„Ik zie geen verschil tussen schouwburg .v. doefu VRIJDAG 23 FEBRUARI 1903 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 3 David Koning wil discussie over toneel- en t.v.-kritieken (Van onze r.t.v.-m ede werkster) David Koning, dramaturg bij de NCRV-televisie is boos. Boos over de onevenredig grote aandacht die toneelpremières in de schouwburg krijgen vergeleken met televisiepremières. Hij heeft nu een open brief geschreven aan de toneel- en televisie critici waarin hij memoreert dat van overheidswege ook voor t.v.-toneel subsidies worden verschaft en dat op de laatst ge houden conferentie der Nederlandse letteren een resolutie is aangenomen volgens welke de uitzending van een televisiespel wordt gelijkgesteld met de publikatie van een werk van litte ratuur. Desondanks, vindt hij, wordt er door de pers een betreurenswaardige discriminatie toegepast. De vertonin gen via het scherm krijgen aanzien lijk minder gespecialiseerde aandacht dan premières in de schouwburg en dat nog wel terwijl een tv-stuk meer mensen trekt dan een zaalstuk. Aanleiding voor al deze veront waardiging is een tweetal gebeurte nissen: de première van „Interview" van Marie Sophie Nathusius. dat in 1965 de Van der Vies-prijs kreeg en de t-v.-première van „De jaargetijden" van Lizzy Sara May, dat in 1966 dezelfde prtfs kreeg toe gekend. Aan het eerste stuk wer den hele kolommen gewijd door echte toneelcritici, over het laatste zijn ter loops enkele zinnetjes geschreven, r door tv-critici die niet gespe cialiseerd zijn. .Die brief van mij", vertelt ons David Koning, „moet u zien als een bijdrage om de discussie over het tv-becritiseren op gang te brengen. Die brief heb ik uiterst gereserveerd geschreven. Ik heb er overigens nog geen reacties op gehad, maar die zullen nog wel komen". „Kijk, ik heb jarenlang toneelkri tieken, ook op tv-gebied geschreven; ik weet dus wel een beetje wat er op dit terrein te koop is. Een première dan ook, is voor mij altijd een première geweest: ik zie dat verschil niet zo tussen schouwburg en televi- Maar ik geloof dat ik op dat punt alleen sta. Toen ik jaren ge leden bij de NCRV kwam, was to neel hier een betrekkelijk onontgon nen terrein". Ik geloof dat er nu iets veranderd Is. We zijn hier allerlei nieuwe ter reinen aan het ontginnen. Ons toneel is niet braaf en zoet. We blijven beslist niet buiten schot. We zijn nota bene de eerste geweest die Ionesoo hebben laten spelen, we ko men aanzetten met Beckett en de Radetskymars. dat zou een aantal jaren geleden toch ook niet mogelijk zijn geweest. Natuurlijk hebben wij een bepaalde visie en die moet ook merkbaar zijn in onze t.v.-spelen. Maar achteraan lopen wij bepaald niet. Men kan wel zeggen dat het tv-publiek niet gericht kijkt, zoals de schouwburgbezoeker, maar het aan tal kijkers dat wel gericht kijkt, is bij tv nog altijd vele keren groter dan 20 gevulde zalen". Woïiderdoos „Televisiespelen beleven maar één opvoering, zegt men en toneel 30 of 40 voorstellingen, dat is ook niet helemaal waar. Het vorige stuk van iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiH Je stuurt naar de Koninklijke Schouwburg toch ook geen sportredacteur IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH Lizzy Sara May heeft twee televisie opvoeringen beleefd en ls in verta ling naar verschillende landen ver kocht en daar gespeeld. Bovendien, welke toneelkijker gaat meer dan één keer een bepaald stuk zien? Ook televisietoneel richt zich op één mens tegelijk, een gemiddeld kijkers publiek bestaat niet, dat is een non- senskreet. DAVID KONING Waar ik nu voor zou willen pleiten is dit: laat belangrijke tv-toneelpre- mières, vooral als het gazt om oor spronkelijk Nederlands werk door toneelcritici beoordelen. Je stuurt Gisteren zijn in circus Bol-1 Kluk Kluk lag lekker in zijn tini televisie-opnamen gemaakt tentje te slapen, toen Pipo begon voor de serie Pipo de Clown. kamelen te dresseren. De Indiaan I ADVERTENTIE Quick Up...'t is goed. Ko drinkt 't Real-Spartak op de tv De NTS zendt woensdag 6 maart van 20.25 tot 22.15 uur op Nederland 1 een rechtstreekse reportage uit van de voetbalwedstrijd Real Madrid Spar tak Praag, die in het Bernabeu- stadion in Madrid wordt gespeeld. Het betreft hier de eerste wedstrijd serie kwartfinales van het toer- om de Europacup voor lands kampioenen. de Koninklijke Schouwburg toch ook geen sportverslaggever? Ja, u kunt wel aanvoeren dat je moeilijk drie, vier vakmensen 's a- vonds naar de tv kan laten kijken, r waarvoor is het dan in 's he melsnaam nodig om een kritiek te schrijven over bijna alles wat er op avond op de tv te zren ls? Die tijd zijn we toch wel een beetje te boven dat wij tv nog beschouwen ;en wonderdoos waar je niet over uitgesproken raakt! Ik stel voor: haal één interessant onderwerp uit het aanbod van beide netten en laat dan een vakman daar kritisch schrijven". D'66 vraagt naar mogelijkheden van regionale zenders (Van onze parlementaire redactie) De tweede kamerleden Visser en Dijkstra (beiden D'66) hebben de mi nisters van Verkeer en Waterstaat en van CRM schriftelijk gevraagd welke technische mogelijkheden twee plaatselijke radiostations in Amster dam, Den Haag en Rotterdam zou den hebben en een plaatselijk radio station in Groningen. Utrecht. Breda, Vlaardingen, Zwolle. Hilversum, Eindhoven, Dordrecht, Twente (streekzender voor Hengelo. Almelo en Enschede) en Maastricht. Beide kamerleden zien in dergelijke plaat selijke radiostations, die het grond gebied van de desbetreffende ge meenten tot in alle uithoeken bestrij ken, een belangrijk middel voor een deugdelijk functioneren van de plaat selijke democratie. Het is voor po tentiële initiatiefnemers echter niet mogelijk om plannen uit te werken, zolang zij niet beschikken over gege vens waaruit blijkt welke technische mogelijkheden zich ter plaatse voor doen. Het ontbreken van deze gege vens staat volgens de vragenstellers derhalve een mogelijkheid tot verde re ontwikkeling van de plaatselijke democratie in de weg. Opleidings instituut voor r.t.v. (Van onze Haagse correspondent) In Den Haag is gisteren door mi nister Udink, namens de Nederland se staat, de Wereldomroep en Phi lips een overeenkomst ondertekend over de samenwerking in een oplei dingsinstituut voor radio- en televi siemedewerkers uit ontwikkelings landen. Het instituut, dat jaarlijks ongeveer veertig deelnemers uit jonge landen hoopt te ontvangen, zal worden gevestigd op het terrein van de Wereldomroep in Hilversum. De eerste cursus begint in augustus. Aan de financiering van de bouw van het centrum neemt de staat deel voor een bedrag van 500.000 gulden. Philips zal hetzelfde bedrag fourneren voor het instrumentarium. Beide instanties zullen bovendien jaarlijks bijdragen leveren aan de exploitatie. De Wereldomroep levert het gespecialiseerde personeel voor de opleidingen, die alle facetten van radio- en tv-werk omvatten. De NTS zendt drie reportages uit van de wereldkampioenschappen kunst/rijden die de volgende week in Genève worden gehouden en wel op donderdag 29 februari van 18.30 tot 18.50 uur op Nederland 2 (paren), vrijdag 1 maart van 22.50 tot 23.15 uur op Nederland 1 (heren) en za terdag 2 maart van 22.50 tot 23.15 uur op Nederland 1 (dames». ADVERTENTIE Lezen1? n romantisch. fascinerende verhak Want boekdeenfregatten ^'^omances opbjjjy en "ouvve,^ r^rio rozen, üv .rtneo.rn #rw hnauu. NEDERLAND 1 TROS 6.50 uur Pipo de clown 7.00 uur Nieuws Mr. Ed, het sprekende paard Mr. Terrific (kleur) Journaal en weeroverzicht Vrij worstelen John Woodhouse's verzoekprogramma Moment Danger man: „Menselijke ruilhandel" Laatste nieuws Sluiting 7.06 i 8.20 9.15 i 10.40 i 10.45 1 NEDERLAND 2 AVRO 9.50 i 10.20 1 10.25 1 Pipo de clown Week journaal voor slechthorenden Open oog; tips voor het weekend Journaal en weeroverzicht Peyton place AVRO's Sportpanorama AVRO's Televizier Laatste nieuws Sluiting UIT HET RADIOPROGRAMMA: Hilversum 1 m Het wereldkampioenschap hardrijden op de schaats voor heren Uto Ughi, riool en Tullio Macoggi, piano en cfióteren „De thuiskomst" „De thuiskomst" van Harold Pinter ging op 1 januari 1966, een half jaar na de Londense première, in Nederland van start, onder regie van Walter Kous. wiens vierde Pinter-regie dit was. In Engeland was „The homeco ming" met gemengde gevoelens ontvangen, al werd het onmid dellijk herkend als een .groot" ituk (Harold Habson noemde aet in de Sunday Times „het mapste stuk dat Pinter ooit ge schreven heeft"), en hetzelfde gebeurde in Nederland. Alle critici waren het er over eens dat Pinter met dit stuk een 'an zijn belangrijkste werken ge schreven had, en ook de voorstel ling werd algemeen geprezen. De kritiek roemde over het al gemeen het spel van Guus Her mes en Ton van Duinhoven, prees verder Piet Römer en John Koch, en liet zich wat aarzelen - der uit over Ann Hasekamp en Peter Oosthoek, het thuiskomen de echtpaar. Merkwaardig ge noeg is gisteravond de verwach ting dat Els van Rooden, die nu de rol van Ann speelde, de ver eiste vulgariteit mee zou bren gen voor de vrouwelijke hoofd rol. toch niet in vervulling ge gaan. Ook de (overigens bewonde renswaardige) wijze waarop Ton van Duinhoven zijn rol speelde klopte voor ons gevoel niet hele maal. En Guus Hermus? Een meesterlijke creatie ongetwijfeld, maar zo doorwerkt dat je begon met hem te bewonderen, inplaats van in hem te geloven. Dui delijk is dat Pinter in toneel vorm een trap geeft te gen de schijnbare communi catie door middel van de rede. „Naar mijn gevoel", heeft Pin ter eens gezegd, „is er by de mensen minder sprake van on geschiktheid tot communicatie, maar veel meer van een opzet telijk afzien van iedere verstand houding". Pinter heeft dit, in een overigens naturalistische zetting, proberen duideltfk te maken met het brede gebaar van een Griek se tragedie waarin gevoelens, handelingen, vijandschap en egocentriteit op een groter schaal zijn uitgezet dan de men sen die het spelen moeten. Van daar vermoedelijk die vreemde spanning, die in alle rollen op de een of andere manier te bespeu ren viel. Nog voor dat hij dit stuk schreef, werd Pinter eens gevraagd waarover zijn stukken nu eigenlijk gingen? „Over de wezel onder de theekast", zei hij vrij vertaald (the Weasel under the cocktailcabinet). Een wezel, weet Van Dale te melden ,is een klein, schuw, marterachtig roof- diertje". VOOR VRIJDAG 28 FEBRUARI Hilversum 1, 402 m NCRV: 18.00 Kerkorgelconcert: klass. n mod. muz. 18.30 Nws. en weer- raatje. 18.45 Act. 19.00 Lichte muz. oor de tieners. 19.40 Wereldpanora- Nws. 22.40 All-In: gev. progr. 23.55-24.00 Nws. Hilversum 2, 298 m VPRO: 18.00 Nws. 18.15 Ber. 18120 Uitzending van het Gereformeerd Po- ik Verb.: Duidelijkheid s.v.p. Spre- De heer J. van der Jagt, lid 19.20 De Nederlander van mor- >zing. 19.30 Nws. 19.35 Criterium: muzikale lezing. 20.45 Reportage over Pakistan VARA: 21.00 Reportage we reldkampioenschap hardrijden op de Nws. 22.40 Act. 22.55 Lichte grammuz. 23.55-24.00 Nws. GRAMMOFOONPLATEN- PROGRAMMA (Over de 4e U|n) van 18-20 uur. I. Gioacchino Rossini. Ouverture „La Cenerentola" (8 min.) Philharmonia Orkest o.l.v. Tullio Serafin. II. Vincenzo Bellini. 1. „La i i Orkest o.l. Davis. 2. uit „I Purltanl" Qui (6 min.) Anna Moffo. sopraan. III. Giuseppe Verdi. I. uit „Rlgo- etto". Gualtier Maldé! Caro nome 1.) Anna Moffo. sopraan. 2, La Traviata". Voorspelen tot het le en te bedrijf (8 min.) RIAS Symphonle Orkest Berlijn o.l.v. Ferenc Frlcsay. Phllharmo- IV Pletro Mascagni. Ii Cornell McNeil; Ma- Molinari Pradelll. VOOR ZATERDAG 24 FEBRUARI Hilversum 1. 402 m NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: klass. vioolconcert (gr.). 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Mod. kamermuz. 8.00 Nws. 8.10 Stereo: Oew. (gr.)) 8.30 Nws. 8.32 V. d. huis- t 9.15 Muzalek; gev. muz.progr. reo: Country and Western Express (gr.) 12.15 Martber. 12.17 Overheidsvoorlich ting: Exportlviteiten. Nws.. wenken en adviezen op exportgebied. 12 f27 Mede delingen voor land- en tuinbouw. 1230 Nws. 12.40 Act. 12.50 Zonder grenzen: een rubriek over missie en zending. NRU13.00 Vliegende schijven: pla- tenprogr. v. d. militairen. KRO: 14.00 P.M.: famllleprogr. (16.00-16 02 Nws NRU: 16.30 Franse les. HIRO: 17.00 Klankbeeld over alcoholgebruik. KROt 1730 Voor de tieners. 7.20 Soc. strijdlied. 7.23 Lichte l VPRO: 7.55 Deze dag. VARAt Sores van Dorus licht progr 1050 Wegwijs tips voor trips en va- noo Nws 1102 Final is4" i Metropole orkest 1215 Voor nu en later lezing 1227 Mededelingen tbv land- en tuinbouw 1230 Actueel sport- 1400 Uitlaat progr 1440 Radio Jazz Magazine «jttu ïouo Reportages van de wereldkampioen schappen hardrijden op de schaats voor heren afgewisseld met grammuziek 16.00—16.02 Nws. VARA: 16.30 Ver volg wereldkampioenschappen hardrij den op de schaats voor heren Voorts lichte granimuz Hilversum 3 FM en 240 m KRO 900 Nws 902 DJlnn geva rieerd progr (1000 en 1100 Nws) NRU: 12.00 Nws. 12.02 Nieuwe gram. platen NCRV 1300 Nws 1302 Licht Instr sextet en solisten 1330 Zuldz#e- serenade 1400 Nws 1402 Progr voor tieners en twens 1500 Nws 1502 Hal- progr voor twintigers 1530 Country 1 western mi >7 Licht pl: 1702-1800 Hier lichte g ra mm uz TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I NTS: 13.00-15.00 Teleao (herh. van 18 febr. Jl.) 16.00 Nws. In 't kort. 19.00 Journaal. 19.06 Ja Zuster. NTS: 20.00 Journaal. VARA Sage. TV-feullleton. 22.35 Achter het NTS: 18.50 Pipo de clown. 19 00 Journaal. KRO: 19.03 In kleur: De

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 5