Dinaux kreeg nationale prijs literaire kritiek Elk werk heeft nu zijn eigen norm •>n Colloquium dispuut „In Consteii Vieridi De kerk werkt niet alleen in cle hemel, maar ook op aarde" RfV plano's orgels hl:fï mosseEHh versteege Parijse pers prijst Residentie-Orkest kamerbreed v a' - VRIJDAG 15 MAART 1968 LEIDSCH DAGBLAD „Je weet nooit voor wie je schrijft" Bijna 70 jaar oud krijgt C. J. E. Dinaux zoals gemeld de nationale prijs voor literaire kritiek. Sinds 1938 is hij vast mede werker van het Haarlems Dagblad. Na een onderbreking tijdens je oorlog („Als ik Nazisme ruik wordt ik al onpasselijk"), schrijft hij hiervoor wekelijks zijn kronieken over Nederland- e literatuur, die ook worden gepubliceerd in de Zwolse Cou- ant en het Utrechts Nieuwsblad. In totaal zijn het er al zo'n 500 en daar zal het niet bij blijven. Astrologie kijkt naar de foto die hij me leegeeft: „Je kunt wel zien dat ik melancholicus ben. Wat zie ik er ld uit, zo voel ik me echt niet", jn verjaardag valt in november. I ben een typische Scorpio". Ge- nft hy in astrologie? „Er is een tr een horoscoop van me gemaakt, geloofde er helemaal niet in. maar a aantal dingen is wel frappant uit komen. Overigens heeft Rico ilthuis merkwaardige dingen van gezegd. We kenden elkaar niet, it was in 1947. Toen stond hij achter terwyl ik zat te schrijven. Als in gnce zei hij dingen over mijn verle- die hij niet kon weten, met de artallen erbij. Ik zelf leef niet in wereld, maar ik besef wel dat ik lespeeld" word. dat er veel meer dan je kunt weten. Ik ben toch van sterren, dat is een uitspraak van arsman die me veel zegt. Als je me eerlijk vraagt, houd lk meer de natuur dan van de litera- „Wat zijn uw principes bij het tspreken van literatuur?" Lik heb altijd geaarzeld tussen Her- knn Hesse en Thomas Mann, hoe- lel je die laatste wel mijn grote lorbeeld kunt noemen". Zoek de kern „Voor de traditionele literatuur llden algemene normen. Dat is bij moderne literatuur niet meer zo. werk heeft nu zijn eigen norm, ;kt zijn eigen structuur. Dat was Iers in de tijd dat er een algemeen jangspunt was, een „school", een idende idee". Wat ik probeer is de rn, de innerlijke wetmatigheid te tken, het eigene van een boek, r geen algemene maatstaven Mr zijn, is het lezen van elk nieuw crk een avontuur. Van bijzonder belang is de vormge- ng. De schrijvers brengen door de irm tot uiting wat ze te zeggen heb- n. Als je er achter bent wat de m van een boek is. kun je nagaan welke mate het hele werk beant- oordt aan de door de schrijver na- treefde wetmatigheid. Je vraagt je of het in die zin authentiek is. of staan ^"hzelf beantwoordt". Pornografie is geen probleem ,Dus een beoordeling sterk naar vorm en minder naar de in- oud. Hoe staat u tegenover por nografie? Morele maatstaven hebben niets te aken met de waarde van een li- rair werk. Pornografie is voor mij sen probleem. Kunst draagt altijd ïn eigen moraal met zich mee. Is Is „kunst" en dat moet je dus Ktereoeken dan is het geen por- ngrafie. Als je tot de kern van o boek bent doorgedrongen kun je Qidelijk onderscheiden wat functio- *1 is en wat niet. Je voelt of een Wische scène noodzakelijk is. Een boek is doorgecomponeerd tot kleinste onderdelen. Het zit ^antwoord in elkaar. Verantwoord is iets anders dan be- icht. Als het bedacht is blijft het bnstnijverheid. Dat doorgecom- oneerde, dat hebben de boeken toi Thomas Mann. i Sommige critici vinden de tohrijver belangrijker dan het wek. Anderen omgekeerd. Aan „De wording; van een boek inte resseert me niet als ik het bespreek. Ik schrijf erover zoals het voor me ligt. Het is voor mij helemaal niet moeilijk een boek te bespreken, als ik aan de schrijver ervan de pest heb. Ik wil één uitzondering maken. Als een boek verderfelijke ideeën be vat, als het bijv anti-semitisch is, dan kan het nog zo knap zijn. dan kan ik er niet over schrijven Som mige boeken kun je niet meer be spreken, daar kun Je alleen tegen vechten. Dat zit dan meestal in het politieke vlak". Verloren tijd „Hoe bent u in de literatuur beland?" „Als jongen van 16 heb ik de he le geschiedenis van „De Stijl" mee gemaakt. De architect Oud. die met Theo van Doesburg het tijdschrift oprichtte, was mijn zwager. Dat heeft een enorme indruk op me ge maakt Als ik nu zie. waar mensen als Bernlef en Schippers mee bezig i zyn, daar zit iets van hetaelfde in". Ik heb Chinees gestudeerd, maar daarvoor moest je een paar jaar naar China en na de eerste wereld- oorlig kon dat niet. Daarom moest ik overschakelen. Ik zie het nu zo, dat de wissel verkeerd heeft gestaan. Omdat ik erg op mijn leraar Staats- wetenschappen gesteld was werd het economie. Toen ik er eenmaal in- i 99' zat. kon ik niet meer terug en was leraar worden de enige uitweg. Het was een opluchting voor me toen ik er in 1954 mee moest ophouden. Aan de jaren daarvoor denk ik piet graag terug, ik beschouw het zo'n beetje als verloren tijd, hoewel, door het contact met mijn leerlingen ben ik nooit vervreemd van de jongeren. Ook de jonge schrijvers van nu. Wat ze maken komt uit een heel andere levenssfeer, maar ik heb er vaak veel bewonlering voor" auteurs ui onze stad Evenementen in het Congresgebouw Precies over een jaar, op 14 maart '69. wordt het Nederlands Congres gebouw in Den Haag officieel ge- i opend. Voor het jaar 1969 zijn tot nu toe acht grote en kleine nationa le en internationale congressen ge boekt, variërend van 100 tot 1200 deelnemers Bovendien wordt een hele reeks vergaderingen, tentoon stellingen en andere evenementen gehouden. De openingsdag. 14 maart, zal ook de eerste dag zijn van de expo sitie World Press Photo, die gedu- rende zes weken te bezichtigen zal i zijn. Op 15 en 16 baart zullen het i Residentie-Orkest en het Toonkunst- koor de Mattheus-Passion uitvoeren. I Het Wiener Burgtheater brengt 25 maart de Italiaanse komedie „Diener zweier Herren", in de enscenering van de Salzburger Festspiele van Max Reinhardt. Hetzelfde gezel schap geeft in de openingsmaand drie voorstellingen van „Het hemel bed" van Jan de Hartog. De maand wordt gesloten met de eerste opvoe ringen van de Sleeswijk-revue, die t/m 30 april dagelijks zullen plaats vinden. In de openingsmaand en ook ver der in 1969 worden voorts regelma tig concerten gegeven door het Resi dentie-Orkest en het Ned. Kamer orkest, terwijl in de kamermuziek- j zaal diverse recitals gehouden wor- den. Andere gebeurtenissen in 1969: toneelvoorstellingen door het Düs- seldorfer Schauspielhaus. een uit voering van Mozarts' opera Don Giovanni door de Deutsche Oper am Rhein, een serie opvoeringen van de Amerikaanse musical Sweet Chari ty. het Holland Festival en tenslotte een operettefestival. Bulgaarse Opera naar ons land De Nationale Bulgaarse Opera uit Sofia, zal een kort concerttournee door ons land maken: op 22 maart in de Kurzaal te Seheveningen, 23 maart in het Congrescentrum RAI te Amsterdam en op zondag 24 maart in de grote zaal van De Doelen te Rotterdam. Het gezelschap bestaat uit de vocalisten die met veel succes zjjn opgetreden in Roemenië, Duits land, Israël, Hongarije, Frankrijk, Italië, China en de Sowjet-Cnie. Kom over cle brug (Van onze speciale verslaggever) Maandenlang trok een Nederlands landbouwkundig ingenieur door het Mungo-gebied in Kameroen. Hij bezocht dorpshoofden en notabelen van gehuchten met onmogelijke namen: Ekohok, Ntole, Bakate, Ngwa. Manengouba, Bangui. Hij sprak met land bouwers, een stationschef, twee Nederlandse artsen, dominees, ambtenaren. Deze ingenieur, H. Goote, had overal dezelfde vragen: wat was het hoofdbestanddeel van het voedsel, hoeveel betaalde men voor een ei, waarom fokte men zelf geen kippen, hoe vaak at men vlees? ven cn sc vee is Bewondering voor Mann „In 1923 vertaalde ik een boek dat ik erg bewonderde, „Der Zauber- berg" van Thomass Mann. Het was een slechte vertaling, ik wil het nu best overdoen, maar geen uitgever durft nog een boek van 1200 bladzij den aan. Door die vertaling kwam ik in contact met Thomas Mann, van wie ik sindsdien nog negen boeken heb vertaald. Mjjn briefwisseling met hem heb ik in de psychose van de capitulatie van '40 verbrand. Hy was de schrijver die door de nazi's het meest werd gehaat. Van die verbran ding heb ik enorme spijt gehad. In 1947 heb ik Thomas Mann voor het eerst ontmoet. Vooral in 1954 heb ben we veel met elkaar gesproken. Dat was in Noordwijk, kort voor zyn dood. Zjjn essays hebben een grote invloed gehad op mijn kritisch werk, hoewel de invloed van de Zwitser Max Rychner waarschijnlijk groter „Achterberg, dat was écht een vriend! Zijn dood heeft me een klap gegeven. We praatten niet vaak over literatuur. Hij spitte hier de tuin om en bracht planten mee. Ik kende hem maar kort, sinds 1959, toen hy mij een foto kwam brengen die ik voor een boek nodig had. Ik heb schrij vers altijd individueel ontmoet, nooit contact gehad met een groep. Ai vroeg bijv Lodewijk van Deyssel. Dat was altijd erg grappig. Hij zat echt op een troon, je had het gevoel dat je een kniebuiging voor hem moest maken. Het was een spel van hem dat je graag meespeelde omdat het zo superieur was. Gehecht was ik aan mensen als Donkersloot en Maurits Dekker. Constant van Wes- sem was een vriend. Nu Pierre Du bois en Johan van der Woude". (Van onze kunstredactie) Tijdens een gisteravond in het goedbezochte Microtheater „Imperium" aan de Vestestraat, door het-Neerlandisch dispuut „In Consten Vierigh" in'samenwerking rfiët de'Vlaamëe uit geverij „De Galge" in Brugge georganiseerd Colloquium over de geëngageerde romanschrijver onder de benaming „Schrij ven en schrijven is 2", heeft men op aangename wijze kennis kunnen maken met een aantal merendeels jonge Vlaamse au- eurs, die zeker in België bekendheid hebben verkregen, terwijl mkele van hen ook in ons land reeds veel gelezen worden. Dit colloquium was een vervolg op die, welke indertijd in Antwerpen en Leuven werden gehouden en zich toen in een ruime en levendige belangstel ling mochten verheugen. Het is ver blijdend. dat op deze wyze het con tact tussen het lezend publiek met Vlaamse auteurs ten sterkste bevor derd wordt. De avond werd geopend door de praeses van het dispuut „In Consten Vieringh" mej. Kino Schultheis waarna onder leiding van de heer Maarten van Nierop de auteurs ge legenheid kregen hun stellingen en ideeën te poneren, in vele gevallen ondersteund door het voorlezen of declameren van eigen proza of poëzie. Zij waren Paul de Vree. Clem Schouwenaars. Laurent Veydt. Nic. van Bruggen, Patrick Conrad. Hu- gues C. Pernath, Gust Gils (winnaar van de „Van der Hoogtprys 1966) en Henri-Floris Jespers, directeur van „De Galge": zij allen hebben al een veelzijdig en lezenswaardig oeuvre gepubliceerd. Dat diverse gewaagde theo- riën naar voren werden gebraoht, zo als bijv. de parodistische „De litara- tuur heeft op gehouden te bestaan" overigens niets nieuws, want Hegel verkondigde dat al in 1803 of „De huidige literatuur is slechts een her haling van al het voorafgaande" ver hoogde het interessante karakter van deze avond, waarop de toehoorder o.a. ook geconfronteerd werd met het „al- of niet geëngageerd" zijn van de schryver. In ieder geval was er genoeg stof om na de pauze tot een veelzijdige en diepgaande discussie met het audi torium over te gaan. onder aanvoe ring van de Forumleider Van Nierop. die beurtelings aan velen gelegenheid gaf. hun woord te doen. Uit de ons verstrekte uitvoerige lijst van publi- katies der bovengenoemde schrijvers bleek duidelijk, dat zij over veel Vrienden'' 59 „Wie lezen uw kritieken?" „Je weet nooit voor wie je schryft, bij wie het blijft hangen. Toen ik in Haarlem woonde hadden we een bakker die alles, wat lk schreef, bleek te spellen. Het blijft niet be perkt tot de intelligentia. Laatst reed ik met een taxi van een vergade ring van de Penclub naar het sta tion in Amsterdam. De chauffeur gaf me een waar college over Ter Braak en Du Perron en had perfect door waar het om ging. Hij bezat hun verzameld werk en dat van Slauer- hoff ook. Ieder kiest in een krant wat hem interesseert. Per slot lees ik ook de sportrubriek niet". ADVERTENTIE ..en bij zware of hardnekkige verkoudheid POTTER'S CATARRH PASTILLES Alleen bij apotheke»s en drogisten creativiteit en een rijke verbeeldings kracht beschikken. Het zal voor de Nederlandse lezers zaak zijn daar terdege kennis van te nemen. Het initiatief van „In Consten Vie righ" om tot avonden als deze over te gaan. kan dan ook niet anders dan hartelijk toegejuicht worden. Ongetwijfeld heeft deze avond er krachtig toe bijgedragen, dat men deze Vlaamse auteurs en hun wer ken met volle recht nader gaat be schouwen. Eén ding moet ons helaas echter na het bijwonen van deze voor de literatuurminnaar zo leerzame avond wel van het hart: de deelnemers ble ken beter te schrijven dan hun oeuvre te kunnen uitdragen: daar aan haperde helaas héél wat. Maar dat is overigens niets Enkele van hen vertolkten hoofdrol len in het beroemde Bolsjoi-theater te Moskou. Solisten zijn: de bariton Gueorgui Genow, de tenor Kiril Dulgrierow, de lyrische sopraan Mathy. .Pinxas, de bas-bariton Kostadón Cheker- lijski, de mezzosopraan Lili Jor- danows en de bas Nikolay Gaubitsch. Zondag 24 maart zullen in De Doe len in Rotterdam fragmenten worden uitgevoerd uit de opera's La Bohème. Carmen. Rigolotto, Prins Igor, Boris Godoenow. Don Carlos, Aida, Die Zauberflöte en vele andere populaire klassieken. ADVERTENTIE Den Haag - Groningen - Heerlen"^ (Van onze Parijse correspondent) Zoals te verwachten was hebben de Franse muziek-critici tot dus ver meer aandacht en plaatsruimte besteed aan de terugkeer van „de verloren zoon Pierre Boulez" op het Parijse concertpodium, en op de verschillende werken, waaronder drie noviteiten die hij op zijn programma had geplaatst, dan aan de prestaties van het niettemin dappere Residentie-Orkest. „Pierre Boulez heeft zyn test-wed strijd als componist en dirigent ge wonnen". zo luidt de kop die het grootste Franse dagblad ..France Soil-" boven zijn kritiek plaatste. In het verslag zelf omschrijft criticus Jean Cotte het Haagse orkest als een en semble dat aanvankelijk wat zwaar tillend speelde en in de Webern-sym- fonie dan ook moeilijk te hanteren bleek. Maar zodra Boulez het orkest in de hand had. bewees hij onieuw zijn unieke kwaliteiten van feilloze aanvoerder. Als „ontdekker van jonge talenten "heeft de dirigent-componist de criticus van France Soir intussen minder overtuigd. Ondanks het ta lent van de solist Koos Verheul kwam ae Serenade voor fluit van de Neder landse componist Jan van Vlijmen de criticus slechts voor als een „goed stuk huiswerk van een vlijtige disci pel". Het avondblad „Le Monde" is wat scheutiger in zijn waardering voor de Nederlandse gasten die Pierre Boulez. na twee jaar afwezigheid, dan toch maar weer eindelyk eens binnen de Paryse veste hadden weten te bren gen. In deze kolommen eindigt Jac ques Lonchampt een uitvoerige be spreking met de passage: „Tevoren had men een Fluitserenade van de Nederlander Van Vlijmen gehoord, een rijk geïnstrumenteerd stuk met' een tamelijk intense dramatische inhoud, dat schitterend vertolkt werd door Koos Verheul en het uitstekende or kest uit Den Haag. De „Figaro" sprak tenslotte in een bliksemverslagje al van het „mooie Residentie-Orkest uit Den Haag, waarmee deze dirigent zo'n succes wist te oogsten, dat twee wer ken moesten worden gebisseerd. Pierre Bayle-prijs voor B. Stroman Het bestuur van de Rotterdamse Kunststichting heeft de „Pierre Bay- le" prijs (kritiekprys) 1967 .toegekend aan de heer B. Stroman voor zijn kritische arbeid op het gebied van het toneel. De jury bestond uit de he ren prof. W. Ph. Pos, H. J. Michael en J. Kassies. De uitreiking vindt plaats op 5 april Zijn onderzoek leverde verrassende feiten op. Men eet er nauwelijks groenten, omdat bijna alle beschik bare velden zijn volgeplant met kof fie. Sommige dorpen hebben het grootste deel van hun terreinen ver kocht aan een andere stam, en heb ben net genoeg grond overgehouden om het hoognodige te verbouwen voor het dagelijks voedsel. Hij ont dekte, dat de bevolking aan onder voeding lijdt omdat men niet ge wend is klein vee er op na te hou- Voor een ei wordt op de markt grif 35 cent betaald omdat maar weinigen kippen houden en de vraag altyd groter is dan het aanbod. Hoewel het gebied rijk is aan vis geeft men uit traditie er de voorkeur aan het land te bewerken, en de uit het 145 ki lometer verder gelegen Douala aan gevoerde vis is te duur. Ir. Goote stel de tenslotte vast. dat voornamelijk vrouwen het land bewerkten, en dat het gebied geen of nauwelijks werk heeft voor de jonge mannen. Voorlichting De conclusie lag voor de hand: be ter gebruik van de grond, het onder wijzen van nieuwe landbouw-metho- den. beter gebruik van inzicht in voedselwaarden, het bijbrengen van eenvoudige markt-economische be grippen zou het Mungo-gebied welva rend kunnen maken. Ir. Goote besloot tot de oprichting van een lanbouw- voorlichtingscentrum In 23 officiële bezoeken en in tal loze gesprekken met dorpelingen leg de h-ij zyn plan voor, doel en opzet verklarend. In een uitgebreid rapport kon hij tenslotte melden: „De secre taris-generaal van het departe ment van ontwikkeling van het plat teland heeft mij bericht, dat hij zij nerzijds geen enkel bezwaar heeft te gen het vestigen van een landbouw voorlichtingscentrum. De autoriteiten in het Mungo-gebied staan er allen zeer positief tegenover en hebben voor het project al hun medewer king toegezegd". In overleg met de Evang. Kerk. in welk verband ir. Goote het onderzoek verrichtte, werd in 't Mungo-gebied by Ndougne, waar de kerk 'n grote zendingspost heeft, 274 hectare grond beschikbaar gesteld voor het project. Het terrein, nu overwoekerd met ver waarloosde koffiestruiken en wilde tropische vegetatie, leent zich goed voor het plan. De grond is vrucht baar. vlakbij is een onlangs aange legde waterleiding beschikbaar, bo vendien ligt het in het centrum van een aantal dorpen. Omscholing 'De Kameroenese dominee dr. Jean Kotto, lid van het centrale comité van de Wereldraad van Kerken, die op zijn buitenlandse reizen ook eens door Prinses Wilhelmina op Het Loo werd ontvangen (waar hy zich ver baasde omdat de Prinses ter begroe ting voor hem opstond), zegt over het project: ..Het is een overblyfsel van de koloniale Franse) tyd, toen ieder een een bureaubaantje wilde hebben. Het bewerken van de grond vindt De honger is nog steeds een trieste werkelijkheid in vele over zeese landen. Vandaar dat de ac tie Kom over de brug" de kerken steun ivil verlenen bij de agrarische voorlichting en training. men nog steeds een inferieur werk, maar Kameroen is een agri-econo- misch land. >o kom over de brua giro 7600 Wij sn de kerk willen deze menta liteit veranderen. De kerk werkt niet alleen in de hemel, maar ook op aar de. Het omscholen van de jongeren zou een grote bijdrage tot de Kame roenese samenleving zyn. In de conclusies van zyn rapport was ir. Goote voorzichtig: „het schijnt wenselijk met de activiteiten van het landbouwvoorlichtingscentrum op kleine schaal te beginnen en uit te breiden, teneinde een mislukking te voorkomen". Hy stelt voor het ter rein te ontginnen, een paar visvijvers aan te leggen, wat kippen en schapen en ander klein pluimvee te kopen, en aan gebouwen niet meer neer te zet ten dan een woning voor de directeur van het centrum, een magazijn, en een werkplaats. 200.000 De 274 hectaren in Ndoungue lig gen nu nog overwoekerd, vlakbij het kleine ziekenhuis waar de twee Ne derlandse artsen Roel Buimer en Bas van Wijk dagelijks ruim 300 pa tiënten van heinde en ver In de kliniek afwerken. Velen hunner lij den aan ondervoeding. Misschien dat het landbouwvoorlichtingscentrum daarin verandering kan brengen. De landelijke kerken-actie „Kom over de brug" (giro 7600 Amsterdam) wil 200.000 gulden ter beschikking stellen voor de start van dat centrum. Burgtheater naar Amerika Het beroemde Weense Burgtheater is gisteren uit Israël naar Amerika vertrokken na een reis van twee we ken langs volle schouwburgen in het gehele land en gunstige "kritieken. Er werden in Israël 22 voorstellin gen gegeven. Het bezoek aan Ameri ka zal duren van 19 maart tot 7 april. Het theater maakt een wereldreis van drie maanden. EEN ^nlealon- tapijt motecht m ^0 P. STR. MTR. POSTBUS 39 - HILVERSUM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 23