inderen zijn ideale
fotomodellen
Kom er ACHT-er
Schelpenkoor
ZATERDAG S DECEMBER IJft
Kinderen fotograferen
wij vaak het best als ze rus
tig s-pelen. Dwing ze niet in
Vijjtien Zuidzeeschelpen zijn de instrumenten j
van het vreemdste Duitse orkest: het Schelpen-
koor" van het Evangelische Zendingsinstituut in f
Neuendettelsau. Op Nieuw-Guinea nu Irian
brachten de Papoea's eens met deze schitte- t
rende voortbrengselen uit de zee hun berichten
over van dorp tot dorp.
Een zeer muzikale zendeling nam ongeveer j
zeventig jaar geleden enige welluidende exem- t
plaren mee naar Neuendettelsau. Muziek kun- i
nen de blazers er echter niet op voortbrengenJ
omdat elke schelp maar één toon geeft. Tezamen J
kan men echter vierstemmige koralen spelen, t
Ook tal van volksliedjes behoren tot het reper-
toire van het Schelpenkoor",
een of andere pose!
Hoe kalmer en rustiger u zelf bent,
hoe beter uw foto's zullen slagen.
Vlotte prentjes
Wat oudere kinderen fotografe
ren we, terwijl ze in hun spel ver
diept zijn. We kijken het kalmweg
aan en fotograferen zonder ze te
storen. Zulke vlotte prenten doen
het dikwijls heel goed. Er mag dan
ook best een klein foutje aan kle
ven. Een argeloos kind dat met een
poes of een hond speelt, geeft zo'n
fotokans. Kalmweg wachten op een
leuk ogenblik en knippen. Een kind
dat met Lego bezig is of met pop
pen, een kind dat knutselt, een
kind dat leest, dat geeft allemaal
kans op natuurlijke foto's. Foto's
die zonder gekunsteldheid iets van
de persoon laten zien. Steeds meer
ontdekt u dat fotograferen een ver
hoogde vorm van zien kan ontwik
kelen. Fotograferen is ook "isole
ren". Uit de veelheid van elemen
ten rondom ons een bepaald hoekje,
een stukje losknippen. Waar u ook
bent. overal liggen fotokansen.
Overal waar uw kinderen écht kind
zijn.
Oudere kinderen
Wat oudere kinderen kunnen we
beter regisseren. We hoeven geen
list of truc toe te passen. We zeg
gen gewoon: „Kees, ik ga even een
portretje maken, ga eens voor die
grijze muur staan".
Oudere kinderen zijn zich echter
al gauw "bewust" van de camera en
dat weerspiegelt zich op hun ge
zicht. Ze krijgen al iets van een
"gebruiksmasker". Een betere me
thode is ze ongemerkt te observeren
en dan te fotograferen. Tijdens hun
huiswerk, hun sport, hun hobby zyn
er momenten waarop uw camera
kansen krijgt.
Als u de techniek wat onder de
knie hebt, zult u gaandeweg een
bepaalde routine aankweken. U zult
ook lef moeten ontwikkelen. Die lef
wordt geboren uit een groeiende in
nerlijke zekerheid. U durft wat fo
tografische risico's nemen. U bent
niet meer zo bang voor fouten ma
ken. U leert dat „elke mislukte foto
een geslaagde les kan zijn".
In enkele ivoorden
Kinderen fotograferen vraagt ge
duld.
U bereikt meer met tact dan met
een camera van duizend gulden. De
fotoserie is een methode om na
tuurlijke foto's te maken. Die geeft
meer trefkans en..zegt vaak meer
dan de enkele kiek.
Portretjes vragen om een rustige
achtergrond.
Zijlicht is buitenshuis het best.
Neem oudere kinderen eens "on
gemerkt" in de zoeker.
Kom er ACHT-er
1. Versiersel op de hoed van de
vrouw
2. Lantaarnpaal
3. Tas van de vrouw
4. Plaatje minder in krant
5. buisje asperine
6. Trottoirband rechts
7. Antenne op dak van huis
8. Dop van flesje in etalage
Ê—t et meest gefotografeerde object in ons land is het kind. Dat verbaast na-
J.J. tuurlijk niemand. Het kind is nu eenmaal de eerste aanleiding voor vele
duizenden om een camera aan te schaffen. Het babyboek is een verschijnsel dat
we in vrijwel elk jong gezin aantreffen. Helaas is dat babyboek zo vaak
uitsluitend iets voor het eerste kind. Het tweede wordt nog wel gefotografeerd,
maar veel minder; het derde moet het dan soms met een enkel kiekje doen.
Jammer, want een kind is een onuitputtelijk onderwerp. Een kind is spontaan.
Het heeft nog geen masker. Het zegt wat hem voor de mond komt en kijkt vrij
de wereld in.
Vaders maken soms technisch ra
zend knappe kinderfoto's, moeders
maken hartverwarmende prentjes-
vol-fouten. Als we die twee nu eens
midden op de brug laten samenko
men, hart en verstand. Dan is er
kans op een foto die met prijzen
gaat slepen.
De kwestie is dat we meestal te
vlug te werk gaan. Ook een kinder
foto vereist enig geduld. Kinderen
doen niet altijd wat wij willen.
„Ga daar eens zitten meisje..nu
even lachen.ja zoNee, dat is
verkeerd, hierheen kijken!" Dit nu
is de manier om een kind tot een
stuurs, somber kijkend wezentje te
maken. Het kind moet in zijn eigen
sfeer blijven. Het moet blijven spe
len. U kunt veel gedaan krijgen
met geduld en wat tact. Baby's in
een box laten wennen aan de came
ra. Hun gedrag moet spontaan zijn.
Daarna is het zaak om kalmweg te
observeren. Een toestel met een flit
ser erop klaar. Rustig wachten en
als zich een kans voordoet afknip
pen.
De fotoserie
Een methode die we al eerder
aanstipten is de fotoserie. Hierbij
gaan we uit van het feit dat een
reeks van bijv. vijf foto's kans
geeft op een voltreffer. Maar de
fotoserie is ten aanzien van de
kinderfotografie nog belangrijker,
u ziet nl. fasen. Een boxkindje dat
steeds tracht op te gaan staan, is
meer dan een enkel kiekje waard.
Wanneer u met de moderne came
ra met sneltransport en een flits-
blokje vier opnamen achter elkaar
maakt, ontstaat een soort film. Elk
aandoenlijk gebaartje kunt u vast
leggen. Plakt u die foto's in uw fo
toalbum onder elkaar, dan krijgt u
een betere kijk op baby's gedrag.
Het eerste boterhammetje dat baby
zelf gaat opeten, kunt u op de voet
volgen. Elk hapje dat met onhan
dige vingers naar binnen wordt ver
werkt. Elke rimpel in het voor
hoofdje wordt vastgelegd voor later:
Het gezicht van een kind is elke mi
nuut anders van uitdrukking.
De moderne fotografie maakt ons
vrij, vrij om het ouderwetse plaatje
van Jantje in het matrozenpak te
vergeten.
Rustige
achtergrond
Er wordt bijna steeds gewezen
op het nut van een rustige achter
grond voor uw foto's. Dat klinkt
misschien wat technisch, maar het
betekent alleen dat u de vaas met
bloemen achter Marietjes of Jantjes
hoofd weglaat. Het is dikwijls maar
een enkele pas verschil. Druk be
hang is ook niet zo geschikt. Een
Hart en verstand
simpele manier om stoelpoten te
vermijden isóp een stoel gaan
staan en omlaag fotograferen. Voor
u gaat fotograferen eerst even con
troleren of er geen bloemvazen of
spiegels zichtbaar zijn. Spiegels, dat
weet u, weerkaatsen het flitslicht
als lelijke lichtvlekken.
Een portretje
Om een portretje te maken vol
gen we een heel andere methode.
Vooreerst dit: een portretje is een
momentopname. Een fotoserie geeft
een soort filmbeeld, het wordt een
verhaaltje. Tóch zult u graag een
portretje maken, voor Oma bijvoor
beeld.
Ook nu zorgen voor een rustige
achtergrond. U mag die desnoods
even maken met een grijs gordijn,
dat u op bijv. 1 meter achter het
kind hangt. We nemen als afstand
circa 2 meter. We fotograferen als
dat kan, met flitslicht via het witte
plafond. Staat uw flitser dat niet
toe, dan gewoon rechtuit. Er ont
staat nu een negatief waarop het
kindje in zijn geheel zichtbaar is.
Deze foto toont hoe onge
kunsteld kinderen zich laten
fotograferen. Let ook even op de
rustige egale achtergrond.
We laten het kopje door de foto
handelaar uit het negatief vergro
ten tot bijv. briefkaartformaat.
Buitenshuis zoeken we een grijze
muur of we laten het kind (bij
zonnig weer) voor een donkere
deuropening staan; dit geeft een
ideale achtergrond. Zijlicht is dan
altijd te verkiezen. Het geeft het
gezichtje reliëf. Wanneer u op die
manier een portretje maakt, pro
beer dan even of het kind het ge
zicht even naar links en rechts wil
draaien. Een stukje speelgoed van
links laten bewegen door een hel
per en dan fotograferen. Op deze
manier krijgt u verschillende be
lichtingen van het gezicht. Ook voor
portretfotografie geldt: drie opna
men geven meer kans op een tref
fer dan één. Probeer het kind niet
steeds kunstmatig aan het lachen
te krijgen. Ook een gewoon ont
spannen gezichtje doet het dikwijls
net zo goed als een lachende snuit.
3. bijgeteld bij
4. behaarde dierenhuid
5. bewoner van het hoge Noorden
6. de edelen
7. kerel
8. schoenmakerswerktuig, boom
9. kleine groep chansonniers en
tonelisten
12. boek
13. gemeente ln Friesland
14. metaal
16. elektrisch geladen atomen
17. stad in Italië
20. deel van een schip
24. rustig
26. gewicht
28. bewaarplaats van geld
29. wat iets met klem bijeenhoudt
33. tante Poe
34. tijdperk.
ruimte
onbehaard
hoeveelheid dagelijks te bidden
gebeden
machine
cirkelvormig
onmiskenbaar
artikelen zoals de mode eist
behoudens weglatingen
(salvis omissis)
afkorting van Cornelia
niet grove
i. paradijs
de-: gedagtekend
stekelig diertje
insekt
stel bijeenbehorende zaken
vlaktemaat
Kimt de acht afwijkingen ln de beide bovenstaande tekeningen
vinden? De juiste oplossing vindt n elders ln dit nummer.
5. verkwikken van dorstigen
13. brugbalans
15. kostgeld
18. hoofd van een abdij
31. priester in Siol (bijbel)
36. druk, lading
39. ondergrondse strijdkrachten
41. stijf
43. bloeiwijze
45. profeet (bijbel)
Oplossingen onder het motto
50. totalisator „Kruiswoordraadsel" dienen voor
51. bepaald gewicht woensdag a.s te 9 uur in het telt
te zyn van de redactie, Witte Sin-
52. deel van een uitroep gel 1 te Leiden. Onder de goede op-
co WMViHtnn,i lossingen stellen wij een eerste
prijs van f 5 en twee prijzen van
54. element Ferrum f 2.50 beschikbaar waarnaar alleen
56 lidwoord abonnees kunnen mededingen.
58. meisjesnaam
59. vroeger
62. kleinigheid
64. schande
65. voorzetsel
66. zuidvrucht
67. land achter IJzeren Gordijn
Verticaal
2. vrachtschip
OPLOSSING VAN
VORIGE OPGAVE
De eerste prijs van f 5 werd toe
gekend aan de heer P. C. Groene-
schey, Schoutendreef 73 te Bode
graven, de twee prijzen van f 2.50
aan de heer S. S. de Wit, Goude-
stein 4 te Leiderdorp en aan de
heer C. v. d. Berg, Veenst-raa/t sf
te Oude Wetering.
De prijzen worden de winnaal