Expositie Rodin als in Parijs over collectionneur TER ERE VAN 50STE STERFDAG Speuren in verleden Aan alle winkelaarsters, autobezitters, boekenkopers, benzinetankers, in-de-stad-eters, bioskoopgangers U kunt nu contant betalen zonder geld-op-zak! Betaalpas Betaalcheques de moderne, veilige manier van geld uitgeven. Aan alle verkoopsters, garagehouders, boekhandelaren, pompbedienden, obers, kassières... Chequebetaling is nu even goed als contante betaling! Betaalpas Betaalcheques de moderne, veilige manier van geld ontvangen. Proefvlucht maantaxi op 17 januari a.s. Overleden kunstenaars Amsterdam: tankwagen slaat om fOENSDAG 27 DECEMBER 1967 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 7 (Van onze Par ij se correspondent) Het is dit jaar een halve eeuw geleden dat Auguste Rodin is gestorven. Hij hoeft de concurrentie nog altijd niet te duchten, wanneer men hem de grootste beeldhouwer noemt die de we reld sedert Michel Angelo vermoedelijk heeft gekend. Een feit, lat Parijs nu weer eens op een originele wijze heeft herdacht. De herdenking van een geboorte- of sterfjaar van een groot leeldend kunstenaar, neemt doorgaans, zoals bekend, de vorm san van een bijzondere expositie, waarbij dan liefst speciaal iog eens de aandacht wordt gevestigd op minder bekende sspecten van zijn oeuvre. Auguste Rodin, die in zijn lange leven van 77 jaren maar weinig iren op „des duivels oorkussen" doorbracht, heeft een zeldzaam mvangrijk oeuvre nagelaten, waarvan ik zeker niet wil zeggen, lat het in zijn totaliteit nu voor iedereen gemeengoed zou zijn boorden. Zo moet er naast de beroemde lonumentale deur waarin een over- ioed van naakten in alle denkbare oudingen verwerkt zyn en die de jegang tot de hel zou moeten ope en, nog een groot aantal „erotische selden" van Rodin bestaan, die ooit in het openbaar werden ver- wnd en zelfs nimmer gefotogra- jerd zijn. Maar voor de rest hoeft Rodin toch niet meer ontdekt te orden, omdat zijn werken voor edereen in parken, op pleinen of op traat, ofwel in de grote musea, ■aarvan er in Parijs dan nog één xclusief aan zijn oeuvre is gewijd, aegankelyk zijn. Eigenhandig verzameld Nu er dus in het creatieve domein an zijn langdurige activiteiten voor meer ingewijde bewonderaar van [odin weinig eer meer te behalen as, heeft de directrice van zyn tuseum, Madame Goldschneider, eer eens een heel ander aspect an zijn persoonlijkheid willen he chten. Zo is dan tenslotte de expo- tie ontstaan, die werd samenge teld uit kunstwerken die de grote ïeester niet zelf schiep, doch wél igenhandig verzamelde. Een expo- tie die uit 326 nummers bestaat, ie door de Egyptische, Griekse en tomeinse oudheid en ook door de ranse middeleeuwen werden opge- iverd. Auguste Rodin was de 50 al enkele jaren gepasseerd, toen hy, an 1895 af, voor het eerst de basis igde voor zyn persoonlijke kunst- ollectie. In die tijd mocht hy pas zijn eer- te belangrijke officiële opdrachten oteren, waardoor hy over de aan- ienlijke sommen kwam te beschik ken die zelfs in die dagen toch nog wel voor zo'n doel werden vereist. Het zijn drie Europese grootindus triëlen geweest: de Duitser August Thyssen, de Deen Carl Jacobsen en de Belg Raoul Warocque, die in 1917 zijn eigen collectie plus zijn kasteel in Mariemont aan de Belgische staat zou schenken, die deze nieuwe am bitie of roeping van Rodin toen heb ben opgewekt en sterk stimuleerden. Die roeping werd bij een kunste naar van zijn dimensies en potentie uiteraard niet primair door archeo logische of wetenschappelijke over wegingen bepaald. De Rodin-collec- tie waarvan nu nog maar een klein deel wordt vertoond, is typisch de schepping van een kunstenaar, die in het verre verleden speurde naar getuigenissen van een vorm van schoonheid, die hyzelf in zyn eigen oeuvre ook altyd had nagestreefd. Zo zyn er dan ook belangwekkende relaties van verstandhouding te leg gen tussen zo'n Erosbeeld dat 200 jaar voor Christus werd geboren en Rodins eigen beroemde „Baiser," als bewys voor de stelling, dat door de eeuwen heen de allergrootste kunstenaars door geen grenzen van land of tyd konden worden geschei den. Wonderlijke dingen Auguste Rodin had zelf die be trekkingen, bewust, ook al wel ge legd, zoals men kan lezen in de ge sprekken of monologen die de pa triarch in zyn tuin in Meudon placht te houden en die door Paul Gsell en Gustave Coquiot zyn opgetekend. Een ander getuigenis dat men cite ren zou kunnen, is van niemand minder afkomstig dan van de Duit se dichter Rainer-Maria Rilke die Auguste Rodin op zyn oude dag in zyn villa te Meudon by Parijs meer malen heeft opgezocht. Deze heeft in een brief aan zyn vrouw verteld van „de wonderiyke dingen, oude en gebarsten stenen, Egyptische beeld jes, zittende katten en hagedissen die, by binnenkomst by de meester, onder het zachte lamplicht, lang zaam en aarzelend en nog vervuld van hun dromen ontwaken, om ten slotte weer tot dat volle leven te komen waartoe Rodins' geheiligde handen hen hadden opgewekt." Het is datzelfde dichterlijke vi sioen dat iedere bezoeker, op voor waarde over Rilke's verbeeldings kracht te beschikken, nu opnieuw beleven kan op deze expositie, die, 50 jaar na zyn dood, In zijn eigen museum ter ere van de „Collec tionneur Rodin" in ParUs werd ge organiseerd. ADVERTENTIE B.M. de Vries 9 12 5 4 5 6 7 5 Betaalpas om even te laten zien als u met een Betaalcheque (zie elders op deze pagina) contant betaalt. De gezamenlijke Nederlandse banken bie den u een nieuwe service: de (groene) Betaalpas en Betaalcheques. Samen ver vangen ze contant geld. U kunt er vrijwel alles mee betalen. Wilt u ook gebruik maken van deze gemakkelijke manier van betalen? Als u een bankrekening hebt kunt u Betaal pas en Betaalcheques aanvragen bij uw eigen bankkantoor. En als u geen bankre kening hebt? Dan moet u er beslist een openen: een kleine formaliteit. Ook u komt dan in aanmerking voor een Betaalpas en Betaalcheques. Loopt u eens binnen bij een bankkantoor in uw buurt. Er ligt een handig boekje voor u klaar over deze prachtige, kosteloze service. Geen Rodin, maar een Egyp tisch brons van twintig eeuwen vóór de grote Franse meester werd géboren. Mijnramp thema van Britse opera De „New Opera Company" heeft In het Sadler's Wells Theatre, Londen, de première gegeven van de opera „The Decision" van de Schotse com ponist Thea Musgrave. Dit werk is sterkste nieuwe opera" genoemd die in lange tyd in Londen te zien is geweest. .The Decision" is gebaseerd op het ware verhaal van John Brown, een mynwerker, die 23 dagen onder de grond opgesloten is geweest na een instorting in 'n Schotse myn in 1835. Deze gebeurtenis, voor de eerste keer gezien als televisiespel door Ken Tay lor. is door Thea Musgrave en haar Schotse librettoschryver Maurice Lindsay, uitgewerkt tot een ambitieus werk in drie bedrijven, dat ontroe rend en dramatisch doeltreffend is. ADVERTENTIE NAAM VAN DE BANK 0000 - No. A 000000 BETAAL TEGEN DEZE CHEQUE AAN B.M. de Vries 9 1 2 3 4 5 6-7 5 Betaalcheque gegarandeerd betaalmiddel, met als controle de bijbehorende Betaalpas (zie elders op deze pagina). Betalen met Betaalcheques betekent zeker heid. De gezamenlijke Nederlandse banken hebben een nieuw, veilig systeem ontwik keld: (de groene) Betaalpas en Betaal cheque. De banken garanderen uitbetaling van elke Betaalcheque tot f 50,—. U bent dus zeker van de betaling. U kent toch al het handige boekje over deze nieuwe bank- service? Vraagt u er anders vandaag nog één bij het bankkantoor in uw buurt. Miljoenendiefstal in Parijs Uit een woning in Parijs zijn 's nachts een landschap van De Vlaminck, twee doeken van Dufy, een van Claude Monet, een naakt van Renoir en 20 gravures van Jongkindt gesto len, samen met bont en siera den ter waarde van enkele mil joenen. De bewoonster, me vrouw Tarzi, bevindt zich in New York. Twee weken geleden beroofden en kele heden mevrouw Tarzi in haar woning al voor enkele duizenden gul dens aan juwelen, na haar op haax bed te hebben vastgebonden. Ver moedelijk zyn nu dezelfde dieven aan het werk geweest. Raketsystemen komen in actie De Amerikaanse dienst voor de ruimtevaart heeft officieel 17 ja nuari vastgesteld als de lanceer da tum voor het eerste prototype van de maangondel waarmee Amerikaan se astronauten mettertyd de maan hopen te bereiken. Het kevervormige vaartuig zal door de Satumus-I raket gelanceerd worden voor een tocht rond de aar de welke ongeveer 6% uur zal du ren. Het voornaamste doel van de proef, welke bekend staat als Apol- lo-5, is na te gaan of de maangordel geschikt is voor bemande ruimte- vluchten. Als drie Amerikaanse astronauten naar de maan worden gelanceerd, zulen twee van hen in een soortge lijke gondel het laatste stuk van de reds naar de maan maken. De gon del zal van de neus van het Apollo- maansohip worden losgemaakt na dat beide gekoppeld aan elkaar in een baan rond de maan zyn ge komen. De twee astronauten zullen de gondel opnieuw gebruiken om van de maan naar de rond de maan cirkelende Apollo-cabine terug te keren voor de retourvlucht naar de aarde. Tydens de eerste onbemande be proeving wil men twee maal de remraketten in werking stellen, wel ke bij de afdaling naar de maan ge bruikt moeten worden en ook twee maal de opstygingsraketten welke de astronauten van de maan weer naar de Apollo-cabine zullen moeten terugbrengen. De 55 m hoge Saturnus -1 - raket is hetzelfde exemplaar waarmee op 27 januari van dit jaar drie Apollo as tronauten gelanceerd hadden moeten worden. Vóór de lancering kwam het drietal by een brand om het leven en de Saturnus-I kreeg nu als nieuwe opdracht de maangondel te lanceren. Subsidies van Buma De Stichting Cultuurfonds BUMA heeft voor het jaar 1968 de volgende subsidies verleend: De Stichting Contactorgaan Elec- tronische Muziek (C.E.M.), welke zich beyvert mogelykheden te scheppen teneinde Nederlandse componisten vertrouwd te maken met het gebruik van elektronische middelen, ontvangt een ,start"-subsidie van f 5.000, De Stichting Huygens-Fokker, welke zich o.m. de instandhouding van het door prof. dr. A. D. Fokker volgens het door Christiaan Huygens ontdekte 31-toons-systeem vervaardigde orgel ten doel stelt, krijgt f500,om een organist in de gelegenheid te stellen zich te oriënteren omtrent de problematiek van het 31-toonsklavier; De Vereniging van Nederlandse Thea tergezelschappen voor de Jeugd, die ter gelegenheid van het congres van de A.S.S.I.TÜ.J. (Association Inter nationale du Théêtre pour l'Efance et la Jeunesse), dat in mei 1968 in Nederland wordt gehouden, de pro- dukt-ie voorbereidt van „De Krant", heeft ter honorering van de compo nist van deze theaterproduktie een bedrag van f 1.000,ontvangen; voor het verlenen van een tweetal op drachten ter gelegenheid van de ko mende viering van haar 20-jarig be staan, werd de Vereniging Jeugd en Muziek een bedrag van f 4.500,toe gekend. Hiervan is f2.000,bestemd voor een compositie voor slagwerk en f 2.500,voor een compositie voor een variabel bezet jeugdorkest. De Rotterdamse componist Plet Ketting ontving van het Cultuur fonds Buma een stipendium. Marie Rouget Marie Rouget (84) die een van de bekendste dich teressen van Frankrijk werd onder de naam Marie Noël, is in Auxerre (Fr.) overleden. Zy werd geboren in Auxerre, waar ze haar hele leven woonde. Marie Rouget schreef in eenvoudige taal over onderwerpen als God. liefde, de kinderjaren, de dood en het medeiy- den. Max Revel In een ziekenhuis te Parys is zaterdag overleden de Franse acteur-regisseur Max Rev el Hy was 73 jaar. Dumesnil René Dumesnil, die jarenlang medewerker voor muziek- zaken van het Franse blad „Le Monde" is geweest, is in de leeftyd van 88 jaar in zyn woning in Parys overleden. Ristenpart De bekende Duitse dirigent Carl Friederich Ristenpart Is gisteren in een ziekenhuis in Lis sabon op 67-jarige leeftyd aan een hartaanval overleden. Ristenpart zou in Lissabon een concert gediri geerd hebben van het Gulbenkian- kamerorkest. Ristenpart was ongeveer twee we ken geleden in het ziekenhuis opge nomen. De begrafenis zal plaatsvin den in Saarbrücken. Een tankauto met zevendui zend liter benzine is gisterochtend op de De Ruyterkade in Amster dam nabij het westelijk viaduct van het Centraal Station geslipt en omgeslagen. Er brak geen brand uit en de bestuurder werd licht gewond. De brandweer ver dunde met twee waterstralen de u.t.suomende benzine, die via de straatriolen op het IJ-water te recht kwam. Ter weerszijde van de onder doorvaart zorgden boten van de Rijkspolitie te water en de havenbrandblusboot er voor, dat de benzine zich niet over het IJ kon verspreiden. In een andere tankwagen werd de benzine u*t de omgevallen wagen overge-r "ipt. De politie zette alle verkr de directe omgeving stop, tot c wa gen weer op de wielen stond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 7