TE KOOP
„Con Amore"
gespannen „Le
bracht een
roi David"
Adventsconcert in
Rijnsburg boeide
Betere meubelen voor minder geld
Langezaal's Woninginrichting
Plan „Guldemond" fe
Noordwijkerhoul
Plan „Wassenaar" de Zilk
Plan „Endepoel" fe Warmond
Bouw- en Aannemings Mij.
Noorlander Zonen N.V.
assistente
middenslandswoninj i
BEZIELENDE DIRECTIE VAN PASVEER:
Poulencs Gloria55
glorieus besluit
SOUS-CHEF
Wassalon te koop
super N.V. SUPERWAS
Bericht van inzet
wild en gevogelte
H. de Mooy-Zn.
EEN TECHNISCH MEDEWER
NIEUWE AUTO HUREI
5.- PER DAG
J. M. de Lugt
PAGINA 6
LEIDSCH DAGBLAD
ZATERDAG 9 DECEMBER 1967
Door middel van een gedurfde greep buiten het geijkte
repertoire om, heeft de chr. oratoriumvereniging „Con Amore"
met de uitvoering van het beroemde oratorium „Le roi David"
van de Frans-Zwitserse componist Arthur Honegger, dat in
onze stad indertijd ook reeds door het „Toonkunstkoor" ten ge
hore is gebracht, een indrukwekkende daad gesteld.
Het dateert uit 1921 en werd in dat jaar in het gebouw voor
Kunsten en Wetenschappen in Den Haag in ons land geïntro
duceerd. Sindsdien heeft het echter in talrijke plaatsen in bin
nen- en buitenland een diep-ingrijpend succes behaald.
Aanvankelijk als „modern" be
schouwd, is de in deze muziek be
toonde verruiming van de totaliteit
allang niet meer als zodanig aan te
merken en door anderen veelvuldig
achterhaald.
Honegger schreef zijn „Le roi Da
vid" in luttele weken voor het Thea
ter van Mézières (Zw), in samenwer
king met de tekstdichter René
Morax. De ondertitel ervan luidt
„Symfonische Psalm voor recitant,
eofli, koor en orkest".
De spreker draagt de bewogen tafe
relen voor uit het leven van Koning
David, gelijk deze zijn opgetekend in
de Bijbelboeken I Samuel XVI tot
II Samuel XIII, afgewisseld met
psalmen of psalmgedeelten, die op
het veelzijdige gebeuren betrekking
hebben.
De psalmen zijn geschreven
soli of koor, terwijl het orkest belast
is met de vertolking der symfonische
tussenspelen en de begeleiding.
Men kan in dit verband spreken
van een „ooggetuige-verslag" in mo
derne zin. Met als achtergrond een
diep religieus beleven, nog versterkt
door de wijze, waarop de recitant de
ganse geschiedenis van David
haalt.
Het oratorium, waarmee Honeg
ger (geb. in 1892) als op slag „we
reldnaam" maakte, Is zij het in
moderne zin geschreven in Bach-
Handelstijl. Zijn latere werken, waar
van in de eerste plaats dient ge
noemd zijn „Jeanne d'Arc au bücher",
De aan het concert van „Con
Amore" medewerkende solisten,
v.l.n.r. Manus Willemsen (reci
tant), Sophia van Santé (alt), Jan
Pasveer (dirigent), Annette de la
Bije (sopraan) en Charles Hol
land (tenor). (Foto LD/Holvast)
spreken weliswaar van een nog gro
tere diepte en rijpheid, maar ook dit
oratorium mag men gerust een
„meesterwerk"
Honegger treft, zowel qua sfeer als
karakteristiek het leven van Koning
David, verheffend en suggestief. Er
gaat een machtige werking van uit:
zowel het mysterieuze, het felgela-
dene, het mystieke, het bezetene en
het primitief barbaars-Oosterse vin
den er hun plaats in. En aan het
effectrijke, het illustratieve ligt een
verfrissend-muzikanteske geest en
een waarachtig kunstenaarschap ten
grondslag. Verfrissend inderdaad, in
sterk contrast tot de soms verslap
pende invloed van romantiek en im
pressionisme, waarvan de muziek van
vóór 1921 zo veelvuldig getuigde.
Honeggers muziek onderscheidt zich,
verbaast en boeit door talrijke origi
nele, onconventionele vondsten, door
inspiratieve kracht, waarbij de on
derscheidene tonaliteiten door de
verruimende werking de spanning
verhogen.
Daarbij weet Honegger met het be
trekkelijk kleine instrumentarium
toch een machtige, dan weer door
zichtige impressie op te wekken.
Dat de eminente contrapuntist
Honegger aan het koor zeer hoge
eisen stelt, ook wat het zuiver tref
fen der intervallen betreft, mag zeker
niet onvermeld blijven.
Zo leeft men met de gebeurtenis
sen mee, tot aan het verzoenende
slot met de heerlijke en verheffende
kerst-koraal-melodie als bindend
element.
Wij herinneren ons nog goed, hoe
het werk in 1921 tijdens de première
een ware „schok" betekende. Dat
was het nu na zoveel jaren en
door de gewenning aan zovele nieuwe
elementen in de muzikale ontwikke
ling, vanzelfsprekend niet meer in
die mate.
Maar dat „Le roi David" nog altijd
een waardevol monument op het ge
bied der koormuziek is, staat als een
paal boven water.
Wij zijn dirigent Pasveer en zijn
„Con Amore" dan ook ten zeerste
dankbaar voor deze interessante en
in vele opzichten hogelijk te waar
deren hernieuwde kennismaking, die
duidelijk aantoonde hoeveel pijlen
dit koor op zijn boog heeft!
Er is met bezielende overtuiging
gezongen. De resultaten waren
zodanig gehalte, dat zij spraken
een gedegen voorbereiding. Jammer,
dat na slechts één repetitie met het
N.H. Philh. Orkest niet steeds het
juiste evenwicht tussen zang en in
strumentarium en omlijsting gevon
den kon worden en de chorale ge
deelten daarvoor wel eens in het ge
drang kwamen.
Het orkest had zich zeker meer
malen meer kunnen intomen. Aan de
moeilijke opgave om dit oratorium
in het Frans te zingen, werd in het
algemeen redelijk voldaan, ook al was
de uitspraak dan ook niet zo perfect
als die van de recitant Manus Wil
lemsen. wiens zuivere voordracht en
inleving te appreciëren waren, doch
wiens stem stellig aan sonoriteit en
nuanceringsvermogen tekort schoot.
Wij hoorden bij de Nederlandse pre
mière de befaamde Copeau uit Parijs
in deze spreekrol en wat deze toen
aan expressieve en dramatische uit
drukkingskracht wist te bereiken, is
ons onvergetelijk gebleven.
De overige solisten waren de rein
zingende sopraan Annette de la Bije,
de indringende alt Sophia van Santé,
die haar opera-instelling speciaal
kon laten gelden als tovenaresse in
de huiveringwekkende bezwerings
scène en de tenor Charles Holland,
wiens lyrisch-gevoelige interpretatie
en fraai getimbreerd geluid wederom
veel aandacht trokken.
Dirigent Jan Pasveer, met de vak
kundige orgelsteun van Simon C.
Jansen, heeft deze zware opgave
voortreffelijk in de hand gehad en er
afwisselend de stuwkracht en de in
nigheid aan verleend, die zij verdient.
Ook al mag hier en daar een klei
ne steek gevallen zijn, ook al liet de
duidelijkheid soms wensen onver
vuld: wij mogen toch erkentelijk zijn
voor al hetgeen hij, zowel met koor
als orkest, heeft bereikt.
Dat is waarlijk niet gering ge
weest!
Sopraan Lilian
Evans Tibbs
overleden
Na een langdurige ziekte is donder
dag in Washington overleden de so
praan Lilian Evans Tibbs, de eerste
negerin, die in Amerika in opera's
optard. Mevrouw Evanti, zoals
haar artiestennaam luidde, boekt in
de jaren 1920/'30 successen in Euro
pa, waar zij verdere zangles nam na
te zijn afgestudeerd aan de Howard-
universiteit in Washington.
Zij maakte haar debuut in 1925 in
Nice en zong verscheidene jaren in
Frankrijk. In 1932 keerde zij op ver
zoek van Giulio Gatticasazza, de
toenmalige directeur van de „Metro
politan Opera" in New York, die
haar in Italië had horen zingen, naar
de V.S. terug. De rassenbarières ver
hinderden toen echter nog haar op
treden in de ,M©t". Mevrouw Evanti
had in 1942 een aandeel in de op
richting van de Negro National Ope
ra" in Philadelphia.
Wetliouder weigert j Nederlandse
Jan Cremer-prijs
Wethouder W. Polak voor de Kunst
zaken van Amsterdam, heeft gister
avond tijdens de buitengewone ver
gadering van de Amsterdamse Kunst
raad in 't Stedelijk Museum de hem
toegekende wisselprus „Jan Cremer"
geweigerd.
De Amsterdamse uitgever G. Lub
berhuizen kondigde tijdens zijn toe
spraak na afloop van de uitreiking
van de oorkonde aan, dat de jury
de wisselprijs van dit jaar aan de
wethouder had toegekend.
De wisselbeker, die vorig jaar in
handen was van de Amsterdamse
journalist Ben Dull, wordt ieder jaar
toegekend aan degene, die gezorgd
heeft voor de meeste publiciteit rond
de auteur Jan Cremer.
Dure gobelins
Vier gobelins, die toebehoord heb
ben aan koning Lodewijk XV zijn gis
teren bij Sotiheby geveild voo r200.000
culturele week
iu Berlijn
In het najaar van 1968 zal in West-
Berljjn een „Nederlands culturele
week" worden georganiseerd, met als!
der hoogtepunten een expositie
werkfen van Piet Mondriaan, die
verschillende musea zullen wor-
den geleend.
Voorts staan tentoonstellingen van
Delftse plateelwerken en van histo
rische klederkrachten. toneelvoorstel-I
lingen en concerten van oude mu
ziek op historische instrumenten op
het programma.
pond. Zij waren vervaardigd door
Michel Audrun naar ontwerpen vani
Charles Coypel over Don Quichotei
In 1900 bevonden zij zich in de ver
zameling van aartshertog Ferdinand C
wiens dood in 1914 de aanleiding tol
de eerste wereldoorlog werd.
Dirk Scbonevelcl (orgel), Wemlela van Ditzbuysen-Bronsgeest
(sopraan) en Aad Hasenoot (bariton) traden op
Voor een adventsconcert in
de Rijnsburgse Maranathakerk
had de eigen organist Dirk
Schoneveld medewerking van
Wendela van Ditzhuysen
Bronsgeest, sopraan, en van
Aad Hasenoot, bariton. Als
„leerlingen" op het programma
Na de pauze een werk van totaal
andere geaardheid: Poulencs mar
kant-ritmisch, speels, luchtig en bij
wijlen magistraal „Gloria", dateven-
eens de hoogste eisen stelde, waaraan
zowel in vocaal-technisch als gees
telijk opzicht bezielend is voldaan.
In het centrum de glanzend-stralen-
de zang van Annette de la Bije, die
het fijnzinnige en nobele .Domine
Deus" en wat daarop volgt, tot een
verinnerlijkt hoogtepunt van deze
bewonderenswaardige compositie
maakte.
Tochnaar ons gevoel had dit
„Gloria" wellicht beter achterwege
kunnen blijven, omdat het door het
sterke contrast enigermate afbreuk
deed aan de sfeer, welke ons voor de
pauze zo intens gegrepen en in haar
ban gehouden had
Wat evenwel niets afdoet aan de
kundige prestaties van „Con Amore",
dat ditmaal bewijzen te over heeft
geleverd ook in het meer moderne
genre haar weg te kunnen vinden.
Dank z(j in de eerste plaats de in
spirerende invloed van Jan Pasveer.
aangeduid, zijn zij jonge solis
ten, die wij al meer op een
concertpodium ontmoetten.
Leerlingen van één larares,
blijken zij toch heel verschil
lend gericht. Zo ergens in de
kunst, spreekt in de liedkunst
de persoonlijkheidsstructuur
een groot woord mee.
Hasenoot zong Bachliederen, Chrdst-
baum van Cornelis en „The trumpet
shall sound" van Handel. In techniek
streeft de sopraan hem al aanmerke
lijk voorbij. Het contrast tussen de
twee accentueerde een aantal tekor
ten, die we toch stellen moeten tegen
over de drie grote pluspunten stern-
kleur, welluidendheid en draagkracht.
De scherp reagerende akoestiek van
de Maranathakerk is verraderlijk.
De bariton lijdt aan een opvallend
ongelijke toonvorming. Vaak wordt de
toon te laag, soms te hoog gepakt,
terwijl anndermaal, al dan niet bij
toeval, een toon weer heel goed zit.
Vandaar, dat het duetteren met de
sopraan (In oud-Franse kerstliederen
en in een Handel-aria) niet bevredig
de: deze vorm van samenzingen ver
draagt het niet, dat een der partijen
buiten de kernen van de tonen raakt
en niet kemzuiver inboneert. De weg
naar de kunstzang ls een tegenstrib
belende.
Mevr. van Ditzhuysen staat een
fijne en goed geleide, sympathieke en
edele sopraanstem ten dienste. Haar
begrip van ademnemen stelt haar in
staat, in één greep een frase of na
tuurlijk lopend zinsdeel soepelgolvend
uit te zeggen. Bijna alle tonen zitten
goed en alles klinkt gedistingeerd. Ii
de hoge liggingen treedt nog forcerei
op, klinken enige tonen vlak door on
voldoende welving. De stemmiddelei
moeten daar verruimd worden, d.w.z
„doorbijten" om alles vrij te krijgen
Het zou zonde zijn, wanneer he
mooie doel hier uiteindelijk niet be
reikt zou worden. Dit doel werd in dt
Handel-aria „How beatiful" zeker be- T
naderd. De overige liederen warei
van Bach.
Schoneveld hadden wij een hele tijd
niet meer gehoord. Het kwam om
voor, dat zijn spel vaster is komen f.
liggen, zodat virtuose delen hun onbe
lemmerde gave voortgang verkregen,
waarvan vooral Mendelssohns 6d<
Symfonie in het Allegro molto getui
genis aflegde. Maar ook het helde)
gelijkmatig articuleren heeft gewon]
nen, wat Dakun's befaamde 6de Noë
ten goede kwam, iets minder (ooi
door uiteenliggende tempi) Bach'j
„Allein Gott in der Höh", en o.a' 0
Mudde's Variaties over „Er is een
kimdeke".
Schoneveld heeft z'n romantisch]
kant, aan Daquin merkbaar en aaa
„Stille Nacht' van Jan Zwart. Wal
deze laaste aan poppige fratsj es ziel
veroorlooft past niet meer in dea
tijd. De begeleidingen waren alk
voortreffelijk en met „Ere zij God'
in samenzang eindigde dit redelijk
bezochte kerstconcert.
en een enorme sor
tering vindt U altijd
bij:
Stille Rijn
Leiden
Telef. 2651
W.BIESTERFELD EN CO. NEDERLAND N.V.
Eikenlaan 20 - Alphen a. d. Rijn - Tel. 01720-3045
Voor onze afdeling boekhouding vragen wij een
leeftijd plm. 25 tot 35 jaar. Voor deze verantwoor
delijke functie is minimaal kennis op M.B.A.-niveau
vereist. Ervaring met machinale boekhouding strekt
tot aanbeveling.
Sollicitaties gelieve U te richten aan de directie.
Aangeboden: Moderne galerij-
woning in het Jacques Urlus-
plantsoen te Leiden, bevatten
de 4 kamers, keuken, toilet en
douchecel: centraal ver
warmd. liften aanwezig, riant
uitzicht o.a. op sportvelden.
Gevraagd: Goede eengezins
woning tenminste vier ka-
op goede stand te Lei
den of directe omgeving.
Brieven met aanbiedingen
Zeer interessante omzetmogelijkhe-
den door unieke ligging.
Geen diploma's en vestigingsvergun
ning vereist.
Duitse industriële apparatuur met
lange levensduur. Geheel roestvrij
stalen uitvoering.
Benodigd eigen kapitaal plm. f 30.000
Restant zeer voordelig te financieren
door marktonderzoek van 'n grote
Ned. bank.
Vraag uitgebreide inlichtingen.
POSTBUS 425 - BREDA
TELEFOON 01600—42500
Na 7 uur 01604—628.
65068 bureau
dit
GEVRAAGD
chauffeur
W.C.A.van KERKHOF
Narmstraat 1 a Leiden
Telefoon 25555
BERICHT VAN INZET
N. A. SCHOL en A. I. J. VAN
BUGGENUM, notarissen te
Warmond en 's-Gravenhage,
berichten, dat in veiling d.d.
6 december 1967 de bungalow
EMMALAAN 3 te DE KAAG
(vrije vestiging) in bod is ge
bracht op f67.000,
Afslag 13 december as. om
aur v.m. in hotel „De
Stad Rome", Baan 4 te War
mond.
TE KOOP aangeboden
Mercedes 190 D
juli 1961, i.prAt f2200,—.
Tel. 01718—2559
percelen te Leiden.
1. woonhuis met afz. boven
woning en erf Koning
straat 1/la op f 3.800,
2. woonhuis met afz. boven
woning en erf Koning
straat 3-3a op f 4.050,
Afslag vrijdag 15 dec.
n.m. 7 uur in het Notarishuis
te Leiden.
Notaris N. W. HOLTKAMP.
uitzicht, met centrale verwarming
ENKELE RIANTE WONINGEN,
(aardgas).
Inhoud: begane grond:
le verdieping: 3 slaapkamer, waarvan
kamer met ligbad, 2e toilet.
2e verdieping: zolderoverloop waar gasketel wordt geplaatst.
Grote 4e slaapkamer met dakkapel
PRIJZEN:
één premie B.-WONING aan de Zilkerduinweg. met centrale ver
warming.
PRIJSf 52.285,vrij op naam.
Rijkspremie f 2.837,— ineens of 10 Jaarlijkse termijnen, le jaar
f 1023,vervolgens elk jaar minus 10%.
ENKELE PREMIE B-WONINGEN met vrije vestiging.
Inhoud: begane grond: zitkamer-eetkamer, keuken, toilet, gang.
open trap.
le verdieping: drie slaapkamers, douchecel, tweede tollet, vaste
trap naar zolder, grote bevloerde zolderruimte met dakraam.
PRIJZEN: f43.750,— vry op naam.
eventueel met garage f 4.500,meer.
Rijkspremie f 2.740,ineens of in 10 jaarlijkse termijnen, le jaar
f 987,— vervolgens ieder jaar minus 10%.
INLICHTINGEN
SPECIALITEIT IN
LANGE DIEFSTEEG 18
TELEFOON 21184
N.V. B. J. HUURMAN en ZN
€Tt voor spoedige indienst-
voor alle voorkomende kan-
boorwerkzaamheden. Leeftijd
18 k 20 jaar. Mulo- en type
diploma vereist.
Sollicitaties te richten
Herengracht 10. p.o.b. 214 Lei
den.
VENDUHUIS DER
NOTARISSEN
Donderdag 14 december
om 10 uur publieke vei
ling van
w.o.voorkomen: driedelig
bankstel, bureau-ministre
met bureaustoel, boeken
kasten, linnenkasten,
schilderden, enig blauw
porcelein en gouden en
zilveren voorwerpen.
Kijkdag woensdag 13 de
cember van 10 tot 4 uur.
Te koop royale j
in het mooiste gedeelte van Hazerswoude (R.D.) Ze 1
gunstig gelegen ten opzichte van Leiden, Den Haag I 1
A'dam. Vlak bij scholen en winkelcentrum. Grote hu)
kamer, 4 slaapkamers, voor- en achtertuin.
KOOPPRIJS f39.000,—.
Tel. 01714d h
Functionaris zal o.m. worden belast met mal
bankwerk, eenvoudig draaiwerk, autogeen ent
trisch laswerk, alsmede met onderhoudswerk»
heden.
Enige elektrotechnische kennis strekt tot aanbel]
Salariëring volgens Rijksregeling.
Van der Valk Bounranweg 178
Telefoon 0171040644.
Leiderdorp
BERICHT VAN INZET
Notaris M. P. KAPTEIN deelt
mede, dat in bod zijn ge
bracht:
woonhuis Zaanstraat 59 te
Leiden op f 6,500,—.
woonhuis Garenmarkt 18 te
Leiden op f 30.000,
Afslag 15 dec. 1967 te 19 uur
in Notarishuis Hogewoerd 144
'te Leiden.
Autoverhuur TIP TO)
St-.-Aagtenstraat 14 - Telefoon 257)
GEVRAAGD
EEN ERVAREN B0EKH0UDER(-ST!
Bij voorkeur bekend met doorschrijf methode en kencl
Engels en Duits.
Zelfstandige werkkring.
Uitsluitend schriftelijke sollicitaties aan:
HOGEVEENSEWEG 57/63 HAZERSWl