Jodge Nederlandse Kunst' Wenen op zoek naar 'n nieuwe Operadirecteur HET NIEUWE BOEKHUIS =Sw;r7om doet u •a-niet vaker? het dat1 Overzicht modernste stromingen Verjonging repertoire nog noodzakelijker Veelzijdige collectie De Lakenhal" 1 in in HFV piano's orgels hifi mossel+ versteege 1 VRIJDAG 9 FEBRUARI 1968 LEIDSCH DAGBLAD 'i Echtheid van 17 beroemde schilderijen aangevochten De vereniging van kunsthandelaars van Amerika heeft de echtheid aangevochten van 17 schilderijen in het Bass-museum te Miami, die deel uitmaken van een verzameling, waarvan de waarde door de schenker wordt geschat op 7.5 miljoen dollar. De vereniging heeft voorts kritiek eli uitgeoefend op de gemeenteraad van Miami Beach wegens wat zij „een cJ, schokkend voorbeeld van gemis aan gemeentelijk verantwoordelij kheids- M gevoel" noemt, aangezien de raad pogingen om een deskundig oordeel ggi over de betwiste schilderijen te ver- krijgen. heeft afgewezen. In de verklaring van de vereniging wordt gezegd, dat de echtheid van elf van de belangrijkste doeken van Bass-verzameling „ernstig kan worden betwijfeld" en dat zes an dere „zorgvuldig dienen te worden inderzocht". „Tot de werken die moeten wor- rjt den onderzocht behoren schilderijen n ^toegeschreven aan Vermeer, Rem- irandt, Hals, Botticelli, Goya, Ru- i, El Greco, Gainsborough en Van h", zei de ondervoorzitter van de vereniging Ralph F. Colin. Tot i toe i de zaak van de ver- •nlging waaraan de meeste publici- Hafaeit is gegeven de in april van het vorige jaar door haar geuite beschul- >ede|diging dat voor een waarde van meer miljoen dollar aan schilde- 15 rijen behorende tot de verzameling de oliemagnaat Algur Meadows te Dallas, uit vervalsingen bestaat. ADVERTENTIE Weer gevechten aan de Jordaan Israëliërs en Jordaniërs hebben el kaar gisteren in het gebied van de lordaan opnieuw beschoten. Bij het icident kwamen drie Israëlische sol- laten om het leven en raakte drie 'ond. Aan Jordaanse autoriteiten lün onder de dodelijke slachtoffers burgers. De Israëliërs verklaarden dat de jordaniërs begonnen waren met het bieten. Het zes uur durende duel peelde zich af ten noorden van de amia-brug, dertig kilometer ten lorden van Jericho. Bij een vuur gevecht bij de voormalige Allenby- ^Tirug werden zeven Israëlische solda- gewond. Dit vuurgevecht duur- 4e 35 minuten. De schenker van de n werken In John Bass, suikermagnaat. Opdrachten aan componisten Minister Klompé (CRM) heeft aan een aantal Nederlandse componisten de volgende opdrachten verleend: een of enkele composities voor elek tronisch orgel aan Jurriaan Andries- sen te Wassenaar; een werk voor fanfare-orkest aan Jo van den Boo- ren te 's-Hertogenbosch; een stuk voor uitgebreid slagwerk met enige blaasinstrumenten en eventueel en kele strijkers, geschikt om te dienen als basis voor een choreografie aan Rudolf Escher te Amsterdam; een stuk voor 3 of 4 koperblazers aan John Johannes te Hoogeveen; een concertant werk voor blaaskwintet met orkest aan Otto Ketting te 's-Gravenhage; een fagotconcert aan Piet Ketting te Rotterdam. Solo-tournee >an Griekse actrice Tussen 20 maart en 5 april zal de Griekse actrice Aspasia Papathanassiou. die op het ogenblik in Londen verblijft, een solo-tournee door ons land maken. Zij heeft een programma sa mengesteld onder de titel „Griekse vrouwengestalten", met hoogtepunten uit Elektra en Antigone van Sofocles en poëzie van de hedendaagse Griekse dichter Jannis Ritsos. De in het Nieuw-Grieks voor te dragen tragedie-fragmenten zullen zodanig worden ingeleid en toegelicht, dat een duidelij ke indruk van de genoemde stukken ontstaat. Erik Vos zal voor het programma in Nederland regie-adviezen geven. Op 20 en 21 maart vinden in de aula van het Kon. Instituut voor de Tropen in Amsterdam, in samenwer king met. de Anne Prank Stichting de eerste voorstellingen plaats. Op hore brengen en voorts impr 30 maart een in Diligentia in Der. j op thema's die door het publiek Haag:. j den opgegeven. ADVERTENTIE s I r ezefl1S zo interessant' Siamezen. hobby. Dat maakt le,. ADVERTENTIE MORGEN BENT U TOCH VRIJ EEN UURTJE RONDKIJKEN IN Breestraat 52 HINKEL POCKETKELDER le etage Wat eeh boeken en boekjes! En prachtige reprodukties! Piet Kee naar Amerika Aanwinst voor het Rijksmuseum Het Calvin College te Grand Ra pids, dat een nieuwe concertzaal rijk is geworden, heeft de Haarlemse i het Rijksmuseum stadsorganist Piet Kee uitgenodigd j aankoop kunnen Dank zy een gift van dr. G. Henle uit Duisburg heeft de directie van Amsterdam door schil- bij de opening het nieuwe chanische orgel (een van de eerste die ooit in Amerika is gebouwd) met een concert in te wijden. De heer Kee zal daartoe vrijdagmiddag 16 februari van Schiphol naar Amerika vertrek- Op de openingsavond op dinsdag 20 februari zal hij er muziek van Bach, Hendrik Andriessen en Alain ten ge- ADVERTENTIE IVOROL: de béste tandpasta derij door Michiel van Musscher (1645-1705), voorstellend de schilder grootmeester Michiel Comans in zijn atelier met zijn derde vrouw Elisa beth van der Mersche. Michiel van Musscher, Rotterdam mer van origine, maakte zijn carriè re in Amsterdam, waar hij in het laatste kwart van de 17de eeuw een der meest gezochte portrettisten is geweest. Behalve patriciërs heeft hij er ook een aantal coollega's gepor tretteerd. Zo onstond in 1669 dit portret van Michiel Comans (gestor ven 1687), die eveneens uit Rotter dam afkomstig was. Een met de pen getekende voor studie voor het schilderij bevindt zich in het Rijksprentenkabinet. Het schilderij is tentoongesteld in de aan winstenzaal van het Rijksmuseum. werk doorgaan. Hiermee is voorlo pig een van de medewerkers van Hilbert belast, maar er is haast bh. Boven zijn stand? tegenwoordig zoveel mengvormen in de moderne stro mingen, dat nauwelijks of in het ge heel niet meer gesproken kan worden van één bepaalde richting. Daarvoor spreekt het ver doorgevoerde indivi dualisme van deze jongeren, die de abstracte kunst tendele alweer vol komen achter zich lieten, te sterk. Zij braken geheel met het traditione le in de kunst en zyn zich bewust van het feit, dat deze tijd een eigen per soonlijke stijl met dikwijls functione le betekenis vereist met alle daaraan verbonden gevaren en risico' Hoe gemakkelijk zou het wellicht jn. voc r .meesters uit vroegere perioden na hun academische opleiding, een voor een een volstrekt eigen voortbrachten (hoewel dat op zich weg gaan, midden in deze tijd staan en zelfs met een profeti- zelf vanzelfsprekend óók een kunst 8che blik in de toekomst schouwen. |is). doch de tijd van nü vereist een Een bijzonder interessante expositie, onder de titel „Jonge Nederlandse kunst", samengesteld door het ministerie van Cul tuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, welke treft door een buitengewone veelzijdigheid, toont de scheppingen van zeven tien jonge kunstenaars onder de 30 jaar, in enkele zalen van het museum „De Lakenhal". Zowel op schilderkundig en gra fisch gebied, alsook op dat van de beeldhouwkunst. Interessant vooral, omdat deze door ons land reizende expositie getuigenis Pierre Schioartz: ..De zeven dwaasheden''. (Foto L.D./Holvast) „eigen" taal en daarvan worden op deze expositie de overvloedige bewij zen geleverd, waarbij het ons voor komt, dat extra-dimensies aan deze scheppingen worden toegevoegd. Een ieder zal vanzelfsprekend op een strikt persoonlijke wijze getrof fen (of „nog" niet getroffen) worden door hetgeen te zien is. Daar is de coolpainter Jam Dibbets met zijn de montabele multiplies of blauw oran je kubussen. Evert Malliangkay met zijn merkwaardige gouaches, die eveneens merkwaardige gouaches, getuigen van een beheerste kleuren- techniek en een fraaie vlakvulling, diens broer Rudolf Maliangkay, met Theo Mooyman (olieverven en et sen), Ben Peters, die zich vooral een begaafd tekenaar betoont, Theo Schuurman (eigenaardig getitelde absurdistische olieverven en tekenin gen), Pierre Schwartz, wiens „Zeven dwaasheden" wij hierbij publiceren, Kees Spermon, van wie wij voor al les diens „Vrouw en hond" (droge naald) noteerden. Auke de Vries met allerlei „Vormen" (etsen), Siet Zuy- derland met bontgekleurde, carnava leske olieverven, P. Abramsen. die we dimensies toevoegt aan zyn bronsplastieken. Theo van Brunschot met zijn gebruik van uiteenlopende steensoorten, Lo van der Linden, wiens ijzerplastieken (Highway!) boeien, Pim van der Maas (singulie re staalcomposities). Theo Niermey- er (ijzerconstructies), Joop van Rys i scharnierende dubbelvormen) Gerard Schoffelen, wiens imposant ..Torso" (graniet), naast sculpturen in brons en polyester indringende aandacht vraagt. Kortom: er wordt hier oneindig veel gepresenteerd, dat bewijs levert van nieuwe mogelijkheden en waar van >edere in de moderne kunst geïn teresseerde kennis dient te nemen. Dat de weg naar discussies ook wijd wordt opengesteld, is vanzelfspre kend. De reacties op het getoonde zullen natuurlijk sterk uiteenlopen, waarbij een ieder voor zichzelf zal moeten uitmaken, wat hem het meest te zeggen heeft. Doch dat ori ginele vondsten, gepaard gaande aan al of niet gerechtvaardigde zucht naar totale vernieuwing h^er hoogtij vieren, wordt onomstotelijk »n 'in veel gevallen met veel sur >ewe- H. (Van onze Weense correspondent) Wanneer het Oostenrijkse ministerie van Onderwijs en Kunst niet spoedig maatregelen neemt, zal de Weense Opera binnen korte tijd niet meer op de lijst staan van de eerste en beste opera's, dus niet meer naast de Scale, de opera van Londen of de M.E.T. Ze zal dan in Europa een plaatsje moeten zoeken onder een twaalftal opera's die 't niet kwaad doen, maar die toch niet uitmunten door de allerhoogste kwaliteit. Aan dit feit valt niet te tornen, het is een bittere teleurstelling na de grote traditie van deze instelling, waar o.a. Mahler, Richard Strauss, Karl Böhm en Von Karajan als directeur zijn opge treden. Weense aanbod afslaan, omdat zowel Klopjacht op Hilbert 'de XT"™'"1 als ook de bureer« IJ -T van Hamburg geen afstand van hem De crisis in de kwaliteit is in de "'"XX'X'J"'" "U 1?"^° afgelopen twee jaar steeds duideHi- kanaida^mÜ 7ZZT ker geworden. Een deel van de mu- ziek-critici heeft deze ontwikkeling toegeschreven aan Egon Hilbert die negen jaar lang directeur van de Opera is geweest. Men kan zelfs zeg gen dat deze critici hem tot het slachtoffer hebben gemaakt van een systematische klopjacht. Terwijl ze wisten dat zijn gezondheid slecht was, stelden zij toch telkens de eis dat hij moest aftreden. Om deze eis meer kracht bij te zetten, werd zelfs züjn privé-leven erbij gehaald. Tenslotte diende hij zijn ontslag in en twee dagen later stierf hy aan een hartverlamming. Hij was op weg de Opera, die hy jarenlang had gediend. Nog voordat hij officieel zijn ont slag nam, had het ministerie reeds enkele vooraanstaande personen be naderd met de vraag of zy bereid waren om het werk van Hilbert over te nemen. Het eerste contact werd opgenomen met de bekende Duitse componist Rolf Liebermann die te vens directeur is van de Opera in Hamburg. Liebermann moest het ADVERTENTIE Gerard Schoffelen: „Torso". (Foto L.D./Holvast) Toch is het misschien niet de naamste vraag wie de nieuwe direc teur zal worden, maar wél hoe de verantwoordelijke instanties nu reeds een nieu wplan kunnen ontwerpen voor de toekomst. Het verlies van kwaliteit is te groot en te evident. Misschien zal de structuur geheel veranderd moeten worden. De Opera is het culturele visitekaartje van Oostenrijk, maar voor deze luxe moet de Staat elke dag een half mil joen schilling aan subsidie bijpassen, dat is dus dagelijks f 75.000. Tot nu toe werd deze subsidie niet vermin derd. De nieuwe minister van Finan ciën moet echter bezuinigen en het is niet uitgesloten dat ook de opera hiervan het slachtoffer zal worden. Ook zal men zich met de vraag moeten bezig houden of een zo dure Opera voor een klein land als Oostenrjjk geen al te grote last betekent. Leeft Oostenrijk op dit punt niet boven zyn stand? Afgezien van de vakantiemaanden, wordt er het gehele jaar door onafgebroken elke avond gespeeld. Dat betekent 290 avonden. Misschien kan men ook hier bezuinigen door minder voorstellin gen te geven tijdens het winterse!» zoen wanneer men bijna geen bui tenlanders verwacht, dus van novem ber tot april. iNaar hoger peil Maar afgezien van deze uezuini- gingsmogelijkheden zal de kwaliteit) weer een hoger peil moeten berei ken en dat kan alleen gebeuren wan neer men een beroep doet op de bes te dirigenten, regisseurs, zangeres sen en zangers. Vooral het repertoire zal men moeten herzien. Hilbert heeft zeer zeker prachtige voorstellingen mogelijk gemaakt, maar in de laat ste jaren bleef het repertoire gro tendeels beperkt tot de traditionele werken, ongeveer 24 overal gespeelde en bekende werken. Misschien iis een opfrissing door het opnemen van mo derne opera's noodzakelijk. Daarvoor zal het ministerie eerst een plan moeten ontwerpen en eerst dan zal men naar een nieuwe directeur kun nen gaan zoeken. Dit zal een man moeten zyn die een manager is, maar tevens en wel in de eerste plaats een man van hoge muzikale cul- tuur- Hy behoeft geen dirigent ta zijn, maar wel een man die een feeling heeft voor opera en ballet en die een passie heeft voor dil werk. Vertrouwen nodig O In zjjn beste jaren is Hilbert dat zeker geweest en het is een tra gisch noodlot dat zjjn gezondheids zorg in de laatste twee jaar niet meer de beste was. Nu zijn plaats ter beschikking staat, zal er een op volger dienen te komen, die op de basis van het reeds van tevoren ont worpen nieuwe plan zyn egen ideëen ten uitvoer kan brengen. Hy zal de „markt" moeten kennen, maar ook zijn financiële grenzen. Vooral ook zal hij het vertrouwen moeten genie ten van het ensemble en van de bes te solisten die hy wil aanwerven. Wanneer dit geluk, kan Wenen zjjn oude piaat9 nog handhaven onder de eerste operasteden van de wereld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 13