Nederlandse volk houdt au musicals" kruiswoordraadsel Kom er ACHT-er IC.R.V.'s rasmuziekman larry de Groot: DUITS RECHTSGELEERDE POPULAIR CHANSONNIER Valentijndag L 4 [EBDAO 10 FEBRUARI 1068 LX).EXTRA 8 at met Harry de Groot, de grote lichte-muziek-man van de NCRV en binnen vijf uten zal het woord musical vallen. Want aan de musicals heeft deze rasmuzikant hart verpand en hij is ook degene, die samen met Willy van Hemert de musical- itie bij de NCRV in het leven heeft geroepen. maal aan de praat over dit onderwerp, roept hij al gauw uit: „We gaan tóch weer naar de oude tijd van vóór het toneel zoals wij dat nu kennen: naar"de tijd van en dans. Want wat dat betreft is de musical niets nieuws". cal is in. volgens Harry de Groot. Het Ne- ndse publiek houdt van deze gezongen to- orm. „Het is alleen jammer dat onze to- cholen de musical zo verwaarlozen: acteurs •leiding- zouden meer muziekles moeten heb- zelfs balletlessen. Het muzikale gevoel wordt toneelscholen niet ontwikkeld vandaar zo geklaagd wordt over acteurs in musi- Houdt het Nederlandse publiek nu echt wel zoveel van musicals? „Heerlijk duurt het langst" en „Anatevka" zijn dan wel grote successen, maar „Oliver" bijvoorbeeld was binnen de kortst moge lijke tijd van de planken verdwenen. „Ons volk houdt volgens mij van fleurigheid, vrolijkheid en is sterk geporteerd voor romantiek. Maar het moet ook iets kunnen herkennen. In „Heerlijk" is het de eigen buurman, in „Anatev ka" het joodse element in onze bevolking. Bij „My fair lady" ligt het weer anders. „Pygma lion" van Shaw wordt hier sinds jaar en dag op het toneel gespeeld. Oliver was een bij de mees ten onbekend verhaal; wij zijn hier niet, zoals de Engelsen, opgegroeid met Dickens. En vanwege het gemis aan herkenning is Oliver gevallen". „Ik vind het altijd weer jammer, dat wij zoveel op de buitenlandse musicals moeten terugvallen. Al laat je een buitenlands werk nog zo perfect vertalen en aanpassen aan Nederlandse situaties, helemaal geschreven op de aard van het Neder landse volk zal een vertaald werk nooit worden. Wat dat betreft ben ik een aards-chauvinist en ik vind het ontzettend jammer dat er tot nu toe nog nooit een echt grote puur Nederlandse musical- produktie van de grond is gekomen. Dan bedoel ik er een met groot orkest, met een enorm ballet, met een geweldig koor en met de allerbeste so listen. Ik ben ervan overtuigd, dat wij hier een geweldige Nederlandse musical met compleet Nederlandse krachten op de planken kunnen zet ten. Ik spreek uit ervaring: Vadertje Langbeen bijvoorbeeld was ook mogelijk, en dat terwijl het een haast ondoenlijke zaak is om Hij is doctor in de rechtsweten schappen en wetenschappelijk me dewerker aan een universiteit daarnaast is hij echter thans de be kendste en populairste chansonnier van de Duitse Bondsrepubliek: Franz Josef Degenhardt. Hij is gehuwd en vader van drie kinderen. Misschien zijn daarom zijn liederen niet agres sief, maar eerder melancholiek. Mis schien echter verstaat hij het daar om ook bijzonder goed zijn tijdgeno ten een spiegel voor te houden, waarin zij hun kleine zwakten en grote fouten duidelijk zien. Niet alleen in zijn uiterlijke ver schijning lijkt de 36-jarige zanger op zijn voorbeeld, de Fransman George Brassens. Uit zijn ogen en liederen spreekt dezelfde droefheid en in deze ogen en liederen komt ook de smartelijke wetenschap tot uitdrukking, slechts weinig aan deze wereld vol fouten te kunnen veran deren. Degenhardts liederen zijn meest gezongen verhalen, zijn een mengsel van sentimentaliteit en iro nie, groteske en realisme. „Zij zullen niet attaqueren, niet choqueren soms misschien prikkelen Hij zelf noemt ze Bankel-songs (Bankel- scinger waren vroeger reizende ar tiesten, die staande op een bank griezelballades zongen), omdat ik in de liederen de voor de Bankel- sang karakteristieke mengeling van „huivering" en „parodie" tracht verder te mixen, tot de „melan cholie van onze tijd ontstaat, zoals deze muzikaal soms in de moderne jazz geboden wordt". Degenhardts kracht: zijn teksten kloppen tot in alle details, zijn afge schoten pijlen raken, ook al is het dan zacht, het hart, omdat hij een uitstekend beschouwer is. Tot zijn bekendste songs behoren ,JDeutscher Sonntag" de toehoorder krijgt het koud van de kleinburgerlijke gezel ligheid en „Schmuddelkinder", het lied van het brave kind, dat met de door hem benijde „Schmuddel kinder" (Smoezelige kinderen) niet spelen en niet spreken mag. In een ander chanson zoekt de jonge jurist laar 'n „Beloofd Land", dat noch hij, noch anderen ooit zullen bereiken. Daarom wil hij slechts trachten de mensen rondom hem door zijn lie deren tot wat naastenliefde en vriendelijkheid te verleiden. teurs voor een enkele t.v.-produktie vrij te kun nen maken. Maar kun je de juiste mensen voor een jaar engageren, dan zijn ze er wèl". Het geld is er Zou een dergelijk project ook financieel te verwe zenlijken zijn? „Natuurlijk. Er is echt geld voor. Wat denkt u van de kosten van Anatevka of, om eens iets anders te noemen, van een Sleeswijk-re- vue?" Paul Keizer, de grote man achter „Heerlijk duurt het langst" en „Anatevka", zou wellicht best geïnteresseerd kunnen worden in een dergelijk project. Hij heeft op dit terrein immers al veel baanbrekend werk verricht. Heeft Harry de Groot met hem ooit hierover contact gehad? „Nee, ik heb nooit met hem gesproken. Ik heb bovendien een handicap: iedereen denkt van mij dat ik in vaste dienst ben bij de NCRV. En dan zeggen ze: die jongen moggn we niet vragen, die heeft geen tijd en geen mogelijkheid. Maar ik zit niet in vast dienstverband: ik ben free-lance. Ik zou het ook ten opzichte van de NCRV leuk vin den als ik buiten NCRV-verband iets met musi cal zou kunnen gaan doen. Het zou een erkenning zijn voor hetgeen de NCRV in de loop der jaren op dit terrein heeft mogelijk gemaakt". Songfestival anders Voor het eerst sinds lange tijd zal Harry de Groot geen deel uitmaken van de Nederlandse jury van het songfestival. Waarom? „Ik ga deze keer zelf een liedje insturen". Helemaal gelukkig met de manier waarop dit jaar dit festival weer georga niseerd gaat worden, is hij niet. „Vorig jaar gingen we de goede kant op: een in de belangstelling staande ster, die alle liedjes Veertien februari is het Valentijndag, een feest dag die aan de meeste Nederlanders tot dusver voorbij is gegaan. Men vraagt zich af waarom het feest van Sint- Valenten in tegenstelling tot de Angelsaksische landen, hier te lande nooit heeft aangeslagen. Voor degenen, die het nog niet we ten: op Sint- Valentijn is het de gewoonte familie leden, verloofden, intieme vrienden en kennissen op een aardige wijze te verrassen met versna peringen. bloemen en andere presentjes. Het is de dag gewijd aan de vriendschap en wij kunnen allen juist dón onze goede bedoelingen jegens an deren tonen door ons hart te laten spreken. „Wees Valentijn voor elkaar", met deze slagzin zijn di verse branches en groeperingen uit de detailhan del van plan Valentijndag bij ons een grotere bekendheid te geven. De verwachting lijkt gerecht vaardigd dat het initiatief een goede kans van slagen heeft. Er is een speciaal Valentijn-comi- té in het leven geroepen, dat zich ten doel stelt de dag van de vriendschap tot een jaarlijks te rugkerende gebeurtenis te maken. Over de oor sprong van het feest valt niets met zekerheid te zeggen. Wèl weten we echter dat er in de derde eeuw een priester Valentijn leefde, die de marteldood stierf, heilig werd verklaard en de naamgever van het feest werd. Men neemt ook aan dat het feest de oude Germaanse lente viering tot oorsprong heeft. Hoe het ook zijn mag, het is een aardig feest, want „lief zijn voor elkaar" is een bijzonder aantrekkelijke leu ze, ook al hebben onze hippies daar een beetje de klad in gebracht. zong. Nu zitten we weer met zo'n hele verzame ling artiesten, met als onvermijdelijk gevolg weer die onderlinge competitie. Ik zou dit hele song festival anders georganiseerd willen zien. Als ik het voor het zeggen had. zou ik het zó doen. Ik zou een grote ster uitkiezen, bijvoorbeeld Corry Brokken of een jongen zoals Marco Bakker. Dan zou ik een paar mensen die bewezen hebben in ternationaal mee te kunnen opdracht geven tot het schrijven van enkele liedjes. Ik zou die éne ster twee maanden onder con tract nemen en er een regisseur bijhalen, een goede musicus (natuurlijk in dit geval Dolf van der Linden). Dan zou ik vijf arrangeurs in com petitie laten werken. Moet je zien wat dan de re sultaten zijn! Het merkwaardige is iedere keer weer, dat met zo'n songfestival ineens op het Nederlandse publiek geschreven wordt, terwijl we muzikaal gezien anders toch zo cosmopolitisch zyn. We vergeten mijns Inziens al te vaak dat we in het buitenland met zo'n festival ons visitekaartje afgeven en dat is helaas, zo leert ons de ervaring, niet ons beste. Want grote artiesten willen zelden meedoen, bang als ze zijn om als alles niet naar wens ver loopt in Nederland minder vleiende bewoordingen te horen van het publiek dat maar wat zegt en van de critici die vaak kritiek leveren die kant noch wal raakt. Mij kan niets gebeuren „Wat meedoet zijn de jonge, pas opkomende ar tiesten die denken: mij kan niets gebeuren, ik doe in ieder geval Internationale ervaring en re laties op. Als je aan een dergelijk festival mee doet en Je komt niet met het beste wat je als land artistiek bezit, dan schaadt zoiets de naam van de gehele Nederlandse muziekwereld en van onze artiesten. De KNVB haalt het toch ook niet in z^n hoofd om bij een titel wedstrijd van voetbal een derdeklasserclub te sturen? Dan zou ieder een op zijn achterste benen staan. Maar op zang- terrein is dat blijkbaar wèl mogelijk. Het is toch warempel tijd, dat daar nu eens verandering in komt". stee: U I0RIZONTAAL °P de aarde betrekk. hebbende 3'boosaardig scheut, loot zowel als 'klasse ijverig insekt Putemmer 17. persoonlijk voornaamwoord 19. knaagdier 21. Turks bevelhebber 22. niet gesloten 23. spelleiding 25. mogelijkheid 26. nakroost 28. sprookjeswezen 30. getekend 31. Israëliet, Arabier 33. vlakke, banale 34. huid 35. Insekt 36. jeugdig iemand 40. kloosterling 44. uur 45. wig 47. gemeente op de Veluwe 48. vochtigheid in de lucht 49. vrucht 50. toestand van de dampkring 51. meisjesnaam 54. recht stuk van een rivier 55. lid van de jezuïetenorde 56. grote hoop, hoeveelheid 58. slaginstrument 61. spil 62. uitgave 64. deel van een ei 66. meubelstuk 67. oude munt. vroeger in Ned. ge westen gebruikelijk. VERTICAAL 1. Amsterdams Peil 2. deel van het lichaam 3. bergruimte in een schip 4. aanwijzend voornaamwoord 5. niet meegaande, onvriendelijk praal, pracht lichaamsdeel verhittingsplaats ijzerhoudende grond krachtseenheid degene naast wie men zijn bed heeft zegelring, titelvignet water- of moeraslinze afgesloten stand woord met scherpomlijnde bete kenis kant van een stroom Nederlands dichter voorzetsel ongeveer discipel van Jezus bepaalde kleur voorste deel het -zijn: er genoeg van hebben naar beneden volmaakt getrouw ter kerk gaande korzelig tuingereedschap verbod, verwerping taaie lekkernij ijzeren mondstuk meisjesnaam zie 57 verticaal culpa: door mijn schuld geestelijke lengtemaat. OPLOSSING VAN VORIGE OPGAVE De eerste prijs van f 5 werd toe gekend aan de heer J. Brosse, Lage Rijndijk 12A te Leiden, de twee prijzen van f 2,50 aan mevr. Huyts, Tulpenstraat 4 te Sassenheim en aan mevr. H. Reuter-Pals, Talma- straat 24 te Katwijk aan Zee. De prijzen worden de winnaars onder het motto „Kruiswoordraadsel" dienen voor woensdag as. te 9 uur vm. in het bezit te zijn van de redactie, Witte Singel 1 te Leiden. Onder de goe de oplossingen stellen wij een eer ste prijs van f5.en twee prijzen van f 2.50 beschikbaar waarnaar alleen abonnees kunnen mededin gen. MAvY Kunt u de acht afwijkingen ln de belde bovenstaande tekeningen vinden? De juiste oplossing vindt u elders ln dit nummer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 19