelde bewust aan te tonen hoe hij de jeugd en vooral de 82 eenheden sterke kindergroep aanpakt en de stof bijbrengt. M.a.w. deze samenkomst was een open doek voor zijn methodiek. Het Ned. Studenten Kamerorkest maakt dit jaar een concerttournee langs verscheidene steden in ons lar'' II-t ork--s( zal van 18 tot 28 ar* in H ttem intersief studter#»- n 2" rpril het eerst? concert volgt. Onder leiding van dirigent Joop van Zon zal het orkest, met mede werking van studenten-solisten, de vo!g?nde werken ten gehore brengen: ..Serene ta Notturna" van Morart. Concert voor fluit en althobo van Honnecger. Concert voor viool en hobo va.n J. S. Bach en de „Simple Simohonv" van Britten. De tournee, op voert, achtereenvolgens langs de volgende steden: Zwol!-. Apeldoorn. Deventer. Eindhoven. Haarlem en De'ft. Naast het cu'turele doel hoopt bet orkest m°t de baten van deze i tournee het Universitair Asyl Fonds I te kunnen steunen. Er kon geen stoel meer bij in net l Herv. Verenigings Gebouw. Dat deze I tjokvolle zaal ingenomen was met j j Scheepers onderwijs, kon niemand 1 verbergen blijven. Deze koorleider is een Hagenaar, ambtelijk in het mu- z'keal onderwijs werkzaam en ver- moede'ijk de eerste vocale beroep.;- cl r a ent in Ha zo swcuö e. We ver- wc daten nu stellig ook een opgang van het grote koor. Vast zaten de kinderen in de greep j van hun aanvoerder Of liever: los- 1 jes vast. Met een machinale disci- pline werkt een goed pedagoog niet meer. Na een eigen canon op de tekst „Weest welkom allen hier", ge- i woon een groet aan de luisteraars, en e ndigend met „we hebben ple zier". voegde de dirigent de zanger tjes toe: „je mag daar wel bij la chen". Een zo opgevatte uitvoering is eigenlijk inkijk op een repetitie: „bij- I dra ge tot moderne openheid". Scheepers, die sprekend contact met de zaal onderhield, liet zijn mini-zanger ook een driestemmige canon op „Toemba tralala" uitbren gen en later „Vader Jacob" vier stemmig. Allerlei vondsten ontdekt men, zoals een ostinate bim-bam- bom in de bas gezongen en de te genstemmen daartegen niet gezon gen, maar gezeemd: dat doet de toonhoogtever sohil len n au wkeurig er afmeten. Zo was er velerlei, ook qua ritmische tactiek. Het afwisselende en aantrekkelijke programma, nog voorzien van ge speelde „entr'actes laten wij verder rusten. Het spreekt haast vanzelf, dat bij deze pedagoog ook de oudere meisjes in hun half jaar tot verras sende zangresultaten kwamen en dat volbrachten met een frappant goede stemplaats'ng. Wij rapporteren daar over nog wel op het Ringconcours op 15 mei in de Stadsgehoorzaal V. Evenals vorig jaar presenteerde zich op het laatste Kunsl- iringconcert in dit seizoen het gerenommeerde „Quadro- Ihnsterdam", bestaande uit Frans Brüggen (fluit en blokfluit), [aap Schroder (viool), Dyck Koster (cello), zulks in de plaats /an de thans tijdelijk in Amerika vertoevende Anner Bijlsma, n Gustav Leonhardt (klavecimbel). Allen eminente musici, met als stimulerende primarius de onvergelijkelijke Frans Brüggen, die zelfs in dit kwartet nog op eenzame, hoogst indi viduele hoogte staat. Daarbij moet ons toch van het hart dat, jndanks de verdienstelijke prestaties van de celliste Dyck Kos jer, de niet-aanwezigheid van de inspirerende Anner Bijlsma jen teleurstellend gemis betekende. jln een eenzijdig, want geheel uit pposities van 18de eeuwers jandel. W. F. Bach, Telemann en [S. Bach bestaand programma, nn overigens de superieure kwali- [iten van dit homogene ensemble pnieuw sterk naar voren gekomen, [aarbij de subtiel nuancerende frans Brüggen qua techniek en ab- pluut doordachte en doorvoelde be- feving tot In elk detail de kroon pande. Reeds onmiddellijk in het Concerto i 4 in d kl. t. van Handel werden jvertuigende bewijzen gegeven van lelicate kleur- en klankschoonheid en ransparante evenwichtigheid. Van wilhelm Friedemann Bach, de oud- Ite, helaas maatschappelijk tenonder- jegane zoon van Joh. Sebastiaan. die n zijn tijd een geniale „modernist", jelfs in menig opzicht een revolutio naire geest is geweest, diens Trioso- aate in F. gr. t.. eveneens in geache veerde perfectie voorgedragen. Georg Philip Telemann, de „be ruchte veelschyver" in zyn tijd, was vertegenwoordigd met de Sonate in A gr. t. voor viool en basso continuo uit zijn tweede Tafelmuziek en de Triosonate in A kl. t. voor blokfluit, viool en continuo uit het tijdperk van de galante stijl. Deze veelzijdige tijd genoot van Bach, wiens vruchtbaar heid aan het fabelachtige grensde schudde de noten met ongelooflijke vlotheid zo maar uit de mouw. En toch er zit in die muziek méér dan lange tijd werd aangenomen. Van daar tegenwoordig Telemanns „we dergeboorte". Niet ten onrechte: bei de levendige en virtuoze werkjes ga ven in dit opzicht genoeg stof tot na denken. Maar ja als men ze vergelijkt met de grandioze hoofdschotel van deze avond, de overweldigend gecon strueerde Triosonate in c kl. t. voor Het ..Quadro-Amsterdam" dat gisteren groot succes oogstte op het laatste ..Kunstkring"-con- I eert. V.l.n.r. Frans Brüggen (fluit en blokfluit)Dyck Koster (cello). Gustav Leonhardt (klavecimbel) en Jaap Schroder (viool). (Foto LD/Holvast) viool, fluit en basso continuo van Joh. Seb. Bach uit diens wonderbaar- lijk abstract Das musikeliscbe On- I fer", geschreven ter ere van Bachs bezoek aan Frederik de Grote te Potsdam op 7 mei 1747, dan is het onderscheid vanzelfsprekend onnoe melijk groot. Deze fugatische sonate groeide dan ook, zowel wat uitvoe ringspraktijk als doorwrochte voor dracht betreft, uit tot het „grootse" evenement van deze avond, we er over duizend woorden te schrijven nog te gering zijn, om de betekenis van zulk een geniaal meesterwerk te definieren. Daarvan hebben wij een vermoedelijk de talrijke anderen, die aanwezig waren, het allermeest ge- j noten Afgezien van het feit, dat bijv. een Couperin of een 17de eemvse Italiaan het programma gevarieerder had kunnen maken, moet toch gezegd, Maandag a.s. voert Johan Admiraal voor de 25ste maal de „Lnkas Passion" in Noordwijk-Binnen uit.. Dat begon in 1943 en herhaalde zich jaarlijks met uitzondering van de honger winter. Het begin lag uitsluitend bij „Cantate Domino". Noord- wijks eigen gemengd koor. dat echter van lieverlee met leden verlies ging kampen. In 1952 verbond Admiraal „Cantate" met „Halleluja" van Katwijk. Deze beide werden sindsdien tot een vast tweelingkoor voor al zijn grote uitvoeringen. Wel behiel den de twee koren eigen bestuur en verenigingsstaat. Het in studeren gebeurt ook per koor afzonderlijk. Het samengaan der beide koren is enorm vruchtbaar gebleken en dit zal ongetwijfeld as. maandag traditiege trouw opnieuw blijken. Dan wer ken mee: Henk van de Brink voor de Christusrol, Henk Meyer (men hoorde hem vorige zomer in Pucci ni's Mis in de Triumfatorkerk als Evangelist. Bel.a Keyzer en Nelly Schulze als voorheen in de alt- en CHZE SHQWROCM AUTO BIERMAN Premier Brussel Opera van Claus en Maderna «Hyperion en het geweld", de opera van Bruno Maderna op het libretto Morituri van Hugo Claus wordt op 17 mei ter gelegenheid van de Ne derlandse dagen in aanwezigheid van mej. dr. M. A. M. Klompé van C.R.M. in de Brusselse Kon. Munt schouwburg voor het eerst opge voerd. Dit werk, dat geregisseerd wordt door Deryck Mendel, verbonden aan het Schiller-theater en de Opera van West-Berlijn, wil een pleidooi zijn tegen het geweld. Claus plaatst er de huurlingen, die de gladiatoren van onze tijd zijn, tegenover Hype rion, die de romantische goedheid van Hoeldering vertegenwoordigt. De hoofdrollen zullen worden ver vuld door Dorothy Dorrow, Liliane Polly, Jeanne Chanoine en Walter Coomans. Bovendien is een aantal Vlaamse acteurs geëngageerd. De cors en kostuums zijn ontworpen door Joele Roustan en Roger Ber nard. De componist Bruno Maderna Bal zelf dirigeren. sopraan-aria's. Ton de Koning als Pi- latus. Cor de Heiden voor de kleine tenorpartijen en Alfred Lukassen al-s vertolker der tenor-aria's. De orgel- bank wordt ingenomen door Johan Zweers. Tenslotte is er het toegewij de orkest. leden van allerlei be staande orkesten, die uitsluitend voor Admiraals Passion bijeenkomen en dan weer huns weegs gaan. Kritiekloze toe wij <li n£ Merkwaardig is zo'n kritiekloze toewijding: de mogelijkheid en de behoefte van enkele dozijnen vrij be kwame amateurs om daadwerke lijk, zich zelf gevend, in een Pas- sionssfeer werkzaam te zijn. Deze gemeenschap ontstond eenmaal en dat teamwerk van orkest-koor-diri gent wil men eenvoudig niet meer missen. Het moet innerlijk, dwingend en daarom blijft het zo. Een buiten- staander staat daar. buiten staat om I te begrijpen tegenover. „Waarom een j ..Lukas", als er een genialer „Johan- I nes" bestaat? Maar een „Johannes" j duldt in onze tijd van perfectie geen j amateurs. Die amateurs zijn voor Ad miraal een stoottroep, die hij niet i los laat, omdat zij van hem niet los willen. Vervolgens is hier een factor van j zuiver inheemse aard: we hebben de Noordwijkse Lukas wel eens „folklo re" genoemd en „volks-passion". We I herinneren ons die allereerste Lu kas héél wel: een middag, het pu bliek stroomde toe, het dubbele van de normale zitplaatsencapaciteit, toe- gangsprys één kwartje. Slechts een I der uitvoerenden was geen amateur: de organist. Juist deze omstandigheid is het, die de scheppende waarden in beweging heeft gebracht. Onder leiding van de dirigent Louis Jansen uit Den Haag heeft de muziekvereniging Crescendogisteravond voor een j aandachtig luisterend publiek in „Nabij" te Alphen een uit-\ stekend geslaagd concert gegeven. Opmerkelijk was dat dit keer op het programma geen enkele wals voorkwam, met daar entegen niet minder dan vier marsen, die overigens alle vier met het nodige enthousiasme en verve werden gespeeld. Voor al de nog altijd jonge mars „Alte Kameraden" van Teike oogst te een langdurig applaus. Het programma opende met eennummer .Brasil' van Barosso-Schef- Lnleidingsmars o.l.v. Johnny Klem, I fei ligt prettig m het gehoor. De waarna voor de tweede mars „Gene- „Poolse Bruilof tsoans" werd luchtig raai Dürst" van Theo Jansen, de di- en met overgave gespeeld. Het popu- rigent de leiding overnam. De ouver- laire „Puppet on a string" in het ture .Rosamunde" van Schubert, arrangement van M. Everaarts, viel kreeg een goede vertolking. Het ook in de smaak. „Crescendo" onder dirigent Jansen. (Foto Leidsch Dagblad). „Crescendo" had voor een dave rend slot gezorgd, n.l. het „Appèl aux Trompettes" van Ney, gespeeld in samenwerking met de fleurige drumband. Resumerend, een koste lijk programma, dat veel voldoening heeft gegeven. Na de pauze speelde de Aarlan- derveense toneelvereniging „DITO" met groot succes ae klucht van B. Setyaart .Door een noodlottig onge val". Tot slot een gezellig samenzijn o.Lv. het duo Boet. Plicht gevoel De Lukas blyft in Noordwyk, ook na de 25ste keer. iUt plichtsgevoel. Niet dat Admiraal van niet anders weet. Wie dat denkt, heeft nooit zfjn magnifieke a cappella's gehoord. Ver leden jaar zong de tweeling in Kat- tot afgunst zelfs van beroepszijde. Binnenkort wordt dat Puccini en Dvorak, mét beroepsorkest. En échte dromen zijn de Matthaus Passion en het Requiem van Verdi. Wie weet: die zouden beslist een hoogst eigen stempel van hem meekrijgen. Admiraal, zakenman, zag nooit een conservatorium. Wél zag hij, als koorlid van het Leidse „Sursum Cor- da", enige tientallen jaren geleden Anton v. d. Horst dirigeren, die een goed oog had op de muzikale po tentie van zijn jeugdige korist en hem eens de directie in handen gaf. Kleine oorzaken veroorzaken grote gevolgen. De uiteindelijke keuzebepa ling op de Lukas had geen andere aanvankelijke overweging dan te passen bij zyn koormateriaal en daarbij tevens als Passion het ka rakter van herhaalbaarheid in zich te dragen. Admiraal erkent zijn ro mantische opvatting, maar stelt dat de Lukas, met allerlei tekortkomingen behept, in de veel bepleite starre his torische benadering een „dood" werk wordt en dat beamen we. Stiefkind in de zon In Nederland zijn Piet Ketting en Henk Dieben voor Bachs auteurschap van de Lukas opgekomen, Brandts Buys sloot dat niet uit. Persoonlijk geloven we dat niet, wel dat er in grepen zyn gedaan in het tot hiertoe nog steeds naamloze werk, die keh- nelijk Bach verraden. Tijdens de in ternationale Bach-weken van maart 1949 in Wenen zijn na elkaar Mat thaus, Johannes en Lukas uitgevoerd, de Lukas met name door Günther Ramin. Deze Lukas moge stiefkind zijn, maar een dat op een plek onder en in de zon recht heeft. In de zon van Admiraal fonkelt zc echt. De 83-jarige. die na afloop eens uitju belde: „ik heb in de hemel gele gen", is wel de zonnigste pleitbezor ger geweest! V. Joh. Admiraal aan zijn or gék (Foto LD/Holvast). Verduistering in warenhuis Bij het warenhuis Pfeil, dat in Ny- megen bekend stond omdat er zulke goede verhoudingen tussen personeel en directie heersten, zijn zeventien werknemers op staande voet ont slagen. zy blijken een jaar lang ten nadele van het bedrijf goederen te hebben verduisterd voor een totale waarde van ongeveer 15.000 gulden. Daarnaast zyn nog elf buurtgenoten en familieleden van werknemers aan gehouden wegens heling. Bij de één werd voor een schyntje een nieuwe vloerbedekking gelegd, by een ander werd voor een matig prys- je een wasmachine, een radio of een grasmaaier afgeleverd. Slechts een klein deel van de ontvreemde goe deren heeft men in beslag kunnen nemen. De politie meent dat de directie, die zich altyd zeer heeft ingespan nen voor de belangen van het per soneel, te goed van vertrouwen is ge weest en niet voldoende controle heeft uitgeoefend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 17