MEVROUW HEEFT
DE BROEK AAN
Een kinderboek schrijven
HEERLIJKE MODE
VOOR KOUKLEUMEN
Spruitjes nogal duur
Lekker ivarni
MOEDERLIJKE
OVERPEINZING
Nieuiv idee voor
gekleurde lakens
"^JTERDAG IS JANUARI 1968
LD .EXTRA J
(W)ETENS WAARD
Boven: Uit de collectie van Yves St.-
Laurent is dit smoking-ensemble van
zwart alpaga voor dames die de emanci
patie een handje willen helpen. Kanten
stroken aan het hemd en een grote zwart
zijden strik zorgen voor de vrouwelijke
toets.
In ons land worden vrij veel spruitjes gegeten. Zodra het wat kouder
wordt neemt de vraag toe. Spruitjes zijn kleine bladspruiten, die in de
oksels groeien van spruitkool. Van één plant kan men meerdere malen
plukken. De teelt van spruiten is zeer arbeidsintensief. Een gevolg
hiervan is dat de prijs vaak aan de hoge kant ligt. De „Bredase" sprui
ten worden „geschoond" op de markt gebracht, daarom is dit soort nog
duurder.
truitjes au gratin
ak 1 kg spruitjes schoon, was ze zorgvul-
tn kook ze gaar in ongeveer 20 minuten.
van 35 g boter, 35 g bloem en een halve
hete melk een mooie gladde saus. Maak
op smaak met tijm, noot, zout en peper,
de saus door de gekookte spruitjes. Breng
el iver in een vuurvaste, schotel. Bestrooi de
Hinkant royaal met geraspte oude kaas en
deze in een voorverwarmde oven (of onder
prill) even gratineren.
arnalencocktail
1 citroen, 114 dl koffieroom, 1 eetlepel sherry,
peper, 150 g aardappelen, sla, paprika-
ieder.
aai iij de helft van de citroen in vier dunne
aai ;jes. Pers de rest uit en meng het sap door
(^koffieroom. Voeg de sherry, zout en peper
smaak toe. Verdeel de goedgewassen gar-
ïaron over vier cocktailglazen (eventueel op een
midje sla). Giet het koffieroomsausje erover,
de cocktail met wat paprikapoeder en
5k het schijfje citroen op de rand van het
(het schijfje hiervoor tot op de rand insnij-
onijnomelet
^laal de tonijn uit het blik, verdeel deze in
^Ine stukjes en roer er een scheutje room, wat
zout, gehakte peterselie en bassilicum
Klop 3 eieren los en roer de vis met krui
doorheen. Smelt 2 lepels boter in de koe-
en bak hierin de omelet goudgeel. Schuif
op een schotel en klap hem dubbel. Gar
de omelet met partjes citroen.
reiscliotel met spek
1 kg dikke prei in stukken van 5 cm en
was deze zeer goed. Kook ze 10 minuten voor in
water met zout en laat ze heel goed uitlekken.
Leg ze in een beboterde vuurvaste schotel (met
deksel) en leg hier bovenop 150 g in kleine
stukjes gesneden ontbijtspek.
Giet er vier lepels tomatenketchup overheen
en leg onderin 50 g boter, in klontjes verdeeld.
Strooi er een dikke laag geraspte kaas overheen
en plaats de schotel gedurende drie kwartier in
een matig hete oven.
Sinaasappelsla
Schil vier sinaasappelen goed en verwijder de
witte velletjes. Snijd ze in hele dunne plakjes.
Verwijder de pitten en de vezeltjes. Meng een
handje gewelde rozijnen, 2 lepels geschaafde, ge
roosterde amandelen, een paar eetlepels cognac
en een paar eetlepels zoete, witte wijn door de
sinaasappelstukjes. Geef bij deze salade apart
Bulgaarse yoghurt, hangop of sour cream.
Selderijsoep
Schil een flinke selderijknol in reepjes en
kook deze gaar in drie kwart liter water en iets
zout (10 minuten). Maak van 40 g boter, 40 g
bloem en het kooknat een mooie, glad gebonden
soep. Roer een kwart liter melk erdoor, doe de
knolselderij erin, warm even door en doe er van
het vuur af 75 g geraspte kaas en een paar
druppeltjes citroensap bij. Afmaken met zout en
noot.
Kom er ACHT-er
1. pijp van man links
2. tas van man links
3. mond van man rechts
4. trottoirband rechts
5. wiel ontbreekt bij auto
6. krant van middelste man
7. stropdas van middelste man
8 pruik meer
Links: „Carte Blanche" noemde Hartnell
deze avondcreatie van witte crêpe. Er wordt
een driekwart jas van vossebont bij gedragen.
Het kapsel draagt de naam „Turlututu" en is
ontworpen door Alexandre.
Rechts: Nog een snufje van de broeken,
afdeling: eindelijk een oplossing voor de wei-
felachtigen die wel willen maar niet durven.
Een uiterst decente oplossing voor mini-rok-
kendraagsters. Deze halflange shorts onder
de mini zorgen er voor dat er absoluut niets
te zien is van wat u niet wilt laten zien. En
bovendien lekker warm, Mien. Enfin, u kunt
er voor terecht in de boutique „Tiffani", rue
Gauche in Parijs.
r Lekker warm deze nauwaansluiiende
ama uit de Ten Cate-collectie. Materiaal is
ver katoen.
Onlangs nam ik deel aan een bijeenkomst
van auteurs. Geen gewone auteurs, maar
schrijvers van kinderboeken. Schrijven voor
kinderen is zeer wezenlijk iets anders dan
schrijven voor volwassenen. En waar al die
auteurs het roerend over eens waren, was:
,,Het is niet alleen anders, het is moeilijk!"
Het lijkt zo gemakkelijk, een verhaal aan
kinderen vertellen. Wanneer je aan een kind
vraagt, wat het zoekt in zijn lectuur, is het
antwoord simpel: het boek moet „spannend"
zijn, het moet „leuk" zijn.
Spannend betekent: avonturen die toch
goed aflopen. Leuk betekent: dat er ook eens
bij gelachen kan worden. Een eenvoudiger
recept bestaat niet.
Toch is het niet eenvoudig. Want wat kin
deren leuk vinden is in onze ogen flauw, pri
mitief of ronduit onsmakelijk. Wat kinderen
als spannend ervaren is in onze ogen dik
wijls valse romantiek, kitsch, rimram. En juist
omdat het zo voor de hand ligt om daar wat
op te lepelen, een kinderverhaal of kinder
boek te kruiden met wilde achtervolgingen,
halsbrekende klauter partijen, ivat primitieve
humor en sentimentele poespas, worden er zo
veel armzalige en waardeloze kinderboeken
geschreven. Door hen die dachten dat het ge
makkelijk was.
En het is niet gemakkelijk. Wie zijn best
doet voor het kind, wie zich er van bewust is
dat hij verantwoordelijkheid draagt voor de
geestelijke vorming van het lezertje, wie op
waarachtige en positieve wijze wil bijdragen
aan het groeiproces van dat kind, kan zich er
niet van af maken met 'n paar sensationele
stunts en een blauw oog. Die moet schrijven,
en goed schrijven! En toch een spannend
en leuk boek afleveren, toch het kind daar
boeien waar het geboeid wil worden. En men
sen, mensen dat is zo moeilijk.
Kinderen hebben maling aan de woordkeus,
aan karaktertekening, aan stijl. Ze willen ge
boeid worden en hoe je dat doet moet je
zelf weten, dis je het maar doet, anders gaai
je boek de kast weer in en heb je afgedaan.
Kinderen verzetten zich eveneens instinctief
tegen opvoeden, en zeker wanneer een wild
vreemde mijnheer of mevrouw die boekjes
schrijft, meent zich met die opvoeding te
moeten bemoeien: moraliseren is dus uit den
boze. De jeugd wil geamuseerd worden niet
worden opgevoed. Vandaar dat zoveel peda
gogisch verantwoorde kinderboeken naar de
papiermolen verhuizen, 't Was goed bedoeld
doch de jeugd lust het niet.
Wie voor kinderen schrijft moet zó schrij
ven dat kinderen het van harte kunnen
icaarderen, er desondanks niet slechter van
worden en zonder dat ze het merken er
ook nog wat van leren: hoe ze moeten leven,
hoe de wereld er uit ziet, hoe anderen den
ken, wat verdraagzaamheid is, wat eerlijk
heid betekent
En om dat alles in een verhaal te krijgen, op
juiste wijze gedoseerd, zó dat kinderen er van
genieten en er gelukkig mee zijn.dat is
moeilijk! En toch zou dat het ergste niet zijn,
want het lukt je wel als je er lang genoeg
op oefent en ten slotte het nodige vakman
schap in de vingers krijgt. Er komt echter
iets bij dat de zaken nog gecompliceerder
maakt.
Hoe denken kinderen, hoe reageren kinde
ren, hoe voelen kinderen? Weet u het nog
precies? U was vroeger een kind. Neen, u weet
het niet meer. Vaag jazo'n beetje, maar
niet precies, niet in essentie. En het is juist
die essentie, die de kinder-auteur moet trach
ten terug te vinden. Het is juist die sfeer die
hij opnieuw moet kunnen oproepen. Hij moet
weer kind worden, als een kind denken, voe
len, reageren, als e'en kind oordelen en
toch volwassene blijven en zijn beroep uit
oefenen met alle verantwoordelijkheidsgevoel
en vakmanschap waarover hij beschikt. Dat
maakt het zo hels moeilijk om de goede ma
nier voor kinderen te schrijven.
Daarover praten de kinder-auteurs op zo'n
bijeenkomst. Grote namen zitten er tussen,
mensen tegen wie je een leven lang hoog op
zag en ook zij blijken nog voortdurend op
zoek te zijn naar de essentie van de kinder
ziel, naar het juiste woord, de volmaakte
vorm, naar de zuiverheid. Ook zij worden nog
altijd verscheurd door twijfels en de moei
lijkheden van hun beroep.
Ze worden er niet rijk van, ze worden door
de „grote" auteurs nauwelijks voor vol aan
gezien en toch, toch kunnen ze het niet laten
omdat ze van kinderen houden!
Een heerlijke ervaring, zo'n middag.
TH" A BECK MAN
Lakens en slopen met gekleurde motieven zijn
al in vele slaapkamers doorgedrongen. Cinderel
la brengt nu onderling verwisselbare lakens en
slopen op de markt, voorzien van zogenaamde
drukdessins. Door middel van een speciaal druk-
procédé zijn er op het doek motieven aan
gebracht, die worden bedrukt met licht- en was
echte kleuren.
De in rood, blauw, roze en groen uitgevoerde
motieven in de zeven verschillende slopen cor
responderen met die in de lakens. De slopen kun
nen echter ook uitstekend gecombineerd worden
met een met andere motieven bedrukt laken of
met een effen wit, roze, of bleu laken. In totaal
zijn er 49 combinaties mogelijk.
Niemand hoeft deze winter met bibberbenen
te lopen. Pantalons in alle maten, kleuren en
vormen beschermen uw onderdanen. En als u
overweg kunt met naald en draad kunt u zich
bovendien volledig uitleven, is het niet voor uzelf
(we worden tenslotte een dagje ouder) dan wel
voor een dankbare tienerdochter. Hier een paar
voorbeelden uit de „grote" mode.
Rechts: Een hoge ceintuur en een pantalon
met wijde pijpen kenmerken deze huisdracht van
Louis Féraud, gemaakt van zwarte jersey.
Links: Een combinatie van cape met kniepan
talon, waaronder dikke kousen worden gedragen.