VAN SPRIETJE TOT BOLKNAK ALLE HOFNAR ioo% TABAK Jan Slaghuis 6 weken stuk schreef ini over Israel TOURNEE-THEATER' OP REIS MET ENGELSE BLIJSPELEN SPI E iK Speelt in jongste oorlog bij de grens HEINRICH BOLL 50 JAAR Prij DE SAMARITAAN VAN DE NEGEVWOESTIJN Jeugdwerk van Beethoven LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 5 JANUARI 10 Nieuwe toneelgroep zonder subsidie Op 1 september zal zich zoals kort gemeld in de Rot terdamse Schouwburg een nieuw toneelgezelschap presenteren, dat zich voorstelt zonder subsidie goede blijspelen te brengen, waarbij voor iedere produktie acteurs en actrices uit de vrije sector zullen worden aangetrokken. De nieuwe onderneming is de N.V. Tournee-Theater, die is opgericht door Aad Greidanus, directeur van de schouwburg in Enschede, en de Amsterdamse acteur Bert van der Linden. De eerste zal de zakelijke leiding op zich nemen, terwijl de heer Van der Linden ais artistiek leider optreedt. Met het Tournee-Theater doet ac tieve Aad Greidanus opnieuw een po ging het verstarde toneelbestel van ons land te doorbreken. Twee jaar geleden bracht hij een plan op ta fel, volgens hetwelk in de vrije sec tor enige zeer grote toneelprodukties zouden moeten worden uitgevoerd, waartoe de gesubsidieerde gezelschap pen geen kans zien. Het initiatief strandde. De nieuwe onderneming heeft inmiddels financiers gevonden en reeds zijn er drie stukken aan gekocht, die in het seizoen 1968/'69 worden uitgebracht. Het zijn blijspe len van het Engelse repertoire: „Let sleepy wives lie", waarmee in sep tember wordt gestart, „The man most likely to", dat deze maand in Londen in première gaat, en „Any Wednesday". Voorts zijn er plannen om het successtuk ,3oemg Boeing" dat eerder door het Nieuw Rotter dams Toneel is gebracht, op het repertoire te nemen. Aad Greidanus is zeer optimistisch over de levenskansen van het nieuwe gezelschap: de tijd is er nu rijp voor. Volgens het nieuwe toneelplan zullen de grote gezelschappen uit het Westen niet alleen minder reizen, maar bovendien zullen de regionale gezelschappen zich tot hun eigen ge bied beperken. Hierdoor komt er ruimte voor andere produkties". Men wil ontspanning De heer Greidanus verwacht, dat het Tournee Theater ook in de toe komst zonder subsdie zal kunnen draaien. Dit zou mogelijk zijn door dat er stukken worden gekozen, die bij een groot publiek in de belang stelling staan, doordat de bezetting van ieder stuk vrij gering is en door dat er op de exploitatie niet zoals bij de andere gezelschappen loonkos ten drukken van acteurs die niet bij de produkties zijn betrokken. Men verwacht van iedere produktie in drie maanden tijds 60 voorstellingen te kunnen geven. svraag voor composities Voor de internationale compositie- prijsvraag „Schnitgerprys Zwolle" zijn 44 composities binnengekomen. De inzendtermijn is 31 december jl. gesloten. Vier van de ingezonden composities voldeden niet aan een of meer voorwaarden, zodat zij terzijde zijn gelegd. De 40 meedingende composities kwamen uit de volgende landen: Frankrykf 2), Italië (4), Engeland (7), Schotland (1), Zwitserland (4), Tsjecho-Slowakije (4), Duitsland (4). Ver. Staten (2), Oostenrijk (1), Zwe den (1), Israël (1), Polen (2), Neder land (5) en België (2). Eind maart zal de jury in Zwolle bijeenkomen om de winnende compo sitie aan te wijzen. In de jury hebben zitting genomen Sir Thomas Arm strong te Londen, Kees van Baar en te Den Haag en Jean-Jaques Gru- nenwald te Parijs. De prijs, die dit jaar voor de derde keer zal worden uitgereikt, bedraagt f2.000. Het vermaarde Schnltgerorgel ln de Grote Kerk te Zwolle oefent een gro te aantrekkingskracht uit op orga nisten in binnen- en buitenland. De leden van het Nederlands Studenten Orkest deden gisteren hun traditionele intocht in Ber gen voor de jaarlijkse re-petitie- kunst; Nieuwe composities van vrouwen Aan het vijfde Internationale Con cours van vrouwelijke componisten, die de „Gemeinschaft der Kiinstlerin- nen und Kunstfreunde" voor de twee de maal sinds 1961 in Mannheim (Duitse Bondsrepubliek) organiseer- c' namen 51 componisten van het vrouwelijke geslacht uit 24 landen deel. Voor de onderdelen, ballet, or kestmuziek en kamermuziek werden in totaal 66 werken ingezonden. De internationale jury onder leiding van de Warschause musicologe prof. Zofia Lissa had reeds in oktober 1967 prij zen en onderscheidingen verdeeld. Maar pas begin december werden de prjjsgekroonde werken in de muzen- zaal van het slot in Mannheim uit gevoerd. Het begon met het stuk, dat de eerste prijs kreeg „Six Ebauches", zes „ontwerpen" voor orkest van de Belgische Jacqueline Fontyns uit Brussel, die al een keer, in 1961, voor een kamermuziekwerk een prijs ver wierf. Ter nagedachtenis aan John F. Kennedy componeerde Louisa Talma uit New York haar „Dialogues" voor piano en orkest, die in vijf delen het Idee van een strijdend bestaan moe ten weerspiegelen. De muzikale rijk dom van dit werk, dat met „Challen ge", de benoeming, begint, en met ..Peace" in stille vrede eindigt, maakt de beslissing van de jury. de Ameri kaanse componiste de tweede prijs uit te reiken, begrijpelijk. Van de ka mermuziekwerken kregen vooral het derde strijkkwartet van Sanja C. Eck- hardt-Grammatté uit Winnipeg, de „Sonate Mouvement" van de Ameri kaanse Ada Bliesener, alsmede de „Sonatine voor strijkorkest" van de Engelse componiste Elizabeth Macon- chy levendige bijval. „Op dat aantal van 60 voorstellin gen is onze begroting gebaseerd. Dat aantal is beslist haalbaar, zo is ons gebleken uit de peilingen die o.a. bij de theaterdirecties zijn gehouden. Er is bij de schouwburgen grote be langstelling voor ons plan en onder de acteurs vanzelfsprekend ook. De laatste jaren heeft de situatie zich dusdanig gewijzigd, dat er thans een groot aantal acteurs en actrices in de vrije sector werkt. Het voordeel van ons systeem is dat wy geen binding hebben met een vaste staf van spelers en wy dus bij ieder nieuw stuk de acteurs kunnen kie zen, die bjj de rollen passen. In be paalde gevallen is het natuurlijk mo gelijk bij een gesubsidieerd gezel schap te lenen". Greidanus en van der Linden mik ken op het publiek, dat ontspanning zoekt en dit niet kan vinden bij de moeilijke, moderne stukken die de grote gezelschappen op het repertoi re hebben staan. Zij hopen de be zoekers vervolgens via deze ontspan ning tot de inspanning te brengen die nodig is voor moeilijker stukken. Het openingsstuk van Tournee The ater „Let sleepy wives lie", is ge schreven door Harold Brooke en Kay Bannermann en word geregisseerd door William Douglass, die het stuk ook in Londen heeft geregisseerd. Bert van der Linden zal er zelf een rol in spelen. Verder zijn geën gageerd Winnifred Bosboom, Hans Koppen, Bram van der Vlugt en Peter Holland. ADVERTENTIE •n ©y ij* Kostbare expositie in Londen Een van de meest indrukwekkende tentoonstellingen ooit georganiseerd door de Koninklijke Britse Academie „Frankrijk in de 18de eeuw", opent vandaag in Londen voor 8 weken haar poorten voor het publiek. De verzameling schilderijen, beeld houwwerken. meubilair en zilver, in totaal 1.035 tentoongestelde werken, is verzekerd voor een recordbedrag van iVjoen pond (28,8 miljoen dollar). Een grote hoeveelheid bewakers zal dag en nacht de wacht houden in en om Burlington House. Een van de belangrijkste schilde rijen, „De dans" van Watteau, is pas gisteravond uit Berlijn aangekomen. Het is eigendom van de Westduitse regering. Eerst miste het een vlieg verbinding uit Berlijn en toen kreeg de vrachtwagen, die het van Düssel- dorf zou transporteren, panne. De verzameling is bijeengebracht uit 16 landen. Zeven kunstwerken werden afgestaan door het Louvre in Parijs en 20 door Koningin Eliza beth II uit Buckingham Palace en Windsor Castle. Deze wintertentoonstelling van de Koninklijke Academie is de duurste die ooit werd georganiseerd. Om uit de kosten te komen zullen 200.000 be zoekers de tenteoonstelling moeten gaan zien. 'J/e I Elke woensdagavond komen ze in Enter bij elkaar, de 8 amateurtoneel spelers, die op 24 februari en 2 maart het door hun plaatsgenoot Jan Slag huis geschreven stuk De „Samari taan van de Negevwoestijn'/ zullen opvoeren. Na het grote succes van „De helden van Galilea", dat twee jaar geleden werd gespeeld, heeft Slaghuis in zes weken tijds 'n tweede stuk uit zijn pen laten vloeien, dat is gebaseerd op gebeurtenissen die zich zéér recent nog in Israël hebben afgespeeld. Met dit verschil, dat Slag huis' .eersteling de groene valleien in 't noorden rond het Meer van Galilea als achtergrond had, terwijl hij nu Strijder voor betere wereld periode. Aangezien het ditmaal de vijftiende keer uxls, brachten de studenten een cadeau voor burgemeester De Ruyter mee. Hier trekt de stoet door het pit toreske dorpje, op weg naar het gemeentehuis. Heinrich Böll is de succesvolste Duitse schrijver van na de oorlog, maar bovendien een van de succesvolste van de wereld. Zijn werken worden regelmatig direct na verschijning in vele talen vertaald. Men kent hem in de meeste westelijke landen en hij is wat bij levende auteurs uit de Duitse Bondsrepubliek nauioelijks voorkomt bijna even goed bekend in de communistische landen. Alleen in de Sowjet- Unie heeft de oplage van zijn boeken allang de twee miljoen over schreden. Dagbladen in West en Oost trachten bij hem de rechten voor publicatie te krijgen> Zijn wei-ken zijn verfilmd, en men heeft er televisie- en hoorspelbewerkingen van gemaakt. Daarbij is Heinrich Böll niet de een of andere „bestseller-auteur." Zijn werken vinden literaire erken ning over de hele wereld. Vele in ternationale en Duitse literatuurprij zen werden hem uitgereikt; waarbij de prijzen „Isola d'Elba" en „Pre- mlo Calabria," de „Charles-Villon-" en de „Georg Büchnerprijs." Vijftig jaar werd deze succesvol le auteur thans. Het succes is Hein rich Böll niet in de schoot gevallen. Zoals velen van zijn generatie heeft de in Keulen geboren zoon van een meubelmaker pas via omwegen zijn eigenlijke roeping gevonden. Na het eindexamen middelbare school ging hij als leerling in de boekhandel. Spoedig daarna moest hij echter in dienst. Pas in 1947, na 9 jaar, kon de uit krijgsgevangenschap ontsla gene weer in de burgermaatschap pij terugkeren. HU werd hulparbeider, studeerde germanistiek en waagde de riskante sprong naar het free-lance auteurs- beroep. SchrUven werd voor hem een harde arbeid. HU behoort ook thans nog niet tot die schrijvers, die de onderwerpen en formuleringen „zo maar" aanwaaien. Ondanks dat heeft Böll thans na 20 jaar als schrijver werkzaam geweest te zyn een omvangrUk oeuvre geschapen. Hy voelt zich tot schrUver geroe pen. IJver is daarom iets waarin hU plezier heeft. Gecombineerd met het feit, dat hU een begaafd verteller is. ontstaan zo romans, novellen, hoor- en televisiespelen, volmaakte satiren en korte verhalen, die hU meesterlUk strak en intensief weet uit te beelden. In zyn werken weerspiegelt zich de gruwel van de oorlog en de de primerende nood van de na-oorlogse jaren. Steeds weer doelt hU op de tegenstrijdigheden tussen „moeten" behoren de kleine mensen, die hU door machtigen ziet bedreigd en uit gebuit, verraden door de staat, de kerken en de vele instanties. Met hen lUdt hy door deze tyd. Voor hen strijdt hU tegen herstel en de dap pere „aanpassers." Zyn helden zijn clowns, noncon- formistische priesters, zij „verwij deren zich van de troep" uit tegen zin voor het soldatenleven of zy ver zamelen, omdat de wereld is over verzadigd van teveel woorden en van lawaai, de lege plekken op ge luidbanden: het zwygen. Zy zyn protestgestalten als Heinrich Böll zelf, die met nadruk onburgerlijk doet, stropdassen verfoeit, zich het prettigst in een trui voelt en voor wie engagement de voorwaarde van zijn schryven is: een eenzame kun stenaar en hartstochtelijk strUder voor een betere wereld. en ..zy; De pianiste Felicia Blumenthal uit Brazilië geeft vanavond een eerste uitvoering in Engeland van het pianoconcert in Es gr. t. van Beethoven, in de Queen Elizabeth Hall in Londen. De 35-jarige mevrouw Blumen thal, die in Milaan woont, treedt op als soliste met het Northern Symphony Orchestra, dat wordt gedirigeerd door Brian Brockless. Het concert, dat niet zeer be kend is, werd in 1784 door Beet hoven geschreven, toen hij 14 jaar geïnspireerd werd door de zandvlak ten van de Negevwoesrijn in hét ui terste zuiden. IJzeren gordijn bleef gesloten Jan Slaghuis (37) schreef meer dere toneelstukken. Dit is zijn twee de over land en volk van Israël. „Ik hou van deze sfeer. Ik sta geregeld in contact met de Vereniging Neder- land-Israël en heb erg veel gelezen over het land. Trouwens myn stuk ken hebben veelal een geestelUke achtergrond. Ik probeer de bybelse waarden, die nooit verouderen, voor het voetlicht te brengen. Overigens heb ik ook wel andere stukken ge schreven, zoals De Zwarte Havik van Terschelling e.a. Voor ik de eer ste regels van het nieuwe stuk op pa pier zette, heb ik erover gedacht een zigeunerstuk te brengen. Iets over de Hongaarse steppen. Maar ik had nooit vermoed, dat aan dat idee onoverko melijke moeilijkheden zouden kleven. Je krijgt niets los van achter het IJzeren Gordijn, nog geen postzegel. En zonder bronnen begin je natuur lijk niet veel". Actueel Het nieuwe stuk van Jan Slag huis is gebaseerd op de actuali teit. Het laatste bedrijf speelt zich namelijk geheel af temidden van de oorlogsschermutselingen van de afgelopen zomer. Twee broers, David en Azarja, vinden elkaar op de rand van de dood, tijdens gevechten in de Negevwoestijn. Het stuk speelt zich hoofdzakelijk af in een her berg in de buurt van Nitsana, dichtbij de Egyptische grens. Tus sen al de ontwikkelingen door bloeit een aangrijpende liefdes geschiedenis op. De diepste kern van het stuk grijpt terug naar het bijbelverhaal over de Sama ritaan en de Jood. Slaghuis heeft de rollen echter omgedraaid. In het bijbelverhaal helpt de Sama ritaan de Jood, in zijn stuk helpt de Jood de Samaritaan. Bezetting De rolbezetting is utstekend, ver telt acteur-regisseur Slaghuis. Wij moesten na de opvoering van twee „Doornroosje" bij Nationaal Ballet in." Tot zijn lievelingsfiguren oud was. Op 28 februari zal het Nationaal Ballet een avondvullende voorstelling geven van „Doornroosje" op muziek van Tsjaikowsky. De Poolse choreoo- graaf Conrad Drzewiecki is daartoe enkele dagen geleden tezamen met de decor- en kostuumontwei jer Krzysz- tof Pankiewicz naar Amsterdam ge komen om de leiding van dit ballet op zioh te nemen. Drzewiecki heeftI weeens wat, maar in het afgelopen Holland-Festival moet eigen werk zy eveneens by het Nationaal Ballet de exclusief", voorstelling van „Variaties 4:4" ver- Jan Slaghuis is z< zorgd, i de eerste Nederland* jaar geleden, drie spelers(sters) mis sen door allerlei omstandigheden, maar de lege plaatsen zyn inmiddels weer goed bezet. G. Schuitemaker speelt de rol van Joab, de herbergier, mej. R. Pluimers beeldt de dochter Helma uit. David wordt gespeeld door H. Rohaan en mej. T. ter Steege is het meisje Mirjam. De verdere rol verdeling is: Jesse (W. Borghuis). Jordana (J. Kolhoop), Ben Yoessoef (H. Schuitemaker) en Azarja (J. Slaghuis) Niet „modern" Jan Slaghuis is een veelzijdig man. Hij speelt toneel, maakt zelf décors, is al meer dan 20 jaar voorzitter van de knapenvereniging Rehoboth, kam peert graag met de jongens van zyn groep en heeft overal belangstelling voor. Behalve voor de z.g. „moderne stukken". „Ik heb er geen goed woord voor over", zegt hy. Zo'n stuk over Israël, dat wy gaan opvoeren, is levensecht, gegrepen uit de realiteit. Al dat ab stracte gedoe irriteert my en geeft bovendien geen antwoord op de grote levensvragen. In een toneelstuk moet je het publiek in de sfeer brengen, die je zelf voor ogen staat. Met het eerste stuk over Galilea lukte het uit stekend. Er kwamen van alle kanten goede recensies en bovendien was de zaal tjokvol. Met dit tweede stuk heb ben we niet zo'n moeite als met het eerste. Wij weten nu precies, tot in de finesses hoe je moet werken met de décors en het verhaal moet laten spreken". „Nee, ik ander", zegt len boeken over Israël. „Ik raadpleeg t, maar een toneelstuk werk zyn. Het verhaal is stuk over het na-oorlogse Isn| schreef. Er bestaan wel stukken Israël sn het Engels en Hebreeu^ maar er zyn geen Nederlandse. Intensieve voorbereidinj De club van acht is zeer intensF aan het repeteren voor de opvoer»! van de Samaritaan. Jan Slaghuis. j| regisseur, is een perfectionist. „Alll moet zuiver en naar waarheid wordlf uitgebeeld", zegt hy. Als het moL komen we in de resterende tyd zelj tweemaal per week by elkaar. Als de kostuums uit Rotterdam zijn aangekomen en de decors gezet, ïykt alles al veel echter. HUg zal nog wel even aanpakken worda^ maar we hopen ook met dit tweek stuk goed voor de dag te komen. Iftjd hebben er twee avonden voor uitgWjj trokken, want het Hervormd Dien^ gebouw zou de belangstellenden ni'm op één avond kunnen bergen. ViL heinde en ver worden nu al kaartfcb aangevraagd. Het is zeker dat de Nfc-i: derlandse Zionistenvereniging pfyen sent zal zyn bij de opvoering". iar Jan Slaghuis heeft de eerste ronfjd achter de rug. In de luttele tyd vaf1^ zes weken schreef hy „De Samaijl>c taan van de Negevwoestyn". Nu volF^ de periode van het byschaven en <f werkingé De spelers hebben er bf~: paald zin in en te oordelen naar hifai reacties zal er enthousiast words^ gespeeld. Slaghuis heeft »n de huiskamer vaitie zyn woning aan de Beatrixlaan e«{6® bijzondere prestatie geleverd. „Als ij"* plotseling weer inspiratie had, rol* er in twee uur soms een heel bedrijrer uit mijn pen", zegt hij. De bevolkinj taat van Slaghuis' gedachten over Is) raël zelf waarnemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 6