Hoe „meneer Michielsen" Cees de Lange werd Cocktail Trio I ij f tien jaar kolder op de planken ZATERDAG 30 MAART 1965 L.D EXTRA 2 C*es de Lange is weer helemaal „in". Na een jaar of vijf niets van zich te hebben laten horen, doet hij nu weer herhaaldelijk van zich spreken. Vooral na de „Voor de vuist wegvan Willem Duys, waarin Cees de Lange zijn zegje deed, wordt hij overstelpt met aan biedingen om te komen optreden. „Ik heb nog nooit zo'n reactie gekregen. Zelfs niet toen ik vele jaren geleden tijdens mijn optreden altijd met mijn koe op de proppen kwam, kreeg ik niet zoveel reacties als na die „Voor de vuist weg". Dat het lange tijd stil is geweest rond de heer Michielsen zoals Cees de Lange bij de burger lijke stand staat ingeschreven skomt niet, om dat hij al die tijd uit de showbusiness is ge weest. „Jarenlang heb ik in een reclameshow gezeten, samen met onder andere de Wama's en Conwy Stuart". Nu is Cees de Lange weer vrij voor iedereen en staat hij avond aan avond op de planken. Ken ners zeggen: „Hij is beter dan ooit tevoren". En wie hem meemaakt als conferencier-humorist zal dit kunnen beamen. Vooral sinds hij een nummer brengt, dat enig is in ons land. Het heet: „Wat zien ik?" (met een knipoogje naar Albert Mol). Cees de Lange, zit nu al zo'n 22 jaar in 't vak. Als „beroeps" wel te verstaan. Op de planken staat hij al sinds zijn zestiende jaar. Hij voetbalde des tijds in het Haagse Quick, waarvan hij nog steeds lid is. Tijdens de feestavonden trad lange Cees (zoals hij vanwege zijn lengte genoemd werd) op, terwijl hij ook in amateur-cabaretjes zat. „Ik durfde echter nooit wat te zeggen op toneel. Ten minste niet als ik er alleen op stond. Totdat een conferencier te laat kwam. Toen was er iemand die zei: Cees, zeg jij even wat tegen de mensen. Met bibberende knieën deed ik het. Even tevoren hadden ze mij een mop verteld. Die vertelde ik nu tegen al die mensen in de zaal. In al m'n el lende en angst, deed ik het blijkbaar bijzonder goed, want er werd enorm gelachen". Cees de Lange heeft na de HBS, de middelbare akte lichamelijke oefening gehaald. In 1936 stu deerde hij af en kreeg hij een aanstelling bij het Christelijk Lyceum in Den Haag, Van de moge- li ;kheid een vaste aanstelling te krijgen, maakte h'i geen gebruik. „Het was een geweldige baan, vr ral in die tijd. Ik deed het echter niet", aldus de humorist, die in die dagen ook een eigen sport school had. Ir de tweede wereldoorlog werd het duo (Henk) Scholten en Van 't Zelfde reuze bekend. Cees de Lange schreef liedjes voor ze. Direct na de oor log zeiden ze: „Kom bij ons" en zodoende is me neer Michielsen, Cees de Lange geworden. Een man. die niet op zijn mondje is gevallen. Ja renlang trad hij op tijdens bonte avonden, zoals de „Bonte dinsdagavondtrein" (AVRO) en de Showboat (VARA)Vijf jaar lang was het de KRO, waar Cees de Lange, samen met z'n grote vriend Cees Sdhïïperoort het programma „Draaien maar" presenteerde. Dit seizoen werd met ge noemd programma gestopt. Televisie-angst „Ik was één van die hufters, die er in trapte en één van de eersten met een eigen show", aldus de thans in een riant herenhuis in Badhoevedorp wo nende humorist, wanneer hij het krijgt over de televisie. „Niemand wist van toeten noch blazen in die tijd. De belichting liet veel te wensen over en ook de cameramannen waren onbekend met de tv-mogelijkhedien. Ik trad op, maar 't werd één grote flop. Naar aanleiding daarvan kreeg ik bijna geen werk meer en ik besloot nooit meer voor de televisie op te treden. De beeldbuis kan artiesten kapot maken". Cees de Lange kreeg na dien aanbiedingen genoeg, maar „trapte" er niet meer in. Tot de AVRO bij hem kwam en vroeg of hij aan het programma „K-jpstukken" mede werking wilde verlenen. „Er kon mij niets ge beuren, zo werd gezegd. Welnu, ik heb het gedaan en heb er geen spijt van gehad. Het bleek, dat de tv de kinderschoenen was ontgroeid". Niettegenstaande was en bleef Cees de Lange hui verig. Sinds hij in „Wie van de Drie" menig succes oogstte en ook leuke reacties kreeg toen hy samen met Cees Schilperoort het „Gulden Schot" presenteerde en als klap op de vuurpijl voor de nodige leut zorgde in de reeds aange haalde rubriek „Voor de vuist weg", is hy over zijn televisie-angst heen. Met vrouw Lucie Cees de Lange treedt op, avond aan avond. Vaak heeft zijn vrouw een belangrijk aandeel in zyn programma. Ze is de bekende Lucie Steyn, vroe ger zangeres (conservatorium-opleiding), later ca baretière en heeft als zodanig drie jaar by Toon Hermans gewerkt. Het echtpaar De Lange-Steyn heeft twee doch ters: Patricia (15 jaar) en Lucie (10). Cees en Lucie zyn zeventien jaar gehuwd en als men de echtgenoot geloven mag, heeft hy het grote succes aan zyn wederhelft te danken, „zy is net zo adrem als ik. Vele open boekjes heb ik aan haar te danken. Aan mopjes en liedjes die zij bedacht", zegt Cees. Het is een prachtig team, die twee. En het ls Cees' vrouw, die hem doet vergeten welk een ellende hy overigens de laatste jaren heeft meegemaakt. „Ik héb ontzettend veel mensen geld geleend, maar dat doe Ik nooit meer. Pas geleden ben ik door f neef van mij nog opgelicht voor f 17.000". C de Lange berust er in. Kritisch Cees de Lange is zeer kritisch. Op iedereen, maar vooral op zichzelf. Waar hy zich kwaad om kan maken, is over sommige televisieprogramma's, „Het moet tegenwoordig allemaal sex zyn op' t scherm. Dat ze al dat blote gedoe en die schut tingwoorden toestaan, is my een raadsel O ja, er is nog een andere zaak die zyn boosheid opwekt: „Er zyn theaterbureaus die 200 aan ons verdienen. Ik word wel eens opgebeld door ver enigingen, die my willen hebben, maar me te duur vinden. Het blykt dan dat zy prysopgave hebben van een theaterbureau. Dat kost ons werk. Natuuriyk zyn er ook bonafide organisatoren. Maar er zyn erby, die ons vak kapot maken". Cees de Lange heeft een sterk programma, dat hy opbouwt naar een climax. Daarom is hy als conferencier by zonder gezien. Ook by zyn collega's. In die grote woonkamer, waar een formidabele vleugel staat, waarop Cees zyn nieuwe liedjes com poneert, hangt ook een levensgroot schilderij van Lucie Steyn. Dochter Patricia, die later potten bakster wil worden, leest een boek. Rust in Overijssel Cees de Lange vertelt van vroeger. Vooral over zyn voetbaltyd. Dat hy met „Quick" tegen „Al phen" speelde en de stem van de keeper va tegenparty nabootste en riep „laat maar lopen". De spelers van Alphen lieten de bal ongemoeid en Cees had voor 't inschieten Cees de Lange heeft een druk leven. Tussen de bedrijven door zoeken hy en zyn vrouw rust. Die vinden ze dan in een rustiek boerderijtje, ergens in Overijssel. Daar staan de vishengels altyd IjllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllJJ Bij de foto's Rechts boven: Cees de Lange thuis met rechts zijn vrouw, de actrice Lu- cie Steyn, en zijn beide dochters Lucie j| (10) en Patricia (15). 1 Rechts beneden: Het Cocktail Trio bestaande uit v.l.n.r. Carel Alberts, Ad van der Gein en Tonny More. niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiü kant en klaar. Hy heeft ze maar voor t inwer pen, want het afgelegen boerderijtje grenst een meertje. Vol vis. Cees de Lange bekend werd door „zyn koe", heeft er spyt van het dier (dat alleen in zyn verbeelding bestond) in de yskast te hebben gestopt. „Dat had ik nooit moeten doen", zegt hy. HENK KAMIE3 Wie vijftien jaren lang zijn maatschappelijke positie op een steeds hoger plan heeft kunnen brengen en anno 1968 als artiest nog immer kan rekenen op een welgevulde orderportefeuille mag zeggen, dat hij niet meer het verlengstuk is van een publieke gril. Dat geldt voor het Cocktail Trio: Ad van der Gein, Tonny More en Carel Alberts. „Ik werk, verdien goed, heb een huis en een hond. Als ieder ander". Bassist Carel Alberts die hier aan het woord is is de zakeiyke jongen van het stel, dat geinend door onze vaderlandse feest zalen trekt. Van het paleis Soestdyk tot het club huis van een handbalvereniging in het Groninger achterland. Er zyn vele aanwyzingen voor het lange samen gaan van dit trosje artiesten. De bindingen bui ten het samen-spelen zyn na enkele jaren vrij wel doorgeknipt. Verschillen „In het begin bouw je samen. Tonny en ik kwa men voort uit het orkest van myn vader. Van der Gein werkte samen met Johnny Kraaykamp. In het Amsterdamse Place Pigalle" voegden wy ons by hem, als dat zo uitkwam. Na twee jaren knikten wy ja en mengden ons in de grote race als trio. „De Cockpit" en ,3reidenbacher Hof" in Düsseldorf, toen het meest luxueuze hotel van Duitsland, om eens een paar namen te noemen". Drie mensen, die dag en nacht met elkaar op pad zyn, krijgen nauweiyks nog de gelegenheid als individu uit de verf te komen. Toen het nieuwe eraf was en het gezameniyk vechten voor de bo terham niet meer zo'n bittere noodzaak vormde, traden de geschillen in geaardheid naar voren. „Iedereen weet hoe dat gaat. Je begint te strij den over allerlei onbelangryke zaken. Als man en vrouw heb je wel eens ruzie: dan is het duideiyk, dat Je als drie kerels, die nog meer byeen zyn, helemaal aan spanningen blootstaat. De een wilde een borreltje biyven drinken, de ander zag ken nissen en de derde wilde zo snel mogeiyk naar huis. En dan? Ik kocht een oud Volkswagentje en tufte achter de andere twee aan Dan zat ik buiten niet nood- zakeiyke discussies. Van der Gein en Tonny koch ten toen ook elk een autootje". Daarmee was een vry unieke situatie geschapen, die nu nog als „verhaaltje" door de graag kweb belende werklui, halfgoden en opvolgers voor de wankele troon van Neerlands showryk op tafel wordt gegooid. „Die drie van het Cocktail tuffen in drie auto's achter elkaar aan naar de feest zaal". „Het is niet zo verwonderiyk. wy spreken nu af: zo en zo laat zyn we daar en hebben een volledige vryheid. Respecteren eikaars vryheid zonder dat er sprake is van scherpe controverses". iyiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Voor en na het j werk laten we elkaar volkomen vrij iiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin „Indien Carel Alberts een goede baan elders zou kunnen kragen, zou hy dan het Cocktail-span verlaten?" „Nee zeker niet. wy zyn alle drie redeiyke musici, vaklui, die kundiger collega's kennen". „Maar Oom Ad is toch heel goed", mengt zacht protesterende zoon Carel zich in het gesprek. Hy spreekt van „Oom Ad", zyn vader biyft conse quent Van der Gein zeggen. „Nee, ook hy niett Er zyn beteren. By ons is het de formule, die klopt. Wy kennen geen concurren tie en buiten dat uit. Als ik of één van de overige twee het trio zou verlaten, dan ligt de zaak op zyn achterste". Opvallend by Carel Alberts en zyn charmante vrouw Ada, die soms ais mannequin tegenspel le vert in dit gezin uit Nieuw-Loosdrecht. is de grote nuchterheid. „Zo zyn wy happy. Alle drie". De oude Volkswagen behoort met de karige bo terham tot de verleden tyd. Nu staat er een Mer cedes 200 diesel en een Fiat 600. „Wy rijden zo'n 80.000 kilometer per jaar. Dat hangt my wel de keel uit". Dorst naar humor De carrière van Alberts, Van der Gein en More kent voor showbizz-begrippen geen angstig ma kende dalen. De constante medewerking aan ra dioprogramma's en televisieverstrooiing hebben een ondergrond verschaft, waarop dit drietal al vele seizoenen voortbouwt in de provincie. „Soms zyn het diners die wij moeten opluisteren. Lukt het. dan voelt de gastheer zich opgelucht en toont hy zich dankbaar". Tydens de normale avonden, wanneer het Cock tail Trio Btihnewerk verricht als „top of the bill", is er sprake van een zuiver routineus contact met de zaal, dat eerst wordt doorbroken door een per- soonlyke byvalsaotie uit het donker. „Wie kan dat anders verwachten", zegt Carel Al berts, „vyftien jaren met een zich langzaam wy- zigende akt". Het naar humor dorstende publiek biyft nippen aan de voortreffeiyke cocktail, die door de drie samen wordt geshaked en ingeschonken. „De teksten komen van vele kanten. André Meurs, Eli Asser. Ze moeten een zeker kaliber hebben, hoewel pure lol by ons vooropstaat". Beroemdheid, als men dat woord mag gebruiken met een hoog verkoopcyfer als argument, verkre gen ze met hun kolderieke verbastering van in tercontinentale toppers als „Tie me kangaroo down" en „Runnin' bear". Voor de hommage aan de man, die het bier uitvond, werden ze met goud beloond. De platenmaaAschappy Bovema, waarby het Cocktail Trio na veel omzwervingen is terecht gekomen, organiseerde enkele weken geleden in het Amsterdamse Minerva-paviljoen een dende rend feest voor deze doordouwers in kolderland.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 8