eduld is (ook) in
de fotografie
een schone zaak
Kruiswoordraadsel
Kom er ACHT-er
t c
Ijstijd verdreef Japanse reuzen
salamander uit Europa
MS
kMÉlil ml
ZATERDAG 25 NOVEMBER 1967
L D.EXTRA 5
WE KUNNEN de fotografie altijd van twee kan
ten benaderen. Van de technische zijde. Dat is voor
velen al een dankbare kluif. Ze kunnen spelen met
lenzen en lampen, ze kunnen experimenteren met
"'1 filters en voorzetlenzen. Deze technisch aangelegde
personen maken vaak foto's welke uitblinken door
een verzorgde techniek, haarscherp, briljant vergroot.
iftfldi
lOk'i!
Er is een totaal andere groep.
Deze mensen fotograferen met ge
voel. Hun techniek is soms matig,
i toch gaat
uit. Hun foto's
i boodschap. U
;r nu gebeuren
ci technicus bent.
eer met uw hart
de scherpte
iets van hun foto's
hebben altijd eer
bk proeft wel wat
Zog moet. Als u echt eei
iiikbs probeer dan wat m
te fotograferen.
Als u een gevoelsmens bent.
.tracht u uw techniek wat op te vij
zelen. Onthoud echter dat bij wed
strijden en tentoonstellingen de
mensen die met hun hart fotogra
feren, steeds de beste kansen ma-
ken. De boodschap in de foto heeft
pol voorrang bij elke jury en bij elk
publiek. Het is nuttig om fototen
toonstellingen te bezoeken. Daaruit
leert u nl. hoe anderen trachten de
wereld door hun lens te laten zien.
Het is een fabeltje dat een foto
onpersoonlijk is. Als je een tiental
Jaren meedraait in een goede foto
club en veel hebt gejureerd, ont
dek jé dat het mogelijk is de per
soon achter een foto te zien. De
maker verraadt zich door een be
paalde visie, een bepaalde stijl.
Vleugje geluk
Elke keer wordt er rond de World
Press tentoonstelling, annex wed
strijd, een enorme rel ontketend.
Een bepaalde foto, opvallend door
zijn actualiteit op aangrijpende
.nieuwswaarde", wordt bekroond
Dan is er meteen een koor van
stemmen, dat zegt „puur geluk, die
man was er toevallig". Nauwelijks
hoort men zeggen „die man had
Vellicht 'n fijne neus", of „die
man had de tegenwoordigheid van
geest om niet alleen te beseffen,
hier gaat iets gebeuren, maar htf
was onmiddellijk paraat, stelde zijn
camera blindelings in en schoot
zijn plaatjes. Misschien waren er
vele fotografen, maar hij maakte de
plaat van zijn leven". Daar zit een
les voor ons amateurs in. Moeders
die een camera bezitten, doen er
goed aan deze altijd bü de hand te
hebben. Maar ook een doosje flits
lampen, een flitser en een film in
het toestel. U kunt zomaar ineens
een grappige situatie beleven, welke
de moeite van een foto waard is.
Trekt baby een rare snoet, omdat
de pap niet 1 bevalt? Knip! Komt
kleine Jan met een snoet vol vuile
vegen thuis? Niet wassen, maar fo
tograferen. Heus, geluk in de foto
grafie is meestal meer een zaak van
„door hebben, hier zit een foto in".
De moderne, handige damesca-
mera met een snellaadsysteem
maakt het al heel simpel. Nog
maals, geluk is iets dat u gerust
een handje mag helpen.
Geduld
boven op het balletje. Op dè,t mo
ment knipt u. Heel vaak is wach
ten een manier om tot het beste ef
fect te komen. Stel dat u in een
polder wandelt. U ziet een mooie
boerderij. U kijkt en dan is er een
wolk voor de zon gekomen, het wit
van de oude muren is grauw. Dat
betekent wachten, soms een vol
kwartier.
Brengt u het geduld op om te
wachten tot de zon de oude muren
weer helder wit verft, dan is de
kans op een geslaagde foto aanwe
zig.
Lang niet altijd is snelheid de
korte weg naar een geslaagde kiek.
Elke situatie heeft tijd nodig om
tot het toppunt te geraken. Op het
strand komt een golf aanrollen.
Marietje ligt op het strand, u wacht
tot de golf haar bijna helemaal
overspoelt. Een waterskiër glijdt
van u af, niet knippen, wèichten!
Pas als de skiër weer op u toe
komt, richt u de camera en pas als
de figuur redelijk groot in uw beeld
is, drukt u af. Heel vaak staan be
wegende figuren te klein op het ne
gatief om een knappe prent op te
leveren. Ook dia's varen wèl bij
duidelijkheid.
Wie hierop gaat zitten wachten
met z'n camera, kan een héle foto-
of diaserie maken. De moderne ca
mera met sneltransport is nu in
het voordeel. Na elke opname een
zwenk aan het transport en we
kunnen weer fotograferen. Uit een
bepaalde reeks foto's kunnen we
dan de leukste opname laten ver
groten. De moderne persfotograaf
doet dat in feite ook. Hij schiet als
een razende 'n film vol. Thuis be
paalt hy welke opname „naar de
krant" gaat. Hebt u een automa
tische camera, dan zyn er buiten
geen belichtingsproblemen. Binnen
moet u flitsen en dat betekent dat
de camera op flits moet worden in
gesteld. Dan dient u wel degelijk
zelf in te stellen. Maar er geen le
venskwestie van, stel in op byv. 2-
2 Vi meter by f:11 en neem een slui-
Heel vaak slaagt een amateur-
Jotograaf erin een grappige si
tuatie volledig uit te buiten. Bij
gaande afbeelding toont hoe de
amateur de schaduiv van een
lantaarnpaal gebruikte voor het
maken van een humoristische
foto.
Bij het bepalen van ons on
derwerp nemen we dikwijls te
veel op de foto. Bijgaand beeld
laat zien dat één foto dikwijls
twee onderwerpen bevat.
tertyd van byv. 1/25 of 1/30 secon
de, by een film van byv. 21 DIN.
U zult merken dat het meestal
raak is. Niet-automatische came
ra's buiten instellen op f:11 met
1/100 seconde by een film van 21
DIN. Stel de afstand in op ca. 3
meter voor onderwerpen dichtby,
op 15 meter voor vèrweg. Men
noemt dit een snapshot-instelling;
het maakt snel en blindelings wer
ken mogelyk.
Resumé
Fotograferen is „kijken met uw
hart".
Vluchtige momenten kunt u pak
ken met een snapshotinstelling en
soms véél geduld. Zorg dat uw
camera steeds schotklaar is!
Leer zien en vooral „vooruit"
Vooruit zien
Wanneer we spreken over si
tuaties die tot een hoogtepunt zul
len komen, doen we in feite aan
een soort toekomstvoorspelling.
Weliswaar een voorspelling op kor
te termyn, maar toch iets dat ko
men gaat. Het is immers geen
kunst? Als u een jongen op een
fiets hard rechtuit ziet ryden in
de richting van een sloot, kunt u
vry aardig berekenen wanneer
hy erin zal plompen. Hier is
voor de fotograaf geen hulp
middel voor het maken van
een aardige compositie. Hy kan
alleen ruwweg berekenen
het meest geschikte ogenblik
de foto zal komen.
Meer dan één
opname
Iemand die een kind bezig ziet
met een bordje chocolade vla. weet
dat daarin een fotokans zit. Vooral
als het kind niet veel ouder is dan
één jaar. Het moment waarop de
snoet van de baby of kleuter vol
vla komt te zitten is onvermydelyk.
Naast het razend snel reageren
en fotograferen is er een totaal an
dere mogeiykheid. Iemand die uren
lang in een schuiltentje zit voor
een vogelnest om te trachten een
teldzame vogel te fotograferen, be
gint niets zonder geduld. Dat geldt
ook voor de amateur die, gewapend
met een camera met telelens, op
de loer ligt voor het verschynen
van een roedel herten.
In wat eenvoudiger opzet gaat
het om een grappige situatie welke
tich gaat ontwikkelen. Stel dat u
een jonge poes hebt. U wilt die foto
graferen. U legt een balletje midden
in de kamer en wacht tot de poes
het beslopen heeft. Meestal volgt
dan een rare sprong en poesje duikt
Kom er ACHT-er
1- staart van muisje op schildery
2. pleister op wang van man links
8- 'mond van vrouw links
hand van man rechts
strik in haar van vrouw rechts
ceintuur van vrouw links
oog van jongetje links
8. eierdopje in vogelkooi.
IN HET JAAR 1726 vond de Zwitserse geleerde
Johann Jakob Scheuchzer by het Bodenmeer een
fossiel-skelet dat hy beschreef als het gebeente
van de „homo diluvii trisbis et theoskopus", „de
droeve mens van de zondvloed die God gezien
heeft". De grote Cuvier toonde later aan dat het
't skelet van een al of niet droeve Japanse reuzen
salamander was zoals die nog altyd in Oost-Azië
voorkomt, in Europa echter al lang uitgestorven is.
Ter ere van zyn ontdekker gaf hy het fossiel de
naam Andrias mensenbeeld) scheuchzeri. Het
is in het Haarlemse Teylers Museum te bewonderen.
IN DE HERFST VAN 1965 werd er een onvolledig
reuzensalamanderskelet gevonden in een leem-
groeve by Willershausen in Nedersaksen en wel
in de jongpliocene zoetwatermergel van niet meer
dan driemiljoen jaar oud. Dr. Frank Westphal van
de universiteit van Tübingen noemde de vondst van
grote wetenschappeiyke betekenis. Het skelet is
tachtig centimeter lang
Merkwaardig is dat de reuzensalamander in de
zelfde uitvoering nog altyd in Oost-Azië wordt aan
getroffen. Hy leeft in snelstromende rivieren en
beken in de subtropische streken van China en
Japan.
WAAROM LEVEN ER Nü geen reuzensalaman
ders meer in Europa? Op grond van de
vondst van een reuzensalamander van kort
voor het Quartair, meent dr. Westphal dat de IJs-
tyd de oorzaak was. Deze leidde ook tot het ver-
dwynen van mastodonten, tapirs en tal van de
warmte beminnende planten die in het Jong-Plio-
ceen nog in de streek van Willemshausen voorkwa
men, zoals hun fossiele sporen aantonen. Natuuriyk
hebben de reuzensalamanders, net als vele andere
dieren, geprobeerd voor het oprukkende larndys naar
het zuiden uit te wyken, maar ze slaagden er niet
in over de Alpen te komen. De bergketen hield ze
in het kouder wordende noorden, waar ze uitstier
ven.
Horizontaal
1. dik touw
6. gewricht
11. soort, slag
12. melkprodukten
14. reeds
15. ongegist druivesap
16. vulkaan op Sicilië
17. spil
19. byl v
21. pond sterling
22. kerkelyk r.-k. gerechtshof
23. vrouwelyke godheid
25. dagtekeningen
26. gesloten
28. Japanse munt
30. tocht (te paard, enz.)
31. in hoger - zyn: zitten te
33. stalling
34. alvorens
35. deel van het hoofd
36. borg
40. zo kort mogelyk
44. tijdperk
45. grove den
47. biyf staan!
48. verbiyfplaats voor koeien
49. lid van vrye kloosterorde
50. bloedverwant
51. klap
64. een zekere
55. hoge akker
56. streep op de grond
58. eer bewyzen
61. in loco
62. schuchter
64. onbeduidend
66. bloem
67. plattelandsgemeente in Indone
sië.
Verticaal
1. klasse
2. bergweide
3.gewas met houten stam
4. godin van de dageraad
5. steengravures
6. vrouweiyk zoogdier
7. voordeel
8. valse draai (in kabel)
9. Adam's vrouw
10. „de" in t Frans
13. veeleisend, ongemakkelijk
14. in hoge mate verstekrend voor
voegsel
18. adeliyk landgoed in Friesland
20. plaats
21. Turkse en Joegoslavische munt
24. naaldboom
27. gemeenteweide
29. adeliyke titel
32. keurig
33. waagstuk
36. gebaar
37. kunstenaar
38. doeltreffend
39. zuidvrucht
(deel van naam)
41. overbrenger van slaapziekte
42. steenachtig
43. meubelstuk
45. klein kind
46. knellend, doordringend
52. gebeurtenis
56. afk. vorm van onderwys
57. gemeente op de Veluwe
59. meisjesnaam
60. Nederlandse Televisiestichting
63. roep van een ezel
65. zie 63 verticaal
Oplossingen onder het motto
„Kruiswoordraadsel dienen voor
woensdag a.s. te 9 uur v.m. in het
bezit te zyn van de redactie. Witte
Singel 1 te Leiden. Onder de goede
oplossingen stellen wy een eerste
prijs van f 5 en twee pryzen van
f 2,50 beschikbaar waarnaar alleen
abonnees kunnen mededingen.
OPLOSSING VAN
De eerste prijs van f 5 werd toe
gekend aan mevr. J. Kramp, Os-
en Paardenlaan 5 te Leiden, de
twee pryzen van f 2,50 aan mevr.
M. G. Maks-Beulink, Leeuwerik
straat 33 te Leiden en aan de heer
E. R. van der Steen. Fred. Hen
driklaan 70 te Leiderdorp.
De pryzen worden de winnaart
toegezonden.
fl||
pi
Kunt u de acht afwijkingen in de beide bovenstaande lekeningeD
vinden? De juiste oplossing vindt o elders in dit nummer