ERKEN GAAN HET SCHIP IN Modern evangelisatie werk in watersport- gebieden Weekelndbijlage Leidseh Dagblad Zaterdag 25 november 1967 Middenr Camping (n water sportgebied Benedeni Het kerk- en recrea tieschip „De Boei" in Sneek is een trefpunt in het seizoen voor set- Iers. -M--W- erfst 1967 definitief einde van een lange, mooie zomer. De campings ±1 liggen leeg en verlaten. Geen lachende kinderstemmen meer, niemand meer, die in luie ligstoelen genesteld, de wereldproblemen aan zijn of haar) laars lapt en onder de koesterende zonnestralen alleen maar geniet van een zalig dolce far niente. Op een mooie najaarsdag komt men misschien nog eens even kijken of boot, caravan of huisje in orde zijn, dat om het barre jaargetijde goed te kunnen door staan, maar verder blijft men thuis en maakt plannen voor de volgende zomer. Niet alleen de vakantiegangers en weekeindgasten houden zich intens bezig met het uitdenken van „hoe het nog beter en fijner kan worden". Ook zij, die de taak op hun schouders hebben genomen om al die zon-zoekers te helpen hun vrije tijd op zo'n goed mogelijke manier te besteden brengen de wintermaanden al Met de beste bedoelingen schoot men toch zijn doel voorbij, omdat men, zoals ds. Kerssies het uitdrukt „niet helemaal eerlijk te werk ging". Men was al zover, dat op de kam peerterreinen de kinderen werden bezig gehouden met spelletjes en verhaaltjes. Maar een voorwaarde was, dat zij moesten luisteren naar een bijbelvertelling. Nu ziet men in, dat dit niet juist is geweest. Som mige mensen werden juist kop schuw door deze methode en ver boden de kinderen naar de bijeen komsten te gaan. Een tweede voorbeeld! er werd een gezellige puzzeltocht gehouden, waaraan iedereen kon meedoen. Op een gegeven moment kwam men dan op een open plek in het bos, waar een muziekkorps geestelijke liederen liet horen en waar men eerst kon luisteren naar een stich telijk woord. Daarna pas werd er weer verder gepuzzeld. Maar men zag bijtijds in, dat dit evenmin de juiste manier was om het evange lie te verkondigen. Langzamerhand kwam er verandering in de metho diek van het evangelisatiewerk. Het drong tot de geestelijke leiders door, dat evangelisatie niet alleen bete kende „het Woord verkondigen", maar dat men dit ook kon doen door de daad, door een bepaalde houding ten opzichte van zijn me demens. Groei Het was afgelopen met het rond brengen van traktaatjes langs ten ten en caravans. Men ging het over een andere boeg gooien. Uit het evangelisatiewerk groeide het ker kelijk recreatiewerk. „Het zijn eigenlijk de vrouwen organisaties en de diakenen ge weest, die dit het eerst hebben in gezien. Het is niet de verdienste geweest van de predikanten en de ouderlingen, van wie te velen vast geroest zaten in de oude gewoon ten", zegt ds. Kerssies. De taak van de kerk is eohter ook dienst verlening en hulp op allerlei gebied, ook op de kampeerterreinen. Men ging zich bezinnen op dit deel van het kerkelijk werk en men ontdekte een rijk en nog onontgon nen terrein. Het krampachtige viel weg, de kerken pasten zich aan en verjongden zich. Opmerkelijk was het, dat mensen, die nooit of bijna nooit naar de kerk gingen toch wel een kerkdienst of dagsluiting wil len bijwonen, als zij daarbij maar niet de drempel van een kerkge bouw behoeven te overschrijden. Kerk te water Ds. Kerssies heeft deze zomer een tocht gemaakt langs diverse watersportgebieden in ons land om zsch te oriënteren over de wijze hoe dit werk ook in Loosdrecht het bes te aangepakt kon worden. Op het Sneekermeer trof hij een groot schip aan, dat speciaal voor het kerkelijk recreatiiewerk was be stemd. Het lag gemeerd bij een eiland en was alleen per boot be reikbaar. *s Zondags krioelde het er van de scheepjes rond het grote schip. Eerst werd er een rooms-katholieke dienst gehouden, daarna stond de pastoor zijn plaats af aan een pre dikant. En juist hier kwamen, mis schien aangetrokken door de onge bruikelijke plaats, vele onkerkelij- ken luisterden. Als er geen kerkdiensten worden gehouden, wordt het schip gebruikt door de jongelui, die er onder het genot van een lekker bakje koffie een boom opzetten. Het is een pied- a terre, waar men elkaar kan ont moeten. De ervaring leert eohtei\ dat men het werk waardeert, ook in niet kerkelijke kringen. Men vindt het prettig, dat de kleintjes op regenachtige dagen bezig wor den gehouden met spelletjes. Oude ren komen graag naar een film avond of doen mee aan een partij tje voetbal. De dagsluitingen trek ken velen, ouderen zowel als jong©- Middelpunt De kerk heeft haar taak begre pen en is nu tussen de mensen, Zij vraagt niet „wat ben je erf wie ben je?", voordat men mee mag doen. De Bybelkioskvereniging is nog steeds het actieve middelpunt van het kerkelijk recreatiewerk. Van traktaatjesgenootschap is zij uit gegroeid tot een groot bedrijf met vele facetten, een soort grossier van hulpmiddelen voor de evangelisatie. Bij deze vereniging kunnen de com missies altijd aankloppen om raad en daad. zy heeft afgelopen zomer veertig kiosken en vijfenveertig recreatie tenten ter beschikking gesteld. De plaatselijke commissies zijn weer provinciaal gebundeld in het PIRK (Provinciaal Interkerkelijke Recre atie Kommissie). Het kerkelijke re creatiewerk is als het mosterdzaad je uitgegroeid tot een flinke plant. G. Mars vergaderend en folders lezend doorOnder hen bevinden zich de mensendie al hun aandacht besteden aan wat vroeger „evangelisatiewerk" op de campings werd genoemd, maar wat men tegenwoordig liever betitelt met „kerkelijk recrea tiewerk". Afgelopen zomer heeft men op meer dan honderd kampeerterrei nen kennis kunnen nemen van wat er op het gebied van interker kelijk recreatiewerk wordt gepres- Op de campings aan onze kust, maar ook in de bossen en de wa tersportgebieden kon men groepjes jongelui aantreffen, die enige we ken van hun vakantie gaven om anderen meer te laten genieten van hun vrije tijd. Grote vlucht Vijfhonderd jongens en meisjes tussen de achttien en de vijfen twintig jaar, meest scholieren en studenten, waren bij dit werk be trokken en driehonderd van hen ondergingen daartoe een speciale training. Honderd kerken en in terkerkelijke commissies gaven hun medewerking, waarbij in vele ge vallen rooms-katholieken en protes tanten elkander oecumenisch de hand reikten. Centraal punt is de Bijbelkioskvereniging, waar men te allen tijde kan aankloppen om ad viezen en waarvan men het beno digde materiaal kan betrekken. Het werk heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen en het zal zich voorlopig nog steeds meer uit breiden. In Loosdrecht, met zijn uitge breide watersportgebied, heeft in april van dit jaar ds. G. Kerssies zijn intrede gedaan als voorganger van de gereformeerde kerk te Oud- Loosdrecht. Daarnaast is hij echter speciaal aangesteld voor het kerke lijk recreatiewerk in het piassen- gebied, waarmee men enige jaren geleden heel voorzichtigjes begon op camping Verloop. Ds. Kerssies is graag bereid iets te vertellen over het ontstaan en de verbreiding van deze vorm van recreatie. Niet thuis Het begon allemaal In de jaren dertig In Wijk aan Zee. In die tyd werd vakantie gemeengoed en wai niet langer een privMege van de meer gegoeden. Men trok naar bui ten en de kleine dorpskerkjes ble ken zo'n aanwas van kerkgangers dikwijls niet te kunnen opvangen. Hierbij kwam tevens naar vo ren, dat de stedelingen zich in die plattelandskerkjes soms helemaal niet thui6 voelden. Ze leefden meestal op een andere manier dan de dorpelingen en dezen keken maar al te dikwijls met een misprij zend oog naar de luchtige kledij van de gasten. In Wijk aan Zee be greep men dit. Het waren juist de gereformeer den, die zo vaak het etiketje opge plakt krijgen van „niet meegaan met de moderne tijd", die hier baanbrekend werk verrichtten. De badplaats had zelf geen gerefor meerde kerk. Men moest op zondag naar Beverwijk. Uit de badgasten vormde zich een comité, dat teza men met de gereformeerde kerk in Beverwijk, een badgastenkerk in het leven riep. Van het een kwam het ander. Ds. W. A. Wiersinga, de voorganger, deed door de week strandevangelisatie. Hij heeft ex perimenteel werk verricht, want uit dit simpele begin is de Bijbel kioskvereniging ontstaan. In de oorlog was er een terug val. maar daarna begon het evan gelisatiewerk, zoals men het toen nog noemde, eerst goed. Kopscliutv Juist die begintijd wa« moeilijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 11