Zangsterretje Heintje: Simons wil toch maar liever naar de nijverheidsschool f „INTERVIEW LIGT ME HET BESTE" Netty Rosenfeld: bewonderaa voor 12-jari£ E Fanmail vat duizenden ZATERDAG 2 MAART 1968 Al 23 jaar loopt zij mee in het radio- en televisiebedrijf: Netty Rosenfeld, een begrip voor de onderen, een welbekende voor de hedendaagse generatie. Een soort Ida de Leeuw-van Rees op ander terrein, noemt ze zichzelf glimlachend. In 1945 startte ze bij radio Herrijzend Neder land in Eindhoven. Daarna kwam ze terecht bij de AVRO en de VARA en werkt ze, in free-lance verband, dan al weer zeven jaren voor de verschillende omroepverenigingen. Een klein overzicht van haar hedendaagse activiteiten: ze werkt mee aan „uitgerekend", „Koning klant", KRO radio derde net (tot 1 mei), ze produceert programma's voor de IKOR-tv, ze spreekt de filmpjes in de VARA- quiz „Per seconde wijzer", ze zit in „Cur sief", een satirisch KRO-radioprogramma en ze doet voor de VPRO „Een mens is maar een mens". „Dat programma noem ik het laatst, omdat ik dit eigenlijk het fijnste werk vind. Het in terviewen ligt me het beste, al vind ik het moeilijk; de mensen klappen zo gauw dicht, vooral zij, die in de bekendheid staan. Dat vind ik zo knap van een vrouw als Bibeb, die juist dat soort mensen interviewt en ze al tijd aan het praten weet te krijgen en te houden". Veranderingen De veranderingen, die Netty Rosenfeld in de loop van haar 23 jaren durende carrière bij radio en tv heeft meegemaakt, zijn onvoor stelbaar groot. De positie van de radio in de vlak na de oorlog liggende jaren is verdwe nen het accent ligt nu op de tv. De hele aanpak is trouwens veranderd. „Je merkt het niet zo sterk als je meeloopt. Je verandert zelf mee, als je tenminste je ogen openhoudt. Ik zou nu ook niet meer een orkestje kun nen omroepen a la 1948 ik zou niet meer weten hoe dat moet. Iets wijs-beschouwelijks over die verandering kan ik niet zeggen, je bent er zelf te veel bij betrokken". Wie waren haar collega's van het eerste uur? „Mensen als Piet te Nuyl, Siebe van der Zee, Pim Reyntjes, Joop Reinbout. Siebe noemde ik vroeger „poppekop" wat zal hij kwaad zijn als hij dat leest maar nu is hij zo hoog gestegen dat je geneigt bent meneer tegen hem te zeggen. We zijn met z'n allen nog steeds oude vrienden van elkaar. Later kwamen er wat andere vrouwen bij, zoals Mieke Melger van „Hoe is de stand Mieke?" en Mies Bouwman, Tanja Koen, Ageeth Scherphuis en Ilse Wessel. Ik vind dat je op de een of andere manier toch wel aan onze programma's kunt zien, dat we het vak in onze begintijd allen grondig hebben geleerd. Vooral bij de radio hebben we van alles moe ten doen. Veel is er, bij mij althans, mis ge gaan, vooral als je je eig~n werk kritisch be kijkt. Maar op een gegeven moment leer je wat je wel en niet aan kunt en daar ga je je op inrichten". „Kritisch kijken naar de collega's? Ik moet u zeggen: Ik zie weinig tv, ik heb er gewoon de tijd niet voor. Maar van wat ik zie vind ik dit: werkelijk goede omroepsters vind ik El- lis Berger en Ilse Wessel. Het is moeilijk om het vak omroepen jaar in, jaar uit, vol te houden, maar zij doen het. Voor Mies Bouw man heb ik grote bewondering. Ze is van gro te klasse, laat iedereen dat goed begrijpen. Dat is er ook één, die weet dat je een goed produkt moet afleveren en geen flauwekul". „Het werk groeit met je mee", vindt ze. „En mis je eens wat, dan is dat wel vervelend, maar daarmee is de kous af. Zowel radio als televisie stellen hoge eisen. Je kunt je werk, dat is althans mijn oprechte mening, nooit half doen. „Een mens is maar een mens" vergt veel van mij. Ik probeer altijd zo ob jectief mogelijk te luisteren naar de men sen, maar ik ben met ze en niet tegenover Achter vrolijk gezicht schuilt vaak iets anders dan je verwacht gesteld aan ze. Het praten met mensen doet je vaak de betrekkelijkheid van een hele hoop zaken inzien achter ieder, al is het nog zo vrolijk, gezicht schuilt iets anders dan je verwacht; ieder mens heeft zijn eigen moeilijkheden. Ik laat me er nooit toe verlei den de mensen iets te laten zeggen, waar ze later eventueel spijt van hebben. Voor een dergelijke vorm van zgn. „hard interviewen" lenen de onderwerpen in mijn programma zich niet". „Diehards" „Als ik echter een politicus zou moeten in terviewen, en ik zou dan de beleefde aardige vrouw zijn, zou ik natuurlijk niets bereiken. De „diehards" moet je over de brug laten komen, maar ik interview alleen gewone men sen en die moet je in zekere zin tegen zich zelf beschermen. Wat harde interviews be treft, ik geloof er niet in. Je hebt wel onbe schofte interviews. Als voorbeeld zou ik wil len noemen het interview van een Tros-man met Pistolen Paultje. Ook vind ik dat een in terviewer, tenzij hij zich in een discussie be geeft, niet zijn eigen mening naar voren moet brengen. Voor het overige heb ik geen enkel bezwaar tegen het harde interview het is de enige mogelijkheid. We leven nu eenmaal niet meer in een tijd, waarin we ons knollen voor citroenen laten verkopen, daarvoor zijn de zaken om ons heen te belangrijk. Ik heb dan ook grote bewondering voor de manier van werken van Wigbold, Van der Poel en Van den Heuvel". Heeft zij veel kritiek op haar programma's? „Mijn kinderen zijn mijn grootste critici en hun hoeveelheid op- en aanmerkingen is niet gering. Als een interview van mij ze niet pakt, zitten ze me tijdens de uitzending verwij tend aan te kijken. „Koning klant" doe ik volgens hen wel aardig, alleen trek ik volgens die twee nogal eens verkeerde kleren aan, maar daar stappen ze grootmoedig overheen. Dat is dan toch weer meegenomen. „Pappa", zei hij laatst tegen zijn vader, „ik geloof toch dat ik radiotechnicus word. Ik wil na de zesde klas toch maar liever naar de nijverheidsschool om dat vak te leren". „Nou, hij mag doen wat hij wil. Wij zullen hem niet dwingen te zingen", zegt vader re soluut. Hoeveel jongens sparen, als ze nog naar school gaan, niet postzegels en kijken daar later nooit meer naar om. Zingen is Heintjes hobby. Hij mag ermee ophouden wanneer hij dat wil". s #e: Maar hij weet te wachten. De onderwijze van zijn school hebben ook lang stug g tegen hem. Het was alsof ze het niet fijt den, dat een van hun leerlingen zovP aandacht trok. Maar stilaan is dat verl en ook die onderwijzers leven nu met H|r successen en tegenslagen mee. De Duitse platen worden in Bremen F nomen. Heintje mag er best een vrije dal nemen als hij wil. Maar vader en nf. hebben beslist: „Als ze op Heintjes stem gesteld zijn, moeten ze die platen maar I dags opnemen". m En dat gebeurt ook zo. Televisie in Knokke Heintje bereidt zich nu voor op een sieshow in Knokke. Het is niet de eerstl dat hij voor de BRT-camera's optreeff de eerste van de reeks kerstzondagen~ jaar trad hij in België op in de televisi' „Binnen en buiten". r Het Nederlandse programma Monitor I met een overname daarvan Heintje r destien" op de Nederlandse beeldbuizen. Op 6 januari van dit jaar blikte Heinw de camera's van de Oostenrijkse televisi' joenen vertrekken in Oostenrijk, DuitsliL Zwitserland binnen en zong hij zijn ni« mamma-liedje. „O mama, vertel me"., mamma zingt Heintje nog altijd het liT Dat televisie-optreden en zijn samenwi met Vico Toriani bracht Heintje op dtt de plaats van een Duitse hitparade. 1 serie „Grote acht" in West-Duitsland - Heintje al wekenlang afwisselend de de 3 de plaats. Trotse broer en sus Broer George (17) en zusje Ingrid mons misgunnen Heintje zijn „hobby" minst. Zij helpen hem met het antwc op fanpost. Ingrid zit vaak over Heintje ces te dromen. In de klas zegt ze soms ]y ling zonder aanleiding „Mijn broertjflO toch zo mooi zingen, juffrouw". Die ju] antwoordt dan, dat ze dat zelf ook al vastgesteld. o< Als de zomer aanbreekt kan Heintje i ju zich samen met Heintje junior schrap i Honderden mensen hebben nu al aanfv< digd tijdens de vakanties in Limburg del hi ni-bar" in Bleijerheide dagelijks te betf d om Heintje te kunnen zien en horen. „Ik verwacht een goed seizoen", zegt1 P> Hein. „Heintje is niet meer te remmen", staat er al weken op de omslagpagina's van Duitse muziekbladen. Maar thuis, in Nederland, wel. Daar zorgde niet lang geleden een rechercheur van de arbeidsinspectie in Maastricht voor. Hij kwam in het café aan de Dr. Ackenstraat in Bleijer heide heel officieel aanzeggen dat Heintje volle twaalf jaren oud, leerling van de zes de klas van een lagere school niet mag op treden. Strenge bepalingen omtrent kinderarbeid zet ten hem de voet dwars. De arbeidsinspectie dreigt voortdurend met procedures tegen va der Simons. „Het gaat toch maar om 't plezier van ouden van dagen en zieken. Die vragen Heintje dui zend keer voor hen te komen zingen. Nou ja, een enkele keer ook wel eens voor carnaval- vierend Limburg. Maar dan moet de op brengst voor een goed doel zijn," legt vader Hein Simons uit. „Als we aan alle aanvragen zouden moeten voldoen, sleepten we Heintje elke avond langs vier of vijf feestzalen en schouwburgen. Het moet voor Heintje een hobby blijven. Uit buiten is er niet bij". Vier centen per plaat Maar ook zonder optreden in eigen land en voor vaderlandse t.v.-camera's heeft Hein tje al wijd en zijd roem vergaard. Brieven met „Heintje" Holland erop, of „Gesang- star"-Kerkrade worden door de PTT zonder nadenken in de brievenbus van de „Hanni- bar" afgeleverd. CNR/Telefunken heeft al 8 maal Heintjes stemmetje feilloos in de zwar te platen gegroefd. Inmiddels zijn daarvan een half miljoen kopieën verkocht. Zeven Duitse songs en een Nederlandse. Van elke verkochte schijf beurt Heintje 4 Hollandse centen. „Daarvan betalen we later Heintjes zangstu die", leggen vader en moeder weer ongevraagd uit. Maar het is lang niet zeker of Heintje wel zin heeft om straks naar een zangacade mie te gaan. Vader Simons' duidelijke taal moet d< derdduizenden Heintje-fans wel diep vlees snijden. Die fans sturen duizendei ven naar de jongen in Kerkrade. „I kom toch bij ons zingen". „Heintje we je zien, we komen er voor naar Kerkrad h dat?" Of „Heintje laat eens weten als Limburg optreedt. Want daar zul je het destien toch wel eens doen". Tussen de fanpost van Heintje slingeren teloos foto's met handtekeningen vai Toriani en Catherina Valente. Een 78-jarige mijnheer Brand erge Nederland stuurde Heintje een tel „Zo stel ik me jou voor, jongen", schi erbij. „Het lijkt toch wel een beetje, teken al zeventig jaar maar mijn oge] me in de steek". „Het is precies de trui die Heintje van de platenhoezen draagt", merkt Simons een gelijkenis in het portret Waarom zij ivèl „Ze willen Heintje met het optrede! bod kapot maken, zoals ze het Liml nachtegaaltje Marliesje Vincken uit BcT ook haar jonge carrière hebben vet Waarom mogen er wel allerlei kinde] tjes optreden en waarom mag Rudi wel altijd kinderen in zijn show laten En Heintje mag niet, alleen omdat hij 'r mercieel" is door die paar platen" meel Hein Simons senior. Kleine Heintje ij ook verdrietig om. k „Heintje", stelt Hein Nicolaas Theodoor Simons in Kerkrade-Bleijerheide zich netjes voor als hij om vijf over twaalf uit school komt en het keukenkamertje van zijn ouderlijk huis aan de Dr. Ackenstraat binnenvalt. De rest van de benedenver dieping van het pand is café. De „Hanni- bar" van vader en moeder Simons waar vensters en muren aan hun tweede zoon herinneren. Heintje is sinds enige maanden een gevierd zangsterretje. In Nederland viert hij triom fen achter de schermen, in het buitenland treedt hij in het volle voetlicht van de schouwburgen en de schijnwerpers van tele visiestudio's.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 12