/ier voorname Leidse omstenaars exposeren Karl Lob als graficus en boek-verzorger pkkaart,Tweehuysen Dool, Van Kralingen. Katwijks Lenteklok jes druk in de weer IJRDAO 25 NOVEMBER 1967 LEIDSCH DAGBLAD alerie Hans Vink geopend: „Der Messias" in Hillegom Afscheid van dirigent Kool Botsing met Luns De chr. gem. oratoriumvereniging Asaf in Hillegom heeft gsteren met een uitvoering van G. F. Handels oratorium „Der Messias" afscheid moeten nemen van haar dirigent Cor Kool, Handel, wiens stijl stellig vóór alles vocaal brilant is, kwam er in de zaal van „Treslong" niet gunst-g af, ondanks het feit, dat men zich met grote toewijding aan zijn taak heeft gegeven. De klank bleef teveel om het podium hangen. Contact tussen b.v. solisten en zaal was moeilijk te verwezenlijken. Van de uitvoerenden moet een grote beeldende kracht uitgaan, wil een werk van deze omvang blijven boeien. Dit was niet steeds het ge val, waaraan zeker de ongelukkige akoestiek in hoofdzaak schuldig is. De journalist H. Hansen temid den van de excellente heren Ma- rijnen, Luns. De Jong en Cals bij de introductie van het Luns-boek- je. ren. Zodra hij dat wel doet gelden ze immers niet meer. Dan valt al heel makkelijk de conclusie te trekken, dat hij de motie- Schuyt niet afwijst, omdat hy de Ameri kanen in Vietnam onverkort zou steunen, maar gewoon uit opportu nisme: omdat hy de Amerikanen nodig heeft in een kritieke fase van het Europese beleid. Het blijft vreemd, dat de Kamer voor dit soort overwegingen geen oog heeft en de enige oorzaak zoekt in halsstarrigheid van de minister en een behoefte aan complimentjes uit Washington. Minister Luns hééft het niet erg op het parlement soms is dat begrijpelijk. Boekjes Nog even over onze minister van Buitenlandse Zaken. Deze week is het tweede boekje over deze grote persoonlijkheid verschenen. Het is samengesteld door Han J. A. Han sen (redacteur van De Volkskrant) die vyf figuren interviewde over Luns: de oud-premiers Drees, De Quay, Marijnen en Cals benevens Luns zelf. Het is een aardig boek je, geworden dat donderdag door de uitgever Paul Brand met enig vertoon de wereld in werd gezon den. Premier De Jong hield een inleidend praatje, waarin hij onthulde dat mr. Luns nimmer de rang van sei ner eerste klas heeft behaald doch bleef hangen op de rang seiner tweede klas. Hij overhandigde mr. Luns het „internationale seinboek", van 1884, waarin onder meer de betekenis staat van het sein J. L. (Joseph Luns): „de uitzichten zijn dreigend, wees op uw hoede". Minister Luns hield vol, dat hij wel seiner eerste klasse was geweest. Hij beloofde het te zullen bewijzen aan de hand van zijn conduite- boekje, waarin veel lovende woor den moeten staan over ene J. M. A. H. Luns, maar waarin de rubriek „Zeeslagen, waaraan deelgenomen" volgens de minister „vrij leeg Is ge bleven". „Daviil" Luns Mr. Luns beloofde het boekje aan de premier te zullen overrijken tijdens de eerstkomende ministerraad on der uitroeping van het sein „o", het geen betekent onderzeeboten onmiddellijk naai* grote diepte dui ken om een vijandelijke aanval te ontgaan". Voor wie het niet be grijpt: premier De Jong heeft ja renlang een onderzeeboot gecom mandeerd. Minister Luns kreeg nog een boekt „Het bybels leesboek" waarvoor zijn vader de kunstschilder Huib Luns indertijd de illustraties maak te. Model voor de tekening van David tegenover Goliath stond het knaapje Joseph Luns, later seiner eerste klasse (of tweede klasse) en nog later de langste minister van Nederland. Minister Luns toonde zich zeer ver heugd met het aan hem gewijde boek, vooral omdat, „dank zij het feit dat ik vele pagina's zelf aan het woord ben, een evenwichtig beeld van de bewindsman naar vo ren treedt". Om bij voorbaat elke aantijging van ij delheid de kop in te drukken citeerde hij de aller laatste pagina, een artikel uit het K.VP. - jongerenblad „Jongeren voorop", waarin om. wordt gezegd: de heer Luns is „niet alleen e'en opgewekt charmeur, hij is toevallig ook een minister van Buitenlandse Zaken van een land, waarvan hy niet ophoudt te beklemtonen dat het in de internationale politiek niets te betekenen heeft. Dit op gewekt aankweken van een na tionaal minderwaardigheidsgevoel schynt hem rugdekking te moeten geven voor een beleid dat iedere inspiratie mist". Voorts heet het: „Hoe lang zullen wij met dit be leid doorgaan? Als het aan de heer Luns ligt nog zeer lang. En waarom ook niet? Hij heeft weinig te vrezen. Zyn populariteit stygt met elke blunder die hy maakt". Het aantal galerieën neemt land hand over hand toe. Een gunstig teken en een be- ;js dat de interesse voor schil- r- en beeldhouwkunst al enzeer hand over hand toe- iemt. Zij staan niet meer maar worden in snel inpo wezenlijke en noodza- dijke bestanddelen der sa enleving. /erheugend grote belangstellint rd betoond bij de opening doo jemeester mr. G. C. van der Wi' en van de nieuwe, royale galer Hans Vink aan de Breestraat 1 reen40-tal olieverven,litho's, - ngen en beelden van een kw"- van reeds wijd en zijd bekfde tldse kunstenaars te zien. Werken van Rein Dool, Fer ak- lart, Joop van Kralingen en Vl H- leehuysen, wier duidelyke grc on- akenbaar is. De gespannen^eu- alitho's van de zich steeds vn'eu~ tnde Dool, de bizarre. maarldrin- mde olieverven van Fer H-kaart, frappant geobserveerde kenin- üi en olieverven van Will Twee- en de wonderlijk zver 8e_ ïoffen terra cotta's van J°P van [relingen: dat alles maak^at deze ipositie zowel boeiend, l^ndig als iteressant is. Hier kan?esPr°ken lorden van een voortredke keu- welke de organisator*ans Vink ot eer strekt. Het geëxp861"^ komt Sovendien in de ruimzaal voor- ireffelijk tot zyn recht. Vinneer men eenmaal zijn drem- pdvees weet te overwinnen en gdvkkig zyn tegenwoordig meer en nser kunstliefhebbers daartoe in saat! zal men door het ongetwij- fld voorname niveau van deze col- ictie, In ruime mate beloond worden. Fer Hakkaart: „Het doorge- I zaagde weesmeisje'' (Foto LD/Holvast) Het onloochenbare kunstenaar schap van het genoemde viertal be spraken wy reeds herhaaldelijk, zo dat wy willen volstaan met er op te wijzen, dat zy de veelvuldig geroem de naam van Leiden als stad der schilders en in dit geval ook van een beeldhouwer in hoge mate be vestigen. Leiden mag er trots op zyn, dat een roemrijke tradidie waardig wordt voortgezet. H. Ie Triïirnfatorkerk De „Lenteklokjes" van Katwijk-Zee hadden hun uitvoerings terrein verlegd van „De Kapel" naar de Triumfatorkerk. By wijze van spreken van een soldatenbarak naar een paleis. Het was er tjokvol. Aan de beurt waren de allerjongsten, de A's en de B's, met medewerking van de D's. De groep C krijgt een eigen uitvoering. De B's konden we tellen: 54; de A's benaderen dat getal ook. Aan het hoofd van al staat, als bekend, Dirk van Viet. Zijn A's en B's openen altijd sa- het echtpaar Van Vliet, aan Ada v. d. en met een groep vergeestelijkte zangen en daarbij worden wel eens 1 of 2 en 3 zangertjes uit het koor geplukt voor een solo alleen of in ge zelschap. Fijn vonden we 't, weer eens een Dalcroze te horen: „Kirikirikiet" vertolkt als een glansnummertje van perfecte kinderzang. We noemen ook apart „Teddybeertje, dans voor mij". De sopraan Thea EokerVan der Pas en de alt Elly Imihoff zongen met muzikaal inzioht haar partijen. De welluidende lichte tenor van Marrus van Altena klonk in deze droge ruimte wat ijl. Zijn voordracht was echter intelligent. Jan Hulsbos, bas, zou zyn partijen wat markan ter gezongen kunnen hebben. De moeilijke coloraturen waren duide lijk; de stem heeft een nobele klank. Het Z.H. Orkest paste zich goed aan bij de opvatting, die Kool van het werk heeft. Richard Heidema en Gé van der Steen waren een goede steun aan orgel en klavecimbel. Het zal „Asaf" zwaar gevallen zijn van zijn verdienstelijke dirigent te moeten sdheiden. Het talrijke pu bliek toonde zich zeer erkentelijk. Reina Prinsen Geerligsprijs Is in de aula van de universiteit van Amsterdam d'e Reina Prinsen Geerligsprijs uitgereikt aan de Vlaming Eddy van Vliet voor zijn bunded .Duel". De uit Antwerpen afkomstige auteur, thans doctor in de rechten, heeft op zijn 25-jarige leeftijd reeds diverse publifcaties in Vlaamse en Nederlandse tijdschrif ten op zijn naam staan. De dicht bundel „Voetpassen" van de heer H. J. F. M. Verkooyen uit Groningen en het toneelstuk „Klucht van Iphi- gineda" van John Verstraete kregen een eervolle vermelding. Er waren dit jaar 65 inzendingen waarvan 43 uit Nederland en 22 uit Vlaanderen. (Van onze parlementaire redacteur) Al vijftien jaar lang is de aanwezig heid van minister Luns in 's lands vergaderzaal een plezierige ont spanning. De bewindsman en de parlementsleden zijn het op voor hand over de meeste onderwerpen wel eens, zodat mr. Luns kan vol staan met het debiteren van enke le grappen. Daar wordt dan harte lijk om gelachten waarna onze mi nister de Kamer verlaat om zijn zwerftochten over de wereld te ver volgen, even rusteloos als vroeger. Toch is dat beeld aan het verande ren .Niet omdat Luns langzamer hand door zijn grappen heen zou raken of omdat onze Kamer in tussen geen gulle lachers telt. Er is een andere oorzaak: de buiten landse politiek is binnen de hori zon van de gewone mensen geko men. Vroeger was het buitenlands beleid een vrijetijdse besteding van jonk heren aan het Plein. Nu gaat de gewone man meepraten. De ver kiezingsprogramma's bewijzen het. Geen partij, die zichzelf respecteert, zwygt over ontwikkelingshulp, ont wapening en Europa. De discussies zijn scherper geworden. Binnen landse politieke tegenstellingen werken door in de beoordeling van het buitenlandse beleid. Voor- en nadeel ositie in aan verbonden. Nederlandse politi ci zyn over het algemeen verschrik kelijk beginselvast. Beginselen zijn onwrikbare uitgangspunten. Dat we desondanks niet in een permanen te moord' en doodslag leven, komt omdat het ene principe het andere zo ongeveer in evenwicht houdt en omdat we uit het verleden wel een paar lessen geleerd hebben. Jaren lang bekvechten we over principiële tegenstellingen, maar als we moe- geruzied zijn, stoppen we het ge schil snel in de ijskast. Zo is het gegaan met de schoolstrijd, met de omroepstryd en de p.b.o. Zo zal het ook wel gaan met de medezeggen schap in het bedrijfsleven. Op het terrein van de buitenlandse politiek zyn we nog niet zo ver. Het zal wel komen, omdat het een nieuw terrein is en het is jammer, omdat juist de buitenlandse poli tiek een terrein is waar je met be ginselen niet zo ver komt. Wie in beginselen denkt, denkt in zwart wit tegenstellingen en wie met die gedachten buitenlandse politiek be drijft gaat tot aan de rand van de afgrond of als hij niet uitkijkt in de afgrond. Gelukkig zijn we een klein land. Als we boos zyn op de Russen kunnen we hooguit weg blijven van de Olympische Spelen. Vietnam Hoe beginsel en praktijk botsen was deze week in de tweede-kamercom missie voor Buitenlandse Zaken weer te zien. Op het programma stond de Vietnamese oorlog voor de derde maal sinds de zomerva kantie. De situatie was onveran derd. De meerderheid van de Ka mer vindt, dat minister Luns in Washington moet gaan zeggen, dat de bombardementen op Noord- Vietnam moeten ophouden. De minister weigert. De Kamer ge- ginit zöh wat op te winden. Er wordt bitse taal uitgeslagen en het allereerste begin van een klein cri sis je hangt in de lucht. Waar schijnlijk is dat slechts schijn. Geen politicus denkt erover de mi nister naar huis te sturen, daarmee een kabinetscrisis te creëren en de hele politieke rim-ram op te roe pen, waar negen van de tien par tijen geen behoefte aan hebben. Desondanks groeit er een formida bele tegenstelling. Waarom? Waarom kan de minister de Kamer dat ene kleine pase niet tegemoet komen? En waarom zegt de minister niet waarom hy dat niet kan? De eenvoudigste oplos sing is vermoedelijk de beste: om dat hij dat niet kan. Als hij het hoe en waarom uitlegt verknoeit hij een flink stuk buitenlands be leid. Redenen Want laten we wèl wezen. Minister Luns is niet gek. Hy heeft natuur lijk goede redenen voor zyn hou ding. De voornaamste is vermoede lijk deze: uitvoering van de motie Schuyt (dat is de motie over het stopzetten van de bombarde menten) verknoeit zijn entree in Washington. De Amerikaanse hoofdstad is erg gevoelig voor kri tiek op het buitenlandse beleid, vooral als de kritiek wordt aange dragen door een pro-Amerikaan als Luns. Maar dat Is het ergste niet. Erger is. dat in dit geval Luns in Europa op eigen houtje zal moeten opere ren, zonder Amerikaanse rugge steun. Dat zal zijn pleidooi voor de Britse toetreding tot de EEG ver zwakken. Een verzwakking, die op een kritiek moment komt: vlak na het hernieuwde Britse verzoek en vlak na de devaluatie van het pond. Het ligt voor de hand, dat Luns de ze overwegingen niet kan openba- Aardei stelt ver trollen in Schielzer In „Hans en Grietje" van de A's is het gebeurd, dat er eventjes een ont sporing althans verslapping dreigde, die door „de grote man" natuurlijk werd opgevangen. We leerden daar uit, dat de „Lenteklokjes" geen ge dresseerde automaatjes zijn. die voortbrengen wat er op de repetities ingestopt is. Neen. ze reageren puur op de slag, op handen en gebaren en mimiek van hun leidsman. Dit houdt alles levend- Indertijd leerden wij, teza- Drs. jxden in goede stem ming. (Van oru parlementaire redactie) De houCg van net KVP-kamer- -id drs. JÜAarden tegenover zijn iractievociter, drs. W. K. N. Schmelze;,a tegenover het kabinet- Jong \*iet veranderd. Hij heeft at gisten verklaard na afloop van :n vergaring van die KVP-fractie i de Tv^e Kamer. De hefAaröen heeft daar bloot gestaan scherpe kritiek van een aankijk deel van de fractie over deiaruer' waarop hij vorige week zpngenneg611 kenbaar maak- over* KVP-politiek ten aanzien mn dfme landen. Vooral zijn uit lating in het televise-programma Monil waarbij de indruk werd ge- Wektt hij geen vertrouwen meer heef' drs. SOhmelzer worden hem genomen. Hij zei gisteren ove.l, dat hy zijn vertrouwen in de Schmelzer „onverkort hand- Schmelzer verklaarde, dat er vhil van inzicht in de fractie is bestaan over het optreden de heer Aarden Hij voegde er toe, dat de fractie niet wil tor- i aan het recht van de leden om De B's zingen liederen van een graadje moeilijker en doen dat met gestegen glans, vloeiender, in hoger liggingen, in wijder spannende noten beelden. Een heel goed liedje was .Kindje Kangoeroe" van Van Wes tering met een recitante (die het apenootjes had>. Een heel pittig geslaagd „E.HB.O.", waar geen naam van vervaardigen bijstond. De D's Katwijks glorie zin gen Dalcroze in 't Frans. „Sound the Trumpet" van Purcell in het Engels en winnen door hun ronde, gezonde gewelfde klankrijke klank de harten en op concoursen de eerste prijzen „met lof van de jury". Zij, of de C's. De A's en B's, of secties daaruit, voorden ook weer zangspelletjes op- Deze hebben een pianobegeleiding. Natuurlijk van Ada van der Bent, die hier niet meer valt weg te denken. Toch hopen we dat zij bij zangspel letjes eens alleen maar kan toekij ken en luisteren naar een instrumen tale begeleiding in kinderhanden van gitaren, blokfluiten, viooltjes, slagwerkjes enz. Bij dit kinderfeest behoort de tra ditionele geschenken overreiking aan Adviesaanvrage gerontologie De staatssecretaris van Sociale Za ken en Volksgezondheid, dr. R. J. H Kruisinga. heeft de Gezondheidsraad verzocht hem van advies te dienen over de vraag, of er aanwijsbare leem ten bestaan in de kennis omtrent de fysiologie en de pathologie van oudering en ouderdom bij de n en omtrent aandoeningen, die zich vooral in deze levensfasen voordoen. afwijkende meningen kenbaar te maken. Zo'n verschil van inzicht dient echter wèl te blijken in frac tievergaderingen of in vergaderin gen van de Tweede Kamer of ka mercommissies. men met andere kunstenaars, de „schilder" Kurt Löb kennen. Thans is de „graficus en de boekverzorger" in de Lakenhal aan de beurt. Een bijzondere expositie van een bijzondere man. Kunt Lób heeft zich als illustrator en vormgever van boeken een grote reputatie opgebouwd. Beide facetten liggen in één hand en garanderen daardoor een grote eenheid. Zo is het niet verwonderlyk, dat Löb, wiens karakteruitbeeldingen door 'n zuivere visie treffen, in 1962, 1964 en 1965, met boeken van Brentano, Böll en Tsjechow, die tot de „bestverzorgde 50 van het jaar" behoorden, de volle aandacht trok. Ook andere illustra ties, zoals „Zelfs vormgevers slapen in hemelbedden" of die voor Singers' „De duizendkunstenaar van Lublin" behoren daartoe. Talrijke onderschei dingen Willem van Collenprys, Thérèse Schwartzeprijs en Talens- premie", om maar enkele te noemen, zijn hem ten deel gevallen. Een van Löbs principes is „Illustra tie en typografie behoren vervaar digd te worden dooi* een en dezelfde artiest"; de gelukkige resultaten daarvan zijn op deze expositie te zien. Zijn toont Löbs veelzijdigheid in uit eenlopende genres, zy zijn sfeervol en stemmig, soms ook satirisch. (De gouden sixties), ironisch en geestig (Kunstbeschouwers). Een van zijn meest gelukkige impressies is die van het „Boerenpaar" in gemengde tech niek, voor het overige zyn er o.a. veel krijttekeningen, waarvan wy „Car- mina Burana" of de lugubere „Dron ken vrouw" willen noemen. In de naakten spreekt ook de zin voor ero tiek. Het zou te ver voeren al zijn 80 hier aanwezige werken te bespreken. Doch wie zich aangetrokken voelt tot grafiek, tekening en speolaal excel lente boek- en bandverzorgmg, kan op deze gisteravond door drs. H. Re- deker geopende met exquise smaak samengestelde expositie zeker datge ne vinden, wat eok de bibliofiel zal interesseren. Een der illustraties uit Tsje- chows Vertellingen Karl Löb is een inventief, tech nisch bekwaam en talentvol kunste naar van hoog niveau.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 7