NOTITIES ACHTERAF Kinderen houden van bomen TAPIJT rJ Peulvruchten- winterkost I ZATERDAG 10 FEBRUARI 1968 L.D.EXTRA 1 De internationale modepers mag dan niet zo erg enthousiast zijn over de „Bon- ny and Clyde"-lijn voor deze zomer, in Saint-Germain des Prés is men dat wel. De sfeervolle boutiques aan de linkeroever hangen vol met spencer-ensembles, coltruien, broekrokken en wat ouderwets aan doende gesmokte organza jurkjes. De favoriete kleuren zijn, evenals bij de grote modehuizen, marineblauw, wit, grijs en rood. Prince de Galles en krijtstreepjes winnen het met glans van de mille fleurs die vorig jaar nog zo populair wa ren. De meest bezochte boutique aan de Rive Gauche is op het ogenblik die van Yves Saint- Laurent aan de Rue de Tournon, waar de jurk jes op zo'n 300 franken komen. Yves ontwierp een reeks van Brabants-bonte zomerjurken met vlindermouwen, creaties die typerend zijn voor de nieuwe Parijse modelijn. In dezelfde straat, een paar huizen verder, hangt het modewinkel tje „Mic-Mac" van Brigitte Bardot vol met rode overgooiers en baretten. Bij La Gaininerie en Busstop aan de Boulevard St.-Germain zijn een soort Griekse jackjes, rood met gouddraad ge borduurd. Spencers zijn op het ogenblik de best sellers. i Als het aan de Parijse boutiques ligt mag u deze zomer al uw kettingen tegelijk om. Het moe ten wel lange zijn en het liefst van kralen in zoveel mogelijk verschillende kleuren. En om er nog bon ter uit te zien, moet u zoveel mogelijk plastic armbanden en aan elke vinger minstens een paar goudmetalen ringen dragen. De nylons zijn voor deze zomer in alle kleuren die u maar wilt te koop, maar de boutiques voelen net als de couturiers meer voor simpele witte kniekousen. Parijs begint weer tot rust te komen en we hebben dus alle tijd voor een korte terugblik. CHANEL De grand old lady van de Parijse haute couture zat ondanks haar ruim 80 jaren in een wit man telpakje op de trap om daar de show van haar nieuwe collectie beter te kunnen zien. Dat was in haar modehuis aan de Rue Cambon, omdat de Amerikaanse televisie er een comple- Links de meester aan het werk en rechts een schets van de meester: Paco Rabanne. Op de tekening een van zijn belangrijkste nieuwtjes, de spijker jurk. is doe r iniscb De wintertijd is de tijd van erwten, bonen, kapucijners en linzen, alle maal rijk aan bouwstoffen: eiwitten, ijzerzouten en aan beschermende stoffen: o.a. vitamine BI en vitamine B2. Helaas bevatten peulvruchten weinig vitamine C en daarom moet een peulvruchtenmaal altijd worden aangevuld met groente of fruit. Een groentesla van rauwe witlof, gekookte bietjes en appel, aangemend met sour cream of Bulgaarse yoghurt zal een gezonde en smakelijke aanvulling zijn. Risotto Franse witte bonenschotel Fruit 1 gesnipperde ui met 1 teentje knoflook en 250 g blokjes mager rookspek samen tot de ui goudgeel is Maak een gebonden sausje van 2 le pels boter, 3 lepels bloem. 2 dl bouillon (van bouillontablet) en 2 dl. melk. Voeg het spek-ui- mengsel hierbij en roer er tenslotte de inhoud ;en grote pot of literblik witte bonen door. Maak op smaak met zout, peper en veel fijnge sneden peterselie. (W) ETE NS WAARD Russische kwarkvla door een potje kwark (250 g) 2 lepels bas- fj terdsuiker en 3 lepels in rum geweekte rozynen. Roer zolang tot een mooie glanzende massa is ontstaan. Klop 1/8 liter slagroom styf en spatel dit tenslotte door het kwarkmengsel. Doe de mas sa in een schaal over. Laat de vla goed koud wor den en bestrooi de bovenkant met gehakte noten. Weense vla suprème Roer 250 gram magere kwark met een halve li ter vanillevla en met het sap van een halve i >n en 2 lepels basterdsuiker glanzend. Week lange vingers in melk, vermengd met een beet le rum. Verdun vier lepels rode jam met 2 lepels l^lk en 2 lepels rum. Leg onderin een glazen schaal een laag geweekte lange vingers. Strijk hier de helft van de jam overheen, schenk hier ver bolgens de kwark-vanillevla op. Leg hier wat ge sneden perziken uit blik op en dek deze met een Jaag geweekte lange vingers af. Bestrijk de boven kant met de rest van de jam en garneer tenslotte met gespoten slagroom. Fruit een gesnipperde ui goudgeel in 2 lepels bo ter. Voeg 250 gram mager rundergehakt toe en 2 kopjes ongewassen rijst. Bak alles even door, tot de rijst witte puntjes krijgt, en voeg daarna ineens drie kopjes water met 1 bouillontablet toe Kook de ryst in 20 minuten gaar en droog. Roer daarna 100 gram geraspte oude kaas met peper, zout, paprikapoeder en aromat door de risotto. Doe alles over in een beboterde vuurvaste schaal en bestrooi de bovenkant met geraspte kaas. Plaats de schotel in een voorverwarmde oven ge durende ongeveer 20 minuten. Serveer er sla by. Kom er ACHT-er 1. bril van weerman 2. Haar minder 3. Vin van visje 4. Zak in colbert 5. Potlood 6. Studio 4 Is studio 1 geworden 7. Microfoon 8. Wolk te studio van had gemaakt. Coco Chanel vindt dat het tyd wordt om de Amerikanen te laten zien hoe het nu in een modehuis toegaat. Haar creaties verschilden niet veel met die welke zij al voor de oorlog lanceerde. Dezelfde klassieke mantelpakjes met de rokken tot iets over de knie en de jasjes nu by wijze van variatie met ge haakte, voornameiyk marineblauwe biesjes gegar neerd, Chanel is nog steeds Chanel en is ook van plan om dat te bhjven, want op het huweiyksaanzoek van de Engelse hertog van Westminster ant woordde ze onlangs: „er eyn altyd hertoginnen van Westminster geweest en die zullen er ook nog wel komen, maar er is maar één Coco Cha nel". zyn kaki-jassen en koppelriemen een soort Gesta- po-mode wilde lanceren, zaten er niet ver naast, want de Parijse couturier, die zyn vrye dagen bij voorkeur aan de Egeïsche Zee doorbrengt, ont hulde later dat hy zijn collectie door het Griekse militaire bewind en de uniformen van de Griekse veiligheidspolitie heeft laten inspireren. ST. LAURENT UNGARO Ungaro presenteerde een collectie geknipt voor meisjes van 15 of 16, waarbij de rokken uiterst mini zyn. Lentemantels zyn gestreept als markie zen in roze, groen en geel. Ungaro's mannequins dragen maskers ontleend aan de oudheid. Een pak van goudlamé wordt met zo'n masker gedragen, terwyi als het jasje wordt uitgetrokken ook de beha van goudlamé biykt te zijn. Yves Saint Laurent opende de tweede Parijse modeweek met een flirtation met de maxi-mode, maar maakt u zich niet ongerust, het wordt geen serieuze zaak, vertelde hij na afloop van de pre mière. Saint Laurent, de veelbelovende 31-jarige couturier, liet in zyn met winterjasmijn versierde modehuis aan de Rue Spontini een tiental tot over de kuit reikende mantels zien, gecombineerd met lange, wyd uitlopende matrozenpantalons. Veel schokkender waren Saint Laurents cock tailensembles. Charmante mannequins baarden opzien, toen zy in bermuda's met totaal door zichtige georgette-blouses de salons binnenkwa men. Actrice Catharine Deneuve, die als eregaste de show bywoonde, zorgde voor een bemoedigend applaus en na afloop van de première vertelde zy. dat ze ogenblikkelyk een dergelijk pikant exemplaar zou bestellen. Paco Rabanne, die in plaats van naald en draad de soldeerbout hanteert, viel een geestdriftige ontvangst te beurt. Rabanne gebruikt dit jaar een synthetische stof op papierbasds. Dit materiaal kreukt niet, ziet er uit en voelt aan als zyden orèpe en hoeft niet te worden omgezoomd omdat het niet rafelt. Leer speelt een grote rol, vaak met franje. Le ren hoofdbanden doen aan die van indianen den ken. Tot halverwege de kuit reikende laarzen zijn gemaakt van stroken leer met splitten over de he le lengte. Gouden en aluminium plaatjes worden gebruik® voor een soort maliënkolder®. LAROCHE Guy Laroche presenteerde een collectie die be heerst wordt door tunieken in alle vormen voor alle uren van de dag. Als sportieve dracht worden kniebroeken met omslagen gelanceerd, die tot de rand van de laars reiken. Dit idee werd het eerst getoond by de heren, die de mannequins begeleidden. Deze broeken zyn uitgevoerd in lichte kleuren en spor tieve wollen stoffen. Show-bezoeksters, die dachten, dat Laroche met Een detail van de soldatenmode roche. Van Jacques Heim deze strandpyjama van gouden ringen, gedragen over een vlees kleurig badpak. Mevrouw Kennedy moet het weer goed maken Mevrouw Kennedy is naar ParUs gekomen om er een paar modeshows te zien. Voor de couturier» in de Frans® hoofdstad is dat een belangrijk eve nement. Toen zy nog in het Witte Huls presi deerde, had zy een sterke invloed op de mode. Zy wordt beschouwd als de ideale figuur, die de wat verkoelde betrekkingen tussen de Parijse cou turiers en de Amerikaanse inkopers zou kunnen verbeteren. Er zyn behalve by Yves Saint Lau rent, Courrèges en Ungaro slechte zaken gedaan. Dat kwam niet alleen omdat veel inkopers ui* New York uit protest tegen president De Gaulle thuis waren gebleven, maar ook omdat de coutu riers hun boutique- en warenhuisvertegenwoordi gers, die wel naar Parijs waren gereisd, bitter weinig keus boden. Men schat dat over het geheel genomen de in komsten van de Parijse couturiers met 20 pro cent ®Un gedaald, wat de Franse schatkist op een vermindering van ruim achtmiljoen franken aan deviezen zou komen te staan. bomen een zekere verering gekoesterd. Dik wijls ook vergeleken ze bomen met zichzelf. Een kerel als een boomgold als een compli ment. Een krasse oude heer werd vergele ken met een honderdjarige eik, 'n mooie vrouw met een berk, een besje met een knot wilg. De kinderen echter worden daarbij bui ten beschouwing gelaten. Toch bestaat er tussen kinderen en bomen een band die niet over het hoofd kan ivor- den gezien. Ze bewonderen elkaar niet; ze zijn vrienden. Ze spelen samen, ze delen een ge heim, ze omhelzen elkaar. Een kind in of om een boom te zien spelen vervult ons met een gevoel van harmonie en vreugde; een gevoel dat ons totaal ontbreekt wanneer we datzelf de kind met een lantaarnpaal bezig zien. Kinderen vereren bomen niet. Zij zijn .el- kaars gelijke. Een bos is een vlakte met hon- Vroeger. toen de zoons nog klein waren, woonden we 's zomers in een bos. Dat was voor hen een ongelofelijk geluk, want ze ademden frisse lucht, hinderden het verkeer niet en konden zich uitleven. Tenminste, zo zagen wij, de ouders dat. De jongens beke ken het zelf anders. De frisse lucht, de veilig heid van 't speelterrein namen ze als toegift wat hen 't meeste bezighield 7oas de per soonlijkheid van de diverse bomen. Elke boom met wie zij vriendschap sloten kreeg een naam. In het zomerhuisje, 's avonds in bed, lagen ze de deugden van hun vrien den op te sommen en te vergelijken. Ze ken den een Klimboom, die hun hielp bij de bo dybuilding. En een Chocoladeboom, waarin ze zich verstopten wanneer ze iets te snoepen hadden. De Torenboom heette zo omdat ze in zijn top de kerktorens van het dorp en MOEDERLIJKE ADVERTENTIE OVERPEINZING de verderop gelegen stad konden zien. Ze be weerden doodernstig dat het bos een Spre kende Hazelaar rijk was, die verhalen kon vertellen, en ze kenden de Springberk, de derden speelkameraden en enkele favorieten. Knorrende Eik en de Konijnenboom, com pleet met hol. Toen de Knorrende Eik na een kiuade winter ten gronde ging en ver wijderd werd, waren ze zeer verdrietig. „Hij was onze vriendklaagden ze. Nu ze groot en onverschillig zijn geworden, opgaan in hobby's, schoolwerkmuziek, pra ten ze niet meer over bomeji.' Beuken, eiken of dennen zijn gereduceerd tot stoffering van het landschap, tot de grote meubelen in de huiskamer van moeder natuur. Marian echter. Marian is nog genoeg kind om een persoon lijke relatie tot bomen te onderhouden. De bomen in het veld kent zij bij name niet de biologische naam, doch de titel die zij hen zelf heeft verleend. De mid-Europese wouden die zij in de vakantie doorkruist, worden voor haar pas interessant wanneer de paden in de ivildernis verloren gaan en ze van boom tot boom moet klauteren op weg naar de top van de heuvel. Daarbij bekijkt ze de grootste en mooiste woudreuzen met een blik alsof ze een Door alle eeuwen heen hebben mensen voor vreemd kind ontmoet en zich afvraagt: Wie is dat? Zou het een vriendje kunnen wor den?" Wanneer zij meent dat niemand haar ziet, praat ze soms tegen een stam, aait een tak, kietelt 'n schors, vertelt iets over haarzelf hopend geaccepteerd te worden. Hetzelfde heb ik ook andere kinderen zien doen. En toen vroeg ik mij ongerust af: be seffen wij volwassenen wel, hoezeer bomen en kinderen op elkaar gesteld zijn? Waarom verbieden we onze kroost zo dikwijls als ze met bomen willen spelen, in bomen willen klimmen, zich met bomen willen inlaten? We bouwen prachtige pakhuizen voor men sen-met-kinderen, en vergeten de bomen. We denken onze plicht te hebben gedaan met de aanleg van een grasveldje, maar gras is geen vriend, gras is plaveisel. Bomen heeft de jeugd nodig. Om ertegen te praten, om erin te klimmen, om erin weg te kruipen, om er vriendschap mee te sluiten. We rooien maar. En als we ergens bomen hébben, zeg gen toe: verboden toegang voor kinderen. ..Zonder er werkelijk over na te denken ne men we plompverloren aan dat ze elkaar zul len beschadigen. Terwijl ive dagelijks kunnen zien dat ze elkaar gelukkig maken." THE A BECKMAlf ADVERTENTIE In veel kwaliteiten, veel kleuren Van vreemd voordelig tot net niet duur. Legloon f 15,— per kamer. AFD. WONINGINRICHTING Herenstraat 77 - Tel. 24502

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 17