Twintig jaar ruiswoordraadse! LNotedop" De kleinste kerk ter wereld wssms£- EDAG 9 MAART 1968 21. betrouwbaar, leuk (Bargoens) sierplant 22. sprekende vogel 24. uitstekend reepje ln kaari~*'s- by vuur teem 27. sleepnet teunend staaldraad op schip 28. riviertje in Friesland [bloedverwante 29. meubelstuk 'ader van 17 horizontaal 32. element In Festina in de staat Iowa (V.S.) staat een heel klein kerkje, waarschijnlijk het kleinste ter wereld. Het meet 4.25 bij 6 meter en kan slechts acht gelovigen in zijn beperkte, maar intieme ruimte toe laten. Het klokketorentje reikt tot ruim 12 meter. Het mini-kerkje is gewijd aan St. Antonius van Padua. Een Franse priester, die in de vorige eeuw de Win- nebago-Indianen in de buurt van Fort Atkinson in Iowa kerstende, ontmoette in 1848 in Cincinnati in Ohio een zekere John Gartner. De priester, die gedwongen was om zyn geliefde Indianen te ver laten, omdat de regering hen naar elders had overgebracht, raadde hem aan het gebied rond Fort Atkinson eens te onderzoeken. John Gartner ging in op deze suggestie en vertrok met twee van zijn vrienden naar Dubuque in Iowa. Van Dubuque legden zij 160 kilometer te voet af naar Fort At kinson en arriveerden daar op 5 oktober 1848. Hier vonden zij een eenzame kolonist, Gottlieb Krumm, die 800 meter ten zuiden van het fort in een hut woonde. Gartner en zijn begeleiders on derzochten de omgeving, waren ingenomen met de mogelijkheden van dit gebied en haastten zich te rug naar Indiana om het nieuws van hun bevin- Foto: United States Travel Service. dingen te verspreiden. De beschrijving, die John Gartner gaf, sprak zyn medebewoners in Indiana zó aan, dat John Gartner in de lente van 1849 met Frank Joseph Huber, Jacob Rausch, Anton Slabte, Andrew Meyer, George Bechel, Joseph Speilman en hun gezinnen naar Iowa vertrokken, waar zij in april 1849 by de Turkey-rivier aan kwamen. Door de hoge stand van de rivier moesten zy en kele weken ter plaatse blijven bivakkeren. Óp 13 mei bereikten zy het vroegere missiegebied en ves tigden zich onmiddeliyk op het land, dat zy had den gekocht van het Indiaanse agentschap Rice and Brisbois of Prairie du Chein in Wisconsin. Het kon hun weinig schelen, dat de kleine houten hui zen die op het stuk grond stonden, erg primitief waren. Het enige waar de zeven gezinnen zich druk om maakten was, dat er geen kerk aanwezig was. In antwoord op hun verzoek stuurde de bis schop Lor as een priester om de diensten te ver richten. Hij arriveerde in september 1849 en las de mis in het houten huis, waarin John Gartner en zyn schoonzoon Frank Joseph Huber met hun gezinnen woonden. De mis werd gelezen voor deze gezinnen, die de eerste blanke kolonisten in Win neshiek County waren. Later werden om de drie maanden diensten gehouden in het huis van Gart ner. Tenslotte werd een eenvoudige houten kerk gebouwd. In 1852 nam een geesteiyke de zorg over de kleine parochie op zich. Begin 1854 werd de houten kerk door brand verwoest. Toen besloten de kolo nisten kerkjes te laten bouwen dichter by hun respectieve nederzettingen. Andrew Meyer ging dus naar de kerk in Festina, Anton Slatte kerkte in St.-Lucas en Joseph Speilman bezocht de dien sten in Spillville. John Gartner en Frank Joseph Huber gingen aanvankelijk ook naar de kerk in Festina, maar vestigden in 1885 toch een nieuwe uit steen opgetrokken mini-kerk op de plek waar haar houten voorganger had gestaan. John- Gartner, de stichter van de kleinste kerk, vervulde hiermede een gelofte die zyn moeder eens had afgelegd, zy had niet lang genoeg meer geleefd om deze in te lossen. Toen John Gartner op zyn zestiende jaar in het leger van Napoleon Bonaparte moest dienen, had zyn moeder na- melyk beloofd, dat zij een kapel zou laten bouwen wanneer hy veilig zou terugkeren. In de kapel, die nog steeds door de nakomelin gen van John Gartner en Frank J. Huber wordt onderhouden, wordt ieder jaar op 13 juni, het feest van St.-Antonius, een mis gelezen op het miniatuuraltaar. .Op het kerkhof liggen de graven van John Gartner en zyn vrouw en haar zuster Ursula Bouillion, Frank J. Huber met zijn echtge note en hun zoon William, en enkele anderen. Er zyn echter vele rijen anonieme graven geweest van oude kolonisten en hun kinderen, die inmid dels uit de herinnering zyn verdwenen. 33. uitschot, klein goed 34. sprookjeswezen 35. bloem 36. boom 38. Ned. werkeiyke schuld 39. loswal 40. scheepstouw 41. ontkenning 42. naar myn mening 43. voorzetsel 44. diploma van een universiteit 46. Nederlandse luchtvaart my. 48. landbouwwerktuig 50. schande 51. tydperk 53. vogeltje 54. getyde 55. meubel in kinderkamer 58. hoogtemerk 59. lange smalle plank 61. opperwezen 62. voorzetsel 63. badplaats in België 64. wezen, hoedanigheid 66. indien 68. heldendicht 69. afgryzen 72. beheerder van hotel 74. zoon van Abraham 75. rund VERTICAAL 1. werktekening met omschrijving 2. laatste rustplaats 3. deel van het hoofd 4. windrichting 5. persooniyk voornaamwoord 7. laagty 8. titel 9. grappig zoogdier 10. rystbrandewyn 11. na die tyd 13. heden daden 16. niet aansprakelyk zyn 17. afgestoken stuk gras 18. de leidende medewerkers 20. vrouwenkledingstuk 22. onwillig, ongezeglyk 23. voegwoord 25. onberispelyk 26. benevelen 29. ramp, onheil 30. korte tijdsduur 31. plaats waar iets gelast is 37. vaas 38. lichaamsdeel voor 43. aan salaris toegevoegd bedrag 44. mond 45. vlaktemaat 47. H.L. 49. geschikte 51. de IJslandse poëzie 52. medicus 56. windrichting 57. element 60. gebreid kledingstuk 63. naaldboom 65. dat wil zeggen 67. muzieknoot, opbergruimte 68. eer 70. en anderen 71. zie 67 verticaal 72. Greenwich-tyd 73. kippenprodukt OPLOSSING VAN VORIGE OPGAVE De eerste prys van f 5 werd toe gekend aan mevr. B. van Dyk- Handgraaf, Prof. Zernikelaan 11 te Voorschoten, de twee pryzen van f2,50 aan de heer M. Buysen, Kasteinstraat 34 te Leiden en aan de heer J. van Veen, Guido Ge- zellestraat 14 te Hazerswoude. De pryzen worden de winnaars toegezonden. - fan vier tot vijf, een radioprogramma in een notedopDeze kreet is de goede radio- jteraars zachtjesaan wel vertrouwd. Want kort geleden bestond AVRO's Notedop al- Lr twintig jaar. Dit alles nog steeds onder de bezielende leiding van Emile Kelle- m. en een paar cijfers om daarmee de activiteiten van de heer Kellenaers en zijn mede- trJters te bewijzen: er zijn in die jaren 414 hoorspelen geregisseerd, waarvan 303 uit Ierland en België afkomstig waren. Een paar bekende mensen die bij de Notedop ebuteerd hebben en er nog steeds voor schrijven: Dimitri Frenkel Frank, Pieter Hem Franse, Yvonne Keuls, Toos Staalman, Frans Hoppenbrouwers en André ran. heb net gehoord dat ze iedere keer onge- 0 gerichte luisteraars hebben, met een deringscyfer van 7", vertelt ons een enthou- Emile Kellenaers. De Notedop draait iede- eer rond een kort hoorspel, dat met muziek teratuur wordt omlyst. In de eerste Notedop len daarvoor Ype Höweler en dr. P. H. Ritter jhans wordt dat gedaan door Willem Striet- Olaf J. de Landell. reldig eigenlyk, dat zoiets gewoon moge- Is een dergeiyk gericht programma, gedu- zo lange tyd. Ik ben het bestuur en de di van harte dankbaar dat ze my deze kans en hebben. Nu kan ik tenminste door het vooruitzien wat my mogelyk wordt ge- t, een fatsoenlyk repertoire opbouwen, dat bij de tyd is. Ik vind het wel eens jammer, zo weinig over de Notedop wordt geschre- Niet voor my persoonlijk, begryp me goed, voor de auteurs. We moeten begeleid worden door kritiek, zoals dat by toneel het geval is. Ik ben reuze dankbaar als iemand eens iets over ons schryft. De auteurs voor de Notedop zyn de besten die wy in ons land hebben, maar ook zy willen wel eens kritiek horen, omdat zy anders het ge voel hebben in een vacuüm te zweven. Dat is trouwens niet alleen een bezwaar wat wy gevoelen, het is een algemeen gehoorde klacht van alle ra dio-mensen. Ik heb een geweldig stel mensen om me heen. In hun hoorspelen komen ze tot zo een uitgebalanceerde dialoog, dat de hele zaak in 25 minuten is afgewikkeld", aldus Emile Kellenaers. „De ontwikkeling van het hoorspel en het to neelstuk hebben my in het gelyk gesteld: de één- akter, waarin de mensen een beeld voorgezet krijgen, bloeit welig, evenals zyn broertje het hoorspel van een half uur. Dr. Ritter was de eer ste die literaire praatjes hield van vyf minuten. Dat was ongewoon voor toen, maar nu een hele normale zaak. Alles wordt hoe langer hoe meer Van links naar rechts: E. Kellenaers programmamedewer- ker afdeling Gesproken Woord, J. J. van Herpen, hoofd afdeling Gespro ken Woord, W. F. Strietman, programmamedeioer- ker afdeling Ernstige Muziek, de auteurs Dimitri Frenkel Frank, Yvonne Keuls, Toos Staalman en Pieter Willem Franse. gecomprimeerd. Dat is mijn ideaal: zoveel mo gelyk zeggen in zo min mogelyke tyd. Het geheim van de Notedop is verder dit: ik heb steeds twaalf mensen om me heen, die precies weten wat ik no dig heb. Bovendien wordt de kwaliteit van de schrijvers steeds hoger en ik heb er een ruime armslag: twee jaar van tevoren kan ik reeds een schema opbouwen. Vandaar die volkomen afwis seling: nu eens een familiestuk, dan weer een Spaanse éénakter en vervolgens een diep-psycho- logisoh werk". Emile Kellenaers is een zoon van schryvende ouders. Zyn moeder was politiek correspondent in Berlyn, zyn vader oefende hetzelfde vak uit in Brussel. Toneel had van jongsaf zyn grote lief de. maar zijn ouders juichten dit niet toe. Vandaar dat hy de zee opging, als stuurmansleerling by de KNSM. Het toneel bleef evenwel trekken en zo kwam hy in 1929 als volontair terecht by het Rot terdams Hofstad-toneel, by Cor van der Lugt Mel- sert. Op aandringen van Louis van Gasteren leg de hy zich toe op solo-toneel en jarenlang reisde hy ons land af met Saidjah van Multatuli. De we reldcrisis stak een spaak in het wiel. Met solo toneel viel niets meer te verdienen reden dat Emile Kellenaers een goed heenkomen zocht en terecht kwam by de radio. Sinds 1936 is hy af wisselend werkzaam geweest als hoorspel er, om roeper, voordrachtskunstenaar en sinds 1948, het begin van de Notedop, als regisseur. Is er edgenlyk veel veranderd in zyn 20-jarig re gisseurschap? „Ja. Er heeft een enorme evolutie plaats gevonden. Toen ik met de Notedop begon, vond men de éénakter niet interessant. Het mocht hoogstens een benadering weergeven van een ge steld probleem. Fragmenten uit langer werk wa ren bij tyd en wijle ook nog wel eens welkom. Maar dat was alles. Nu streven de tekstschry- vers, geschoold door de grote novellisten uit de tweede helft van de vorige eeuw, zoals De Maupas sant en Tsjechov, naar de volledige afwikkeling van een situatie binnen de kortst mogelijke tyd, door puntigheid van dialoog en snelle opeenvol ging van gecomprimeerde scènes. We zien by de film hetzelfde verschynsel. De traditionele auto rijdt niet meer door ellenlange straten, maar de ze afstand wordt overbrugd door byvoorbeeld twee shots van enkele seconden, door close-ups van een paar huisnummers uit die straat. De han deling verliest daardoor niet aan waarde, maar wint integendeel door verhoging van beeldtempo" Wegens onnaspeurlijke redenen zijn in LD Extra van 24 februari fo to's verwisseld van Jan Gorissen (accordeonist) en Jan Gorisren (toneelspeler)Hierboven staat de juiste foto van de accordeonist, die in het muziekleven zoveel successen heeft behaald o.m. als ka pelmeester bij de V.A.R.A. In Duitsland brak hij alle records met tijn plaat „Romame 67", Oplossingen onder het motto „Kruiswoordraadsel" dienen voor woensdag a.s. te 9 uur vjn. in het bezit te zyn van de redactie, Wit- tesingel 1 te Leiden. Onder de goede oplossingen stellen wy een eerste prys van f 5 en twee pry zen van f2,50 beschikbaar, waar naar alleen abonnees kunnen me dedingen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 11