Theater hoort het leven dan meer bij bij toneel Rauschen bergexpositie in Stedelijk Museum FIFAX Als het u om de goede, pure tabak gaat KEES VAN IERSEL: „Studio" krijgt meer voet aan de grond Dutschke riep op tot campagne tegen NAVO Beweging en technisch ingewikkeld WETSONTWERP GEREED Spoedig uitbreiding belasting gemeenten LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 7 (Van onze kunstredactie) „Er zijn twee mogelijkheden: je kunt uitgaan van het theater of van de mensen. Ik voor mij kijk in elk geval niet naar de toekomst van het toneel, wèl naar die van de mensen, de wereld. Ik kies geen stuk omdat er qua theater, qua stijl, suc cesmogelijkheden inzitten, maar vanuit mijnja, zoals ik in de wereld rondwandel. Dat wil zeggen, ik ben ook maar een deeltje van een bepaald slag mensen. Nou ja, je kunt gewoon naar de toekomst leven, dat is al iets. En creatieve mensen, die voorlopig nog kunstenaar heten, auteurs dus, die weerspiegelen wat in de toekomst ligt", aldus Kees van Iersel. Aanleiding tot een gesprek met de artistiek leider van toneelgroep Studiois de serie voorstellingen die het Ned. Toneel Verbond af- deling Utrecht, en de Associatie Studenten Toneel Utrecht hebben opgezet: Studio-stukken als „De architect en de keizer van Assyrië", Hoera Amerika", van Van Itallie, en „O", van de Zweed Sandro Ksy- Aberg. Van een relatietussen Studio en Utrecht zou men kunnen spreken, omdat de Amsterdamse groep de banden met de auteur bodewijk de Boer na zijn Darts-succes heeft aangehaald: dit jaar zal „Studio" van De Boer „Darts" spelen plus het nieuwe stuk „De lijkensynode" meer kunt vasthouden aan God. dan Van Iersel: „Iemand die een „bood schap" heeft vind ik verschrikkelijk, daar heb ik geen boodschap aan. Een man als van Italbe is wel so ciaal betrokken, maar ja, hoe moet je 't zeggen. In mün keuze van stuk ken gedurende vijf jaar, daar blijkt wel uit hoe ik sta. Theater hoort véél meer bij het leven dan bij to neelkunst en dat soort grap jasserij. Veranderend beeld Studio krijgt steeds meer voet aan de grond. „De Brakke Grond" was zes weken lang vrijwel elke avond uitverkocht voor Arrabal. Voorstel lingen in Middelburg, Leeuwarden en Meppel zitten helemaal vol. Van Ier sel: „In de loop van de jaren blijkt dat er steeds meer mensen behoefte hebben aan ons soort repertoire". „Als auteurs op een bepaalde ma nier toneel gaan schrijven komt dat ergens uit voort, b.v. uit een bepaalde visie op de wereld van de mensen. Op het ogenblik wordt de kloof tussen dc mensen die zich vastklampen aan een wereldbeeld en de mensen die weten dat het beeld steeds verandert gro ter en groter". Van Iersel ziet de laatste jaren een duidelijke wending in het toneel. „En dat breekpunt zie je in het repertoire van Studio héél sterk. Na de oorlog had Beckett de beslissende invloed. Hij was een keerpunt: hij moest het toneel ontdoen van alle bijkomstig heden, de hele „historische aankle ding" ging overboord. Beckett kleed- Ide de zaak uit tot alleen de naakte mens overbleef, naakt en dan nog te ruggeworpen op zichzelf. Hij liet de mensen dingen zeggen, die iedereen zegt. Hij liet ze ook dingen zeggen die men wel denkt maar normaal nooit zou zeggen. En hij liet ze dingen zeggen die onbewust zijn. Beckett bracht het theater terug tot de kern. of je dat nu „ziel", „bewustzijn" of Mhe' jnbewuste" wilt Boekenmarkt RAI: 11 t/m 20 oktober Van vrijdag 11 Lm. zondag 20 ok- I tober wordt in het RAI-gebouw in derlander propageren. Boekenmarkt gehouden. Op deze manifestatie, die voor de eerste maal werd gehouden in 1965, zullen tienduizenden boeken en tijdschriften uitgestald worden, over de meest uiteenlopende onder werpen. De boekenmarkt RAI zal in het teken staan van het „totale lezen" en het lezen door iedere Ne derlander propageren Boekenmarkt RAI stelt zich ten doel het grote publiek met boeken vertrouwd te maken en zijn keuze te helpen be palen. De bezoeker zal niet alleen kunnen kijken en bladeren, hij kan er ook kopen. Met de z.g. „credit cards", die door de boekhandel wor den verstrekt, kan op de boeken markt RAI worden gekocht zonder contant te betalen. Zesde Vlaamse Boekenbeurs De auteur Karei Jonckheere heeft namens de Belgische minister van Nederlandse cultuur, de zesde Vlaam se boekenbeurs geopend in de ten toonstellingszaal van het Centraal Station in Brussel. Hij noemde deze tentoonstelling, in een station op de noord-zuidverbinding in de Belgische hoofdstad, een symbool voor het con tact tussen de Noordnederlandse en Zuidnederlandse cultuur. De tentoonstelling is ingericht dooi de VB VB, de vereniging ter bevorde ring van het Vlaamse boekwezen, in samenwerking met een honderdtal Noord- en Zuidnederlandse uitgevers. ADVERTENTIE (Hoe minder gesaust, hoe liever...) Optisch element Maar nu is er dus een reactie of: vanuit het nulpunt wordt nu verder gebouwd. Er zjjn twee markante din gen te zien aan stukken die tegen woordig geschreven worden, dingen die ook naar voren komen in alles wat wjj kiezen om te spelen: 1. De nieuwe stukken gaan niet meer over de mens naakt en te ruggeworpen op zichzelf maar over de verhouding tot de ander. Over de communicatie, behoefte en gebrek aan communicatie, 't Merkwaardige van onze tijd is dat de communicatie middelen beter zijn dan ooit, terwijl de moeilijkheden op dit gebied tus sen de mensen zeer groot zijn. 2. Het optische element gaat een belangrijke plaats innemen. Dit is een soort code. Je kunt het vergelij ken met het verkeer: het wordt ge leid door een optische code (lichten b.v.). Deelnemen aan het verkeer is alleen mogelijk als je de code kunt ontcijferen. Zo is 't ook met toneel: er moet een affiniteit zijn tussen au teurs-acteurs-publiek om de code van de auteur te kunnen decoderen. Bij Arrabal is het heel sterk en ook in „Hoera Amerika". Daarin komen to taal nieuwe elementen tot uitdruk king. In de mise-en-scène gebruiken we Amerikaanse volksdansen. Er wordt niet gedanst, maar de figuren van de dans komen er in. In „Hoera Amerika" zit een fugavorm. „We werken met sopraan, tenor, alt, bas. Een heel nieuwe code dus. Die communicatie is de idee van het stuk, en het andere is een ele ment dat erbij komt het optische, 't muzikale ook, dat die zaak een di mensie erbij geeft. Een soort vierde dimensie, die als het ware verduide lijkt Ja. in zo'n vorm, want 't hoort zo bij elkaar, 't Is een completering eigenlijk. Kijk, veel stukken drijven °P de tekst, maar de nieuwe stukken zÜn pas compleet als die optische za ken erbij komen. Die optiek is dus eigenlijk een soort vervanging voor wat Beckett er uitgooidede „histori sche aankleding". Ik vind dat je als regisseur naar die auteur goed moet luisteren. Je komt dan niet terecht bij regisseurs- loneel, maar bij die man, die au teur". Geen „boodschap" Vraag: heeft het steeds sterker ac cent op communicatieve kwesties voor uw gevoel te maken met b.v. het wjjken van een godsdienstig besef? Een soort alternatief: als je je niet Première van „Die Zauberflöte" „Die Zauberflöte", de opera van Wolfgang Amadeus Mo-1 zart, wordt vrijdagavond 15 maart in het Scheveningse Cir custheater voor de eerste maal uitgevoerd door de Ned. Opera Stichting. Het muziekdrama wordt de daaropvolgende we ken gepresenteerd behalve nog een maal in Scheveningen in Utrecht en Amsterdam (drie voorstellingen). „Die Zauberflöte" wordt begeleid door het Utrechts Symfonie Orkest onder leiding van Reinhard Peters. De regie heeft Johan de Meester, décors en kostuums zijn ontworpen door Thierry Bosquet. Aan de opera werken de volgende solisten mee: Judith Beckmann «Pamina), Ans Philippo (Papagena), Christine Deütekom «Koningin van de nacht), Andor Kaposi (Tamino). Pieter van den Berg (Sarastro). Pe ter Christoph-Runge (Papagenoi, en verder Nellie Morpurgo, Sophia van Santé, Smmy Greger. Maria Boen der. Marion Schmitz, Marianne Klep. Bert Bijnen, Simon van der Geest, Meinhard Kraak, Chris Reuner, Si mon van Trimum en Hubert Waber. Het Ned. Operakoor staat onder leiding van Cor Olthuis. „Toonkunstkoor" „Grosse Messe" van Anton Bruckner Onder directie van Iskar Aribo zal het Leidse „Toonkunstkoor" op dinsdag 12 maart in de Stadsge hoorzaal een uitvoering geven van de Grosse Messe in F-moll en het Te Deum van Anton Bruckner. Solis ten zijn Anette de la Bije (sopraan) David Johnston (tenor), Martha van den Kerkhoff (alt) en Max van Esmond (bas). De begeleiding wordt verzorgd door het Amsterdams Kunstmaandorkest. Aan het orgel Albert de Klerk. Lutherse dominee toont wonden uit rode kamnen Een 59-jarige Lutherse dominee getuige In een „schijnproces" tegen het communisme, dat deze week in Washington gehouden is, heeft zich de kleren van het lijf gescheurd om de littekens te laten zien van won den tengevolge van straffen die hem werden opgelegd in communistische kampen. Ds. Ruchard Wurmbrand, dte dinsdag getuigde in het „proces te gen het internationale communisme" zei, dat het zogenaamde herstel van d!e godsdienstvrijheid in de commu nistische landen niet bestaat maar dat goedgelovige Westerse toeristen valse berichten daarover helpen ver spreiden,, De godsdienstvervolging is nooit erger geweest dan tegenwoor dig", vervolgde Wurmbrand. Gisteren eindigde het driedaagse proces, dat onder auspiciën van anti- I communistische groeperingen is ge houden. Ds. Wurmbrand zei dat hij tussen Revolutie coördineren (Van onze Amsterdamse correspondent) Een demonstratieve bijeenkomst in Krasnapolsky in Amsterdam werd gisteravond gehouden in het. kader van de „internationale dag tegen het imperialisme en kolonialisme". Een van de sprekers was de Berlijnse stu dentenleider Rudi Dutschke. Na af loop van de bijeenkomst, die een or delijk verloop had, trokken enkele tientallen van de ongeveer 1200 aan wezigen naar het gebouw van De Te legraaf aan de Nieuwe Zijds Voor burgwal. Zij wilden het gebouw met stenen bekogelen. Voordat zij hiertoe konden overgaan, werden zij door de politie verwijderd. Aan de bijeenkomst was een fak keloptocht voorafgegaan waaraan ongeveer 250 personen deelnamen. Deze optocht verliep zonder inciden ten. Rudi Dutschke riep de aanwezi gen in Krasnapolsky op tot een cam pagne tegen de NAVO. Bij zijn aankomst op Schiphol gis termiddag is Dutschke veertig minu ten vastgehouden door de Koninklij ke Marechaussee. Het ministerie van Justitie ontkende later, dat hem een verklaring zou zijn voorgelegd ter on dertekening om hem te laten belo ven zich van politieke uitlatingen te onthouden. Hem is gewezen op de in ons land bestaande voorsohriften, dat vreemdelingen, die politiek bedrij ven, geen ordeverstoringen mogen veroorzaken of schade mogen toe brengen aan de Nederlandse demo cratische samenleving. Dutschke deelde mee, dat hij niet kon verzeke ren, dat hij zioh aan die voorschrif ten zou houden. Hij zou het wel mer ken als hij in strijd met de voor schriften handelde. Tijdens een persconferentie ver klaarde hij later, dat het doel van zijn komst naar Nederland was „de strijd van de revolutionaire jeugd in midden, en west-Europa te coördine ren. Nederland lijkt me een goed land om de strijd tegen het imperia- j lisme voor te bereiden". (Van onze kunstredactie) Eind deze week wordt in het Amsterdamse Stedelijk Museum een grote tentoonstelling geopend met werken van de Ameri kaan Rauschenberg. Aan de installatie van het pronkstuk op deze expositie werd gistermiddag de laatste hand gelegd. Het bevindt zich in een kleine zaal tussen twee andere. Een van de wanden is bekleed met grote spiegels. „Ik zou me kunnen voor stellen dat iemand die er doorliep zou denken dat hij in het damestoilet terecht was gekomen", aldus de kunstenaar. Die bezoeker zou het zich alleen niet hardop moeten afvragen. Het kunstwerk reageert namelijk op het geluid van de stem, het is een „founding". Variërend naar toonhoogte en intensiteit van de stem lichten achter de spiegels lampen op waardoor het werk laat zien wat het werkelijk is: een schimmenspel van stoelen. Er zal nog meer bewegen op de .Die revolvers zijn draaiende d'in- tentoonstelling. Maar gistermiddag i gen, waarbij het publiek zelf de bleef dat nog een geheim. De .je- compositie kan bepalen. Ik ben niet volvers van Rauschenberg" stonden meer zo geïnteresseerd in de stil- nog in de kratten. Het zijn de jong- stand, meer in de overgangen. In ste werken van deze ..popart"-be- hoe je van gedachte verandert, niet oefenaar, die de laatste jaren vooral in wat je denkt". Betekenissen De spiegelzaal is bedoeld om de kijkers te activeren. „Sinds ik die gemaakt heb, voel ik bij iedere har de muur de neiging om te vragen: „hebt u iets tegen mij?, omdat hij niet reageert". ADVERTENTIE Verstopt? ELKE DROGIST HEEFT HET! „Bij dit soort technisch ingewik kelde ontweipen werk ik samen met een uitgebreid team van technici en ingenieurs. Ik wil niet meer geïso leerd in een atelier werken. Het theater kent ook geen solo-presta ties. maar uitwisseling van ideëen. en dat interesseert me het meest. Ik heb nooit een tendens in mijn werk willen leggen. De betekenissen ontstonden terwijl Ik aan het werk was. Die collages van vroeger zijn een soort woordenlijst, een beperkte dictionaire, waarvan de kijker ge bruiken kan wat hij nodig heeft. Waar ik nu mee bezig ben is het scheppen van een situatie die er zo natuurlijk mogelijk uitfciet en die bovendien antwoord geeft". Robert Rauschenberg zit hier op een eigen kunstwerk! Zijn gouaches, screen-paintings en soundings, welke laatste in een donkere zaal achter glas staan opgesteld, stellen stoelen voor, gescreend op glasplaat van soms 3 tot 4 lagen achter elkaar. Op ongeveer 3 meter boven de vloer hangen microfoons, die geluiden opvangen en deze met lichteffec ten achter de stoelen terugkaat sen. De kunstenaar poseert hier op een door hem beschilderde stoel in vier kleuren. 1947 en 1967 driemaal in gevangen kampen heeft gezeten voor in totaal 14 jaar. wegens ondergrondse reli gieuze activiteiten in Roemenië. Zijn getuigenverklaring werd on derbroken door emotionele uitbar stingen, en op een gegeven moment rukte hij zich de kleren van het lijf. Hij verweet de Amerikanen dat zij de verdrukking der gelovigen in de communistische landen negeren. (Van onze parlementaire redactie) Minister Witteveen van Financiën heeft gisteren in de Tweede Ka mer meegedeeld, dat over enkele we ken het wetsontwerp zal worden in gediend tot uitbreiding van het eigen belastinggebied voor de gemeenten. De minister zei te verwachten, dat dit wetsontwerp een belangrijke bij drage zou leveren tot het gezond ma ken van de gemeentelijke financiën. Verzoeken uit de Kamer om speciaal de grote gemeenten een extra bijdra ge uit het gemeentefonds te geven, wees de bewindsman af. Met name had hij bezwaar tegen de motie, die is ingediend door de socialist Frans- sen, waarin om e en extra bijdrage van 50 miljoen gulden voor de drie grote gemeenten wordt gevraagd. Onbevredigend De bewindsman erkende, dat er in de huidige situatie op het gebied van de gemeentefinanciën iet onbevredi gends zit Het. verbaasde hem dan ook niet dat de debatten in de Kamer gisteren het karakter kregen van een gedrein" om meer geld uit Den Haag. Maar van het nieuwe wetsontwerp zei de minister veel te verwachten de problemen liggen thans vooral bij de twee grootste ste den. Amsterdam en Rotterdam. Deze gemeenten moeten ook zelf bezuini gen aldus de minister, die mededeel de, dat op het ogenblik wordt uitge zocht of in Amsterdam de uitgaven voor het gemeentelijke bestuursap paraat niet wat lager kunnen zijn. De sanering van de financin van zowel Amsterdam als Rotterdam is een zaak, die volgens de minister ook van belang is voor het evenwicht in de economie. Minister Beernink van Bin nenlandse Zaken deelde vervolgens mee, dat er overleg gaande is met de grote gemeenten over de financie ringsproblemen Voorts deelde deze bewindsman mee. dat er op het ogen blik op zijn ministerie 38 verzoeken liggen van gemeenten, die een aan- vullende bijdrage voor het jaar 1968 uit het gemeentefonds willen. In het departement aldus mr. Beernink. j wordt met zeer grote spoed aan de afdoening van deze verzoeken ge- I werkt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 7