Films Leiden Leiden geeft voortaan kwartaalbericht uit Casino Royale met een ironische 007 Van Bureau Statistiek „Dief van Parijs" is typisch Malle Julie Andrews als Modern Millie LEIDSCH DAGBLAD Verschenen is het eerste sta tisch kwartaalbericht van de gemeente Leiden. De vrij lange tijd tussen de periode van ver slaggeving (januari-maart 1967) en de datum van ver schijning is het gevolg van en kele aanloopmoeilijkheden. De bedoeling is, dat het kwartaal bericht in de toekomst onge veer drie tot vier maanden na de verslagperiode verschijnt. ADVERTENTIE GOUDEN VERLOVINGSRINGEN Ook met briljant. JUWELIER v.d. WATER Haarlemmerstraat 181 zeer grote keuze. Op bet gra veren kunt O wachten en zonder kostenverhoging. Altijd voordelig. Maandags gesloten. de inhoud van het eerste bericht nog wat beperkt. In de komende verslagen zullen deze leemte geleidelijk aan worden opgevuld. Deze uitgave van het Bureau Sta tistiek, dat onder leiding staat van de heer W. Maan, is in de eerste plaats bestemd voor het college van burgemeester en wethouders, raads leden, hoofden van gemeentelijke diensten en chefs van afdelingen ter secretarie. Voorts voor gemeentebe sturen van omliggende gemeenten, gemeenten met statistische bureaus., rijksinstanties, provinciale instanties en voor de plaatselijke en landelijke pers. Voorlopig bedraagt de oplaag driehonderd. Het kwartaalbericht bevat naast een algemene samenvatting een groot aantal tabellen met cijfers en gra fieken over de bevolking, de volks huisvesting, de volksgezondheid, de openbare veiligheid, over de sociale zorg, handel, nijverheid en werkge legenheid, geld-, krediet-, en bank wezen, ontwikkeling en ontspannig, verkeer Bevolking Aangezien er sinds de periode van verslaggeving in dit eerste kwartaal bericht bijna een jaar is verstreken kan op deze plaats worden volstaan met een summiere opsomming van feitelijkheden. Zo blijkt uit dit kwar taalbericht onder meer, dat in de pe riode 1 januari tot en met 31 maart van dit jaar het inwonertal van 102.425 tot 102.518 is toegenomen. In het verslagkwartaal bedroeg het aan tal in Lelden geborenen 855 (in het eerste kwartaal van 1966: 782). Van de baby's behoorden er 426 (1966: 370 tot de bevolking van deze stad. Te zamen met zeven elders geborenerf kwam het totale geboortecijfer op 433 (1966: 379). Vergelijking van het aantal geboorten met die in de over eenkomstige kwartalen van voor gaande jaren laat volgens het be richt zien, dat dit aantal hoger was dan in één der jaren na 1963. Rond tweederde van de geborenen kwam voort uit moeders jonger dan dertig jaar. Wat de sterfte betreft gedu rende het verslagkwartaal overleden er in de gemeente 336 personen (1966: 380) van wie 188 (1966: 187) inwo ners van Leiden. Evenals bij het ge boortecijfers is ook hier het aandeel van hen die tot de bevolking van andere gemeenten behoren hoog, t.w. 44%. Met inbegrip van 21 personen, die elders overleden, bedroeg het to taal aantal overleden Leidse ingezete nen 209 (1966 216). Er werden in de verslagmaanden 155 huwelijken gesloten (1966: 159) en 24 echtschei dingen uitgesproken (1966: 15). Huisvesting Wat de volkshuisvesting betreft, het aantal woningen nam in de eer ste periode van dit jaar met 248 toe. De totale woningvoorraad kwam hiermee per ultimo maart op 28.419. Voltooid werden 170 woningwetwo- woningen, waarvan in opdracht van de gemeente 146 Paramaribostraat 16, Jacques Urlusplantsoen 130) en in opdracht van woningbouwvereni gingen 24 (Zaanstraat). In opdracht van particulieren kwamen 85 wonin gen gereed, waarvan 26 in de gesub sidieerde en 59 in de niet gesubsi dieerde sector. Het aantal bij het Bureau Huis vesting geregistreerde woningzoeken den bedroeg per einde maart 5.747, van wie 2.897 in urgente groepen. In vergelijking met het overeenkomstige tijdstip in 1966 nam het totaal van de ingeschrevenen met 209 toe, het aantal in urgente groepen ingeschre venen daalde echter met 139. Veiligheid Het hoofdstuk over de openbare veiligheid bevat cyfers over ver keersongevallen, misdrijven en over tredingen en de brandweer. Er wer den in de eerste drie maanden van dit jaar in totaal 677 ongevallen ge signaleerd. Hierbij kwamen vier per sonen om het leven (Het aantal ge wonden bedroeg 192). De stijgende ontwikkeling van het aantal ter ken nis van de politie gekomen misdrij ven zette zich in het verslagkwartaal met 584 tegen 430 in het eerste kwartaal van 1966 duidelijk voort. Het aantal diefstallen door middel van inbraak nam van 34 in 1966 toe tot 98, (brom) fietsdiefstallen van 127 tot 142. Het aantal vernielingen be droeg in het eerste kwartaal van dit jaar 57, het aantal mishandelingen 31 en het aantal misdrijven tegen de zeden 16. In het kwartaalbericht zijn voorts cijfers opgenomen, die betrekking hebben op de Eerste Hulpdienst, de bad- en zweminrichtinen, de vee markt, het slachthuis, de werkgele genheid, de spaarbanken, de musea en het scheepvaartverkeer. Kortom het is bijzonder interessant en wel licht ook nuttig om van kwartaalbe richten zoals deze kennis te nemen. ADVERTENTIE KLASSIEK Breestraaf 165 Leiden zer<* óckrijven P.S.P.-congres Het verslag over het PSP congres in Utrecht is voor het grootste deel duidelijk, waarvoor mijn dank. De eerste conclusie, van de verslag gever dat het gebruik van geweld aanvaardbaar zou zijn, is echter in strijd met mijn pacifisme, en het pa cifisme van de meeste PSP-ers. Ik geef toe ,dat de aangenomen stelling voor verschillende uitleg vatbaar is Deze stelling luidt woor delijk „Politiek pacifisme houdt in dat men streeft naar minimalisering van het geweld, ook bij maatschappelijke revoluties". Volgens ons betekent dit, dat het geweld bestaat, en dat wij dit wil len verminderen. Het betekent niet, dat wijf zelf wel een beetje geweld willen gebruiken, hoewel wij het nie mand kwalijk nemen als hij politie agent wil worden. Zo hebben wij ook niet het recht uitgebuite volken het kwalijk te ne men, wanneer zij in verzet komen. En helemaal hebben die Nederlande par- partijen daartoe het recht die met geweld Indonesië wilden remmen bij het zelfstandig worden, en die in de NAVO het bondgenootschp handha ven met de Amerikaanse militaire machthebbers, die in Vietnam reeds een maximum aan geweld gerbuiken, groter dan in Europa in de Tweede wereldoorlog. Maar toch wijzen we een betere weg voor het verzet in de volgende aangenomen stelling „Het is van groot belang dat aan- acht wordt gegeven aan het introdu ceren en de ontwikkeling van geweld loze methoden". Dat dit het partijstandpunt is, blijkt ook uit het aangenomen uit gangspunt (de Preambule) ,De PSP handhaaft volledig de „Sa menvatting van de belangrijkste be ginselen van de PSP" zoals vastge steld door de Alg. Vergadering van de partij in 1962. De PSP stelt daar bij vast, dat de snelle veranderingen op politiek, sociaal en economisch terrein, welke het Westeuropese ka pitalisme in zijn huidige fase ken merken, de formulering van een pro gram van struktuurhervormingen, gericht op een radikale, socialistische omvorming van de maatschappij hoogst urgent maken, en dat zij het tot haar voornaamste taken rekent, op zo kort mogelijke termijn tot de formulering van zo'n program te ra ken. Zo dit mogelijk is, stelt zij er prijs op, dit tezamen met andere so cialistische groeperingen en personen te doen". Het amendement om stelling 1 (Uitgangspunt) te laten vervallen en de inhoud alleen te verwerken in de laatste stelling (no 21) werd verwor pen. Bij voorbaat dankend voor de plaatsing, Hoogachtend, W. H. Koopmans, Vendelstraat 10, Leiden. Warenmarkt In het met de foto van een maquet te geïllustreerde artlkelteje over een eventueel in Leiden te bouwen markt hal, dat het L.D. gisteren publiceer de, wordt ten onrechte gesproken van een veemarkt. Aandachtige le zers zullen ongetwijfeld hebben op gemerkt dat het hier om een waren markt (naar een ontwerp van de ar chitect J. W. Jansen) gaat. Tenein de elk misverstand hierover bij de wat minder opmerkzame krantele zer weg te nemen is een rectificatie echter op zijn plaats. Academisclie examens Aan de Leidse Universiteit zijn ge slaagd' voor de volgende examens: Kandidaats Nederlandse taal- en letterkunde de heer J. M. N. Kfjzers (Den Haag); doctoraal Ned. recht de heren M. M. M. Kneepkens (Heer len), A. Ariëns (Vught), mej. J. J. Steenbergen (Rotterdam) en de heer H. Prinsen (Amstelveen)kandidaats Nederlandse taal- en letterkunde de heer J. P. v. d. Gevel (Rotterdam). ADVERTENTIE PIERROT Juwelier - Horloger Maarsmanssteeg 21 Leiden, tel. 20778 Leuke" avond vr Samen kwamen zij van een feestje, een 21-jarige loopknecht en een 22- jarige beroepsmilitair, beiden uit Leiden. Het was later ook voor hen zelf niet helemaal duidelijk, waarom zij uit een bestelauto op de Hoge- woerd een boottol hadden gestolen, die zij aan het stuur van een fiets hingen om vervolgens verder te rij den. „Ik heb er niet bij nagedacht^ verklaarde de loopknecht aan da Haagse politierechter. „We hadden een leuke avond*% voegde de militair daar aan toe, „Maar je mag blij zijn, dat je de diefstal samen met je vriend hebt ge pleegd, anders zou je voor de Krijgs raad zijn gekomen, en zou er wel iets anders gezwaaid hebben", aldus de officier van justitie, die tegen do loopknecht f 150 boete en voorwaar delijk twee weken gevangenisstraf en tegen de militair voor diens aandeel in het gebeurde f 250 boete waarvan f 150 voorwaardelijk eiste. De rechter veroordeelde dienover eenkomstig. BS TRIANON Casino Royale beleeft deze week zijn Neder landse première in het Leidse Trianon. De film Casino Royale vertoont geen enkele gelijkenis met het boek van Ian Fleming en heeft slechts met andere Bond-films (de laatste was Thunderball) de gebruikelijke Bond-ingrediënten gemeen. De held Bond is in Casino Royale geworden tot anti-held, een (r) evolutie die zich al eer der in de spionage-literatuur aankondigde. Het verschil tus sen Flemings „dr. No" en Le Carré's „The spy who came in from the dark" is er niet al leen een in benadering, maar van uitgangspunten. De makers van Casino Royale (maar liefst vijf) gingen uit van het volgende verhaal: De inter nationale misdadigersorgani- satie Smersh (welbekend) heeft de rijen van 's werelds gehei me diensten aanzienlijk gedund. De hoofden steken hun hoofden bij elkaar om Smersh het hoofd te bieden. Zij zien geen andere uitweg dan de hulp van James Bond in te roepen. Nu dacht u dat u James Bond al kende. Maar de rentenierende en om zijn geliefde Mata Hari treuren de grootste spion aller tijden is een hele ander dan u zich voor stelt. Hij is de man die als voorbeeld heeft gediend voor pseudo-Bonds aller tijden. Deze geridderde geheime agent op leeftijd, Sir James Bond slaagt erin niet alleen Smersh het hoofd te bieden maar ook de leider van deze organisatie een kopje kleiner te maken. Casino Royale is een ironisch kijk-spektakel geworden. Apar te effecten en indrukwekkende decors vormen de achtergrond Woody Allen als Jimmy Bond (hoofd van de Smersh) met geheim agente Dalilah Lavi. voor de popart mopjes van Da vid Niven als Sir James Bond, Peter Sellers als Evelyn Trem ble, Ursula Andress als Vesper „Voor een paar dollars meer REX In tegenstelling tot rele andere wild-westfilms ont breekt in "Voor een paar dollars neer.vrijwel het vrouwelijk schoon. Dit is echter geen belet sel geweest een bijzonder span nende film te produceren. De liefhebber van deskundig schiet en smijtwerk komt in deze film (in kleuren) volledig aan zijn trekken. De oud-kolonel Morti mer en Monco, wiens afkomst nogal duister blijft, zijn van be roep "premiejagers". Zij jagen op misdadige figuren op wier hoofd een premie is gezet. Door een toeval komen beide zeer suc cesvolle schutters met elkaar in contact. Belden hebben het ge munt op Indio, een berucht ben deleider, op wiens hoofd een pre mie van 10.000 dollar staat. In eendrachtige samenwerking wordt een plan opgezet Indio en zijn bende van kant te maken. Mortimer en Monco komen er achter, dat de bandietenleider van plan is een bank te bero ven. Dan zouden twee vliegen in een klap kunnen worden gesla- ge. De uitvoering van het plan verloopt echter niet al te ge makkelijk. Voordat het verwe zenlijkt is sneuvelen nog vele bandieten door kogels van bei de premiejagers. Lynd, Orson Welles, Woody Al len als Jimmy Bond (hoofd van Smersh) etc. Bij al deze ironie Is ook nog plaats voor goedver- pakte sex (alhoewel degenen die de foto's in Playboy hebben ge zien bedrogen uitkomen). Een film die u tijdens de kerstdagen (het feest van vrede op aarde) met een gerust geweten kunt gaan zien, omdat u met een vredig gemoed en een glimlach op het gelaat naar huis zult kun nen terugkeren. „El dorado LUXOR In deze kleuren film over Texas na de Burger oorlog, toen de zucht naar rijk dom de bevolking te pakken kreeg, spelen John Wayne en Robert Mitchum voor het eerst samen de hoofdrollen. Regisseur Howard Hawks heeft er een merkwaardig produkt van gemaakt. Wel heeft hij gepoogd de toenmalige sfeer zo goed mo gelijk te reconstrueren, maar hij koos meer voor een ietwat ge stileerde vorm dan voor een krampachtige nabootsing van de werkelijkheid. En soms wekt hij de indruk, dat hij de handeling In dit geval gebaseerd op een roman van Harry Brown niet al te serieus opgevat wil zien, al neemt hij er allerminst een loop je mee. Zo ontstond een pak kende film, waarin de revolver- held Cole Thornton (Wayne) de zijde kiest van de sheriff, zijn oude vriend J. P. Harrah (kort weg J. P.), een rol die vertolkt wordt door Mitchum. De eigen lijke strijd gaat tussen de ran cher Jason en de familie Mac- Donald, van wie eerstgenoemde met geweld de waterrechten wil overnemen. Tenslotte legt Ja son, die zich voor veel geld de hulp verschaft heeft van de ben de van Nelse McLeod, het volle dig af tegen Cole en de tot dron kenschap vervallen J. P. Maar voor het zover is speelt er zich in en om El Dorado heel wat af, zoals de verrassende wraakoefe ning van de messenwerper "Mis sissippi" op de moordenaar van zijn beste vriend, de strijd om de genegenheid van Maudie, ei genares van de Broken Heart Saloon, en J. P.'s pogingen om zijn verloren gezag te herstellen, liefhebbers van vecht- en schietpartijen komen tenvolle van hun trekken. Regisseur Hawks verstaat de kunst een cnappe western te maken en vergeet daarbij nooit een gepast jebruik van humor te maken. STUDIO Na „Viva Maria" (met BH. en Jeanne Moreau) heeft Louis Malle zijn negende grote vuurpijl (in ons land) los gelaten: ,De dief van Parijs", In deze tijd van nostalgie naar voorbije romantische tijden (de Forsyte-rage) past deze film uitstekend: Louis Malle en zijn medewerker Jean-Claude Car rière baseerden hijn scenario op de roman van Georges Darien, die rond 1900 werd geschreven, maar vrijwel onbekend bleef tot ln 1959 een heruitgave ver soheen. De film, die verhaalt van de bedoepsdief die zijn passie voor mooie inbraken trouw blijft, on danks de talrijke vrouwen in zijn leven, speelt zich af omstreeks de eeuwwisseling. Malle stond erop de film zo historisch mogelijk vast te leg gen, „zodat de mensen bijna vergeten dat het verhaal 70 jaar geleden speelt. De dief moet lij ken wat hij is, een universele anti-held. Het in feite tijdloze gegeven van een man die bul ten de wet leeft". Dat zegt Mal le; nu de film zelf. Jean-Paul Belmondo speelt de gen tleman - inbreker Georges Randal, die van zijn nachtwerk een beroep maakt, een smerig beroep, zegt hij zelf en hij doet het ook smerig. Hij slaat alles aan diggelen en zet overal zijn vernielend breekijzer in. Maar dan wél by zeer gefortuneerde lieden, die uiteraard bezigheden buitenshuis hebben. Randal ge raakt op het slechte pad als zijn Jean-Paul Belmondo als de dief van Parijs. oom (bij wie hij in huis woont, want hij is een wees) hem ver telt dat het door zijnoudersaf- gescheiden geld wegens manipu laties en speculaties is verdwe nen. Oomlief zelf is stinkend rijk en blijft buiten schot. Dat zet wrok en Georges Randal be sluit geld te halen waar het is: bij de bourgeoisie. Via een innemende pater, die het brein is achter een wijdver takte inbrekersbende, wordt Randal opgenomen in de orga nisatie en pleegt menige goede kraak. Maar als al zijn vrienden al zyn „uitgestapt", breekt Ran dal rustig voort. Zelfs de liefde van aantrekkelijke vrouwen ver mag hem niet tot inkeer te brengen. En uiteindelijk verlaat Randal ook zijn jeugdliefde, de dochter van zijn oom, zijn nicht dus, en gaat alleen op pad, zijn passie voor het glinsteren van sieraden in opengebroken laatjes ln het schemerdonker is hem te sterk. De film is typisch Malle: fijn gesneden humor, grote waarhe den verkondigd door inbrekers met stijl, tijdens hun nachtelijke escapades, een decadente socië- tywereld, vermolmd tot in zijn grondvesten. Louis Malle legde het bekwaam vast, subtiel en strak. Maar wel wat langade mig. Jean-Paul Belmondo speelt een sympathieke, koelbloedige vakbekwame inbreker. Maar dat is het nare af en toe, bij een betrapping, verwacht je een onstuimige opleving van hem, zoals we dat kennen uit zijn an dere films. Maar Belmondo blijft koelbloedig, en rustig. Zo is het ook bedoeld: een knap spelende Belmondo, maar ook een vreem de Belmondo. Dierenreis in Disneyfilm In de film „De onvoorstelbare tocht", die in CAMERA is te zien, volgt men de avonturen van twee honden en een kat tijdens een tocht door de Cana dese wildernissen. De dieren werden tijdens een verblijf bui tenslands van hun baas onder gebracht bij diens vriend een vrijgezel, die de dieren liefdevol onderdak verschaft. Als de nazo mer aanbreekt en de grote vo geltrek begint, krijgt de jongste van het drietal, de Labrador Retriever Luatlh, heimwee. Als dan de vriend waar zij logeren voor enige tijd op jacht gaat en de dieren aan de goede zorgen van zijn huishoudster overlaat, besluiten de drie dieren om hun baas te gaan zoeken. Hun eigen huis is echter ruim vierhonderd kilometer verwijderd en de tocht is zwaar. Zij moeten in de eerste plaats aan voedsel zien te komen en het lukt de Siamese kat Tao nauwelijks om voor al len genoeg vogels te vangen. Bovendien kan de oudste van het stel, de buil temer Bodger, niet meer zo goed meekomen en moet de tocht vaak worden on derbroken voor een kleine rust pauze. Tijdens een van deze rustpauzes worden zij gestoord door een berin, met wie een heftig gevecht wordt gevoerd. Dit gevecht en ook andere zoals bijvoorbeeld als de siamees wordt achtervolgd en aangeval len door een lynx zijn bij zonder knap opgenomen. In de film worden prachtige natuurbeelden getoond, die de reputatie van Walt Disney als tovenaar van het filmsprookje alle eer aandeden. Uit talloze an dere produkties is al gebleken hoe hij een zeer groot arsenaal van met enorm geduld opgeno men natuurscènes weet te ver werken in films waarvan het scenario is opgebouwd aan de hand van het beschikbare ma teriaal. Ook voor deze film zal dat ongetwijfeld het geval zijn LIDO zorgt in deze kerst week voor zo'n drie uur kleur rijk filmvermaak. Julie An drews en Mary Tyler Moore huppelen en springen door een vrolijk pretentieloos verhaaltje, dat zich afspeelt in het begin van de jaren dertig. Twee een zame meisjes in een grote stad. De kordate Millie (Julie An drews) die zo graag modern wil zijn, ontfermt zich over de mys terieuze. schuchtere Mary, wan neer deze ook haar intrek neemt in een tehuis voor alleenstaande meisjes. Beiden hebben er niet het minste vermoeden van, dat zij leven in het centrum van een blanke slavinnen-handel. Het klinkt nogal griezelig, maar regisseur George Roy Hill heeft dit allemaal met een opvallend olijk knipoogje naar het publiek in beeld gebracht. Geen moment neemt men het serieus. Temeer omdat hij (natuurlijk) mannen laat opdraven, die voor de twee dames zijn geschapen. Zodra die ten tonele zijn verschenen, hoort men als het ware in de verte al de klokken beieren voor de dubbele bruiloft. Maar voor we die mogen beleven moet het viertal zich nog door heel wat onstuimige amoureuze of quasi- spannende avonturen heen- worstelen. Aan actie geen ge brek. Zang en dans worden vlot afgewisseld met wilde verwikke ling. George Roy Hill heeft ken nelijk geen ander doel gehad dan zijn puibliek vermaken. Soms slaat hij de plank wel eens mis, maar hij plaatst toch ook flink wat vrolijke treffers, al zijn daarbij de dik opgelegde effecten niet geschuwd. Maar dat neemt men hem niet kwa lijk, omdat hij zichzelf ook ner gens ernstig heeft genomen. Hij heeft een vrolijke, soms zelfs uitbundige film gemaakt, die in de donkere dagen rond Kerstmis voor enkele uren ongecompli ceerde ontspanning kan zorgen, als men de filmische aspecten niet te zwaar neemt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 3