Zangersavond in Alphen
Trio George Pieterson
in moeilijke opgaven
Dansvorm in muziek"
Con Amore" en „Die
Gouwe Sanghers"
HARMONIE „BENVENUTO" IN
VOORSCHOTEN: 70 JAAR
WOENSDAG 21 FEBRUARI 1968 LEIDSCH DAGBLAD
MODERNE MUZIEK IN ..DE LAKENHAL"
Glaasje op.."
ook tijdens
carnaval
De actie „Glaasje op, laat je ry-
i den" krijgt voor de zuidelijke pro-
j vincies een verlengstuk tijdens de
komende carnavalsdagen. De actie
ls voorbereid in samenwerking met
een groot aantal carnavalsverenigin
gen. Het Verbond voor Veilig Ver
keer heeft voor deze actie nieuw ma
teriaal laten vervaardigen: zo zullen
onder de carnavalsvierders in Bra
bant en Limburg 100.000 balonnen
worden verspreid.
De carnavalsaktie begint op za-
terdag wanneer Prins Driekus I In 1 08 bne' wrd tofel
Breda zl)n glorirae intocht houdt. In dens een ™n
de stoet rydt mee het bekende Au^hwrtz-comité m het Haagse pers-
„Glaasje-op manneke", maar nu In 1 centrum Nieuwspoort Het comité
levende lijve. Het ligt voorts In de fht, 21ch in Jl°f T m Z<ln
Ausehwitz-comité Jeugdconcerten Toonkunst
Eind maken aan
discriminatie van
nazi-slachtoffers
doelingen gekwetst door een televi
sie-documentaire van de VPRO. waar
In het als communistische mantel-or-
de~?erhe';en Hub! i «Bnisa*,e werd afgeschilderd.
Hoewel het comité bevestigt, dat
het communisten als leden heeft.
bedoeling tijdens de dolle driedaagse
aan enige carnavalsprinsen die
in het geheim benoemd zyn tot
vaandeldragers
orde van het Manneke van Veilig
Verkeer met het Glaasje
IV
Harpsoli van Mari Nagasako
Een opgewekte middag in de Stadsgehoorzaal voor de bezoe
kers der „Toonkunsf'-jeugdconcerten: het Rotterdams Phil-
harmonisch Orkest leidde hen. onder de geanimeerde leiding
van Edo de Waart, in tot de wereld van de-dans. We hadden
ons echter, eerlijk gezegd, toch wel iets meer voorgesteld van
het programma ,,De dansvorm in de muziek", een veelomvat
tend onderwerp, waarover in musicologisch opzicht veel te
vertellen zou zijn. Nu bleef het slechts bij enkele héél summiere
toelichtingen, die nauwelijks tot de toelichtingen gerekend
konden worden.
sierselen behorende bij deze onder- vecht het aan communistische poli
scheiding uit te reiken.
In diverse carnavalsoptochten (on- j het uitsluitend de belangen van de
der andere in Tilburg verkondigen oonoentratiekamp-slaohtoffers als
vele praalwagens de glaasje-op ge- reden van zijn bestaan voorop ge-
dachte. Het publiek zal bovendien steld zien.
op de aotie attent worden gemaakt De Amsterdamse zenuwarts E. de j
door 50.000 voor dit doel bestemde
affices, die onder meeer in 5.000 ca
fe's zullen worden verspreid.
INDIA AKKOORD
MET KOETS J
In het museum De Lakenhal trad, op initiatief van K. en O.
en L. A. K., het Trio George Pieterson op in de serie „Muziek
van deze Tijd". De drie zijn Pieterson, klarinet, Rena Scholtens,
viool, en Reinbert de Leeuw, piano. De componistennamen van
na de pauze luidden Schönberg, Strawinsky, Louis Andriessen,
van daarvóór Berg, Webern en Ives. Merkwaardigerwijze wa- gen in gtuk m iici ja ccii
ren van de laatstgenoemde geavanceerden alleen stukken bij- gel in de kunst dat zelfkritiek die S?ew<
Wind acht heit. de hoogste tijd, dat
een eind wordt gemaakt aan de dis
criminatie die ten opzichte van na
zi-slachtoffers bestaat, zolang zij nog
worden verdeeld in verzetslieden en
anderen. De niet-verzetslieden, die
toch slachtoffer zijn. moeten ook bij
stand van overheidszijde kunnen krij
gen. ..Waarom", zo vroeg hij. ..tel
len Indische jaren wel dubbel? De
jaren in de Duitse concentratie-kam
pen hebben voor de slachtoffers vier
voudig geteld".
Drie schrijvers
uit de partij
T d2 Maar alle drie ztfn de uitvoerenden'
1?. dH?tn!ü.!t I <ak trio uitsluitend in Ives' Largo) j
uitstekende en intelligente technici
gebleken, die voor geen kleintje ver-
eengevoegd van tussen 1900 en 1914.
Dat betekent Berg en vooral We- f hteit. Daarvoor moest men terecht
bëm als wegwijzers naar hun eerst bij de Amerikaan Ives, eigenzinnige,
later volgende meest orthodoxe sta
M enmag stellen, dat de dode- vindt,
cafonie eerst omstreeks 1923 tot wel minder uit dan Berg en Webern
omschreven dogma wordt. i met 2.
Schönberg overleefde zijn leerlin- j Strawinsky's „3 Pieces for clari- vaard zün. De pianist, bijna in alles
?en Berg en Webern. Van hem werd net solo" sluiten weer aan bij de bedrijvig, had uiteraard de otrtvang-
Fantasy op. 47 voor viool en traditie, 6 ja arna de „Sacre". Na rijkste, de violiste de meest specta-
piano daterend van 1949, twee jaar die „Sacre" kwam Strawinsky eens culaire en vermoedelijk hachelijks te
zjjn dood. vertolkt. Deze Fan- tot een stuk „Jeu de cartes". Spel is taak te vervullen,
tasy verloopt overwegend in tonale hier dan ook een juist woord, Het podium in de Grote Pers Het Ned- Danstheater zal op
„bewoordingen". Men zou haar tot waarvoor zou een klarinet anders stond d'lmaal tegen een van de maart in de Kon. Schouwburg in maakt, dat „Literair Nieuws"
de „bekentenismuziek" kunnen re- dienen dan om te schalmeien? Daar lemrte-ziiden. Dit bracht akoestisch Den Haag het ballet „Circles" in pre- i scheidene artikelen heeft gepubli-
kenen. zoals de laatste sonates van is Andriessen het niet mee eens. geen enkele verbetering. Liever on- mière brengen, dat Glen Tetley heeft ceerd die kritiek inhouden op de
Bartok, Debussy en Honegger. Het Hem boeien elementen uit de mu- j der onder alle omstandigheden be- ontworpen op muziek van Luciano reorganisatie van de liga van commu-
werkgegeven „thema", in de dodeca- sichall en hyperprestaties van het. neden de Harteveltzaal. Berio. Nadine Baylis heeft
fonie verworpen, is hier overvloedig instrument. Hjj is up to date expe- V. ballet, decor
teruggekeerd. Schönberg is in zijn
Première van het
ballet ..Circles"
De Joegoslavische schrijvers Mla-
denowitsj. directeur van het blad
„Literair Nieuws" en Manojlowitsj,
redacteur van hetzelfde halfmaande-
ltjkse tijdschrift en directeur van het
humoristische blad „Egel" zijn ge
royeerd als lid van de liga van Joego- j
Slavische communisten. Ook de jour
nalist Bozowithsj, die deel uitmaakt
de redactie van „Literair nieuws".
is geroyeerd.
Een partijcommissie heeft ultge-
op het Joegoslavische
leven tot méér teruggekeerd, bijv.
zyn overgang tot het katholi
cisme terug naar zijn Joodse ge-
ïenschap. Veel schokte zijn leven.
1947 de vaststaande fusillering van
n nicht, waarna hij het vernie- j
tigde getto in Warschau bezong.
Aan die sfeer is de Fantasy niet
meer ontkomen. Erkentelijk zijn we j
het Trio, dit diepgravende verinner-
lijkte stuk hier te hebben gebracht.
4 Stücke für Klarinet te und
Klavier op. 52 en Webem's 4 Stücke
!ür Viohne und Klavier op. 7 heb
ben biieen zeker geen 10 minuten
geduurd. Hier heerst een haast mys- I
terieuze concentratie, aforisme, on-
analyseerbaar, stilte als passieloze
klank, waarboven een langgesponnen
viervoudig pianissimo als teken of
signaal kan verschijnen; af en toe
ten korte uitbraak en hamerende
pianoslagen. Twee noten in hun on
derlinge betrekking willen de in
houd zijn van een volledige zin. Vir
tuositeit of solisme missen hier rea-
Uurtje vrij? Brei!
met Scheepjes Crylor. Adorable!
Wie oog heeft voor echte mode breit
met Scheepjes Crylor. Goed wasbeer,
blijft aie nieuw. Vraag het patroon bU uw
winkelier of stuur onderstaande bon op.
Maar enfin: van de muziek is in-
j derdaad genoten.
Van een danssuite van Joh. Seb.
Bach, waarin vooral de virtuoos
verlopende Badinerie met de vir
tuoze fluitsolo van het voortreffelijk
blazende orkestlid Maas, opviel, van
een Menuet van Mozart en jazz-dan
sen uit de Westside Story van Leo
nard Bernstein, beide behorend tot j qua uitvoering,
het genre der amusementsmuziek,
maar wélk een verschil tussen 200
Jaar geleden en nil. Men lette slechts
op het formidabele gebruik van het
slagwerk, dat Bernstein hier uiterst
kundig hanteert.
Dan de beide tedere en transparan
te dansen uit 1904 van Debussy (Sa-
orée en Profane), waarin de bijzon
der muzikale en de perfect het „ko
ninklijk" instrument bespelende har
piste van het orkest, de Japanse Ma
ri Nagasako, de aandacht sterk op
zich vestigde. Met als triomfaal be
sluit de befaamde „Kaiserwalzer",
De Japanse harpiste Mari Na
gasako.
(Foto LD/Holvast)
met hartelijk applaus blijk gegeven*
een programma als dit sterk te kun
nen waarderen.
Voor ons persoonlijk stonden, ook
ee Debussy's
Vragen over vis-export
naar Frankrijk
99
In de akoestisch gunstige Opstandingskerk te Alphen aan den
Rijn had gisteren een zangersavond plaats. Twee koren: de
Chr. Gem. Zangver. „Con Amore", dir. de heer S. Kok, en het
Algemeen Mannenkoor „Die Gouwe Sanghers", Boskoop, onder
leiding van de heer L. Smeets, hebben het programma ver
zorgd. Met voldoening kan worden gezegd, dat voor dit koor-
concert een flinke belangstelling werd getoond.
Deze belangstelling was het gebo-
dene stellig waard. Het viel op. dat
beide koren er ten zeerste naar stre
ven een muzikaal verantwoord pro
gramma te brengen. We troffen er
niet of nauwelijks het geijkte „lieder
tafel-repertoire" op aan. Van „Con
Amore" kan opgemerkt worden, dat
de openings-groep enige tekenen
droeg van niet geheel ingezongen te
zijn. B.v. in Bruckners .Locus est"
zaten de stemmen nog vast. ontbrak
de juiste resonansverdeling en klonk
alles nog te open in het forte. „O
bone Jesu" van Palestrina (of van
Compositie van
Penderecki
De Poolse componist Penderecki
(38) heeft een opdracht van de V.N.
gekregen een muziekwerk te schrij
ven ter ere van de verklaring van de
rechten van de mens.
De componist zal in december
1970. ter gelegenheid van de 22-ste
verjaardag van de ondertekening van
deze verklaring voor het eerst wor
den uitgevoerd.
diens leerling Ingegneri?) klonk in
getogen met reeds betere vocale be
heersing. In Altinks „Gloria", gevaar
lijk a cappellastuk door zijn grote om
vang, begon het koor zich echter te
herstellen, zodat hier van een ver
dienstelijke vocale prestatie kan wor
den gesproken.
Later hoorden we „Con more" in
Psalm 100 van Fel. Mendelssohn, ge
tuigend van groei in de interpretatie
en een Pslambewerking van Brand-
sen, die ons niet kon boeien en waar
in het koor even uit zijn concentra
tie viel, wat door dirigent Cok ver
standig werd opgelost door opnieuw
te laten Inzetten. Dit onbetekenende
voorval vermag niets van onze waar
dering weg te nemen voor een overi
gens behoorlijke vertolking. Deze viel
ook ten deel aan een bewerking van
Jellesma, aan het orgel begeleid door
mevrouw Van den Hoek. Hier viel
zelfs de toonvastheid te bewonderen
op het moment van de hernieuwde
inzet der orgelbegeleiding. „Con
Amore" en dirigent kunnen op een
waardevolle bijdrage terugzien.
Het mannenkoor „Die Gouwe
Sanghers" zingt stellig genuanceerd,
doch de inzetten bij het forte klon
ken wel eens te ruw en vooral kelig.
„Con Amore" en „Die Gouwe
Sanghersr" tijdens het slotnum
mer van het koorconcert: Géb-
harts „Ambrosianischer Lobge-
sang". (Foto Leidsch Dagblad)
De bassen en baritons klonken se-
noor, doch de tenorengroep vraagt
cm meer juiste stempla&tsing. Ook is
er een neiging tot het opslepen van
de toon. waardoor het akkoord niet
altijd zuiver ..staat". Het piano ls
echter mooi afgewerkt. Van de uit
gevoerde liederen en motetten troffen
die van Palestrina het meest door de
muzikale benadering. Schubert. Gou
nod en Verdi zijn voor mannenkoren
natuurlijk geliefd. Behoudens het ge
noemde euvel bij de tenoren, dat zich
niet steeds openbaarde, was het
klankgehalte meermalen gezond.
Gemeenschappelijk voerde men ten
slotte met orgel uit Bebharts „Am-
brosiamischer Lobgesang". Het was
een waardevol koorconcert
Ad Int.
Over het niet lossen van een aan-
il vriesauto's met tong door tegen-
de 165, die Johann Strauss j werking van Franse vissers in
pairels om zich j Boulogne zijn vragen gesteld door
I ir. Van Rossum (lid van de Tweede
j Kamer voor de SGP).
Het Rott. Philh. Orkest had er ken- I
nelijk ploxier in de jongeren op een In d<™ schnfteltjke vragen aan
luchtig en probleemloos concert als™n.ster Lardmois (landbouw en
dit te traeteren. Ook al vleier hier .visserij.I vraagt de heer Van Ros
en daar een vlekje op te merken, tn sum hop «r°ot de Nederlandse ex-
het algemeen is er vlot. soepel, ten- Port va,n visserüprodukten naar
I slotte zelfs zwierig gemusiceerd metFrankrijk is en informeert hij naar
i een Edo de Waart, die nog dicht bij ^eteid van de Franse regering
I de jeugd staat en toch al zijn vak zo in dit verband. Het kamerlid ver-
terdege verstaat, al« stimulerend zoekt minister Lardinois contact op
mentor. te nemen met de Franse regering
j Tot tweemaal toe heeft een enthou- om haar aansprakelijk te stellen
siaste gestemde, goed bezette zaal I voor de ontstane schade.
Korps met een rijke historie
De harmonievereniging ..Benvenuto" in Voorschoten is 70
jaar oud en gaat verjongd het 71ste jaar in. Het ging de laatste
jaren niet goed met de harmonie. Het waren in dit geval niet de
financiën, die de muziek uit de harmonie haalden, maar de
sterke vergrijzing van de leden, waardoor het korps jaarlijks
inkromp. Met de komst van de nieuwe dirigent, de Voorschote
naar J. Schellevis, eerste trombonist van de Kon. Luchtmacht
kapel. is er nieuw leven geblazen in de 70-jarige harmonie.
Thans zijn negen jeugdleden in opleiding en binnen enige
maanden zullen zij de gelederen versterken.
Senaat aanvaardt
woonwagen wet
(Van onze parlementaire redactie
De Eerste Kamer heeft, gistermid
dag met 43 tegen 12 stemmen de
woonwagenwet aangenomen, die de
gemeenten de plicht oplegt regiona
le kampen in te richten, waar de
trekkende woonwagenbevolking tal
van voorzieningen kan vinden. De
wet legt de reizende woonwagenbe
volking weliswaar geen trekverbod
op, maar beoogt wel deze woonvorm
geleidelijk uit te bannen door het
trekken te onderwerpen aan een ver
gunningsstelsel. Een vergunning
wordt in principe alleen verleend
aan de directe afstem»^ en van
de oude woonwagenbevolking.
De Harmonievereniging „Benvenu
to" werd op 23 oktober 1898 opge
richt door de personeelsvereniging
van de „Zilverfabriek". Een toe
passelijke naam: „Benvenuto Cel
lini" was een Italiaanse edelsmid en
componist. De vereniging startte met
32 leden en de directeur van de „Zil
verfabriek". de heer J. M. van Kem
pen, werd beschermheer. Tot 1914
ging alles voortreffelijk. „Benvenuto"
kwam in de hoogste afdeling.
Tijdens de oorlog 1914-T8 leidde de
Harmonie een zeer stil leven, daarna
werd weer snel een hoge muzikale
hoogte bereikt en „Benvenuto" kreeg
zelfs nationale vermaardheid door de
medewerking bij de officiële ont
vangst van de legendarische Paul
Krugcr. De concerten in de jaren 20
tot 30. gehouden in het Benvenuto-
park achter de Zilverfabriek, bete-
Ook na 1930 vlotte het niet meer zo
best. Het kwam zelfs zover dat er
geen dirigent meer betaald kon wor
den. In 1937 werd dan ook besloten de
Harmonie los te maken van de perso
neelsvereniging van de Zilverfabriek,
waardoor iedere Voorschotenaar lid
kon worden. Dit bleek een zeer goed
besluit, want de Harmonie groeide In
ledental en belangrijkheid. De Twee
de Wereldoorlog zorgde weer voor
een teruggang en het bleef sukkelen
tot 1950. In dat jaar brachten muziek
liefhebbers de Harmonie weer tot
bloei. Het instrumentarium en de uni
formen konden vernieuwd worden.
Tot 1963 ging alles goed. maar de te
levisie werd ditmaal de grote concur
rent
Vorig jaar nodigde het gemeente
bestuur de beide harmonieverenigin
gen „Benvenuto" en „Laurentius"
uit voor een bespreking om eventueel
te komen tot een fusie. De tijd bleek
hiervoor echter nog niet rijp.
Onder moeilijke omstandigheden is
„Benvenuto" daarna begonnen aan
een ledenwerfactie. Een Harmonie,
die speelt tijdens festiviteiten, krijgt
vanzelf een bepaalde goodwill. Een
Harmonie, waarvan de doorzetters
wel blijven repeteren, maar verder
niet naar buiten optreedt, geen deel
neemt aan concoursen en jaarlijkse
festiviteiten, die heeft het moeilijk
belangstelling te wekken bij de jeugd.
,3envenuto" mikt nu op de jeugd
en is gelukkig met 9 jeugdledeh, die
binnen enige maanden volwaardige
korpsleden kunnen zijn. De Harmonie
gaat zich niet alleen verjongen door
de leden, maar ook door de uitvoe
ring van de muziek. Met een lid van
de Kon. Luchtmacht Kapel, gelukt
dit allemaal wonderwel. Het aantal
leden is thansgestegen tot 45. Net
groot genoeg om weer goed te begin
nen, maar nog te klein om steeds
voor de muzikale begeleiding zorg te
dragen bij de plaatselijke festivitei
ten.
Zaterdag 2 maart geeft „Benvenu
to" voor het eerst in de verjongde sa
menstelling een concert en toont
daarmee, na oorlogen en slechte fi
nanciële situaties te boven gekomen
1*»jü. ook de strijd tegen de tele
visie in eigen voordeel te kunnen
beslissen.