TE KOOP „Con Amore" gespannen „Le bracht een roi David" Adventsconcert in Rijnsburg boeide Betere meubelen voor minder geld Langezaal's Woninginrichting Plan „Guldemond" fe Noordwijkerhoul Plan „Wassenaar" de Zilk Plan „Endepoel" fe Warmond Bouw- en Aannemings Mij. Noorlander Zonen N.V. assistente middenslandswoninj i BEZIELENDE DIRECTIE VAN PASVEER: Poulencs Gloria55 glorieus besluit SOUS-CHEF Wassalon te koop super N.V. SUPERWAS Bericht van inzet wild en gevogelte H. de Mooy-Zn. EEN TECHNISCH MEDEWER NIEUWE AUTO HUREI 5.- PER DAG J. M. de Lugt PAGINA 6 LEIDSCH DAGBLAD ZATERDAG 9 DECEMBER 1967 Door middel van een gedurfde greep buiten het geijkte repertoire om, heeft de chr. oratoriumvereniging „Con Amore" met de uitvoering van het beroemde oratorium „Le roi David" van de Frans-Zwitserse componist Arthur Honegger, dat in onze stad indertijd ook reeds door het „Toonkunstkoor" ten ge hore is gebracht, een indrukwekkende daad gesteld. Het dateert uit 1921 en werd in dat jaar in het gebouw voor Kunsten en Wetenschappen in Den Haag in ons land geïntro duceerd. Sindsdien heeft het echter in talrijke plaatsen in bin nen- en buitenland een diep-ingrijpend succes behaald. Aanvankelijk als „modern" be schouwd, is de in deze muziek be toonde verruiming van de totaliteit allang niet meer als zodanig aan te merken en door anderen veelvuldig achterhaald. Honegger schreef zijn „Le roi Da vid" in luttele weken voor het Thea ter van Mézières (Zw), in samenwer king met de tekstdichter René Morax. De ondertitel ervan luidt „Symfonische Psalm voor recitant, eofli, koor en orkest". De spreker draagt de bewogen tafe relen voor uit het leven van Koning David, gelijk deze zijn opgetekend in de Bijbelboeken I Samuel XVI tot II Samuel XIII, afgewisseld met psalmen of psalmgedeelten, die op het veelzijdige gebeuren betrekking hebben. De psalmen zijn geschreven soli of koor, terwijl het orkest belast is met de vertolking der symfonische tussenspelen en de begeleiding. Men kan in dit verband spreken van een „ooggetuige-verslag" in mo derne zin. Met als achtergrond een diep religieus beleven, nog versterkt door de wijze, waarop de recitant de ganse geschiedenis van David haalt. Het oratorium, waarmee Honeg ger (geb. in 1892) als op slag „we reldnaam" maakte, Is zij het in moderne zin geschreven in Bach- Handelstijl. Zijn latere werken, waar van in de eerste plaats dient ge noemd zijn „Jeanne d'Arc au bücher", De aan het concert van „Con Amore" medewerkende solisten, v.l.n.r. Manus Willemsen (reci tant), Sophia van Santé (alt), Jan Pasveer (dirigent), Annette de la Bije (sopraan) en Charles Hol land (tenor). (Foto LD/Holvast) spreken weliswaar van een nog gro tere diepte en rijpheid, maar ook dit oratorium mag men gerust een „meesterwerk" Honegger treft, zowel qua sfeer als karakteristiek het leven van Koning David, verheffend en suggestief. Er gaat een machtige werking van uit: zowel het mysterieuze, het felgela- dene, het mystieke, het bezetene en het primitief barbaars-Oosterse vin den er hun plaats in. En aan het effectrijke, het illustratieve ligt een verfrissend-muzikanteske geest en een waarachtig kunstenaarschap ten grondslag. Verfrissend inderdaad, in sterk contrast tot de soms verslap pende invloed van romantiek en im pressionisme, waarvan de muziek van vóór 1921 zo veelvuldig getuigde. Honeggers muziek onderscheidt zich, verbaast en boeit door talrijke origi nele, onconventionele vondsten, door inspiratieve kracht, waarbij de on derscheidene tonaliteiten door de verruimende werking de spanning verhogen. Daarbij weet Honegger met het be trekkelijk kleine instrumentarium toch een machtige, dan weer door zichtige impressie op te wekken. Dat de eminente contrapuntist Honegger aan het koor zeer hoge eisen stelt, ook wat het zuiver tref fen der intervallen betreft, mag zeker niet onvermeld blijven. Zo leeft men met de gebeurtenis sen mee, tot aan het verzoenende slot met de heerlijke en verheffende kerst-koraal-melodie als bindend element. Wij herinneren ons nog goed, hoe het werk in 1921 tijdens de première een ware „schok" betekende. Dat was het nu na zoveel jaren en door de gewenning aan zovele nieuwe elementen in de muzikale ontwikke ling, vanzelfsprekend niet meer in die mate. Maar dat „Le roi David" nog altijd een waardevol monument op het ge bied der koormuziek is, staat als een paal boven water. Wij zijn dirigent Pasveer en zijn „Con Amore" dan ook ten zeerste dankbaar voor deze interessante en in vele opzichten hogelijk te waar deren hernieuwde kennismaking, die duidelijk aantoonde hoeveel pijlen dit koor op zijn boog heeft! Er is met bezielende overtuiging gezongen. De resultaten waren zodanig gehalte, dat zij spraken een gedegen voorbereiding. Jammer, dat na slechts één repetitie met het N.H. Philh. Orkest niet steeds het juiste evenwicht tussen zang en in strumentarium en omlijsting gevon den kon worden en de chorale ge deelten daarvoor wel eens in het ge drang kwamen. Het orkest had zich zeker meer malen meer kunnen intomen. Aan de moeilijke opgave om dit oratorium in het Frans te zingen, werd in het algemeen redelijk voldaan, ook al was de uitspraak dan ook niet zo perfect als die van de recitant Manus Wil lemsen. wiens zuivere voordracht en inleving te appreciëren waren, doch wiens stem stellig aan sonoriteit en nuanceringsvermogen tekort schoot. Wij hoorden bij de Nederlandse pre mière de befaamde Copeau uit Parijs in deze spreekrol en wat deze toen aan expressieve en dramatische uit drukkingskracht wist te bereiken, is ons onvergetelijk gebleven. De overige solisten waren de rein zingende sopraan Annette de la Bije, de indringende alt Sophia van Santé, die haar opera-instelling speciaal kon laten gelden als tovenaresse in de huiveringwekkende bezwerings scène en de tenor Charles Holland, wiens lyrisch-gevoelige interpretatie en fraai getimbreerd geluid wederom veel aandacht trokken. Dirigent Jan Pasveer, met de vak kundige orgelsteun van Simon C. Jansen, heeft deze zware opgave voortreffelijk in de hand gehad en er afwisselend de stuwkracht en de in nigheid aan verleend, die zij verdient. Ook al mag hier en daar een klei ne steek gevallen zijn, ook al liet de duidelijkheid soms wensen onver vuld: wij mogen toch erkentelijk zijn voor al hetgeen hij, zowel met koor als orkest, heeft bereikt. Dat is waarlijk niet gering ge weest! Sopraan Lilian Evans Tibbs overleden Na een langdurige ziekte is donder dag in Washington overleden de so praan Lilian Evans Tibbs, de eerste negerin, die in Amerika in opera's optard. Mevrouw Evanti, zoals haar artiestennaam luidde, boekt in de jaren 1920/'30 successen in Euro pa, waar zij verdere zangles nam na te zijn afgestudeerd aan de Howard- universiteit in Washington. Zij maakte haar debuut in 1925 in Nice en zong verscheidene jaren in Frankrijk. In 1932 keerde zij op ver zoek van Giulio Gatticasazza, de toenmalige directeur van de „Metro politan Opera" in New York, die haar in Italië had horen zingen, naar de V.S. terug. De rassenbarières ver hinderden toen echter nog haar op treden in de ,M©t". Mevrouw Evanti had in 1942 een aandeel in de op richting van de Negro National Ope ra" in Philadelphia. Wetliouder weigert j Nederlandse Jan Cremer-prijs Wethouder W. Polak voor de Kunst zaken van Amsterdam, heeft gister avond tijdens de buitengewone ver gadering van de Amsterdamse Kunst raad in 't Stedelijk Museum de hem toegekende wisselprus „Jan Cremer" geweigerd. De Amsterdamse uitgever G. Lub berhuizen kondigde tijdens zijn toe spraak na afloop van de uitreiking van de oorkonde aan, dat de jury de wisselprijs van dit jaar aan de wethouder had toegekend. De wisselbeker, die vorig jaar in handen was van de Amsterdamse journalist Ben Dull, wordt ieder jaar toegekend aan degene, die gezorgd heeft voor de meeste publiciteit rond de auteur Jan Cremer. Dure gobelins Vier gobelins, die toebehoord heb ben aan koning Lodewijk XV zijn gis teren bij Sotiheby geveild voo r200.000 culturele week iu Berlijn In het najaar van 1968 zal in West- Berljjn een „Nederlands culturele week" worden georganiseerd, met als! der hoogtepunten een expositie werkfen van Piet Mondriaan, die verschillende musea zullen wor- den geleend. Voorts staan tentoonstellingen van Delftse plateelwerken en van histo rische klederkrachten. toneelvoorstel-I lingen en concerten van oude mu ziek op historische instrumenten op het programma. pond. Zij waren vervaardigd door Michel Audrun naar ontwerpen vani Charles Coypel over Don Quichotei In 1900 bevonden zij zich in de ver zameling van aartshertog Ferdinand C wiens dood in 1914 de aanleiding tol de eerste wereldoorlog werd. Dirk Scbonevelcl (orgel), Wemlela van Ditzbuysen-Bronsgeest (sopraan) en Aad Hasenoot (bariton) traden op Voor een adventsconcert in de Rijnsburgse Maranathakerk had de eigen organist Dirk Schoneveld medewerking van Wendela van Ditzhuysen Bronsgeest, sopraan, en van Aad Hasenoot, bariton. Als „leerlingen" op het programma Na de pauze een werk van totaal andere geaardheid: Poulencs mar kant-ritmisch, speels, luchtig en bij wijlen magistraal „Gloria", dateven- eens de hoogste eisen stelde, waaraan zowel in vocaal-technisch als gees telijk opzicht bezielend is voldaan. In het centrum de glanzend-stralen- de zang van Annette de la Bije, die het fijnzinnige en nobele .Domine Deus" en wat daarop volgt, tot een verinnerlijkt hoogtepunt van deze bewonderenswaardige compositie maakte. Tochnaar ons gevoel had dit „Gloria" wellicht beter achterwege kunnen blijven, omdat het door het sterke contrast enigermate afbreuk deed aan de sfeer, welke ons voor de pauze zo intens gegrepen en in haar ban gehouden had Wat evenwel niets afdoet aan de kundige prestaties van „Con Amore", dat ditmaal bewijzen te over heeft geleverd ook in het meer moderne genre haar weg te kunnen vinden. Dank z(j in de eerste plaats de in spirerende invloed van Jan Pasveer. aangeduid, zijn zij jonge solis ten, die wij al meer op een concertpodium ontmoetten. Leerlingen van één larares, blijken zij toch heel verschil lend gericht. Zo ergens in de kunst, spreekt in de liedkunst de persoonlijkheidsstructuur een groot woord mee. Hasenoot zong Bachliederen, Chrdst- baum van Cornelis en „The trumpet shall sound" van Handel. In techniek streeft de sopraan hem al aanmerke lijk voorbij. Het contrast tussen de twee accentueerde een aantal tekor ten, die we toch stellen moeten tegen over de drie grote pluspunten stern- kleur, welluidendheid en draagkracht. De scherp reagerende akoestiek van de Maranathakerk is verraderlijk. De bariton lijdt aan een opvallend ongelijke toonvorming. Vaak wordt de toon te laag, soms te hoog gepakt, terwijl anndermaal, al dan niet bij toeval, een toon weer heel goed zit. Vandaar, dat het duetteren met de sopraan (In oud-Franse kerstliederen en in een Handel-aria) niet bevredig de: deze vorm van samenzingen ver draagt het niet, dat een der partijen buiten de kernen van de tonen raakt en niet kemzuiver inboneert. De weg naar de kunstzang ls een tegenstrib belende. Mevr. van Ditzhuysen staat een fijne en goed geleide, sympathieke en edele sopraanstem ten dienste. Haar begrip van ademnemen stelt haar in staat, in één greep een frase of na tuurlijk lopend zinsdeel soepelgolvend uit te zeggen. Bijna alle tonen zitten goed en alles klinkt gedistingeerd. Ii de hoge liggingen treedt nog forcerei op, klinken enige tonen vlak door on voldoende welving. De stemmiddelei moeten daar verruimd worden, d.w.z „doorbijten" om alles vrij te krijgen Het zou zonde zijn, wanneer he mooie doel hier uiteindelijk niet be reikt zou worden. Dit doel werd in dt Handel-aria „How beatiful" zeker be- T naderd. De overige liederen warei van Bach. Schoneveld hadden wij een hele tijd niet meer gehoord. Het kwam om voor, dat zijn spel vaster is komen f. liggen, zodat virtuose delen hun onbe lemmerde gave voortgang verkregen, waarvan vooral Mendelssohns 6d< Symfonie in het Allegro molto getui genis aflegde. Maar ook het helde) gelijkmatig articuleren heeft gewon] nen, wat Dakun's befaamde 6de Noë ten goede kwam, iets minder (ooi door uiteenliggende tempi) Bach'j „Allein Gott in der Höh", en o.a' 0 Mudde's Variaties over „Er is een kimdeke". Schoneveld heeft z'n romantisch] kant, aan Daquin merkbaar en aaa „Stille Nacht' van Jan Zwart. Wal deze laaste aan poppige fratsj es ziel veroorlooft past niet meer in dea tijd. De begeleidingen waren alk voortreffelijk en met „Ere zij God' in samenzang eindigde dit redelijk bezochte kerstconcert. en een enorme sor tering vindt U altijd bij: Stille Rijn Leiden Telef. 2651 W.BIESTERFELD EN CO. NEDERLAND N.V. Eikenlaan 20 - Alphen a. d. Rijn - Tel. 01720-3045 Voor onze afdeling boekhouding vragen wij een leeftijd plm. 25 tot 35 jaar. Voor deze verantwoor delijke functie is minimaal kennis op M.B.A.-niveau vereist. Ervaring met machinale boekhouding strekt tot aanbeveling. Sollicitaties gelieve U te richten aan de directie. Aangeboden: Moderne galerij- woning in het Jacques Urlus- plantsoen te Leiden, bevatten de 4 kamers, keuken, toilet en douchecel: centraal ver warmd. liften aanwezig, riant uitzicht o.a. op sportvelden. Gevraagd: Goede eengezins woning tenminste vier ka- op goede stand te Lei den of directe omgeving. Brieven met aanbiedingen Zeer interessante omzetmogelijkhe- den door unieke ligging. Geen diploma's en vestigingsvergun ning vereist. Duitse industriële apparatuur met lange levensduur. Geheel roestvrij stalen uitvoering. Benodigd eigen kapitaal plm. f 30.000 Restant zeer voordelig te financieren door marktonderzoek van 'n grote Ned. bank. Vraag uitgebreide inlichtingen. POSTBUS 425 - BREDA TELEFOON 01600—42500 Na 7 uur 01604—628. 65068 bureau dit GEVRAAGD chauffeur W.C.A.van KERKHOF Narmstraat 1 a Leiden Telefoon 25555 BERICHT VAN INZET N. A. SCHOL en A. I. J. VAN BUGGENUM, notarissen te Warmond en 's-Gravenhage, berichten, dat in veiling d.d. 6 december 1967 de bungalow EMMALAAN 3 te DE KAAG (vrije vestiging) in bod is ge bracht op f67.000, Afslag 13 december as. om aur v.m. in hotel „De Stad Rome", Baan 4 te War mond. TE KOOP aangeboden Mercedes 190 D juli 1961, i.prAt f2200,—. Tel. 01718—2559 percelen te Leiden. 1. woonhuis met afz. boven woning en erf Koning straat 1/la op f 3.800, 2. woonhuis met afz. boven woning en erf Koning straat 3-3a op f 4.050, Afslag vrijdag 15 dec. n.m. 7 uur in het Notarishuis te Leiden. Notaris N. W. HOLTKAMP. uitzicht, met centrale verwarming ENKELE RIANTE WONINGEN, (aardgas). Inhoud: begane grond: le verdieping: 3 slaapkamer, waarvan kamer met ligbad, 2e toilet. 2e verdieping: zolderoverloop waar gasketel wordt geplaatst. Grote 4e slaapkamer met dakkapel PRIJZEN: één premie B.-WONING aan de Zilkerduinweg. met centrale ver warming. PRIJSf 52.285,vrij op naam. Rijkspremie f 2.837,— ineens of 10 Jaarlijkse termijnen, le jaar f 1023,vervolgens elk jaar minus 10%. ENKELE PREMIE B-WONINGEN met vrije vestiging. Inhoud: begane grond: zitkamer-eetkamer, keuken, toilet, gang. open trap. le verdieping: drie slaapkamers, douchecel, tweede tollet, vaste trap naar zolder, grote bevloerde zolderruimte met dakraam. PRIJZEN: f43.750,— vry op naam. eventueel met garage f 4.500,meer. Rijkspremie f 2.740,ineens of in 10 jaarlijkse termijnen, le jaar f 987,— vervolgens ieder jaar minus 10%. INLICHTINGEN SPECIALITEIT IN LANGE DIEFSTEEG 18 TELEFOON 21184 N.V. B. J. HUURMAN en ZN €Tt voor spoedige indienst- voor alle voorkomende kan- boorwerkzaamheden. Leeftijd 18 k 20 jaar. Mulo- en type diploma vereist. Sollicitaties te richten Herengracht 10. p.o.b. 214 Lei den. VENDUHUIS DER NOTARISSEN Donderdag 14 december om 10 uur publieke vei ling van w.o.voorkomen: driedelig bankstel, bureau-ministre met bureaustoel, boeken kasten, linnenkasten, schilderden, enig blauw porcelein en gouden en zilveren voorwerpen. Kijkdag woensdag 13 de cember van 10 tot 4 uur. Te koop royale j in het mooiste gedeelte van Hazerswoude (R.D.) Ze 1 gunstig gelegen ten opzichte van Leiden, Den Haag I 1 A'dam. Vlak bij scholen en winkelcentrum. Grote hu) kamer, 4 slaapkamers, voor- en achtertuin. KOOPPRIJS f39.000,—. Tel. 01714d h Functionaris zal o.m. worden belast met mal bankwerk, eenvoudig draaiwerk, autogeen ent trisch laswerk, alsmede met onderhoudswerk» heden. Enige elektrotechnische kennis strekt tot aanbel] Salariëring volgens Rijksregeling. Van der Valk Bounranweg 178 Telefoon 0171040644. Leiderdorp BERICHT VAN INZET Notaris M. P. KAPTEIN deelt mede, dat in bod zijn ge bracht: woonhuis Zaanstraat 59 te Leiden op f 6,500,—. woonhuis Garenmarkt 18 te Leiden op f 30.000, Afslag 15 dec. 1967 te 19 uur in Notarishuis Hogewoerd 144 'te Leiden. Autoverhuur TIP TO) St-.-Aagtenstraat 14 - Telefoon 257) GEVRAAGD EEN ERVAREN B0EKH0UDER(-ST! Bij voorkeur bekend met doorschrijf methode en kencl Engels en Duits. Zelfstandige werkkring. Uitsluitend schriftelijke sollicitaties aan: HOGEVEENSEWEG 57/63 HAZERSWl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 6